Icoana Maicii Domnului „Cea care alăptează” (Galaktotrophousa)
Cu bucurie, Sfântul Arhiepiscop a primit odoarele sfinte, pe care le-a
luat cu el în Serbia. În timpul invaziei turcilor, creștinii din Serbia
au dorit să protejeze sfintele odoare și le-au trimis la Mănăstirea
Hilandar din Sfântul Munte Athos. Aici icoana Maicii Domnului „Cea care
alăptează” a fost așezată pe iconostasul chiliei închinată Sfântului
Sava, numită și Typikario (metoc al Mănăstirii Hilandar).
Icoana Maicii Domnului „Cea care alăptează” (Galaktotrophousa) este prăznuită pe 12 ianuarie și 2 iulie.
Inițial, Icoana Maicii Domnului „Cea care alăptează”, s-a aflat în
Lavra Sfântului Sava cel Sfințit de lângă Ierusalim. Înainte de moartea
sa, Sfântul Sava a lăsat prin testament ca atunci când va veni un
călugăr cu același nume (Sava) să se închine în mănăstire, să
moștenească ca sfintele odoare (toiagul Sfântului Sava cel Sfințit, Icoana Maicii Domnului „Cea care alăptează” și Icoana Maicii Domnului „a Sfântului Ioan Damaschin” (Tricherousa)).
În secolul al XIII-lea, Sfântul Arhiepiscop Sava al Serbiei a vizitat
Lavra Sfântului Sava cel Sfințit, fără a ști ceva de testamentul
sfântului. În momentul în care s-a închinat la moaștele
Sfântului Sava, toiagul acestuia i-a căzut la picioare, atrăgând atenția
călugărilor.
Întrebându-l pe pelerin cum se numește, aceștia au recunoscut în el pe cel de care le vorbise Sfântul Sava. Îndeplinind testamentul fondatorului, călugării au oferit Arhiepiscopului: toiagul Sfântului Sava cel Sfințit, Icoana Maicii Domnului „Cea care alăptează” și Icoana Maicii Domnului „a Sfântului Ioan Damaschin” (Tricherousa).
Cu bucurie, Sfântul Arhiepiscop a primit odoarele sfinte, pe care le-a luat cu el în Serbia.
În timpul invaziei turcilor, creștinii din Serbia au dorit să protejeze
sfintele odoare și le-au trimis la Mănăstirea Hilandar din Sfântul
Munte Athos. Aici icoana Maicii Domnului „Cea care alăptează” a fost
așezată pe iconostasul chiliei închinată Sfântului Sava, numită și
Typikario (metoc al Mănăstirii Hilandar).
Icoana Maicii Domnului „Cea care alăptează” mai este denumită și „Typikonissa”, pentru că la chilia Sfântului Sava se păstrează Typikon-ul (Regulile) Sfântului Sava.
• Pomenirea Sfântului Mucenic Iachint
Sfântul lachint a fost cubicular al
împăratului Traian (slujitor al meselor imperialei). El era tînăr cu
vîrsta, iar în taină, creştin. Cu un prilej în care împăratul aducea
necuratele lui jertfe idolilor, Iachint s-a ţinut departe, nevoind să
vadă întinăciunea şi să fie silit să participe la ea. Din pricina
aceasta el a fost acuzat şi adus în faţa împăratului la judecată,
împăratul 1-a sfătuit să se lepede de Hristos şi să jertfească idolilor.
Dar Iachint nu s-a lăsat, ci a stat tare ca un diamant. El a zis: „Creştin sînt şi pre Hristos cinstesc. Lui mă închin, Lui singur îi aduc jertfă curată, însăşi viaţa mea„.
Bătut, scuipat, biciuit, sfîntul a fost apoi aruncat în temniţă. La
porunca împăratului, lui nu i s-a dat nimic să mănînce, în afară de
necuratele cărnuri jertfite idolilor. Sfântul lachint a refuzat spurcata
hrană şi a murit în temniţă, după opt zile. Atunci
paznicii temniţei au văzut în celula Sfântului lachint doi îngeri
luminoşi. Unul a acoperit trupul mort al mucenicului cu veşmîntul lui
cel strălucitor, iar celălalt i-a aşezat pe cap o cunună minunată.
