Viaţa Sfântului Cuvios Ioanichie cel Nou de la Muscel (Argeș)
Pe Valea Dâmboviţei, între Târgovişte şi Câmpulung, se află un deal înalt numit „Dealul Cetăţuia" sau „Dealul lui Negru Vodă". Prima aşezare monahală cunoscută pe această colină datează de la începutul secolului al XIV-lea, când domnul Ţării Româneşti întemeiază un schit cunoscut până azi cu numele de „Schitul Negru Vodă" (Cetăţuia).
Pe versantul abrupt al dealului, în partea de sud-est, ca şi pe valea pârâului Cetăţuia, a existat una din cele mai vechi vetre isihaste româneşti, între secolele al XIII-lea şi al XVIII-lea, aici s-au nevoit mulţi sihaştri cu viaţă sfântă, ale căror nume nu se mai cunosc. Valea aceasta se numeşte de sute de ani „Valea Chiliilor", din cauza numărului mare de sihaştri trăitori aici.
Unul din cei mai renumiţi sihaştri ce s-a nevoit pe Valea Chiliilor în primele decenii ale secolului al XVII-lea, a fost Cuviosul schimonah Ioanichie. Se crede că era cu metania din Schitul Negru Vodă de alături, unde s-a nevoit la sfârşitul secolului al XVI-lea. Apoi, râvnind fericitei vieţi pustniceşti şi arzând pentru dragostea lui Hristos, s-a închis de bună voie într-o peşteră săpată în peretele muntelui şi acolo s-a nevoit, neştiut de oameni, mai mult de 30 de ani. Numai ucenicul său îi aducea pâine şi apă o dată pe săptămână, pe care o cobora până la gura peşterii cu o frânghie, din cauza locului foarte abrupt. Sfintele Taine i le aducea din timp în timp egumenul schitului.
Cum s-a nevoit acolo schimonahul Ioanichie, câte ispite a răbdat şi la ce măsură duhovnicească a ajuns, singur Dumnezeu ştie. Însă, după o nevoinţă atât de aspră, cuviosul acesta, ajungând la măsura sfinţeniei şi cunoscându-şi dinainte sfârşitul, şi-a săpat singur mormântul în fundul peşterii. Apoi, culcându-se în mormânt, şi-a dat sufletul în mâinile Domnului.
Cu trecerea anilor, numele Cuviosului Ioanichie s-a uitat, iar peştera lui s-a părăsit din cauza muntelui abrupt. În primele decenii ale secolului XX, coborându-se egumenul schitului cu o frânghie în peşteră, a descoperit osemintele întregi ale acestui mare sihastru, aşezate cu bunăcuviinţă în fundul peşterii. Erau galbene, binemirositoare şi acoperite cu o pânză de păianjen. Deasupra mormântului erau săpate în piatră aceste cuvinte: „Ioanichie Schimonah, 1638".
Preacuvioase Părinte Ioanichie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi!
• Pomenirea Sfântului Sfinţit Mucenic Ermolae
Sfîntul Ermolae a fost preot în
Nicomidia, în timpul domniei împăratului Maximian. El a fost între cei
două mii de mucenici pe care împăratul i-a osîndit să fie arşi de vii,
împreună cu biserica în care se aflau (vezi pomenirea la 28 decembrie).
Dar prin Purtarea de Grijă a lui Dumnezeu s-a întîmplat că sfinţitul
Ermolae, împreună cu alţi doi preoţi, Ermip (Hermippas) şi Ermocrat
(Hermocrates) au scăpat de moartea aceasta. La
vreme după aceea Sfîntul Sfinţit Ermolae 1-a botezat pe cel care avea
să fie Sfîntul Mare Mucenic Pantelimon, Doctorul fără de Arginţi,
împreună cu care a şi fost judecat, torturat şi omorît prin decapitare.
Ermip şi Ermocrat au luat şi ei mucenicia împreună cu dînşii, şi cu
toţii au fost încununaţi cu cununile biruinţei şi slavei în împărăţia
lui Hristos. Ei au luat cu cinste mucenicia cam pe la anul 304.
