vineri, 14 iunie 2024

16 iunie – Sfântul Moise de la Optina; Sfântul Sfinţit Mucenic Marcu, Episcopul Apoloniadei;Sf. Tihon, făcătorul de minuni, episcopul Amatundei; Sf. Mc. Tigrius și Eutropie

 


 






Viaţa Sfântului Moise de la Optina

Cuviosul Părintele nostru, Schiarhimandritul Moise, proestosul şi stareţul Sihăstriei Optina, s-a născut la 15 ianuarie 1782, în oraşul Borisoglebsk, din gubernia Iaroslavsk, primind la Sfântul Botez numele de Timotei. Fiind primul copil în familia evlaviosului negustor Ivan Grigorievici Putilov şi primind educaţie atât în casa părintească, cât şi la biserica lui Dumnezeu, el a devenit îndrumător duhovnicesc al fraţilor săi. Ajungând la vârsta majoratului şi văzând deşertăciunea vieţii pământeşti, chemat de duhul pustniciei, Timotei vizitează împreună cu fratele său Iona o serie de mânăstiri şi stareţi renumiţi. Convorbirile vii şi dese cu feţe duhovniceşti au avut urmări binecuvântate: în ei s-a sălăşluit în chip neobservat focul nevoinţei monahale.
Începutul nevoinţelor fraţii l-au făcut la Sihăstria Sarovului, găsindu-1 acolo pe marele stareţ Serafim de Sarov. Peste trei ani, „pe căi necunoscute lui”, poslusnicul Timotei a ajuns între monahii pădurilor de la Roslavsk. Între aceşti vieţuitori ai pustiei Timotei a locuit zece ani, primind tunderea în monahism cu numele de Moise. Însă nu se poate ascunde cetatea care stă în vârful muntelui, şi Cuviosul Moise, împreună cu fratele său Cuviosul Antonie, a fost chemat la o nouă osteneală…
Chemat la Sihăstria Optina, la început pentru crearea şi orânduirea Schitului Sfântului Ioan Înaintemergătorul, Cuviosul Moise devine în scurt timp proestos al Sihăstriei, şi din acest timp începe creşterea duhovnicească şi proslăvirea mânăstirii. În timpul Cuviosului Moise mânăstirea s-a transfigurat, a înflorit ca o grădină frumos mirositoare. Bisericile vechi au fost reînnoite si înfrumuseţate, s-au ridicat altele noi, în jurul lor se înălţau clădirile cu chiliile fraţilor, bucătăria cu sala de mese, bibliotecile… Nimic nu scăpa atenţiei proestosului mânăstirii: pădurile mânăstirii, păşunile, grădinile, livezile, iazurile, animalele şi albinele, toate se aflau sub privirea sa purtătoare de grijă. Însă cea mai importantă rămânea totuşi grija sa pentru monahi, pentru progresul lor în bine şi în fapta supremă, mântuirea sufletului. El însuşi rămânând, în pofida multor sale griji, un adevărat ascet şi ostaş al lui Hristos, Preacuviosul Moise ştia să aprindă osârdia către Dumnezeu şi în sufletele fraţilor încredinţaţi lui, să-i întărească în cugetul bun al inimii, „să se întărească în nevoinţa cea bună sfârşitul să-l atingă şi credinţa să o păstreze”.
În timpul conducerii sale, la Sihăstria Optina se naşte stăreţia; el îl invită la Sihăstrie pe stareţul Leon, tot el aşează jugul îndrumării (hrănirii) duhovnicesti a fraţilor asupra succesorului său, Cuviosul Macarie. În timpul păstoririi sale vine la Optina posluşnicul care va deveni marele ei luminător, Cuviosul stareţ Ambrozie.
