Icoana Maicii Domnului „Trihirussa” - cea mai cunoscută „jertfă” din Ortodoxie
În semn de recunoștință pentru minunea săvârșită de Maica Domnului prin
icoana sa, Sfântul Ioan Damaschin a lipit pe icoana Maicii Domnului o
mână din argint, o „jertfă” care dă impresia că Maica Domnului are o a
treia mână.
Conform tradiției, Sfântului Ioan Damaschin i-a fost tăiată mâna dreaptă - pentru că ținea cuvântări și scria apologii pentru apărarea icoanelor, în perioada iconoclastă. Spre seară, luând mâna tăiată, Sfântul Ioan s-a așezat înaintea icoanei Maicii Domnului, o zestre de mare preț a familiei sale și a început a se ruga Maicii Domnului din adâncul inimii, ca să-l vindece.
După rugăciune îndelungă, sfântul a adormit și a avut un vis în care Preasfânta Născătoare de Dumnezeu s-a întors spre el, promițându-i vindecare rapidă. Când s-a trezit din somn, Sfântul Ioan a constatat că mâna lui era nevătămată.
În semn de recunoștință pentru minunea săvârșită de Maica Domnului prin icoana sa, Sfântul Ioan Damaschin a lipit pe icoana Maicii Domnului o mână din argint, o „jertfă” care dă impresia că Maica Domnului are o a treia mână. Din acest motiv, această icoană a Maicii Domnului mai este cunoscută sub numele de Icoana Maicii Domnului „cu trei mâini” sau Icoana Maicii Domnului „a Sfântului Ioan Damaschin”.
Icoana originală se află în Mănăstirea Hilandar din Muntele Athos. O copie făcătoare de minuni a icoanei este așezată în Paraclisul Mănăstirii Neamț, fiind adusă aici de către Sfântul Paisie de la Neamț.
• Pomenirea Sfinţilor Mucenici Chir şi Ioan
Aceşti sfinţi mucenici se pomenesc în
treizeci şi una de zile ale lunii ianuarie, unde sînt scrise vieţile şi
mucenicia lor. Astăzi însă facem pomenire de mutarea sfintelor lor
moaşte de la Canopus la Menuthis, şi de multele minuni care s-au lucrat
în timpul acestei mutări. Sfîntul Chiril, Patriarhul Alexandriei, s-a
rugat fierbinte lui Dumnezeu ca să nimicească necurăţia idolatră ce
stăpînea în cetatea Nenuthis, unde se afla o capişte păgînească şi unde
puterea dracilor domnea absolut. Atunci
înaintea Patriarhului Chiril s-a înfăţişat un înger al Domnului care i-a
zis că dracii care domnesc la Menuthis nu vor putea fi surpaţi decît
atunci cînd va aduce în acea cetate moaştele sfinţilor Mucenici Chir şi
loan. Patriarhul a făcut neîntîrziat aceasta: al a adus sfintele
moaşte ale mucenicilor la Menuthis şi a ridicat deasupra lor o slăvită
biserică, cu hramul Sfinţilor Mucenici Chir şi loan. Prin atingerea de
aceste sfinte moaşte, Ammonius, fiul lui
Iulian, guvernatorul Alexandriei, s-a vindecat de scrofuloză; un anume
Theodor s-a vindecat de orbire; Isidor din Maiuma s-a vindecat de o
boală prin care i se mînca ficatul; soţia lui Theodor s-a vindecat de
otrăvire; o anume Eugenia de idropică; şi mulţi alţi oameni s-au
vindecat de alte nenumărate boli grele. Toate acestea s-au întîmplat la anul 412.
