Icoana Maicii Domnului Prodromiţa (adica Înaintemergătoarea) este o icoană făcătoare de minuni „nefăcută de mână omenească”, comoara Schitului Sfântul Ioan Botezătorul - Prodromu de la Sfântul Muntele Athos
Icoana Maicii Domnului „a Sfântului Ioan Damaschin” (Trihirussa)
Spre seară, luând mâna tăiată a intrat în camera sa de rugăciune şi,
căzând înaintea sfintei icoane a Preacuratei Maicii lui Dumnezeu, care
avea în mâinile sale Pruncul, a lipit dreapta cea tăiată la locul ei.
Apoi a început a se ruga Maicii Domnului din adâncul inimii ca să-l
vindece. După rugăciune îndelungă, sfântul a adormit și a avut un vis în
care Preasfânta Născătoare de Dumnezeu s-a întors spre el, promițându-i
vindecare rapidă. După ce s-a trezit din somn, Sfântul Ioan a constatat
că mâna lui era nevătămată. Drept mulțumire, a adăugat la icoana Maicii
Domnului o mână din argint, în partea de jos, astfel încât dă impresia
că Maica Domnului are o a treia mână.
Icoana Maicii Domnului „a Sfântului Ioan Damaschin” este prăznuită pe 28 iunie, 12 iulie și 4 decembrie.
Această icoană a Maicii Domnului este cunoscută sub numele de Icoana Maicii Domnului „cu trei mâini”, Icoana Maicii Domnului „a Sfântului Ioan Damaschin” sau Icoana Maicii Domnului „Trihirussa”.
Conform tradiției, această icoană a Maicii Domnului era zestrea de mare preț a familiei Sfântului Ioan Damaschin (4 decembrie), păstrată cu mare cinste în casa din Damasc.
În secolul al IX-lea, în timpul iconoclaștilor, Sfântul Ioan, ținea cuvântări și scria apologii pentru apărarea icoanelor.
Din acest motiv, impăratul iconoclast, Leon III Isaurul (717-740), a
uneltit astfel încât Califul Damascului să creadă că Sfântul Ioan
comitea acte de trădare împotriva lui. Aflând Califul,
umplându-se de mânie, l-a înlăturat din funcție și a poruncit să i se
taie mâna dreaptă consilierului său Ioan, iar mai apoi să fie spânzurată
în piața din mijlocul cetății.
După ce a fost împlinit ordinul Califului, Sfântul Ioan a fost
condus la casa sa. Îndrăznind, el a cerut de la tiran mâna cea tăiată
și, a primit-o.
Spre seară, luând mâna tăiată a intrat în camera sa de rugăciune şi,
căzând înaintea sfintei icoane a Preacuratei Maicii lui Dumnezeu, care
avea în mâinile sale Pruncul, a lipit dreapta cea tăiată la locul ei.
Apoi a început a se ruga Maicii Domnului din adâncul inimii ca
să-l vindece. După rugăciune îndelungă, sfântul a adormit și a avut un
vis în care Preasfânta Născătoare de Dumnezeu s-a întors spre el,
promițându-i vindecare rapidă.
După ce s-a trezit din somn, Sfântul Ioan a constatat că mâna
lui era nevătămată. Drept mulțumire, a adăugat la icoana Maicii Domnului
o mână din argint, în partea de jos, astfel încât dă impresia că Maica
Domnului are o a treia mână.
Conform tradiției, după această minune Sfântul Ioan a scris un imn de mulțumire Maicii Domnului: „De tine se bucură, ceea ce ești plină de har…” ce se cântă în loc de „Cuvine-se cu adevărat” în Liturghia Sfântului Vasile cel Mare.
După aceasta, Ioan a împărţit săracilor toată averea sa, care era
foarte mare şi a liberat pe toţi robii săi și, intrând în monahism la
Mănăstirea Sfântul Sava cel Sfințit a dăruit icoana făcătoare de minuni
Lavrei.
Icoana a fost păstrată în Lavra Sfântului Sava până în secolul
al XIII-lea când Sfântul Sava, primul Arhiepiscop al Serbiei (14
ianuarie) a venit în pelerinaj, iar părinții mănăstirii i-au dăruit-o ca
binecuvântare. Acesta a luat icoana în Serbia.
În timpul unei invazii a turcilor în Serbia, unii creștini au dorit să
protejeze icoana, încredințând-o Maicii Domnului ca să o păstreze în
siguranță. Ei au așezat icoana pe un măgar și l-au lăsat liber. După o
vreme, măgarul ce purta icoana Maicii Domnului a oprit în fața
Mănăstirii Hilandar (Sfântul Munte Athos).
Bucurându-se, călugării au așezat icoana în katholikon - biserica principală a mănăstirii.
O minune săvârșită de icoana Maicii Domnului „cu trei mâini” a avut loc
în momentul în care, rămas vacantă funcția de egumen, monahii au
început să se certe pentru a ocupa postul. În acel moment,
icoana Maicii Domnului „Trihirussa” s-a deplasat singură din locul în
care se afla și, s-a așezat în scaunul egumenului din biserică.
De atunci, la Mănăstirea Hilandar este ales doar un vicar, iar
călugării merg la Sfânta Icoană să ia binecuvântare pentru fiecare
ascultare.
O copie a icoanei de la Mănăstirea Hilandar din Muntele Athos
se află la Mănăstirea Neamț. Această copie făcătoare de minuni a icoanei
Maicii Domnului „cu trei mâini” a fost adusă în țară de Cuviosul Paisie
de la Neamț.
• Pomenirea Sfinţilor Mucenici Proclu şi Ilarie
Aceşti sfinţi mucenici s-au născut în
cetatea Kallippi [Caliptul] din Asia, Proclu fiindu-i lui Ilarie unchi.
Ei au luat mucenicia în timpul domniei împăratului Traian. „Care este
neamul tău?” l-a întrebat judecătorul pe Proclu. Iar Procul i-a zis: „Neamul meu este Hristos, iar nădejdea mea Dumnezeu”. Când judele l-a ameninţat cu schingiuirile, Proclu a zis: „Dacă
tu, judecătorule, te temi să nu calci porunca împăratului tău, de frica
morţii acesteia trupeşti cu care eşti ameninţat, oare cu cât mai mult
nu suntem datori noi creştinii să ne temem a călca porunca lui Dumnezeu,
de frică să nu cădem în moartea cea veşnică!„. În vreme ce
Proclu era torturat, Ilarie a venit înaintea judecătorului şi i-a zis:
„Şi eu sunt creştin”. După torturi prelungite, ei au fost amândoi
osândiţi la moarte: Proclu a fost răstignit pe o cruce, iar Ilarie a
fost decapitat. Astfel unchi şi nepot au intrat în bucuria cea veşnică a
Domnului lor.
• Pomenirea Sfântului Cuvios Mihail Maleinul
Acest Mihail a fost un bărbat de neam înalt, şi foarte bogat. Dar
lepădând din tinereţile lui toate deşartele averi pământeşti, el s-a
retras la Muntele Maleon care se află aproape de Sfântul Munte Athos, şi
acolo bine s-a nevoit în asprele nevoinţe pustniceşti, curăţindu-şi
inima cu postul şi cu rugăciunea. El mai după aceea a avut mulţi
ucenici, dintre care cel mai vestit este Sfântul Atanasie Amonitul.
Sfântul Mihail a adormit cu pace la anul 940.
