Prorocul Elisei a trăit cu nouă sute de
ani mai înainte de Mântuitorul. Cînd Dumnezeu bine a voit a lua la El pe
vîrstnicul Proroc Ilie, El i-a descoperit lui Ilie că 1-a ales pe
Elisei, fiul lui Şafat, din seminţia lui Ruben, din cetatea Abelmeholah,
ca următor lui în slujirea prorocească. Ilie
i-a descoperit apoi lui Elisei ce îi descoperise lui Domnul şi 1-a
îmbrăcat în mantia lui, cerînd cu lacrimi de la Dumnezeu ca îndoit să-i
dea lui Elisei harul. Elisei îndată şi-a părăsit casa şi familia şi a urmat lui Ilie. Cînd
Domnul 1-a răpit pe Ilie în carul cel de foc, Elisei a rămas să ducă
mai departe slujirea preoţească cu o putere încă şi mai mare decît a lui
Ilie. Prin marea sa curăţenie şi marea sa rîvnă, el a fost întocmai cu
cei mai mari dintre proroci, iar prin puterea covîrşitoare şi tainică pe
care i-a dat-o lui Dumnezeu el i-a întrecut pe toţi. El a
despărţit apele Iordanului precum odinioară Moise despărţise apele Mării
Roşii; el a făcut dulci apele amare de la Ierihon; el umplut cu apă
tranşeele de apărare excavate în războiul cu moabitenii; el a înmulţit
untdelemnul din vasele văduvei celei sărace; el 1-a înviat pe fiul
femeii şunamite; el a hrănit o sută de oameni cu douăzeci de pîini mici
el 1-a vindecat pe Neeman căpetenia de oşti de boala leprei; el a lovit
cu lepră pe sluga lui Gehazi din pricină că acesta s-a mîndrit; el a
orbit toată oştirea siriană, iar altă oştire a pus-o pe fugă; el a
prorocit multe care aveau să se întîmple poporului şi unor oameni
îndeosebi. El s-a odihnit la adîncile sale bătrîneti.
• Pomenirea Sfântului Metodie, Patriarhul Constantinopolului
Metodie s-a născut în cetatea Siracuzei
din Sicilia. După ce şi-a încheiat strălucit studiile seculare, el a
fost tuns monah şi a început să ducă viaţa tuturor nevoinţelor într-o
mînăstire. Patriarhul Nichifor 1-a luat pe Metodie în slujba lui. In
timpul domniei împăraţilor iconoclaşti, Metodie s-a făcut cunoscut
pretutindeni ca apărător neclintit al cinstirii sfintelor icoane.
Pentru aceasta, răul împărat Teofil l-a surghiunit într-o insulă în
care se aflau şi doi criminali de drept comun, zăcînd în temniţa umedă
de acolo timp de şapte ani, fără lumină şi fără hrană suficientă, ca
într-un mormînt. În timpul împărăţiei dreptcredincioasei împărătesc
Teodora şi a fiului ei Mihail, Metodie a fost eliberat şi ridicat
patriarh, după cum îi prorocise mai înainte Sfîntul loanichie cel Mare.
În prima Duminică din Sfîntul şi Marele Post, Metodie a intrat solemn cu
icoanele în sfînta biserică, şi de asemenea a alcătuit un canon la
cinstirea lor. Neputincioşi întru a-1 birui pe Metodie, ticăloşii şi
necuraţii eretici au plătit o desfrînată care a ieşit şi 1-a clevetit pe
Metodie, cum că Patriarhul ar fi avut necurate legături cu ea. Întregul
Constantinopol s-a ridicat cu mînie împotriva acestei murdare calomnii.
Cu toate acestea, neştiind cum alt să arate poporului înşelăciunea,
Patriarhul şi-a învins pudoarea, şi-a desfăcut hainele şi a stat gol
înaintea curţii care se întrunise pentru anchetă şi astfel toţi au putut
vedea trupul uscat şi topit de postiri aspre şi privegheri al
Patriarhului. Atunci curtea a văzut în întregime calomnia aruncată
asupra lui. Auzind acestea, poporul a strigat de bucurie iar mîrşavii
eretici au fost daţi de ruşine înaintea tuturor. Apoi acea nenorocită
femeie a recunoscut că a fost plătită să rostească murdara acuzaţie şi
să grăiască cele rele asupra sfîntului lui Dumnezeu. Astfel, cei care au
voit să ucidă bunul nume al Patriarhului, nu au făcut altceva decît să
îi sporească faima. Acest mare apărător al Credinţei s-a odihnit cu pace
la anul 846 şi s-a strămutat la locaşurile cele cereşti ale împărăţiei
lui Dumnezeu.
• Pomenirea Sfântului Ioan, Mitropolitul Evhaitelor
Acest loan era supranumit Mavron [Negrul]. El a fost un bărbat foarte învăţat în ştiinţele cele din afară, şi de asemenea a fost un bărbat foarte duhovnicesc. La bătrîneţile sale, sub împărăţia lui Alexios Comnenul, loan a fost înălţat Mitropolit al Evhaitelor.
