Icoana Maicii Domnului „Axion Estin”
Pe tronul din Sfântul Altar se află una din cele mai renumite icoane
din Sfântul Munte, Maica Domnului „Karyotissa”, cunoscută mai ales sub
numele de „Axion Estin”.
În apropiere de Kareia, acolo aproape, pe moșia Sfintei Mănăstiri
Pantocrator, este o vale mare, care are diferite chilii. În una din
aceste chilii, închinată Adormirii Stăpânei noastre Născătoarei de
Dumnezeu, în anul 982 locuia un ieromonah bătrân și virtuos împreună cu
un ucenic. Deoarece nu era obiceiul ca în fiecare Duminică să se facă
priveghere în biserica Protaton, într-o Sâmbătă seara, voind bătrânul să meargă la o priveghere, îi spune ucenicului său:
– Fiule, eu voi merge la priveghere, după obicei, iar tu rămâi la chilie și citește-ți după putere, pravila ta.
Și astfel a plecat. Dar încă nu se înserase că, iată, bate cineva la
ușa chiliei. Atunci fratele a mers în grabă și, deschizând ușa, vede un
monah străin care, intrând, a rămas în chilie în acea noapte.
La vremea Utreniei sculându-se, au cântat amândoi Slujba. Când au ajuns la Cântarea a IX-a de la Canon,
monahul chiliei a cântat numai „Ceea ce ești mai cinstită decât
Heruvimii…” până la sfârșit, adică obișnuita și vechea cântare a
Sfântului Cosma, făcătorul de canoane. Însă acel monah străin, făcând un
alt început al cântării, a cântat astfel: „Cuvine-se cu adevărat să te
fericim pe tine, Născătoare de Dumnezeu, cea pururea fericită și
preanevinovată și Maica Dumnezeului nostru”. Apoi a cântat și
„Ceea ce ești mai cinstită” până la sfârșit. Auzind acestea, monahul
gazdă s-a minunat și a spus părutului străin:
– Noi cântăm numai „Ceea ce ești mai cinstită”, iar de „Cuvine-se cu
adevărat” niciodată nu am auzit, nici noi, nici cei de dinaintea
noastră. Dar, te rog, scrie-mi și mie această cântare ca să o cânt și eu
Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu!
– Adu-mi cerneală și hârtie, ca s-o scriu, i-a spus monahul străin.
– Dar nu am nici cerneală, nici hârtie, i-a răspuns cel de casă.
– Atunci, adu-mi o lespede de piatră, i-a spus părutul străin.
Monahul alergând a aflat o lespede de piatră și i-a adus-o. Străinul
luând-o, a scris pe ea cu degetul său cântarea mai sus-zisă: „Cuvine-se
cu adevărat”. Și, – o, minune! – atât de adânc s-au întipărit literele
în lespedea cea tare, de parcă ar fi fost scrise pe lut moale. Apoi îi
spune fratelui:
– De astăzi înainte astfel să cântați și voi, și toți ortodocșii.
Și spunând acestea, s-a făcut nevăzut. Acela a fost Îngerul Domnului,
trimis ca să ne descopere această cântare îngerească a Maicii lui
Dumnezeu cuviincioasă. Dar, mai degrabă, a fost Arhanghelul Gavriil, așa
cum s-a spus la început.
După ce starețul a venit de la priveghere și a intrat în chilie,
ucenicul său a început să cânte „Cuvine-se cu adevărat”, așa cum îi
poruncise Îngerul, după care i-a arătat starețului și lespedea de piatră
cu versurile cântării încrustate în ea de către Înger. Starețul, auzind
și văzând acestea, a rămas uimit de acest lucru minunat.
Și luând amândoi acea lespede de piatră scrisă de Înger, au mers la
Protaton și au arătat-o Protosului Sfântului Munte și celorlalți bătrâni
ai Sinaxei obștești, povestindu-le toate cele întâmplate. Aceștia
slăvind într-un glas pe Dumnezeu și
mulțumind Stăpânei noastre, Născătoarea de Dumnezeu, pentru acest lucru
minunat, au trimis degrabă piatra la Constantinopol, la Patriarh și la
împărat, înștiințându-i prin scrisoare despre toată istoria acestui fapt
minunat.
De atunci, această cântare îngerească s-a răspândit în toată lumea,
pentru a fi cântată Maicii lui Dumnezeu de către toți ortodocșii.
Iar sfânta Icoană a Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu, care se afla
în biserica acelei Chilii, unde a avut loc minunea, a fost adusă de
către Părinții Sfântului Munte în Biserica Protaton. Și în ea se află
până astăzi așezată deasupra Tronului de sus, înlăuntrul Sfântului
Altar, deoarece înaintea acestei icoane s-a cântat mai întâi de către
Înger această cântare.
Acea Chilie a primit numele de „Axion estin”. Și valea, în
care se află acea Chilie, se numește de către toți până astăzi „Adin” (a
se cânta așa), pentru că aici s-a cântat mai întâi această cântare
îngerească a Maicii lui Dumnezeu cuviincioasă.
Atunci când această icoană iese din Sfântul Munte, i se acordă cinste întocmai
ca unui şef de stat, așa cum s-a petrecut în 1999, după cutremurul din
Atena, când i s-au închinat sute de mii de credincioşi.
Procesiunea cu Icoana „Axion Estin” se face în Lunea Luminată, a doua
zi de Paşti, şi este cea mai măreaţă procesiune a unei icoane făcătoare
de minuni din Sfântul Munte.