• Pomenirea Sfintei Muceniţe Golinduc
Sfânta Golinduc a fost de neam persan. Ea
s-a căsătorit cu un nobil persan, vieţuind trei ani în viaţa de femeie
măritată. Dar ea atunci a văzut în vedenie un înger care îi arăta ei
lumea cealaltă: chinurile păcătoşilor şi necredincioşilor, şi bucuria
drepţilor. După această vedenie, ea şi-a lăsat bărbatul şi a luat
Sfîntul Botez, primind numele de Maria. Prigonită
de bărbatul ei, ea a fost osîndită la închisoare pe viaţă, întru care a
şi petrecut timp de optsprezece ani, fără ca să se abată de la credinţa
ei. Ea apoi a fost aruncată într-o groapă, dar a mântuit-o
Dumnezeu, apărând-o acolo şi de un şarpe uriaş, care nu i-a făcut nici
un rău. Când la ea au fost trimişi tineri desfrânaţi care să o
necinstească, Dumnezeu a ascuns-o pe Maria de necuraţii lor ochi. Uimiţi
de suferinţele şi de credinţa ei, mulţi persani au venit şi au
îmbrăţişat credinţa creştină. Ea a mers la Ierusalim, unde a dat pe faţă erezia severiană, care învăţa că Mântuitorul Hristos a pătimit cu dumnezeirea,
pentru care (greşit) citeau Trisaghionul astfel: „Sfinte Dumnezeule,
Sfinte Tare, Sfinte Fără de Moarte, cela ce te-ai răstignit pentru noi,
miluieşte-ne pre noi”. Ea a predicat Sfânta Credinţă Ortodoxă până la
moarte, şi s-a odihnit în Domnul lângă cetatea Nisibe, la anul 587.
• Pomenirea Sfintei Cuvioase Veronica
Această Veronica este femeia cu scurgerea de sînge pe care a vindecat-o Domnul
(Matei 9:20). Din mare recunoştinţă faţă de Stăpânul şi Vindecătorul,
Veronica a poruncit să i se ridice o statuie a Mântuitorului, înaintea
căreia ea se închina lui Dumnezeu. Potrivit tradiţiei, această statuie
s-a păstrat pînă în vremea lui Iulian Apostatul, care a îndrăznit să o
modifice, astfel încât să semene cu idolul lui Zeus. Această statuie
exemplifică rarele cazuri de folosire a reprezentărilor statuare în
Sfânta Biserică Ortodoxă din Răsărit. După cum se ştie, redarea
chipurilor persoanelor dumnezeieşti şi a persoanelor sfinte prin statuar
a devenit ulterior practica prin excelenţă a bisericii romano-catolice
în apus. Sfânta Veronica s-a închinat Domnului şi Dumnezeului ei şi al
nostru Iisus Hristos până la sfârşitul vieţii ei, care a fost cu pace.
• Pomenirea Sfinţilor Mucenici Theodor şi Ioan
Theodor şi Ioan erau tată şi fiu din
neamul varegilor. După ce au primit Sfântul Botez, ei s-au sălăşluit în
cetatea păgînească a Kievului. Păgânii cei sălbatici le-au dărâmat casa
peste ei, şi aşa au pierit amândoi pentru credinţa lor în Hristos.
Sfintele lor moaşte odihnesc la Mănăstirea Peşterilor din Kiev. Oamenii le aduc rugăciuni mai ales atunci când sunt familii fără copii sau când femeile sunt în primejdie să piardă sarcina.
Cuviosul Paisie Aghioritul
Parintele Paisie Aghioritul – o mare comoara a Greciei
Dumnezeu a randuit ca pe 25 iulie 1924 sa rasara in binecuvantatul pamant al Capadociei (cel care a odraslit cei mai mari Sfinti Parinti ai Bisericii Ortodoxe1) o floare preafrumoasa si mult inmiresmata: Cuviosul Paisie Aghioritul.
Cuviosul Paisie Aghioritul este un Mare Sfant grec contemporan al Bisericii Ortodoxe si cel mai iubit si mai cunoscut monah de la Sfantul Munte Athos. Cuviosul Paisie Aghioritul este o
stea care lumineaza pe cerul Bisericii, un dar al lui Dumnezeu si al
Maicii Domnului pentru Ortodoxie, monahism si pentru oamenii epocii
noastre.
Parintele Paisie Aghioritul a fost un mare ascet care a trecut pe pamant, un monah ortodox care sprijinea intreaga lume cu rugaciunile sale. Prin viata lui sfanta si prin puterea sa facatoare de minuni, Cuviosul Paisie Aghioritul a descoperit in ochii oamenilor lumina lui Hristos si puterea lui Dumnezeu.
"Astfel de Sfinti ca Parintele Paisie trimite Dumnezeu pe pamant o data
la patru sute de ani!" - a spus Staretul Porfirie Kafsokalivitul2.
"Monahul care strabatea cerurile"
Smeritul Parinte Paisie Aghioritul dobandise inca din timpul vietii o faima uriasa, care a trecut dincolo de hotarele Greciei si s-a raspandit in toata lumea, fara radio, fara televizor,
fara ziar sau alte mijloace de informare in masa care sa spuna ceva
despre el cata vreme a trait. Toata aceasta faima a Cuviosului Paisie
Aghioritul s-a transmis din gura in gura de catre oameni care au ramas uimiti de binefacerile si minunile
lui. Veneau sa-l vada si sa-i ceara sfatul oameni din America, Canada,
Germania, Rusia, Romania, Franta, Australia, Africa si de pretutindeni.
Cu fiecare zi care trece lumea afla ce fel de om a trecut pe pamant
si il cinsteste tot mai mult. Cauta sa afle tot ce s-a scris referitor
la el, sa intrebe pe oamenii care l-au cunoscut. Multi citesc cartile
lui, folosesc cuvintele lui in predici, in cicluri de catehizare, si-l
au ca model pe acest smerit monah, care avea doar clasele primare. Iar
aceasta inseamna ca Harul lui Dumnezeu a dat deja binecuvantarea sa fie
popularizat, lucru pe care Cuviosul Paisie Aghioritul nu l-a urmarit
niciodata.
Cuviosul Paisie Aghioritul - inconjurat de monahi si inchinatori |
Intr-o zi obisnuita il vizitau la chilie o suta - doua sute de oameni,
pentru a-i primi sfatul. Atunci cand iesea din Sfantul Munte pentru a
vedea pe femeile si pe bolnavii neputinciosi care nu puteau veni in
Sfantul Munte, mii de persoane asteptau la rand pana in zori, pentru a lua binecuvantare si a vorbi un minut-doua cu Parintele Paisie. In acest foarte scurt rastimp, multi primeau dezlegare tuturor problemelor lor; alteori acest lucru se petrecea mai tarziu, prin rugaciunile Cuviosului Paisie Aghioritul. Masinile parcate pe marginile drumului depaseau distanta de un kilometru.
La Sfanta Manastire de maici a Sfantului Ioan Teologul de la Suroti –
Tesalonic (care a fost intemeiata de Cuviosul Paisie Aghioritul), masinile veneau si plecau continuu.
Parintele Paisie Aghioritul le-a fost calauzitor multora, mari si mici,
insemnati si neinsemnati. Pe smeritul monah Paisie Aghioritul il
cercetau oameni din toate paturile sociale: eruditi si
neinvatati, persoane politice, deputati, ministri, senatori din Statele
Unite, profesori universitari, medici, teologi, episcopi si oameni de
alte religii.
