duminică, 2 iunie 2024

4 iunie – ✝) Sfinții Mucenici: Zotic, Atal, Camasie și Filip de la Niculițel ;Sf. Mitrofan, patriarhul Constantinopolului; Sf. Mc. Concordie; Sf. Mc. Frontasius; Severinus, Severian și Silanus; Sf. Cuv. Zosima, episcopul Noului Babilon; Sf. Mc. Astius, episcopul din Dyrrachium; Sf. Marta și Maria, surorile lui Lazăr

 


 





Viaţa Sfinților Mucenici Zotic, Atal, Camasie și Filip de la Niculițel

În martirologiul siriac şi cel al Fericitului Ieronim din secolele III-IV sunt pomeniţi, pe lângă alţi 25 de martiri, şi patru martiri originari din Răsăritul Europei, numiţi: Zotic, Atal, Camasie şi Filip. Aceşti sfinţi mucenici au pătimit pentru Hristos sub împărăţia lui Diocleţian şi Maximian. Se crede că erau ostaşi în armata romană, dar, pentru credinţa lor în Hristos, au fost osândiţi la moarte prin tăiere cu sabia.
Nu se ştie exact data morţii lor, nici locul unde au fost martirizaţi. Unii cred ca au fost surghiuniţi la Gurile Dunării, în nordul Dobrogei de astăzi, unde erau exilaţi numeroşi creştini ai Imperiului Roman, care nu voiau să jertfească idolilor. După tradiţie, aceşti sfinţi martiri ostaşi au fost judecaţi de autorităţile romane în oraşul Noviodunum, tot în Dobrogea.
Prin secoleleIV-V, s-a construit în localitatea Niculiţel, din judeţul Tulceade astăzi, o basilică din piatră cu hramul Sfântul Atanasie cel Mare, care a fost reînnoită în secolul XIII, în care au fost aşezate moaştele acestor sfinţi mucenici. Cu voia lui Dumnezeu, în anul 1971, luna septembrie, datorită ploilor abundente, pârâul Niculiţel a inundat şi a scos la lumină o criptă sub vechea temelie a bisericii din secolul IV, în care se aflau, într-un sicriu comun, moaştele acestor patru sfinţi mucenici. Pe peretele interior al criptei scrie în limba greacă: „Martyres tou Hristou". Iar pe peretele opus scrie numele lor: „Zotikos, Attalos, Kamasis şi Filippos".
Această criptă martirică, recent descoperită, este unică în România şi în sud-estul Europei.
Moaştele acestor sfinţi martiri au fost aşezate în patru racle de lemn şi depuse spre închinare în biserica Mănăstirii Cocoş din apropiere, unde se păstrează şi astăzi, având zi de prăznuire 4 iunie.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi. Amin.
• Pomenirea celui între sfinţi Părintelui nostru Mitrofan, Patriarhul Constantinopoluluisf mitrofan
Tatăl lui, Dometie, fratele împăratului roman Probus, în timpul prigoanelor şi-a scăpat viaţa fugind de la Roma, deoarece era creştin. El s-a refugiat la Bizanţ. Titus, Episcopul Bizanţului, 1-a hirotonit întru presbiter (preot). Urmînd morţii lui Titus, Dometie a fost ridicat pe tronul episcopal din Bizanţ. După moartea şi a lui, fiul lui cel mai vîrstnic, Probus, a fost ridicat pe scaunul episcopal, iar după moartea lui Probus, sceptrul păstoririi i-a revenit lui Mitrofan. Cînd împăratul Constantin cel Mare 1-a văzut pentru întîia oară pe Mitrofan el 1-a iubit ca pe un tată. În timpul Primului Sinod Ecumenic de la Niceea (din anul 325), Mitrofan era deja în vîrstă de una sută şi şaptesprezece ani. Neputînd deci participa el însuşi la lucrările Sinodului, 1-a ales pe vicarul lui, Alexandru, ca să meargă în locul lui. Împăratul a cerut Sinodului să-i confere lui Mitrofan titlul de Patriarh. Astfel, Mitrofan a fost cel dintîi Patriarh al Constantinopolului. După aceea împăratul a invitat întregul Sinod să meargă şi să cerceteze pe bătrînul arhipăstor, care fiind atît de vîrstnic şi de slăbit era întru cele mai de pe urmă ale lui. Cînd împăratul 1-a întrebat pe cine ar dori să lase păstor în locul său, Mitrofan 1-a numit pe Alexandru din Alexandria. Apoi i-a zis lui Alexandru: „O frate, eu pe tine te las ca pe cel mai vrednic următor al meu!”. Apoi Mitrofan a luat mîna Arhidiaconului Atanasie [cel care avea să fie Sfîntul Atanasie cel Mare, Patriarhul Alexandriei] şi 1-a lăudat înaintea tuturor. După această proorocie, Mitrofan şi-a cerut iertare de la toţi, iar în următoarele zece zile s-a petrecut ieşirea sufletului său care Domnul, la anul 325.