Închisoarea toată s-a umplut de lumină şi de bună mireasmă. Tînărul
Sfânt Iachint a luat cu cinste cununa muceniciei şi s-a încununat cu
veşnica slavă la anul 108.
• Pomenirea Sfântului Anatolie, Patriarhul Constantinopolului
Sfântul Anatolie a fost mai întîi
presbiter [preot] în Biserica Alexandriei, iar după moartea Sfântului
Patriarh Flavian, el a fost ridicat în scaunul patriarhal al
Constantinopolului, la anul 449. În timpul arhipăstoririi lui, scaunul
constantinopolitan a fost ridicat la aceeaşi cinste cu scaunul Romei, la
Sinodul Ecumenic al Patrulea de la Calcedon, din anul 451. Sfîntul
Patriarh Anatolie a luptat mult penru curăţia credinţei ortodoxe şi a
luat suferinţe cumplite din mîna ereticilor, pînă la uciderea de către
ei, la anul 458, în timpul împăratului Leon cel Mare. Sfântul
Anatolie bine a păstorit Biserica Constantinopolitană timp de aproape
nouă ani, strămutîndu-se la locaşurile cele cereşti, printre Sfinţiţii
Ierarhi din împărăţia Cerurilor.
• Pomenirea Sfântului Cuvios Alexandru
Sfântul Alexandru acesta s-a născut în
Asia şi a fost crescut şi educat la Constantinopol. După încheierea
studiilor, el s-a dedicat serviciului militar, devenind ofiţer. Citind
în Sfînta Scriptură, el a ajuns la locul în care Mîntuitorul zice:
„Dacă voieşti să fii desăvîrşit, du-te, vinde averea ta, dă-o săracilor
şi vei avea comoară în cer; după aceea, vino şi urmează-Mi” (Matei 19:
21). Aceste cuvinte au atins adînc inima lui Alexandru. Fără să mai
aştepte, el s-a dus, a vîndut toată averea lui, a dat-o săracilor, şi
s-a retras la pustie. După nevoinţe lungi şi dureroase întru curăţirea sufletului şi trupului, el a întemeiat Mînăstirea Achimiţilor [Neadormiţilor], care au rînduiala de a lupta pururea contra somnului.
În biserica lor slujbele continuau neîncetat, zi şi noapte, fără
întrerupere. Frăţia era organizată în două schimburi. Fiecare schimb
cunoştea exact care sînt ceasurile lui de zi şi de noapte, şi mergea în
biserică spre a continua citirile şi cîntarile celor pe care îi
înlocuiau. Neluînd nimic cu sine, Sfîntul Alexandru a călătorit mult
prin părţile răsăritului, luminînd lumea cu Credinţa în Hristos, biruind
pre eretici cu cuvîntul, lucrînd cu harul lui Dumnezeu multe şi mari
minuni, şi îmbătrînind frumos întru slujba Lui. El la urmă şi-a sfîrşit
alergarea pămîntească la Constantinopol, la anul 430, de unde sfintele lui moaşte s-au arătat slăvite şi făcătoare de minuni, vestind tuturor slava cu care Dumnezeu îi încununează pe Sfinţii Lui.
• Pomenirea Sfântului Cuvios Isaia Pustnicul
Acest sfînt cuvios Isaia a dus viaţa
tuturor nevoinţelor în pustia egipteană numită Sketis, în veacurile al
cincilea şi al şaselea. El este pomenit în cartea Sfinţilor Varsanufie şi loan (Răspunsul 249 şi altele) ca fiind bărbat de mare sfinţenie.