O mare atenţie o acordă Stareţul Moise şi editării de cărţi: în vremea sa se editează şaisprezece volume de literatură duhovnicească. „Cândva”, spunea Cuviosul, „cineva va citi o carte sau alta, şi folosul sufletesc al unui singur om va răsplăti toate ostenelile noastre. Dumnezeu va da… cândva vor fi roade”. Tot el a adunat şi o bibliotecă mânăstirească foarte bogată. Cuviosul Moise şi-a închinat toate puterile slujirii celor din jur. Sarcina grea a proestosului, muncile neîncetate spre folosul obştii, rezolvarea nenumăratelor probleme, toate acestea îi umpleau fiecare zi. Desi înzestrat cu nenumărate daruri duhovniceşti el nu avea posibilitatea, asemănător Preacuviosilor stareţi Leon şi Macarie, să primească descoperirea sinceră a gândurilor fraţilor, să se întâlnească cu ei şi să-i îndrume. Însă minunea vieţii şi slujirii sale a fost însăşi Optina, înfloritoare şi proslăvită, devenită în fapt centrul vieţii duhovniceşti a Rusiei.
Cuviosul Moise s-a învrednicit, asemănător multor stareţi de la Optina, să primească la 6 iunie 1862, cu puţin timp înainte de sfârşitul său, marele chip îngeresc. Vestea despre tunderea sa în schimă şi despre apropiatul său sfârşit a adunat la căpătâiul său o mulţime de oameni, monahi şi laici. Cu lacrimi şi cu evlavie s-au apropiat ei de Stareţ, pentru a primi ultima sa binecuvântare. Ţinând crucea în mâinile sale slabe, Cuviosul i-a binecuvântat pe toţi şi le-a dăruit iconiţe…
În ultimele zile din viaţa pământească a Cuviosului Moise, s-a descoperit darul înainte-vederii ascuns de el cu grijă: stareţul bolnav, scoţând suspine de durere, l-a chemat pe ajutorul său din chilie şi i-a spus: „Întreabă, ce femeie e? Ce vrea? De ce mă deranjează?” Ajutorul din chilie al stareţului, nevăzând nici o femeie, s-a gândit că delirează. Însă mai apoi s-a adeverit că în pridvor, după uşă, într-adevăr a stat mult timp o femeie care, primind o iconiţă, nu voia să se îndepărteze şi ruga cu insistenţă să mai primească o iconiţă şi pentru fiul ei. Auzind despre aceasta, ajutorul stareţului a luat o iconiţă şi a adus-o stareţului pentru binecuvântare. Stareţul a binecuvântat-o şi a spus: „Iată acum sunt liniştit”, şi ajutorul stareţului a dat icoana femeii care aştepta. Unui alt vizitator, spre marea lui uimire, stareţul i-a spus că duminică nădăjduieşte să fie la biserică, şi atunci când acesta l-a contrazis, că din cauza slăbiciunii nu va putea nicidecum să slujească, Părintele nostru Moise a adăugat la cele spuse: „Nu se poate să slujesc, însă să fiu acolo se poate”. Cuvintele acestea s-au adeverit în totalitate; duminică sicriul stareţului adormit întru Domnul a fost mutat în biserică.
