Icoana Maicii Domnului „Balikinskaya”
În timpul războiului cu suedezii, icoana Maicii Domnului „Balikinskaya”
a lăcrimat. În acea perioadă, icoana se afla în casa lui Dulskogo Pan,
cel care a adus-o pe tărâmul rusesc. Văzând minunea, acesta a promis că
va construi o biserică în care va așeza icoana Fecioarei Maria. Nedorind
să se despartă de icoana făcătoare de minuni, el a întârziat zidirea
bisericii. Însăși Preasfânta Născătoare de Dumnezeu i s-a arătat în vis
lui Dulsky și i-a poruncit să construiască biserica în care a promis că
va așeza icoana Sa.
Icoana Maicii Domnului „Balikinskaya” este prăznuită pe 30 iunie.
Această icoană a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu își
are numele de la satul Balykina, din provincia Cernigov. În unele
sinaxare rusești mai este numită și icoana Maicii Domnului „Volyn”.
Potrivit tradiției, icoana a fost adusă în Rusia în secolul al
XVII-lea, în timpul domniei lui Mihail Romanov, de refugiații ortodocși
din Galicia.
În timpul războiului cu suedezii, icoana Maicii Domnului „Balikinskaya”
a lăcrimat. În acea perioadă, icoana se afla în casa lui Dulskogo Pan,
cel care a adus-o pe tărâmul rusesc. Văzând minunea, acesta a promis că
va construi o biserică în care va așeza icoana Fecioarei Maria. Nedorind
să se despartă de icoana făcătoare de minuni, el a întârziat zidirea
bisericii. Însăși Preasfânta Născătoare de Dumnezeu i s-a arătat în vis
lui Dulsky și i-a poruncit să construiască biserica în care a promis că va așeza icoana Sa.
După acest vis, el a zidit biserica cu hramul Sfântului Nicolae și a
mutat icoana în ea. Mutarea icoanei s-a săvârșit în ziua de 4 august
1711. Din acel moment, icoana a devenit cunoscută ca icoana Maicii
Domnului „Balikinskaya” și a săvârșit numeroase minuni.
Pe 24 iunie 1811, contesa Anna Ivanovna Bezborodko a ferecat icoana
într-o îmbrăcăminte de argint aurit, ornamentată cu pietre prețioase. Pe
îmbrăcămintea icoanei stă scris ca mărturie: „Această ferecătură a fost
donată de contesa Anna Ivanovna Bezborodko pe 24 iunie 1811”.
Icoana este renumită în tot cuprinsul Rusiei pentru vindecările
minunate și variate pe care le săvârșește. Este cunoscută în special
pentru vindecările afecțiunilor sistemului nervos. Printre minunile cele
mai cunoscute sunt: izbăvirea localității Rozhkov de epidemia de holeră
din anul 1872, izbăvirea de ciumă a satului Kovalevkepred din anul 1876
și vindecare de pneumonie a unei familii în anul 1886.
Icoana Maicii Domnului „Balikinskaya” este pictată pe pânză lipită pe
lemn. Preasfânta Născătoare de Dumnezeu își ține mâinile împreunate în
rugăciune, iar Pruncul Hristos se odihnește în poala Maicii Sale.
O copie fidelă a acestei sfinte icoane a aparținut Sfântului Ioan
Maximovici, Mitropolit de Tobolsk (prăznuit pe 10 iunie † 1715) de când
era Episcop de Cernigov. Sfântul Ioan a fost cel care a dat
binecuvântare ca în jurul bisericii în care se afla icoana Maicii
Domnului „Balikinskaya” să se formeze o mănăstire în anul 1712. Aceasta a
funcționat până în anul 1923, când a fost închisă și demolată.
În anul 1993, Biserica Ortodoxă din Rusia a hotărât redeschiderea și
restaurarea mănăstirii. Doi ani mai târziu, în 1995 icoana Maicii
Domnului „Balikinskaya” a fost așezată în biserica mănăstirii. În toată
această perioadă, icoana fusese păstrată în secret de câțiva creștini
evlavioși, pentru a evita distrugerea ei.
Sfântul Ierarh Ghelasie s-a nevoit în veacul al XIV-lea, mai întâi ca
sihastru pe valea pârâului Râmeţ din Munţii Apuseni şi, apoi, ca egumen
al Mănăstirii Râmeţ din judeţul Alba, având o viaţă duhovnicească
îmbunătăţită şi învrednicindu-se încă din tinereţe cu darul facerii de
minuni. Era originar din partea locului. Luând din tinereţe jugul lui
Hristos, a deprins de la cei mai iscusiţi eremiţi meşteşugul luptei
duhovniceşti. Apoi, curăţindu-şi mintea de cugetele cele rele şi
învrednicindu-se de darul facerii de minuni, a coborât în obşte şi a
ajuns vestit povăţuitor de suflete, întemeind o obşte de monahi aleşi.
