Icoana Maicii Domnului „Vlahernskaya” (Vlahernitissa)
Această icoană, a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu a fost descoperită
la Ierusalim de împărăteasa Evdochia, în timpul vieții Sfântului
Eftimie cel Mare (prăznuit pe 20 ianuarie), în vreme ce Sfântul
Iuvenalie (prăznuit pe 2 iulie) era Patriarh al Ierusalimului. Sfânta
icoană a fost adusă la Constantinopol, unde Sfânta Împărăteasă Pulheria a
așezat-o în Biserica din Vlaherne, acolo unde era păstrat și Veșmântul
Născătoarei de Dumnezeu (prăznuit pe 2 iulie).
Icoana Maicii Domnului „Vlahernskaya” este prăznuită pe 2 iulie (Așezarea veșmântului Născătoarei de Dumnezeu în Vlaherne), pe 7 iulie și în sâmbăta a cincea din Postul Mare (Sâmbăta Imnului Acatist).
Această icoană, a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu a fost descoperită la Ierusalim de împărăteasa Evdochia,
în timpul vieții Sfântului Eftimie cel Mare (prăznuit pe 20 ianuarie),
în vreme ce Sfântul Iuvenalie (prăznuit pe 2 iulie) era Patriarh al
Ierusalimului.
Sfânta icoană a fost adusă la Constantinopol, unde Sfânta
Împărăteasă Pulheria a așezat-o în Biserica din Vlaherne, acolo unde era
păstrat si Veșmântul Născătoarei de Dumnezeu (prăznuit pe 2 iulie).
Această sfântă icoană este de tip Hodighitria (Îndrumătoarea). De
aceea, icoana mai este numită și icoana Maicii Domnului „Hodighitria”
din Vlaherne sau icoana Maicii Domnului „Cea care arată calea” din
Vlaherne.
În anul 626, Patriarhul Serghie al Constantinopolului (610-631)
a purtat icoana Domnului „Vlahernskaya” în procesiune pe zidurile
Constantinopolului, atunci când orașul a fost asediat de avari.
În amintirea acestei izbânde și a altora, care au fost câștigate prin
mijlocirea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, a fost stabilită o
sărbătoare anuală în sâmbăta a cincea a Postului Mare (Sâmbăta Imnului
Acatist al Maicii Domnului). Prima prăznuire a avut loc în Biserica din
Vlaherne, din Constantinopol. În secolul al IX-lea, sărbătoarea a fost
inclusă în Tipicul cel Mare al Sfântului Sava cel Sfințit de la
Mănăstirea Studion. Mai târziu, această sărbătoare a fost introdusă și
în Triod, și a devenit universală pentru Biserica Ortodoxă.
După căderea Constantinopolului din anul 1453, icoana Maicii
Domnului din Vlaherne a fost mutată în Sfântul Munte Athos. Icoana a
stat în Athos până în anul 1654, când a fost trimisă de călugării din
Sfântul Munte la Moscova, în semn de mulțumire pentru Țarul Alexei
Mihailovici.