Sfârşitul drept al Cuviosului stareţ Moise a avut loc la 16 iunie 1862, în al 81-lea an al vieţii sale. Încă n-a părăsit Cuviosul mânăstirea şi după moartea sa s-au arătat minunile. În mânăstire s-a întâmplat o nenorocire: domnişoara Nadejda, luând apă fierbinte din vasul pentru spălat, a alunecat şi a căzut în apă, opărindu-se grav. A mai trăit doar două zile şi, împărtăşită cu toate Tainele, s-a sfârşit. Înainte de moartea Nadejdei, o femeie care păştea vacile l-a văzut într-un vis subţire pe Cuviosul Moise îmbrăcat în mantie, cu toiag, mergând la biserică, unde a fost aşezată Nadejda. Luând binecuvântare de la stareţ femeia l-a întrebat: „Unde te grăbeşti, părinte?” Iar el i-a răspuns: „Mă duc să o conduc pe Nadejda”. S-au aflat apoi şi moaştele sale neputrezite. În timpul înmormântării Cuviosului Antonie care tocmai trecuse la Domnul, schimonahul Nestor şi egumenul Marcu au deschis cavoul şi au descoperit sicriul Cuviosului părintelui nostru Moise cu totul intact, în pofida umezelii pământului… iar deschizând sicriul, au văzut că trupul stareţului rămăsese neputrezit…
• Pomenirea celui între sfinţi Părintelui nostru Tihon, făcătorul de minuni, Episcopul Amatundei, cetate a Insulei Ciprusf tihon
Sfîntul Părintele nostru Tihon cu adevărat mare făcător de minuni a fost. După moartea fericitului Mnemonius, fiind Tihon curat cu viaţa şi însufleţit de mare rîvnă pentru ortodoxie, el a fost ales de către obşte cu un suflet şi cu o gură spre a le fi lor arhipăstor, lucru care s-a şi întîmplat, căci Tihon a fost sfinţit episcop şi ridicat în scaunul Amatundei de către marele Epifanie. În Insula Cipru se aflau pe atunci mulţime de păgîni. Cu apostolicească rîvnă Sfîntul Tihon a pornit a face credincioşi din cei necredincioşi, lucare întru care a izbutit în chip minunat şi răsunător. După nevoinţe îndelungi în via Domnului, cam pe la anul 425, Sfîntul Tihon s-a strămutat la cereştile locaşuri. El se numeşte făcător de minuni pentru multe şi mari minuni ce a lucrat, atît în timpul vieţii, cît şi după moartea lui. Tatăl lui Tihon era brutar. Iar cînd tatăl îl lăsa pe fiu singur în brutărie, acesta împărţea mulţime de pîini săracilor fără să ia bani, ca milostenie. Tatăl a prins de veste şi şi-a certat amarnic fiul. Dar Tihon i-a răspuns că pe Dumnezeu a împrumutat dînd pîinea săracilor. De aceea, rugîndu-se Tihon lui Dumnezeu, a aflat tatăl hambarele acasă atît de pline de grîu, încît nu a putut deschide uşile hambarelor ca să intre înlăuntru. Altă dată el a semănat butuc de viţă uscată, iar via a înflorit şi a dat rod minunat şi dulce.
• Pomenirea Sfinţilor Mucenici Tigrius şi Eutropiesf_tigrius_si_eutropie
Tigrius şi Eutropius au fost clerici ai marelui Sfînt loan Gură de Aur, de el aleşi spre hirotonie şi hirotoniţi, şi devotaţi Marelui Sfînt trup şi suflet. Cînd răii 1-au surghiunit pe Gură de Aur din Cetatea Constantinopolului, scoţîndu-1 în chip nelegiuit din scaunul lui, în bierica catedrală a izbucnit un incendiu devastator care şi-a întins limbile şi a ars cu desăvîrşire tocmai casele nelegiuiţilor care îl surghiuniseră pre acest Luminător şi Dascăl al Bisericii. De aceea nelegiuiţii au zis că apropiaţii Sfântului Ioan Gură de Aur au dat foc bisericii şi mai ales palatelor lor. Ei nu au văzut, precum a văzut întreg poporul Constantinopolului, că aici se află degetul lui Dumnezeu. Ei i-au luat pe cei mai apropiaţi clerici ai Sfîntului, pe diaconul Tigris şi pe tînărul citeţ Eutropius, şi i-au ucis prin torturi sălbatice. Acestea au fost conduse de Optatus, guvernatorul oraşului, un grec nebotezat, care şi-a pus toată drăceasca lui răutate în a-i urmări pînă la moarte pe apropiaţii lui Gură de Aur, Atletul lui Hristos. Tigrius toată viaţa lui tînără fusese sclavul unui om bogat. El toată viaţa a muncit şi strîns ban cu ban ca să ajungă să-şi poată cumpăra libertatea. Cumpărîndu-şi-o, el a venit la Sfîntul loan Gură de Aur, care văzînd rîvna, dragostea, credinţa şi puterea sufletului lui, l-a hirotonit întru diacon. Ca diacon, Tigrius a strălucit în Biserică ca o rază luminoasă. Optatus 1-a supus pe „bărbatul acesta blînd, smerit, milostiv şi primitor de săraci” la cele mai bestiale torturi, după care 1-a aruncat într-o temniţă din Mesopotamia, unde Tigris a şi murit. Eutropie era de abia un adolescent, feciorelnic, curat şi fără prihană. Şi el a fost bătut bestial cu vine de bou şi cu vergele de oţel, iar la urmă spînzurat. Cînd creştinii i-au luat trupul spre a-1 îngropa cu cinste, ei au auzit din văzduh nevăzute cîntări îngereşti.
