Icoana Maicii Domnului din Narva
Icoana Maicii Domnului din Narva a devenit cunoscută în anul 1558, când armata rusă a atacat orașul Narva.
Într-una din casele în care comercianții ruși trăiseră odată, germanii beți au luat o Icoană a Maicii Domnului care fusese lăsată în urmă de stăpânii casei, și badjocorind-o au aruncat-o în foc sub un cazan în care se producea bere. Focul s-a extins și imediat flăcările au cuprins acoperișul casei.
În acel moment a venit o furtună și focul s-a răspândit în tot orașul. Profitând de confuzie, armata rusă a ocupat orașul. Icoana făcătoare de minuni a Preasfintei Născătoare de Domnezeu și cu o Icoană a Sfântului Nicolae au fost găsite intacte în cenușă.
Icoana Maicii Domnului „sfătuitoarea”
Icoana Maicii Domnului „sfătuitoarea” este numită astfel deoarece în aceasta sunt reprezentați Preasfânta Născătoare de Dumnezeu și Sfântul Ierarh Nicolae al Mirelor sfătuindu-l pe paraclisierul Gheorghe.
Acest eveniment a avut loc la scurt timp după apariția Icoanei Maicii Domnului din Tikhvin în 1383, când Preasfânta Născătoare de Dumnezeu însăși a poruncit paraclisierului Gheorghe să înlocuiască crucea de metal de pe Biserica nou-construită în cinstea ei la Tikhvin, cu una din lemn.
Pe locul acestei viziuni a fost construită un paraclis în cinstea Sfântului Nicolae, făcătorul de minuni. Paraclisul a ars de mai multe ori (prima dată în 1390, în același timp cu Biserica Preasfintei Născătoare de Dumnezeu din Tikhvin).
În 1515 a fost construită o biserică de lemn, și s-a fondat o mănăstire în cinstea acestei Sfinte Icoane.
• Pomenirea Sfântului Proroc Miheia
Miheia a fost din tribul lui Iuda şi din
satul Moreşet, din care pricină s-a numit „Moreşitul”. El a fost
contemporanul prorocilor Isaia, Amos şi Osea, şi al regilor iudei
lotham, Ahaz şi Ezechia. Miheia a certat aspru poporul pentru viciile lor, şi pe prorocii cei mincinoşi care proroceau despre vin şi despre băutură
(Miheia 2: 11). El a prezis distrugerea Samariei. El de asemenea a
prezis distrugerea Ierusalimului, care avea să vină din pricina mai
marilor poporului care luau mită, a preoţilor care învăţau poporul pe
bani şi a prorocilor lui care proroceau pentru plată. „Deci din pricina
voastră, Sionul va fi arat cu plugul ca o ţarină şi Ierusalimul va fi
prefăcut într-un morman de ruine şi muntele templului va ajunge o
înălţime acoperită cu pădure!” (Miheia 3: 12). Dar dintre toate
profeţiile acestui profet cea mai importantă este aceea despre Betleem
ca loc al naşterii lui Mesia, a cărui obîrşie este dintru început, din
zilele veşniciei (Miheia 5: 1). Nu se cunoaşte cu precizie dacă acest
proroc a fost ucis de către iudei sau dacă a avut parte de o moarte cu
pace (cf. Ieremia 26: 18-19). Se cunoaşte însă că a fost înmormîntat în
satul lui, Moreşet. În timpul domniei împăratului Teodosie cel Mare,
Episcopul Zevin al Eleftheroposului a avut o vedenie mistică în urma
căreia s-au descoperit moaştele Prorocului Miheia, împreună cu cele ale
Prorocului Avacum.
• Pomenirea Sfântului Sfinţit Mucenic Marcellus, Episcopul Apamiei din Siria
Sfîntul Marcellus a fost din insula Cipru, născut din părinţi foarte bogaţi şi slăviţi.
El însuşi a primit în Cipru, patria lui, cea mai înaltă educaţie, avînd
o minte foarte ascuţită şi fiind eminent dotat pentru studiu.
Sfîntul Marcellus a fost bărbat căsătorit şi a avut copii. După ce a
murit soţia lui, Sfîntul Marcellus s-a retras în Siria, îmbrătişînd
viaţa monahală, şi lăsîndu-i pe copiii săi în Purtarea de Grijă a lui
Dumnezeu. El s-a făcut vestit pentru milostivirea, blîndeţea, şi marea lui învăţătură duhovnicească.
