• Pomenirea Sfântului Cuvios Mucenic Ioan şi a celor împreună cu dînsul, de la Mânăstirea Sfântului Sava cel Sfinţit de lângă Ierusalim
Această slăvită mînăstire care se mai
află şi astăzi a fost cercetată la vremea lui şi de al nostru părinte
sîrb Sfintul Sava, fiind înzestrată de mulţi domnitori sîrbi de-a lungul
vremurilor. Ea a fost în multe rînduri atacată cu sălbăticie de arabi,
jefuită şi pustiită. Dar Pronia dumnezeiască a vrut ca de fiecare dată
ea să se refacă deplin, şi aşa dăinuie şi astăzi, în timpul împărăţiei
lui Constantin şi a Irinei a avut loc un astfel de atac al arabilor.
Monahii văzînd aceasta nu au voit să fugă ca să-şi scape vieţile ci mai
curînd, la sfatul Stareţului lor Toma, ei au zis: „Noi
din lume am fugit în această pustie pentru dragostea lui Hristos, şi
prearuşinos lucru ar fi să fugim din pustie de frica oamenilor. De ar fi
să fim cu toţii junghiaţi aici, junghiaţi vom fi pentru dragostea
noastră penru Hristos pentru Care am şi venit să locuim aici.”
Astfel hotărînd, ei au aşteptat liniştiţi năvălirea hoardei arabe, ca
nişte miei nevinovaţi înaintea haitelor de lupi. Pe unii dintre ei
arabii i-au ucis cu săgeţi, iar pe alţii i-au închis de vii în peştera
Sfintului Sava. La uşa peşterii au pus apoi foc, astfel încît monahii
dinăuntru au murit cu toţii sufocaţi de fum. Aşa şi-au dat sfintele lor
suflete mucenicii lui Hristos, înfăţişîndu-se înaintea Lui, şi fiind
aşezaţi în locaşurile veşnice ale împărăţiei Lui, a Mîntuitorului pentru
Care şi-au dat viaţa. Mucenicia lor preaslăvită a fost înaintea
Praznicul Luminat al Învierii Domnului din anul 796 după Hristos, cînd
pe scaunul împărăţiei Răsăritului se aflau Constantin şi Irina, iar
Patriarh al Ierusalimului era Arhiereul Ilie. Pedeapsa năprasnică a lui
Dumnezeu nu a întîrziat să cadă asupra acelor sălbatici păgîni. Căci
după măcelărirea monahilor, înorcîndu-se la corturile lor, ei au început
să se certe între dînşii, după care s-au şi ucis cu desăvîrşire între
ei. Acestea s-au întâmplat în aceleaşi zile ale anului 796 după Hrisots.
• Pomenirea Sfintei Muceniţe Fotinia
Aceasta a
fost femeia samarineancă care a fost învrednicită de şansa rară de a sta
de vorbă cu Domnul Hristos la Fîntîna lui Iacov de lîngă Sihar
(loan 4: 4-31). Crezînd în Hristos, Fotinia mai apoi a predicat
Evanghelia împreună cu Victor şi losua, cei doi fii ai ei, şi cu cele
cinci surori ale ei, Anatolia, Fota, Fotida, Parascheva şi Chiriaca. Ele
au mers în Africa, în cetatea Cartagina. Acolo ele au fost arestate şi
duse la Roma, împărat fiind Nero, unde au fost aruncate în temniţă. Prin
Pronia dumnezeiască Domnina, fiica lui Nero, a intrat în legătură cu
Sfînta Fotinia, prin care s-a convertit la Hristos. După întemniţare
Sfînta Fotinia şi surorile ei au luat toate mucenicia pentru Hristos.
Sfînta Fotinia, care luminată a fost de însuşi Mîntuitorul la Fîntîna
lui lacov de lîngă Sihar, a luat mucenicia fiind aruncată într-o
fîntînă, şi aşa s-a strămutat la locaşurile cele veşnice ale împăratului
Hristos.
Viaţa Sfântului Ierarh Nichita Mărturisitorul, Episcopul Apoloniadei
Fiind silit să se lepede de închinarea la sfintele icoane ale Domnului nostru Iisus Hristos şi ale preacuratei Sale Maici, ale sfinţilor îngeri şi ale tuturor sfinţilor şi neplecându-se, a fost condamnat la exilare şi supus la chinuri de neîndurat. Din pricina acestora îmbolnăvindu-se cumplit, şi-a dat sfântul său suflet în mâinile lui Dumnezeu.
În zilele preasfinţitului patriarh al Ierusalimului, Ilie, care era
al doilea cu acelaşi nume în Sfânta Cetate a Ierusalimului, aflată
atunci sub stăpânirea agarenilor, iar în Constantinopol împărăţind
Constantin şi Irina (780-797), s-a făcut război în Palestina, în
seminţia agarenilor. Şi multă risipire se făcea ţării cu războiul acela,
pentru că barbarii, oştindu-se între ei, pustiau nu numai satele, ci şi
cetăţile, precum Elevteropolis, Ascalonul, Gaza, Scarifia şi celelalte.
Căci năvăleau fără de veste şi, deşi nu ucideau pe tot poporul, jefuiau
toate averile şi omorau pe toţi aceia care li se împotriveau. Şi şedeau
pe lângă toate căile, prinzind pe cei ce treceau, bătându-i, rănindu-i
şi răpindu-le tot ce aveau, până la cămaşă. Numai această milă aveau, că
eliberau vii pe cei dezbrăcaţi, bătuţi şi răniţi.
Atunci şi Sfânta Cetate a Ierusalimului era în mare frică. Că,
strângându-se de prin cetăţile dimprejur şi de prin sate, poporul
străjuia zidurile şi se pregătea să stea împotriva barbarilor acelora
care tâlhăreşte năvăleau asupra lor. În acea vreme şi preaslăvitul locaş
al Sfântului Hariton a fost foarte risipit şi de atunci niciodată nu
s-a mai înnoit, ci a rămas în desăvârşita pustiire.
Dar şi Lavra Cuviosului Sava foarte mult a fost chinuită atunci.