Cântare de laudă la Sfinţii Mucenici Tigrius şi Eutropius
Măreţul Hrisostom vultur dumnezeiesc este,
Ce se-avîntă spre înălţimi.
Lîngă el pururea stau Tigrius şi Eutropius,
Puternici şi credincioşi,
Doi vulturi mai mici,
Fără de răutate şi blînzi.
Dar răutatea neputincioasă întotdeauna
Cu josnicia se-njugă.
Diavolul iute îi uneşte pe cei neputincioşi cu cei răi.
Răutatea drăcească astfel s-a oştit
Şi-asupra nevinovaţilor a vărsat oceane
De batjocură şi calomnie murdară.
Oamenii Bisericii învinuiţi au fost
Că biserica au ars,
Ei la chinuri au fost daţi,
Dumnezeieştii mucenici.
Dar suferinţa întotdeauna a eroilor este,
Şi ea pururi de sus priveşte
Pre cei neputincioşi şi răi.
Tigris diaconul şi citeţul Entropie
Cu al lor sînge Adevărul
Îl au pecetluit.
Dumnezeieştii viteji muceniciţi au fost
Acuzaţi de crimă,
Ei, Sfinţii lui Dumnezeu!
În țării pe urmele Măreţului Vultur,
Vulturii mai mici s-au într-aripat,
Şi odihnă aflat-au în mult doritul Rai.
Pe urmele lor zadarnic latră
Răutatea dintr-al ei noroi;
Ea din mlaştină naşte,
Şi în mlaştină piere.
 
Sinaxar 16 Iunie

În această lună, în ziua a şaisprezecea, pomenirea celui între sfinţi Părintelui nostru Tihon, făcătorul de minuni, episcopul Amatundei, cetatea Insulei Cipru.
Sf. Ierarh Tihon, episcopul Amatundei, având părinţi binecredincioşi şi iubitori de Hristos, fiind făgăduit de ei lui Dumnezeu, şi învăţând Sfânta Carte şi fiind deprins din destul cu Sfintele Scripturi, întâi a fost făcut citeţ, de citea la popor sfintele cuvinte şi învăţături.
