Icoana Maicii Domnului „Rjevskaia” (sau „Okovețkaia”)
Acolo, monahul a descoperit într-un pin o cruce mare de fier, iar în copacul de lângă, o icoană veche ce înfățișa pe Maica Domnului cu Pruncul, ce avea zugrăvit în partea stângă pe Sfântul Ierarh Nicolae, Arhiepiscopul Mirelor Lichiei.
Icoana Maicii Domnului „Rjevskaia” este prăznuită pe 11 iulie.
Această icoană a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu mai este numită și
icoana Maicii Domnului „Okovețkaia”. Ea se află în Mănăstirea Rjevsk
(Rjevskaia) de lângă orașul Poltava, Ucraina.
La data de 26 mai 1539, în ziua Pogorârii Duhului Sfânt (Rusaliile),
călugărul Ștefan a poposit la o răscruce de drumuri, nu departe de
orașul Rjev, în pădurea deasă de pe malul râului Virișna, care aparținea
de Parohia Virișni-Okovețk (Eparhia de Tver). Acolo, monahul a
descoperit într-un pin o cruce mare de fier, iar în copacul de lângă, o
icoană veche ce înfățișa pe Maica Domnului cu Pruncul, ce avea zugrăvit
în partea stângă pe Sfântul Ierarh Nicolae, Arhiepiscopul Mirelor
Lichiei.
Vestea despre descoperirea minunată s-a răspândit repede, și sătenii
din patru localități învecinate au venit în pădure pentru a se ruga
înaintea icoanei Preasfintei Fecioare.
Când icoana a fost luată din copac, în pădure s-a făcut un
vuiet mare, după care icoana a fost învăluită într-o lumină puternică.
Icoana a fost așezată în biserica parohială din Virișni-Okovețk, unde a
săvârșit numeroase minuni. Văzând mulțimea minunilor, călugărul Ștefan a
mers însoțit de preotul Grigorie Onisiforov la Moscova, și a raportat
descoperirea minunată și toate vindecările ce se săvârșesc înaintea
icoanei Maicii Domnului.
Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Ruse din acele vremuri, Mitropolitul
Ioasaf al Moscovei (1539-1541), a trimis o comisie care să cerceteze
cele aflate. În prima zi în care Comisia a stat lângă icoana
Maicii Domnului s-au săvârșit 170 de vindecări minunate. Văzând minunile
săvârșite, Comisia a recunoscut icoana ca făcătoare de minuni.
Înștiințat de cele petrecute în Virișni-Okovețk, Mitropolitul a dat
binecuvântare să se ridice acolo două biserici: una în cinstea Sfintei
Cruci a Domnului, iar celălaltă în cinstea Maicii Domnului
„Hodighitria”, ce avea și un paraclis în cinstea Sfântului Nicolae,
făcătorul de minuni. La sfințirea bisericilor au fost trimiși de la
Moscova un preot și un diacon, împreună cu Sfinte Vase necesare
bisericilor, icoane, veșminte, cărți și clopote.
În luna ianuarie a anului 1541, icoana Maicii Domnului „Rjevskaia” a
fost purtată în procesiune până la Moscova pentru sfințirea unei
biserici în cinstea icoanei. După sfințirea bisericii, icoana și Crucea
au fost așezate în Catedrala Adormirii Maicii Domnului din Kremlin, unde
au rămas până pe 11 iulie 1541. În acea zi, icoana făcătoare de minuni
și Sfânta Cruce s-au întors la locul arătării lor minunate.
Mitropolitul, însoțit de tot clerul din capitală, de tânărul Țar Ivan
Vasilievici și de mulțime de popor, au purtat icoana Rjevskaia în
procesiune de la Catedrala Adormirii Maicii Domnului la Biserica Icoanei
Maicii Domnului „Rjevskaia”, unde au așezat o copie a acestei icoane
făcătoare de minuni.
În amintirea acestei procesiuni, a fost instituită prăznuirea icoanei Maicii Domnului „Rjevskaia” în ziua de 11 iulie.