În tradiţia locului se spune despre Cuviosul Ghelasie că avea
doisprezece ucenici cu care împreună se ruga şi postea, săvârşind
sfintele slujbe cu mare osârdie şi frică de Dumnezeu. În toată
săptămâna, Cuviosul Ghelasie nu primea mâncare, îndestulându-se numai
cu Preacuratele Taine. Ziua mergea cu ucenicii la ascultare, iar noaptea
făcea priveghere şi săvârşea Sfânta Liturghie. Numai sâmbăta şi
Duminica mânca împreună cu călugării la trapeza mănăstirii.
Acest cuvios sihastru era, de asemenea, un mare părinte duhovnicesc al
sihaştrilor din Munţii Râmeţ, precum şi al sătenilor din Ţara Moţilor.
în posturi cerceta pe toţi sihaştrii ce se nevoiau în peşteri de piatră
şi el însuşi se ostenea la rugăciune împreună cu dânşii. Apoi cobora în
mănăstire, unde îl aşteptau credincioşii şi mocanii de prin munţi. La
fericitul Ghelasie veneau şi mulţi bolnavi, mai ales cei stăpâniţi de
duhuri rele, şi cu rugăciunile lui se vindecau, căci avea mare dar de la
Dumnezeu.
Odată, fiind cu ucenicii la adunat fân în poiana mănăstirii numită
Hopaţi şi fiind mare arşiţă, încât toţi sufereau de sete, Cuviosul
Ghelasie a căzut la rugăciune şi îndată a aflat un izvor cu apă. Acest
izvor de apă rece se vede până în zilele noastre şi se cheamăIzvorul Cuviosului Ghelasie. Mulţi săteni iau apă din el pentru sănătate şi binecuvântare.
Altădată, urcând Sfântul Ierarh Ghelasie în poiană cu asinul său la
adunat fân, şi-a cunoscut dinainte sfârşitul. Deci, rugându-se mult,
şi-a chemat ucenicii, poruncindu-le să trăiască în desăvârşită
dragoste, să iubească Biserica şi să fugă de beţie, desfrâu şi de tot
păcatul. Apoivsărutându-i pe toţi, şi-a dat sufletul în mâinile lui
Hristos.
În tradiţia mănăstirii se spune că, în ceasul când cobora asinul de pe
munte cu trupul Sfântului Ghelasie au început clopotele de prin sate să
sune singure. Apoi, fiind plâns de ucenici, a fost îngropat lângă zidul
bisericii şi mulţi bolnavi se vindecau la mormântul lui.
În anii din urmă, s-au descoperit în chip minunat, prin bunătatea şi
milostivirea lui Dumnezeu, în jurul mănăstirii, bucăţi din sfintele sale
moaşte, prin care se fac nenumărate minuni în rândul credincioşilor
veniţi la mănăstire pentru rugăciune şi închinare.
Astfel, o femeie, pe numele ei Maria, din Negreşti-Oaş, după ce i s-a
arătat în vis un porumbel care a îndemnat-o să meargă la Mănăstirea
Râmeţ, să se roage şi să se atingă de moaştele Sfântului Ghelasie, a
făcut precum i se poruncise în vis şi s-a vindecat de epilepsie. Unei
alte femei, din Albina - Timiş, i-a fost vindecată mâna bolnavă prin
neîncetate rugăciuni şi lacrimi la moaştele Sfântului Ghelasie, iar un
credincios căzut în rătăcire de la dreapta credinţă, din Cocora - Alba,
şi care era paralizat, adus fiind într-un car cu boi, a aflat vindecare
prin neîncetatele sale rugăciuni şi ale părinţilor la Moaştele Sfântului
Ghelasie, întorcându-se vindecat la casa sa trupeşte şi sufleteşte,
asemenea paraliticului din Evanghelie.
Ceea ce s-a transmis prin tradiţia locului, de generaţii întregi, s-a
adeverit în zilele noastre, când, în anul 1978, s-a descoperit în
biserica mănăstirii o inscripţie de mare însemnătate pentru Biserica şi
neamul românesc, mai ales din părţile Transilvaniei, şi care
consemnează numele „Arhiepiscopului Ghelasie", al zugravului „Mihul de
la Crişul Alb", precum şi anul 1337. Acest Arhiepiscop al
Transilvaniei, primul atestat cu numele, este îmbunătăţitul Ghelasie pe
care poporul, în evlavia sa, îl cinsteşte ca sfânt.
Deci, fără îndoială, Sfântul Ghelasie a fost Arhiepiscop şi păstor
sufletesc al credincioşilor din centrul Transilvaniei şi din Munţii
Apuseni în secolele XIV-XV, retrăgându-se la bătrâneţe în mănăstirea de
metanie, Râmeţ.