Cu miile erau scrisorile pe care oamenii i le trimiteau. Problemele
psihologice, cancerul, familia despartita – cel putin una din acestea
trei era cuprinsa in scrisori. Durerea curgea la Parintele Paisie fie personal, fie prin scrisori.
Durerea altuia o facea a sa; nu voia si nu putea ramane indiferent,
atunci cand ceilalti sufereau. Daca se putea, ridica toata greutatea
crucii pe umerii sai, pentru a-l usura pe aproapele. Parintele Paisie
Aghioritul aduna durerea, nelinistea si problemele lumii si dadea inapoi solutii, bucurie si pace.
Cand trebuia si unde anume era nevoie, Cuviosul Paisie Aghioritul
intervenea in mod minunat cu stapanire dumnezeiasca si dezlega cele de
nedezlegat.
Chiar si dupa adormirea sa, Cuviosul Paisie Aghioritul ii ajuta pe oameni prin scrierile sale. Cartile sale au un rasunet nemaiintalnit, sunt citite cu nesat, sunt traduse in multe limbi straine,
deoarece vorbesc direct inimii, ii misca sufleteste si pe cei simpli,
si pe cei culti. Prin invatatura pe care a lasat-o, Cuviosul Parinte
Paisie Aghioritul s-a dovedit a fi un mare dascal contemporan al vietii
duhovnicesti.
Harismele Cuviosului Paisie Aghioritul3
Cuviosul Paisie Aghioritul a unit in persoana sa pe apostolul, pe
proorocul, pe evanghelistul, pe dascalul si, mai ales, pe parintele.
Toata viata sa a fost o marturie a Invierii. El insusi a fost o marturie
vie a Invierii, care ii intraripa cu aripile nadejdii pe toti oamenii
care veneau la el. Fiecaruia ii dadea “vitamina” care ii lipsea.
Datorita nevointei si a jertfei sale peste putere (priveghere,
post, metanii, zavorare in pesteri, sedere in scorburi de stejar,
rugaciune indurerata pentru toata lumea, metanii), Dumnezeu l-a
impodobit pe Cuviosul Paisie Aghioritul cu numeroase harisme. Aceste harisme sunt prezentate in cartea "Viata Cuviosului Paisie Aghioritul", scrisa de Ieromonahul Isaac si aparuta la Editura Evanghelismos, in Bucuresti, in anul 2005.
1. Harisma tamaduirilor
Cuviosul Paisie Aghioritul i-a vindecat pe multi oameni care sufereau de boli incurabile:
cancer, leucemie, paralizie, orbire, boli de inima, a dezlegat
sterpiciunea multor femei, etc. Parintele Paisie ii vindeca uneori doar
prin cuvintele: “Nu ai nimic, esti bine.”, alteori ii insemna pe bolnavi
cu Sfintele Moaste si ii ungea cu untdelemn de la candela Maicii
Domnului in Semnul Sfintei Cruci, alteori se ruga indelung.
2. Harisma scoaterii si a biruirii diavolilor
Cuviosul Paisie Aghioritul a vindecat multi demonizati, scotand diavolii din ei, si s-a luptat adesea in coliba sa cu diavolii in persoana, biruindu-i cu desavarsire.
3. Harisma inainte-vederii (a proorociei)
Cuviosul Paisie Aghioritul a spus multor oameni lucruri care li se vor intampla in viitor si a profetit evolutii viitoare in istoria Greciei.
4. Harisma stravederii (era “vazator cu duhul”)
Cuviosul Paisie Aghioritul uneori, cu Harul lui Dumnezeu, cunostea cine erau oamenii care veneau la el sa-l viziteze, cum ii cheama pe fiecare, dispozitia lor, starea lor duhovniceasca, locul de obarsie, trecutul lor, ce gandeau, ce servici aveau, ce probleme ii preocupau, inainte ca acestia sa ii spuna vreo ceva;
de asemenea, smeritul monah Paisie Aghioritul cunostea inima fiecarui
om mult mai adanc si mult mai curat decat cunostea omul despre sine
insusi. Cuviosul Paisie Aghioritul avea propriul sau "televizor
duhovnicesc" si vedea chiar si o persoana care era departe de el: ce
face, ce gandeste si cum se simte. Cunostea de asemenea ce scrie intr-o
scrisoare pe care i-o trimiteau si dadea raspunsul fara sa o citeasca,
precum cunostea si ce contine un pachet fara sa-l deschida.
5. Harisma discernamantului
Cuviosul Paisie Aghioritul cunostea in fiecare situatie care era voia lui Dumnezeu, precum si daca trebuia sa o arate sau nu; cunostea care era solutia cea mai buna
si mai corecta in fiecare situatie, chiar si pentru subiecte
stiintifice, cu toate ca nu terminase decat primele patru clase primare.
6. Harisma mangaierii
Asa cum soarele alunga ceata si incalzeste, tot astfel si Cuviosul Paisie, prin harisma mangaierii, alunga mahnirea si mangaia pe orice suflet chinuit care se apropia de el.
Multi veneau la Parintele Paisie mahniti si plecau usurati sufleteste.
Chiar si numai daca il vedea cineva, primea putere si bucurie. Cuviosul
Paisie Aghioritul lua toata durerea si mahnirea oamenilor si punea in
loc bucurie si mangaiere. Mergeau la smeritul Parinte Paisie multi
monahi chinuiti de ganduri si ispite, dar dupa o scurta discutie cu el se simteau usurati, parca le-ar fi crescut aripi,
si plecau "zburand". Schimbarea tuturor celor care mergeau la Parintele
Paisie Aghioritul era atat de vadita, incat toti observau lucrul acesta
si ii intrebau: “Nu cumva ai mers la Parintele Paisie?”
7. Harisma deosebirii duhurilor
Cuviosul Paisie Aghioritul cunostea cu exactitate daca un gand sau o intamplare duhovniceasca era de la Dumnezeu sau de la cel viclean (adica de la necuratul, diavolul), care cauta sa insele si sa indemne la rau.
8. Harisma cuvantului si a teologiei – cea mai inalta dintre toate harismele Duhului Sfant
Cuviosul Paisie Aghioritul sfatuind pe inchinatori |
Cuvantul Cuviosului Paisie Aghioritul era simplu, ca cel al
pescarilor-Apostoli, practic, viu, expresiv, atragator, bland, dulce si
cadea ca o roua peste sufletele insetate. Vorbea adeseori in pilde,
dadea exemple din natura si viata. Exprimarea sa era limpede, poetica si
plina de apoftegme. Putea vorbi liber toata ziua fara sa se pregateasca, dar cu toate acestea ascultatorii nu-si puteau dezlipi privirile de la el. Cuvantul sau mergea direct la sufletele oamenilor. Sunt uimitoare cunostintele sale din toate domeniile, intelepciunea
sa si memoria sa nemaiintalnita. Povatuia duhovniceste monahi si
manastiri, rezolva problemele mirenilor casatoriti si necasatoriti, se intretinea cu oameni de stiinta, care se minunau de cunostintele si agerimea sa.