Pentru vrednicia ce avea la toate şi pentru viaţa lui fără prihana, a fost hirotonit diacon de Mnimonie, episcopul Amatundei. Deci, încetând din viaţă acela, a fost suit acesta în scaunul Episcopiei de marele Epifanie. Şi întorcând pe mulţi din rătăcirea şi deşertăciunea idolilor către credinţa lui Hristos Dumnezeul nostru, şi stricând şi dărâmând multe capişti idoleşti, şi zidind multe dumnezeieşti biserici, si împodobindu-le şi sfinţindu-le, s-a mutat către Domnul, făcând multe minuni şi în viaţă şi după moarte. Din acestea vrednic lucru este a aduce la mijloc una sau două, spre semn de virtuţile bărbatului acestuia, căci încă şi mai înainte în viaţa lui lua pâine de la tatăl său şi o ducea în târg să o vândă, că acesta îi era meşteşugul; iar el împărţea pâinile la săraci, până a prins tatăl său de veste. Acesta, mâniindu-se pe el, l-a ocărât, iar el i-a răspuns, că a împrumutat pe Dumnezeu cu pâinea, şi are de la Dânsul scrisoare, cum că are să i le dea; şi îndată se arătă aievea dovedirea cuvintelor lui, aflând jitniţele pline de grâu, mai mult decât băgase tatăl său, când l-a strâns până a nu scoate din el. Iar minunea aceasta era numai spre mărirea sfântului acestuia şi nu are asemănare cu altele, căci sfântul acesta înfigând o viţă uscată în pământ, îndată se prinse şi a dat rod mai înainte de vreme. Iar viţa aceea gătindu-şi roadele, de cum se începea dumnezeiasca laudă a sfintei liturghii, arăta strugurii pârguiţi, iar când se săvârşea dumnezeiasca jertfă strugurii erau copţi şi gata de mâncat întru slava Tatălui şi a Fiului şi a Sfântului Duh.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Sfinţitului Mucenic Marcu, episcopul Apoloniadei, care prin pietre spânzurate de mâinile lui s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor cinci Mucenici cei din Nicomidia, care de sabie s-au săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor patruzeci de mucenici romani, care prin foc s-au săvârşit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
 
Luna iunie in 16 zile: pomenirea celui dintre Sfinti, Parintelui nostru Tihon, facatorul de minuni, episcopul Amathundei (+424).
   Sfantul Tihon se tragea din Amathunda, oras din insula Cipru, si s-a nascut din parinti binecredinciosi si iubitori de Hristos, fiind fagaduit de ei lui Dumnezeu, din tinerete. Si, invatand el carte si deprinzandu-se cu citirea Sfintelor Scripturi, s-a numarat in clerul Bisericii si a fost randuit, mai intai, sa citeasca poporului dumnezeiestile cuvinte, in biserica. Apoi, pentru curatia vietii lui, a fost sfintit diacon, de episcopul Memnom, iar, cand acesta s-a mutat catre Domnul, a fost ridicat prin alegere, la scaunul de episcop. Si a fost sfintit arhiereu de marele Epifanie, arhiepiscopul Ciprului (315-403).
   Si era in acea vreme, in Cipru, o multime de popor necredincios, care tinea inca paganeasca inchinare la idoli. Deci, multa osteneala si-a dat arhiereul lui Hristos, intorcand pe oamenii, care piereau in paganatate, aducandu-i in sanul Bisericii celei sobornicesti si facand, din capre, oi ale lui Hristos. Si, vietuind multi ani, a carmuit bine Biserica, cea incredintata lui, si multe minuni a facut, in viata si dupa moartea sa, ca iubea pe saraci si se straduia pentru folosul oamenilor, ca un bineplacut al lui Dumnezeu, ce era.
   Deci, zidind biserici si sfintindu-le si cu multe daruri impodobindu-le, s-a mutat catre Domnul, la 16 iunie.
   Iata, mai jos, una din multele lui minuni: Cand era inca tanar, petrecand langa parinti, in casa sa, l-a pus tatal sau sa vanda paine, aceasta fiind meseria lui, ca, din vanzarea painii, sa-si hraneasca casa. Iar fericitul tanar dadea paine la saraci, fara de plata. Si, daca a aflat de aceasta, tatal sau a inceput a se necaji si a se mania asupra lui, si-l certa pe el, iar tanarul, fiind insuflet de Dumnezeu, ii zicea: "De ce te mahnesti, tata, ca si cand ai fi suferit vreo paguba? Painile le-am dat imprumut lui Dumnezeu si am cuvantul Lui, cel nemincinos, care zice, in sfintele carti, ca cel ce da lui Dumnezeu, va primi insutit, iar, de nu crezi cele graite, sa mergem la hambar si vei vedea acolo cum Dumnezeu da datoria Sa, celor ce i-au dat Lui cu imprumut." Aceasta zicand, a mers cu tatal la hambar si, cand a deschis usa, a aflat camara, care era, mai inainte, desarta, plina de grau curat. Tatal sau s-a mirat si, cazand, s-a inchinat lui Dumnezeu, cu mare spaima.