Iar vieţuitorii sfintei mănăstiri îi cinstesc cu veneraţie părţi din
sfintele moaşte, ştiind că, prin rugăciuni neîncetate la Bunul Dumnezeu,
acestea au darul vindecării de boli şi de suferinţe. Cu ale cărui
sfinte rugăciuni, Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu,
miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
• Soborul Sfinţilor, Slăviţilor şi Întrutotlăudaţilor Apostoli
Deşi fiecare dintre cei doisprezece Mari
Apostoli ai lui Dumnezeu au zilele lor aparte de prăznuire de-a lungul
anului bisericesc, Biserica a rînduit anume această sfîntă zi ca
împreună Prăznuire a Sinaxei lor, sau a sfîntului lor Sobor, între care
se numără şi Sfîntul Pavel. Iată numele şi zilele aparte de prăznuire a
fiecăruia dintre cei Doisprezece Apostoli: Petru (29 iunie și 16
ianuarie), Andrei (30 noiembrie), Iacov, fiul lui Zevedeu (30 aprilie),
Ioan Teologul (26 septembrie și 8 mai), Filip (14 noiembrie),
Vartolomeu (11 iunie și 25 august), Toma (6 octombrie), Matei
Evanghelistul (16 noiembrie), Iacov, fiul lui Alfeu (9 octombrie), Tadeu
sau Iuda, fratele lui lacov (19 iunie), Simon Zilotul (1o mai), Matias
(9 august) și Pavel (29 iunie). Să ne aducem acum aminte şi de cum şi-a
încheiat viaţa lui pe pămînt fiecare dintre aceşti bărbaţi preasfinţi şi
luminători ai lumii de care lumea nu a fost vrednică: Petru a fost
răstignit cu capul în jos. Andrei a fost răstignit pe crucea în formă de
X. lacov, fiul lui Zevedeu a fost decapitat. loan Cuvîntătorul de
Dumnezeu s-a odihnit în chip tainic (trupul lui nu s-a mai găsit în
mormîntul în care fusese pus). Filip a fost răstignit. Vartolomeu a fost
răstignit, biciuit şi decapitat. Toma a fost străpuns de cinci săgeţi.
Matei Evanghelistul a fost ars de viu. lacov fiul lui Alfeu a fost
răstignit. Tadeu sau Iuda Fratele lui lacov a fost răstignit. Simon
Zilotul a fost răstignit. Matias a fost bătut cu pietre şi la urmă, mort
fiind, i s-a tăiat capul. Pavel a fost decapitat.
• Pomenirea Ţareviciului Petru
Petru era de neam tătar şi nepotul de
frate al Hanului tătar Berkai. El a auzit odată o predică despre
mîntuirea sufletului rostită de Sfîntul Chiril al Rostovului, iar acele
cuvinte i-au intrat în inimă adînc. Cînd a mai fost de faţă şi la
minunata vindecare a fiului lui Berkai prin rugăciunile Sfîntului
Chiril, el a părăsit în taină Hoarda de Aur şi s-a refugiat la Rostov,
unde a luat Sfîntul Botez. El s-a închinat
pe sine din toată inima, din tot cugetul şi din toată virtutea lui
tuturor nevoinţelor şi studierii cu osîrdie a Sfintelor Scripturi şi
Dreptei Credinţe. Astfel petrecînd el, i s-au înfăţişat odată la
malul unui lac înşişi Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel, la ceasul nopţii
în vis, şi i-au poruncit lui ca să le zidească lor o biserică în chiar
acel loc, şi i-au dat şi banii îndestulători pentru sfinta zidire.
Fericitul Petru cu adevărat a ridicat o preafrumoasă şi slăvită biserică
în acel loc, şi a fost tuns monah în ea pe cînd s-a aflat la adînci
bătrîneţe, după moartea soţiei lui. Fericitul Petru a adormit cu pace la
foarte adînci bătrîneţi, în a douăzeci şi noua zi a lunii iunie din
anul 1290, iar biserica de el durată s-a făcut mînăstire, care există şi
în ziua de azi: ea se numeşte Mînăstirea Petrovsk.
• Pomenirea Sfântului Cuvios Gheorghie Ivireanul [Georgianul]
Gheorghie s-a născut în Georgia la anul 1014 şi era înrudit cu regii georgieni. El
a primit o foarte înaltă şi solidă educaţie clasică încă din copilăria
lui, dar inima îl trăgea către viaţa duhovnicească cea întru Dumnezeu.
După ce a vieţuit întru multe nevoinţe pe lîngă vestitul duhovnic
Gheorghe de la Muntele Negru, el s-a dus la Sfîntul Munte şi şi-a
continuat acolo nevoinţele în Mînăstirea Iviron, căreia i-a ajuns şi
stareţ. Cu ajutorul împăratului Constantin Monomahul, el a refăcut
Ivirul şi a acoperit biserica mînăstirii cu un acoperiş de plumb, care
rămîne pînă în ziua de astăzi. El a tradus Sfintele Scripturi,
Proloagele şi cărţile Sfintelor Slujbe în limba georgiană. Regele Bagrat
1-a chemat în Georgia ca să povăţuiască poporul. El a fost primit cu
onoruri regale în patria lui şi a călătorit pretutindeni, învăţînd şi
clerul şi poporul. Ajungînd la adînci bătrîneţi, el a dorit să se
întoarcă şi să-şi ia obştescul sfîrşit la Sfîntul Munte, şi a şi pornit
la drum, dar moartea 1-a aflat la Constantinopol, anul fiind 1067.