Smeritul Parinte Paisie Aghioritul cobora sau urca la nivelul cultural
si la starea duhovniceasca a oamenilor, tinand cont de caracterul,
meseria, obarsia si preocuparile lor. Din multele experiente
duhovnicesti pe care le-a avut cu Sfintii, cu Ingerii, cu Maica
Domnului, dar si cu vederi ale Luminii necreate, devenise un adevarat
teolog si cunostea in profunzime tainele lui Dumnezeu. Solutiona in cateva minute neclaritatile teologice adunate in ani de zile ale profesorilor universitari de la Facultatea de Teologie.
9. Harisma depasirii legilor firii
Inaintea Parintelui Paisie Aghioritul uneori stihiile naturii se plecau,
dar si el insusi actiona, depasind si anuland legile naturale.
- Uneori, Cuviosul Paisie Aghioritul nu era udat de ploaie - desi in jurul sau ploua, pe el nu il atingea nicio picatura !
- Cand Cuviosul Paisie Aghioritul vroia, se facea nevazut: desi se aflau oameni in jurul sau, nu il vedeau !
- De multe ori, Parintele Paisie Aghioritul, in vremea rugaciunii, se ridica in vazduh si cu trupul; chiar si atunci cand lucra sau mergea, a fost vazut ca nu calca pe pamant (era ridicat de la pamant cam la vreo treizeci de centimetri).
- Oriunde mergea, Cuviosul Paisie Aghioritul raspandea peste tot har dumnezeiesc, prin care ii ajuta pe oameni sa depaseasca legile firii in diferite situatii; printr-o simpla binecuvantare, ii umplea pe oameni de har si ii facea sa simta prezenta lui Dumnezeu. Mai mult decat atat, chiar prin simpla sa prezenta, smeritul monah Paisie Aghioritul ii adapa pe oameni cu bucurie, pace si siguranta dumnezeiasca.
- Desi era un om firav (datorita vietii sale ascetice), Parintele Paisie Aghioritul, dupa ce isi facea Semnul Sfintei Cruci si se ruga putin, ridica doar cu mainile sale chiar si stancile peste masura de grele, stanci care nu au putut fi ridicate de mai multi oameni !
- Parintele Paisie Aghioritul nu era “prins” in fotografii sau pe casete audio; datorita smereniei sale, Cuviosul Paisie evita sa fie fotografiat, filmat sau inregistrat; ceda doar in fata oamenilor sensibili si smeriti, ca sa nu fie raniti de refuzul sau – din dragoste isi jertfea chiar si smerenia. Multi oameni l-au fotografiat in ascuns, dar fotografiile ieseau complet negre, ca si cum obiectivul ar fi fost acoperit cu capacul de protectie, alteori se ardea filmul sau se bloca aparatul, sau fotografia iesea foarte clar, dar Cuviosul Paisie Aghioritul nu aparea in poza. Atunci cand unii il inregistrau pe Parintele Paisie in ascuns, uneori caseta nu mergea deloc, sau se derula complet si nu inregistra nimic, sau se inregistrau toate celelalte sunete (discutii ale altor persoane care erau de fata, ciripitul pasarilor, alte zgomote), dar vocea Parintelui Paisie lipsea; alteori, casetofoanele inregistrau numai inainte si dupa discutia cu Parintele Paisie. In toate situatiile in care oamenii incercau sa-l inregistreze pe ascuns, desi ii rugase la inceput sa inchida aparatele, Cuviosul Paisie Aghioritul stia ca este inregistrat, si uneori le spunea: “Chiar daca nu le veti inchide, nu vor inregistra”, lucru care se si intampla.
Parintele Paisie Aghioritul |
10. Harisma anularii distantelor
Parintele Paisie Aghioritul |
Cuviosul Paisie Aghioritul, uneori, se deplasa cu trupul sau
material - intr-o fractiune de secunda - din Sfantul Munte Athos la
Tesalonic, sau in Epir sau in Macedonia. De nenumarate ori,
Parintele Paisie Aghioritul a salvat de la moarte diferite persoane care
se aflau la mii de kilometri distanta fata de el. Desi nu pleca de la
Coliba sa din Sfantul Munte Athos, Cuviosul Paisie Aghioritul se deplasa
adeseori foarte departe, pentru a ajuta pe cineva care se primejduia
sau pentru un alt oarecare motiv. In timp ce se ruga in chilia sa, de
multe ori Duhul Sfant il ducea pe Parintele Paisie in spitale, in casele oamenilor indurerati, la oamenii care erau gata sa se sinucida.
Uneori Cuviosul Paisie Aghioritul se arata si oamenii il vedeau si il
auzeau (in vis sau aievea). Alteori, urmarea fara sa fie vazut ce se
intampla unei oarecare persoane, unei familii sau intr-o manastire.
11. Cuviosul Paisie aude atunci cand este chemat prin rugaciune
Parintele Paisie Aghioritul auzea, in chip duhovnicesc, invocarile si rugaciunile
unor crestini, care il chemau in ajutor de la sute de kilometri
departare. Iar smeritul monah Paisie Aghioritul ii ajuta nevazut prin
rugaciunea sa sau trimitea raspuns in alt mod.
12. Harisma cunoasterii starii celor adormiti
Datorita curateniei sale sufletesti, Cuviosul Paisie Aghioritul a primit de la Dumnezeu puterea de a vedea sufletele anumitor persoane in clipa in care paraseau pamantul si urcau la cer.
De asemenea, cunostea si starea in care se aflau sufletele altor
persoane adormite in Domnul. Mai mult decat atat, smeritul Parinte
Paisie Aghioritul a calatorit in lumea de dincolo impreuna cu unii
oameni aflati in pragul mortii (infatisandu-se ca o faclie aprinsa),
apoi s-a intors impreuna cu acestia inapoi pe pamant, salvandu-i de la
moarte.
Cuviosul Paisie Aghioritul vorbind cu 2 germani in limba Cincizecimii |
13. Harisma comunicarii in limbi pe care nu le-a invatat niciodata
Desi Cuviosul Paisie Aghioritul nu cunostea alta limba decat greaca,
in multe randuri (atunci cand a existat un motiv serios) a discutat si
s-a inteles in chip minunat cu turistii care vorbeau alta limba – se
intelegea cu ei in limba Cincizecimii !
14. Harisma aratarilor ceresti
Cuviosul Paisie Aghioritul a vazut cu ochii sufletului multi Sfinti
(Sfintii Trei Ierarhi, Sfanta Mare Mucenita Ecaterina, Sfantul Apostol
si Evanghelist Ioan Teologul, Sfantul Mare Mucenic Pantelimon, Sfintii
Parinti Ioachim si Ana, Sfantul Isaac Sirul, Sfanta Mucenita Eufimia,
Sfantul Arsenie Capadocianul, Sfantul Luchilian, Sfantul Vlasie din
Sclavena), pe Ingerul lui Pazitor, pe Maica Domnului (de mai multe ori)
si pe Insusi Domnul Iisus Hristos. Nu i-a vazut in vis, ci aievea, uneori chiar ziua in amiaza mare. Acestia vorbeau cu el, il sarutau, ii aduceau mancare, il tamaduiau, ii faceau fagaduinte, ii descopereau taine.
15. Harisma radierii Luminii necreate
Cuviosul Paisie Aghioritul |
De multe ori, Cuviosul Paisie Aghioritul a vazut Lumina necreata, dar in
repetate randuri a fost vazut cum el insusi radia Lumina necreata.