Pomenirea Sfintei Mari Muceniţe Dominica [Chiriachi]
În vremea împăratului Diocleţian şi a
ginerelui lui, Maximian, ambii, adversari ai lui Hristos, a locuit în
Anatolia o familie de creştini vîrstnici şi plini de toată cucernicia,
dar care nu aveau copii. Pe bărbat îl chema Dorotei, iar pe femeie
Evsevia. Ei erau foarte bogaţi. Prin multa şi neîncetata rugăciune, lor
li s-a dăruit în cele din urmă un copil de la Dumnezeu – pe sfînta
pruncă Dominica. Încă din copilărie,
aceasta s-a închinat pe sine cu totul lui Dumnezeu, înfrînîndu-se de la
toate cele pe care le fac îndeobşte copiii. Cînd a ajuns la
vîrsta cuvenită, fiind foarte frumoasă cu trupul şi cu sufletul, mulţi
tineri au voit să o ia în căsătorie, dar ea i-a refuzat pe toţi, zicînd
că s-a logodit Mirelui Celui Ceresc şi Domnul, şi că nimic nu dorea mai
mult decît să moară fecioară. Unul dintre pretendenţii respinşi a
denunţat-o pe Dominica şi pe părinţii ei tiranului Diocleţian, sub
acuzaţia de creştinism. Împăratul a poruncit ca părinţii Dominicăi să
fie torturaţi, iar după aceea să fie surghiuniţi la cetatea Melitene,
unde ei au şi murit, suferind cumplit pentru Hristos. Pe Dominica
Diocleţian a trimis-o la judecata lui Maximian. Cum Dominica a stat tare
şi a mărturisit pe Hristos înaintea lui Maximian, acesta a poruncit ca
fecioara să fie întinsă la pămînt şi biciuită cu vine de bou. După
acestea el a dat-o pe mîna a doi comandanţi, mai întîi a lui Hilarion,
iar după moartea acestuia, pe mîna lui Apollonie. Amîndoi au torturat-o
bestial pe Dominica, în felurile cele mai de neînchipuit, fără a o putea
clinti din credinţa ei. Cînd Sfînta Dominica zăcea în temniţa ei,
acoperită din cap pînă în picioare de răni, Hristos Domnul a apărut
înaintea ei, a vindecat-o şi i-a zis: „Dominico, nu te teme de schingiuiri, căci Harul Meu este cu tine”.
Cu adevărat harul Domnului lisus Hristos a apărat-o pe această mare
muceniţă de focul în care a fost aruncată, de fiarele înaintea cărora a
fost aruncată spre mîncare, spre batjocura judecătorilor celor
nelegiuiţi care credeau că o dau la moarte sigură. Văzînd-o pe Dominica
scăpînd prin minuni mari nevătămată de la asemenea ucideri, mulţi păgîni
au crezut în Hristos, fiind pentru aceasta cu toţii ucişi prin tăierea
capului. Dominica i-a zis lui Apollonie: „Vezi
bine că nicicum nu mă poţi întoarce de la credinţa mea. Căci de mă
arunci în foc, mai înainte de mine cei trei tineri în foc au fost
aruncaţi şi prin credinţă s-au mîntuit; iar de mă arunci la fiare, mai
înainte de mine marele Daniil prorocul la fiare a fost aruncat, dar prin
credinţă s-a mîntuit; iar de mă arunci în mare, mai înainte de mine
Iona prorocul a fost în pîntecele chitului trei zile şi trei nopţi şi
prin credinţă s-a mîntuit; dacă tăişului săbiei mă dai, mai înainte de
mine Cinstitul Botezător Ioan săbiei a fost dat şi credincioşia lui 1a
mîntuit. Căci ca şi tuturor acestora, mie viaţă îmi este a muri pentru
Hristos”. Atunci Apollonie a
poruncit uciderea muceniţei prin tăierea capului. Dominica a
îngenuncheat, şi-a ridicat sfintele ei mîini la cer, şi s-a rugat lui Dumnezeu ca să Se milostivească de toţi cei care vor cinsti pomenirea ei şi
ca să dăruiască odihnă veşnică sufletului ei şi alor ei părinţi.
Săvîrşindu-şi rugăciunea ea şi-a dat sufletul în mîinile lui Dumnezeu,
mai înaite ca să-i fie lovit gîtul de sabia călăului. Dominica a luat
mucenicia cu cinste în cetatea Nicomidiei, şi a fost primită în
locaşurile bucuriei celei veşnice a împărăţiei lui Hristos, la anul 289.
• Pomenirea Sfântului Cuvios Toma din Maleon
La început acest Toma a fost un vestit
comandant de oştiri, viteaz şi biruitor în lupte, şi de asemenea foarte
bogat. El era şi foarte mare la trup, fapt pentru care băga spaima în
duşmani numai cu înfăţişarea. Dar cînd s-a
rănit cu dragostea lui Hristos, el a lepădat toate ale lumii, a lui
faimă şi mare bogăţie, şi s-a retras în pustie, unde s-a făcut monah.