• Pomenirea Sfântului Sennuphius, Purtătorul de Steag
Sennuphius a fost un mare nevoitor şi făcător de minuni din pustia egipteană, şi contemporan cu Patriarhul Theofil şi împăratul Teodosie cel Mare. El
s-a supranumit Purtătorul de Steag deoarce, cu rugăciunea, el i-a
ajutat odată împăratului Teodosie să biruiască într-un război cu
duşmanii Imperiului. Cînd împăratul 1-a chemat pe Sennuphius la
Constantinopol, Sennuphius a zis că nu poate merge, dar că îi trimite în
schimb haina lui cea prea sărăcăcioasă şi toiagul lui. Pornind la
război, împăratul s-a îmbrăcat pe deasupra, ca şi cu o platoşă, cu rasa
cea sărăcăcioasă a Părintelui Sennuphius, şi ridicînd în sus toiagul
lui, a pornit la război, şi a biruit.
• Pomenirea Sfântului Cuvios Pavel Doctorul
Pavel din naştere era corintean. Încheindu-şi studiile, Pavel s-a retras la o mînăstire şi s-a făcut monah. El acolo a dat un război cumplit duhului necurat al desfrîului.
După ce cu puterea Sfintei Cruci el a alungat departe acest duh
preanecurat, satana a uneltit atunci o viclenie: el a pus în mintea unei
desfrînate să strige în gura mare că a adus pe lume pruncul lui Pavel.
Unii eretici atunci s-au şi repezit la chilia lui Pavel şi 1-au tîrît
afară din mînăstire, i-au pus pruncul în braţe şi 1-au silit să umble pe
uliţele cetăţii, aşa încît să-1 poată scuipa cei care stăteau pe
margini. Pruncul avea doar cîteva zile. Sfintul Pavel s-a rugat
fierbinte lui Dumnezeu şi a zis gloatei: „Iată, pruncul va grăi şi vă va zice vouă cine este tatăl lui.” Atunci copilul a scos o mînă dintre scutece, a întreptat degetul către un fierar şi a zis: „Iată, acesta este tatăl meu, iar nu Pavel monahul!„. Duşmanii lui Pavel atunci urît s-au ruşinat, iar Dumnezeu
i-a dăruit întru acel ceas lui Pavel puterea de a vindeca suferinţele
şi neputinţele trupeşti şi sufleteşti ale oamenilor, astfel încît cînd
îşi punea el mîinile peste bolnavi, ei se vindecau. Pavel a trăit în veacul al şaptelea.
Cântare de laudă la Sfântul Sennuphius
Bătrînul Sennuphius în pustie postea,
Trupul curăţindu-şi pînă la uscare
De necuratele patimi.
De aceea din el se revărsa Duhul Sfînt,
Ca şi izvorul ce ţâşneşte dintr-o piatră seacă.
Căci trupul cel despătimit
Vas se face al preaputernicului har.
Slăvitul Teodosie împărat de acestea aude
Şi gătindu-se de război pre Bătrînul îl cheamă
Binecuvîntare să-i dea, ca pre cel rău să zdrobească.
Împăratul lui Sennuphius daruri mari vrea să-i dea.
Dar Avva Sennuphius plînge.
El cuvînt trimite lui Teodosie împărat
Zicînd că nu poate să vină: drumurile lungi sînt,
Iar el rugăciunea pe griji lumeşti
Nu poate să o dea.
El mulţumită aduce pentru ale împăratului daruri,
Şi lui îi trimite a lui rasă săracă.
Pe lângă rasă, şi vechiul lui toiag.
Iată darurile monahului către împărat!
„Împăratul rasa aceasta să-mbrace şi-n mînă s-apuce toiagul,
Și fără grijă să pornească, căci pe duşmani îi va nimici”.
Înarmat cu monahiceasca platoşă, împăratul la bătălie porneşte,
Şi din ea se întoarce atotbiruitor.
Împăratul în marea cetate un stîlp înalt zideşte,
Un stîlp al biruinţei, şi-n al lui vîrf
O asemănare de monah.
Acesta semn a rămas credinţei Marelui Teodosie,
Şi a marii biruinţi aduse de Sfîntul Sennuphius monahul.