Căci adunându-se din diferite locuri sfinţii părinţi, pe vremea
Cuviosului egumen Vasile, prin pustnicească viaţă plăceau lui Dumnezeu;
iar în vremea războiului agarenilor şi a năvălirii lor tâlhăreşti, nu
ieşeau din locaşul lor. Că, deşi puteau să lase lavra şi să se
izbăvească de barbari în cetatea Ierusalimului, însă locul acela sfânt,
în care de la început primiseră jugul lui Hristos, nu voiau să-l lase.
Ci, murind lumii desăvârşit, nu se îngrijeau de moartea ce era să vină
asupra lor. Căci îşi puseseră nădejdea în Hristos, zicând: "Puternic
este ca, de va voi Stăpânul nostru, cu înlesnire să ne scoată pe noi din
mâinile barbarilor. Iar de va voi, cu judecăţile Sale cele drepte, ca
să fim daţi barbarilor spre înjunghiere, apoi, mai de folos este să
trimită Domnul asupra noastră mucenicie degrabă".
Şi grăiau unul către altul: "Să primim din mâinile Stăpânului
nostru cele mai folositoare nouă şi să nu ne întoarcem de la liniştea
cea pustnicească la gâlceava lumească de frica barbarilor, ca să nu fim
socotiţi în ochii tuturor ca nişte fricoşi, care n-am păzit porunca
Domnului nostru, Care zice: Nu vă temeţi de cei ce ucid trupul, căci
sufletul nu pot să-l ucidă. Dacă este frumos lucru a vedea pe cei ce ies
din lume la pustietate şi urmează lui Hristos, apoi cât de necuvios
lucru este a-i vedea, după puţină vreme de nevoinţă în pustie, că se
întorc iarăşi la lume, fugind de frica omenească. Deci, să nu râdă de
noi diavolul, vrăjmaşul cel de obşte al tuturor, cu frica barbarilor
izgonindu-ne la cetate din liniştea pustiei, el care, de multe ori
biruindu-se de noi, fugea ca un câine izgonit cu ruşine, ajutându-ne
Hristos, Împăratul nostru, asupra lui.
Nu avem ziduri de piatră spre apărare, ci zid nesurpat ne este
Hristos, Căruia, de la Sfântul Prooroc David, ne-am învăţat a-I cântă:
Fii mie Dumnezeu scutitor şi drept, casă de scăpare şi loc de întărire,
ca să mă mântuieşti. Nu avem zale, coifuri şi paveze, cu care să putem
înfrânge săgeţile barbarilor; ci avem armele duhovniceşti ale dragostei,
platoşa nădejdii, pavăza credinţei, coiful mântuirii; deci cu acelea să
ne înarmăm. Nu sunt la noi cete de oaste, care ne-ar apăra de barbari;
dar va sta îngerul Domnului împrejurul celor ce se tem de Dânsul şi ne
va izbăvi. Pentru că vieţuind, avem pe Hristos, iar dacă murim, avem
dobânda, de vreme ce nu iubirea şi dorinţa de viaţă vremelnică ne-au
silit a intra în pustia aceasta. Şi pentru ce ne-am sălăşluit în locul
acesta pustiu? Oare nu pentru dragostea lui Hristos? Şi dacă vom fi
ucişi aici, pentru Hristos vom fi ucişi, pentru Care şi vieţuim aici!"
Astfel petreceau în lavră, şi cu cuvinte mângâindu-se şi
îmbărbătându-se unul pe altul, trupurile împreună cu sufletele lor le
încredinţau Domnului. Apoi şi altă pricină binecuvântată şi dreaptă îi
ţinea neieşiţi; căci, cei care petreceau împrejurul lor, aveau pizmă
asupra acelui sfânt locaş şi nimic altceva nu doreau, decât să vadă
risipită lavra Sfântului Sava, iar locul acela să fie pustiu şi nelocuit
de monahi. Şi, dacă ar fi ieşit fraţii cât de puţin din lavră, apoi
îndată pizmaşii ar fi năvălit şi ar fi aprins biserica şi chiliile şi
tot locaşul l-ar fi asemănat cu pământul. Dar pentru ca acest lucru să
nu li se întâmple, sfinţii părinţi petreceau neieşiţi.
Deci ei nu erau ca o trestie clătinată de vânturi, ci erau
nemişcaţi de viforul ispitelor ce năvălesc asupra noastră şi ca nişte
stâlpi întemeiaţi pe piatră. Şi, nu numai pentru aceea nu ieşeau din
lavră, adică să păzească pereţii ci, mai vârtos, pentru slavă Domnului
nostru Iisus Hristos, Care S-a preamărit în acel loc oarecând, şi Care
şi în zilele lor Se preamărea.
Astfel vieţuind acei sfinţi părinţi în lavra aceea, Apărătorul cel
de sus, cu rugăciunile părintelui nostru Sava, prin voia Sa cea sfântă,
îi ferea nevătămaţi de barbari, pentru că, deşi de multe ori veneau din
Arabia sau dintr-altă parte taberele lor spre marele locaş şi se abăteau
aici, însă nici un rău nu le făceau, decât numai căutau mâncare. După
aceea, uitându-se spre monahi şi scrâşnind din dinţi, nu-i vătămau,
nelăsându-i Dumnezeu să facă rău robilor Lui. Apoi, luând mâncare din
locaş cât putea să se găsească, se duceau într-ale lor. Iar în loc să
mulţumească, se lăudau că vor risipi lavra şi vor face locul acela
pustiu.
Odată, o tabără de barbari vrând să-şi împlinească lucrul cel rău
ce-l aveau în gând, a venit asupra lavrei ca s-o prade şi să risipească
locaşul. Din întâmplare s-a întâlnit fără de veste, în dreptul Sfântului
Betleem, cu oastea care era pusă de ierusalimiteni să păzească trecerea
barbarilor. Deci, făcându-se război, barbarii au fost biruiţi şi
izgoniţi, precum mai pe urmă s-a făcut înştiinţare. Dar şi al doilea
rând, a pornit tabăra, cu acelaşi gând rău. Şi, mergând într-un sat
oarecare ce nu era departe de lavră, au găsit mult vin ascuns sub lemne
şi, îmbătându-se, au făcut război între dânşii; şi, rănindu-se unul pe
altul, mulţi au căzut morţi, încât li s-a stricat sfatul, iar tabăra li
s-a risipit.