• Pomenirea Sfântului Mucenic Concordie
În timpul vieţii lui pămînteşti Concordie a fost mare nevoitor şi făcător de minuni. Sub împăratul Antoninus el a fost arestat pentru marea lui credinţă în Hristos. După întemniţări şi torturi, el a fost dus înaintea idolului din piatră al lui Zeus şi silit să-i jertfească lui. Dar pentru că a scuipat asupra idolului în loc să-i jertfească, Concordie a fost omorît pe loc, prin tăierea capului.
• Pomenirea Sfinţilor Mucenici Frontasius, Severinus, Severian şi Silanus
Aceştia au fost muceniciţi în Franţa sub domnia împăratului Claudius. După ce au fost decapitaţi, ei s-au ridicat pe picioarele lor, şi-au luat capetele în mîini, au traversat rîul Ile, şi au sosit la Biserica Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, unde Episcopul Fontanus stătea la rugăciune. Intrînd în sfinta biserică, ei şi-au pus capetele la picioarele episcopului şi s-au întins pe pămînt, aşezîndu-şi mîinile pe piept în semnul crucii. Ei au fost îngropaţi cu cinste în acea biserică. În timpul înmormîntării lor s-au auzit cîntînd nevăzute coruri de îngeri.
• Pomenirea Sfântului Cuvios Zosima, Episcopul Noului Babilon, cetate a Egiptuluisf zosima
Zosima bine s-a nevoit mulţi ani din viaţă pe Muntele Sinai. Venind la Alexandria cu oarece ascultare el a fost luat şi înălţat Episcop al Noului Babilon de către Fericitul Patriarh Apolinarie. El a fost păstor minunat al turmei lui Hristos. Biruindu-se de bătrîneţi adînci şi de osteneală, el iarăşi s-a întors în Muntele Sinai şi acolo şi-a dat sufletul în mîinile lui Dumnezeu, primind cununa slavei între ierarhii cei mari. El a trăit şi a trecut la cele veşncie în veacul al şaselea.
• Sfintul Sfinţit Mucenic Astius, Episcopul din Dyrrachium
Astius a luat mucenicia în timpul împăratului Traian. Mai întîi a fost bătut cu toiege de plumb, apoi despuiat de haine şi răstignit de un copac. Trupul lui gol a fost dat cu miere astfel încît viespile şi ţînţarii otrăvitori să-1 muşte, şi astfel să moară în chinuri. Din mijlocul chinurilor lui, Sfmtul Astius 1-a slăvit pe Dumnezeu şi s-a odihnit, primind îndoită cunună: a muceniciei şi a celei mai înalte preoţii.
• Pomenirea Sfintelor Marta şi Maria, surorile lui Lazăr
După înălţarea Domnului, Lazăr a pornit la vestirea Evangheliei. Cele două Surori ale lui 1-au însoţit, fiind pururea cu dînsul. Nu se ştie în ce loc au trecut la veşnicie cele două Surori ale lui Lazăr.
Cântare de laudă la Marta şi Maria
Primirea de străini virtute poruncită de Domnul este.
Cu ea pînă azi multe suflete au intrat în Rai.
Minunatul Avraam al ospitalităţii dar l-a arătat fără măsură:
Fără măsură şi din inimă, nicidecum ipocrit.
Regele David iară primirea de străini mult o a cinstit;
De aceea cu străşnicie viaţa Regelui Saul a păzit.
Şi cînd Cel Care mai înainte de Avraam a fost
A păşit pe pămînt,
Din casa lui David răsărit, silind întunericul să piară,
Atunci Marta şi Maria binecuvîntate
Lucrătoare ale acestui dar s-au arătat.
Surorile lui Lazăr erau ele,
Pentru odihna necăjiţilor
Neprecupeţind nimic.
Lor le-a revenit pe Cel mai mare de sub soare
În casa lor să-L primească.
Primindu-L şi odihnindu-L fiecare din el
Cerul a cîştigat;
Slujindu-L desăvîrşit cu suflet curat şi cu hrană;
Slujindu-L desăvîrşit cu bună grăire şi faptă.
Iar Cel Preaînalt le-a răsplătit lor Desăvîrşit.
Cînd moartea a-ntristat această iubită casă,
Pentru surori, Iisus pre Lazăr a înviat,
Iară vestirea lor şi slava s-a întins pînă
La marginile pămîntului.
Aceasta este răsplata de la însuşi Domnul
Pentru-al ospitalităţii minunat dar,
Căci Domnul iubeşte ospitalitatea
Cea lucrată din inimă.
Sfînta Biserică cu Marta şi Maria se laudă,
Şi ne învaţă pre noi că sîntem
Oaspeţi la masa lui Dumnezeu.