• Pomenirea Sfântului Apostol Vartolomeu
Vartolomeu a fost unul dintre cei doisprezece Apostoli aari. Se pare că Vartolomeu şi Natanael sînt una şi aceeaşi persoană.
Împreună cu Apostolul Filip şi cu sora lui Filip, fecioara Mariamna, şi
o vreme împreună şi cu Sfîntul loan Teologul, Vartolomeu a predicat
Evanghelia mai întîi prin Asia, apoi în India şi la urmă în Armenia,
unde a luat şi moartea mucenicească. La Hierapolis, aceşti sfinţi
apostoli au omorît cu rugăciunea un şarpe uriaş pe care paginii îl
ţineau într-o capişte şi se închinau la el. În acelaşi oraş, ei tot cu
rugăciunea i-au redat vederea lui Stahius, care fusese orb timp de
patruzeci de ani. Aceasta a fost cetatea în care Filip şi Vartolomeu au
fost răstigniţi de o gloată care se pornise cu ură dementă asupra lor.
Pe Vartolomeu 1-au răstignit cu capul în jos. În exact acele zile în
care sfinţii piereau pe cruce, a avut loc în cetate un cutremur de
pămînt în care au pierit juzii cei mîrşavi şi mulţime dintre gloatele
care îi răstigniseră pe sfinţi. Crezînd că aceasta este pedeapsa lui
Dumnezeu, mulţi au alergat să îi dea pe sfinţi jos de pe cruce, dar
Filip deja murise. Vartolomeu însă era încă viu, şi după aceea el a
plecat în India, unde a predicat şi a tradus Evanghelia după Matei în
limba poporului de acolo. Apoi Vartolomeu a trecut în Armenia, unde a
vindecat-o pe fiica regelui de nebunie. Dar fratele cel invidios al
Regelui Astyages 1-a apucat pe apostolul lui Dumnezeu, 1-a răstignit pe
cruce, 1-a jupuit, iar la urmă 1-a omorît prin tăierea capului în
Albanopolisul Armeniei. Creştinii au luat trupul sfintului şi 1-au
îngropat cu cinste într-un sicriu de plumb. Pentru că la sfintele lui
moaşte se lucrau mulţime de minuni, păgînii au luat sicriul şi 1-au
aruncat în mare. Dar apa mării l-a purtat pînă în Insula Lipara, unde
Episcopul Agathon, după o descoperire făcută lui în vis, a mers şi 1-a
întîmpinat la marginea mării, apoi 1-a luat şi 1-a înmormîntat cu cinste
în biserică. Sfîntul Bartolomeu, îmbrăcat în strai alb, s-a înfăţişat
în biserică înaintea cuviosului loan Scriitorul de Cîntări şi 1-a
binecuvîntat cu Sfînta Evanghelie ca să poată alcătui cîntări
duhovniceşti şi i-a zis: „Izvorască din gura ta rîurile cereşti ale
înţelepciunii!” El s-a înfăţişat de asemenea înaintea împăratului
Anastasius (491-518) şi i-a zis că va apăra nou întemeiata cetate Dara.
După vreme, sfintele moaşte ale acestui mare apostol s-au strămutat la
Benevento, iar de acolo, la Roma. Mari şi cutremurătoare minuni s-au lucrat la sfintele moaşte ale acestui Sfînt Apostol.
• Pomenirea Sfântului Apostol Varnava
Sfîntul Varnava a fost unul dintre cei
șaptezeci de Apostoli mai mici. El s-a născut în Insula Cipru din
părinţi bogaţi ce pogorau din tribul lui Levi, şi a studiat împreună cu
Saul sub marele şi învăţatul dascăl Gamaliei.
La început el s-a numit losif, dar apostolii 1-au numit pe el Varnava,
adică „fiul mîngîierii”, pentru că el avea marele har de a mîngîia
sufletele întristate ale oamenilor. După convertirea lui Saul,
Varnava a fost cel care 1-a prezentat pe fostul prigonitor apostolilor;
Varnava a predicat mai tîrziu Evanghelia împreună cu Pavel şi cu Marcu
în Antiohia şi în alte locuri. Există multe indicaţii cum că el ar fi
fost cel dintîi care a vestit cuvîntul lui Dumnezeu la Roma şi la
Milano. El a luat mucenicia în Insula Cipru, din mîinile neamului lui
evreiesc, şi a fost îngropat de către Marcu în afara porţii celei de
apus a cetăţii Salamis. Pe pieptul lui, înainte de a fi pogorît în
groapă, s-a aşezat Sfînta Evanghelie după Matei pe care o copiase cu
mîna lui. Mormîntul lui a rămas necunoscut
timp de mai multe sute de ani, dar cum nenumărate vindecări minunate se
petreceau deasupra acelui loc, el s-a numit „locul vindecărilor”. Sub
împăratul Zeno şi în timpul Sinodului de la Calcedon (din anul 451 după
Hristos), Apostolul Varnava s-a înfăţişat în vis înaintea
Arhiepiscopului Anthemius al Ciprului de trei ori consecutiv, şi i-a
descoperit locul unde se află tăinuite moaştele sale. Apariţiile
apostolului au coincis cu cu timpul în care Petru, Patriarhul Antiohiei
cel însetat de putere, căuta să aducă Biserica Ciprului sub jurisdicţia
Scaunului de la Antiohia. După apariţiile
şi descoperirea minunată a mormîntului Apostolului Varnava, s-a adeverit
că Biserca Ciprului este Biserică Apostolică şi deci independentă.