• Pomenirea Sfintei Cuvioase Muceniţe Parascheva
Această sfîntă muceniţă s-a născut la
Roma din părinţi creştini, fiind crescută de mică întru toată rînduiala
credinţei în Hristos. Sfîntă Parascheva s-a ostenit pururea cu bucurie
mare şi cu rîvnă să împlinească toate poruncile lui Dumnezeu. Crezînd
cu tărie şi ducîndu-şi viaţa conform credinţei, Sfîntă Parascheva i-a
îndrumat şi pe alţii la calea mîntuirii sufletului şi a vieţii
duhovniceşti. După ce părinţii ei au murit, fiica Parascheva a
împărţit toată moştenirea ei săracilor şi s-a tuns întru îngerescul
chip. Ca monahie ea a predicat credinţa creştină cu o rîvnă încă şi mai
arzătoare, neascunzînd-o şi neascunzîndu-se de nimeni, cu toate că în
acele timpuri stăpînirea romană dezlănţuise deja persecuţiile cele
sîngeroase împotriva creştinilor. Astfel,
comunitatea evreiască, a celor plini de toată răutatea, au denunţat-o pe
Sfîntă Parascheva pentru vina de a predica credinţa interzisă, drept
pentru care sfîntă a fost adusă la judecată înaintea împăratului Antonin.
Toate linguşirile împăratului nu au putut să zdruncine credinţa roabei
lui Dumnezeu. Ei au torturat-o apoi cu foc, aşezîndu-i pe cap un coif
încins la roşu. Dar Domnul a izbăvit-o tainic de la aceste chinuri, şi
eliberată fiind, muceniţă a părăsit Roma. Ea a călătorit din cetate în
cetate, întorcîndu-i pe păgîni la Credinţa cea Adevărată. Ea a mai stat
la judecată înaintea stăpînitorilor şi judecătorilor în încă două
cetăţi, şi a fost torturată sălbatic pentru credinţa în Stăpînul
Hristos, chinuri în timpul cărora ea a lucrat multe minuni, şi din care,
cu puterea lui Dumnezeu, s-a vindecat repede şi minunat. Ca întotdeauna
păgînii atribuiau minunile ei vrăjitoriei, iar faptul că se însănătoşea
minunat din torturi, necuraţilor lor zei. Sfînta Muceniţă Parascheva
i-a zis odată cezarului care o tortura: „O, cezare, nu zeii tăi m-au vindecat pe mine, ci Domnul meu, Dumnezeul şi Stăpînul, lisus Hristos”.
La sfîrşit, un oarecare cezar pe nume Tarasie i-a tăiat capul cu sabia.
Astfel această slăvită muceniţă şi-a încheiat alergarea acestei vieţi
pline de roadele bogate ale luptelor duhovniceşti. Sfintele ei moaşte au
fost mutate la Constantinopol. Ea a luat cu cinste mucenicia pentru
Hristos în veacul al doilea.
• Pomenirea Sfântului Cuvios Moise Ungurul
Acesta a fost de la curtea tînărului
cneaz rus Boris. Cînd ticălosul Sviatopolsk cel fără de Dumnezeu 1-a
ucis pe Boris, Moise a scăpat cu fuga şi s-a adăpostit la Kiev. Puţin
mai după aceea el a fost luat rob în Polonia, de către regele polonez
Boleslav, şi a fost vîndut pe o mie de bani de aur unei tinere văduve
depravate, al cărei bărbat fusese ucis în război. Această
depravată a voit să se destrăbăleze cu Moise, care însă a respins-o cu
tărie, căci el îşi făgăduise viaţa lui Dumnezeu întru toată curăţia
sufletului şi trupului. Ea atunci i-a oferit ca să îl ia de bărbat după lege, dar el a respins-o cu aceeaşi tărie. Acela
a fost timpul în care în taină, Moise a izbutit să se îmbrace întru
îngerescul chip, tuns fiind de către un monah athonit, şi aşa s-a
înfăţişat înaintea stăpînei lui îmbrăcat în haine călugăreşti.
Pentru aceasta, stăpîna cea desfrînată 1-a legat, şi a poruncit să fie
biciuit cu sălbăticie şi castrat. Ea 1-a chinuit pe mucenicul Moise cu
tot felul de chinuri timp de cinci ani. Dar regele polonez Boleslav a
fost ucis pe neaşteptate într-o răscoală, în timpul căreia această
depravată a fost ucisă şi ea. Sfîntul şi mucenicul Moise a fost astfel
liber să scape şi să se întoarcă la Kiev, unde s-a închinat vieţii celei
de rugăciune, de tăcere, şi de linişte. Omorîndu-şi
însuşi întru sine patimile cele amarnice ale trupului, a putut după
aceea şi altora mulţi să le ajute să biruiască în acest cumplit război.