Luând asupra lui viaţa tuturor monahiceştilor nevoinţe, el a ajuns la
măsuri mari, că şi Sfîntul Ilie Prorocul a venit la el şi 1-a călăuzit
la un munte numit Maleon, care este în apropierea Athosului. Acolo el a
trăit cu desăvîrşire singur cu Dumnezeu, cufundat în rugăciune ziua şi
noaptea. Dar deşi s-a ascuns atît de adînc de lume, lumea totuşi
1-a aflat, căci sfinţenia vieţii lui nu s-a putut ascunde. Poporul a
început să-şi aducă la el pe bolnavii lor, iar Sfîntul Toma îi vindeca
de neputinţele trupului şi de toată boala cea trupească şi sufletească.
Chiar şi după sfînta lui adormire, care a fost în veacul al zecelea,
sfintele lui moaşte au continuat să le fie de minunat ajutor tuturor
celor care veneau să se închine şi să se atingă de ele cu credinţă.
• Pomenirea Sfinţilor Cuvioşi Mucenici Epictet şi Astius
Astius a fost singurul fiu al părinţilor
lui, Alexandru şi Marchellina. Pe el 1-a adus la Sfînta Credinţă preotul
Epictet, care 1-a botezat şi 1-a şi tuns pe Astius în monahism. Ei mai
după aceea s-au strămutat în părţile răsăritului, în Sciţia, şi s-au
sălăşluit în cetatea scită Almirida (astăzi Ramzina), la gurile Dunării
de la Marea Neagră. Ei au fost torturaţi şi omorîţi pentru Sfînta
Credinţă prin tăierea capetelor, cam pe la anul 290. Ei s-au înfăţişat
după moartea lor, amîndoi, înaintea părinţilor lui Astius, Alexandru şi
Marchellina, ceea ce i-a făcut pe aceştia să se convertească la Hristos.
Alexandru şi Marchellina s-au dus şi au primit Sfîntul Botez de la
Episcopul Evanghelus, cel ce avea să fie la rîndul lui decapitat pentru
Hristos. El este „Evanghelus, noul înger”, după cum glăsuieşte o cîntare
închinată lui.
Cântare de laudă la Sfânta Muceniţă Dominica
Sfînta Dominica e unica fiică
A părinţilor mucenici pentru Hristos,
A sfinţilor lui Dumnezeu.
Lipsită de ei, Dominica,
Marile averi săracilor împarte,
Ea doar cu trupul şi-al ei strai rămîne,
Şi cu acestea grăbeşte pe urmele
Scumpilor părinţilor ei.
Ea jertfa se face pentru Hristos.
Dominica e rouă dimineţii,
Curată şi strălucitoare ca ea.
Ea ale lumii ademeniri în picioare le calcă,
Ale bărbaţilor graiuri.
Ea groaza chinurilor o dispreţuieşte desăvîrşit,
Grăbind spre ele ca şi spre o nuntă,
Căci în ajutor îi stă Numele preadulce-al lui lisus.
Ea prin torturi bestiale în Viaţă intră,
În bucuria împărăţiei lui Dumnezeu.
Trupul ei este roşu de sînge
De bucuria negrăită a cerului vrednic!
O, Dominico, Sfînta aleasă a lui Dumnezeu,
Tu sub al săbiei tăiş ai ieşit din lume,
Şi pe tine Cerul cu-a slavei cunună te-a primit!
Învaţă-ne pre noi credinţa să cinstim,
Invaţă-ne pre noi viaţa toată credinţei să ne-o închinăm!
Cu ale tale sfinte rugăciuni ajută-ne nouă,
O, a sfinţeniei candelă sfîntă,
Ce străluceşti între toate
Ale Raiului lumini!