Astfel autocefalia Bisericii Ciprului nu a mai fost contestată niciodată
de nimeni.
• Pomenirea Sfintei Icoane a
Născătoarei de Dumnezeu „Axion Estin” (Cuvine-se cu adevărat) şi a
minunii care s-a lucrat înaintea ei,
în timpul arhipăstoririi Patriarhului
Nicolae Hrisoverghes (983-996) Minunea a fost aceasta: într-o noapte un
monah citea Canonul Năcătoarei de Dumnezeu şi cînta „Ceea ce eşti mai
cinstită decît Heruvimii” în chilia lui de la Mînăstirea Pantocrator,
numită acum „Axion Estin”, după numele icoanei. Monahul îşi zicea singur
rugăciunile, deoarece Bătrînul lui era plecat la Karyes. Deodată în
biserică a apărut un bărbat care a început să cînte „Cuvine-se cu
Adevărat.” Pînă atunci acea cîntare era necunoscută în Biserică. Auzind
cîntarea, monahul a rămas cuprins de bucurie, atît la auzul cuvintelor,
cît şi la cîntarea îngerească. „Aşa se cîntă printre noi slava Maicii
Domnului”, a zis străinul către monah. Monahul a voit să-şi copie
cuvintele, şi de aceea a adus o tăbliţă de piatră. Dar străinul a scris
el însuşi pe ea cu degetul, ca şi cînd tăbliţa ar fi fost de ceară. După
aceea el fără veste s-a făcut nevăzut. Bărbatul cel străin era Sfîntul Arhanghel Gavriil. Tăbliţa
a fost dusă la Constantinopol, iar cîntarea aceasta a Maicii Domnului a
rămas pretutindeni în Ortodoxie pînă în ziua de azi.
Cântare de laudă la Icoana „Axion Estin”
Monahul în singurătatea bisericii
Cu căldură se roagă şi întunericul sufletului lui
Astfel îl alungă.
Deodată în biserică apare un monah străin
Nimic nu este ciudat în aceasta.
Străinul începe să cînte ca un cîntăreţ măiestru,
Şi monahul începe şi el:
Ceea ce eşti mai cinstită…
În cinstea Maicii lui Dumnezeu,
Maica noastră slăvită.
Dar minunatul străin îl întrerupe şi-i zice:
„Între noi altfel această cîntare se cîntă.
Noi altfel începem, şi iată:
Cuvine-se cu adevărat, Părinte!”
Cuvine-se cu adevărat atunci cîntă străinul,
Pînă la sfîrşit.
Monahul sorbi totul, nevrînd să piardă nici un cuvînt.
„O, preacinstite frate, ce uşor suflu eu acum!
Dăruieşte-mi, rogu-te, şi mie cîntarea!
Îngăduie-mi să mi-o copii în slove!”
Dar el condei şi hîrtie la îndemînă nu avea:
Biserica loc de rugăciune este,
Iar nu de scris!
Atunci al sfinţeniei nopţii oaspete
Semnul Crucii peste biserică făcu,
Şi scrise cu degetul pe o piatră.
El scrise cu degetul precum în ceară moale;
Acest frate străin pe monah cu adevărat îl uimi.
„Au cine eşti tu? ” îl întrebă pe străin monahul.
„ Gavriil sînt eu.
Ajungă-ţi ţie răspunsul.”
Şi nevăzut se făcu.
Cu frică mare monahul
Pre Arhanghel recunoscu sub monahicescul strai.
Cele scrise de el scrise-au rămas pe vecie.
Sfînta biserică de bună mireasmă s-a cuprins.
Sfantul Luca
al Crimeei este un sfant al veacului nostru, fiind mai intai medic al
trupului (chirurg), iar mai apoi medic si al sufletelor (arhiepiscop).
Intreaga lui viata se poate rezuma in cateva din cuvintele sale: “Am
iubit patimirea, fiindca minunat curateste sufletul.”
Numit adesea
drept doctor “fara-de-arginti”, Sfantul Luca al Crimeei a fost un
ierarh marturisitor ce a patimit mult pentru dragostea si credinta lui
in Hristos in temnitele comuniste. Nascut intr-o familie princiara,
sfantul a fost un bun chirurg si profesor universitar, iar in cele din
urma, unul dintre marii predicatori ai secolului nostru.
In plina
teroare bolsevica, un chirurg de exceptie refuza sa opereze fara icoana
Maicii Domnului pe peretele salii. Episcopul chirurg Luca
Voino-Iasenetki, marturisitor al credintei in Hristos si titan al
stiintei deopotriva ofera lumii contemporane o minunata lectie de
jertfire de sine, de slujire a semenilor si de sfintenie.
Sfantul Luca al Crimeei (1877- 1961)
Sfantul
Luca s-a nascut in anul 1877, intr-o familie cu nobile radacini
stramosesti. Valentin Voino-Iasenetki, dupa numele sau de mirean, a
primit o aleasa educatie. Inclinand mai intai spre pictura, tanarul
Valentin isi va indrepta pasii spre Academia de Arte Frumoase din Kiev.