• Pomenirea Sfintei Mari Muceniţe Eufimia
Sfânta
Muceniţă Eufimia se prăznuieşte în şaisprezece zile ale lunii
septembrie, ziua muceniciei ei. Astăzi însă facem pomenire de minunea ce
s-a lucrat la sfintele şi cinstitele ei moaşte, care s-a arătat
cu prilejul lucrărilor Sfîntului Sinod al Patrulea a toată lumea
[ecumenic], de la Calcedon, din anul 451. Acest sfînt Sinod s-a convocat
în vremea împăratului Marchian şi al împărătesei Pulheria, după moartea
împăratului Teodosie cel Mic. Pricina convocării acestui Sinod a fost
împrăştierea ereziei lui Dioscor, Patriarhul Alxandriei, şi a lui
Eutihie, arhimandritul de la Constantinopol, care mincinos învăţau că în
Hristos Domnul nu se află două naturi, dumnezeiască şi omenească, ci
doar o singură natură dumnezeiască. La acest Sinod cel mai tare au
strălucit Sfinţii Anatolie, Patriarhul Constantinopolului, şi Iuvenalie,
Patriarhul Ierusalimului. Cum la lucrări
nu s-a putut ajunge la nici o concluzie sănătoasă, în pofida dovezilor
aduse în sprijinul adevărului, Patriarhul Anatolie a propus ca fiecare
din părţi, cea a ortodocşilor şi cea a ereticilor, să-şi scrie pe cîte o
hîrtie crezul său, şi apoi amîndouă hîrtiile să fie puse în racla în
care se află aşezate moaştele Sfintei Eufimia. Cu toţii au fost
de acord cu această propunere. Prin urmare, cărţile cu cele două
mărturisiri de credinţă au fost aşezate la pieptul marii muceniţe. Racla
s-a închis şi s-a pecetluit cu sigiliul imperial, iar în jurul ei
împăratul a aşezat gărzi speciale. Toţi membrii Sfîntului Sinod au
trecut atunci trei zile în post şi rugăciune. Cînd
în a patra zi au deschis sfînta raclă, ei au aflat Mărturisirea
ortodoxă în mîna dreaptă a Sfintei Muceniţe, iar pe cea eretică sub
picioarele ei. Astfel s-a lămurit, prin puterea lui Dumnezeu,
lupta din sînul Bisericii, astfel s-a arătat atunci că a ortodocşilor
este biruinţa. În timpul domniei împăratului Heraclie, moaştele Sfintei
Marii Muceniţe Eufimia s-au mutat de la Calcedon la Constantinopol, în
biserica închinată ei, de lîngă Hipodrom. Mai tîrziu, nelegiuitul
iconoclast împărat Leon Isaurul a poruncit aruncarea acestor slăvite
moaşte în mare. În chip minunat însă sfânta raclă a plutit pînă în
Insula Lemnos, unde a fost aşezată în Biserica Sfintei Muceniţe
Glicheria. După altă vreme, în timpul împărătesei Irina, racla cu
sfintele moaşte ale Marii Muceniţe Eufimia a fost readusă la
Constantinopol, şi aşezată la vechiul ei loc. Din timp în timp, din
moaştele Sfintei Muceniţe a curs sînge, spre ungerea şi vindecarea celor
greu bolnavi şi nenorociţi.
• Pomenirea Sfintei Elena a Rusiei [Cneaghina Olga]
Această sfîntă Elena a fost marea
cneaghina rusă, soţia Cneazului Igor, care înainte de botezul ei s-a
numit Olga. Ea a luat Sfîntul Botez din mîinile Patriarhului Polieuct al
Constantinopolului, şi a ars de rîvnă pentru Sfânta Credinţă Ortodoxă
şi răspîndirea ei în Rusia. Ea s-a odihnit cu pace la anul 969.