Uneori, fata sa stralucea ca soarele; chipul sau radia o
lumina alba, dar nu orbitoare. Alteori, Cuviosul Paisie Aghioritul era
invaluit in intregime intr-o lumina care cobora de sus, diferita de cea a
soarelui: era mai puternica decat ea si era mai stravezie, mai curata,
aurie si totodata putin albastrie. In alte momente, chipul smeritului
Parinte Paisie Aghioritul stralucea de o lumina puternica, lina, si
totusi trasaturile fetei sale se distingeau. Unii inchinatori s-au
invrednicit sa vada o aureola in jurul capului Cuviosului Paisie
Aghioritul, mai luminoasa decat soarele. In fata acestor privelisti
neobisnuite, inchinatorii primeau in sufletul lor dulceata acelei Lumini
dumnezeiesti, iar inima li se umplea de multa dragoste, bucurie si pace.
Desi vedea slava lui Dumnezeu si contempla Lumina necreata si de multe
ori stralucea si el la exterior, smeritul Parinte Paisie Aghioritul se
straduia, pe cat ii statea cu putinta, sa se ascunda si nu deschidea
discutia despre aceste stari dumnezeiesti.
16. Harisma miresmei dumnezeiesti
De multe ori, Cuviosul Paisie Aghioritul simtea o mireasma foarte
puternica atunci cand trecea pe langa chilia unui Cuvios, cand se afla
in preajma unor Sfinte Moaste sau cand pregatea editarea cartii sale
despre Sfantul Arsenie Capadocianul – ca semn al bunavointei Cuviosului
Arsenie pentru editarea vietii lui. Cuviosul Paisie Aghioritul nu numai
ca simtea buna mireasma, ci si el insusi devenise “mireasma lui
Hristos”: de multe ori il trada Harul dumnezeiesc si dovedea sfintenia
lui cu miresma puternica care, ca si “mirul varsat”, iesea din el,
din gura sa, din obiectele sale personale, din obiectele daruite de el
altor persoane si din locurile unde traia. Mireasma nespusa pe
care o raspandea smeritul Parinte Paisie Aghioritul era atat de
puternica si intensa, incat umplea intreaga curte si toate miroseau: si
aerul, si pietrele, si copacii. Aceasta mireasma deosebita ii insotea
uneori pe inchinatorii care plecau de la Coliba sa (care se numea
"Panaguda") pana departe. O data cu aceasta mireasma nespusa pe care o
simteau mult timp dupa ce se desparteau de Fericitul Parinte Paisie
Aghioritul, inchinatorii primeau si multa bucurie si pace in suflet.
Parintele Paisie Aghioritul - hranind un iepuras |
17. Harisma imprietenirii cu animalele salbatice
Cuviosul Paisie Aghioritul a primit de la Dumnezeu harisma de a petrece
cu animalele salbatice, fara ca acestea sa-l vatame - asa cum s-a
intamplat cu Adam inainte de cadere si cu multi alti Sfinti. Fiarele salbatice simteau marea lui dragoste si vedeau in el curatia omului de dinainte de cadere.
Ii hranea din mana lui pe ursii salbatici, pe iepuri, poruncea
serpilor, pasarelelor, ursilor, furnicilor si acestia i se supuneau.
18. Harisma rugaciunii pentru intreaga lume
Parintele Paisie Aghioritul - ingenuncheat la rugaciune |
Rugaciunea pe care o facea smeritul monah Paisie Aghioritul il istovea, deoarece participa la durerea omeneasca.
Multa durere omeneasca pe care o vedea in jurul sau il facea ca sa se
roage mai mult, in ciuda marii sale nevointe si a bolilor care il
chinuiau. Rugaciunea sa era insotita de post, osteneala, metanii si mai ales de smerenie.
Cuviosul Paisie Aghioritul se considera raspunzator pentru suferintele
tuturor oamenilor, deoarece i se parea – datorita adancii sale smerenii –
ca nu ajuta suficient de mult lumea indurerata. El insusi se ruga mult,
dar voia ca si altii sa participe si sa se osteneasca cu el in
rugaciune.
Cuviosul Paisie Aghioritul - asezat langa sihastria sa |
Cuviosul Paisie Aghioritul spunea: “Daca as putea, as face o fabrica de rugaciune care sa nu se opreasca niciodata. Lumea are nevoie de multa rugaciune.”.
Parintele Paisie Aghioritul afla, cu ajutorul “televizorului sau
duhovnicesc”, cand se petreceau lucruri grave in intreaga lume si se
ruga fierbinte, participand cu durere la incercarea prin care treceau
oamenii respectivi. Cuviosul Paisie Aghioritul se ruga pentru intreaga
lume cu Rugaciunea lui Iisus si facea metanii, dar odata cu el,
psalmodiau si Puterile Ceresti, care il ajutau in rugaciuni si i le
duceau la Dumnezeu (asa dupa cum marturiseste staretul unei chilii
invecinate, care a auzit cateva nopti la rand psalmodii in Coliba
Parintelui Paisie, in timp ce Cuviosul Paisie se ruga).
Asemeni Sfintilor Parinti din vechime, Cuviosul Paisie a intarit lumea intreaga cu rugaciunile sale,
a sprijinit nenumarate suflete, a vindecat bolnavi, a izbavit indraciti
si L-a descoperit in inimile multora pe Dumnezeu, ajutandu-i sa se
mantuiasca. In toata viata sa, Cuviosul Paisie Aghioritul “s-a topit ca o
lumanare” rugandu-se neincetat, insa acum lumanarea nestinsa a
rugaciunii sale arde neincetat inaintea Preasfintei Treimi si mijloceste
pentru noi toti. Minunile si aparitiile sale de dupa adormirea sa
dovedesc aceasta.
19. Harisma dragostei
Cuviosul Paisie Aghioritul |
Dintre toate harismele Cuviosului Paisie Aghioritul, cea care impresiona cel mai mult era dragostea lui – o dragoste arzatoare, dulce, atotputernica, dumnezeiasca, fara margini, fara sovaire si cu o desavarsita jertfire de sine. Aceasta dragoste izvora din launtrul sau si imbratisa, fara deosebire, cu aceeasi caldura, pe cei buni si pe cei rai, pe prieteni si pe vrajmasi,
pe cei cunoscuti lui si pe straini, pe ortodocsi si pe cei de alta
credinta, pe oameni, animale, plante, dar mai presus de toate pe
Dumnezeu. Aceasta nu era o dragoste omeneasca. Numai Sfantul Duh poate
naste o astfel de dragoste in inima omeneasca. Dragostea omeneasca este
atat de mica si plina de interes, atat de trecatoare si nestatornica,
atat de egoista si de asupritoare, si se schimba atat de usor in
antipatie si ura, incat este o rusine si o nedreptate sa o comparam cu
dragostea Parintelui Paisie Aghioritul.
Parintele Paisie Aghioritul inconjurat de inchinatori |
Oamenii simteau aceasta dragoste mare si dezinteresata a
Cuviosului Paisie Aghioritul. Fiecare inchinator care il vizita, ii
simtea dragostea care il cuprindea cu totul. Cei care il vedeau pentru
prima oara se simteau ca si cand l-ar fi cunoscut de ani de zile. Cand
plecau de la Parintele Paisie se simteau legati de el; dragostea lui ii
urma pretutindeni. Multi oameni credeau ca sunt cei mai iubiti de
Parintele Paisie, credeau ca erau mai legati de el decat altii; fiecare
il simtea ca fiind al sau si aveau o deosebita dragoste fata de el. Dar
Cuviosul Paisie Aghioritul avea o dragoste aparte pentru fiecare; se daruia fiecarui suflet si il iubea asa cum era el, cu patimile si neputintele lui;
simtea pentru toti oamenii aceeasi dragoste pe care a avut-o fata de
rudele sale; ii simtea pe toti oamenii ca pe niste frati.