Locuitorii cetăţii Apamia 1-au ales pentru aceasta să le fie lor
episcop. Episcopul Marcellus s-a nevoit cu rîvnă întru întoarcerea la
Hristos a păgânilor ce se aflau în acea cetate. S-a întîmplat atunci
arderea unei capişti păgîneşti, iar păgînii 1-au acuzat pe Episcopul
Marcellus, zicînd că el a pus acel foc. Ei l-au ars de viu cam pe la
anul 389. În viaţa Sfântului Marcellus întîlnim o discuţie foarte instructivă despre sfinţirea apei, şi despre folosirea apei sfinţite.
Sinaxar 14 August
În aceasta luna, în ziua a paisprezecea, înainte-praznuirea Adormirii Maicii Domnului.
În aceasta luna, în ziua a paisprezecea, pomenirea Sfântului Prooroc Miheia (Miheea).
Acest
prooroc era feciorul lui Ioram, nascut în locul ce se zice Morati, din
neamul lui Efrem, si a proorocit 84 de ani, înainte de venirea lui
Hristos cu 660 ani. El a mustrat pe Ahav, împaratul Samariei, pentru
multele si deosebitele lui pacate, si pentru aceasta era urât de catre
acela. Stiind aceasta proorocul, s-a departat si petrecea mai mult în
munti. Dupa ce a murit Ahav, Proorocul Miheia a fost omorât de Ioram,
feciorul lui Ahav, prin spânzurare, caci îl mustra pentru pagânatatile
lui si ale parintilor lui. Si, murind, a fost îngropat în pamântul lui
Morati, lânga movila lui Enachim.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Sfintitului Mucenic Marcel, episcopul Apamiei.
Acest Sfânt Marcel a trait pe vremea împaratiei lui Teodosie cel Mare
(379-395) si era din Cipru, unde i s-a încredintat dregatorie lumeasca.
Prin ocârmuirea lui, a minunat pe toti cu buna cinstire, si cu
amanuntimea la lucru.Iar dupa ce a fost asezat episcop Apamiei celei din Siria, chibzuia cu dreptate si cu cuviosie. Apoi a ajuns fierbinte râvnitor al credintei celei întru Hristos, întemeind biserici spre slava lui Dumnezeu si capistile idolesti surpând. Pentru aceasta a fost prins de închinatorii la idoli, si aruncat fiind în foc, a primit cununa muceniciei.
Tot în aceasta zi, pomenirea aducerii cinstitei Cruci în palat.
În aceasta zi Cinstitul Lemn al Sfintei si de-viata-facatoarei Cruci
revenea la palatul imperial, dupa doua saptamâni de pelerinaje prin
capitala imperiului bizantin, Constantinopolul (cf. 1 august).
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Mucenic Ursichie.
Acest Sfânt Mucenic Ursichie a trait pe vremea împaratului Maximian.
El era din cetatea Severinului, a Iliriei celei de sus, ostas cu
rânduiala, si ridicat la cinul de tribun. Fiind pârât la împaratul
Maximian, acesta l-a dat spre cercetare eparhului Aristid. Din porunca
acestuia, Sfântul Ursichie a fost în felurite chipuri chinuit. Iar la
urma s-a dat hotarârea ca Sfântului Ursichie sa i se taie capul, de
catre Valent ce-l pârâse. Acela a scos sabia si de trei ori a lovit pe
Sfântul în grumaji; si asa a luat Fericitul cununa muceniciei.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului Mucenic Luchie ostasul, care prin foc s-a savârsit.
Tot în aceasta zi, pomenirea Sfântului noului
Mucenic Simeon Trapezunteanul, care a marturisit în Constantinopol, la
anul 1653 si prin sugrumare s-a savârsit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Cântare de laudă la Sfântul Proroc Miheia
Miheia, Prorocul lui Dumnezeu, de rîvna Duhului ars-a,
A ticăloşilor pieire vestind şi propovăduind poporului mîntuirea:
„Ascultaţi, voi căpetenii ale casei lui lacov:
Pleava scăpare nu are cînd focul o cuprinde!
Voi binele îl urîţi şi iubiţi ticăloşia,
Voi casa lui Dumnezeu o furaţi şi o mîncaţi pe ea.
Voi Legea prorocilor celor vechi lepădat-aţi,
Pre Domnul nu-L mai ascultaţi, ci ascultaţi vrăjitorii!
Dar cu adevărat veţi pieri, şi vă va înghiţi urgia;
Veţi striga către ceruri, dar zadarnic şi prea tîrziu.