Deci, pentru credinta lor, dupa ce au indurat grele chinuri in zilele Imparatului Diocletian, Sfintii Chir si Ioan au primit moartea, prin taierea capetelor cu sabia. Atunci, niste crestini au luat trupurile lor si le-au ingropat, cu cinste, in loc tainic, unde au ramas multa vreme, incat, cu timpul, locul ingroparii lor a fost uitat. O suta de ani mai tirziu, pe vremea imparatiei lui Arcadie, vrand Teofil, patriarhul Alexandriei, sa ridice o biserica in orasul Canopus, s-au aflat cinstitele moaste ale celor doi Mucenici ai lui Hristos, Chir si Ioan. Si, cum, aproape de Canopus, era un sat, care se numea Manutin, cu o veche capiste idoleasca si o puternica lucrare de duhuri necurate, ingerul Domnului, s-a aratat Sfantului Chiril, nepotul si urmasul lui Teofil la scaunul Alexandriei, poruncindu-i ca cinstitele moaste ale Sfintilor Chir si Ioan sa le duca la locul numit Manutin, ca, astfel, va fugi, de acolo, diavoleasca putere. Deci, Sfantul Chiril, facand aceasta, a adus sfintele moaste, din Canopus, la Manutin, si, indata, s-au izgonit, de acolo, necuratele duhuri. Si s-au facut cinstitele moaste izvor de tamaduire, incat indracitii se izbaveau, bolnavii se lecuiau, orbii vedeau, ologii umblau, si se dadea oamenilor tot leacul si tamaduirea. Si, asa aflarea si mutarea minunata a acestor sfinte moaste a ajuns praznicul duhovnicesc al zilei de astazi. Dumnezeului nostru slava in veci! Amin.
Si Pavel, stand in mijiocul poporului a zis: "Ascultati fratilor. Iata, sa intrebam pe prunc, ca sa ne spuna noua cine este tatal lui". Si avea pruncul nu multe zile de la nasterea lui. Si a zis catre prunc: "Spune noua, cine este tatal tau?" lar pruncul, rupandu-si scutecele, a aratat cu mana spre un oarecare fierar si a zis: "Acesta este tatal meu, iar nu Pavel monahul". Iar poporul, auzind aceasta, s-a inchinat monahului, cerandu-si iertaciune. De atunci, i-a dat lui Dumnezeu darul de tamaduire, ca isi punea mainile pe cei neputinciosi si se faceau sanatosi. Si, vietuind saptezeci de ani, si mai mult, Cuviosul si-a dat sufletui in mainile Domnului, Caruia bine i-a placut si, numarandu-se ceata Sfintilor, impreuna cu dansii, pe unul din Treime, Dumnezeu, sa-L marim, in veci! Amin.
Intru aceasta zi, cuvant despre iubirea de straini.
Drept acela, fratilor, pe cei straini sa-i iubiti si sa-i faceti pe ei partasi la masa voastra, ca si voi sa auziti pe Hristos graind: "Pentru ca ati facut aceasta unuia din acesti frati, mai mici, ai Mei, Mie Mi-ati facut si Eu voi da voua viata cea vesnica".
Sinaxar 28 Iunie
În această lună, în ziua a douăzeci şi opta, pomenirea aflării cinstitelor moaşte ale Sfinţilor Mucenici Chir şi Ioan.
Aceşti
ai lui Hristos mucenici şi făcători de minuni au trăit pe vremea
împărăţiei lui Diocleţian. Chir era din cetatea Alexandriei, iar Ioan
din cetatea Edesei, şi fiind uniţi amândoi pentru tocmirea lucrurilor
lor umblau şi tămăduiau toată boala şi toată slăbiciunea, şi îndemnând
pe mulţi spre mucenicie au fost vădiţi la stăpânitorul locului, care
aducându-i înaintea lui, i-a dat la tot felul de chinuri, apoi le-a
tăiat capetele.