Viața Sfintei Cuvioase Sofia

Sfânta Sofia s-a născut în Aenus, Rhodope, şi era mama a şase copii. Deşi ocupată cu grijile şi datoriile acestei lumi, a ţinut poruncile Domnului şi a trăit o viaţă plină de virtute.
După ce i-au murit copiii, a devenit mamă pentru orfani şi a ajutat pe văduve. Şi-a vândut avuţiile şi a dat banii săracilor.  A dus o viaţă de austeritate, mâncând pâine şi apă. Avea neîncetat pe buze Psalmii regelui-profet David şi lacrimi curgeau fără încetare din ochii ei. Prefera să se lipsească ea de cele necesare decât să lase pe un sărac să plece din casa ei cu mâinile goale.
Prin smerenia ei şi dragostea faţă de săraci, Dumnezeu a binecuvântat-o în felul următor. În casa ei era un butoi cu vin pe care îl păstra pentru săraci. Ea a remarcat că oricât ar fi luat din bidon acesta rămânea plin. Dar imediat ce a povestit cuiva despre această minune şi a slăvit pe Dumnezeu, bidonul s-a golit. Sfânta Sofia s-a întristat, crezând că vinul s-a sfârşit din cauza caracterului său nedemn. De aceea, a sporit nevoinţele sale ascetice până la a-şi pune în pericol sănătatea.
Simţindu-şi sfârşitul aproape, ea a primit tunderea în monahism. Sfânta Sofia a adormit întru Domnul la vârsta de 53 de ani.


Luna iunie in 4 zile pomenirea celui dintre Sfinti Parintele nostru Mitrofan, cel ce a fost intaiul patriarh al cetatii lui Constantin..
    Acest Parinte Mitrofan a fost de neam imparatesc, ruda cu imparatul roman Probus (276-282) si dintre oamenii de frunte ai Romei si a trait pe vremea imparatiei lui Constantin cel Mare.

   Deci, cunoscand Mitrofan invatatura Sfintelor Scripturi ale crestinatatii si luminandu-si mintea cu nestinsa lor lumina, a fost cuprins de o neinfranata dorinta de a-si inchina toata viata slujirii lui Hristos. Drept aceea, a parasit casa parintilor sai, si, mergand la Bizant s-a alaturat episcopului Tit, care pastorea pe atunci Biserica crestinilor, din acele parti. Si, Tit fiind un om plin de evlavie si iubitor de Dumnezeu, a cunoscut, indata, ravna tanarului Mitrofan, pentru cele dumnezeiesti. Si, luandu-l pe langa dansul, l-a deprins cu infranarea si rugaciunea. Iar, cand a ajuns la varsta cuvenita, a fost randuit de invatatorul si parintele sau, sa slujeasca in Biserica Bizantului, numarandu-se in ceata clericilor.