Sinaxar 7 Iulie
În aceasta luna, în ziua a saptea, pomenirea Preacuviosului Parintelui nostru Toma cel din Maleo.
Acesta a stralucit mai întâi cu viata înaltata de voievod, facând
multe si mari biruinte împotriva barbarilor. Apoi iubind pe Hristos si
socotind toate ale lumii ca nimic a intrat sub jugul cel usor al
Domnului. Si atât a întrecut pe ceilalti în rabdarea ostenelilor pentru
fapta buna, si cu numele si viata cea cinstita, încât parea un stâlp de
foc pentru cei ce erau aproape de dânsul când se ruga. Si suindu-se la
muntele ce se numea Maleo, a stralucit ca un luceafar, si
îndeletnicindu-se cu rugaciuni si privegheri, a luat darul tamaduirilor:
gonind dracii din oameni, dând vedere orbilor, pe schiopi îndreptând si
cu rugaciunea izvorând apa. Si alte minuni facând, a raposat în Domnul.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintei Mucenite Chiriachi.
În
zilele împaratului Diocletian, la anul 282, era un crestin anume
Dorotei împreuna cu sotia sa care se chema Evsevia. Acestia, fiindca
erau fara de fii, se rugau lui Dumnezeu ca sa le dea rod si fiu,
fagaduind sa daruiasca iarasi Lui pe copilul ce se va naste lor. Deci a
ascultat Dumnezeu rugaciunea lor, si au nascut un prunc de parte
femeiasca în ziua de Duminica, pentru care lucru si pe prunca au numit-o
Chiriachi, ce va sa zica Duminica. Si au hranit-o cu învatatura si
cuvântul Domnului, dupa Apostolul Pavel, si au pazit-o pe fecioara,
fiindca fagaduisera a o afierosi lui Dumnezeu.Iar când pagânul Diocletian a ridicat prigoana asupra crestinilor, atunci au fost pârâti nascatorii sfintei împreuna cu dânsa la tiran, cum ca sunt crestini. Acesta cercetând pe parintii sfintei i-a batut si i-a trimis la ducele Iust, ce se afla la partile Meletinei în Armenia cea mica. Iar pe Chiriachi a trimis-o la cezarul Maximian, care se afla în Nicomidia. Maximian, cercetând pe mucenita si aflând-o tare în credinta lui Hristos, a poruncit de au batut-o mult. Si de vreme ce sfânta se ruga, pentru aceasta tiranul se mânia asupra ostasilor celor ce chinuiau pe mucenita. Atunci a zis sfânta catre Maximian: "Nu te însela, Maximiane, caci niciodata nu ma vei birui, caci harul lui Dumnezeu îmi este în ajutor". Atunci Maximian a trimis pe sfânta la Ilarion, stapânitorul Bitiniei.
Ilarion, cercetând pe mucenita, a dus-o în capistea idolilor. Acolo rugându-se sfânta, s-a facut cutremur mare încât s-au zdrobit idolii si s-au facut ca niste praf; dupa aceasta a urmat si o furtuna de vânt, care a împrastiat în vazduh praful idolilor, si un fulger a ars fata stapânitorului Ilarion, care cazând din scaun a murit.
Venind alt stapânitor în locul lui si fiind înstiintat de acestea, a hotarât ca sfânta sa fie supusa la felurite chinuri, din care a ramas nevatamata. Atunci a sezut stapânitorul la judecata si a dat asupra sfintei hotarârea sa fie ucisa afara din cetate prin taierea capului. Atunci sfânta a cerut vreme ca sa se roage; si dupa ce s-a rugat mult, a învatat pe crestinii cei ce îi urmasera; apoi culcându-se pe pamânt, si-a dat sufletul în mâinile lui Dumnezeu, si mergând ostasii aproape de dânsa, vrând ca sa-i taie capul, si vazând-o moarta s-au spaimântat. Deci s-a facut glas dumnezeiesc catre dânsii: "Mergeti, fratilor, si propovaduiti maririle lui Dumnezeu". Iar ostasii întorcându-se au slavit pe Dumnezeu.