   Dintr-acea vreme, tatal nu mai oprea pe fiul sau sa imparta paini la saraci, cate va voi. Dumnezeului nostru, slava!
   


 Intru aceasta zi, cuvant din Pateric..
   Venit-a odata Macarie Egipteanul, din pustia Schitului, la muntele Nitriei, la pomenirea lui ava Pamvo. Si i-au zis lui batranii: "Parinte, spune un cuvant fratilor: "Iar el le-a zis: Eu, inca nu m-am facut calugar, dar am vazut calugari. Ca, sezand eu odata in chilie, la Schit, ma suparau gandurile, si-mi ziceau: Du-te la pustie si vezi ce vei afla acolo. Deci, am ramas, luptandu-ma cu gandul, cinci ani, zicand: Nu cumva, de la diavolul sa fie aceasta. Si, daca a staruit gandul, m-am dus in pustie si am aflat acolo un iaz cu apa si o insula in mijlocul lui si au venit fiarele pustiei sa bea apa din el. Si am vazut in mijlocul lor doi oameni goi si m-am inspaimantat, au grait catre mine: Nu te teme, si noi suntem oameni. Si am zis lor: De unde sunteti si cum ati venit in pustia aceasta? Iar ei au raspuns: De la viata de obstime suntem; ca, ne-am socotit intre noi, si am iesit, aici. Si, iata, acum avem patruzeci de ani. Si unul din noi este egiptean, iar, celalalt, este libian. Si m-au intrebat ei, zicand: Ce mai este prin lume? Si, daca vine ploaia la vremea sa si daca are lumea indestulare? Si am zis lor: Da. Si eu i-am intrebat pe ei: Cum pot sa ma fac calugar? Si ei mi-au raspuns: De nu se va lepada cineva de toate ale lumii, nu poate sa fie calugar. Si am zis lor: Eu sunt slab si nu pot fi ca voi. Dar ei mi-au zis: Daca nu poti sa fi ca noi, stai in chilia ta si plange-ti pacatele tale. Si i-am intrebat: Cand se face iarna, nu raciti? Iar cand se face arsita, nu se ard trupurile voastre? Iar ei mi-au zis: Dumnezeu ne-a facut noua randuiala aceasta, ca nici iarna nu racim, nici vara nu ne vatama arsita. Pentru aceasta v-am zis voua, ca nu m-am facut calugari, ci am vazut calugari. Iertati-ma fratilor!    


 Intru aceasta zi, cuvant al Sfantului Ioan Gura de Aur, pentru cei ce spun ca nu este osanda pentru cei pacatosi..
