Icoana Maicii Domnului „Bogolubskaia” (Bogoliubsky)
Această icoană făcătoare de minuni a Maicii Domnului a fost zugrăvită
în secolul al XII-lea, la cererea Sfântului Andrei Bogoliubsky, spre
amintirea unei apariții a Maicii Domnului. Icoana a fost numită după
numele Cneazului, „Bogoliubsky” (iubitorul de Dumnezeu), fiind așezată
în mănăstirea ridicată de acesta. Chiar și mănăstirea a devenit
cunoscută sub numele de „Bogoliubsky”, iar orașul ce s-a întemeiat în
jurul ei s-a chemat Bogoliubovo.
Icoana Maicii Domnului „Bogolubskaia” este prăznuită pe 18 iunie și 23 octombrie.
Această icoană făcătoare de minuni a Maicii Domnului a fost
zugrăvită în secolul al XII-lea, la cererea Sfântului Andrei Bogoliubsky (Andrei, iubitorul de Dumnezeu - prăznuit pe 4 iulie), spre amintirea unei apariții a Maicii Domnului. Sfântului Andrei Bogoliubsky este nepotul Marelui Cneaz Vladimir Monomahul de Kiev.
În anul 1155, Sfântul Cneaz Andrei a adus cu el atunci când s-a mutat
de la Vishgorod la Suzdal, o icoană făcătoare de minuni a Maicii
Domnului, pictată de Sfântul Evanghelist Luca (aceasta a fost denumită
ulterior Icoana Maicii Domnului din Vladimir). La șapte vestre distanță de Vladimir, caii ce transportau icoana s-au oprit neputând mișca din loc icoana făcătoare de minuni. Văzând
aceasta, Sfântul Cneaz Andrei i-a cerut preotului Nicolae, care îi
însoțea, să săvârșească rugăciuni înaintea sfintei icoane, el însuși
rugându-se vreme îndelungată cu lacrimi ca să se descopere sensul
opririi cailor.
Mai târziu, când s-a retras în cortul său, Andrei a continuat rugăciunea fierbinte. Preasfânta
Născătoare de Dumnezeu i s-a arătat, ținând un sul de hârtie în mâna
stângă și a poruncit binecredinciosului cneaz ca icoana ce o aducea de
la Vishgorod să o așeze în orașul Vladimir, și să ridice o biserică (o
nouă mănăstire) pe locul în care Ea i s-a arătat. La final, Maica
Domnului a ridicat mâna arătând spre cer, unde a apărut Hristos
Mântuitorul binecuvântând. Apoi vedenia s-a încheiat.
Îmediat după arătare, cneazul s-a grăbit să împlinească porunca,
construind o biserică din piatră în cinstea Nașterii Preasfintei
Născătoare de Dumnezeu, și de asemenea o mănăstire. Ulterior, cneazul a comandat unor iconografi talentați să zugrăvească o icoană în
care Maica Domnului să fie reprezentată așa cum i s-a arătat lui în
acea viziune: Fecioara Maria ține în mâna stângă un sul de hârtie, iar
cu dreapta arătând spre Hristos din ceruri care-i binecuvânta. Însuși
Cneazul Andrei este reprezentat stând în genunchi în fața Maicii
Domnului.
Când biserica a fost finalizată, Icoana Maicii Domnului „Bogolubskaia” a
fost așezată înăuntru, și a fost instituită o sărbătoare anuală în
cinstea acesteia, pe 18 iunie.
Icoana a fost numită după numele Cneazului, „Bogoliubsky”
(iubitorul de Dumnezeu), fiind așezată în mănăstirea ridicată de acesta.
Chiar și mănăstirea a devenit cunoscută sub numele de „Bogoliubskaia”,
iar orașul ce s-a întemeiat în jurul ei s-a chemat Bogoliubovo.
Noua icoană zugrăvită, „Bogolubskaia”, a fost înzestrată de Dumnezeu cu
darul săvârșirii de minuni, ajutându-i pe credincioșii aflați în nevoi,
care se rugau înaintea ei cu credință. Copii ale icoanei s-au
împrăștiat în tot ținutul Rusiei, fiind și ele făcătoare de minuni.
În anul 1771, o copie a icoanei Maicii Domnului „Bogolubskaia” ce se afla în Kozlov s-a dovedit a fi făcătoare de minuni.