Samaria Asiriei arie de treierat se va face,
Iar Ierusalimul staul de vite idolatrilor caldei!
Dar tu, Betleeme, micuţă Efrata,
Deşi eşti cel mai mic,
Eu te iubesc cel mai mult.
Din tine se va naşte Mîntuitorul
După care suspină neamurile,
Şi neamul Lui se pogoară din Rai;
El va veni plin de rîvnă, plin de iubire pentru poporul Lui
Turma Lui o va paşte cu toiag puternic.
El mare vafipînă la marginile pămăntului.
Pămîntul şi cerurile milostivirea Lui o vor vesti;
Atunci pacea va domni, căci El însuşi va fi pacea.
El însuşi întru El pe neamul omenesc îl va proslăvi.
Proorocul vesteste si o mare nadejde, o innoire a lumii si nasterea in Betleemul Iudeii a marelui Rege al pacii, asa cum s-a si implinit.
Deci, a trimis Dumnezeu moarte copilului vaduvei, tragand pe Ilie ca sa porunceasca dezlegare legaturilor, iar vaduva, cand a vazut moartea fiului ei, venind cu lacrimi la Prooroc, i-a zis lui: "Vai mie, Proorocul al lui Dumnezeu, ravnitorule, mai mult decat toti, ai adus aceasta durere si plangere nevindecata sufletului meu. De ce mai traiesc pe pamant, eu ticaloasa, daca pe fiul meu, pe care il aveam l-ai dat mortii ? Am cunoscut, ca, din pricina ta, a murit fiul meu. Mai inainte de a veni tu aici, era sanatos fiul meu. Caci in foamete cumplita si in sete neasemanata, pe care tu le-ai adus asupra pamatului, am trait, iar acum, dupa ce ai venit tu la mine, datator de hrana aratandu-te, te-ai facut pierzator al fiului meu unul-nascut si, scapand de foame, lesin de bocete. Si, socotind ca te voi avea ajutor, te-ai facut vanzator. Impreuna locuitor primindu-te pe tine, am fost lipsita de fiul meu. Hranindu-ne pe noi, in foamete, pe el l-ai dat mortii. Ai hranit si ai omorat pe unul nascut fiul meu; m-ai lipsit pe mine de nadejdea mea. Pe ochiul batranetelor mele, pe care il aveam. L-ai stins cu moartea. Mangaierea mea, pe care o aveam, venind tu, am pierdut-o. La intalnirea ta, am fost lipsita de copilul meu. Ca ce folos imi este mie, avand faina si untdelemn si saturarea de bucate, dupa ce fiul meu a murit ? Mai de folos imi era mie ca, impreuna cu toti, sa pier, decat, satula, sa ma lipsesc de fiul meu. Ca cine va manca acestea, pe care mi le-ai dat ? Ce castig imi este mie, sa am hrana, spre saturare, dupa ce am fost lipsita de slava unuia-nascut fiului meu ? Pier tanguindu-ma, si suspin pentru el. O, de nu te-as mai fi vazut pe tine, nici n-as mai fi auzit vorbirea ta".
Si se vedea vaduva, graind acestea cu tanguire si lacrimand la picioarele lui Ilie. Dar Ilie, ravnitorul spre bine, dupa ce a auzit-o, s-a sarguit spre rugaciune, mahnindu-se cu sufletul; si, stand, ruga pe Dumnezeu, zicand: "Dezleaga, Stapane, legaturile mortii de la fiul vaduvei; si-l inviaza pe el". Iar Preamilostivul Dumnezeu a zis, prin cuvant catre dansul: "Dezleaga si tu cerul, pe care, cu limba ta, l-ai legat; si, atunci, prin cuvant, voi dezlega si Eu legaturile mortii, pe care, cu intelepciune, pentru tine, le-am adus asupra-i. Cauta si vezi Ilie, cata multime de batrani si de tineri, de prunci si de maici au pierit, cauta si vezi lacrimile lumii intregi, cum cad, plangand si cerand ploaie. Tu, vazand o singura femeie lacrimand, pentru fiul ei, ti se pare ca esti milostiv, dar toata lumea, tanguindu-se, lacrimeaza, ca toata piere, si vazand-o, tu o treci cu vederea. Stiu ca, ravnind pentru Mine, ai adus asupra ei certare. Stiu, Ilie, ca nu este altul asemena tie". Atunci a zis Ilie catre Stapanul sau: "Da viata copilului si dezleaga cerul, numai izbaveste-ma de lacrimile vaduvei; ca sa nu ma mai intristeze, plangand". Si, inviind copilul si luandu-l pe el, Ilie l-a dat mamei sale. Iar vaduva, luandu-si pe fiul ei, a zis, cu bucurie mare, catre Ilie: "Acum te-am cunoscut ca esti, cu adevarat, omul lui Dumnezeu si grai adevarat este in gura ta". Atunci a zis Dumnezeu catre Ilie: "Mergi si spune lui Ahab, ca voi da, si Eu, ploaie pe pamant". Si, venind catre Ahab, Ilie a zis catre el: "Domnul va da ploaie pe pamantul Sau". Si, adunand tot poporul lui Israel, au fost injunghiati preotii cei ce jertfeau lui Baal. Si, intorcandu-i pe toti, sa creada in Dumnezeul cel viu, Ilie s-a inaltat, in car de foc, spre cer, intru cutremur mare, lasandu-si cojocul asupra lui Elisei. Iar Dumnezeului nostru sa-I fie, de la noi, slava si cinste in vecii vecilor! Amin.