El este mai cu seamă cunoscut pentru vedeniile pe care le-a avut cu
sfinţii loan Gură de Aur, Grigorie de Dumnezeu Cuvîntătorul şi Vasile
cel Mare (vezi ziua de 30 ianuarie), care i-au arătat că slava lor în
ceruri una, împreună şi aceeaşi este, şi i-au cerut să rînduiască o zi
de prăznuire anume pentru toţi trei. După vedeniile avute de
Mitropolitul loan certurile în popor au încetat, căci pînă atunci
poporul era despărţit, socotind unii pe loan, alţii pe Grigorie, iar
alţii pe Vasilie ca fiind cel mai mare. Sfîntul
loan acesta a mai alcătuit minunatele canoane către Preadulcele lisus
şi către îngerul Păzitor al vieţii omului, precum şi alte scrieri de
suflet mîntuitoare. El a adormit cu pace la anul 1100.
• Pomenirea Sfântului Cuvios Nifon
Acest Sfînt Nifon s-a născut în ţinutul Arghirokastron, în satul Likov şi a fost fiu de preot.
Încă din tinereţile lui el a iubit singurătatea şi rugăciunea. Această
dragoste a lui 1-a atras în cele din urmă la Sfîntul Munte Athos, unde a
dus viaţa nevoinţelor mai întîi la peştera Sfîntului Petru Athonitul, iar mai tîrziu în pustia de la Sfînta Ana. El
nici măcar nu voia să guste pîine, ci se hrănea doar cu ierburi şi
rădăcini. Unii invidioşi 1-au acuzat că urăşte pîinea, dar el repede şi
uşor a scuturat de la sine această acuză. In cele din urmă el s-a făcut împreună nevoitor cu Sfîntul Maxim Capsokalivitul. Din
pricina marii lui iubiri pentru Dumnezeu, Nifon a fost dăruit de El cu
darul facerii de minuni şi al străvederii. El a vindecat bolnavii cu
rugăciunea şi cu ungerea cu untdelemn sfinţit, şi vedea limpede
evenimente din trecut şi din viitor. Despre sine el a prorocit că
va muri în Postul Sfinţilor Apostoli. Cînd a răsărit ziua adormirii
lui, el le-a zis fraţilor strînşi în jurul lui: «Să
nu plîngeţi, ci mai vîrtos să vă bucuraţi, căci în mine un mijlocitor
înaintea lui Dumnezeu veţi avea, întru mîntuirea voastră». Iar la
urmă a zis: «Acum este timpul să plec,» şi şi-a dat sfîntul lui suflet
în mîinile lui Dumnezeu, la anul 1330, în paisprezece zile ale lunii
iunie.
SFANTUL IUSTIN POPOVICI, binevestitorul si marturisitorul Dumnezeu-Omului (†14 iunie)
Absolvind Seminarul, este convins ca urmatoarea treapta a vietii sale este tunderea in monahism. Din pacate, exista doua obstacole: opozitia familiei si declansarea Primului Razboi Mondial. Din fericire afla curand, in calitate de infirmier, prin intermediul ingrijirii celor bolnavi si a celor raniti, in vremea refugiului in Albania, pregustarea implinirii vocatiei sale. Acest fapt il determina pe mitropolitul Dimitrie Pavlovici sa incuviinteze la 1 ianuarie 1916, in biserica din Shkodra, tunderea in monahism a lui Blagoje devenit Parintele Iustin, in cinstea Sfantului Martir si Filosof.
Alaturi de alti tineri sarbi, este
trimis in Rusia, la Academia Teologica din Petrograd, spre aprofundarea
studiilor. Neindoielnic, este in aceeasi masura tentativa de protejare a
viitorilor slujitori ai altarului de amenintarile razboiului, dar si
grija ierarhului fata de organizarea pacii, dincolo de prevederile
tratatelor, inainte de acestea este pilda a lucrarii Proniei caci, la
scurt timp dupa familiarizarea cu viata duhovniceasca rusa, studentii
sunt trimisi sa isi continue pregatirea la Oxford. Comparatia dintre
cele doua civilizatii devine temelia gandirii sale teologice. O prima manifestare in cazul Cuviosului Iustin – lucrarea “Filosofia si religia lui F. M. Dostoievski”, care ar fi urmat sa devina teza de doctorat. Studierea diferentelor dintre umanism si Ortodoxie acum se naste ca tema fundamentala a cercetarii sale, insa ea nu constituie neaparat opunerea Rasaritului Apusului ci identificarea unei amenintari ce priveste insasi modul in care credinciosul ortodox risca sa se departeze de Biserica.
Leacul pentru aceasta criza, definitorie pentru secolul XX o afla multumita continuarii studiilor in Grecia de la gazda sa, o femeie nevoiasa care reusise sa cunoasca in profunzime “Vietile Sfintilor”. Memoria
surprinzatoare este doar chip al credintei profunde, si acesta e
motivul pentru care tanarul teolog nu ezita sa marturiseasca ca“De la aceasta am invatat mai multa evlavie decat de la multi de la Universitate.”
