miercuri, 4 mai 2011

DESPRE CELE SAPTE TAINE

INVATACELUL: Cred ca Biserica vorbeste felurit despre Taina.
PREOTUL: E adevarat. Mai intai, Taina este o lucrare sfanta, instituita de Dumnezeu intrupat, prin care, intr-o forma vazuta, se impartaseste primitorului harul divin nevazut (Teologia Dogmatica si Simbolica, Bucuresti, 1958, voi. II, p. 827).
Cele sapte Taine ale Bisericii lui Hristos cea dreptmaritoare sunt urmatoarele:
1. Botezul. 2. Mirungerea. 3. Impartasania. 4. Pocainta. 5. Hirotonia. 6. Nunta. 7. Maslul.
Inainte de a arata insemnatatea celor sapte Taine, insemnam, pe scurt, cateva date asupra importantei numarului sapte in Sfanta Scriptura, caci numarul sapte pecetluieste o multime de acte din Vechiul Testament si din cel Nou.
Asa, de pilda, in ziua a saptea S-a odihnit Dumnezeu de toate lucrarile Sale pe care le facuse (Fac., 2, 1-2); sapte perechi de animale si pasari curate a poruncit Dumnezeu lui Noe sa bage in corabie inainte de a incepe potopul (Fac., 7, 2-3). Iarasi, i-a spus ca dupa sapte zile va veni potopul (Fac., 6 si 17). In luna a saptea si in ziua a 27-a s-a oprit corabia pe Muntii Ararat (Fac., 8, 4). Dupa sapte zile a dat drumul Noe a doua oara porumbelului din corabie, iar acesta s-a intors, avand in cioc o ramura de maslin verde (Fac., 8, 10). Avraam a dat lui Abimeleh, imparatul, sapte mielusele, ca marturie intre ei amandoi. Iacov, patriarhul, s-a inchinat de sapte ori cu fata la pamant in fata fratelui sau Isav (Fac., 33, l-3). Faraon a visat sapte vaci grase si sapte slabe, sapte spice pline si sapte seci (Fac., cap. 41). Lui Moise i-a spus Dumnezeu ca pentru Sfantul locas sa faca si un sfesnic de aur curat si deasupra lui sa puna sapte candele ca sa lumineze (Ies., 37, 23). Tot lui Moise i-a poruncit Dumnezeu sa spuna izraelitilor sa numere sapte saptamani de zile (Lev., 23, 16), iar a cincizecea zi sa le fie sarbatoare sfanta. Inainte de a manca Pastele, sapte zile sa manance paine fara aluat (Ies., 12, 19). Pe langa alte daruri ce aveau porunca sa le aduca, in acea zi trebuiau sa aduca sapte miei (Lev., 23, 15-18). Apoi sa numere sapte saptamani de ani, iar al cincizecilea sa fie an de slobozie (Lev., 25, 8-10; Isaia, 61, 1-4; Luca, 4, 16-21). Pe Mariam, sora lui Moise, fiindca a cartit, sapte zile a lovit-o Dumnezeu cu lepra (Num., cap. 12). Lui Iosua Navi i-a poruncit Dumnezeu sa puna sapte trambite sa inconjoare Ierihonul de sapte ori, iar a saptea oara sa sune in trambita de sapte ori si vor cadea zidurile Ierihonului (Ios., cap. 6). In sapte zile s-a primit sfintirea lui Aaron si a fiilor sai de catre Dumnezeu prin Moise (Lev., 8, 33-35). De sapte ori in zi David, proorocul, lauda pe Dumnezeu (Ps. 118, 164). Saptezeci de ani a proorocit Ieremia ca vor fi robi evreii in Babilon (Ier., 25, 11-12; 29, 10). Sapte candele cu sapte brate a vazut sfantul prooroc Zaharia (Zah., 4, 1-2). Sapte funii a rupt Samson, cel ce avea sapte suvite de par care-i dadeau putere (Jud., cap. 13-16). Saptezeci au fost barbatii care au tradus Biblia pe vremea Faraonului Ptolomeu Filadelful (283 i.Hr.). De sapte ori s-a scaldat Neeman Sirianul in Iordan si s-a curatit de lepra (IV, Regi, 5, 14). Cu sapte pedepse a fost pedepsit Cain de catre Dumnezeu pentru uciderea fratelui sau Abel (Fac., 4, 15). De saptezeci de ori cate sapte au fost pedepsele asupra lui Lameh, cel cu doua femei (Fac., 4, 24).
Apoi, in Noul Testament, Mantuitorul porunceste sa iertam de saptezeci de ori cate sapte (Matei, 18, 22 ; Luca, 17, 3-4). Sapte sunt duhurile care stau inaintea lui Dumnezeu, si a scaunului Sau de domnie (Apoc., 1, 4). Sapte sunt sfesnicele cele de aur dinaintea Mantuitorului si sapte sunt stelele din dreapta Sa (Apoc., 2, 1). Sapte sunt Bisericile la care a fost trimis sfantul Ioan evanghelistul sa le scrie (Apoc., 15, 6-8; 16). Sapte sunt urgiile apocaliptice (Apoc., 15, 6-8; 16). Sapte peceti avea cartea pe care a vazut-o dumnezeiescul Ioan evanghelistul in mana lui Dumnezeu (Apoc., 5, 1-4). Sapte sunt duhurile lui Dumnezeu pe care le trimite in tot pamantul (Apoc., 5, 6), in Biserici (Apoc., 1, 4). Sapte sunt pacatele de moarte. Sapte sunt cele vrednice de Hristos: 1. puterea; 2. bogatia; 3. intelepciunea; 4. taria; 5. cinstea; 6. slava; 7. binecuvantarea (Apoc., 5, 12). Sapte sunt darurile Sfantului Duh.
In sensul cel ascuns, neinteles, taina se numeste si randuiala intruparii lui Dumnezeu-Cuvantul (Col., 1, 6). Tot astfel, sfantul Dionisie Areopagitul, in trimiterea sa catre Gacius, scrie : "Caci taina intruparii lui Dumnezeu-Cuvantul pururea ramane taina, deoarece aceasta taina, prin nici un cuvant, prin nici o minte (taina cea despre Hristos) nu s-a scos afara, ci, graindu-se, negraita ramane si neintelegandu-se, necunoscuta ramane". inca se zice taina si invatatura Sfintei Evanghelii, dupa cum zice marele Pavel: "...prin descoperire mi s-a facut cunoscuta taina" (Efes., 3, 3). Taina este cea a credintei, precum acelasi apostol Pavel zice catre Timotei: "Cu adevarat, mare este taina dreptei credinte" (I Tim., 3, 16). Numim taina si invierea Mantuitorului nostru Iisus Hristos si invierea cea din morti a toata firea omeneasca si a doua venire a Domnului si multe altele.
Dar cand se vorbeste de sfintele Taine ale Bisericii, intelegem pe cele sapte Taine, care sunt lucrari sfinte intemeiate de Domnul Iisus Hristos, prin care in mod nevazut, se comunica celor ce se impartasesc din ele harul mantuitor nevazut