   Deci, vazand osardia lui Mitrofan catre cele sfinte, parintii si fratele sau au lepadat si ei toata grija cea lumeasca si s-au facut slujitori ai Domnului, nevoindu-se a duce o viata crestineasca. Deci, venind vremea si sfarsindu-si episcopul Tit viata sa cea sfanta, s-a invrednicit batranul, tatal lui Mitrofan, a urca pe scaunul de arhipastor al Bisericii din Bizant. Si, carmuind si acesta cu credinta si intelepciune, si-a sfarsit si el zilele, iar, in locul lui, a fost inaltat episcop fiul sau Prov, fratele mai mare al lui Mitrofan, iar, cand si acesta s-a mutat din cele pamantesti, nu s-a aflat altul mai vrednic a fi acolo, episcop, decat inteleptul Mitrofan, care a si fost inscaunat la carma Bisericii din Bizant. Si a stralucit Mitrofan in acest scaun, prin smerenie, blandete, prin multimea milosteniilor si printr-o invatatura sanatoasa si curata. Ca era cinstit si iubit de toti. Si a venit la dansul insusi marele Constantin imparatul care, fiind in Bizant, l-a vazut pe acest arhiereu Mitrofan si, vorbind cu dansul, l-a cunoscut ca este un mare placut lui Dumnezeu si l-a iubit pe el, numindu-l parinte al sau. Si, dorind sa se indulceasca de cuvintele lui cele de Dumnezeu insuflate, l-a dus pe el la Roma, iar, in urma, Constantin a mutat la Bizant scaunul imparatiei, numindu-l cetatea lui Constantin, Constantinopol. Ca a socotit imparatul ca acel loc este foarte frumos si i-a placut lui sa fie, in acel loc, cetate imparateasca, indestulata in roade bogate, langa Pontul Euxim (Marea Neagra), fiind intre Europa si, Asia, unde, si pe uscat si pe mare, drumurile sunt bune. Deci, a intemeiat o cetate mare, cu ziduri prea frumoase, cinstind-o si numind-o pe ea cu numire noua Constantinopol sau Noua Roma.

   La anul 325, cand s-a adunat la Niceea intaiul Sinod a toata lumea, pentru a indrepta ratacirile invataturi ale ereticului Arie, Mitrofan era atat de batran, incat n-a putut lua asupra lui osteneala drumului, ci, a trimis pe cel mai vrednic dintre preotii lui, pe Alexandru, care a si fost, apoi, urmasul sau in scaun. A adormit in Domnul, la varsta de 117 ani, si a fost cel dintai patriarh al Constantinopolului. Iar acum, in viata cea fara de sfarsit vietuieste, stand inaintea scaunului Marelui Arhiereu. Celui ce a strabatut cerurile, inaintea Domnului Hristos. Mantuitorul nostru, a Caruia este slava in veci! Amin.