Sfintele lui moaşte au fost mutate în Mînăstirea Ivirul. Deşi
ziua sfintei lui adormiri a fost în douăzeci şi patru de zile ale lunii
mai, georgienii îl prăznuiesc la 30 iunie, socotindu-1 întocmai cu
Apostolii.
Sinaxar 30 Iunie
În această lună, în ziua a treizecea, soborul Sfinţilor, Slăviţilor şi
întru tot lăudaţilor Apostoli celor doisprezece, cu arătare, cum şi
unde fiecare dintr-înşii a propovăduit şi unde s-a săvârşit.
PETRU:
Petru apostolul şi întâiul ucenicilor, propovăduind
întâi Evanghelia în Iudeea şi în Antiohia, după aceea în Pont,
Galaţia, Capadocia, Asia şi în Bitinia, s-a pogorât până la Roma. Şi
biruind cu minunile pe Simon vrăjitorul, a fost răstignit de Nero cu
capul în jos şi aşa şi-a primit sfârşitul.
PAVEL:
Pavel apostolul şi corifeul apostolilor, întrecând pe
toţi apostolii cu dumnezeiască râvnă şi cu credinţa în Hristos,
propovăduind pe Hristos din Ierusalim până la Iliric, şi mergând la
cetatea Romei, i s-a tăiat capul de către Nero.
ANDREI:
Andrei apostolul, cel întâi-chemat şi fratele lui
Petru, propovăduind pe Hristos în toată marginea Mării din Bitinia, a
Pontului şi a Armeniei, şi întorcându-se prin Pont şi Bizanţ, s-a
pogorât până la Elada, şi fiind răstignit de Egeat la Patarele Ahaiei,
şi-a primit sfârşitul.
IACOV:
Iacov apostolul şi fiul lui Zevedei propovăduind pe
Hristos în toată Iudeea, a fost omorât de Irod Agripa cu sabia, pentru
buna sa îndrăzneală.
IOAN:
Ioan evanghelistul şi cuvântătorul de Dumnezeu şi
fratele lui Iacov, cel ce s-a rezemat de pieptul lui Hristos,
propovăduind pe Hristos în Asia, şi fiind izgonit de Domiţian la
Patmos, şi trăgând multă mulţime de popor către Hristos, s-a întors la
Efes şi s-a odihnit cu pace, plin fiind de zile.
FILIP:
Filip cel din Betsaida Galileii, împreună-cetăţean
fiind cu Andrei şi cu Petru propovăduind şi el pe Hristos în Asia şi în
Ierapoli cu Mariamni, sora sa şi cu Vartolomeu, pe urmă fiind
răstignit de către elini în Ierapole, şi-a primit sfârşitul.
TOMA:
Toma, care şi Geamăn se zice, propovăduind Evanghelia
lui Hristos la parţi, mideni, perşi şi indieni, cei ce se zic bogaţi,
s-a săvârşit fiind pătruns de dânşii cu suliţe.
BARTOLOMEU:
Bartolomeu apostolul propovăduind Evanghelia lui
Hristos la indienii ce se zic bogaţi, a fost răstignit în Urvanupoli,
de şi-a primit sfârşitul într-însa, iar sfintele lui moaşte punându-le
într-o raclă de fier, le-au aruncat în mare.
MATEI:
Matei, care şi Levi se zice, fratele lui Iacov Alfeu,
vameşul şi evanghelistul, care şi ospăţ mare a făcut lui Iisus,
propovăduind pe Hristos, şi fiind împroşcat cu pietre, a răposat în
Ierapoli Asiriei, primindu-şi sfârşitul prin foc.
IACOV ALFEU:
Iacov Alfeu şi fratele lui Matei, căci amândoi aveau
tată pe Alfeu, fiind spânzurat pe cruce de cei necredincioşi, şi-a
primit sfârşitul.
SIMON ZILOTUL:
Simon Zilotul cel din Cana-Galileei, care şi Natanail
este numit în Evanghelia după Ioan, trecând prin toată Mauritania şi
prin Africa, propovăduind pe Hristos, şi fiind răstignit de dânşii, s-a
săvârşit.
TADEU:
Iuda al lui Iacov, care de Luca şi în Evanghelie şi în
Fapte este numit Iuda, iar de Matei şi de Marcu este numit Tadeu şi
Liveu, frate fiind după trup Domnului nostru Iisus Hristos,
propovăduind Evanghelia în Mesopotamia, apoi a răposat în cetatea
Ararat, fiind spânzurat şi săgetat de necredincioşi.