   De cate feluri de pedepse nu sunt vrednici cei ce zic, fara socotinta, ca nu este pedeapsa pentru pacatosi, ca Dumnezeu este iubitor de oameni si nu va pedepsi pe cei ce gresesc. Deci, daca n-ar pedepsi, apoi, dupa a ta socotire, ar fi iubitor de oameni. Spune-mi tu mie, oare, nu dupa dreptate, vei lua pedeapsa, daca vei gresi si nu te vei pocai? Pentru ca, ce nu ne-a facut noua Dumnezeu, ca sa pazim poruncile Lui si sa ne mantuim? Oare, n-a certat, oare n-a facut, pentru a noastra mantuire, multime de minuni si de pedepse? Si, daca cei rai nu se vor pedepsi, apoi, cum sa zicem, ca cei buni se vor incununa? Spune-mi mie, au nu pentru Imparatia cerurilor s-au ostenit sfintii in lumea aceasta? Apoi, unde este judecata cea dreapta a lui Dumnezeu? Deci, sa nu va inselati, voi, oamenilor, ascultand pe diavolul; pentru ca, ale lui, sunt unele ca acestea, socotiri si cuvinte. Am auzit pe un oarecare iubitor de pacate, zicand ca, numai pentru frica, ii ingrozeste Dumnezeu pe oameni cu pedepse. Macar ca iubitor de oameni este Dumnezeu, insa, pedepseste pe cei ce gresesc si, mai mult, pe cei ce Il cunosc pe El, ii pedepseste. Spuneti-mi, dar, cei ce numiti pe Dumnezeu amagitor, voi, care ziceti ca nu pedepseste pe cei pacatosi, cine a inecat toata lumea, pe vremea lui Noe, si cumplita primejdie a adus peste tot neamul omenesc? Sau cine a trimis deasupra pamantului sadomitilor pietre cu pucioasa si vapaia de foc? Cine pe egipteni, in mare i-a inecat? Cine pe israiliteni, in pustie i-a hranit? Cine a ars adunarea lui Aviron? Cine, in vremea lui Core si Datan, a poruncit pamantului, ca sa se deschida si de vii sa-i inghita? Cine a pierdut saptezeci de mii de oameni, pe vremea lui David? Cine a omorat o suta optzeci si cinci de mii de oameni, intr-o noapte, pe vremea lui Isaia? Si acum, in toate zilele, suferim primejdii, daca gresim. Cum, dar, vorbesti tu ca, pe unii, ii pedepseste, iar, pe altii, nu-i pedepseste? Hristos Insusi ingrozeste cu pedeapsa: cum poti tu grai acest cuvant, ca nu va fi pedeapsa? Ci, sa ne sarguim ca sa ne facem poruncile, pentru ca Dumnezeu, pe cei ce gresesc si nu se pocaiesc, ii pedepseste, aici sau dincolo, iar pe cei ce vietuiesc cu dreptate, ii incununeaza. Dumnezeului nostru slava, acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.
Cugetare
Enumerînd minunile credinţei creştine, nu trebuie să uităm niciodată nenumăratele şi marile minuni ale schimbării inimii şi dispoziţiei sufletului care se întîmplă la cei care îmbrăţişează cu credinţă şi cu dragoste Ortodoxia.
O, cît de mulţi sînt criminalii periculoşi care prin ea şi-au transformat sufletul cu totul! O, cîţi tîlhari sîngeroşi nu s-au prefăcut prin ea în mieluşei nevinovaţi ce pururea şi-au plîns păcatele după aceea! O, cîţi desfrînaţi nu şi-au dobîndit întreaga curăţie prin lacrimile pocăinţei celei dintru credinţă! O, cîţi prigonitori nu s-au prefăcut în propovăduitori înflăcăraţi ai credinţei, chiar pînă la sînge! O, cîţi egoişti, zgîrciţi şi avari nu au învăţat milostenia de la sfînta credinţă! O, cîţi fricoşi nu s-au transformat în viteji de temut pe calea jertfirii de sine! Iată ce scrie Mitropolitul sfînt Filaret al Moscovei despre Cneazul rus Vladimir:
„Iubitor de desfrînări cum nu a mai fost nimeni altul, păgînul Vladimir, luminîndu-se cu Sfîntul Botez, s-a făcut pildă de vieţuire creştinească pentru toţi; căci el şi-a slobozit toate ţiitoarele şi concubinele păstrînd-o doar pe soţia lui legiuită, dreptcredincioasa Anna. Păgînul însetat de vărsare de sînge omenesc şi grabnic la răzbunarea cea fratricidă s-a făcut după primirea Sfmtului Botez cel mai milostiv prieten al necăjiţilor şi oropsiţilor. Săracii pururea aveau intrare la el, iar el le împărţea fără socoteală bani şi mîncare.”