Orașul a fost lovit de ciumă, iar localnicii, înspăimântați, nu știau
cui să ceară ajutor. După ce icoana a fost purtată în procesiune prin
oraș, epidemia a încetat.
În amintirea acestei minuni, locuitorii orașului merg anual în procesiune cu icoana prin jurul orașului în data de 23 octombrie (ziua izbăvirii de ciumă). Acum icoana este îmbrăcată în argint și împodobită cu pietre prețioase.
Icoana Maicii Domnului „Bogolubskaia” din Zimarovo
Vestea acestei minuni s-a răspândit în tot ținutul, chiar și până la
Moscova. Locuitorii din Moscova au adus icoana Maicii Domnului
„Bogolubskaia” din Zimarovo în procesiune în anul 1771, atunci când
orașul era cuprins de ciumă, pentru a vindeca pe cei bolnavi. După ce
epidemia a dispărut, icoana s-a întors înapoi în Zimarovo.
Această icoană a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu mai este numită și „Bogolubskaia-Zimarovskaia” după numele regiunii în care s-a arătat făcătoare de minuni. Icoana este o copie a icoanei Maicii Domnului „Bogolubskaia”, una dintre cele mai vechi icoane făcătoare de minuni din Rusia.
Conform tradiției icoana „Bogolubskaia” din Zimarovo era așezată deasupra porții de intrare în cetate. În timpul invaziei tătarilor din secolul al XIII-lea, icoana a fost dată jos și ruptă în două, după care a fost aruncată în tufișuri. Icoana a fost găsită mai apoi în tufișurile de lângă cetate, cu cele două părți ale ei lipite în mod minunat. Ca dovadă a minunii petrecute, o jumătate din acesta a rămas ușor mai mare decât celălaltă.
După ce a fost descoperită, icoana a fost așezată în Biserica Buna Vestire (deoarece icoana a fost aflată în ziua Bunei Vestiri).
Nu se cunosc împrejurările în care icoana a ajuns să fie depozitată în podul casei unui gospodar din Zimarovo pe nume Lopuchin. S-a consemnat că în anul 1771, un bolnav din Moscova a venit direct la casa gospodarului din Zimarovo cerându-i să-l lase să se închine înaintea icoanei Maicii Domnului „Bogolubskaia”. Proprietarul a fost mirat, deoarece știa că în camerele sale nu are o astfel de icoană. Bolnavul a insistat să caute această icoană în casa lui, deoarece Însăși Maica Domnului i se arătase în vis și îl călăuzise acolo.
După o căutare îndelungată, proprietarul a găsit în pod o icoană a Maicii Domnului. Arătând icoana bolnavului, acesta a recunoscut îndată icoana din visul său. El a curățat icoana de praf, după care a început să se roage înaintea ei. Îndată ce și-a terminat rugăciunea, bolnavul a constatat că s-a vindecat.
Vestea acestei minuni s-a răspândit în tot ținutul, chiar și până la Moscova. Locuitorii din Moscova au adus icoana Maicii Domnului „Bogolubskaia” din Zimarovo în procesiune în anul 1771, atunci când orașul era cuprins de ciumă, pentru a vindeca pe cei bolnavi. După ce epidemia a dispărut, icoana s-a întors înapoi în Zimarovo.
Icoana Maicii Domnului „Bogolubskaia” din Moscova
Icoana era coborâtă în ziua prăznuirii și așezată într-un baldachin,
pentru ca locuitorii să se poată închina Maicii Domnului. După trei
zile, icoana era urcată înapoi deasupra porții, unde rămânea până pe
data de 18 iunie anul următor.
În anul 1771, Moscova a fost cuprinsă de ciumă. Văzând că regiunea în care se afla icoana Maicii Domnului „Bogolubskaia” nu a fost atinsă de epidemie, locuitorii Moscovei au cerut să se aducă în procesiune icoana Maicii Domnului, ca toți cei bolnavi să se poată ruga înaintea ei. Astfel, prin credință, mulți din cei ce s-au rugat înaintea icoanei, s-au vindecat în mod minunat.
Icoana Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, numită „Bogolubskaia” din Moscova a fost zugrăvită la începutul secolului al XVIII-lea, și așezată deasupa uneia din porțile de intrare de la Kremlin.