Iar cinstitele lor trupuri fiind îngrijite şi ascunse
de oameni credincioşi din pricina păgânătăţii ce era atunci, pe vremea
împărăţiei lui Arcadie şi a lui Teofil patriarhul Alexandriei, au fost
aflate cinstitele şi sfintele lor moaşte, a căror pomenire o prăznuim
duhovniceşte, pentru că în această zi în care s-au aflat aceste sfinte
comori din pământ, mulţime de credincioşi cu multe boli s-au
învrednicit de toată tămăduirea. Astfel: îndrăciţii se vindecau,
bolnavii se lecuiau, orbii vedeau, ologii umblau, şi tot leacul şi
tămăduirea se da oamenilor. Şi nu se făceau acestea numai pe vremea
aceea, ci şi până astăzi, cei ce merg cu credinţă la dânşii îndată
dobândesc tămăduirea, întru slava şi lauda Celui ce i-a slăvit pe
dânşii, Hristos, Dumnezeul nostru.
Iar pomenirea lor se face în ziua de 31 ianuarie.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Mucenic Papia.
Acesta a trăit pe vremea lui Diocleţian şi Maximian,
cinstind şi propovăduind pe Hristos, din început de la strămoşii lui.
Dar fiind pârât, a fost prins, şi stând înaintea stăpânitorului, a
fost silit să aducă jertfă, iar el nesupunându-se, ci mai vârtos
ocărând pe guvernatorul, l-a pornit spre mânie. Şi îndată l-au luat
patru inşi, l-au pus jos şi a fost bătut mult cu vine crude, după aceea
îl băgară într-o căldare mare, ce era plină de untdelemn şi cu seu, de
fierbea pe foc şi era minune şi groază ceea ce se vedea: om îmbrăcat
cu focul ca şi cu o haină. Şi a răbdat acel chin, din care pricina pe
mulţi i-a tras spre credinţă în Hristos. După aceea sfântul a fost
supus la nenumărate şi felurite cumplite chinuri. Apoi sfântul îşi
primi sfârşitul prin sabie, întru slava şi lauda adevăratului nostru
Dumnezeu. Amin.
Tot în această zi, pomenirea Dreptului
şi fericitului Serghie Magistrul, care a întemeiat Mănăstirea
Născătoarei de Dumnezeu cea din Nicomidia, ce se zice a lui Nichitiat
(sec. IX).
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Mucenic Macedonie, care s-a săvârşit tăindu-i-se degetele mâinilor şi ale picioarelor.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului Ulchian, care cu pace s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Pavel doctorul, care cu pace s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor doi tineri, care răstigniţi fiind, s-au săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Moise cel depărtat din lume, care cu pace s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Donag, episcopul Libiei, care prin foc s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor şaptezeci de Mucenici cei din Schitopolis, care de sabie s-au săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor trei Mucenici cei din Galaţia, care de sabie s-au săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului Magnu, care s-a săvârşit făcând rugăciune în pace.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Intru aceasta zi, cuvant al Preacuviosului, Parintelui
nostru Efrem Sirul, despre lupta cea duhovniceasca.Rogu-te pe Tine, Mantuitorul lumii, Hristoase, cauta spre mine si ma miluieste si ma izbaveste de multimea faradelegilor mele, ca toate bunatatile pe care Le-ai facut cu mine, din tineretile mele, le-am pangarit. Dumnezeului nostru slava, acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.
Cugetare
Protestanţii au negat puterea lui Dumnezeu de a face minuni prin lucruri materiale. Ei credeau că astfel obţin o credinţă creştină mai „spirituală.” Dar ei nu au făcut altceva decît să sărăcească şi să deformeze creştinismul.
Ei au respins lucrarea puterii lui
Dumnezeu prin Sfintele Icoane, prin moaştele sfinţilor, prin sfinta
Cruce, iar la urmă unii dintre ei chiar şi puterea Sfintei împărtăşanii.
Iar dacă şi-ar urma pînă la capăt această gîndire, atunci ei ar trebui
să respingă chiar şi minunile care s-au lucrat prin trupul înviat al
Domnului Hristos, căci şi trupul Lui tot material a fost; de asemenea,
ei ar trebui să respingă minunile care s-au lucrat prin atingerea
mîinilor sfinţilor Apostoli şi ale tuturor sfinţilor, căci şi aceste
mîini tot materiale sînt – fără ca să mai pomenim toiagul lui Moise cel
din vechime, sau veşmîntul Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, sau
ştergarele Sfintului Apostol Pavel, şi aşa mai departe, în această
respingere, protestanţii stau în contrazicere cu toată Biserica Veche.