După acestea toate, Dumnezeu a voit să vină ispită asupra robilor
Lui, precum odată asupra dreptului Iov ca, precum aurul se lămureşte în
ulcea, aşa să se afle cei vrednici ai lui Dumnezeu. Şi a lăsat ca
mâinile barbarilor să se atingă de plăcuţii Săi sfinţi, cărora înainte
le-a pregătit muceniceşti cununi. Căci auzind cuvioşii despre acele două
tabere care voiau să năvălească asupra lavrei, că una a fost biruită de
ostaşii de la Ierusalim, care au izgonit-o, iar cei din tabăra a doua
singuri între ei s-au bătut şi s-au risipit, şedeau fără frică în
chiliile lor, săvârşind sfântul post de patruzeci de zile în obişnuitele
osteneli pustniceşti.
În acea vreme, însă, prin îndemnarea diavolească, s-au adunat nişte
arapi barbari, ca la şaizeci, care purtau arce, săgeţi şi săbii.
Aceştia se sfătuiseră să năvălească tâlhăreşte asupra lavrei, nădăjduind
să afle la monahi ceva bogăţii. Şi, aproape de sfârşitul sfintelor
patruzeci de zile, în săptămâna dinaintea Duminicii Stâlparilor, în ziua
a treisprezecea a lunii martie, în al doilea ceas din zi, barbarii au
năvălit asupra locului aceluia pustnicesc. Venirea lor simţind-o,
monahii alergau din pustniceştile chilii în mănăstire şi în biserică,
iar barbarii, cu săbiile şi cu arcele întinse ca la un război, au
alergat asupra mănăstirii. Şi a lor cruzime vrând s-o îmblânzească, unii
din părinţi au ieşit înaintea lor cu blândeţe, vorbind către dânşii cu
cuvinte blânde şi zicând:
"Pentru ce, o, bărbaţilor, aţi venit ca la război la noi cei fără
de arme şi ca la nişte vrăjmaşi? Ce v-a adus? Noi cu toţii suntem în
pace. Nici pe voi, nici pe altcineva n-am mâhnit vreodată. Căci pentru
aceea petrecem în pustia aceasta, lăsând în lume toate ale noastre, ca,
fiind depărtaţi de pizmuiri, de sfezi şi de războaie, să putem a plânge
în pace pentru păcatele noastre şi să plăcem lui Dumnezeu. Dar nu numai
că n-am mâhnit pe nimeni din voi, ci ne sârguim şi a face bine, pe cât
putem. Pentru că pe mulţi din ai voştri, venind pe aici, i-am ospătat,
i-am odihnit şi le-am dat hrană de drum. Deci nu ne răsplătiţi rele în
loc de bune, ci mai ales sunteţi datori să ne mulţumiţi pentru facerile
de bine făcute de noi, vouă, că şi acum suntem gata să vă punem bucate
înainte şi cu iubirea de străini, obişnuită nouă, să vă odihnim".
Iar barbarii strigau cu mânie: "Nu pentru mâncare am venit aici, ci
pentru argint şi aur. Deci, una din două vă stă înainte: ori să ne daţi
aur şi argint ca să fiţi vii, ori, nevrând să ne daţi, să pieriţi de
mâinile noastre". Zis-au părinţii: "Să ne credeţi, o, bărbaţilor, că
suntem săraci şi scăpătaţi şi atât de lipsiţi, încât nici pâine destulă,
nici haine n-avem de ajuns; iar aur şi argint, de care aveţi trebuinţă,
noi nici în vis nu cugetăm a avea, decât numai puţine lucruri de nevoie
obişnuim în viaţa noastră".
Acestea grăind sfinţii, s-au miniat barbarii şi au slobozit
săgeţile ca ploaia asupra monahilor celor adunaţi şi neîncetat săgetau,
până ce şi-au deşertat sacii; şi îndată pe treisprezece cuvioşi părinţi
i-au lovit de moarte, iar pe alţii i-au rănit puţin. Apoi, repezindu-se
spre chilii, cu pietre mari sfărâmau uşile ca să găsească ceva şi
scoteau afară lucrurile cele sărăcăcioase ale monahilor. Apoi au aprins
chiliile şi tot astfel voiau să facă şi bisericii. Dar, cu rânduiala lui
Dumnezeu, mai înainte de a aduce ei găteje şi foc la biserică, au văzut
de departe nişte oameni venind şi, socotind că vine oaste de la
Ierusalim pentru apărarea monahilor, îndată au fugit, scoţând împreună
cu ei lucrurile monahiceşti jefuite.
Iar ava Toma, scoţând săgeţile din fraţii cei răniţi, le spăla
rănile şi le punea doctoria care li se cădea, deoarece era doctor
iscusit cu meşteşugul. Şi se vedeau rănile cele cumplite, la unii în
piept, la alţii pe umeri, la alţii în obraz şi în frunte, iar la alţii
le erau capetele sfărâmate cu pietre. Însă toţi se udau cu sângele care
curgea dintr-înşii şi privirea celorlalţi era foarte umilită.
Sosind praznicul Duminicii Stâlparilor şi cântarea cea de toată
noaptea săvârşindu-se, se înştiinţară unii din acei cuvioşi părinţi, că
acei barbari adună mai mulţi tovarăşi tâlhari ca să năvălească iarăşi
asupra lavrei lor. Şi i-au cuprins pe acei fericiţi părinţi mare frică
şi cutremur, însă n-au fugit; ci îndată, pregătindu-se de moarte şi
punând nădejdea lor spre Dumnezeu, îşi aşteptau sfârşitul.