MATIA:
Matia care în locul vânzătorului a fost pus în număr cu
apostolii, propovăduind pe Hristos în Etiopia, şi chinuit fiind de
dânşii cu multe chinuri, şi-a dat sufletul la Dumnezeu.
IACOV, RUDA DOMNULUI:
Iacov, ruda Domnului, şi fecior lui Iosif logodnicul,
fiind întâiul episcop al Ierusalimului, fiind aruncat jos de pe aripa
templului şi lovit în cap cu un mai de cele de la nălbitori, şi-a
primit sfârşitul.
SIMEON:
Simon care şi Simeon şi Cleopa se cheamă, feciorul lui
Iosif şi fratele lui Iacov, al doilea episcop al Ierusalimului. Acesta a
trăit o sută douăzeci de ani, căci era rudenie Domnului, şi din neamul
lui Iuda; fiind osândit şi silit de Domiţian, împăratul Romei, să bea
otravă ce era scoasă din târâtoare veninoase, din şerpi, scorpii şi
din păianjeni, n-a păţit nici o stricăciune; apoi fiind răstignit de
Traian împăratul, s-a săvârşit.
VARNAVA (BARNABA):
Varnava, care şi Iosif se zice, de care se aminteşte în
Faptele Apostolilor, a scris Evanghelia după Matei cu mâna sa, şi s-a
săvârşit ucis cu pietre în Cipru.
MARCU:
Marcu evanghelistul, care era ucenic şi fiu duhovnicesc
lui Petru, corifeul apostolilor, şi a scris de la dânsul Evanghelia, a
propovăduit Evanghelia în Alexandria şi prin ţinuturile ei până la
Pentapoli. După aceea, fiind tras în Alexandria Egiptului şi fiind ars,
a mărturisit şi l-au îngropat acolo.
LUCA:
Luca evanghelistul şi doctorul (şi cu Pavel dimpreună
călătorul) a scris Evanghelia după propovăduirea fericitului Pavel,
încă şi Faptele Apostolilor; după ce s-a dus de la Roma, lăsând acolo
pe Pavel, a învăţat prin toată Grecia precum se spune, şi s-a săvârşit
cu pace la Teba Beoţiei, fiind de 80 de ani. Şi se spune că el cel
dintâi a zugrăvit icoana Domnului Dumnezeului nostru Iisus Hristos şi a
pururea Fecioarei Maria, ceea ce L-a născut pe Dânsul, şi a corifeilor
apostolilor, şi de acolo a ieşit în toată lumea acest binecredincios
şi a tot cinstit lucru.
FILIP:
Filip, care este pomenit în Fapte, cel ce este din
Cezareea Palestinei, care a fost însurat şi a avut patru fiice
proorociţe, a fost făcut de apostoli diacon, şi a botezat pe Simon, ce
se făţărnicise, şi a luminat de asemenea pe etiopianul famen. Acesta
propovăduind în Trala Asiei, a murit acolo cu toate cele patru fiice
ale sale.
ANANIA:
Anania apostolul şi episcopul Damascului, care prin
descoperire dumnezeiască a botezat pe Pavel, făcând multe tămăduiri în
Damasc şi în Elefterupoli, a fost bătut cu vine de bou de guvernatorul
Lupian, şi zgâriat pe coaste şi ars cu făclii, apoi ucis cu pietre
afară din cetate.
JUST:
Iosif, care şi Just şi Varsava este numit, a fost la un gând cu cei 70 de ucenici, fiind unul dintre ei.
ŞTEFAN:
Ştefan, întâiul mucenic, unul din cei şapte diaconi şi
din cei 70 de ucenici, este pomenit în Faptele Apostolilor. El a fost
omorât cu pietre de iudei, fiind îndemnător şi Pavel la moartea lui.
După aceea în zilele marelui Constantin, au fost aduse moaştele lui în
Constantinopol şi aşezate în Costanziani.
PROHOR:
Prohor, şi acesta din cei şapte diaconi şi din cei 70
de ucenici, care a fost episcop al Nicomidiei din eparhia Bitiniei, cu
pace s-a săvârşit.
NICANOR:
Nicanor unul fiind din cei şapte diaconi şi din cei 70
de ucenici, care a fost episcop al Bostrilor Arabiei, de elini prin foc
a fost ucis.
PARMENA:
Parmena, unul din cei şapte diaconi şi din cei 70 de ucenici, în vederea apostolilor, cu pace s-a săvârşit în slujba sa.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Mucenic Meliton, care cu pace s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Mucenic Petru cel din Sinopi, care s-a săvârşit târât pe pietre.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Noul Mucenic Mihail grădinarul, care a mărturisit în Atena la anul 1770.