El a scris multe învăţături pentru monahi şi sihastri. Din ele însă
ne-au rămas foarte puţine, căci cele mai multe au fost distruse de
musulmani. Sfîntul Isaia zice:
„Mintea, mai înainte de a se ridica din somnul trândăviei, împreună-vieţuieşte cu demonii”„Cununa tuturor faptelor bune întru aceasta stă: ca omul să-şi pună toată nădejdea în Dumnezeu, ca el să scape la ajutorul Lui o dată şi pentru totdeauna din toată inima şi din toată virtutea lui, ca el să se umple de milostivire către toţi, ca el să plîngă pururea înaintea lui Dumnezeu, cerînd de la El ajutor şi milostivire”Care este semnul, pentru un om, că păcatul lui a fost iertat?„Semnul că un anume păcat s-a iertat acesta este: că el nu mai generează nici o lucrare în inima omului aceluia, care 1-a uitat într-o asemenea măsură, încît în convorbiri cu alţii despre păcate similare, el nu mai simte nici o aplecare către el, ci mai curînd îl socoteşte ca pe ceva total străin lui. Acesta este semnul că păcatul i-a fost iertat desăvîrşit”.Rugăciunea şi asceza deşarte sînt pentru omul care ascunde în sine răutate faţă de aproapele şi dorinţă de răzbunare.„Veghează din toată puterea ta ca nu cumva să rosteşti un anumit cuvînt cu buzele, şi alt cuvînt cu inima”.„Cununa tuturor faptelor bune este dragostea; iar cununa tuturor patimilor este îndreptăţirea de sine a păcatelor”.
Sinaxar 3 Iulie
În aceasta luna, în ziua a treia, pomenirea Sfântului Mucenic Iachint, cubiculariul.
Acesta era din Cezareea Capadociei, si fiind cubiculariu slujea
la masa împaratului Traian
(anul 108). Fiind pârât ca este crestin, a fost silit sa guste din
jertfele idolesti cele spurcate. Iar de vreme ce nu s-a plecat a face
aceasta, ci mai vârtos a marturisit pe Hristos, a fost batut peste tot
trupul si bagat în temnita. Acolo i s-a dat sa manânce numai din cele
jertfite idolilor, dar viteazul nevoitor al lui Hristos n-a voit a gusta
din acelea, ci a ramas postind 40 de zile. Din pricina aceasta slabind
de foame, si-a dat sufletul lui Dumnezeu.
Tot în aceasta zi, pomenirea celui dintre sfinti Parintelui nostru Anatolie, patriarhul Constantinopolului.
Acesta era preot si purtator de raspunsuri al Bisericii Alexandriei. A
fost hirotonit arhiepiscop al Constantinopolului în vremea lui Teodosie
cel Mic, pentru ca ratacitul Dioscor avea nadejde sa-i fie ajutator în
erezia sa. Dar nimic n-a folosit Dioscor cu mestesugirile sale, caci
fericitul Anatolie l-a caterisit la Sinodul de la Calcedon si a pus în
diptice numele Sfântului Flavian, care fusese caterisit de Dioscor si de
tâlharescul lui Sinod. Si a trimis Sfântul Anatolie epistole
episcopilor, îndemnându-i sa anatematizeze pe începatorii eresurilor,
adica pe Nestorie, Eutihie si Dioscor. Sfântul Anatolie a urmat Sf.
Flavian si, pastorind biserica cu dreapta credinta opt ani, s-a mutat
catre Domnul, lasând în locul sau pe Sfântul Ghenadie.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintilor Mucenici Teodot si Teodota; Diomid, Evlampie, Meliton, Petru, Asclipiodot si Golinduh.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintilor Mucenici Marcu si Mochian.
Acestia fiind siliti de Maxim eparhul sa jertfeasca idolilor si
neplecându-se, ci în fata tuturor marturisind numele lui Hristos, li
s-au taiat capetele cu sabia. Sfântului Mochian când era dus la moarte
îi urmau femeia si copiii plângând, iar el îi sfatuia sa taca. Iar când
Sfântului Marcu i s-a taiat capul, sotia sa, fiind de fata, l-a primit
în mâini. Si asa muceniceste savârsindu-si viata, au primit cununile
muceniciei.