După ce s-a apropiat ziua Patimilor Stăpânului, le-a sosit şi
acelora ziua pătimirii. Pentru că în ziua de 20 martie, în Joia cea
Mare, dimineaţa, au năvălit arapii tâlhăreşte a doua oară asupra lavrei,
cu mai multă putere, şi au ucis pe cuvioşi fără cruţare, prin felurite
ucideri. Pe unii săgetându-i cu săgeţile, altora tăindu-le capul cu
săbiile, pe alţii tăindu-i în două şi altora tăindu-le mâinile şi
picioarele, iar pe alţii ucigându-i cu pietre. Pe cei ce rămăseseră vii
din uciderea aceea îi adunau în biserică, vrând să-i muncească ca să
spună vistieria bisericii şi averile mănăstireşti. Şi înconjuraseră
locaşul împrejur şi pândeau pe munţi şi pe dealuri ca nici unul din
monahi să nu scape din mâinile lor; pentru că mulţi căutau să fugă, dar
cădeau în mâinile vrăjmaşilor şi abia dacă unul dintr-înşii a scăpat.
Pe fericitul Ioan, îngrijitorul caselor de străini, cel tânăr de
ani, l-au prins fugind la munte şi l-au muncit fără de milă, i-au tăiat
vinele de la mâini şi de la picioare, apoi, apucându-l de picioare, îl
trăgeau pe pietre din vârful muntelui până la biserică şi toată pielea
lui de pe spate s-a jupuit de ascuţişurile pietrelor. Iar Cuviosul
Serghie, păzitorul vaselor bisericeşti, văzând cum erau munciţi cuvioşii
părinţi şi temându-se că nu cumva, nesuferind muncile, să spună unde a
ascuns vasele bisericeşti, tăinuindu-se, a fugit din mănăstire. Dar,
fiind departe, l-au prins străjile barbarilor şi spre mănăstire îl
întorceau cu sila, chiar nevrând el, şi i-au tăiat sfântul cap. Alţi
câţiva părinţi, scăpând din mâinile ucigaşilor, s-au ascuns în peştera
ce era afară din mănăstire. Pe aceştia văzându-i fugind, barbarul care
străjuia pe deal a strigat tovarăşilor săi, arătându-le cu mâna peştera
şi spunându-le despre monahii care au fugit acolo.
Atunci, un arap înfricoşat, stând cu sabia la gura peşterii, striga
cu glas groaznic, poruncind celor ascunşi să iasă, iar ei tremurau de
frică. Cuviosul Patrichie, fiind între ei, a zis şoptind către dânşii:
"Nu vă temeţi, fraţilor, eu pentru voi singur voi ieşi şi voi muri, iar
voi şedeţi aici, tăcând". Şi a ieşit spre arap, fiind gata să-şi pună
sufletul pentru prietenii săi. Iar arapul îl întreba cu certare: "Mai
sunt acolo alţi monahi?" Cuviosul a răspuns că numai el singur a fost;
şi l-a dus arapul la biserică.
Adunând barbarii de pretutindeni pe sfinţii părinţi în biserică, au
zis către dânşii: "Răscumpăraţi-vă, voi şi biserica voastră, cu patru
mii de galbeni; iar de nu, îndată pe voi toţi cu sabia vă vom ucide şi
biserica voastră cu foc o vom arde". Iar sfinţii părinţi au răspuns cu
blândeţe: "Iertaţi-ne, pentru Dumnezeu, o, bărbaţilor, şi nu ne vărsaţi
în zadar sângele nostru cel nevinovat; pentru că nu avem atâta aur cât
cereţi de la noi, nici n-am avut cândva. Acum nici un galben nu se află
în toată lavra noastră; iar de voiţi, luaţi cele ce vedeţi la noi,
hainele noastre şi toate câte vedeţi şi aflaţi, iar nouă numai viaţa să
ne lăsaţi, măcar şi goi de am rămâne".
Iar barbarii, umplându-se de mânie, cu mare strigăt îşi repezeau
săbiile în grumajii sfinţilor, ca şi cum ar fi voit să-i taie. Apoi le
ziceau: "Daţi-ne vasele bisericeşti cele de aur şi de argint şi să ne
spuneţi şi de cealaltă vistierie a mănăstirii". Iar sfinţii părinţi le
spuneau că nu au nici o vistierie. Barbarii ziceau: "Arătaţi-ne pe mai
marii voştri! Cine este între voi egumen şi ceilalţi rânduitori?"
Răspuns-au cuvioşii: "Părintele nostru egumen nu se află acum în lavră,
căci s-a dus pentru o trebuinţă de obşte la Sfânta Cetate, iar noi toţi
suntem deopotrivă".
Şi era în mănăstire peştera Cuviosului Părintelui nostru Sava. Iar
barbarii, luând pe sfinţii părinţi, i-au dus în peştera aceea; apoi
lângă uşa peşterii au aprins foc şi, adunând găteje şi gunoi, au făcut
fum mare şi chinuiau cu acel fum pe cuvioşii din peşteră, ca să le arate
vistieria şi pe mai marii lor. După aceea i-au scos la întrebare şi cu
morţi cumplite îi îngrozeau, cerând de la dânşii vistieria, dar mai mult
nu auzeau de la ei nici un răspuns, decât numai rugăciuni către
Dumnezeu. Pentru că unul strigă: "Doamne, primeşte în pace duhul meu!"
Iar altul: Pomeneşte-mă, Doamne, când vei veni întru împărăţia Ta!
Şi iarăşi, aruncându-i pe toţi în peştera aceea, îi pedepseau cu
mai mult fum; şi au murit de fum optsprezece cuvioşi părinţi, între care
erau şi cei mai sus pomeniţi Ioan şi Patrichie fericitul. Iar numele
celorlalţi care au murit de fum, de sabie şi de alte munci, singur
Dumnezeu le ştie, Cel ce i-a scris pe ei în cartea vieţii. Dar şi pe cei
ce rămăseseră vii dintr-acea muncă a fumului, barbarii împietriţi la
inimă, cei fără de omenie, cumplit îi răneau, aruncându-i la pământ şi
cu picioarele călcându-i, dar nimic n-au sporit, ci singuri cu muncirea
se oboseau. Apoi au luat barbarii câte au putut să afle din lucruri
bisericeşti şi mănăstireşti şi, punându-le pe cămilele mănăstirii, s-au
dus.