Simtind o puternica dorinta de a-si ajuta semenii, el va renunta la
pictura, cotind spre medicina. Astfel, sfantul se va inscrie la
Facultatea de Medicina din Kiev.
In anul
1904, in cadrul razboiului ruso-japonez, sfantul va sluji pe post de
medic chirurg, in slujba Crucii Rosii, adica fara salariu. Vreme de
aproape un an, sfantul va indeplini misiunea de chirurg prin mai multe
spitale de tara, lipsite de fonduri si intr-o stare de saracie avansata.
Intre timp, tanarul Valentin se va casatori cu Ana, impreuna cu care va
avea patru copii.
In anul
1916, doctorul Valentin hotareste sa-si publice experientele medicale
intr-o carte de medicina, numita “Eseu despre chirurgia infectiilor
septice”. In timp ce lucra la prologul cartii, un gand ii veni, cum ca
sub titlul cartii va sta un nume de episcop.
Peste inca
un an, in 1917, Valentin se stabileste impreuna cu familia in orasul
Taskent, unde primesete postul de medic-sef al spialului din localitate.
O boala incurabila cauzeaza moartea timpurie a sotiei sale, Ana.
Astfel, sfantul va ramne singur, cu cei patru copii ai sai.
Intr-o zi oarecare, episcopul locului il cheama pe Valentin la el si ii zice:
“Doctore, trebuie sa deveniti preot!” Incredintat de faptul ca aceasta
este misiunea si calea ce il asteapta, doctorul Valentin va accepta fara
nici o retinere hirotonia intru preot, in anul 1921. Hirotonia unui
chirurg, ba inca a unuia dintre cei mai buni, nu a bucurat catusi de
putin conducerea comunista a vremii.
In scurt
timp, parintele primi numele monahal de Luca. In anul 1923, parintele
Luca ajunge episcop al regiuni Taskent. Dupa hirotonia intru arhiereu,
bolsevicii il vor arestea imediat. Acum incepe patimirea, un un lung sir
de ani de pribegie si suferinte in inchisorile sovietice.
Fiind un
chirurg foarte bun, episcopul Luca primeste acceptul de a opera in
spitalele de prin inchisorile prin care este purtat. Fiecare operatie
incepea si se termina cu rugaciune catre Maica Domnului, iar curatarea
trupului cu iod, spre dezinfectare, o facea sfantul in semnul crucii,
spre ajutor.
Bolsevicii
hotarasc sa-l trimita pe episcop la Cercul Polar de Nord, urmand ca apoi
sa fie trimis in regiunea Arhangelsk pentru inca vreo trei ani. Dupa
aceasta, sfantul va mai primi inca si un al treilea exil, in indepartata
Siberie. Orbind de ochiul drept, de la batai si chinuiri, sfantul nu a
cartit de cele pe care le patimea.
In anul
1946, dupa terminarea perioadei de detentie, datorita meritelor
deosebite in studiul medicinei, cat si pentru lucrarea “Eseu despre
chirurgia infectiilor septice”, sfantul va primi Premiul Stalin. Sfantul
Luca imparte banii primiti ca premiu orfanilor de razboi.
Tot in anul
1946, Sfantul Luca este numit arhiepiscop de Simferopol si Crimeea.
Sfantul se va osteni neincetat sa reinvie credinta si viata
duhovniceasca. Predicile lui erau ascultate, pe langa credinciosii de
rand, de studenti intelectuali si chiar de oameni avand alta credinta.
Sfantul nu s-a temut niciodata a condamna atitudinea regimului ateu.
La
batranete, sfantul si-a pierdut desavarsit vederea. Despre aceasta insa,
el spunea: “Cel ce si-a inchinat viata Domnului nu poate fi niciodata
orb fiindca Dumnezeu ii da lumina la fel cu cea de pe Tabor.”
Sfantul Luca
al Crimeei va adormi in Domnul in data de 11 iunie 1961. Doctorul
trupurilor si al sufletelor semenilor sai va fi canonizat in anul 1966,
in ziua de 18 martie Sfintele lui Moaste fiind asezate in Catedrala
Sfanta Treime, in localitatea Simferopol, in Ucraina. Bine mirositoare,
sfintele lui Moaste savarsesc nenumarate minuni in trupul si sufletul
celor bolnavi.
CINCI MINUNI CONTEMPORANE
Vindecarea unui ochi
Parintele A. a venit după câteva zile
pe la noi şi a adus şi o particică din moaştele Sfântului Luca. Toţi am
simţit un fior datorită prezenţei sfântului.
Nepoţelul
meu, când s-a născut, avea o problemă la ochişorul drept. Suferea mult.
Lăcrima continuu, cu toate că îi puneam picături. Doctorul ne-a spus că
lăcrimarea poate dura timp de şase luni şi apoi o să mai vedem ce
facem. Atunci am telefonat parintelui A. din Sfântul Munte Athos şi
i-am vorbit despre problema noastră. Parintele A. a venit după câteva
zile pe la noi şi a adus şi o particică din moaştele Sfântului Luca.
Toţi am simţit un fior datorită prezenţei sfântului. L-am rugat pe
parintele să binecuvânteze cu sfintele moaşte ochişorul micuţului. Şi,
într-adevar, sfântul ne-a auzit. Din acel moment ochiul copilului a
încetat să mai lăcrimeze. Cu ajutorul Sfântului Luca acum copilul nu mai
are nici o problemă!