• Pomenirea Sfântului Mucenic Nicodim
Sfîntul Nicodim s-a născut la Elbasan
[astăzi în Albania] şi a fost bărbat însurat şi tată de copii,. Înşelat
de turci, el a trecut la islam, forţîndu-i şi pe copiii lui să facă la
fel, cu excepţia unuia singur, care scăpînd, s-a refugiat la Muntele
Athos, unde s-a tuns monah. Nicodim şi-a
urmărit fiul la Muntele Athos, dar intrînd în Sfîntul Munte, sufletul
lui s-a schimbat, el s-a pocăit cu amar de păcatul lui şi s-a întors la
Sfîntă Credinţă a lui Hristos primind, ca şi fiul, cumplita cădere prin
mucenicie sîngeroasă, tunderea în monahism. Timp de trei ani şi-a
plîns cumplita cădere, pînă cînd la urmă a hotărît să se întoarcă în
Albania şi să-şi spele păcatul la locul la care l-a săvîrşit. Astfel, el
şi-a împlinit dorirea şi a mărturisit pe faţă că este creştin înaintea
adunării turcilor, care pentru aceasta i-au tăiat capul, la 11 iulie
1722. Pînă astăzi sfintele lui moaşte au rămas întregi, nestricate, şi
făcătoare de minuni.
• Pomenirea Sfântului Cuvios Mucenic Nectarie
Sfîntul Nectarie s-a născut la Vriulla,
în Asia Mică. La vîrsta de şaptesprezece ani el a fost silit să treacă
la islam. Soarta lui a fost similară celei a Sfîntului Nicodim care se
prăznuieşte tot în această zi. Cînd el s-a înfăţişat înaintea maicii lui
îmbrăcat ca un musulman, ea a strigat: „Depărtează-te de la mine, căci nu te mai cunosc! Eu creştin te-am născut şi te-am crescut pe tine, iar nu musulman!”.
Tînărul a plîns cu amar şi a plecat la Sfîntul Munte Athos. Acolo, la
Schitul Sfîntă Ana, el a depus voturile monahale. Hotărînd să-şi spele
păcatul cu propriul lui sînge, el s-a întors la Vriulla, unde a
mărturisit şi a luat mucenicia. El a fost tăiat pentru Hristos de către
turci în chiar locul naşterii lui, la 11 iulie 1820, pe cînd împlinise
douăzeci şi unu de ani.
Cântare de laudă la Sfânta Olga, la Sfântul Nicodim şi la Sfântul Nectarie
Pre cei ce se pocăiesc îi iubeşte Domnul,
Căci El pentru ei a suferit.
El chiar şi azi îi cheamă pre păcătoşi la pocăinţă.
Olga întru pocăinţă a petrecut,
Ea prin Botez la viaţa cea adevărată s-a născut.
Ea pre al său neam de ruşi l-a izbăvit din întuneric
Prin Sfînta Cruce.
Aşa şi Nicodim, cel din Elbasan,
De la Hristos a căzut,
Dar s-a întors la El,
Pocăindu-se cu amar,
Al său păcat cu sângele plătind.
Aşa şi Nectarie cel în Asia născut,
Cel prea tînăr cu vîrsta,
Înşelîndu-se, s-a dus la islam,
Pre îngeri întristînd.
Dar el mai apoi a plîns cu amar,
Şi a iubit mai mult să moară în chinuri,
Decît să rămînă musulman.
Pentru aceasta el musulmanul turbanul
Înaintea judelui sălbatic
În picioare l-a călcat.
Al Sfântului Nectarie cap
Tăiat a fost, pentru Cinstita Cruce.
Pre cei care se pocăiesc îi iubeşte Domnul,
Şi pururi îi va iubi.
Căci El îl iubeşte cel mai mult
Pe cel care îşi plînge păcatele cu amar.
Astazi, praznuim minunea ce s-a facut de cinstitele moaste ale Sfintei Mucenite Eufimia, in vremea acestui al patrulea mare Sinod a toata lumea, de la Calcedon. Caci, de vreme de ereticii nu voiau sa primeasca dogmele dreptei credinte, Sfinti Parinti ai Sinodului au zis catre eretici: "Scrieti, intr-o carte, marturisirea credintei voastre si vom scrie, si noi, marturisirea noastra. Si amandoua scrierile sa le pecetluim si sa le punem la racla cu preacinstitele moaste ale marii Mucenite Eufimia. Apoi, sa ne rugam, cu post, lui Dumnezeu, ca prin ei sa ne descopere credinta cea dreapta." Si, pecetluind racla cu pecete imparateasca, au pus pazitori. Si, dupa trei zile de post si rugaciune, deschizand racla, au gasit scrierea dreptcredinciosilor in mana dreapta a Sfintei, iar pe cea a ereticilor raucredinciosilor la picioarele ei. Spre aducerea aminte, despre aceasta preaslavita minune, din timpul Sinodului marea Mucenita, Sfanta mare Mucenita Eufimia se zugraveste, totdeauna cu o scrisoare in mana dreapta.