Sfintele lui moaşte s-au aflat făcătoare de minuni, mulţi primind
vindecarea la ele (vezi viaţa Sfîntului loan Multpătimitorul, la 8
iulie). După ce a mai vieţuit întru monahiceştile şi sihăstreştile
nevoinţe timp de zece ani în Lavra Peşterilor, Sfîntul mult pătimitor
Moise Ungurul s-a odihnit întru Domnul în douăzeci şi şase de zile ale
lunii iulie, din anul 1043, strămutîndu-se la feciorelnica împărăţie a
lui Hristos.
Cântare de laudă la Sfântul Moise UngurulMoise lui Dumnezeu viaţa şi-o a făgăduit,Întru întreaga curăţie.El liber e cu duhul, chiar în cătuşa sclaviei,Şi liber dă răspuns desfrînatei stăpîne,Ce sclavă e, legată cu necurate patimi:„Ce bărbat vreodată mîntuitu-şi-a sufletul de necuratele patimi,Uitîndu-se în gura unei femei?Din cauza femeii Adam a pierdut Raiul.Din pricina Dalilei Samson cu ruşine-a pierit.Sedus de femei, marele Solomon, atotînţeleptul,Întru cea de rîs idolatrie s-a prăbuşit.Al lui Irod cap sucitu-l-a o femeie,Şi pentru o desfrînată IrodCapul Botezătorului Ioan l-a tăiat.Lui Dumnezeu îi sînt eu rob, femeie,Deci nu mă tulbura!Cată-ţi însoţitor dintru a ta lume,Căci eu ţie nicicum mă voi pleca.Cu tine împreună nu-i nici o fericire,Eu curat vreau să fiu, pentru Dumnezeu:Aceasta-i sfîntă datoria mea.Nici linguşiri, nici aur, nici toată-a ta putereNu mă vor rătăci, nici în trup, nici în suflet.Dumnezeul meu, Cel Atotputernic,El mă va ajuta, curăţia să-mi ţin.Curăţia e sfîntă, căci curate sîntApele ce în Rai şipotesc.Curat e Dumnezeu, Cel Care pre noiCuraţi ne-a zidit.El voieşte ca noiCuraţi să fim, şi curaţi fiind,Să ne mîntuiască.Curăţia, femeie, slava creştinului este!”
Deci, acestia trei, izbutind sa se ascunda de frica paginilor, nu incetau a invata sfanta credinta, pe cei ce o doreau, aducandu-i la Hristos. Asa, vazand Sfantul Ermolae pe Sfantul Pantelimon, doctorul, si vorbind cu el cuvinte de Dumnezeu insuflate, l-a facut crestin. Iar, cand Pantelimon a fost prins si dat la chinuri, de acelasi Maximian, fiind intrebat de la cine a invatat credinta crestineasca, Sfantul, neputand sa minta, a spus: "De la preotul Ermolae." Deci, a fost prins batranul Ermolae si cu el, si robii lui Hristos Ermip si Ermocrat, pe care i-a adus la paganeasca judecata. Deci, intrebati fiind, au marturisit cu indrazneala pe Hristos, adevaratul Dumnezeu, defaimand pe inchinatorii la idoli. Pentru aceasta, au luat pedeapsa de moarte, taindu-li-se la toti trei capetele, cu sabia. Pentru a caror patimire, Dumnezeului nostru slava!
Intru aceasta zi, patimirea Sfintei Cuvioase Mucenite a lui Hristos, Paraschiva (+140).
Iar, dupa ce s-au savarsit parintii ei, impartind toate averile ramase, de la parinti, saracilor si tunzandu-se si imbracandu-se in chipul monahicesc, a iesit, propovaduind numele adevaratului Dumnezeu si Domnului nostru Iisus Hristos, si pe multi din pagani i-a adus la cunostinta lui Dumnezeu. Intru acele vremi, imparatind, la Roma, Antonin (138-161), s-au dus niste pagani si au parat-o la imparat, zicand: "O oarecare femeie, cu numele Paraschiva, propovaduieste pe Iisus, fiul Mariei, pe care parintii nostri L-au pironit pe cruce." Iar imparatul, auzind acestea, a poruncit sa o aduca pe ea inaintea lui. Si s-a mirat imparatul, vazand priceperea si frumusetea ei. Deci, a zis catre dansa: "Daca te vei pleca mie si vei aduce jertfa dumnezeilor nostri, te voi face mostenitoare a multor daruri, iar, daca nu te vei pleca, la multe chinuri te voi da." Sfanta, cu gand tare, a raspuns catre dansul: "Sa nu-mi fie mie a ma lepada de numele lui Hristos, Dumnezeul meu. Iar zeii, care n-aui facut cerul si pamantul, sa piara." Iar imparatul, aprinzandu-se de mania, a poruncit sa se puna pe capul marturisitoarei un coif de fier, inrosit in foc. Care lucru facandu-se, cu dumnezeiasca roua, s-a pazit nevatamata. Pentru o minune ca aceasta, intru acel ceas, multi au crezut in Domnul.