 
Sinaxar 4 Iunie

În această lună, în ziua a patra, pomenirea celui între sfinţi Părintelui nostru Mitrofan, primul patriarh de Constantinopol.
Acesta a trăit în zilele marelui Constantin, întâiul împărat al creştinilor, fiind fiu a lui Dometie, care era frate al împăratului Prov, şi a născut doi feciori: pe Prov şi pe Mitrofan. Acest Mitrofan cugetând cu socotire deplină credinţa idolilor ca rătăcită şi mincinoasă, a venit la credinţa lui Hristos şi s-a botezat. Şi mergând la Bizanţ, locuia cu Tit, episcopul aceleiaşi cetăţi, care era om sfânt şi purtător de Dumnezeu, care văzând pe Mitrofan că era împodobit cu fapte bune, l-a introdus în clerul bisericii. Deci, după moartea episcopului Tit, a luat scaunul Dometie, tatăl Sfântului Mitrofan; şi după moartea lui Dometie s-a făcut episcop Prov, fiul lui, şi ţinând Biserica zece ani, s-a mutat către Domnul; şi îndată s-a suit în scaunul Bizanţului Mitrofan, fratele lui Prov şi fiul lui Dometie; pe care aflându-l marele Constantin, episcop la Bizanţ, şi luând aminte şi la buna faptă a lui, şi la tocmirea firii sale şi la sfinţenia ce avea, spun că numai puţin pentru dânsul, dar mai ales pentru plăcerea locului cetăţii ce era cu aer sănătos, şi roditor şi lângă mare, aşezat fiind între doua părţi ale lumii (a Europei şi a Asiei) a îndrăgit locul şi a arătat asupra lui atâta dorire şi nevoinţă, şi nu s-a scumpit de cheltuială şi a zidit marea cetate a Constantinopolului, care întrecea pe toate cele făcute de oameni, şi era mai presus de acelea. Întru care a aşezat puterea şi împărăţia, mutând-o de la Roma cea veche. Deci, strângându-se Sinodul cel dintâi, ce s-a făcut la Niceea, fericitul acesta Mitrofan n-a luat parte din pricina slăbiciunii şi a bătrâneţii, căci zăcea în pat, veştejindu-i-se fireasca putere de îndelungarea vremii, ci a trimis pe cel mai întâi dintre preoţi, pe Alexandru, bărbat cinstit, pe care şi moştenitor al scaunului l-a făcut. Căci întorcându-se împăratul cu purtătorii de Dumnezeu părinţi, şi săvârşindu-se Sinodul, atunci a zis dumnezeiescului Mitrofan, că i s-a arătat de la Dumnezeu, cum că Alexandru şi cel ce era să fie după dânsul, Pavel, erau iscusiţi şi plăcuţi lui Dumnezeu la o slujbă ca aceasta. Deci adormind sfântul, s-a mutat către Dumnezeu. Şi se face pomenirea lui în sfânta biserică cea mare, şi cinstitul său locaş, ce este aproape de Sfântul Marele Mucenic Acachie, în cea cu şapte scări, unde se afla cinstitele şi sfintele lui moaşte.
Tot în această zi, pomenirea Cuvioasei Maicii noastre Sofia cea din Tracia, care a vieţuit sihăstreşte şi cu cuvioşie.
Sfânta Sofia s-a născut în Aenus, Rhodope, şi era mama a şase copii. Deşi ocupată cu grijile şi datoriile acestei lumi, a ţinut poruncile Domnului şi a trăit o viaţă plină de virtute.
După ce i-au murit copiii, a devenit mamă pentru orfani şi a ajutat pe văduve. Şi-a vândut avuţiile şi a dat banii săracilor.  A dus o viaţă de austeritate, mâncând pâine şi apă. Avea neîncetat pe buze Psalmii regelui-profet David şi lacrimi curgeau fără încetare din ochii ei. Prefera să se lipsească ea de cele necesare decât să lase pe un sărac să plece din casa ei cu mâinile goale.
Prin smerenia ei şi dragostea faţă de săraci, Dumnezeu a binecuvântat-o în felul următor. În casa ei era un butoi cu vin pe care îl păstra pentru săraci. Ea a remarcat că oricât ar fi luat  din bidon acesta rămânea plin. Dar imediat ce a povestit cuiva despre această minune şi a slăvit pe Dumnezeu, bidonul s-a golit. Sfânta Sofia s-a întristat, crezând că vinul s-a sfârşit din cauza caracterului său nedemn. De aceea, a sporit nevoinţele sale ascetice până la a-şi pune în pericol sănătatea.
Simţindu-şi sfârşitul aproape, ea a primit tunderea în monahism. Sfânta Sofia a adormit întru Domnul la vârsta de 53 de ani.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Cuviosului Mucenic Ioan, egumenul Mănăstirii Monagriei, care, fiind în sac băgat şi în mare aruncat, s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului Alonie, care cu pace s-a săvârşit.
Zicerile / apoftegmele lui avva Alonie din Patericul Egiptean:
1. Zis-a avva Alonie: "De nu va zice omul întru inima să că eu singur şi Dumnezeu suntem în lume, nu va avea odihnă".
2. Zis-a iarăşi: "De nu as fi stricat tot, n-as fi putut să mă zidesc; adică, de n-as fi lăsat tot ce mi se pare bun din voinţa mea, n-as fi putut să dobândesc faptele bune".
3. Zis-a iarăşi: "De va voi omul, de dimineaţa până seara ajunge în măsura dumnezeiască".
4. Întrebat-a odată avva Agaton pe avva Alonie, zicând: "Cum voi putea tine limba mea să nu grăiască minciuni?" Şi i-a răspuns lui avva Alonie: "De nu vei minţi, multe păcate ai să faci". Iar el a zis: "Cum vine aceasta?" Şi i-a răspuns bătrânul: "Iată doi oameni au făcut înaintea ta ucidere şi unul a fugit în chilia ta. Şi iată dregătorul îl caută pe el şi te întreabă zicând: "Înaintea ta s-a făcut uciderea?". De nu vei minţi, dai pe om la moarte. Mai bine lăsă-l pe el înaintea lui Dumnezeu fără legaturi, căci El ştie toate".
Tot în această zi, pomenirea Sfintelor Maria şi Marta, surorile lui Lazăr, care cu pace s-au săvârşit.
Aceste două sfinte femei, surori ale lui Lazăr, prietenul lui Hristos, locuiau în Betania, un sat aflat la mică distanţă de Ierusalim. Într-o zi Hristos a fost primit în casa lor. Marta, cea mai mare, se silea slujind Învăţătorului şi, văzând că sora sa, Maria, rămânea tăcută la picioarele lui Iisus ascultând vorbele sale dumnezeieşti, spuse pe un ton mâniat : "Doamne, au nu socoteşti ca sora mea m-a lăsat singură să slujesc ? Spune-i deci să-mi ajute". Dar Domnul îi răspunse : "Marto, Marto, te îngrijeşti şi pentru multe te sileşti dar un lucru trebuie" (Luca 10 : 38-42) (De aceea Părinţii au considerat pe Maria drept chip al contemplaţiei, de preferat faţă de fapta virtuţii reprezentată de Marta.).
Mai târziu, cu puţin timp înaintea Patimilor, Lazăr se îmbolnăvi şi muri. Cele două surori trimiseră la Iisus să fie înştiinţat dar El nu ajunse în Betania decât patru zile mai târziu. Marta se grăbi de îndată în întâmpinarea lui, în timp ce Maria rămase acasă, unde numeroşi prieteni şi rude veniseră să le mângâie. Domnul o asigură că fratele său avea să învieze iar Marta îşi arată credinţa faţă de El ca Fiu al lui Dumnezeu, apoi o chemă pe sora sa şi se duseră împreună până la mormânt. La chemarea lui Iisus, cel înmormântat ieşi, cu picioarele şi mâinile legate cu fâşii de pânză iar faţa acoperită de un giulgiu (Ioan 11).
Cu şase zile înainte de Paşte, o masă mare i-au pus lui Iisus în Betania, în prezenţa lui Lazăr. Marta se silea ca de obicei slujind la masă, în timp ce Maria, luând o litră de mir de mare preţ, unse picioarele Domnului şi le şterse cu părul ei. Cum Iuda, cel zgârcit, se arăta nemulţumit de o asemenea risipă, Domnul îi spuse că pentru îngroparea Lui îi păstrase ea mirul acesta (Ioan 12).
După Înălţare, Marta şi Maria însoţiră pe Lazăr pentru a răspândi Vestea cea Buna a Învierii.
Deşi anumite manuscrise ale Sinaxarului le prăznuiesc ca Mironosiţe, Sfânta Scriptură nu menţionează printre acestea din urmă decât pe Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov şi / sau Maria lui Cleopa (cf. 23 mai), Salomea şi "cealaltă Marie" pe care unii Părinţi o identifică cu Maica Domnului.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.