In aceasta zi, cuvant din Pateric
Atunci s-a umilit omul acela si s-a minunat de curatia ei si de mintea ei cea intreaga. Si i-a zis ei: De vreme ce a binevoit Dumnezeu sa ma mantuiasca pe mine, prin intelepciunea ta, acum ce ma sfatuiesti sa fac ? Iar ea, cunoscandu-si tineretea si frumusetea ei, ca nu cumva si ea sa patimeasca unele de acest fel, i-a zis lui: Socotesc ca nu iubesti pe nimeni, dupa Dumnezeu, ca pe mine, precum si eu, cu adevarat, dupa Dumnezeu, te iubesc. Dar avem porunca stapanului nostru. Care zice: De voieste cineva sa vina dupa Mine si nu-si va uri pe tatal sau si pe maica sa, pe femeie si pe copii si pe frati si pe surori, chiar si sufletul sau insusi, nu poate sa-mi fie Mie ucenic. Deci, de te vei voi, eu te sfatuiesc sa ne indepartam unul de altul, pentru Dumnezeu, ca sa-ti socoteasca si tie Domnul ca te-ai lepadat de femeia ta, pentru El. Si mie, asemenea, sa mi se socoteasca ca m-am lepadat de barbatului meu. Si, iata ca este o manastire in partile noastre. Si, daca doresti, cu adevarat, sa te lepezi de lume, mergand acolo, leapada-te. Si vei placea lui Dumnezeu, cu adevarat.
Deci, el, indata si-a impartit bogatia sa la saraci, si s-a dus in manastirea aceea, si a petrecut acolo pana la moartea sa, si a fost calugar iscusit. Asemenea si acea fericita femeie, cea intreaga la minte, s-a dus la o manastire de fecioare si, placand lui Dumnezeu, s-a mutat la vesnica viata". Iar acestea toate ni le-a spus noua parintele Simeon si am proslavit pe Dumnezeu, a Caruia este slava, acum si pururerea si in vecii vecilor! Amin.
Cugetare
Să ne temem de blestemul părintesc, căci cumplit lucru este blestemul părinţilor. Să preţuim şi să căutăm binecuvîntarea părinţilor, căci ea ne va ajuta de-a lungul întregii vieţi.
Înţeleptul Sirah grăieşte astfel: „Binecuvîntarea tatălui întăreşte casele fiilor, iar blestemul mamei le dărîmă pînă în temelie”
(înţelepciunea lui Isus Sirah 3: 9). Blestemul lui Noe cu care a
blestemat seminţia lui Ham i-a urmărit de-a lungul veacurilor pe
nenorociţii hamiţi, pe cînd fiii lui lacov au fost binecuvîntaţi în
toată viaţa lor, prin harul binecuvîntării tatălui lor. Tînăr fiind,
Sfîntul Serghie a cerut binecuvîntarea părinţilor lui ca să se facă
monah. Părinţii lui însă erau foarte vîrstnici şi 1-au rugat pe fiul lor
să aştepte pînă cînd vor muri ei, şi apoi să se tundă monah. Serghie
s-a supus părinţilor lui, şi a avut parte de binecuvîntare în toată
viaţa lui, pînă la moarte.