Atunci fraţii care rămăseseră abia vii şi alţii ce se ascunseseră
prin crăpăturile munţilor şi prin peşteri, adunându-se târziu în locaş,
au adus în biserică, care cu dumnezeiască apărare rămăsese nearsă,
trupurile cuvioşilor părinţi cele în multe feluri ucise şi cu fum
omorâte şi au petrecut toată noaptea aceea a mântuitoarelor Patimi întru
nemângâiata tânguire, apoi i-au dat cinstitei îngropări. Iar câţi
dintre părinţi au scăpat vii, dar pe jumătate morţi, pe aceia cu
doctorii îi îngrijeau, având pe fericitul Toma, doctorul cel mai sus
pomenit, care rămăsese între cei vii şi care, mai pe urmă, a fost egumen
în lavra ce se numea "veche".
Astfel s-au sfârşit muceniceşte cuvioşii părinţi în locaşul
Sfântului Sava. Iar barbarii aceia, după ducerea lor din lavră, îndată
cu neaşteptată moarte de la Dumnezeu au fost omorâţi şi au căzut fără de
sabie morţi, prin pustietăţi şi prin câmpii, spre mâncarea câinilor,
fiarelor şi păsărilor; iar sufletele lor cele ticăloase s-au sălăşluit
în iad, unde focul nu se stinge şi viermele nu adoarme. Însă sufletele
cuvioşilor ucişi s-au dus în mâinile lui Dumnezeu şi s-au învrednicit
muceniceştii slave, de la Hristos Dumnezeu, Mântuitorul nostru, Căruia,
împreună cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt, I se cuvine cinstea şi slava în
veci. Amin.
(NOTĂ - Istoria pătimirii acestor cuvioşi părinţi, care au fost
ucişi în locaşul Sfântului Sava, a fost scrisă pe larg de fericitul
Ştefan Savaitul - nu cel de la 13 iulie, ci altul cu acelaşi nume, numit
făcător de stihuri, din aceeaşi mănăstire a Sfântului Sava -, monahul
care a scris-o îndată după uciderea sfinţilor. Această istorie n-am
găsit-o întreagă, decât numai prin oarecare cărticele mici, scrise cu
mâna de către scriitorii greci, pentru că multe foi din carte erau
rupte. Iar sfântul făcător de stihuri, Ştefan Savaitul, la sfârşitul
acestei istorii scrie acestea: Nu voi ascunde cu tăcerea ceea ce mi-a
spus un preot vrednic de credinţă. Bărbatul acela era foarte
îmbunătăţit, însă, fiind de neam sirian, avea mare dorinţă să înveţe
limba greacă şi cu mare trudă învăţa în psaltirea grecească, dar nu se
putea deprinde să grăiască bine cuvintele greceşti, de care lucru se
mâhnea foarte mult.Odată, adormind, i s-a arătat unul dintre acei
cuvioşi părinţi mucenici, cu numele Anastasie, cu rânduiala protodiacon,
de care mai sus am pomenit - zice Ştefan Savaitul -, care era prieten
preotului aceluia şi l-a întrebat despre pricina mâhnirii lui. Atunci
preotul i-a spus nepriceperea minţii sale, că nu poate să înveţe bine
limba grecească. Iar Cuviosul Anastasie, care i se arătase zâmbind, a
zis preotului: "Deschide-ţi gura şi-mi arată limba!" Preotul făcând
aceasta, Sfântul Anastasie cu o basma curată i-a şters limba şi,
curăţind-o, s-a făcut nevăzut. Deşteptându-se preotul, îndată a cunoscut
că ştie limba grecească. Şi de atunci a început a vorbi şi a citi bine
greceşte, mulţumind lui Dumnezeu şi sfinţilor părinţi.)
Cântare de laudă la Sfânta Fotinia, femeia samarineancă
Samarineancă la fîntînă
Pe Hristos îl află,
Şi El însuşi o luminează
Cu lumina Adevărului Său.
Sub Nero ea mucenicia primeşte
Prin aruncarea într-o fîntînă,
Şi astfel sufletul şi-l dă
Lui Hristos Dumnezeu, Stăpînul.
Fiii ei slăviţi sînt Victor şi Iosua,
Pe ei maica lor
Cu sfinţenia i-a luminat.
Cinci surori ale ei mucenicia au primit
Pentru Numele lui Hristos,
Şi acum împreună cu ea în ceruri se veselesc.
O, Fotinio, femeie a pocăinţei,
Femeie a suferinţei,
Chipul tău acum cu veşnică lumină străluceşte.
Odinioară ai pregetat chiar apă Mîntuitorului să-I dai.
Dar mai la sfârşit nu ai pregetat
Chiar sîngele să ţi-l verşi pentru EL
Sufletul tău, odinioară întunecat,
Pe cînd încă samarineancă erai
Mai strălucitor decît razele soarelui l-ai arătat
Cînd creştină te-ai făcut.
În Sihar pe Hristos
L-ai propovăduit cu frică,
Dar la Roma slăvită pe El
L-ai mărturisit cu viaţa.
Iubirea omoară frica
Şi pe om îl face erou.
O, Fotinia, iubirea pe tine
Te-a preaslăvit în veci.
Incendieze Nero oricîte Rome,
Pe sufletul creştinesc să-l ardă
El nu va putea nicicînd.
Trupurile Nero poate să le ucidă
Precum pe nişte vase de lut,
Dar asupra sufletului Fotiniei
El nici o putere n-a avut.
O, sfîntă nemuritoare,
Ajută-ne nouă acum
Cu rugăciunile tale sfinte înaintea
Tronului Mîntuitorului Hristos.
Asa s-a intamplat si in anul pe care-l pomenim astazi; ca, la vremea Postului mare, in saptamana dinaintea Stalparilor, cand monahii se aflau la rugaciune, fara veste, a navalit peste ei o ceata de saizeci de jefuitori, inarmati cu sulite, arcuri si sabii si au facut cumplit macel in manastire. Au dat foc chiliilor, pradand saracaciosul avut al smeritilor calugari. Dar, cand a fost sa dea foc si manastirii, li s-a parut ca vine o oaste in ajutor si au fugit.