Intru aceasta zi, cuvant al Sfantului Ioan Gura de Aur, despre cinstirea preotilor.
    Ascultati pe Pavel, care zice: Fratilor, ascultati pe mai marii vostri si va supuneti lor, fiindca ei privegheaza pentru sufletele voastre, avand sa dea de ele seama" (Evr. 13.17). Pentru aceasta, si mai mult sa-i cinstiti pe dansii. Ca, tu te ingrijesti numai de ale tale, doar ti-ai indrepta viata ta bine, iar, de altii, nu ai nici o grija. Iar preotul, chiar de si-ar indrepta viata sa, dar daca de tine n-ar purta grija si de nu te-ar indrepta bine, atunci, impreuna cu cei rai, se va osandi. De va avea si invatatura si asezare nedreapta, sa nu-l ascultati pe el. Iar, de va invata drept, apoi, la viata lui sa nu te uiti, ci cuvintele lui sa le ascultati. Si sa nu-i zici: "Cum, mie imi zice, iar, el singur, nu le face?" Fiindca, aceasta este slujba lui, ca, adica, sa nu se leneveasca, ci, sa graiasca catre toti; iar, de nu va grai, judecata va lua. Deci, de nu-l vei asculta pe el, te vei osandi. Precum zice Domnul: "Cel ce va asculta pe voi, pe Mine Ma asculta, si cel ce se leapada de voi, se leapada de Mine" (Luca, 10, 10). Si cel ce va huleste de voi, pe Mine Ma huleste. Nu, fratilor, nu se cade oilor sa huleasca pe pastor, pentru ca el, in toate zilele, pentru tine si pentru toti fratii tai, aduce slujba, dimineata si seara, se roaga lui Dumnezeu, in biserica si afara de biserica, umbland cu crucea si pentru tine rugandu-se. Deci, socotind acestea toate, sa-l cinstim pe el in tot chipul, ca pe un parinte. Iar, de vei zice: "Este spurcat si rau," nu ti se cade tie, sa-l judeci. Ca, chiar si Pastorul cel bun, de s-ar ruga pentru tine lui Dumnezeu, ce ar folosi, daca tu vei fi un necredincios? Sau si spurcat de ar fi, ce te vatama pe tine spurcaciunea lui, daca tu vei fi credincios? Ca, toata lucrarea este a lui Dumnezeu. Ca preotul numai isi deschise gura sa, iar toate le face Dumnezeu. A Caruia este slava, in veci! Amin.
 