Tot în această zi, facem şi pomenirea Părintelui nostru, Sfântul Ierarh Ghelasie de la Râmeţ.
În
veacul al XIV-lea, a trăit la Mănăstirea Râmeţ, un monah cu viaţă
îmbunătăţită, al cărui nume era Ghelasie. Credincioşii din partea
locului, l-au cinstit pe acesta ca sfânt din neam în neam, până în
zilele noastre, iar vieţuitorii sfintei Mănăstiri, îi cinstesc cu
veneraţie părţi din moaşte ştiind că prin rugăciuni neîncetate la Bunul
Dumnezeu, acestea au darul vindecării de boli şi suferinţe. Ceea ce
s-a transmis prin tradiţia locului de generaţii întregi, s-a adeverit
în zilele noastre, când, în anul 1978, s-a descoperit în biserica
Mănăstirii o inscripţie de mare însemnătate pentru Biserica şi neamul
românesc, mai ales din părţile Transilvaniei şi care consemnează
numele, "Arhiepiscopului Ghelasie", al zugravului Mihul de la Crişul
Alb", precum şi anul 1377. Acest Arhiepiscop al Transilvaniei, primul
atestat cu numele, este îmbunătăţitul Ghelasie pe care poporul, în
evlavia sa, îl cinsteşte ca sfânt.
În anii din urmă, s-au descoperit în chip minunat prin
bunătatea şi milostivirea lui Dumnezeu, în jurul Mănăstirii, părţi din
sfintele sale moaşte, prin care se fac nenumărate minuni în rândul
dreptcredincioşilor veniţi la Mănăstire pentru rugăciune şi închinare.
Astfel, o femeie, pe numele ei Maria, din Negreşti-Oaş, după ce i s-a
arătat în vis un porumbel care a îndemnat-o să meargă la Mănăstire la
Râmeţ, să se roage şi să se atingă de moaştele Sfântului Ghelasie, a
făcut precum i se poruncise în vis şi s-a vindecat de epilepsie. Unei
alte femei, Elisabeta din Albina (Timiş), i-a fost vindecată mâna
bolnavă, prin neîncetate rugăciuni şi lacrimi la moaştele Sf. Ghelasie,
iar un credincios căzut în rătăcire de la dreapta credinţă din Cocora
(Alba) şi care era paralizat, adus fiind într-un car cu boi, a aflat
vindecare, prin neîncetatele sale rugăciuni şi ale părinţilor la
moaştele Sfântului Ghelasie, întorcându-se vindecat la casa sa,
trupeşte şi sufleteşte, asemenea paraliticului din Evanghelie.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Cântare de laudă la Sfinţii Apostoli
Lumea întreagă ca o pustie era,
Străbătută de-a curmezişul
De Carul de Foc al Duhului.
Chipuri de foc sînt Sfinţii Apostoli.
Prin ei Duhul Sfint zidirea
O a înnoit.
Pustia cea moartă la viaţă s-a întors
Străbătută fiind de-a curmezişul
De nori repezi de minunat har.
Apostolii cei minunaţi, nouri de apă vie purtători,
Ei cei simpli, ce înţelepţi, pescari şi viteji!
Ei torţa credinţei au purtat
De la Gangele indian
Şi pînă-n Tamisa engleză.
Ei sfinţenia vestit-au din Nil şi pînă în Pont,
Din Persia neamurilor şi pînă în Galia cea de bronz,
Pretutindeni unde treceau picioare omeneşti
Sau corăbii pînzele îşi umflau.
Pretutindeni ei vesteau minunea Lui Dumnezeu Cel întrupat
Pretutindeni ei vesteau minunea Lui Dumnezeu Cel înviat,
Fără să se plîngă, fără să se teamă,
Fără şovăire.
În calea lor mările adînci
Sau munţii cei înalţi
Nicicum nu au putut să stea.
Sabia nu i-a înfricoşat, nici prigonirea.
Nici flăcările iadului toate
Pornite împotriva lor
Nu i-au putut opri.
Căci pe ei îi călăuzea Adevărul,
Iar nu neputincioasele basme.
Hristos ne este nouă viaţa, iar moartea un cîştig
Aşa grăiau.
Pe astfel de viteji, ce putea să-i rănească?
Nici răstignirea, nici biciuirea,
Pe care lumea asupra lor
Zadarnic le-au adus.
Ei împărătesc pe vecie, căci aşa binevoit-a Dumnezeu.
Sfantul Apostol Andrei, "cel intai chemat", era fratele Sfantului Petru. Dupa traditie, el a propovaduit credinta lui Hristos in toate tarile de pe langa Marea Neagra si in Dobrogea, dupa care, s-a intors in Tracia si s-a dus in Grecia, iar la Patras, a fost rastignit pe o cruce in forma literei X, "Crucea Sfantului Andrei".