Icoana era coborâtă în ziua prăznuirii și așezată într-un baldachin, pentru ca locuitorii să se poată închina Maicii Domnului. După trei zile, icoana era urcată înapoi deasupra porții, unde rămânea până pe data de 18 iunie anul următor.
Între anii 1880 și 1927 icoana Maicii Domnului „Bogolubskaia” din Moscova a fost așezată în Capela Bogoliubsk. Această capelă a fost zidită în cinstea icoanei Maicii Domnului. În anul 1928, capela a fost dărâmată.
În această icoană apar zugrăviți rugându-se înaintea Maicii Domnului Sfinții Ierarhi Petru, Alexie, Iona și Filip, Mitropoliții Moscovei, Sfântul Vasile și Maxim, Sfânta Parascheva, Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Apostol Petru, Sfântul Alexie, omul lui Dumnezeu, Sfântul Apostol Simeon, ruda Domnului și Sfânta Evdochia.
• Pomenirea Sfântului Mucenic Leontie
Leontie a fost comandant roman din timpul
împăratului Vespasian, care era instalat cu trupele sale în oraşul
Tripoli din Fenicia. El se născuse în Grecia şi «era foarte mare la
stat, puternic, neînfricat şi de temut în războaie». Dar cezarul
Hadrian, cumplit prigonitor al creştinilor, a trimis un detaşament
militar care să îl aresteze pe Leontie, care era creştin. Ipatie,
conducătorul acestui detaşament, s-a îmbolnăvit pe drum de o febră
gravă, pricină pentru care echipa a trebuit să-şi încetinească mersul.
Într-o noapte s-a pogorît din cer la Ipatie un înger al Domnului şi i-a
zis: «Dacă vrei să te faci bine, atunci
strigă de trei ori cu glas mare, ridicîndu-ţi privirea spre cer:
„Dumnezeule al lui Leontie, ajută-mi mie!”». Ipatie a descoperit
oştenilor lui vedenia şi toţi într-un singur glas au strigat la cer
precum îi arătase îngerul comandantului lor. Atunci pe loc Ipatie s-a însănătoşit.
Minunea i-a lăsat pe toţi uimiţi, dar mai cu seamă pe un anume Teodul.
Ipatie şi Teodul atunci au luat-o înaintea celorlalţi spre a-1 găsi ei
primii pe comandantul Leontie. Găsindu-1, acesta i-a primit cu
ospitalitate şi le-a slujit lor, odihnindu-i după greutatea călătoriei. Cînd
le-a grăit lor despre credinţa lui în Hristos, inimile lui Ipatie şi
Teodul au ars în piepturile lor de dragoste pentru Dumnezeu, şi un nor
i-a umbrit din care s-a pogorît asupra lui Ipatie şi Teodul o rouă
minunată. Acesta a fost Duhul Sfînt al lui Dumnezeu Care a
botezat sufletele lor întoarse la Domnul, şi tot atunci Leontie a grăit
către ei astfel: „Întru Numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfîntului
Duh.” Răul Hadrian, aflînd că Ipatie şi Teodul s-au făcut creştini în
loc să-i prigonească pe ei, a poruncit să fie bătuţi fără milă cu bice,
iar apoi decapitaţi cu securea. Aşa au luat cununa martiriului aceşti
doi fii duhovniceşti ai lui Leontie. Apoi Hadrian a poruncit ca Leontie,
care a rămas neclintit în credinţa lui, să fie torturat bestial. Cu
trupul transformat cu totul într-o rană de sînge, Leontie se ruga
stăruitor lui Dumnezeu, rugîntu-L să nu-1 părăsească. În mijlocul celor
mai mari chinuri ale lui, înainte i-a apărut un înger al Domnului, care
1-a întărit şi 1-a mîngîiat. La urmă torţionarii au izbit trupul lui
Leontie la pămînt şi 1-au bătut pînă cînd mucenicul şi-a dat sfîntul lui
suflet în mîinile lui Dumnezeu. Martiriul Sfintului Leontie a fost
văzut de un anume Notarius, care a scris tot ce a văzut şi auzit ca
martor ocular pe tăbliţe pe care le-a aşezat în mormîntul mucenicului.
Sfîntul Leontie a luat mucenicia cu cinste la anul 73 după Hristos.
• Pomenirea Sfântului Leontie înaintevăzătorul
Leontie era de neam grec, din Peloponez.