Cuviosul Paisie Aghioritul sfatuind un copilas |
Parintele Paisie Aghioritul impartea dragoste tuturor, dar inima lui nu
seca, deoarece se legase de Izvorul nesecat, de Dragostea cea vesnica -
de Hristos. Dragostea era o virtute fireasca la Cuviosul Paisie
Aghioritul. “De mic am avut-o in sange”, spunea el. Dar mai tarziu a
stralucit si mai mult in cuptorul nevointei si al neincetatei Rugaciuni a
mintii, si a ajuns la dragostea dumnezeiasca.
Aceasta dragoste au simtit-o si fiarele padurii, si beduinii, si tot ea
ii misca sufleteste pe tinerii chinuiti din vremea noastra. In persoana
Cuviosului Paisie Aghioritul ei gasesc pe parintele iubitor si dragostea
de care au fost lipsiti. Multi dintre ei, desi nu l-au cunoscut, merg la mormantul lui si uda pamantul cu lacrimile lor, deoarece simt cum ii imbratiseaza cu dragostea sa nobila de acolo de unde se afla.
20. Harisma jertfirii de sine
Harisma care il facea sa fie si mai iubit de oameni si care dadea putere
rugaciunilor sale era jertfirea de sine, harisma pe care smeritul monah
Paisie Aghioritul o avea din belsug. Cand vedea ca cineva are o nevoie
deosebita, Cuviosul Paisie ii dadea inima lui si negresit si un mic dar.
Iar atunci cand nu avea ce sa dea, daruia metania sau vesta sa.
Nemasurata sa dragoste il facea sa isi jertfeasca chiar si evlavia!
Obiectele sfinte, pentru care avea o evlavie deosebita, nu ezita sa le
daruiasca altora. Odata a daruit crucea pe care o purta la gat si
care avea o particica din Lemnul Sfintei Cruci. Altadata a daruit o
cutiuta ce-o purta la gat si care avea in ea un dinte al Sfantului
Arsenie Capadocianul. Cu ea ii insemna in chipul Sfintei Cruci pe cei
bolnavi sau demonizati. De asemenea, a daruit toate partile pe care le avea din Sfintele Moaste ale Sfintei Mucenite Eufimia, pentru care avea o evlavie nespus de mare. La fel a facut si cu icoanele facatoare de minuni.
Smeritul Parinte Paisie Aghioritul - "Carnurile sale si le-a jertfit din marime de suflet pentru dragostea lui Hristos" |
Cuviosul Paisie Aghioritul voia si ridica cu bucurie durerea si bolile
miilor de oameni care il vizitau. Viata lui a fost o jertfa pentru
aproapele. Rugaciunile sale facute cu lacrimi si cu durere erau insotite de posturi si osteneli nenumarate.
Postea luni de zile pentru a ajuta un suflet. Odata, cand a aflat ca un
oarecare tanar trecea printr-o primejdie sufleteasca si trupeasca,
Cuviosul Paisie Aghioritul nu a mancat nimic zile intregi si nici nu a
incetat sa se roage pentru el, pana cand nu a aflat ca a trecut acea
primejdie. Atunci cand se ruga pentru cei bolnavi, spunea: “Dumnezeul meu, ajuta-l pe acest bolnav si ia de la mine sanatatea”
si primea cu bucurie toate bolile pe care i le trimitea Dumnezeu.
Odata, cand Parintele Paisie Aghioritul a aflat ca o fetita s-a
imbolnavit de cancer la intestine, a insemnat-o in Semnul Sfintei Cruci
si s-a rugat spunand: “Hristoase al meu, da-mi mie cancerul, eu sa-l am!”
Si Bunul Dumnezeu nu a trecut cu vederea cererea lui; la sfarsit,
potrivit dorintei lui, a primit cumplita boala a cancerului, prin care
s-a si savarsit. Cu toate acestea, toata viata lui a patimit impreuna cu
cei bolnavi si mai ales cu cei suferinzi de cancer.
Neobositul Parinte Paisie Aghioritul ii serveste pe inchinatori |
Cuviosul Paisie Aghioritul spunea: “Cand aud durerea celuilalt, pe
cioburi de sticla de as sta sau pe spini de as pasi, nu simt (aceasta).
Cand celalalt sufera cu adevarat, pot sa-mi dau chiar si viata ca sa-l
ajut.” Atunci cand participa la durerea celuilalt, uita de sine insusi,
de nevointa sa duhovniceasca, de bolile sale, si se ruga din inima,
spunand: “Hristoase al meu, lasa-ma pe mine, nu ma lua in seama, ci ia
aminte la oamenii care sufera.” Chiar si in ultimii ani ai vietii sale, cand
era cu totul istovit din pricina deselor hemoragii, atunci cand vedea
ca este nevoie, uita de starea sa critica si, fie sprijinit de gardul
Chiliei sale, fie cazut pe scandura pe care o avea in loc de banca, ii
sprijinea pe cei indurerati.
Nemasurata dragoste a Parintelui Paisie Aghioritul il facea sa-si
jertfeasca chiar si mantuirea! Cuviosul Paisie Aghioritul, asemeni
Sfantului Apostol Pavel, se ruga lui Dumnezeu sa mearga el in iad, numai sa guste putin din Rai si oamenii care traiesc departe de Dumnezeu.
Pentru toate acestea, Dumnezeu i-a dat din belsug Harul Sau, de vreme ce
Parintele Paisie Aghioritul le-a dat pe toate pentru El si pentru om. Hristos ii asculta rugaciunile si ii raspundea cu minuni, intrucat era un fiu iubit al lui Dumnezeu.
Parintele Paisie Aghioritul a imbinat intru sine harismele proorocilor
Vechiului Testament cu cele ale barbatilor sfinti ai Noului Testament.
Nu vom gasi un sfarsit daca vom incerca sa enumeram harismele si
puterile Cuviosului Paisie Aghioritul. Aceasta nu este o exagerare, ci
este realitatea. Dumnezeu este Cel Care l-a impodobit si l-a cinstit pe
Parintele Paisie Aghioritul cu atatea harisme. Iar darurile lui Dumnezeu pot fi precum Insusi Dumnezeu - nesfarsite si nemarginite.
Adormirea Cuviosului Paisie Aghioritul
Mormantul Cuviosului Paisie Aghioritul, din curtea Manastirii Sf. Ioan Teologul - Souroti, Tesalonic |
Cuviosul Paisie Aghioritul a murit la 12 iulie 1994 si a fost ingropat in curtea Sihastriei de maici a Sfantului Ioan Teologul, intemeiata de el la Suroti,
langa Tesalonic. Mormantul Cuviosului Paisie Aghioritul a devenit loc
de inchinaciune si izvor de tamaduiri. Chiar si dupa adormirea sa,
Parintele Paisie continua sa faca minuni, atat la mormantul lui, cat si in alte parti.