In 1926 sustine teza de doctorat cu titlul “Problema persoanei si a cunoasterii dupa Sfantul Cuvios Macarie Egipteanul”,
la Universitatea din Atena. Preda intr-o serie de seminalii sarbesti
cu grija si preocupare, cu deplin curaj si elocinta admirabila. In 1922 devine ieromonah si sufletul revistei “Viata crestina”,
prin intermediul careia initiaza o campanie de promovare a Sfintei
Traditii in societatea sarba. Apar, in mod firesc, nemultumiri, presiuni
si impotriviri fata de initiativa sa. Departe de a se resemna, din
1932 incepe publicarea “Dogmaticii Bisericii Ortodoxe“, adevarata filosofie ortodoxa a Adevarului, lucrare care, printre altele, ii ingaduie accederea la catedra universitara.
Prezenta in Slovacia, pentru sprijinirea Bisericii Ortodoxe de aici,
este un episod important al vietii sale, pe de o parte gratie
colaborarii excelente cu Sfantul Ierarh Mucenic Gorazd Pavlik, pe de
alta parte prin renuntarea, ca pilda a smereniei, a posibilitatii de a ocupa un jilt arhieresc.
La catedra ramane pana in 1941 cand Universitatea din Belgrad este
inchisa, ca urmare a ocupatiei germane. Apare un bun prilej pentru a fi
cel care considerase de la o varsta frageda ca se cuvine a fi un
simplu calugar. Multumita acestui crez, reuseste nu doar sa
supravietuiasca dar sa sprijine pe cei aflati in calea furtunii
razboiului si a exceselor ostasilor croati, apoi a preluarii puterii de
catre comunisti. Arestat in 1946, lipsit de drepturi civile, pe punctul
de a fi executat, isi incredinteaza viata Domnului. Si multumita credintei adanci, toate trec, capatand chipul implinirii. Numele acesteia –
manastirea Celie unde, din 1948 pana la moarte, sub supravegherea
organelor de securitate, neocolit de fiicele si fiii duhovnicesti, se
va nevoi aspru. Iar in ciuda amenintarilor, vizitand parohiile
invecinate. Nevointele sale se impletesc cu truda la cele douasprezece volume ale “Vietilor Sfintilor” si cu definitivarea “Dogmaticii”,
manifeste autentice intr-o societate supusa presiunilor regimului
ateu pe care, in mod virulent, Parintele Iustin le denunta.Se muta la cele vesnice in ziua in care implineste 85 de ani, la 25 martie/7 martie 1979, dupa ce isi cere iertare fiilor duhovnicesti. Inmormantarea aduna credinciosi din toate colturile Ortodoxiei. Firesc, nu peste multa vreme apar pelerini la mormantul sau. Apoi minunile. Ca incununare a acestora, Sfantul Sinod al Bisericii Sarbe, Biserica al carui intaistatator – P. F. Irinei Gavrilovici – este unul dintre ucenicii Sfantului Cuvios Iustin, decide proslavirea sa la 29 aprilie
Marturiile despre Sfantul Cuvios Iustin sunt numeroase. Una insa, cred, are un loc deosebit. O fotografie in care apar, impreuna, Sfantul Iustin de la Celie si Cuviosul Parinte Cleopa al Sihastriei. Nu este doar imortalizare a unei intalniri. Ci definitie a chipului adanc al Ortodoxiei. Ca marturisire a infratirii. Si a bucuriei pe care aceasta o rodeste.
„Toata viata s-a straduit sa graiasca despre negraitul chip al lui Hristos”
Parintele Iustin a fost si va fi o personalitate iesita din comun, si unicitatea i se vadeste din toata viata si lucrarea sa. A fost un poet. Ajunge sa-i citesti eseul „Caprioara in raiul pierdut“ ca sa simti ca aceasta scriere a sa, ca si altele asemenea, reprezinta cea mai buna literatura sarba. Felul si stilul in care si-a scris „Teologia Dogmatica“, in cinstea iubitilor sai Sfinti Ioan Gura-de-Aur, Sava si Petru din Cetinie, limbajul multelor sale traduceri — toate acestea arata si dovedesc ca, prin lucrarea sa, s-a facut urmas minunatului si inaltului grai poetic de-Dumnezeu-insuflat al Bisericii Ortodoxe, inceput de Sfintii Cosma al Maiumei si Ioan Damaschin, si desavarsit de alt mare fiu al acestui tinut, Sfantul Ierarh Nicolae (Velimirovici).