E. T., Tesalonic
(Sfântul Luca al Crimeii, minunile contemporane, Editura Sophia, p.107)
Mamă, azi-noapte a venit preotul acela bătrân!
Peste o
săptămână au făcut-o şi, o, minune!, noua ecografie arăta că tumoarea
fusese îndepărtată, şi încă cu bisturiul. Înăuntru exista o cicatrice
fără tumoare, în vreme ce la exterior nu avea nici o tăietură sau
cicatrice. De atunci copilul nu mai are nici o problemă.
În anul 2004
am venit cu fiicele mele în pelerinaj la Mănăstirea Sagmata, iar
stareţul ne-a dat ca binecuvântare o iconiţă a Sfântului Luca cu o
bucăţică din sicriul sfântului.
Suntem din
Tesalonic. Fina noastră de botez, Cristina, în vârstă de 3 ani, a avut o
problemă. La falca de jos, în partea stângă, avea o mică umflătură de
culoare neagră. Părinţii ei au dus-o la pediatru, care le-a recomandat
să facă o ecografie ca să vadă ce e acea umflătură. Ecografia a arătat
că este un nodul şi doctorul a spus că trebui îndepărtat. În familia
lor s-a produs panică. Au început să o ducă la diferiţi doctori.
Întorcându-mă
din pelerinaj, le-am dat acea iconiţă. Mama fetiţei a pus-o seara pe
perna copilului. Dimineaţa, când s-a trezit, copilul i-a spus mamei
sale:
– Mamă,
azi-noapte a venit acel preot bătrân. Nu mi-a făcut nici un rău, nici nu
mi-a fost frică. M-a privit, a zâmbit şi a plecat!
Până atunci
merseseră la 14 doctori şi toţi le-au recomandat operaţie, ca să fie
scos nodulul. În final s-au gândit să meargă şi la un chirurg de la
Spitalul militar 424 din Tesalonic (astăzi, în noul spital a fost
construită o biserică a Sfântului Luca, sfinţită în martie 2008 de
către Înaltpreasfinţitul Mitropolit Varnava de Neapoleos şi
Stavroupoleos). Doctorul a cerut să se facă o nouă ecografie. Peste o
săptămână au făcut-o şi, o, minune!, noua ecografie arăta că tumoarea
fusese îndepărtată, şi încă cu bisturiul. Înăuntru exista o cicatrice
fără tumoare, în vreme ce la exterior nu avea nici o tăietură sau
cicatrice. De atunci copilul nu mai are nici o problemă.
M. A., Thesalonic
E prima dată când am făcut o operaţie aşa de uşoară
Mă
numesc H. P., am 46 de ani şi locuiesc în nordul Greciei. În anul
2004 am fost operat de tumoare pe creier. După trei ani şi jumatate
tumoarea a reaparut. Am fost consultat de mulţi doctori, dar nici unul
nu a acceptat să mă opereze. Eram nu numai foarte îngrijorat, ci chiar
disperat. În final s-a gasit un doctor care a hotărât să îndrăznească să
facă aceasta operaţie dificilă.
Rudele mele
îmi spuneau sa mă duc să mă închin Sfântului Luca, fost doctor, care
m-ar putea ajuta, aşa cum a ajutat şi pe alţii. M-am hotarât şi m-am dus
să ma închin şi să mă rog în oraşul G., unde exista o biserică a
Sfântului Luca. Acolo am cunoscut unpreot smerit, adică pe parintele K.
El mi-a dat putere şi curaj şi a facut Paraclisul Sfântului Luca pentru
mine. M-am spovedit, m-am împărtăşit şi m-am dus sa fiu operat. Într-o
noapte l-am visat pe Sfântul Efrem care mi-a spus sa nu îmi fac griji,
ca totul va fi bine.
Pe 13 martie
2007 am fost operat. Cu toate că eram anesteziat, îi vedeam pe doctorii
care mă operau şi împreună cu ei i-am vazut şi pe Sfântul Luca şi pe
Sfântul Efrem. Sfântul Luca mă opera purtând nişte ochelari mici
rotunzi şi ţinea în mână un bisturiu vechi, iar Sfântul Efrem ma ţinea
de mână, spunându-mi să nu mă tem, şi în acelaşi timp cu mâna lui stângă
arunca nişte raze strălucitoare spre capul meu. Când s-a terminat
operaţia şi m-au dus la Secţia de Terapie Intensivă, a apărut din nou
înaintea mea Sfântul Luca şi mi-a spus:
– Am fost şi eu acolo, în sala de operaţie! I-am raspuns:
– Ştiu asta!
Ieşind din sala de operaţie, l-am auzit pe chirurgul care m-a operat spunând:
– E prima dată când am facut o operaţie aşa de uşoară.
Vreau sa subliniez că nu ştiam nimic despre cei doi sfinţi (Luca şi Efrem). De atunci ei au devenit îngerii mei păzitori.
P. H., Kavala
(Sfântul Luca al Crimeii, minunile contemporane, Editura Sophia, p.92-93)
Linişteşte-te, nu te teme!
La sfârşitul
anului 2010 am fost diagnosticată cu cancer şi am fost programată la
operaţie. Pe data de 10 decembrie 2010, în biserica cu hramul Schimbării
la Faţă a Mântuitorului din Virona au fost expuse spre închinare
sfintele moaşte ale Sfântului Luca doctorul, Arhiepiscopul
Simferopolului şi Crimeii. M-am dus şi eu sa mă închin şi să mă rog
Sfântului Luca să mă ajute.