Intru aceasta zi, invatatura Sfantului Efrem, ca nu se cade monahului a umbla din loc in loc..
    Pe urmele Stapanului Hristos sa umblam; in supunere fata de batrani, in Domnul sa voim a fi, iar nu a umbla din loc in loc. Si, mai intai, adica, sa-si cerceteze fiecare gandul, de ce vrea sa plece de la locul lui, in care s-a fagaduit a petrece, Oare, pentru osteneala, voieste sa fuga la alta manastire, socotind ca va afla acolo mai putina osteneala si mai buni insotitori? Nu cumva, uratorul binelui, diavolul, sagetandu-l cu invidia si cu vrajba, ca alt frate sporeste in cinste, iar el n-a mai dobandit nici un rang, si, pentru aceasta, voieste sa-si lase locul? Oare, nu cumva, se duce din manastire, fugind de razboi, si nevrand sa se nevoiasca spre fapte bune si spre supunerea cea in Hristos? Oare, nu cumva, vrea sa-si lase locul sau, cautand mostenire? Ca gandurile ne arata patimile acestea, adica cercam mai dinainte patima care este in noi. Dar, sa nu urmam in patimi, ca sa nu cadem in mainile dracilor celor rai, ale caror lanturi, cele in multe feluri, sunt totdeauna intinse asupra noastra, de care sa ne sarguim a fugi, prin smerenie si prin rabdare intru Hristos Iisus, Domnul nostru.
 

Cugetare
Cumplit lucru este să ucizi un om. Groaza care se pogoară în adîncul rărunchilor ucigaşului nu se poate exprima în cuvinte.
Cînd o fiinţă umană se pregăteşte să o ucidă pe o alta, el crede că este ca şi cum ar ucide o vită. Dar cînd îşi duce la îndeplinire planul diavolesc, atunci, deodată, îşi dă seama că a pornit la război cu cerul şi cu pămîntul, şi că s-a înstrăinat şi s-a rupt pe vecie şi de pămînt şi de cer. Victima îi terorizează conştiinţa şi somnul zi şi noapte.
Un cunoscut ucigaş a venit la Avva Zosima de la Muntele Sinai şi 1-a rugat cu lacrimi să-1 tundă monah. Zosima 1-a îmbrăcat în îngerescul chip şi 1-a trimis la Mînăstirea Preacuviosului Dorotei de lîngă Gaza, ca să se nevoiască acolo într-o viaţă de obşte. După nouă ani ucigaşul tuns monah s-a întors la Sfîntul Zosima, a dat înapoi straiul monahal şi şi-a luat vechile lui haine cele de ucigaş în lume. Întrebîndu-1 bătrînul pentru ce face aceasta, ucigaşul i-a zis că timp de nouă ani s-a dat la toate nevoinţele ascultării, postirilor, rugăciunii cu lacrimi, privegherilor, şi a simţit cu adevărat cum Dumnezeu îi iartă mulţime de păcate; cu toate acestea, o singură crimă simţea că nu i se iartă, deoarece amintirea ei îl chinuia cumplit. El odată ucisese un prunc nevinovat care acum, în pocăinţa lui, i se arăta în somn neîncetat şi îl întreba: „Pentru ce m-ai ucis?”. Din această pricină ucigaşul hotărîse să înapoieze straiul monahal şi să şi-1 ia înapoi pe cel vechi, şi aşa să meargă în cetate şi să se predea autorităţilor spre a-şi lua osînda plătirii sîngelui cu sînge. Făcînd aşa, el a mers în cetatea Diospolis, unde şi-a recunoscut crima şi a fost executat prin decapitare. Astfel, cu sîngele lui, el şi-a spălat păcatul uciderii de oameni.