Desi abia pe 13 ianuarie 2015 a fost aprobata canonizarea sa
(adica a fost trecut oficial in randul Sfintilor Bisericii Ortodoxe),
constiinta soborniceasca a plinatatii Bisericii il cinsteste de mult
timp ca Sfant pe Cuviosul Paisie Aghioritul. Iar aceasta cinstire vine
din toate straturile societatii si este unul din elementele de baza care
au contribuit la inceperea formalitatilor canonice pentru trecerea in
randul Sfintilor a Cuviosului Paisie Aghioritul.
1 Cei mai renumiti Sfinti Capadocieni sunt: Sfintii Trei Ierarhi (Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur), Sfantul Mare Mucenic Gheorghe, Sfantul Arsenie Capadocianul.
2 Staretul Porfirie a adormit intru Domnul pe 2 decembrie 1991.
3 Harisma reprezinta un dar special (duhovnicesc) al Duhului Sfant, care este insotit de anumite puteri minunate (iesite din comun) atunci cand este exercitat exterior. Harismele sunt daruite de Dumnezeu oamenilor care se află pe calea desăvârşirii şi care au fost înzestrati natural cu anumite aptitudini; totusi, harismele nu sunt rodul muncii unei persoane, ci sunt un dar exclusiv al Duhului Sfant. Harismele se deosebesc de talente prin aceea ca primele vizează mădularele trupului lui Hristos, iar cele din urmă pot să fie folosite chiar contra Bisericii.
Cântare de laudă la Sfânta Muceniţă Golinduc
Golinduc cea de neam persan,
Cerurile văzînd,
Creştină s-a făcut.
Ea pre calea cea strimtă a început a urca,
Lovită fiind din toate părţile.
Aşa cum fierul loveşte cremenea,
Aşa loveşte şi durerea
Inimile anumitor oameni.
Aşa se aprinde focul ascuns
Al inimilor lor,
Foc ce luminează cărările întunecate ale oamenilor,
Curăţind ale lor ruşinoase patimi.
Golinduc cea plină de Duhul lui Dumnezeu
Nu avea nici pîine nici casă.
Ea pe lume nu avea nici un suflet prieten.
Ei lumea i-a fost ca o silnică închisoare,
Cu schingiuiri de fiecare zi.
Ea tot ce-a avut lui Hristos a jertfit,
Şi prin al suferinţelor foc sufletul ei s-a făcut
Ca aurul cel mai curat.
Chinuitorii au pierit, unul cîte unul,
Nimic neluînd cu ei după moarte,
Dintr-ale lor averi.
Au luat cu ei doar ale lor crime,
Şi numele lor cel urît.
Golinduc s-a înăţişat înaintea lui Dumnezeu,
Ca un măslin minunat plin de bogată roadă,
Cu sufletul curat, îngeresc.
Sinaxar 12 Iulie
În aceasta luna, în ziua a douasprezecea, pomenirea Sfintilor Mucenici Proclu si Ilarie.
Acesti sfinti au trait în zilele împaratului Traian si ale lui
Maxim ighemonul. Ei erau de neam din satul Caliptul, aproape de Anghira.
Deci, fiind prins Sfântul Proclu si marturisind pe Hristos înaintea
împaratului, a fost dat pe seama lui Maxim ighemonul, si a fost cumplit
chinuit. Dupa acestea fiind dus ca sa fie omorât cu sageti, s-a întâlnit
cu nepotul sau Ilarie, care s-a închinat mosului sau. Si pentru aceasta
a fost prins de catre elini. Sfântul Proclu ranit de multimea sagetilor s-a mutat catre Domnul. Iar Sfântul Ilarie, marturisind ca este crestin, a fost mult chinuit si apoi, taindu-i-se capul, a fost pus cu Sfântul Proclu la un loc.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintei Veronica, pe care a vindecat-o Hristos de curgerea sângelui, si care cu pace s-a savârsit.
Sfanta
Veronica era de loc din Cezareea lui Filip (Paneas). Ea a fost cea
tamaduita de Domnul nostru Iisus Hristos de curgerea de sânge care o
chinuia de multi ani (cf. Matei 9, 20). In semn de multumire si slava
adusa lui Dumnezeu, ea a turnat o statuie de bronz ce-l reprezenta pe
Mântuitorul tinând mâna unei femei ingenunchiate inaintea lui. La
picioarele statuii -- unde pe o placa sa pucea citi : Lui Dumnezeu,
Mântuitorul lumii -- crestea o planta tamaduitoare de orice boala.
Veronica a asezat aceasta statuie in fata casei ei, asa incat toti
trecatorii sa o cinsteasca si sa-mi aduca aminte de modelul ei,
Dumnezeu-Omul. Ducând o viata sfanta, Veronica s-a dus la Dumnezeu, ca
si in ceruri sa se bucure de Chipul Domnului.Dupa o traditie latina, sfanta Veronica a fost femeia care a sters fata insengerata a Domnului, cand isi purta El Crucea spre Golgota. Chipul Domnului ar fi ramas astfel imprimat pe mahrama, care a fost considerata astfel o icoana "nefacuta de mâna omeneasca". Insa dupa o foarte veche scriere apocrifa, Faptele lui Pilat, Veronica (Berenice) era tocmai femeia vindecata de scurgerea de sânge, si care, aflându-se in posesia unui portret al lui Hristos, s-a dus cu el la Roma, la imparatul Tiberiu. La moartea sa, portretul a fost transmis sfantului Clement, episcopul Romei (praznuit la 24 noiembrie).
Tot în aceasta zi, pomenirea Cuviosului
Parintelui nostru Mihail Maleinul, duhovnicescul parinte al celui dintre
sfinti Parintelui nostru Atanasie din Athos, care cu pace s-a savârsit.
Sfantul Mihail Maleinul s-a nascut catre anul 894 in regiunea
Charsian din Capadocia, si a primit la botez numele de Manuel. Era ruda
cu imparatul bizantin Leon al VI-lea cel Intelept (886-911). La vârsta
de 18 ani a plecat in Bitinia, la Manastirea Kiminas (Kyminas), sub
ascultarea si indrumarea batrânului Ioan Heladites, care la tun in
monahism cu numele de Michel. Ramânând în ascultare grea în ciuda vitei
lui imparatesti, Mihail s-a umplut de smerenia Domnului nostru Iisus
Hristos.Asa se face ca dupa un timp a fost hirotonisit, fiind chemat la preotie. Prin rugaciune si studiul Scripturilor, Mihail a aratat cum preotia si calugaria merg impreuna, atragând harul discernamântului si al patrunderii inimilor si situatiilor. Intelegerea neputintei omenesti l-a facut iubitor si ingaduitor cu oamenii, totdeauna mângâiendu-i si rugânde-se pentru ei, incât adeseori s-au implinit si minuni prin rugaciunile lui.
Dupa multe osteneli calugaresti, sfantul Mihail primeste de la staretul sau binecuvântarea de a trai ca anahoret-eremit. Cinci zile din saptamâna el se retrage intr-o pestera nu departe de manastire, in rugaciune si linistire (isihie), iar sâmbata si duminica revine in comunitatea fratilor pentru a participa la sfintele slujbe si a se impartasi cu Sfintele Taine.
Prin exemplul sau de viata duhovniceasca, sfantul ascet a atras multi doritori de mântuire. Astfel ca, in locul numit Lacul Uscat, cuviosul a intemeiat o manastire de calugari, cu o regula de viata foarte stricta. Cand manastirea s-a intarit, sfântul s-a urcat si mai sus in munti si a intemeiat acolo o alta manastire. Asa, cu osteneala cuviosului Mihail, intreg muntele Kimina (Kyminas) s-a umplut de obsti manastiresti, de unde rugaciuni se inaltau fara incetare catre Tronul cel de Sus.