Sfantul Apostol Iacob, fiul lui Zevedeu, a fost numit de Domnul, "fiul tunetului", ca si fratele sau, Sfantul Ioan Evanghelistul. Impreuna cu acesta, si cu Petru, a vazut Schimbarea la Fata a Domnului pe Tabor. Dupa Inaltarea la cer a Domnului, el a propovaduit cuvantul lui Dumnezeu in Ierusalim si in Iudeea si a fost ucis de Irod Agripa, cu sabia.
Sfantul Apostol Ioan Evanghelistul, numit si Teologul, adica, cuvantatorul de Dumnezeu, era ucenicul iubit, care, la Cina si-a rezemat capul pe pieptul lui Hristos, iar, langa Cruce, a stat cu Preacurata Fecioara si s-a invrednicit a se numi fiu al ei. Acesta a propovaduit Evanghelia in Efes si in toata Asia si a scris Evanghelia a patra, Apocalipsa si cele trei Epistole din Noul Testament. El a adormit, in Domnul, la Efes, batran fiind cu anii.
Sfantul Apostol Filip era din Betsaida Galileii, cetatea lui Petru si Andrei. Acesta a adus la Hristos pe Natanail si a propovaduit pe Hristos, in partile Asiei, cu sora sa Mariam, a avut sfarsit mucenicesc, in Ieropole, din Frigia.
Sfantul Apostol Bartolomeu, a propovaduit pe Hristos, o vreme, impreuna cu Apostolul Filip, in Asia, iar, dupa moartea acestuia, a mers pana in India, si a talcuit, pentru indieni Evanghelia scrisa de Sfantul Matei. S-a dus, apoi, de acolo, in Armenia cea Mare si in Albana a primit moarte de mucenic.
Sfantul Apostol Toma este cel caruia i se mai spunea si "Geamanul" si care a pipait ranile Mantuitorului, dupa Invierea Lui. A purtat lumina Evangheliei pana in partile Indiei si a murit strapuns de sageti, pentru Hristos.
Sfantul Apostol Matei, care pe cand era vames, se numea Levi, lasand toate, n-a pregetat sa mearga dupa Hristos. Si, fiind scriitor, a scris cel dintai, Evanghelia Domnului, in limba ebraica, si, apoi, aceeasi Evanghelie, in greceste. El a propovaduit pe Hristos in toata Etiopia si, traditia spune, Apostolul a primit moarte de mucenic, fiind ars pe rug, in Etiopia.
Sfantul Apostol Iacob al lui Alfeu, a propovaduit cuvantul lui Dumnezeu in multe tari din rasarit, inchinatoare la idoli. Deci, nenumarate neamuri aducand la Hristos, a primit moarte de mucenic, iar, cei ce s-au intors la credinta, l-au numit "samanta dumnezeiasca."
Sfantul Apostol Iuda Tadeul, este acela care a propovaduit pe Hristos in Iudea, in Galileca si in Samaria, in Arabia, in Siria si in Mesopotamia. Si, fiind spanzurat de un lemn, de slujitorii idolilor, din partile Araratului, si-a pus sufletul pentru Domnul sau.
Sfantul Apostol Simon Zilotul era din Cana Galileii. A propovaduit cu mult zel, cuvantul mantuirii in Mauritania si, din Africa, pana in Britania. Si, rastignit fiind de cei necredinciosi, si-a dat lui Dumnezeu duhul sau.
Sfantul Apostol Maria a fost ales in locul lui Iuda, vanzatorul, numarandu-se cu cei unsprezece Apostoli. El a propovaduit pe Hristos in Capadochia si in Etiopia. Si acolo, multe patimind, cu moarte napraznica s-a savarsit.
Sfantul mare Apostol Pavel, care in urma tuturor, a fost chemat de Sus, de la Domnul, la apostolie, s-a aratat vas ales al lui Hristos, ca L-a purtat pe Domnul neamurilor si a imparatilor de la Ierusalim si pana la Roma. Deci, si-a savarsit nevointa alergarii sale, fiind ucis de Nero, cu sabia. Drept aceea, acest Sfant Apostol se praznuieste, de catre Biserica, impreuna cu Sfantul Petru, ca unul ce, mai mult decat alti Apostoli, s-a ostenit, cu bunavestirea lui Hristos Dumnezeului nostru slava!
Cugetare
Neîncetata îngrijire de binele oamenilor! Această grijă a înlăţat spiritele şi inimile nobile ale sfinţilor apostoli.
Scriind despre Sfîntul Apostol Pavel, Sfîntul Ioan Gură de Aur îl numeşte „tatăl a toată lumea”. „Ca şi cînd el ar fi dat naştere cu dureri, întregii lumi,” scrie Sfîntul Ioan Gură de Aur, „el a lucrat cu înfrigurare zi şi noapte ca să-i aducă pre toţi în împărăţie”.
