joi, 26 mai 2011

Sfantul Ignatie Briancianinov - meditatie duhovniceasca

Rouă 

Pe cerul albastru,  senin,  într-o zi  minunată de vară, măreţul luminător săvârşea calea sa cea obişnuită. Ardeau crucile de aur ale bisericii cu  cinci Jturle înălţate  în  cinstea Atotsfintei  şi  Dumnezeieşte începătoarei Treimi; cupolele  ei   argintii răsfrângeau  strălucirea  orbitoare a  razelor soarelui. Umbra arăta  venirea orei zece, la  care  începe de obicei Dumnezeiasca Liturghie.  Mulţime  numeroasă de popor grăbea  de pe drumul  mare  în paşnicul sălaş călugăresc: era duminică ori  praznic, nu mai ţin  minte. Dincolo de zidul mănăstirii, spre răsărit, se află o poiană întinsă. Pe atunci era acoperită cu  iarbă deasă, gingaşă, cu  felurite flori  sălbatice, flori  care înfloreau şi bineînmiresmau nepăsătoare,  în  toată libertatea,  în  acea  zi căzuse peste ea rouă îmbelşugată. Nenumărate picături de rouă se zăreau pe fiecare floare, pe fiece tulpină şi  frunză măruntă, şi  în  fiecare picătură se   răs-frângea   întocmai  soarele;   fiecare   picătură   răspândea   raze asemenea cu  razele de soare. Poiana arăta ca un covor întins de catifea, pe  al   cărui  verde  strălucitor  şi   adânc  o   mână  risipitoare împrăştiase mulţime fără  număr  de  pietre  preţioase  felurit colorate,  cu   minunate nuanţe, ape, raze şi strălucire.
în    acea   vreme   un   ieromonah,  care   se   pregătea   pentru   slujirea Dumnezeieştii Liturghii, a ieşit adâncit  în  gânduri pe porţile lăturalnice, singuratice ale mănăstirii  şi,  după ce a făcut câţiva paşi, s-a oprit înaintea poienii  întinse,  în   inima  lui   era  linişte;  liniştii din   inima  lui   natura  îi răspundea   printr-o'linişte  inspirată,  acea   linişte  de   care   este   plină dimineaţa minunată de iunie,
care este atât de bineprimită pentru contemplaţie, înaintea ochilor lui  se aflau soarele  pe  cerul  de  azur, curat, şi   nenumăratele  răsfrângeri ale soarelui în  nenumăratele picături de rouă de pe întinsa pajişte. Gândul i s- a pierdut în nesfârşire, mintea lui era fără gânduri, parcă anume pregătită, aşezată, pentru a primi o înti-părire duhovnicească. Ieromonahul a privit la cer, la  soare, la  picăturile de rouă strălucitoare şi  fără veste s-a deschis înaintea ochilor sufletului lămurirea celei mai mari din  tainele creştinătăţii, acea lămurire prin care poate fi lămurit  neajunsul şi  netâlcuitul, lămurirea prin asemănare vie, prin pitorescul tablou ce se înfăţişa înaintea ochilor lui. Parcă i-ar  fi spus: „Iată! Soarele se zugrăveşte pe de-a-ntregul în  fiecare picătură de rouă smerită, dar curată: aşijderea şi  Hristos pe de-a-ntregul este  de  faţă  şi   Se   îmbie pe  Sfânta  Masă în   fiecare  biserică  creştină ortodoxă.    El    împărtăşeşte    lumină   şi     viaţă    părtaşilor    Săi,   care, împărtăşindu-se de Lumina şi Viaţa Dumnezeiască, devin ei  înşişi lumină şi
viaţă, la  fel  cum picăturile de rouă, primind în  sine razele de soare, încep ele însele să împrăştie raze asemenea cu  razele de soare". Dacă soarele cel   material  şi stricăcios,  zidire a Ziditorului, ce L-a  costat, ca să vină la fiinţă, doar  porunca  fără  de osteneală a voii   Sale, se  poate  zugrăvi în acelaşi timp în  nenumărate picături de apă, pentru ce însuşi Ziditorul, Cel Atotputernic  şi  Pretutindenea-Fiitor,  n-ar putea fi de faţă pe de-a-ntregul, prin Atotsfântul Său Trup şi  Sânge, prin Dumnezeirea unită cu  acestea,  în nenumărate  biserici, unde potrivit poruncii şi  rânduielii Lui  este chemat asupra   pâinii  şi    a  vinului Atoatelu-crătorul   şi    Atotsfântul   Duh   spre săvârşirea celei mai mari, mai mântuitoare, mai nepătrunse taine ?
Purtând în  sine o  adâncă şi  puternică  întipărire duhovnicească,  slujitorul Tainei s-a întors în  chilie, întipă-rirea a rămas să trăiască în  sufletul lui.  Au trecut luni, au trecut ani, dar ea este la  fel  de vie  ca şi în  ziua când a fost simţită prima oară. împărţind cu  aproapele folo-
sul  si zidirea, o zugrăvesc acum, după mulţi ani, cu  cuvântul şi cu  condeiul. Sărmană zugrăvire !  Condeiul si  cuvântul sunt slabe pentru a înfăţişa cu toată deplinătatea şi adâncimea tainicele vederi duhovniceşti.
Sfinţită vedere de taină ! Sfinţită vedere a minţii! Cât de neaşteptat apari printr-o privelişte vie  şi  izbitoare  minţii pregătite pentru vederea tainelor prin pocăinţă  şi rugăciune  cu  luare aminte, însingurată ! Cât de puternică, de limpede, de vie  e cunoştinţa pe care tu o împărtăşeşti! Cu  ce putere de încredinţare netăgăduită şi nepătrunsă eşti plină ! Tu nu atârni de oameni: vii  la  cel   pe care îl alegi, sau la  care eşti trimisă, în  van ar voi  omul să pătrundă în  tainele duhovniceşti singur, prin propria sa sforţare! Unul  ca acesta  va  fi  numai  un  visător  nevolnic, ce  rătăceşte   pe  pipăite  prin întunericul amăgirii de sine, fără a simţi şi împărtăşi altora nici  lumină, nici viaţă. Cum sună lanţurile la  mâinile şi  la  picioarele  celui întemniţat, aşa răsună în  gândurile si cuvintele visătorului  ecoul silniciei, făţăriei, robiei si urâciunii   păcatului.  Calea  spre  vederea   duhovnicească   de  taină  este petrecerea  statornică  a  omului în   pocăinţă,  în   plâns  şi   lacrimi pentru păcătoşenia sa. Plânsul şi lacrimile sunt  colirul prin care  se  tămăduiesc ochii sufletului (Apoc. III, 18).