El a dus timp de şaizeci de ani o viaţă de nevoinţe aspre în Mînăstirea
Dionisiu şi s-a odihnit întru Domnul la anul 1605, în vîrstă fiind de
optzeci şi cinci de ani. Despre acest sfînt
s-a zis că doar o dată a intrat în Sfînta Mînăstire Dionisiu, şi doar o
dată a ieşit din ea, în cei şaizeci de ani întru care s-a nevoit acolo.
Adică, el a intrat în ea cînd a ajuns prima oară acolo ca să se facă
monah, şi a ieşit din ea doar cînd a fost dus la groapă. Sfîntul Leontie acesta avea harul străvederii şi prorociei, iar după moarte din trupul lui a izvorât mir înmiresmat.
Cântare de laudă la Sfântul Leontie Mucenicul
Leontie are inimă de leu,
Vitejie de leu, precum şi numele-i arată.
El de Hristos Domnul nu se ruşinează,
Ci pre El Il mărturiseşte cu vitejie de leu, înaintea tuturor:
Hristos Domnul Dumnezeu este.
Şi Mîntuitorul lumii.
Leontie ca pe nimic socoteşte
A lui putere, stăpînire şi tinereţe
Pe acestea el pe cruce le ţintuieşte,
Pentru dragostea Domnului Celui Răstignit
Şi din moarte cu slavă înviat.
Leontie de Domnul nu se leapădă,
Iar linguşirile le scuipă, împreună
Cu lumeasca bogăţie şi slavă.
Biciuit, schingiuit, răstignit,
El de Domnul nicicînd se leapădă,
Ci cu cît se sălbăticeşte tortura,
Cu atît mai sus se înalţă flacăra credinţei lui.
Romanul imperiu şi ale iadului puteri
Toate împotriva lui Leontie s-au întors.
El însă ştie că nu este singur,
Că la dreapta lui se află Hristos.
Domnul stîlp de piatră este
Între buruienile otrăvicioase,
El stîlp de foc este
Între-ale satanei slugi.
Leontie cu-a lui neclintită credinţă
Uimeşte popoare;
Căci el la viaţă nu a cătat,
Şi de aceea a dobîndit-o în veşnicie.
Despre aceasta, prinzand de veste, stapanitorul Feniciei, a trimis la el pe Ipatie, tribunul, si cu alti doi ostasi, dintre care pe unul il chema Teodul. Deci, mergand pe cale, Ipatie, tribunul, a fost cuprins de friguri si a auzit un glas, ce-i venea de Sus, si, aratandu-se lui un inger, ii poruncea ca, daca vrea sa se izbaveasca de boala, sa cheme de trei ori, in ajutor, pe Dumnezeul lui Leontie. Dar glasul acela l-a auzit si Teodul. Deci, ajungand la Tripoli au fost primiti de Leontie insusi, fara sa stie ei, cine este acela care i-a primit. Si, intrebandu-l despre Sfantul Leontie, se prefaceau ca sunt prietenii lui si ai credintei lui. Deci, Sfantul le-a spus ca el este Leontie, robul lui Hristos, si ca se ferea de cei pe care ei ii numesc dumnezei. Si, auzind acestea, tribunul Ipatie si Teodul au cazut inaintea Sfantului, cerand de la dansul har, ca sa fie si ei robii lui Hristos. Deci, rugandu-se Sfantul pentru dansii, a venit un nor de apa din cer, care i-a botezat si i-a luminat, iar Leontie i-a imbracat cu haine albe. De aceste lucruri tulburandu-se, necredinciosii le-au vestit, pe toate, dregatorului Adrian. Si, acesta venind in cetate, a trimis indata un ostas sa prinda pe Leontie, pe tribunul Ipatie si pe Teodul, si sa-i arunce in temnita, pana la cercetare.
Iar a doua zi, scotandu-i din temnita, i-a adus inaintea lui si-i indemna sa se desparta de credinta lor, in Hristos. Dar n-a putut sa-i induplece. Drept aceea, a poruncit sa-l spanzure pe Sfantul Ipatie de un lemn si sa-l strujeasca, cu unelte ascutite, iar pe Sfantul Teodul, sa-l bata cu sabii de lemn. Dupa aceasta, li s-au taiat capetele cu securea, iar marele Mucenic Leontie, mai intai, a fost batut cu toiege si, netinand seama de fagaduintele cele amagitoare, ce-i facea tiranul, ba, inca, luandu-l si in ras, dupa ce a fost spanzurat si strujit, a fost legat de patru stalpi si batut pana ce si-a dat sufletul in mainile lui Dumnezeu.