Cu adevărat, înalt este numele de „tată
al întregii lumi”, iar dacă se cuvine ca cineva dintre oameni – în afară
de Dumnezeu – să poarte acest nume, atunci cu siguranţă că el se cuvine
Apostolilor lui Hristos. Prin îngrijirea lor paternă faţă de întreaga lume, ei au fost cu adevărat „taţi ai întregii lumi”.
Sînt multe mame pe lume cărora le pasă de copiii lor mult mai puţin decît le-a păsat apostolilor de binele persecutorilor şi ucigaşilor lor.
Sfîntul Apostol Petru 1-a mîntuit de două
ori de la moarte pe cel mai înverşunat duşman al lui, Simon Magul:
odată cînd îl înşfăcase poporul ca să îl ardă de viu şi altă dată cînd
era să fie mîncat de un cîine. Gîndiţi-vă numai cum a răsplătit lumea
acestor binefăcători ai ei! Ea le-a răsplătit ca şi cînd Sfinţii
Apostoli ar fi fost cei mai mari criminali şi tîlhari. O, cît de
adevărate sînt cuvintele Sfîntului Chiril, care zice:
„Cîtă vreme sîntem în trup, noi creştinii parcă am fi la fel precum păgînii; diferenţa între noi stă doar în duh”.
Luare aminte
Să luăm aminte la minunata pocăinţă a tîlharului de pe cruce, cel de la dreapta Domnului (Luca 23: 40):
- La cum acest tîlhar înţelept a simţit apropierea lui Dumnezeu şi suferinţa Lui, s-a pocăit şi s-a rugat Lui pentru mîntuire, cîtă vreme suferinţa tîlharului celui nebun nu a făcut decît să-1 împingă pe acesta la hulă împotriva lui Dumnezeu;
- La cum şi eu, care sînt tîlhar din pricina păcatelor mele, ar trebui să urmez tîlharului celui bun, a cărui suferinţă de moarte nu 1-a înstrăinat de Dumnezeu, ci dimpotrivă, 1-a adus mai aproape de El – de El şi de propria lui mîntuire.
Predică
Despre puterea şi eficacitatea faptelor bune
– „Căci aşa este voia lui Dumnezeu, ca voi, prin faptele voastre cele
bune, să închideţi gura oamenilor fără minte şi fără cunoştinţă” (I
Petru 2: 15).
Fraţilor, greu este să susţii o polemică cu omul ateu; greu este să stai de vorbă cu un nebun, şi greu să convingi de adevărul faptelor pe cel care nu vrea să audă. Greu este să învingi ateul, nebunul şi răutăciosul care nu vrea să audă. Dar pe toţi trei îi poţi convinge totuşi cu fapa, renunţînd la cuvinte.
Cu uşurinţă îi vei putea convinge cu
faptele cele bune pe care [văzîndu-le], [Îl vor] preamări pe Dumnezeu,
în ziua în care îi va cerceta (I Petru 2: 12).
Celor care vor să se certe cu tine fă-le bine, şi vei avea avea izbînda fără să lupţi. O singură faptă de milostivire îl va aduce pe cel nebun în simţiri şi îl va împăca pe cel otrăvit de supărare mai repede decît multe ore de lămuriri.
Dacă ateismul, nebunia şi amărăciunea
izvorăsc din ignoranţă, acea ignoranţă este ca o furie care se potoleşte
repede la vederea faptelor celor bune.
Dacă te vei certa cu un ateu în maniera lui de cîine turbat, nu vei face altceva decît să sporeşti turbarea lui atee. Dacă încerci să discuţi raţional cu nebunul, luîndu-1 prin aceasta în batjocură, nu faci altceva decît să sporeşti întunericul nebuniei lui. Dacă socoteşti că vei putea să îmbunezi pe cel otrăvit de furie, nu vei face decît să-1 înrăieşti şi mai mult în amărăciunea lui.
Fapta bună şi blîndă este ca apa care stinge focul. Să ne amintim întotdeauna de sfinţii apostoli şi de metodele lor atît de strălucite de a se comporta cu oamenii.
Dacă te provoacă vreun ateu, nu omul te provoacă, ci diavolul din el; căci din firea lui omul este credincios în Dumnezeu. Dacă cel înnebunit de răutatea amărăciunii se porneşte împotriva ta, nu el o face, ci diavolul care locuieşte în el; căci omul este prin firea lui blînd şi iertător. Diavolul te provoacă la dezbateri lungi şi deşarte, dar de faptele cele bune fuge ca de foc.
Fă bine în Numele lui Hristos, şi
diavolul va fugi. De abia atunci vei putea vorbi liniştit şi cu oamenii
astfel eliberaţi, care devin astfel şi oameni adevăraţi: credincioşi,
raţionali şi buni. Prin urmare, orice întreprinzi, fă toate întru Numele
Domnului.
O, Atotbune Stăpîne, ajută-ne nouă să
lucrăm binele şi prin bine să învingem în Numele Tău. Căci Ţie se
cuvine toată slava şi mulţumirea în veci, Amin!