Tot în aceasta zi, pomenirea Preacuviosului Acachie Sanaitul.
Acest
cuvios parinte al nostru a trait la Muntele Sinai si este cel despre
care vorbeste Sfantul Ioan Scararul (praznuit la 30 martie si in
Duminica a 4-a din Postul Mare) in cartea sa "Scara raiului", treapta a
patra.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintilor Mucenici
Peregrin, si cei dimpreuna cu dânsul: Luchian, Pombie, Isihie, Papia,
Satornin si Ghermano.
Acestia erau din Italia, dar din pricina prigoanei ce se facea de
Traian, au venit la Dirahia, unde vazând pe Sfântul Astie episcopul
spânzurat pe Cruce si fericindu-l, au fost prinsi de ostasi. Si
marturisindu-se ca sunt crestini, din porunca antipatului Agricola, au
fost aruncati în Marea Adriatica. Si asa au luat cununa muceniciei. Iar
moastele lor scotându-le marea afara, le-a ascuns în nisip. Dupa ce au
trecut 70 de ani, s-au aratat episcopului Alexandriei, care luându-le
le-a îngropat cu cinste, facând deasupra lor o casa de rugaciune.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Mucenic Evstatie, care de foc s-a savârsit.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Policarp cel nou, care de sabie s-a savârsit.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Evanghel, care de sabie s-a savârsit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Intru aceasta zi, pomenirea Sfintei Mucenite Chiriachi (+303).
Intru aceasta zi, invatatura ca este bine a merge la biserica si a cere lui Dumnezeu cele folositoare.
Cugetare
Exemplul Sfintei Domnica, celei ce a fost
fecioară de o mare frumuseţe, şi al Sfîntului Astius, tînărul posesor
al unei imense averi, şi faptul că ambii şi-au dispreţuit cu totul
bogăţiile acestea şi s-au dat morţii pentru credinţa în Hristos, acestea
toate ne conduc la gîndul că nimic în istorie nu se poate compara cu
puterea lui Hristos, prin al Cărui ajutor, tineri şi tinere cărora viaţa
le stă la picioare se biruie pe ei înşişi şi astfel biruie toate
celelalte şi întreaga lume. Victoria pe care o repurtezi asupra ta însuţi este cea mai formidabilă victorie.
Biserica numără în rîndurile ei asemenea biruitori cu miile, şi cu
miile de mii. Sfîntul Ciprian, scriind despre feciorie, zice:
„A învinge plăcerea trupească este cea mai mare plăcere; nici o victorie nu este mai mare decît victoria asupra poftelor propriului suflet şi trup. Cel care îşi învinge un adversar, devine mai puternic decît acel unul, dar cel care îşi învinge patimile se dovedeşte mai puternic şi decît sine însuşi. Orice rău din lume este mult mai uşor de învins decît propria plăcere, căci relele pe care le vedem în lume sînt hidoase şi respingătoare, pe cînd răul plăcerilor pe care le avem sau ni le dorim este atrăgător şi plăcut. Cel care şi-a biruit poftele s-a eliberat cu adevărat de spaimă şi de teamă, căci acestea nu-şi află sursa decît în iubirea de plăceri”.
Luare aminte
Să luăm aminte la minunata scoatere de apă din stînca Horebului (Ieşirea 17):
- La cum poporul lui Israel, însetat fiind, se îndoia că Dumnezeu este cu ei, şi cîrtea împotriva lui Moise;
- La cum, din porunca lui Dumnezeu, Moise a izbit stînca cu toiagul lui, iar din stînca a ţîşnit şuvoi de apă;
- La cum şi inima mea s-a făcut piatră din pricina îndoielii, şi la cum din ea izvorăsc şuvoaie de lacrimi atunci cînd se atinge de ea harul sfint al Credinţei în Dumnezeu.