Iată una dintre miile de mii de dovezi că Dumnezeu acţionează şi prin
lucruri, mai ales atunci cînd vrea să-i proslăvească pe sfinţii Lui: în
cetatea Alexandriei se afla un stîlp foarte înalt, care în vîrf purta
statuia împăratului Teodosie cel Mare îmbrăcat în rasă monahală şi
purtînd în mînă un toiag. Căci atunci cînd El binevoieşte, Dumnezeu
poate să lucreze şi prin simpla îmbrăcăminte a unui sfînt biruinţa
asupra necredincioşilor. Cine îndrăzneşte să pună hotar lucrării sau
metodelor de acţiune ale puterii Celui Preaînalt?
Luare aminte
Să luăm aminte la vindecarea minunată a celor zece leproşi (Luca 17:12):
- La cum Domnul, prin puterea cuvîntului Lui, i-a vindecat pe cei zece leproşi care au ridicat glasul şi au zis: „Fie-Ti milă de noi!”
- La cum Domnul şi pe mine poate să mă vindece, cel ce bolesc de lepra păcatului, numai de voi striga şi eu cu credinţă şi voi cere Mila Lui cea mare.
Predică
Despre sfinţenie – „Ci, după Sfîntul Care v-a chemat pe voi, fiţi şi voi sfinţi, în toată petrecerea vieţii” (I Petru 1: 15).
Fraţilor, sfinţenia este virtutea care cuprinde toate virtuţile, fiind plinătatea lor.
De aici, fraţilor, urmează că sfîntul
este omul cel care este împodobit cu toate virtuţile. Căci dacă omul are
rugăciune, dar nu este milostiv, nu poate să se numească sfînt. Sau
dacă omul îndură orice durere, dar nu are credinţă şi nădejde, nu poate
fi numărat printre sfinţi. Sau dacă omul este foarte milostiv, dar nu
are credinţă în Dumnezeu, cu adevărat, acest om nu poate deloc să fie
numărat cu sfinţii. Sfîntul este un om desăvîrşit, aşa cum era şi Adam
în Rai înainte de cădere; sau, mai bine zis, aşa cum este Noul Adam,
adică Hristos Domnul şi Dumnezeul nostru. Acesta este Sfîntul Cel mai
înalt decît toţi sfinţii. Acesta este Semănătorul sfinţeniei pe pămînt
şi Hrănitorul tuturor sfinţilor din istorie. El ne-a chemat pe noi la
demnitatea sfinţeniei sfinţilor. El ne-a arătat nouă prin exemplul Lui
ce înseamnă să fii sfînt cu adevărat. El este prototipul tuturor
sfinţilor, precum El este şi arhetipul tuturor oamenilor.
Căci omul adevărat, fraţilor, nu este altul decît sfîntul. Sfîntul sau omul, unul şi acelaşi lucru trebuie să fie.
Domnul Hristos ne-a arătat nouă ce este
aceea să fii om şi ce este aceea să fii sfînt. Sfîntul Apostol Petru ne
porunceşte: Fiţi sfinţi în toată petrecerea vieţii! Căci sfîntul nu este
sfînt doar într-o privinţă a vieţii lui, ci în toate privinţele vieţii
lui. Noi trebuie să fim sfinţi în toate lucrările vieţii noastre, mari
sau mici, dacă dorim să ne numărăm şi noi în rîndurile sfinţilor; adică,
în rîndurile oamenilor ale căror vieţi au fost în deplină armonie cu
prototipul sfinţeniei şi cu arhetipul omenesc – Domnul Dumnezeu lisus
Hristos şi Om.
O, Atotsfinte Stăpîne, Ţie se cuvine toată slava şi mulţumirea în veci, Amin!