Dar Sfanta, slobozita fiind si iesind de acolo, s-a dus in alte cetati si sate, propovaduind numele Domnului Iisus.
Deci, intrand Sfanta intr-alta cetate, in care era stapanitor un dregator cu numele Tarasie si afland aceasta despre ea, a adus-o inaintea divanului sau. Deci, intrebata fiind, de el, despre credinta, a marturisit ca este crestina si L-a marturisit pe Hristos, Dumnezeu adevarat. Si, pentru aceasta, punandu-se inainte o caldare de arama, plina cu undelemn, de smoala si de plumb si, aprinzandu-se foc dedesubt, a poruncit sa fie aruncata Sfanta in acea caldare. Dar, prin venirea de fata a unui dumnezeiesc inger, s-a stins focul si, racorindu-se caldarea, Sfanta a ramas nevatamata. Si multe alte chinuri aducand asupra ei tiranul acesta, Sfanta tot nevatamata a ramas, si nici gandul ei cel tare n-au putut sa-l clinteasca. Iar, mai pe urma, cu sabia i-a taiat capul, care lucru facandu-se duhul ei s-a inaltat la vesnicele lacasuri. Dumnezeului nostru slava!
Sinaxar 26 Iulie
În aceasta luna, în ziua a douazeci si sasea,
pomenirea Sfântului Sfintitului Mucenic Ermolae, si cei împreuna cu
dânsul, Ermip si Ermocrat.
Acesti
sfinti erau preoti din clerul Bisericii Nicomidiei, ramasi dintre
sfintii douazeci de mii ce au fost arsi acolo de tiranul Maximian
(284-305) in anul 303 (28 decembrie), fiind ascunsi într-o camara.Dar fiind prins tânarul Pantoleon (nimeni altul decât Marele Mucenic Pantelimon, praznuit la 27 iulie) si nestiind sa minta, a spus ca de preotul Ermolae era învatat în cele crestinesti si a fost botezat.
Si îndata au trimis de l-au adus pe Ermolae la Maximian, si cu el au adus slujitorii si pe insotitorii lui, Ermip si Ermocrat.
Stând sfintii la întrebare, si propovaduind cu îndrazneala ca Domnul Iisus Hristos este Dumnezeu adevarat, li s-au taiat capetele, in anul 305 de la Hristos.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintei Preacuvioasei Mucenite Parascheva din Roma.