Parintele Iustin a fost un filosof in cel mai adevarat inteles al cuvantului. De aceea, pesemne, a
ales numele mucenicului Iustin Filosoful si s-a straduit toata viata sa
ii urmeze atat in fllosofare, cat si in mucenicie. Filosofia sa insa nu
a fost filosofie in inteles omenesc – acest lucru face ca personalitatea Parintelui Iustin sa iasa si mai mult din comun. Nimeni
in istoria acestui popor nu a simtit, nu a cantat si nu a zugravit atat
de adanc minunatul si dumnezeiescul Cuvant al lui Dumnezeu, pe Hristos
Dumnezeu-Omul, Care S-a intrupat din Preasfanta Maica si de la Duhul
Sfant, pentru mantuirea oamenilor. In
toate lucrarile sale, in toate rugaciunile sale, in toate suspinele
sale — intr-un cuvant, in toata viata sa, Parintele Iustin s-a straduit
sa cante, sa arate, sa graiasca despre negraitul chip al lui Hristos,
sa-si arate dragostea navalnica pentru Hristos Dumnezeu-Omul. Fiecare
din gandurile sale incepea si se sfarsea cu Hristos Dumnezeu-Omul. Si nu doar cuvintele si gandurile, ci
pentru Parintele Iustin fiecare floare purta mireasma lui Hristos,
Dumnezeu-Omul si vesnicul Cuvant al lui Dumnezeu. Fiecare stea de pe cer
era o minunata marturie si o minunata aratare a Cuvantului lui Dumnezeu
Cel mai-inainte-de-vremi si vesnic, Care a primit trup omenesc.
Fiecare unduire de paraias si fiecare adiere de frunza erau marturie si
simbol tainic al minunatei prezente a Cuvantului lui Dumnezeu in lume.
Dintr-o astfel de simtire, dintr-o astfel de cunoastere
dumnezeiesc-insuflata s-a nascut adanca sa intelegere a intelepciunii
intregii Zidiri, intelegere intemeiata pe invataturile vechilor
apologeti. Tot ceea ce exista este si o oglindire, o minunata icoana a Cuvantului lui Dumnezeu.
Intreaga Zidire nu s-a ivit din irational, nu duce la irational, nu se
intemeiaza pe irational si absurd. S-a ivit din Ratiunea cea vesnica, si
se intemeiaza si merge spre Ratiunea cea vesnica, Stiinta cea vesnica,
Cuvantul cel vesnic al lui Dumnezeu, Care, la plinirea vremii, a primit
trup omenesc din Preasfanta Sa Maica, Maria.
Unii ar putea zice ca Parintele
Iustin se tot repeta cand vorbeste despre Hristos in lucrarile sale.
Da, repetitia sa este vorbirea unui prunc cu iubita sa mama; repetitia
sa este o repetitie a dragostei: cu cat iubim mai mult pe cineva, cu
atat rostim mai des cuvintele dragostei noastre, si nu ne vom plictisi
niciodata sa le repetam, clipa de clipa, neincetat. Asa ca pentru
Parintele Iustin nu era plicticos sa rosteasca mereu numele Domnului
Dumnezeu, al Mantuitorului sau si al nostru, sa-si verse inaintea Lui
necazul si bucuria, sa-i aduca-inainte dragostea sa ca o jertfa
bine-mirositoare — si, prin aceasta, toata fiinta sa.„Vorbea intregului popor, intregii Europe, intregii lumi contemporane”
De ce a staruit atat Parintele Iustin asupra persoanei Dumnezeu-Omului Hristos? Pentru ca mai
mult decat oricine altcineva in vremea noastra, cu exceptia dascalului
sau, Episcopul Nicolae, a simtit ca toata cultura europeana goneste spre
o fundatura cumplita, se intoarce la vechiul politeism, la vechea idolatrie prin trecerea cu vederea, prin
uitarea si izgonirea din aceasta lume si din inima omului, din
cultura si istoria omului, din viata societatii omenesti a singurului
Dumnezeu adevarat si om adevarat, a singurului Domn si Mantuitor
adevarat, a singurului Cuvant vesnic al lui Dumnezeu. A simtit si a dat marturie, ca nimeni inaintea sa, ca Cuvantul lui Dumnezeu, prin lucrarea Sa creatoare si prin intruparea Sa, a unit in Sine dumnezeiescul si omenescul;
ca El este adevaratul Dumnezeu si adevaratul om; ca uneste in Sine
toate lumile; ca este Cel dintai si Cel de pe urma; ca toate duc si vin
catre El, si ca toate cresc intru El, pana ajung la masura lui Hristos —
pana cand tot ce este isi atinge plinatatea, pana cand toate isi
dobandesc plinatatea in Hristos Dumnezeu-Omul. Simtind cumplita
primejdie ce adumbreste intreaga civilizatie europeana din pricina
luptei acesteia impotriva Duhului lui Hristos, a continuat sa arate si
sa sublinieze insemnatatea chipului lui Hristos pentru istoria omului,
pentru trecut, pentru prezent, pentru viitor.
Din locul in care stau acum, Parintele Iustin, ca un Proroc Ieremia, a propovaduit treizeci de ani poporului sau —
si nu numai poporului sau. Poate ca ce spunea si ce vestea de aici nu a
fost intotdeauna indeajuns de limpede pentru maicile din acest loc.
Nu-i de mirare! Caci cand Parintele Iustin vorbea catre ele, el
vorbea intregului popor, intregii Europe, intregii lumi contemporane.