Episcopul Ermoghen povesteşte cum un bărbat se purta rău cu femeia lui. Cînd mama bărbatului şi-a mustrat fiul pentru urîta lui purtare cu soţia lui, acesta a lovit-o pe propria lui mamă cu multă sălbăticie. Atunci nenorocita mamă a strigat: „Doamne, blestemat să fie fiul meu, şi în veac să nu aibă parte nici de binecuvîntarea mea, nici de a Ta!”. Întru aceeaşi zi fiul a căpătat un tremur cumplit în tot trupul, nefiind în stare nici măcar să-şi ducă la gură lingura de mîncare. în cele din urmă el şi-a mărturisit păcatul la preot, i-a părut rău de el şi a luat Sfînta Împărtăşanie, ceea ce i-a mai uşurat întrucîtva starea. La scurt timp după aceea a murit.
Luare aminte
Să luăm aminte la minunatul ajutor dat de Dumnezeu lui Saul, în războiul lui cu amoniţii (I Regi 11):
- La cum puternicul Nahaş, căpetenia amoniţilor, a ameninţat că va scoate ochiul drept tuturor celor din Israel;
- La cum poporul lui Israel a plîns înaintea Domnului;
- La cum Dumnezeu i-a ajutat pe Saul şi pe Samuel să-i biruiască cu desăvîrşire pe amoniţi, căci Duhul lui Dumenezeu S-a pogorît peste ei.
Predică
Despre prorocia poporului celui dintru întuneric care vede lumină mare
– „Poporul care locuia întru întuneric va vedea lumină mare şi voi cei
ce locuiaţi în latura umbrei morţii lumină va străluci peste voi” (Isaia
9: 1).
Cuvintele acestea prevestesc că Mesia Cel Purtător de lumină va veni acolo unde întunericul este cel mai mare.
Pămîntul Zabulon şi pămîntul Neftali erau
considerate a fi ţinuturile cele mai întunecoase. Acolo păgînii şi
iudeii trăiau amestecaţi; acolo jugul robiei celei trupeşti şi
sufleteşti era cel mai greu; acolo întunericul păgînătăţii şi orbirea
sufletească a fariseilor apăsa poporul ca o umbră a morţii. Lumina
cerească a strălucit mai întîi în Betleem, cînd s-a născut acolo Hristos
Domnul. Acea lumină a fost văzută de departe de cei trei crai de la
Răsărit, iar de aproape a fost văzută de păstorii cei simpli din jurul
Betleemului. Lumina însă a fost izgonită din Betleem de sabia plină de
sînge a lui Irod, şi de aceea Ea S-a dus şi s-a ascuns în Egipt. Apoi,
Lumina a strălucit din plin în pămîntul întunericului şi al umbrei
morţii, adică în Zabulon şi în Neftali. Căci pe malurile lacului care se
afla în acele ţinuturi locuiau pescari pe care Domnul i-a ales ca să îi
fie ucenici Lui. Tot în acel ţinut se află şi Muntele Fericirilor, de
pe ale cărui coaste Domnul a rostit către popor prima Lui mare predică
[Predica de pe Munte]. Tot acolo se află Cana Galileii, unde Domnul a
înfăptuit prima Lui minune, aceea a prefacerii apei în vin. Acolo a
început El lucrarea Lui de mîntuire a lumii prin cuvintele şi faptele
Lui puternice cum nu se mai văzuseră nicicînd.
Oamenii au văzut această Lumină şi au căzut în uimire. Mulţi s-au smintit întru El, şi mulţi L-au batjocorit. Dar nu aceşti oameni dintru întuneric şi din umbra morţii au fost cei care L-au ucis. Căci în ţinutul iudeilor se afla un ţinut încă şi mai întunecat decît pămîntul Zabulonului şi Neftalimului, al cărui popor s-a ridicat împotriva Făcătorului lor şi L-au ucis.
Acel loc a fost acelaşi din care cu
treizeci şi trei de ani mai înainte se înălţase sabia ucigaşă a lui
Irod, care a alungat Lumina şi a silit-o să Se ascundă în Egipt. Acel
loc a fost Ierusalimul. Dintre toate întunericurile, întunericul
Ierusalimului a fost cel mai negru, şi aceasta în chip ironic, căci
Ierusalim mai înseamnă şi „lumină”.
O, Stăpîne Doamne lisuse Hristoase,
Cela Ce eşti lumina noastră, a celor care venim în lume, îmbrăţişează-ne
pre noi întru Lumina Ta în această viaţă trecătoare şi primeşte-ne pre
noi, la ieşirea din ea, întru Lumina slavei Tale Celei nemuritoare. Căci
noi Ţie ne închinăm şi pre Tine Te slăvim în veci, Amin!