Deci, mucenicul lui Hristos Leontie si-a savarsit patimirea sa in ziua de 18 iunie, tinand puterea Romei Vespasian imparatul (69-79), iar, peste noi, imparatind Domnul nostru Hristos, Caruia sa-I fie slava, dimpreuna si cu Sfantul Duh, acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.
Intru aceasta zi, cuvant despre un oarecare preot duhovnicesc, care a vazut pe draci langa chilia unui calugar lenes..
Sinaxar 18 Iunie
În această lună, în ziua a optsprezecea,
pomenirea Sfântului Mucenic Leontie, şi a celor împreună cu dânsul,
Ipatie şi Teodul.
Sfinţii Mucenici Ipatie, Leontie şi Teodul erau
soldaţi romani. Leontie, grec de origine, era comandant de armată în
oraşul fenician Tripoli, pe vremea împăratului Vespasian (70-79), fiind
respectat pentru curajul său, bunul simţ şi virtutea de care dădea
dovadă.
Când împăratul l-a numit pe senatorul roman
Adrian guvernator al districtului fenician, i-a dat libertate deplină
în a "vâna" creştini, iar în cazul în care aceştia nu vroiau să
jertfească la idolii lor romani, să fie daţi spre tortură şi moarte. În
drumul său spre Fenicia Adrian a auzit de faptele Sf. Leontie care a
întors pe mulţi păgâni la creştinism şi l-a delegat pe tribunul Ipatie
cu un detaşament de soldaţi la Tripoli, să-l prindă şi să-l aresteze pe
creştinul Leontie. Pe drum, însă, Ipatie a căzut grav bolnav şi fiind
aproape de moarte a avut un vis în care i s-a arătat un înger care i-a
spus: "Dacă vrei să fii tămăduit, tu şi soldaţii tăi trebuie să
spuneţi de trei ori: "Dumnezeule al lui Leontie, ajută-mă!"
Deschizînd ochii, Ipatie l-a văzut pe înger şi
i-a spus: "Dar eu trebuia să-l arestez pe Leontie şi acum să cer ajutor
Dumnezeului său?" În acel moment îngerul a dispărut. Ipatie a povestit
visul său soldaţilor, printre care se afla şi bunul său prieten
Teodul, după care toţi împreună au cerut ajutor Dumnezeului căruia i se
închina Sf. Leontie. Ipatie s-a vindecat în clipa următoare spre
bucuria soldaţilor săi, numai Teodul stătea deoparte, mirîndu-se de
minunea ce s-a făcut. Sufletul său s-a umplut de dragoste pentru
Dumnezeu, rugîndu-l pe Ipatie să se grăbească mai repede ca să ajungă
la Sf. Leontie.
La sosirea în oraş, un străin i-a invitat în casa
lui şi i-a găzduit cu bucurie şi dăruire. Aflînd că cel care i-a
omenit a fost chiar Sf. Leontie, au căzut în genunchi şi i-au cerut
să-i lumineze în credinţa cea adevărată. Atunci Sf. Leontie i-a botezat
pe loc şi când a chemat în rugăciune numele Sfintei Treimi, un nor de
lumină s-a adunat deasupra lor, picurînd ploaie peste ei. Ceilalţi
soldaţi care-l căutau pe comandantul lor ajunseră la Tripoli, unde se
afla deja şi guvernatorul Adrian. Aflînd ce s-a întâmplat, a ordonat ca
cei trei, Leontie, Ipatie şi Teodul să fie aduşi în faţa lui. După ce
i-a ameninţat cu chinurile şi moartea, le-a cerut să se lepede de
Hristos şi să se închine la zeii romani.