Cuvantul sau nu fost niciodata cuvant sec, gandurile sale nu au fost
niciodata unele desarte. Acesta e inca un mare dar pe care l-a
inmanat gandirii noastre teologice, insufletindu-o din nou; acesta e
darul pe care l-a lasat mostenire Scolii de Teologie, in numele careia
imi iau acum ramas-bun. Parintele Iustin nu era un om de gheata, nici in cuvinte, nici in ganduri, nici in viata. Toate ale sale era inflacarate. De aceea si-a numit Dogmatica „Dreptslavitoarea filosofie a Adevarului”. Pentru
el, adevarul era totuna cu viata; de aceea, cand a intemeiat o revista
(una din cele mai bune care au existat la noi inainte de razboi), i-a
pus numele „Viata crestina”.
„Oare fi-va noua a ajunge asemenea celor ce i-au ucis pe proroci?”
Astfel, Parintele Iustin si-a indreptat inflacaratul si de-Dumnezeu-insuflatul cuvant de aici catre poporul din care facea parte si catre lumea in care traia. Si va intreb, pe cei care v-ati adunat aici ca sa il cinstiti pentru ultima oara pe acest sfant adormit: oare am auzit cuvantul sau, oare ascultam vestirea sa? N-am ramas surzi la mesajul sau, nu ramanem surzi la bunavestirea sa? Oare fi-va noua a ajunge asemenea celor ce i-au ucis pe proroci si apoi le-au zidit morminte? Oare cele ce s-au facut cu Domnul, care le vestise toata viata Sa, se vor face iarasi cu el — cele ce s-au facut cu ucenicii Domnului si cu mucenicii, cele ce s-au facut cu Sfantul Ioan Gura-de-Aur, pe care nu din intamplare il iubea Parintele Iustin?Auzit-am cuvantul sau, asculta-vom vestirea sa, urma-vom sfanta pilda sa? De nu vom vrea sa auzim si sa pricepem, el ne va ierta, cu marea dragoste ce-l impodobea; dar istoria si viitorul nu ne vor ierta. De nu ne vom deschide la timp urechile si inima catre vestirea acestui om sfant, a acestui sfant purtator al binevestirii adevarului cel vesnic al lui Hristos Dumnezeu-Omul, atunci nu doar ca nu vom fi vrednici de Parintele Iustin, ci nu vom fi vrednici nici de marii purtatori si fauritori ai istoriei poporului nostru.
Iubite Parinte Iustine, te insotim astazi spre odihna cea vesnica. Ne luam ramas-bun de la tine si ramanem mai saraci, caci a plecat dintre noi un sfant. Dar, plecand, imbogatesti cerurile; te duci acolo unde este Domnul, Domnul caruia i-ai slujit cu credinta, acolo unde sunt Apostolii Sai si toti stramosii nostri, acolo unde sunt Sfintii. Lupta cea buna ai luptat si calatoria ti-a savarsit!
Ajuta-ne, asadar, cu sfintele tale rugaciuni si mijlociri inaintea Scaunului Domnului, sa ne pocaim, sa intelegem si sa implinim mostenirea ta si vestirea ta, sa urmam vietii tale, sa fim vestitori credintei si invataturilor tale, sa ne intoarcem pe calea Sfantului Sava si a Sfantului Simeon Nemania, a Sfantului Mucenic Lazar din Kosovo, a Sfantului Petru din Cetinie si a facatorului-de-minuni Vasilie din Ostrog, pe calea tuturor sfintilor si oamenilor lui Dumnezeu! Roaga-te lui Dumnezeu pentru noi! Roaga-te lui Dumnezeu pentru intreaga lume si pentru neamul acestea, sa isi gaseasca calea, asa cum tu ai gasit-o; sa isi gaseasca iar sufletul, asa cum tu ti l-ai gasit; sa isi descopere iar inima inimii, pe Hristos Dumnezeu-Omul, asa cum tu L-ai descoperit! Si atunci, impreuna cu tine, sa slavim pe Tatal si pe Fiul si pe Sfantul Duh; acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Mitropolitul Amfilohie al Muntenegrului
Din „Orthodox Life”, vol. 31, nr. 2 (martie-aprilie 1981). Prezentare şi traducere de Radu Hagiu.
Sufletul omului vede adevărul lui Dumnezeu prin credinţă
„Dacă contemplaţia sa este adevărată, el va afla lumina şi ceea ce unul ca acesta contemplă se află în sfera adevărului”.
(Părintele Iustin Popovici, Credința Ortodoxă și viața în Hristos, Traducere: prof. Paul Bălan, Editura Bunavestire, Galaţi, 2003, p. 72)
Cântare de laudă la Prorocul Elisei şi la Neeman, căpetenia de oştiri (IV Regi, 5)
La ce bun bogăţiile şi frumuseţile lumii,
La ce bun puterea şi stăpînirea,
Cînd omul este lepros?
Neeman căpetenie de oştiri este, dar boleşte de lepră.
El alb este de lepră, ca şi cînd ar fi îmbrăcat în puroi.
Dar căpetenia către omul lui Dumnezeu grăbeşte,
Nădăjduind în scăpare de la el.
El către omul lui Dumnezeu cu caravana lui goneşte,
Încărcată de veşminte scumpe şi aur.
Plată bogată vrea sa ducă el Omului lui Dumnezeu.