După câteva
zile, mai exact în 20 decembrie 2010, am fost supusă unei operaţii (de
extirpare a ganglionilor limfatici din colul uterin) la Spitalul
Evghenidio. În timpul intervenţiei chirurgicale, fiind sub anestezie
generală, am văzut un bărbat înalt la trup, cu barbă lunga, purtând o
haină de doctor şi ochelari, care staătea în picioare în partea stânga a
mesei, foarte serios, şi mi-a spus:
– Linişteşte-te, nu te teme!
În
continuare i-a urmărit pe doctorii care erau în partea dreaptă a mesei
chirurgicale şi operau. Am recunoscut chipul lui ca fiind al Sfântului
Luca.
Revenirea mea după anestezie a fost foarte bună, iar operaţia a reuşit pe deplin, după cum mi-au confirmat doctorii.
s. D., Atena
(Sfântul Luca al Crimeii, minunile contemporane, Editura Sophia, p.146-147)
Nu mai exista nimic
Pentru
că Dumnezeu este minunat întru Sfinții Lui, permiteți-mi să mărturisesc
o minune a marelui doctor şi mărturisitor, a Sfântului Luca Rusul, de
care am avut parte.
Iarna
trecută mi-a aparut pe coarda vocală dreaptă un semn roşu. Doctorii,
după analize, mi-au spus că va trebui să fie înlăturată şi că probabil
va crea probleme şi asupra vocii, din pricina locului în care se afla.
Ştiam de Sfântul Luca, de viaţa lui, de minunile lui şi îl iubeam mult.
Am venit la Mănăstirea Sagmata şi l-am rugat pe sfânt să mă facă bine.
După câteva zile m-am dus la doctorul meu şi acesta a constatat ca nu
mai exista nimic pe coarda vocală. Nu mai era nevoie deci de operaţie.
Îi mulţumesc sfântului pentru minunea aceasta pe care a făcut-o pentru
mine!
Mărturisesc
această minune ca să se slăvească numele Dumnezeului Treimic prin
intermediul acestui mare sfânt contemporan, Sfântul Luca, doctorul rus
şi mărturisitorul.
Pr. N. S., Karditsa
(Sfântul Luca al Crimeii, minunile contemporane, Editura Sophia, p.24-25)
Sinaxar 11 Iunie
În această lună, în ziua a unsprezecea, pomenirea Sfinţilor Apostoli Bartolomeu şi Barnaba.
Dintre
aceştia Sfântul Bartolomeu a fost unul din cei doisprezece ucenici, şi
a propovăduit Evanghelia la indieni, scriindu-le Evanghelia lui Matei.
A fost răstignit de cei necredincioşi în Alvanupoli, şi a primit
sfârşitul cu cinste. Şi fiind băgat într-o raclă de plumb a fost
aruncat în mare; iar din voia lui Dumnezeu fiind adusă racla până în
Sicilia, la ostrovul Liparia, şi arătându-se, a fost îngropat acolo,
multe minuni izvorând din sfântul şi cinstitul său mormânt, şi dând la
toţi care merg cu credinţă grabnică tămăduire, şi întoarcere cu
bucurie şi cu veselie la casele lor.
Iar Sfântul Barnaba, care este numit şi Iosi în
Faptele Apostolilor, fiind unul din cei 70, a călătorit împreună cu
Pavel, fiind hirotonit. Şi se tâlcuieşte numele acesta: fiul
mângâierii. Şi era din neamul lui Levi, născut şi crescut în ostrovul
Ciprului. Acesta întâi a propovăduit Evanghelia lui Hristos în
Ierusalim şi în Roma şi în Alexandria. Şi mergând la Cipru, a fost ucis
cu pietre şi băgat în foc de elini şi de iudei; pe care luându-l Marcu
Apostolul şi Evanghelistul, l-a pus într-o peşteră. Şi mergând la
Efes către Pavel, i-a vestit moartea lui Varnava; şi l-a plâns pe el
Pavel mult. De Varnava se spune că a fost îngropat cu Evanghelia lui
Matei, cea scrisă de dânsul, care pe urmă a fost aflată împreună cu
trupul apostolului. De aceea şi făcură obicei credincioşii, să nu fie
acest ostrov supus la nici unul din episcopi, ci să fie chivernisit de
un episcop al său. Şi se săvârşeşte soborul acestor sfinţi apostoli, în
cinstita biserică a Sfântului Apostol Petru, ce se află aproape de
preasfânta şi marea biserică.
Tot în această zi, pomenirea soborului Arhanghelului Gavriil din Adin.