Ea s-a nascut si a crezut la Calcedon, in tinutul Bitiniei, langa Bosfor, si, tot in acest loc, a primit si cununa muceniciei, in anul 307, pe vremea sangerosului imparat Galeriu (305-311). Era fiica unui oarecare Filofron si a Teodosianei si se purta, in viata, ca o tanara fecioara, care isi inchinase viata lui Hristos. Deci, parata fiind ca este crestina, a fost pedepsita cu roata, data la fiare si la alte maiestrite chinuri si si-a luat cununa muceniciei prin foc, fiind arsa de vie.
Sfanta Biserica serbeaza pomenirea ei si astazi 11 iulie, la praznuirea minunii de la Calcedon, a Sfintelor moaste, dar si la 16 septembrie ziua ei de muceniceasca patimire.
Intru aceasta zi, cuvant din Pateric despre un staret imbunatatit
Sinaxar 11 Iulie
În aceasta luna, în ziua a unsprezecea, pomenirea Sfintei Mare Mucenite si prea laudatei Eufimia.
Sfânta
Eufimia a trait în zilele lui Diocletian si ale lui Prisc antipatul
Europei, fiind fiica a lui Filofron si Teodosianei. Fiind pârâta la
ighemonul ca este crestina, a fost chinuita cu roate si în foc, si alte
multe chinuri rabdând, a luat cununa muceniciei. În zilele binecredinciosilor împarati Marchian si Pulheria, s-au adunat cei 630 de Sfinti Parinti la Calcedon. Acestia au anatematizat pe cei ce se tineau de Eutihie si de Dioscor, si au caterisit pe cei care ziceau ca în Hristos este doar o fire si o lucrare. Dar acestia neplecându-se dreptei credinte, Sfintii Parinti au scris într-o carte dreapta credinta si au silit si pe eretici sa scrie si ei într-alta gândul si socoteala lor. Si deschizând racla sfintei, au pus cartile amândoua pecetluite pe pieptul ei, si s-au dus. Iar peste putine zile mergând, au aflat cartea ereticilor lepadata la picioarele sfintei, iar cartea drept-credinciosilor în cinstitele ei mâini. Acest lucru vazându-l ereticii, s-au umplut de rusine, iar drept-credinciosii de bucurie.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Mucenic Chindeu prezbiterul.
Tot în aceasta zi, pomenirea Cuviosului Leon cel din staul, care cu pace s-a savârsit.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Mucenic Marchian, care de sabie s-a savârsit.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Mucenic Martiroclis, care însagetat s-a savârsit.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintei Olga, împarateasa Rusiei, cea întocmai cu apostolii.
Tragându-se
dintr-o familie de neam ales din tinutul Pskov, din initiativa careia
Varegii au venit in Rusia, printesa Olga fusese inzestrata de la
Dumnezeu cu o frumusete rara si o inteligenta stralucita. Intr-o zi,
pe când traversa fluviul Pskov, ea intâlni pe tânarul print Igor care de
indata se indragosti de ea. La putin timp dupa aceea, tutorele
acestuia din urma, printul Oleg, veni sa o ia pe printesa si o duse la
Kiev pentru a i-o da in casatorie. In 945 marele print Igor a fost
asasinat de Slavii din Volinia iar regenta principatului Kiev deveni
Olga, pâna la majoratul fiului sau Sviatoslav (945-960). Guvernând cu
intelepciune si mila, stiind in acelasi timp sa dovedeasca un caracter
energic, printesa reusi sa reuneasca puterea, pâna atunci imprastiata,
si putu astfel sa puna capat invaziilor ucigatoare ale triburilor
slave. Ea organiza comertul si favoriza schimburile cu Bizantul, in
scopul de a procura poporului sau germenii civilizatiei. Prin 955
intreprinse o calatorie la Constantinopol unde fu primita cu fast de
imparatul Constantin VII Porfirogenetul, care o plasa printre cele mai
inalte doamne de la curte (957) si unde ea primi, se pare, Botezul de
la Patriarhul Polieuct, sub numele de Elena.La intoarcerea sa in Rusia, ea strabatu tara pentru a raspândi credinta in Hristos si fonda orasul Pskov, in urma aparitiei unei triple raze de lumina ce cobora din cer. In lipsa fiului sau Sviatoslav, care participa la misiunile militare, Sfânta Olga lua asupra ei educatia celor trei fii ai acestuia : Iaropolk, Oleg si Vladimir, dar ea nu reusi sa ii boteze din cauza refuzului tatalui lor, pagân convins. In 969 ea se imbolnavi si incerca inca o data convertirea marelui print dar se lovi de refuzul sau obstinat. Sfânta prezise atunci viitoarea convertire a Rusiei la Crestinism precum si tristul sfârsit al fiului sau, care fu asasinat trei ani mai târziu de catre Pecenegi. Ea isi dadu sufletul in mâinile Domnului la 11 iulie 969. Moastele sale, transferate la Kiev de Sfântul Vladimir, fura ascunse cu ocazia frecventelor jafuri ale orasului si nu se mai stie unde se afla.