Mai mult decît atît, Vladimir cel Botezat zicea:
„Dar bolnavii? Ei nu vor putea nicicînd veni la mine!” şi de aceea poruncea ca pe uliţe să umble pururea căruţe pline cu hrană de carne, peşte, pîine, kvas şi miere de albini.
Da, iată cu adevărat împlinirea cuvîntului Scripturii: „Fericiţi cei milostivi” (Matei 5: 7), care s-a înfipt adînc ca un cuţit în inima aleasă a acestui fost păgîn şi străpungînd-o, a înviat-o pe ea şi s-a făcut lege vieţii lui.

Luare aminte
Să luăm aminte la vindecarea minunată a fiicei femeii cananeence (Matei 15:22):
  • La cum femeia cananeeancă stăruia cu lacrimi şi se ruga Domnului să-i mîntuiască pe fiica ei cea rău chinuită de un demon;
  • La cum Domnul a lăudat credinţa femeii şi i-a vindecat-o pe fiica ei;
  • La cum Domnul poate să îl curăţească de demon şi pe al meu suflet carele s-a înstrăinat de El, numai de îl voi ruga şi eu pe Domnul cu credinţă, cu stăruinţă şi cu lacrimi.

Predică
Despre cum de limbă atârnă şi moartea şi viaţa – „În puterea limbii este viaţa şi moartea” (Pildele lui Solomon 18: 21).
Oare nu ne-a arătat însuşi Domnul aceasta atunci cînd a zis că oamenii vor da socoteală înaintea lui Dumnezeu, la înfricoşata Lui Judecată, de tot cuvîntul cel deşert pe care 1-a rostit sau chiar gîndit în viaţă? Oare nu a zis El limpede:
„Căci din cuvintele tale vei fi găsit drept şi din cuvintele tale vei fi osîndit?” (Matei 12: 37)
Cel care va fi găsit drept se va mîntui. Cel care va fi osîndit va pieri veşnic. Prin urmare, vedem noi oare cum viaţa sau moartea noastră veşnică atîrnă de propria noastră limbă? Sfîntul Apostol lacov zice:
„Dacă nu greşeşte cineva în cuvînt acela este bărbat desăvîrşit, în stare să înfrîneze şi tot trupul” (lacov 2: 3).
Taina cea nepătrunsă a cuvintelor pe care le rosteşte omul mare este cu adevărat, iar influenţa lor scapă oricărei măsurători sau estimări.
Astăzi prin intermediul tehnicii cuvintele oamenilor străbat pe loc pămîntul, de la un capăt la celălalt al lui. Cuvîntul pe care limba îl rosteşte în America, îl aude urechea în Europa. Oare nu este acesta un fel de chip al lui Dumnezeu Cel Care aude toate?
O fraţilor, noi nimic nu putem rosti în şoaptă pe pămînt care să nu se audă răsunător în ceruri! Căci fiecare cuvînt al nostru se aude în plenul soboarelor celor îngereşti din ceruri! Iadul însuşi aude fiecare cuvinţel rău al nostru şi îl înscrie spre acuză a vieţii noastre în veac. Cu adevărat, preaînţelept grăieşte înţeleptul Solomon cînd ne zice mereu: în puterea limbii este viaţa şi moartea.
O, Stăpîne Doamne Mîntuitorul nostru, Cela Ce eşti Cuvîntul Cel Veşnic al Tatălui Celui fără de ani, păzeşte limba noastră ca să nu grăim cu ea spre a noastră pieire. Ajută-ne nouă ca să grăim cu ea pururea numai după a Ta sfîntă voie, şi numai cele ce sînt spre mîntuirea noastră cea din veci. Căci noi Ţie Unuia ne închinăm şi pre Tine Unul Te slăvim în veac, Amin!