Elisei pre căpetenie la Iordan trimite,
De şapte ori să se sclade în ale Iordanului ape.
Neeman se mînie, văzînd îndemnul
Ca pe un refuz al Omului lui Dumnezeu :
«Au nu avem noi în ţara noastră rîuri mai limpezi şi mai mari!?»
Şi-adînc rănit cale-ntoarsă vru să facă degrabă,
Dar sluga lui, om înţelept, îl opri.
«O stăpîne,» a zis el, «aşa uşor bătut să nu te dai.
Ci iată Iordanul, lîngă noi este!
Du-te şi te scaldă,
Iute, precum a zis Omul lui Dumnezeu!»
Neeman pre sluga ascultă şi-n unda Iordanului intră,
El intră în apele sfinte de şapte ori.
Și iată Neeman cu desăvîrşire sănătos este,
Nici urmă de lepră pe trupul lui!
Trupul lui Neeman proaspăt şi nou este,
Ca trupul unui copil.
El strigă atunci cu putere:
«Unul este Domnul!
Unul este Domnul Dumnezeul lui Israil!
Slăvite şi minunate sînt lucrările Lui!»
Sinaxar 14 Iunie
În această lună, în ziua a paisprezecea, pomenirea Sfântului Prooroc Elisei.
Acesta
a fost fiul lui Safat, din Aelmut, din pământul lui Ruben, şi pentru
el s-a făcut semn, căci atunci când s-a născut el în Galgala, juninca
cea de aur ce era în Silom a zbierat tare, încât s-a auzit şi în
Ierusalim. Iar preotul a zis, din pricina arătării, că prooroc s-a
născut astăzi în Ierusalim, care va strica cele cioplite, şi va zdrobi
cele vărsate. Şi a făcut Dumnezeu multe semne prin mâna proorocului
Elisei. Deci murind, a fost îngropat în Samaria, în Sevastopoli. Acesta
a proorocit pentru venirea Domnului, şi a vindecat apele din Ierihon,
care erau sterpe şi sărate, zicând: "Acestea zice Domnul: vindeca-voi
apele acestea", şi s-au vindecat. A înviat şi morţi, şi a curăţit de
lepră pe Neeman Sirianul, şi a făcut de s-a umplut de lepră Ghiezi,
sluga lui, pentru iubirea de argint a lui, şi pentru neascultare. Şi
mort fiind, a înviat pe un mort şi a despărţit curgerea Iordanului,
lovindu-l cu cojocul lui Ilie (prăznuit pe 20 iulie); încă şi alte multe minuni a făcut.
Tot în această zi, pomenirea celui între sfinţi Părintelui nostru Metodie, arhiepiscopul Constantinopolului.
Sfântul
Metodie, Patriarhul Constantinopolului, s-a născut în Sicilia, într-o
familie bogată. Având vocaţia de a-I sluji lui Dumnezeu, Metodie s-a
retras de tânăr într-o mănăstire din insula Kios, pe care a renovat-o
din resursele proprii. În vremea iconoclastului Leon Armenianul
(813-820), Metodie ocupa înalta funcţie numită în greacă
"apokrisiaros" ( adică avocat pe probleme bisericeşti) sub Sfântul
Patriarh Nichifor (prăznuit în 2 iunie).
Acesta l-a trimis într-o misiune papală la Roma şi a rămas acolo.
Între timp Leo l-a îndepărtat de la patriarhie pe Nichifor înlocuindu-l
cu iconoclastul Teodot din Melissinea, care era poreclit "Kassiter"
(adică "omul de tablă") (815-822). După moartea lui Leo Armeanul,
Metodie s-a întors ca prezbiter şi a luptat fără încetare împotriva
ereziei iconoclaste.
Împăratul Mihail cel Bâlbâit (820-829) s-a
dovedit la început părtinitor al celor întemniţaţi pentru venerarea
icoanelor, eliberându-i din închisoare, dar s-a răzgândit după o vreme
şi a reînceput persecuţia împotriva ortodoxiei. Sfântul Metodie a
ajuns după gratii într-o temniţă din Akrita. După moartea lui Mihail,
conducător a fost Teofil (829-842), care deşi iconoclast şi el, l-a
eliberat totuşi pe Sf. Metodie din temniţă, dovedindu-se un om de
caracter şi literat, care l-a apreciat pe Metodie pentru erudiţia sa.
Văzându-se liber, Sf. Metodie a reluat lupta împotriva ereticilor,
tolerat fiind o vreme de împărat.
Dar, după o înfrângere într-o luptă cu arabii,
Teofil şi-a vărsat nervii pe Metodie, spunând că Dumnezeu l-a pedepsit
pentru că a lăsat un închinător la icoane să stea în preajma lui.