Predică
Despre laptele cel
duhovnicesc şi neprefăcut al cuvântului – „Ca nişte prunci de curând
născuţi, să doriţi laptele cel duhovnicesc şi neprefăcut al cuvîntului,
ca prin el să creşteţi spre mîntuire, De vreme ce aţi gustat şi aţi
văzut că bun este Domnul” (I Petru 2: 2-3).
Sfîntul Apostol Petru îi socoteşte pe
creştini ca pe nişte prunci de curînd născuţi. Sfîntul Botez este o nouă
naştere, iar omul începe să-şi numere viaţa începînd cu sfîntul botez.
Iar cel nou născut duhovniceşte trebuie să se hrănească cu mîncare
blîndă, întocmai ca şi nou-născutul cel trupesc. Dar care este hrana pe
care o recomandă apostolul noilor creştini? Ea este laptele cel
duhovnicesc şi neprefăcut al cuvîntului. Pruncul cel trupesc se hrăneşte
cu laptele matern, care nu este decît chipul laptelui celui duhovnicesc
şi neprefăcut al cuvîntului, luat spre hrană de pruncul cel
duhovnicesc.
Deci care este laptele cel duhovnicesc şi neprefacut al cuvîntului cu care trebuie să se hrănească creştinii?Însuşi apostolul ne zice: aţi gustat şi aţi văzut că bun este Domnul. Laptele acesta deci este însuşi Domnul lisus Hristos, Cel Viu şi de Viaţă Dătător. Cuvintele lui Hristos sînt laptele cel duhovnicesc şi neprefacut.
Fericiţi sînteţi voi, fraţilor, cînd vă veţi hrăni sufletul cu acest fel de lapte, cu cuvîntul lui Hristos.
Fericiţi sînteţi voi cînd vă veţi hrăni cu El ca şi cu un lapte dulce,
căci atunci sufletele voastre vor creşte roditor şi se vor binecuvînta,
iar voi pregătiţi veţi fi şi vrednici să intraţi în împărăţia Cerurilor.
Minunile toate ale Stăpînului Hristos sînt lapte duhovnicesc şi
neprefacut. Fericiţi sînteţi voi, fraţilor,
cînd vă veţi hrăni sufletele cu acest dulce lapte, căci vă veţi asemăna
îngerilor care pururea cîntă slava minunilor Domnului, ziua şi noaptea. Trupul şi Sîngele lui Hristos sînt laptele cel duhovnicesc şi neprefacut. Fericiţi
sînteţi voi, fraţilor, cînd vă veţi hrăni sufletle cu acest dulce
lapte, căci vă veţi face mădulare ale Trupului nemuritor al lui Hristos
în ceruri. Biruinţa învierii lui Hristos din morţi întru care cu moartea pre moarte a călcat este lapte duhovnicesc şi neprefacut. Fericiţi
sînteţi voi, fraţilor, cînd vă veţi hrăni sufletele cu acest dulce
lapte, căci voi atunci veţi păşi ca nişte biruitori încă din această
viaţă, iar în cea care va veni veţi sta de-a dreapta lui Hristos
Biruitorul. Fraţilor, întregul Hristos este laptele cel
duhovnicesc şi neprefacut. Să dorim acest lapte mai presus de orice
bunătăţi, ca să putem creşte spre mîntuirea noastră. Aceasta este
singura hrană de trebuinţă mîntuirii. Oricare alta este numai spre
descompunere şi moartea care sfîrşeşte în groapă.
O, Stăpîne Doamne lisuse Hristoase,
Miluşelule al lui Dumnezeu, Cela Ce eşti laptele cel duhovnicesc şi
neprefacut, hrăneşte-ne pre noi cu Tine, aşa cum i-ai hrănit şi pre
sfinţii Tăi apostoli, ca şi noi să putem creşte desăvîrşit spre a
noastră mîntuire. Căci Ţie se cuvine toată slava şi mulţumirea în veci,
Amin!