In Joia cea mare, din saptamana Patimilor Domnului, facand razboi arabii intre ei, in Palestina, jefuitorii au navalit din nou in sfanta manastire si au ucis pe cei ce mai ramasesera in viata, semanand urgie in urma lor. Ca, daca au mers si n-au gasit nimic, i-au omorat, unora taindu-le capetele, pe altii facandu-i bucati, pe altii junghiindu-i si varsandu-le sangele, iar, pe altii, in tot felul de grozavii, chinuindu-i. O seama de parinti s-au ascuns intr-o pestera din munte, cu odoarele manastirii si, nevoind sa le dea, paganii au pus foc la gura pesterii si au pierit toti cei dinauntru, inabusiti de fum.
Si asa au primit cununa muceniciei parintii Ioan, Serghie si Patrichie si toti care se aflau atunci, impreuna cu ei in manastirea Sfantului Sava, ostasi ai Domnului Hristos, care nu aveau arme si zale, ci numai arme dohovnicesti: platosa nadejdii, pavaza credintei si coiful mantuirii. Iar Sfintii, multimind, si-au dat sufletul in mana lui Dumnezeu, dobandind fericita si vesnica viata si Imparatia Cerurilor. Ca, pentru Hristos, truda pustniciei purtand, de la Hristos au luat si cununa credintei. Dumnezeului nostru, slava !
Intru aceasta zi, cuvant al Sfantului Anastasie, egumenul din Sinai, pentru a nu osandi.
Macar de ai si vedea pe cineva gresind, sa nu osandesti, ca tu nu stii si fapta lui cea buna. Ca multi au gresit la aratare, iar in taina s-au pocait. Iar noi pacatele lor le-am vazut, dar pocainta lor nu o stim. Drept aceea, fratilor, pe nimeni sa nu osandim, ca sa nu fim osanditi. Dar, mai ales, pe preot sa nu-l osandim, macar de l-ai si vedea pe el gresind ceva; sa nu-i zici lui ca pacatos esti si cu nevrednicie slujesti. Ci, sa te apropii de curata incredere si sa te impartasesti din dumnezeiestile Taine, ca sa dobandesti sfintenia. Pentru ca macar si inger de ar fi acela ce ar aduce Jertfa cea fara de sange, daca te-ai apropia tu cu nevrednicie, chiar ingerul nu te va curati nicidecum pe tine de pacate. Ca, iata, cu adevarat se marturiseste despre Iuda, ca din insesi preacuratele maini ale Stapanului Hristos a primit Painea cea preasfanta, dar, pentru nevrednicia lui, indata, a intrat intr-insul satana. Aceasta spre dovada, sa va fie voua ca, de nu va osandi cineva, neosandit va fi. Si pentru aceasta multi marturisesc. Inca si un barbat oarecare, in randuiala monahiceasca fiind, isi cheltuia zilele sale intru toata nepurtarea de grija. Si, intru lenevire, viata petrecandu-si, de sfarsit s-a apropiat. Si, dupa ce s-a imbolnavit, cu durere de moarte a ajuns la cea de pe urma rasuflare, nicidecum nu se temea de moartea sa ci de trup, se despartea cu toata multumirea, vesel si zambind. Iar fratii si parintii ce sedeau langa el, impreuna cu egumenul, i-au zis lui: "Noi te-am vazut pe tine frate, ca intru nebagare de seama ti-ai petrecut viata ta, de unde iti este tie in ceasul acesta infricosator o astfel de nemahnire si dulce zambire ? Nu stim ! Insa, cu puterea lui Iisus Hristos, Dumnezeul nostru, intarindu-te, scoala-te de ne spune noua, ca toti sa stim sa proslavim maririle lui Dumnezeu". Iar fratele, ridicandu-se putin de pe pat, a zis catre dansii: "Cu adevarat, cinstiti parinti, intru toata nebagarea de seama mi-am petrecut viata mea si acum s-au adus inaintea mea, scrise, toate lucrurile mele cele rele si s-au citit. Si mi-au zis mie ingerii lui Dumnezeu: Le sti acestea ? Iar eu am raspuns catre dansii: Adevarat, cu incredintare, le stiu, insa, de cand m-am lepadat de lume si m-am calugarit, n-am osandit om, nici rautate asupra cuiva n-am tinut si ma rog ca sa se implineasca cu mine, cuvantul lui Hristos: nu osanditi, ca sa nu fiti osanditi, iertati si vi se va ierta voua. Pe acestea, daca le-ar fi grait, indata, sfintii ingeri au rupt zapisul pacatelor mele, si pentru aceasta, cu bucurie si fara mahnire ma duc catre Dumnezeu". Aceasta zicand, fratele acela si-a dat cu pace sufletul sau Domnului, mult folos facand la toti.
Deci, aceasta auzind-o, fratilor sa ne sarguim a nu osandi, nici a avea pomenire de rau, ca Domnul Dumnezeu sa nu ne osandeasca pe noi, nici sa pomeneasca pacatele noastre.
Sinaxar 20 Martie
În această lună, în ziua a douăzecea, pomenirea
sfinţilor cuvioşilor părinţi, ucişi de arabi în Mănăstirea sfântului
Sava cel sfinţit.
În sec. al VIII-lea saracinii invadau frecvent
regiunile înconjurătoare ale Ierusalimului. Mănăstirea Sf. Hariton a
fost astfel devastată şi transformată în ruine. Saracinii încercaseră
de două ori să distrugă Lavra Sf. Sava cel Sfinţit dar pronia divină a
apărat locaşul sfânt. Fraţii, care s-ar fi putut salva din calea
barbarilor dacă ar fi fugit în Ierusalim, n-au făcut-o, din dorinţa de a
nu părăsi locul unde şi-au aflat mântuirea atâţia ani.
În ziua de 13 martie saracinii au intrat în
mănăstire cerând lucrurile de valoare. Când călugării le-au spus că nu
vor găsi nimic valoros în mănăstire în afară de provizii de hrană şi
nişte haine vechi, saracinii au început să tragă în ei cu arcul.
Treisprezece oameni au fost ucişi şi mulţi au fost răniţi, iar chiliile
arse. Saracinii vroiau să dea foc şi bisericii dar văzând în depărtare
un grup mare de oameni au crezut că este armata trimisă din Ierusalim
şi au fugit luând cu ei puţinul pe care l-au găsit în sfântul locaş.