Metodie a încercat să-l facă să înţeleagă că Dumnezeu îl pedepseşte
tocmai pentru insulta adusă sfintelor icoane. Dar sfântul n-a obţinut
decât ordinul de a fi torturat. Fiind lovit mai mult în faţă, păgânii
i-au rupt falca şi i-au lăsat cicatrice îngrozitoare pe faţă. Metodie a
fost transferat pe insula Antigonos şi închis într-o peşteră adâncă
împreună cu doi tâlhari, unde a stat fără să vadă lumina zilei timp de
şapte ani, până la moartea împăratului Teofil. În tot acest timp,
sfinţii mărturisitori Teodor şi Teofan Poetul (prăznuiţi în 27
decembrie), care erau de asemenea întemniţaţi, îi trimiteau lui Metodie
versuri de încurajare iar Metodie le răspundea tot în versuri.
După moartea lui Teofil, fiul acestuia Mihail al III-lea (842-867) a ajuns împărat, dar nefiind destul de matur, Imperiul Bizantin a fost condus de fapt de mama acestuia, împărăteasa Teodora, închinătoare la icoane.
După moartea lui Teofil, fiul acestuia Mihail al III-lea (842-867) a ajuns împărat, dar nefiind destul de matur, Imperiul Bizantin a fost condus de fapt de mama acestuia, împărăteasa Teodora, închinătoare la icoane.
Împărăteasa a încercat să extirpe erezia
iconoclastă şi a dat ordin să fie eliberaţi toţi cei închişi pentru că
s-au închinat la icoane. Ereticul Annios, patriarhul de atunci a fost
înlăturat şi Sf. Metodie a fost făcut patriarh în locul lui. Apoi s-a
organizat un sinod local la Constantinopol, prezidat de Sf. Metodie, în
anul 842, în care s-a reintrodus închinarea la icoane şi s-a stabilit
sărbătoarea anuală a triumfului ortodoxiei. "Sinodikonul Ortodoxiei"
compus de Sf. Metodie se cântă în prima duminică din Postul Mare.
În încercarea de a-i mânji reputaţia şi de a
distruge iubirea enoriaşilor pentru el, păgânii au scos zvonuri cum că
sfântul şi-ar fi încălcat castitatea. Însă blasfemiatorul a fost prins
şi ruşinat în faţa tuturor. Ultimii ani ai sfântului au trecut cu
pace, cu multă trudă în slujba Bisericii, renovând biserici ruinate de
eretici, recuperând sfinte moaşte împrăştiate de păgâni şi mutând
sfintele moaşte ale Patriarhului Nichifor de la locul întemniţării
înapoi la Constantinopol.
Sfântul Metodie a murit în anul 846. El a fost apropiat duhovniceşte de Ioanichie (prăznuit în 4 noiembrie),
care a proorocit că acesta va deveni patriarh şi că va muri în acel
an. Pe lângă "Sinodikonul Ortodoxiei," sfântul a mai întocmit un set
de reguli pentru cei convertiţi la Ortodoxie, trei ritualuri de
căsătorie, mai multe pastorale şi imnuri bisericeşti.
Tot în această zi, pomenirea Preacuvioasei Iulita, care cu pace s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea
Cuviosului Nifon, cel ce a sihăstrit în Muntele Athosului la anul 1330,
şi care cu pace s-a săvârşit.
Sfântul Nifon athonitul a trăit în secolul al
XIV-lea, şi a fost fiu de preot. Pentru Hristos a luat calea monastică,
dar a fost repede hirotonit preot. Dar dragostea lui de osteneală şi
liniştire (isihie) l-a adus la Muntele Athos. Aici el a purtat lupta
cea bună mulţi ani, sub îndrumarea stareţului său, sfântul Maxim
Kavsokalivitul (Cavsocalivitul - "arzătorul de colibe", prăznuit la 13
ianuarie). Sfântul Nifon a murit la vârsta de 96 de ani, fiind slăvit
de Dumnezeu cu darul facerii de minuni şi al discernământului.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Sfinţitului Mucenic Chiril episcopul Gortinei, din insula Ciprului.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Metodiu, igumenul mănăstirii de la Peshnosha (Rusia).
Sfântul Metodie, egumen al Peshnosha a fost
întemeietorul Mănăstirii Peshnosha. Tânăr fiind, a mers la Sf. Serghie
din Radonezh (Radonej) şi a petrecut mai mulţi ani sub îndrumarea lui,
după care, cu binecuvântarea mentorului său, Metodie s-a retras în
pustnicie, clădindu-şi o chilie în pădure, dincolo de râul Yakhroma. Nu
după mult timp, au venit mai mulţi discipoli în acel loc mlăştinos
unde se afla Sf. Metodie, doritori să urmeze exemplul nevoinţei sale.
Sf. Serghie l-a vizitat, sugerându-i să construiască o biserică şi o
mănăstire în acel loc. Sf. Metodie a pus umărul la construirea
chiliilor, târând după el buşteni de la râu. Din acel moment,
mănăstirea s-a numit "Peshnosha."
În 1391 Sf. Metodie a devenit igumen al acestei
mănăstiri. Din când în când se retrăgea la câţiva kilometri de
mănăstire nevoindu-se în rugăciune. Şi aici Sf. Serghie a venit la
Metodie pentru convorbiri duhovniceşti, de aceea, locul a primit numele
de "Beseda" ("loc de conversaţie").