In ciuda eforturilor printesei de-o-seama-cu-Apostolii, convertirea sa nu avu consecinte imediate asupra poporului sau ; ea pregati totusi convertirea nepotului sau, Sfântul Vladimir (cf. 15 iulie) si reprezenta samânta care dadu nastere vietii crestine in Rusia, "precum aurora precede ziua luminoasa".
Tot în aceasta zi, pomenirea Cuviosului Nicodim,
care a sihastrit în hotarele sfintei Manastiri Vatoped si a fost
învatator dumnezeiescului Grigorie Palama prin filozofia cea dupa
Hristos, si care cu pace s-a savârsit.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului noului cuvios
Mucenic Nicodim, care a suferit mucenicia în Alpasania Albaniei la anul
1722, si care de sabie s-a savârsit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Intru aceasta zi, cuvant din Pateric.
Intru aceasta zi, cuvantul despre doi vecini,
care ziceau ca este bine sa mergi la biserica si sa te rogi.
Cugetare
Ispita izbeşte cel mai cumplit atunci cînd vine pe neaşteptate. Dar ce va putea ea împotriva celui care pururi este pregătit pentru ea?
Împăratul Carol cel Mare le-a poruncit
fiilor lui să înveţe meserii, iar fiicelor lui să înveţe să toarcă lînă,
spre a-i pregăti să-şi cîştige existenţa prin munca mîinilor lor dacă
se va întîmpla vreo nenorocire casei regale, iar ei îşi vor pierde
rangurile. Marele general Belizarie, demnitar de rang foarte înalt şi
mare biruitor în războie. a fost clevetit înaintea împăratuui, iar în
baza acestor calomnii, împăratul a poruncit de i s-au scos ochii, şi
toate averile lui au fost confiscate. Astfel mutilat, Belizarie şedea
înaintea porţilor Romei şi cerşea, strigînd trecătorilor: „Miluiţi-l pe
Belizarie, cel pe care Fortuna 1-a ridicat pe culmi, iar invidia 1-a
doborît la pămînt, lipsindu-1 şi pînă şi de lumina zilei!”. Sfîntul şi
Dreptul Iov zice: „Oare omul pe pămînt nu este ca într-o slujbă
ostăşească şi zilele lui nu sînt ca zilele unui simbriaş?” (Iov 7: 1).
Prin urmare, omul trebuie să vegheze mereu şi să fie mereu pregătit pentru orice nenorocire i s-ar putea întîmpla.
Căci cîte nu i se pot întîmpla omului? Dar indiferent de nenorocirea în care ar cădea, el trebuie întotdeauna să nădăjduiască în Domnul.
Acoperit de răni pline de puroi din cap pînă în picioare şi zăcînd
afară, pe o grămadă de gunoi, Dreptul Iov strigă: „Dacă o fi să mă ucidă
[Domnul], nu voi tremura, dar voi descurca în faţa Sa firele pricinei
mele. Şi chiar aceasta îmi va fi mie izbîndă, fiindcă un nelegiuit nu se
înfăţişează înaintea Lui” (Iov 13: 15-15).