Însă toţi mucenicii şi-au mărturisit credinţa
nestrămutată în Hristos. Sf. Ipatie a fost pus sub un zid şi trupul i-a
fost scrijelit cu gheare de fier iar Sf. Teodul a fost bătut fără milă
cu bâtele. Văzînd hotărârea sfinţilor, în cele din urmă le-au tăiat
capul. După ce a fost torturat, Sf. Leontie a fost dus în temniţă iar
în dimineaţa următoare a fost adus în faţa guvernatorului. Adrian a
încercat să-l ademenească pe sfântul mucenic cu bani şi onoruri dar
nereuşind să-l înduplece, l-a pus la alte chinuri. Sfântul a fost
suspendat de un stâlp cu capul în jos şi cu o piatră mare legată de
gât, dar nici acest chin nu l-a făcut să renunţe la credinţa lui.
Atunci guvernatorul a pus să fie bătut cu bâtele până nu a mai rămas
viaţă în el. Trupul i l-au aruncat apoi în afara oraşului dar creştinii
l-au luat şi l-au îngropat cu mare evlavie lângă Tripoli. Cei trei
sfinţi mucenici au murit cândva între anii 70-79.
Despre acuzaţiile ce i s-au adus Sf. Leontie şi
despre pătimirile şi moartea lui s-a scris de către scribul curţii pe
plăcuţe metalice care au fost puse la mormântul său.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Mucenic Eterie.
Acesta a fost pe vremea împărăţiei lui Diocleţian
şi fiind pârât, a stat înaintea conducătorului Eleusie, şi mărturisind
pe Hristos, a fost întins şi ars cu făclii aprinse şi pătruns pe
subţiori, şi înţepat pe spate şi pe coapse cu ţepuşi de fier înroşite
în foc şi în multe alte feluri chinuit, iar mai apoi i-au tăiat capul.
Tot în această zi, pomenirea
Sfinţilor Mucenici Ipatie şi Teodul, cei ce au mărturisit împreună cu
Sfântul Leontie, şi care prin sabie s-au săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului Erasm, care cu pace s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor doi mucenici din Cipru, care arzându-li-se picioarele, s-au săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului Părintelui nostru Leontie, de la Mănăstirea Peşterile Kievului.
Sfântul Leontie, canonarh la Mănăstirea Peşterile
Kievului, a intrat la mănăstire de tânăr şi a fost tuns acolo.
Dumnezeu i-a dat un glas frumos şi după ce a învăţat notele, a făcut
ascultare ca şi canonarh (conducător al corului bisericesc). Sf.
Leontie s-a săvârşit la o vârstă fragedă, în sec. al XIV-lea fiind
învrednicit de Domnul cu darul facerii de minuni, pentru faptele sale
bune.
Sfintele sale moaşte sunt în Peşterile
Îndepărtate, fiind prăznuit şi în 28 august după sinaxarul sfinţilor de
la Peşterile Kievului.
Tot în această zi, pomenirea
Cuviosului Leontie, cel ce a sihăstrit în sfânta Chinovie a Mănăstirii
lui Dionisie, izvorâtorul de mir, şi care cu pace s-a săvârşit.
Sfântul Leontie, înaintevăzătorul din Muntele
Athos, s-a născut Argosul peloponez. El a muncit multă vreme pe Muntele
Athos, la Mănăstirea lui Dionisie. A stat 60 de ani la mănăstire, timp
în care nu a pus niciodată piciorul afară din mănăstire. Pentru
credinţa tare şi pentru faptele milostive Bunul Dumnezeu I-a dat darul
profeţiei şi înaintevederii.
Sf. Leontie s-a dus la Domnul în 16 martie, 1605,
la vârsta de 85 de ani. Sfintele sale moaşte sunt izvorâtoare de mir
tămăduitor.
Tot în această zi, Soborul mai-marelui Arhistrateg Mihail, aproape de Sfântul Iulian la For.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Intru aceasta zi, cuvant din Pateric despre ascultare..
Cugetare
Aşa cum omul de ştiinţă analizează cu
minuţioasă atenţie fenomenele din natură, aşa şi noi creştinii ar trebui
să analizăm cu şi mai mare atenţie fenomenele şi lucrările Harului lui
Dumnezeu. Iată ce mărturiseşte unul din Părinţii cei mari, adică Sfântul
loan din Kronştat, despre fapta Sfintei Împărtăşiri:
„Rămân uimit înaintea măreţiei şi puterii de viaţă făcătoare a împărtăşirii cu Sfintele Taine. O femeie vîrstnică, care scuipa sînge şi era atît de epuizată încît nu mai putea nici să mănînce, a început să se însănătoşească din ziua în care am împărtăşit-o cu Sfintele Taine. O tînără care se afla deja în gura morţii a început să se însănătoşească, să mînănce, să bea şi să schimbe cîteva cuvinte cu cei ai casei, începînd din ceasul în care a primit Sfînta împărtăşanie; de unde nu pînă atunci zăcea chinuită de spasme în cea mai totală inconştienţă, nemaiputînd nici să mănînce, nici să bea de mai multe zile”.