După fuga duşmanilor, părintele Toma, un doctor cu experienţă, i-a ajutat pe cei rămaşi în viaţă.
În joia mare, 20 martie, saracinii s-au întors în număr
mult mai mare şi i-au bătut pe călugări. Supravieţuitorii au fost
băgaţi în biserică unde au fost torturaţi ca să spună unde au ascuns
odoarele bisericii. Mănăstirea era înconjurată de cotropitori şi nimeni
nu putea să scape. Saracinii l-au prins pe tânărul călugăr Ioan, care
îngrijea oamenii fără adăpost şi l-au bătut rău după care i-au tăiat
tendoanele de la mâini şi picioare şi l-au târât de picioare pe
pietre, sfâşiindu-i mucenicului pielea spatelui.
Paznicul odoarelor bisericii, Sf. Serghie, a
încercat să fugă după ce a ascuns sfintele obiecte, dar a fost prins şi
decapitat. Cu toate acestea mulţi călugări au reuşit să se ascundă
într-o peşteră din afara mănăstirii dar au fost zăriţi de o santinelă
de pe deal şi somaţi să iasă toţi şi să se predea. Sf. Patriciu, le-a
şoptit fraţilor cu care era în peşteră să nu se teamă că el va ieşi
singur şi îşi va înfrunta moartea iar ei să se roage pentru el. Ieşind,
saracinii l-au întrebat dacă era singur iar Sf. Patriciu le-a răspuns
că nu mai era nimeni cu dânsul. Aceştia l-au dus la lavră unde
ceilalţi prizonieri îşi aşteptau soarta. Saracinii au cerut
răscumpărare pentru eliberarea călugărilor 4000 de monede de aur şi
odoarele sfinte, bani pe care fraţii nu aveau de unde să îi scoată.
Saracinii i-au dus pe toţi în peştera Sf. Sava din interiorul
mănăstirii, au aprins focul pe un morman de bălegar la intrarea în
peşteră sperând să-i sufoce cu fumul otrăvitor. Optsprezece oameni au
pierit în peşteră, printre care şi sfinţii Ioan şi Patriciu. Saracinii
au continuat să-i tortureze pe cei rămaşi în viaţă dar nu au obţinut
nimic de la ei. În cele din urmă au părăsit mănăstirea.
Mai târziu, în seara de vinerea mare, călugării ascunşi
în munţi s-au întors la mănăstire, au luat trupurile fraţilor ucişi
şi le-au îngropat în biserică.
Barbarii care au prădat mănăstirea nu au scăpat de
mânia lui Dumnezeu. Aceştia au fost loviţi de o molimă şi au pierit
toţi mâncaţi de fiarele sălbatice.
Mucenicii Lavrei Sf. Sava prăznuiţi în 16 mai au suferit în sec. al VII-lea în timpul domniei lui Heraclius (610-641).
Tot în această zi, pomenirea preacuviosului părintelui nostru Nichita Mărturisitorul, episcopul Apoloniadei.
Acest preacuvios părinte al nostru şi
mărturisitor, pe vremea luptătorilor împotriva sfintelor icoane era
episcop al Apoloniadei şi era nu numai credincios şi evlavios şi cu
totul drept în credinţa lui, ci şi milostiv şi plin de dragoste faţă
de oameni, vestit în cunoştinţe şi în cuvânt. Fiind silit să se lepede
de închinarea la sfintele icoane ale Domnului nostru Iisus Hristos şi
ale preacuratei Sale Maici, ale sfinţilor îngeri şi ale tuturor
sfinţilor şi neplecându-se, a fost condamnat la surghiun şi supus la
chinuri de neîndurat. Din pricina acestora îmbolnăvindu-se cumplit,
şi-a dat sfântul său suflet în mâinile lui Dumnezeu.
Tot în această zi, pomenirea
sfintelor şapte femei, celor din Aminsos: Alexandra, Claudia, Rufrasia,
Matrona, Iuliana, Eufimia şi Teodosia.
Aceste şapte sfinte femei au trăit pe vremea
împăratului nelegiuit Maximian. Acesta pornind o prigoană mare
împotriva creştinilor, în cetatea Aminsos, au fost aduse în faţa
mai-marelui cetăţii aceste şapte femei pline de curaj. Şi mărturisind
că sunt creştine şi spunând mai-marelui cetăţii că este un om crud,
lipsit de omenie şi vrăjmaş, mai întâi au fost lovite cu toiege, după
ce au fost dezbrăcate; apoi li s-au tăiat sânii cu sabia. După aceasta
au fost spânzurate şi li s-au sfâşiat trupurile cu gheare de fier, până
când li s-au văzut cele dinăuntru şi în cele din urmă au fost
aruncate într-un cuptor cu foc, dându-şi astfel sufletele lor Domnului.
Tot în această zi, pomenirea sfântului Mucenic Rodian, care de sabie s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea sfântului Achile eparhul, care de sabie s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea sfântului Lolion, care cu pumnii fiind lovit, s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea sfântului Emanoil, care prin sabie s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea
sfântului noului mucenic Miron Criteanul, care a mărturisit în Creta,
la anul 1793 şi care prin sugrumare s-a săvârşit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Intru aceasta zi, cuvant din Pateric, despre doi frati ce erau in vrajba
Iar a doua zi, daca s-a facut ziua, i-au scos pe ei din temnita la judecata. Deci, acela care n-a vrut nicidecum sa se impace si sa ierte pe fratele lui, vazand ca vor sa-l taie, inspaimantandu-se, s-a lepadat de Hristos. Iar pe fratele sau, care credea in numele Domnului, l-au taiat. Iar pe cel ce s-a lepadat de Hristos, l-a intrebat dregatorul, zicand: "Pentru ce ieri nu te-ai lepadat de Hristos, ca sa nu te fi chinuit ?" Raspuns-a lui acela: "Cand am lasat eu pe Dumnezeui meu si nu m-am impacat cu fratele meu, atunci si ajutorul Lui m-a lasat si m-a parasit pe mine si, ramanand gol de dansul, m-am lepadat de Hristos".