Tot în aceasta zi, chinuirea Sfântului Mucenic Coint.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Cântare de laudă la Sfântul Alexandru
Cuviosul Alexandru, Sfântul lui Dumnezeu,
Templu a înălţat Celui Ce nicicînd nu doarme,
Locaş sfînt,
Mănăstire slăvită.
În ea Domnul este pururea slăvit,
În ea Lui pururea I se aduc laude neadormite,
Al ei nume peste veacuri pînă la noi a ajuns.
Da, temple neadormite ale noastre inimi
Să fie, întru care
Toţi Sfinţii locuiesc.
Întru ale noastre inimi noi pururi
Cuvine-se să aducem
Slavă neadormită lui Dumnezeu Celui Viu.
Rugăciunea întru ale noastre inimi
Neîncetat să bată,
Iar iubirea să lumineze cu flacără nestinsă.
Noi Duhului Sfînt Dumnezeu ne rugăm
Ca ale noastre inimi să le încălzească
Cu al Său har.
Noi Domnului Hristos Dumnezeu ne rugăm să sădească întru ale noastre inimi
Al Său cuvînt ziditor.
Noi sfinţilor îngeri ai lui Dumnezeu ne rugăm
Să privegheze în templul inimilor noastre
Noapte şi zi.
Piară păcătoşii şi să nu mai fie, ascundă-se veşnic
De la a Sfinţilor faţă,
Dintru templul inimilor noastre, noapte şi zi.
Noi Preasfintei Născătoare de Dumnezeu ne rugăm să binecuvînteze
Tempul inimilor noastre
Cu miros de bunămireasmă.
Noi Sfinţilor Apostoli şi Tuturor Sfinţilor
Ai lui Dumnezeu ne rugăm,
Aleşilor Lui, Mucenicilor Lui, Sfintelor Fecioare
Care Lui viaţa şi-au închinat,
Sihaștrilor ce s-au sfinţit în pustiile lumii.
Noi Domnului Hristos ne rugăm
Ca Veşnică Liturghie întru inimile noasre să slujească.
Noi Domnului Hristos înţelepciunea lui Dumnezeu ne rugăm
Ca Lui laudă veşnică neadormit să aducem.
Deci, intr-o zi de mare praznic paganesc, fiind de fata si imparatul, tanarul Iachint a fost parat de un ostean, din aceeasi garda, dar pagan cu credinta, ca il vazuse si il auzise, rugandu-se, in taina, unui anume Iisus, numindu-L Dumnezeul sau. S-a maniat, atunci, cumplit imparatul si a poruncit sa fie adus inaintea sa, tanarul cutezator, care, sub acelasi acoperamant imparatesc, calca legile tarii. Si Iachint a fost adus, in graba, inaintea imparatului.
Deci, fiind silit de imparat, sa guste din carnurile jertfite idolilor, tanarul crestin nu s-a plecat la aceasta, ci, mai mult, a marturisit, pe fata, credinta lui in Hristos. Pentru aceasta, a fost batut peste tot trupul si l-au inchis in temnita, punand inaintea lui, numai mancari gatite din jertfele idolilor. Ca poruncise imparatul, temnicerilor, sa nu-i dea lui paine si mancare curata, ca, prin aceasta, sa-i sileasca sa manance din acele bucate. Dar, viteazul nevoitor al lui Hristos, pana la sfarsit, n-a vrut sa guste din ele, ci a ramas postind patruzeci de zile. Si, slabind de foame, si-a dat sufletul la Dumnezeu.