Sfânta si Marea Mucenita Parascheva s-a nascut intr-un sat pe lânga
Roma, in vremea domniei lui Hadrianus (117-138), din parinti crestini,
Agaton si Politeia, care multa vreme il implorasera pe Domnul sa le
dea un prunc. Dumnezeu, care intotdeauna raspunde rugaciunilor celor
care se tem de el, le dadu deci o fiica, pe care ei o numira
Parascheva, caci era nascuta intr-o vineri (Paraskevi in greceste
inseamna "vineri") dar si din evlavie pentru Patima intaritoare a
Domnului nostru Iisus Hristos.Inca din frageda copilarie ea s-a consacrat cu totul celor dumnezeiesti. Nefiind deloc atrasa de jocurile copilaresti, isi petrecea vremea fie in biserica pentru a participa la Slujbe fie acasa, pentru a medita cuvântul lui Dumnezeu sau rugaciunea. La moartea parintilor sai, pe când era in vârsta de 12 ani ea imparti bogatiile lor celor lipsiti, apoi se retrase intr-o Manastire unde primi mahrama, semn al inchinarii vietii ei lui Dumnezeu. Dupa ce si-a petrecut o vreme in ascultare desavârsita fata de maica superioara, cu sufletul insetat de a impartasi si celorlalti oameni comoara credintei, ea parasi Manastirea pentru a se duce sa propovaduiasca numele lui Hristos in orase si sate. Astfel aduse pe multi pagâni la dreapta credinta, suscitând nemultumirea si ura iudeilor, care au denuntat-o regelui acelui tinut in care ea se afla (dupa altii, noului imparat, Antonin cel Pios, catre 140). Suveranul dadu ordin pe data ca nobila crestina sa fie arestata si adusa inaintea lui. Când o vazu, ramase mai intâi surprins de frumusetea ei apoi incerca sa o atraga prin maguliri spunând : "Daca te lasi convinsa de cuvintele mele si accepti sa aduci sacrificii idolilor, vei primi multe bogatii, dar daca te incapatânezi, sa stii ca vei avea multe de suferit". Tânara fata, desi gingasa, ii raspunse cu barbatie : "Nu ma voi lepada niciodata de prea blândul meu Iisus Hristos si nici un chin nu va putea sa ma desparta de dragostea Lui. Caci El a zis : Eu sint Lumina lumii ; cel ce Imi urmeaza Mie nu va umbla in intuneric, ci va avea lumina vietii (Ioan 8:12). Cât despre idolii vostri, care nu au facut nici cerul nici pamântul, ei vor disparea de pe pamânt si de sub cer (Ieremia 10:11)". Atunci mânia regelui se inflacara si dadu ordin soldatilor sa puna pe capul Sfintei o casca de fier inrosit in foc. Acoperita de roua, precum cei Trei Tineri din cuptor, Sfânta Parascheva nu simti nici o suferinta. Dupa ce i-au fost smulsi sânii, fu aruncata in inchisoare, cu o piatra grea pusa pe piept, dar fu vindecata de un Inger ce si-a facut aparitia dintr-un mare cutremur. Constatând minunea, 70 de soldati din garnizoana s-au convertit si au fost imediat executati din ordinul tiranului care o aduse din nou inaintea lui pe Parascheva. Repetându-si inflacarata marturie de credinta, Sfânta fu aruncata intr-un cazan de cupru si bronz umplut cu plumb incandescent. Dar si acolo, trupul sau - care primise prin asceza si feciorie arvuna cinstirii vietii viitoare - ramase neatins. Crezând ca amestecul nu era cu adevarat arzator, tiranul se apropie si fu orbit de vapaie5. Sub efectul durerii isi dadu seama de greseala sa si incepu sa strige : "Fie-ti mila de mine, slujitoare a adevaratului Dumnezeu si reda-mi lumina ochilor si voi crede in Dumnezeul pe care il propovaduiesti". La rugaciunea Sfintei el nu numai ca isi regasi vederea ci primi si lumina credintei si la cererea sa fu botezat in numele Sfintei Treimi, impreuna cu toti cei apropiati lui.
Eliberata, Sfânta Parascheva parasi tinutul pentru a-si continua misiunea. Pe când se afla intr-un oras condus de un oarecare Asclepios si propovaduia pe Hristos, fu arestata si adusa in fata tribunalului. La intrebarea lui Asclepios care ii ceru sa isi spuna numele, Sfânta se inchina cu semnul Sfintei Cruci si declara ca era slujitoarea lui Hristos Facatorul cerului si al pamântului, Care s-a dat crucii si mortii pentru Mântuirea noastra, si Care va reveni cu marire sa judece viii si mortii. Tiranul dadu ordin sa fie batuta cu vergile dar Sfânta continua sa il slaveasca pe Dumnezeu, cu privirea intoarsa spre cer, iar când Asclepios ii intrerupse pe calai pentru a-i cere sa aduca sacrificiu idolilor, ea il scuipa in fata cu dispret. Iesindu-si din fire el ceru sa fie biciuita pâna la