Deci, aceasta stiind-o fratilor, impacati-va si intru dragoste sa petreceti, ca aici cu placere dumnezeiasca vietuind, vesnicelor bunatati partasi sa ne facem. Dumnezeului nostru slava, acum si pururea si in vecii vecilor ! Amin.
Cugetare
Dumnezeu nu-i pedepseşte pe păcătoşi pentru că I-ar plăcea ca să-i vadă chinuindu-se. Dacă ar fi fost aşa, El încă de la început nu ar mai fi stat să-i creeze din nimic.
El îi pedepseşte pe păcătoşi din motive mult mai înalte şi mai constructive, dintre care mai cu seamă două ies în evidenţă.Mai întîi, prin pedeapsă El îi corectează şi îi conduce pe calea adevărată a mîntuirii.Al doilea, el îi înfricoşează astfel şi pe alţii de consecinţele păcatului, îndepărtîndu-i de la păcat.
Aşa crede şi Sfîntul Isaac Sirul cînd
zice: „Omul înţelept şi drept este asemenea lui Dumnezeu, căci îl
pedepseşte pe om nu de plăcerea de a-1 pedepsi sau de a-i reproşa astfel
păcatul lui, ci fie spre a-1 corecta pe cel pedepsit, fie spre a-i
înfricoşa pe ceilalţi şi a-i îndepărta astfel de la păcat.” Un tînăr
recalcitrant, care îşi bătea joc de Dumnezeu şi de părinţii lui, a
înnebunit, pierzîndu-şi minţile. Toată cetatea a văzut în aceasta
pedeapsa lui Dumnezeu, s-au înspăimîntat şi s-au umplut de frica de
Domnul. Tînărul a fost legat şi ţinut departe de oameni timp de trei ani
de zile. Mama lui a plîns cu amar, rugîndu-se lui Dumnezeu pentru fiul
ei. Într-un an, în timpul Praznicului Cincizecimii, mama 1-a adus pe
fiul ei nebun la Mînăstirea Sfîntului Vasile din Ostrog. După multe
rugăciuni, tînărul cel nebun s-a vindecat şi şi-a venit din nou întru
sine. El s-a făcut după această cumplită încercare pildă de vieţuire
creştină înaintea ochilor întregii cetăţi.
Luare aminte
Să luăm aminte la Stăpînul Hristos răstignit pe Cruce:
- La Scumpul Lui Sînge care curge din ranele Mîinilor Lui, picurînd pe pămînt;
- La Scumpul Lui Sînge care curge din ranele Picioarelor Lui, picurînd pe pămînt;
- La Scumpul Sînge care curge din Coasta Lui şi picură pe pămînt.
Predică
Despre războiul Mielului cu fiarele
– „Ei vor porni război împotriva Mielului, dar Mielul îi va birui,
pentru că este Domnul domnilor şi împăratul împăraţilor şi vor birui şi
cei împreună cu El – chemaţi şi aleşi şi credincioşi.” (Apocalipsa 17:
14)
Cine grăieşte aceste minunate cuvinte?
Ioan le grăieşte, cel care L-a văzut pe Dumnezeu. Cine este Mielul?
Hristos Domnul este Mielul. Cine este Domnul Domnilor şi împăratul
împăraţilor? Hristos Domnul este. Cu cine se va război El şi pe cine va birui El?
El va birui fiara cea care are şapte capete şi pe toţi cei care primesc stăpînirea, cinstea şi onorurile acestei necurate fiare.
Mielul printre fiare. Da, căci Sfîntul
loan Teologul L-a văzut pe Miel şi ca pe Biruitorul asupra tuturor
fiarelor. Hristos printre demonii S-ar putea spune, „Vai, îl vor mînca
de viu!” Dar nu, căci diavolii sînt cei înfricoşaţi, ei îl cheamă cu
disperare, implorîndu-I mila, şi fugind iute, fără să mai privească
înapoi. Hristos printre chinuitorii Lui. S-ar putea spune „îl vor omorî
definitiv, pentru totdeauna!” Dar nu, căci El învie şi biruieşte iar ei
fug de la faţa Lui deznădăjduiţi, şi pier. Hristos printre păgîni. S-ar
putea spune „Aceştia vor scufunda Biserica, aşa cum valurile oceanului
îneacă o insulă mică.” Şi totuşi, insula mică a biruit, a crescut şi a
înflorit, şi marile imperii păgîne au fost acelea care s-au risipit
precum valurile oceanului care nu se înalţă decît spre a se prăbuşi iar.
Credinţa lui Hristos printre zgomotoasele flosofii şi teorii ale
acestei lumi!
S-ar putea spune,„Acestea se vor dovedi superioare Credinţei, şi o vor dezrădăcina o dată şi pentru totdeauna dintre oameni.” Şi totuşi, filozofiile şi teoriile lumii nu fac decît să-şi vădească una alteia minciuna, prigonindu-se între ele, pe cînd Credinţa lui Hristos mîntuieşte oamenii.
Cuvioşia între hulitorii de Dumnezeu şi
între apostaţi! S-ar putea spune: „Hulind-o, batjocorind-o şi
calomniind-o, cu siguranţă vom murdări cuvioşia şi o vom compromite
definitiv.”
Şi cu toate acestea, calomniatorii nu fac decît să se înece în propria lor murdărie, pe cînd cuvioşia se păstrează pe sine neatinsă.
Blîndeţea şi plînsul creştin printre
tiranii şi răpitorii acestei lumi! S-ar putea spune: „Vor pieri de foame
aceştia, cu plînsul şi cu blîndţea lor!” Dar nu, ei trăiesc şi se
satură şi umblă sănătoşi, şi tiranii şi răpitorii acestei lumi sînt cei
care se perpelesc mereu de foame şi nemulţumire. Mielul printre fiare!
Da, şi asupra lor, Mielul iese Biruitor!
O, Stăpâne şi Multmilostive Doamne,
Mieluşelul Tatălui, Atotmângâietorule, întăreşte-ne pre noi cu blândeţea
şi bunătatea Ta, ca şi noi părtaşi biruinţei Tale să ne facem. Căci Ţie
se cuvine slava şi mulţumirea în veci, Amin!