Luare aminte
Să luăm aminte la minunata vindecare a demonizaţilor din ţinutul Gherghesenilor [al Gadarei] (Matei 8: 28):
  • La cum Domnul a alungat pe demoni afară din acei doi oameni, iar ei au stat blînzi şi liniştiţi;
  • La cum Domnul şi lîngă mine stă şi aşteaptă să-L chem să mă ajute şi să mă curăţească de toate duhurile necurate care mă stăpînesc pe mine şi mă despart de Dumnezeu.

Predică
Despre punerea nădejdii în Dumnezeu, iar nu în forţele proprii – „Pune-ţi nădejdea în Domnul din toată inima ta şi nu te bizui pe priceperea ta” (Pildele lui Solomon 3: 5).
Oare dacă toţi munţii s-ar porni asupra ta, te vei opinti să-i opreşti cu mîna? Desigur, nu. Dacă întunericul tuturor tainelor din cer şi de pe pămînt ar înconjura deodată mica luminare a priceperii tale, oare cu acea mică pricepere a ta putea-vei tu să străbaţi pînă la capătul acelui întuneric? Încă şi mai puţin.
Nu te bizui pe priceperea ta, căci cea mai mare parte materiei stricăcioase pe care tu o numeşti intelect nu valorează mai mult decît un pumn de cenuşă.
O, omule, nu te bizui pe priceperea ta, căci ea nu este decît un drum pe care se năpusteşte mulţimea – o mulţime flămîndă, însetată, pestriţă şi curioasă, mulţimea senzaţiilor tale trupeşti.
O, omule, pune-ţi nădejdea în Domnul din toată inima ta. La El este priceperea cea fără de sfîrşit şi atotvăzătoare.
Domnul zice: „Al Meu este sfatul şi buna chibzuială, Eu sînt priceperea, a Mea este puterea” (Pildele lui Solomon 8: 14).
El priveşte la cărările pe care aleargă poftele tale şi la toate răspîntiile prin care rătăcesc gîndurile tale. Cu milă şi cu dragoste El ţi Se oferă ţie Călăuză, Povăţuitor şi Cîrmaci iar tu preferi să te bizui pe priceperea ta întunecată şi pieritoare.
Dar mai înainte ca să te naşti tu, unde era priceperea ta? Unde era priceperea ta atunci cînd a luat formă trupul tău, cînd inima ta a început să bată iar sîngele să-ţi curgă prin vene, cînd ochii tăi au început să se deschidă iar iar gura ta să dea prima oară glas? Din a cui pricepere se întîmplau toate acestea, pe cînd mintea ta dormea precum zăcămintele de minereu încă nescoase din mină? Dar chiar şi din vremea în care priceperea ta a început să se trezească, poţi oare să numeri cu cîte iluzii nu te-a învăluit, poţi să numeri toate minciunile în care te-ai încurcat luîndu-le drept adevăr, sau toate pericolele de care nu s-a priceput să te apere?
O, frate, pune-ţi nădejdea numai în Domnul din toată inima ta! El te-a salvat pe tine de nenumărate ori de pacostea propriei tale priceperi, de propriile tale iluzii şi minciuni, şi de pericolele în care era să cazi din cauza lor. Precum orbul pe lîngă cel care poate să vadă, aşa este priceprea ta pe lîngă priceperea lui Dumnezeu. O orbule, pune-ţi nădejdea în Cel Care vede!
O, frate, pune-ţi nădejdea numai în Domnul, din toată inima ta!
O, Atotvăzătorule Doamne, Carele eşti priceperea cea veşnică şi fără de greşeală, mai adîncă decăt universul şi mai strălucitoare decît soarele, mîntuieşte-ne pre noi şi acum de greşelile priceperii noastre. Căci Ţie se cuvine toată slava şi mulţumirea în veci, Amin!