os. Dar dupa o noapte petrecuta la inchisoare, soldatii o gasira a doua zi nevatamata. Cum ea cerea regelui sa fie lasata sa se duca la Templul lui Apolo, toti pagânii se bucurara, crezând ca accepta sa aduca sacrificii idolilor. Când insa - dupa ce se rugase indelung - isi facu semnul Crucii, idolii se sfarâmara cu zgomot mare iar poporul striga : "Mare este Dumnezeul Crestinilor!". Preotii idolilor, cuprinsi de furie, au cerut regelui sa sfârseasca cu ea si fu aruncata in fosa unde prin rugaciune provoca moartea unui balaur si a reptilelor care se mai gaseau acolo. Constatând ca toate tentativele sale erau zadarnice, Asclepiios o trimise in alta imparatie, condusa de crudul Tarasios6 . Dar cum prin chemarea Numelui lui Hristos ea ii vindeca pe toti bolnavii care erau adusi la ea, regelu ceru sa fie adusa inaintea lui si o acuza de vrajitorie, dând ordin sa fie aruncata intr-o fosa urât mirositoare, plina de animale veninoase. Prin semnul Crucii, aceasta cloaca deveni asemeni unei pajisti inmiresmate primavara, iar Sfânta, ocrotita de un Inger, ramase nevatamata la toate celelalte chinuri la care fu supusa. De aceea, nemaiputându-si conteni mânia, regele ordona calailor sai sa taie capul slujitoarei lui Dumnezeu. Cazând in genunchi, Parascheva se ruga cu lacrimi, incredintându-si sufletul viteaz Mirelui sau Hristos si ii ceru sa ierte pacatele celor care aveau sa-L cinsteasca. Atunci când capul ii cazu sub spada, se auzi un glas ceresc urându-i bun venit in Imparatia Cerurilor, a carei venire ea o vestise prin cuvântul sau si prin lucrarile sale. De atunci, parti din moastele sale, imprastiate in Sfintele Biserici, nu au incetat sa infaptuiasca nenumarate vindecari, in special pentru cei bolnavi de ochi.
Viata si patimirea sfintei Parascheva Romana a fost scrisa de Ioan de Eubeea in secolul al VIII-lea. Ea este uneori praznuita si in ziua de 9 noiembrie.
Tot în aceasta zi, pomenirea Cuvioasei Mucenita Oreozila.
Tot în aceasta zi, pomenirea Cuviosului Ignatie Stironitul.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Mucenic Apion, care de sabie s-a savârsit.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfintei Mucenite Ierusalima, care de sabie s-a savârsit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Intru aceasta zi, cuvant al Sfantului Ioan Damaschin, despre cei adormiti.
Intru aceasta zi, invatatura de la Isus Sirah, despre cresterea copiilor.
Cugetare
Nici de cea mai mică patimă nu poate scăpa omul fără o mare luptă.
Sfinţii Părinţi au numit întotdeauna patima desfrînării şi preadesfrînării, moarte. Cînd desfrînatul se izbăveşte de patima desfrînării, este ca şi cum el ar învia din morţi.
Pentru cei
care vieţuiesc în lume, patima desfrîului se stîrneşte cel mai adesea
prin simţul văzului, cîtă vreme pentru cei care vieţuiesc în
singurătatea schiturilor această necurată patimă, ca şi altele, se
stîrneşte prin închipuire şi imaginaţie.
Sfînta Cuvioasă Sara, care a fost o mare nevoitoare, s-a luptat cu greaua patimă a desfrîului timp de treizeci de ani. Ea se lupta cu această patimă şi o biruia întotdeauna cu rugăciunea. Odată dracul curviei a venit aievea înaintea Sarei şi i-a zis: „M-ai biruit!”. Dar Sara a răspuns cu smerita înţelepciune: „Nu eu, ci Domnul meu Hristos”. De atunci, gîndul desfrînării a părăsit-o pentru totdeauna.Cînd Sfintul Cuvios Pimen a fost întrebat cum poate omul să se lupte cu dracul curviei, Sfîntul a zis: „Biruindu-şi mai întîi stomacul şi limba, omul va putea după aceea să se stăpînească desăvîrşit pe sine întru toate”. Sfîntul Antonie cel Mare a zis că în trup sînt trei feluri de porniri: „întîia este a firii, a doua este din lipsa de măsură în hrană, iar a treia este de la diavoli”. Alţi Părinţi socot că mînia şi mîndria întăresc patima curviei. Cu toţii însă afirmă că, în afară de paza omului asupra lui însuşi şi a străduinţelor lui, este neapărată trebuinţă de ajutorul lui Dumnezeu în dezrădăcinarea cu totul a acestei grele şi urîte patimi.
Viaţa Sfintului Cuvios Moise Ungurul,
printre mulţi alţii, este o dovadă că omul poate, dacă voieşte, să se
păzească curat. Sfîntul Cuvios Moise a vieţuit cincizeci de ani în lume,
şi zece în mînăstire. El deci s-a nevoit timp de şaizeci de ani pe
acest pămînt, întru toată feciorelnica curăţie.