Drept aceea, fratilor, sa cunoastem, si cu credinta si intemeiere, sa petrecem in frica lui Dumnezeu, despartindu-ne, ca si pruncii, de toata rautatea. Sa ne ingrijim, fiecare, de a sa mantuire si unul, pe altul, socotindu-l a fi mai mare. De ne-ar supara cineva pe noi, sau ne-ar ocara, sau ne-ar vorbi de rau, nu pe acela sa-l uram, ci pe diavolul, care nu inceteaza, niciodata, vrand sa ne desparta pe noi de Dumnezeu. Cel ce petrece in dragoste in Dumnezeu, petrece si Dumnezeu intr-insul. Deci, cine nu se va teme, auzind acestea: "Si, cine adica, fiind intelept si voind sa-si mantuiasca sufletul sau, fara de osteneala, nu va cauta, ca nici o dusmanie, asupra aproapelui, sa nu aiba in inima sa, ca, pentru aceasta sa nu se lepede singur, de Imparatia lui Dumnezeu. Sa fiti, dar, facatorii cuvantului lui Dumnezeu si nu numai auzitorii lui. Asa, asteptand ca sa primiti Darul Sfantului Duh, ca, doar, va veni sa ne invete pe noi, sa petrecem, slujind cuvantul lui Dumnezeu, nadajduind, sa ne dea noua, in loc de vrajba, dragoste si pace, in loc de uraciune si de iutime, indelunga-rabdare, in loc de cele pamantesti, cele ceresti, noua si tuturor, celor ce-L iubesc pe El.
Intru aceasta zi, cuvant din Everghitinos despre milostenie.
Aceste ne-a zis noua staretul. Si noi, folosindu-se, am iesit si, petrecandu-ne pe noi, ne-a zis: "Fiilor, sambata viitoare, veniti la mine, ca am nevoie de voi." Deci, venind sambata, in ceasul al treilea, precum le-a zis lor, l-au aflat pe dansul savarsit. Si, ingropandu-l, s-au dus, multumind lui Dumnezeu, Celui ce i-a invrednicit pe dansii, a ingriji pe un sfant ca acesta. Dumnezeului nostru slava, acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.
Cugetare
Iubirea este atotputernică. Printre altele, ea mai are şi puterea de a uşura soarta păcătoşilor celor adormiţi.
Biserica Ortodoxă adevereşte mereu
aceasta, aducînd pururea jertfa de rugăciune şi milostenie pentru cei
adormiţi. Bogată şi preabogată întru duhovnicie, Biserica ştie că
rugăciunile şi milosteniile aduse ca din partea celor adormiţi de către
cei vii îi ajută pe adormiţi în cealaltă lume.
„Înaintea sfintei ei adormiri, Sfânta Anastasia Egumena (pomenită la 12 aprilie) a poruncit obştii surorilor ca timp de patruzeci de zile după adormirea ei să aştearnă în fiecare zi masă săracilor şi nevoiaşilor. Dar obştea a împlinit porunca numai de-a lungul a zece zile, şi s-a oprit. Atunci sfînta s-a înfăţişat din cealaltă lume înaintea surorilor, însoţită fiind de doi îngeri, şi le-a zis: „Pentru ce aţi călcat porunca mea? Să cunoaşteţi voi că timp de patruzeci de zile după adormirea sufletului, trebuie să se cheme în ajutor mila lui Dumnezeu pentru el, şi că aceasta se face prin milostenii şi prin rugăciunile aduse de preot la Nesîngeroasa Jertfa. Dacă omul care a murit a fost păcătos, el primeşte prin aceste jertfe de milostenie şi rugăciune iertarea păcatelor de la Dumnezeu, iar dacă el nu a fost păcătos, atunci prin ele Dumnezeu trimite ajutorul Său însuşi celui viu care aduce jertfa”.
Desigur că milosteniile şi rugăciunea
care se au în vedere aici stau în legătură cu dragostea viilor pentru
cei adormiţi ai lor. Cu adevărat, de mare ajutor sînt pentru cei
adormiţi faptele de milostenie şi rugăciune aduse pentru ei de cei vii
ai lor care nu i-au uitat pe pămînt.