Sf. Metodie s-a săvârşit în an anul 1392 şi a
fost înmormântat la mănăstirea pe care a ridicat-o. Peste sfintele sale
moaşte s-a construit o biserică închinată sfinţilor Serghie din
Radonezh şi Metodie din Peshnosha în 1732. De la sfârşitul sec. al
XVII-lea şi începutul sec. al XVIII-lea oamenii au început să se
închine la Sf. Metodie.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Cugetare
Marele Sfînt loan Gură de Aur a zis cu sfînta sa înţelepciune: „Locul nu ne va mîntui, dacă nu împlinim cu scumpătate voia lui Dumnezeu.”
Există o istorie a unui monah care vieţuia odată într-o mîntăstire în care cinci fraţi îl iubeau iar unul îi grăia împotrivă. Din cauza acestui singur frate care îi făcea supărare, monahul a plecat la altă mînăstire. Dar şi aici, erau opt fraţi care îl iubeau, dar doi care îi grăiau împotrivă. Şi atunci el a fugit într-o a treia. Dar aici, dacă şapte îl iubeau, se aflau cinci care nu-1 aveau la inimă. Pornindu-se el acum spre a patra mînăstire, a cugetat pe cînd mergea pe cale: „Pînă cînd voi tot fugi din mînăstire în mînăstire? Pacea nu o voi afla nicăieri în lume. Mai bine mi-ar fi mie să cîştig sfînta răbdare.” El a luat atunci o bucată de hîrtie şi a scris cu litere mari: „Voi îndura toate pentru dragostea Domnului şi Dumnezeului meu lisus Hristos.” Cînd a intrat în cea de a patra mînăstire, a văzut că acolo doar unul îl iubeşte, pe cînd toţi ceilalţi îi sînt împotrivă. Dar cu răbdare el a îndurat toate jignirile. De cîte ori cineva îl ocăra, el scotea acea bucată de hîrtie şi citea: „Voi îndura toate pentru dragostea Domnului şi Dumnezeului meu lisus Hristos.” Şi aşa, cu răbdare el a îndurat toate insutele în acea a patra mînăstire, pînă cînd toţi fraţii au început să-1 iubească, iar el a rămas acolo pînă la moartea lui.
Luare aminte
Să luăm aminte la minunata umblare pe apă ca pe uscat a Domnului (Matei 14: 25):
- La cum Domnul, umblînd pe mare, i-a strigat lui Petru: Vino! Iar Petru a pornit a merge pe apă ca pe uscat, dar din pricina credinţei lui slabe, a început să se scufunde;
- La cum Domnul mă cheamă şi pe mine să calc pe apele şi furtunile patimilor, dar eu, deşi pornesc, mă scufund în ele din pricina credinţei mele slabe.
Predică
Despre smerenia care vine înaintea măririi – „… iar smerenia trece înaintea măririi” (Pildele lui Solomon 15: 33).
Aici mărirea care se are în vedere este cea adevărată, iar nu cea falsă, ea este mărirea cea veşnică, iar nu cea care piere.
Mărirea care este de la oameni este o mărire care piere, pe cînd mărirea care este de la Dumnezeu este veşnică. Cei pe care îi slăvesc oamenii de fapt sînt lipsiţi de slavă, pe cînd cei pe care îi proslăveşte Dumnezeu sînt cu adevărat slăviţi.
Domnul nostru le-a zis cărturarilor
iudei: „Cum puteţi voi să credeţi, cînd primiţi slavă unii de la alţii,
şi slava care vine de la unul Dumnezeu nu o căutaţi?” (loan 5: 44).
Vedeţi cum deosebeşte Domnul între slava de la oameni şi cea de la
Dumnezeu? Iar despre Sine, El a zis: „Slavă de la oameni nu primesc”
(loan 5: 41).
Căci cel care primeşte slavă de la oameni călătoreşte pe calea trufiei, pe cînd cel care primeşte slavă de la Dumnezeu merge pe calea smereniei.
Sfinţii lui Dumnezeu erau cei mai smeriţi
robi ai lui Dumnezeu. Preasfînta Născătoare de Dumnezeu era împodobită
cu cea mai adîncă smerenie: „Căci a căutat spre smerenia roabei Sale”
(Luca l: 48). Dar cel mai smerit dintre cei smeriţi a fost Domnul
însuşi, începătorul acestei întreceri întru smerenie. În timpul vieţii
Lui pămînteşti, smerenia a trecut întotdeauna înaintea măririi.
Fraţilor, aşa trebuie să fie şi în vieţile noastre dacă dorim cu
adevărat adevărata mărire. Căci dacă smerenia nu va fi înaintea măririi,
atunci mărirea niciodată nu va veni.
O, Stăpîne Doamne lisuse Hristoase,
învăţătorule al nostru şi Pildă supremă a vieţii naostre, Cela Ce eşti
singura noastră mărire şi Măritorul tuturor celor blînzi şi smeriţi,
insuflă-ne nouă smerenia Ta cea tainică şi negrăită. Căci noi pre Tine
Te lăudăm, Ţie ne închinăm şi Ţie îţi mulţumim în veci, Amin!