Soborul
şi praznicul Arhanghelului Gavriil a început a se face în Sfântul
Munte al Athosului, la o chilie a Mănăstirii Pantocrator, ce se numeşte
"Axion estin", la locul cel numit Adin. Şi a început a se face din
cauza minunii pe care o vom povesti acum: La Schitul Protatos ce se
află lângă Careia, aproape de locul Mănăstirii Pantocrator, este o vale
mare, care are multe chilii. Deci la una din chiliile acelea, ce era
cinstită în numele Adormirii de Dumnezeu Născătoarei, locuia un
ieromonah bătrân şi îmbunătăţit, împreună cu un ascultător al său. Şi
fiindcă era obicei a se face priveghere în fiecare duminică la acest
schit Protatos, între-una din sâmbete, seara, vrând să meargă bătrânul
la priveghere, a zis ucenicului său: "Fiule, eu mă duc ca să ascult
privegherea după obicei, iar tu rămâi la chilie şi precum vei putea
citeşte-ti rânduiala ta"; şi aşa s-a dus. După ce a trecut seara, iată
că bate cineva în uşa chiliei; iar fratele a alergat şi a deschis, şi a
văzut că era un monah străin, necunoscut lui, care intrând a rămas în
chilie în noaptea aceea. La vremea Utreniei sculându-se, au cântat
amândoi rânduiala Utreniei. Şi când au ajuns la "Ceea ce eşti mai
cinstită..." monahul cel de loc cânta numai: "Ceea ce eşti mai cinstită
decât heruvimii..." şi celelalte până la sfârşit, adică obişnuita şi
vechea cântare a Sfântului Cosma, făcătorul de cântări. Iar monahul cel
străin făcea alt început al cântării, cântând aşa: "Cuvine-se cu
adevărat să te fericim, Născătoare de Dumnezeu, cea pururea fericită şi
prea nevinovată şi Maica Domnului nostru". Apoi a împreunat şi: "Ceea
ce eşti mai cinstită...", până în sfârşit. Auzind aceasta monahul cel
de loc, s-a minunat şi a zis către cel ce se părea străin: Noi cântăm
numai "Ceea ce eşti mai cinstită", iar: "Cuvine-se cu adevărat..."
niciodată n-am auzit, nici noi, nici cei mai dinainte de noi. Deci, te
rog fă dragoste şi scrie-mi şi mie cântarea aceasta, pentru ca să o
cânt şi eu Născătoarei de Dumnezeu"; iar acela răspunzând, a zis:
"Adu-mi cerneală şi hârtie ca să scriu".
Şi cel de loc a zis: "Nu am nici cerneală, nici
hârtie". Iar monahul cel ce se părea străin, i-a zis: "Adu-mi o
lespede"; deci monahul alergând, a aflat lespedea şi i-a adus-o. Şi
luând-o străinul, a scris pe ea cu degetul său zisa cântare, adică:
"Cuvine-se cu adevărat...", şi, o minune! atât de adânc s-au săpat
literele pe lespedea aceea vârtoasă, ca şi cum s-ar fi scris în ceara
moale. Apoi a zis fratelui:
"De
acum înainte, aşa să cântaţi şi voi ortodocşii"; şi acestea zicând
s-a făcut nevăzut. Căci era sfântul înger, trimis de la Dumnezeu, ca să
descopere cântarea aceasta îngerească şi care este preacuviincioasă
Maicii lui Dumnezeu. Şi mai vârtos a fost Arhanghelul Gavriil, precum
se arată aceasta din titlul ce este deasupra; întru această zi adică:
"Soborul Arhanghelului Gavriil în Adin". Căci părinţii de atunci
făceau sobor, praznic şi liturghie în fiecare an la chilia Adin întru
pomenirea minunii, cinstind şi mărind pe Arhanghelul Gavriil, care
precum din început până în sfârşit a stat dumnezeiesc cântăreţ al
Născătoarei de Dumnezeu şi hrănitor, slujitor şi vesel binevestitor al
ei. Aşa a servit şi spre a descoperi cântarea aceasta a Maicii lui
Dumnezeu, căci numai lui i se cuvine această slujbă.
După ce a venit bătrânul de la priveghere, şi a
intrat în chilie, a început ascultătorul lui a cânta: "Cuvine-se cu
adevărat...", după cum îngerul îi poruncise, şi a arătat bătrânului
său şi lespedea cu îngerească scrisoare săpată. Iar el, acestea auzind
şi văzând, a rămas uimit de această minune. Deci luând amândoi lespedea
aceea scrisă de înger, au mers la Protatos şi au arătat-o la cel mai
întâi al Sfântului Munte, şi la ceilalţi bătrâni ai obştescului Sinod,
povestindu-le toate cele ce se făcuseră. Iar ei au slăvit cu un glas
pe Dumnezeu şi au mulţumit Doamnei noastre de Dumnezeu Născătoarei,
pentru această preamărită minune. Şi îndată au trimis lespedea în
Constantinopol, la patriarhul şi la împăratul, însemnându-le prin
scrisori toată cuprinderea acestei minuni ce s-a făcut. De atunci
cântarea aceasta îngerească s-a dat în toată lumea ca să se cânte
Maicii lui Dumnezeu, de către toţi ortodocşii. Iar sfânta icoană a
Născătoarei de Dumnezeu ce se afla în biserica chiliei aceleia, în care
s-a făcut această minune, a fost adusă de către părinţii Sfântului
Munte în biserica Protatos, şi acolo se află pâna astăzi, aşezată în
sfântul altar deasupra sfinţitului scaun cel de sus. Pentru că înaintea
icoanei acesteia s-a cântat întâi de către Arhanghelul Gavriil
cântarea aceasta. Iar chilia aceea, a început a se numi: "Axion estin",
adică "Cuvine-se cu adevărat...", şi valea aceea, în care se afla
chilia, se numeşte de către toţi până astăzi, Adin, care însemnează "a
cânta" sau "cântare". Pentru că în acesta s-a cântat întâi cântarea
aceasta îngerească Maicii lui Dumnezeu.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Mucenic Teopempt împreună cu alţi patru, care de sabie s-au săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Neanisi, preaînţeleptul mucenic.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Cugetare
Adevăratul prieten se roagă lui Dumnezeu pentru prietenul lui. Adevăratul prieten se preocupă de mîntuirea sufleului prietenului lui.