Luare aminte
Să luăm aminte la minunata prefacere a toiagului în şarpe, iar apoi a şarpelui în toiag (Ieşirea 4):
- La cum Domnul, Carele a zidit şarpele şi toiagul din ţărînă, puternic este ca pentru scopuri tainice să prefacă ceea ce este mort în ceva viu, iar ceea ce este viu, în ceva mort;
- La cum Domnul puternic este, după a mea credinţă şi rugăciune, să întoarcă şi pre al meu suflet la viaţă, care ce a fost uscat şi omorît cu păcatele.
Predică
Despre bucuria credinţei în Hristos
– „Pe El, fără să-L fi văzut, Îl iubiţi; întru El, deşi acum nu-L
vedeţi, voi credeţi şi vă bucuraţi cu bucurie negrăită şi preamărită” (I
Petru l :8).
Acestea sînt cuvintele Sfîntului Apostol
Petru. El L-a văzut pe Domnul şi L-a iubit. El a privit la Domnul şi a
crezut în El. Tocmai de aceea laudă el iubirea celora care nu L-au văzut
pe Domnul, şi credinţa celor care nu L-au privit cu ochii lor. Domnul
nostru însuşi zice: „Fericiţi cei ce n-au văzut şi au crezut” (Ioan
20:29).
Fericiţi cei ce nu L-au văzut pe Domnul aşa cum L-a văzut apostolul, dar totuşi îl iubesc cu apostolică iubire. Fericiţi cei ce nu au privit la Domnul aşa cum a privit apostolul, dar totuşi cred în El cu a apostolului credinţă!
O, fraţilor,
chiar dacă nu îl vedem pre Domnul, dar noi vedem totuşi lucrările Lui
care au luminat toată istoria omenirii, de la un capăt la celălalt, şi
au luminat fiecare lucru din zidire cu un înţeles al lui, duhovnicesc.
Chiar dacă nu îl vedem pe Domnul aievea, dar noi vedem totuşi Slăvită
Biserica Lui, cea zidită pe Scump Sîngele şi Preacurat Trupul Lui, şi pe
sîngele a nenumăraţi Sfinţi şi Drepţi, a nenumărate suflete botezate
întru Sfînt Numele Lui dintru toţi vecii. Chiar dacă nu îl vedem pre
Domnul faţă către faţă, aşa cum L-au văzut apostolii, noi credem că El
este în mijlocul nostru prin Sfîntul Trup şi Sfîntul Sînge de care ne
împărtăşim după a Lui poruncă; pe care primindu-L, ne umplem de bucurie
negrăită şi preamărită. Fraţilor, viu este Domnul şi aproape ne stă El!
Aceasta este credinţa noastră cea de neclintit, aceasta este scînteia
care ne aprinde inimile de iubire pentru Domnul Cel pururea viu şi
aproape!
Să ştim că din iubire Domnul şi Făcătorul nostru S-a pogorît pînă la noi pe pămînt şi ni S-a arătat nouă din dragoste pentru noi, să mai ştim şi că El a murit pentru noi, iar mai apoi tot pentru noi a înviat – ce alte dovezi mai mari ne putem dori pentru credinţa noastră, şi ce îndreptăţire mai mare pentru a-L iubi veşnic şi arzător?
Fraţilor, viu este Domnul nostru lisus
Hristos, şi aproape ne stă El şi astăzi. El Se descoperă multor suflete
drepte care îi slujesc Lui întru răbdarea inimii şi vieţii.
O, Stăpîne Doamne Iisuse Hristoase
Cela Ce eşti pururea viu, Cela Ce Te-ai răstignit şi ai înviat, învie
întru noi credinţa şi dragostea pentru Tine pînă la ultima noastră
suflare pe acest pămînt, ca prin credinţă şi dragoste să ne învrednicim a
Te vedea şi faţă către faţă, cum le-ai dăruit apostolilor Tăi. Căci Ţie
se cuvine toată slava şi mulţumirea în veci, Amin!