Luare aminte
Să luăm aminte la minunata strălucire a feţei lui Moise (Ieşirea 34):
- La cum, după ce a grăit cu Domnul pe Muntele Sinai, Moise a avut faţa strălucitoare, de s-au temut căpeteniile lui Israel;
- La cum poporul şi toate căpeteniile s-au temut să se apropie de Moise, din pricina strălucirii feţei lui, iar Moise pentru aceasta şi-a acoperit faţa cu un văl;
- La cum străluceşte şi faţa oricărui credincios bineplăcut lui Dumenezeu, care se apropie de El cu rugăciune dintru inimă înfrîntă şi smerită.
Predică
Despre supunere şi smerenie
– „Tot aşa şi voi, fiilor duhovniceşti, supuneţi-vă preoţilor; şi toţi,
unii faţă de alţii, îmbăcaţi-vă întru smerenie” (I Petru 5: 5).
Iată temeiul şi esenţa adevăratei sobornicităţi [conciliarităţi, catolicităţi, universalităţi] a Ortodoxiei!
El constă din deplina supunere, necondiţionată, a celui mai tînăr faţă de cel mai vîrstnic, din supunerea celor egali unii faţă de alţii, şi în smerenia atît a celor vîrstnici cît şi a celor tineri.
„Coborârea” unora în faţa altora este un cuvînt bun, dar „smerenia” unora faţă de alţii este un cuvînt încă şi mai bun.
Dar cel mai bun dintre toate este „Smerenia întru înţelepciune”.
Smerenia întru înţelepciune corespunde exact cuvîntului grecesc pe care îl foloseşte Apostolul Petru în această epistolă a lui.
Smerenia întru înţelepciune însemnează vederea sinelui ca fiind foarte jos, iar a lui Dumnezeu ca fiind foarte sus, ea însemnează recunoaşterea neputinţelor şi slăbiciunilor proprii, a propriei ignorante, răutăţi, neputinţe şi nevrednicii, şi a dumnezeirii lui Dumnezeu, adică a marii Lui puteri, înţelepciuni şi milostiviri.
Dumnezeu este singurul, adevăratul şi
marele împărat al omenirii. De aceea S-a opus El dorinţelor
îndărătnicului popor al lui Israel de a-şi alege şi a-şi pune singur
rege pe unul din mijlocul lui. Dumnezeu domneşte, iar poporul se supune
Lui. Cei care sînt căpetenii şi cei care se supun căpeteniilor sînt toţi
la fel în ochii lui Dumnezeu, supuşi ai Lui. Atunci
cînd se recunoaşte că singurul împărat este Dumnezeu, iar oamenii sînt
supuşi şi robi ai Lui, atunci se întemeiază principiul sobornicităţii,
care este principiul unei societăţi cu adevărat îngereşti.
Prin urmare, aceasta este temelia pe care se clădeşte Casa lui Dumnezeu sau societatea îngerească, cu ajutorul supunerii tinerilor faţă de cei vîrstnici, al ascultării unora faţă de ceilalţi între cei egali, şi al smereniei întru înţelepciune a tuturor.
Astfel, se evită două teribile nenorociri
ale omenirii: tirania, care însemnează stăpînirea sălbatică a celor
mulţi de către unul singur, şi anarhia, care însemnează puterea
dezordonată a gloatelor. Principiul sobornicităţii este un principiu
organic şi viu. El este principiul slujirii reciproce, al ajutorului
reciproc, al iubirii reciproce. Fraţilor, să ne rugăm lui Dumnezeu ca să
ne dea nouă înţelepciunea de a ne sluji de acest principiu mîntuitor şi
de a-1 pune în aplicare în viaţa şi în societatea noastră!
O, Stăpâne Doamne Iisuse Hristoase,
Smerite şi Supuse Iubitorule de oameni, sădeşte şi sporeşte în noi
ascultarea cea faţă de Tine, întru supunerea cu dragoste şi smerenia cu
înţelepciune înaintea negrăitei Tale puteri şi înţelepciuni! Căci Ţie se
cuvine toată slava şi mulţumirea în veci, Amin!