A-l abate pe prieten de la cărările cele
rele şi a-1 aduce cu ajutorul lui Dumnezeu la calea adevărului – iată
adevărata şi nepreţuita prietenie. Sfinţii lui Dumnezeu sînt cei mai mari prieteni ai omenirii. Doi
tineri, Varnava şi Pavel, au fost prieteni pe cînd mergeau împreună la
şcoala lui Gamaliel. Cînd Varnava s-a făcut creştin, el s-a rugat lui
Dumnezeu cu stăruinţă şi cu lacrimi ca El să lumineze şi mintea lui
Pavel şi să-i întoarcă inima, ca şi el să vină la Hristos. Varnava i-a
vorbit adesea lui Pavel despre Hristos Domnul, dar Pavel îl nesocotea şi
îl socotea rătăcit. Dar Domnul Cel Atotbun nu a lăsat neroditoare
rugăciunile lui Varnava. Domnul Cel Atotbun a venit înaintea lui Pavel
şi 1-a întors de la calea rătăcirii şi a minciunii, punîndu-i picioarele
pe calea adevărului. Pavel cel întors la Hristos a căzut la picioarele
prietenului lui şi a strigat: „O Varnava, învăţătorule al adevărului, eu
acum văd că toate cele ce mi-ai zis mie despre Hristos adevărate
sînt!”. Varnava a plîns de bucurie şi 1-a îmbrăţişat pe prietenul lui.
Prietenul a salvat sufletul prietenului lui cu rugăciunea cea fierbinte.
Dacă Varnava ar fi fost ridicat împărat al Romei, el nu i-ar fi putut
face lui Pavel un bine mai mare decît acela pe care i 1-a făcut cînd 1-a
adus la adevăr cu rugăciunea.
Luare aminte
Să luăm aminte la minunata vindecare a celui orb şi mut (Matei 12: 22):
- La cum Domnul 1-a vindecat pe demonizatul care era orb şi mut;
- La cum Domnul poate vindeca pe loc şi sufletul meu cel orb şi mut din pricina îndepărtării mele de Hristos, numai de îmi voi aduce şi eu sufletul la El.
Predică
Despre stăpân şi rob – „Cine cruţă toiagul său îşi urăşte copilul, iar cel care îl iubeşte îl ceartă la vreme” (Pildele lui Solomon 13: 24).
Dragostea lui Dumnezeu pentru oameni
depăşeşte dragostea omului pentru om tot aşa cum cerul depăşeşte
pămîntul, şi cu toate acestea, Dumnezeul Cel Iubitor de oameni nu îl
cruţă pe om.
Dumnezeu îl pedepseşte pe om, nu spre a-1 distruge, ci spre a-1 îndrepta şi a-1 mîntui. O, binecuvîntată este certarea care izvorăşte din iubire!
Căci pe cine îl iubeşte Domnul îl ceartă, şi biciuieşte pe tot fiul pe care îl primeşte (Evrei 12: 6).
Dar cu ce ceartă Domnul?Cu toiagul!Dar ce fel de toiag?Toiagul bolilor, toiagul nenorocirilor, toiagul pierderilor, toiagul foamei, toiagul recoltelor pierdute, toiagul secetei, toiagul inundaţiilor, toiagul morţii celor dragi şi apropiaţi nouă, toiagul duhurilor necurate cărora el le îngăduie să ia oarecare stăpînire asupra omului. Acestea sînt toiegele lui Dumnezeu prin care Dumnezeu îi ceartă pe copiii Lui în scopul de a-i îndrepta, de a-i face să-şi vină în simţiri, de a-i lumina, de a-i mîntui.
De ce să nu-şi pedepsească părintele copilul dacă îl iubeşte cu adevărat? Căci toiagul este tocmai instrumentul unei iubiri adevărate şi a adevăratei doriri a binelui.
Dacă fiul nu este sensibil la certarea duhovnicească, atunci neapărat
el va trebui să fie sensibil la certarea vergii. Căci cu cît copilul
este mai insensibil la vorba bună şi la mustrarea conştiinţei, cu atît
este el mai sensibil la bătaia trupului.
Căci trupul nu i-a fost dat omului ca pe un bine în sine; ci mai curînd trupul trebuie să fie sluga duhului pe care îl poartă întru sine, spre a-i ajuta duhului şi a-i fi de folos lui. Dacă pedeapsa corporală trezeşte duhul din om, iar duhul îşi trezeşte conştiinţa, atunci trupul îşi îndeplineşte în întregime datoria lui faţă de duh, stăpînul lui.
Dacă stăpînul doarme, atunci sînt bătute slugile, ca să alerge şi să-1 trezească pe stăpînul degrabă.
Iar stăpînul trezit şi astfel mîntuit va şti cum săşi răsplătească
slugile. Prin urmare, cu adevărat, Cine cruţă toiagul său îşi urăşte
copilul. Cine cruţă sluga, urăşte stăpînul.
O, Atotînţelepte Doamne, deschide
inimile părinţilor spre a putea primi învăţătura Ta cea sfîntă şi de
suflet mîntuitoare. Căci a Ta este slava şi mulţumirea în veci, Amin!