Luare aminte
Să luăm aminte la minunata biruinţă asupra Amoreilor (losua 24):
- La cum a trimis Dumnezeu viespi înaintea poporului lui Israel, care i-a gonit de la ei pe regii Amoreilor, care astfel au fost bătuţi de Israel;
- La cît de puternic este Domnul Dumnezeu, la cum îi surpă El pe mîndri şi pe nedrepţi, prin intermediul unor lucruri foarte mici.
Predică
Despre nenorocirea celor care se leapădă de Hristos după ce L-au cunoscut pe El
– „Căci dacă, după ce au scăpat de întinăciunile lumii, prin
cunoaşterea Domnului şi Mîntuitorului nostru lisus Hristos, iarăşi se
încurcă în acestea, ei sînt învinşi; li s-au făcut cele de pe urmă mai
rele decît cele dintâi”.
Fraţilor, strălucitoare sînt razele
soarelui, dar mai strălucitoare sînt cuvintele acestea ale Simţului
Apostol. Căci razele soarelui luminează trupurile, fraţilor, iar
sufletele nu le pot nicicum lumina: pe cînd ale Apostolului cuvinte
luminează cu adevărat sufletul. Apostolul
vede cu limpezime înălţimile şi adîncimile sufletului omenesc, pe care
le luminează cu cuvintele lui, din dragoste arzătoare faţă de noi, ca
noi cunoscîndu-le, să putem păşi sigur şi fără să ne temem pe calea
mîntuirii noastre.
El în cuvinte puţine ne dă două învăţături de căpetenie. Prima este că nimeni nu poate scăpa de ticăloşia şi necurăţia lumii acesteia decît prin cunoaşterea Stăpînului şi Mîntuitorului nostru lisus Hristos.
Fără cunoaşterea Stăpînului Hristos,
nimeni nu poate să vadă sau să cunoască necurăţia acestei lumi, şi fără
cunoaşterea Lui nimeni nu poate să scape şi să se curăţească de
întinăciunea lumii.
A doua învăţătură este aceea că omul care, după ce L-a cunoscut pe Stăpînul şi Mîntuitorul lisus Hristos fugind de necurăţia lumii, se întoarce iar la întinăciunile ei, atunci unuia ca acesta i se fac cele de pe urmă mai rele decît cele dintâi.
Căci cunoscînd lumina, el se întoarce
înapoi la întuneric, care i se face acum lui mult mai întunecat decît
înainte. Şi cunoscînd dreptatea, el se scufundă din nou în nedreptăţi,
primind pentru aceasta o pedeapsă mult mai cumplită. Şi cunoscînd
sfinţenia, el cade înapoi întru sălbăticie, făcîndu-se astfel mai
sălbatic decît oricînd înainte.
Sfîntul Apostol nu pregetă să îl compare pe cel care cade astfel cu cîinele care se întoarce înapoi la vărsătura lui, şi cu scroafa care, după ce a fost spălată şi ţeselată, se întoarce să se bălăcească în noroi.
Oricine Îl cunoaşte pre Domnul Dumnezeu
lisus Hristos cunoaşte şi cele ce îi sînt de trebuinţă spre mîntuire:
căci el primeşte o vedere nouă cu care vede toate întinăciunile,
minciunile şi nedreptăţile lumii, şi primeşte şi puterea ca să fugă de
ele. De aceea el trebuie să lupte, el nu are voie să privească înapoi,
căci îl paşte primejdia ca să cadă iar, şi de data aceasta, veşnic. El
nu are voie să îl ispitească pe Dumnezeu de mai multe ori: căci dacă
Dumnezeu i-a ajutat grabnic întîia oară, El nu se va mai grăbi aşa de
mult să îl scape şi a doua oară, şi şi mai mult va dura pînă ce îl va
scăpa a treia oară. O, cît de luminătoare ne sînt nouă cuvintele Sfîntului Apostol, fraţilor!
O, Stăpîne Doamne lisuse Hristoase,
Cela ce eşti Atotputernic şi Multmilostiv, nu Te depărta de la noi în
ceasul neputinţelor noastre, ci ne izbăveşte pre noi cînd întinăciunea
acestei lumi voieşte să ne înghită iar. Căci noi numai Ţie ne închinăm
şi pre Tine Te slăvim în veci, Amin!