Catre anul 953, un tânar, numit Avraam, s-a alaturat obstii fratesti ce inflorea sub indrumarea sfântului staret Mihail; acesta i-a dat numele de Atanasie. Mai târziu, sfântul Atanasie (praznuit la 5 iulie) a ajuns in Muntele Athos, unde a întemeiat prima manastire cu viata de obste: Marea Lavra. In zidirea si impodobirea acestei mari manastiri, sfântul Atanasie a avut in ajutor pe nepotul sfântului staret Mihail, viitorul împarat bizantin Nichifor Focas (963-969), care l-a cunoscut pe Atanasie intr-una din vizitele la manastirea unchiului sau Mihail.
Dupa cincizeci de ani de osteneli si lupte calugaresti, sfântul Mihail Maleinos (Maleinul) a adormit in pace, catre anul 962.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Mucenic Serapion cel nou, care în foc s-a savârsit.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintilor Mucenici Andrei Stratilatul, Faust, Mina si cu sotii lui.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Mucenic Mamant, de cea parte la Sigmata.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Cugetare
Ţesătura dreptăţii este mai fină decît
mătasea, dar este mai durabilă şi mai greu de sfîşiat; ea acoperă
amîndouă lumile, pe cînd ţesătura nedreptăţii şi violenţei este grosieră
şi se rupe uşor.
În timpul domniei Kneazului Vladimir la Kiev, acolo locuia doar o singură familie creştină: era Theodor Varegul şi fiul lui, Ioan. În timpul unei necurate festivităţi idoleşti, kievenii cei păgâni, împinşi de dracii care sălăşluiau întru ei, au hotărît să îi aducă pe Theodor şi pe fiul lui jertfa idolilor. Când au venit la casa lui Theodor şi i l-au cerut pe fiul lui ca să îl aducă jertfa idolilor, Theodor le-a zis: „Dacă dumnezeii voştri sînt vii, să vină ei singuri şi să-l ia de aici pe fiul meu”. Păgînii sălbăticiţi şi mai tare de ură au năvălit în casă, au distrus-o, şi au lăsat cadavrele lui Theodor şi fiului lui între ruine: atît s-a întins ţesătura urii şi sălbăticiei lor. Dar ţesătura dreptăţii a mers mai departe: Kneazul Vladimir s-a botezat la scurt timp după aceea, iar împreună cu el şi-a botezat şi poporul. Atunci, chiar pe locul unde a fost casa -şi mormîntul – primilor mucenici de pe pămînt rus, Theodor şi Ioan, a fost înălţată o sfântă şi frumoasă biserică închinată Preasfintei Născătoare de Dumnezeu.
Luare aminte
Să luăm aminte la minunata pedepsire şi vindecare a Miriamei, sora lui Moise (Numerii 12):
- La cum a cârtit Mariam împotriva lui Moise, care era omul cel mai blând dintre toţi oamenii de pe pămînt;
- La cum Dumnezeu a pedepsit-o pe ea fără veste cu lepră, din cap şi până în picioare, şi cum după aceea a vindecat-o la rugăciunile lui Moise;
- La cum pedeapsa lui Dumnezeu îi loveşte şi astăzi pe cei care cârtesc împotriva oamenilor lui Dumnezeu.
Predică
Despre atitudinea lui Dumnezeu faţă de cei mândri şi faţă de cei smeriţi – „Dumnezeu celor mândri le stă împotrivă, iar celor smeriţi le dă har” (I Petru 5:5).
Înaintea cui sau înaintea a ce, fraţilor, ar putea vreodată oamenii să se mândrească? Oare înaintea îngerilor?
Ci iată îngerii sînt nemuritori pe cînd oamenii, muritori.
Oare înaintea altor oameni?
Dar nu atîrnă pururea şi ei de alţi oameni muritori, precum toată omenirea întreolaltă?
Dar oare se va putea mândri omul înaintea animalelor?
Nu, căci el nu poate trăi fără slujirea pe care o primeşte de la animale.
Sau poate se va mândri omul înaintea stelelor şi soarelui?
Nu, căci fără lumina lor el ar merge clătinîndu-se şi bîjbîind prin întuneric.
Sau poate se va mândri omul în faţa ierburilor şi vegetaţiei pămîntului?
Nicicum, căci ea îi asigură cea mai importantă parte a hranei.
Dar poate se va mândri înaintea negrului pămînt?
Nu, căci trupul lui este luat din ţărînă.
Sau poate mândri-se-va înaintea celor morţi ai lui?
Nicicum, căci prin ei a intrat el în viaţă.
Sau poate se va mândri înaintea celor vii?
Dar viii sînt atît de numeroşi că printre ei el nu este decît un ochi mic dintr-o ţesătură foarte mare.
Sau poate se va mândri bietul om înaintea lui Dumnezeu?
Dar dacă nu ar fi fost voinţa lui Dumnezeu, s-ar mai fi aflat el, omul, printre cei vii, sau chiar printre cei morţi?
Atunci înaintea căror lucruri, sau căror oameni, fraţilor, se mai poate mîndri omul?
Dumnezeu celor smeriţi şi umili le dă har. Adică, El le dăruieşte toate
cele necesare vieţii, toate cele pentru care ei se roagă zilnic
înaintea Lui în smerenia şi în umilinţa lor.
Dar cine sunt aceşti smeriţi şi umili?Ei sunt toţi cei care îşi simt din plin slăbiciunea şi atârnarea permanentă de Făcătorul a toate.
Ei sunt la fel de plini precum marea, şi
la fel de lipsiţi de putere ca şi ea. Căci care ape sunt vreodată mai
umflate decât apele mării, şi care depind mai mult decât ele de ploi şi
de afluenţi? Omul mândru este însă ca o fântână zidită de jur împrejur,
pe dedesubt şi pe deasupra, închisă apelor cerului şi pământului, şi
suficientă sieşi atâta vreme cât este plină. Dar, zidită fiind şi fără
comunicare cu apele din afară, ea repede se goleşte şi se usucă. Solomon
cel preaînţelept grăieşte despre Dumnezeu: „De batjocoritori El râde,
iar celor smeriţi le dă har” (Pildele lui Solomon, 3: 34). Râsul lui
Dumnezeu însă nu se îndreaptă asupra celor necăjiţi şi întristaţi aşa
cum face râsul omenesc, ci el mai curând înseamnă milă şi certare. Nici
nu se mărgineşte mila lui Dumnezeu aşa cum se mărgineşte mila oamenilor,
căci ea este milostivire împărătească, care face poporul să tresară de
strălucirea ei, de frumuseaţea şi nemărginirea ei.
O, Stăpîne Doamne, Făcătorule al
nostru, smereşte inimile noastre atunci când necugetat ele se umflă de
mândrie şi smereşte minţile noastre atunci când se umflă de slava cea
deşartă. Ajută-ne nouă în ceasul nimicniciei noastre celei pline de
înfumurare ca să ne aducem aminte de Sfînta Cruce cea de pe Golgota şi
de Unul Născut Fiul Tău Carele pe ea sângerează pentru a noastră
mântuire! Căci numai Ţie se cuvine toată slava şi mulţumirea în veci,
Amin!