O, dacă ar face fiecare preot aşa precum
Părintele loan din Kronştat, însemnîndu-şi cu atenţia unui om de ştiinţă
şi cu dragostea unui om de rugăciune toate tainicele fapte ale Duhului
Sfînt pe care El le lucrează vădit şi cu putere prin Sfînta Împărtăşire a
credincioşilor!
Luare aminte
Să luăm aminte la vindecarea minunată a
tînărului lunatic pe care îl chinuia diavolul aruncîndu-1 în foc şi
adesea în apă (Matei 17: 15):
- La cum Domnul a certat diavolul, şi tînărul s-a făcut întreg;
- La cum diavolul adesea şi pe mine mă aruncă în focul patimilor şi adesea în apa cugetărilor celor trupeşti;
- La cum Domnul şi pe mine poate să mă mîntuiască din acestea, numai de mă voi ruga Lui cu lacrimi.
Predică
Despre îndatorarea lui Dumnezeu – „Cel care are milă de sărman împrumută Domnului şi El îi va răsplăti fapta lui cea bună” (Pildele lui Solomon 19: 17).
Amîndoi, şi săracul care cerşeşte şi bogatul care miluieşte, îl fac pe Dumnezeu datornicul lor, dar numai cu condiţia ca săracul să cerşească întru Numele Domnului şi cu smerenie, iar bogatul să dea în Numele Domnului şi cu milostivire.
Oricine primeşte trebuie să cunoască că
ceea ce primeşte aparţine Domnului, şi oricine dăruieşte trebuie să
cunoască că dăruieşte ceea ce este al Domnului. Numai o astfel de
dăruire are preţ, şi numai o astfel de primire are preţ. Căci cu toţii
goi intrăm în lume, şi goi o vom părăsi pe ea.
Căci noi cu toţii cerşetori sîntem înaintea Domnului în această lume, căci nimic nu avem pre care nu le-am primit mai înainte de la El. De aceea, dă şi tu săracului cum ţi-a dat şi Dumnezeu ţie.
Căci tu cînd dai ceea ce este al altuia dai, şi cel căruia îi dai atunci cînd faci milostenie este propriul tău neam.
Căci săracul îţi este ţie mai înrudit decît îţi sînt bogăţiile, tot aşa cum şi lui Dumnezeu îi este mai scump omul decît toate bogăţiile de pe el.
Dacă ai fost hărăzit cu averi, atunci
cunoaşte că ele spre ispitirea inimii tale ţi s-au dat! Ţi s-au dat ca
să vadă şi Domnul din ceruri şi toate puterile cereşti dacă înţelegi tu,
omule, de unde ţi-au venit ţie toate bogăţiile şi pentru ce ţi-au
venit. Fericit eşti tu cînd vei şti că ele de la Domnul ţi-au venit şi
ale Domnului sînt! Fericit eşti tu cînd vei socoti pre săraci ca pe
nişte casnici ai tăi, rudenii ale tale, şi vei împărţi cu ei toate cele
pe care ţi le încredinţează ţie Dumnezeu! O, cît de necuprinsă este
dragostea de oameni a lui Dumnezeu! Căci iată, toate cîte le ai sînt în
fapt şi în drept ale lui Dumnezeu, şi cu toate acestea El Se socoteşte
pe Sine dator ţie, dacă tu iei dintre ale Lui şi miluieşti săracii, şi
te răsplăteşte pe tine din belşug cînd faci aceasta, şi în viaţa de aici
şi în cea viitoare! Oare ce fel de milostivire sub soare se poate
vreodată compara cu aceasta?
O, Stăpîne Iubitorule de oameni
Doamne, deschide minţile noastre ca să putem cuprinde taina milostivirii
Tale, şi înmoaie inimile noastre precum ceara, ca precum ceara să poată
arde şi lumina şi ele cu lumina negrăită a milostivirii Tale! Căci Ţie
se cuvine toată slava şi mulţumirea în veci, Amin!