Auxentie, cel din munte (+470).
Deci, sezand in chilia sa, mult folos aducea lumii, prin chipul vietii sale imbunatatite si prin invataturile cele graitoare de Dumnezeu, cu care se indulceau toti care veneau la dansul de pretutindeni, si prin rugaciunile si prin facerea de minuni; iar cu ochii cei inainte-vazatori vedea cele de departe, ca pe cele de aproape, privirea si sufletele fara de trup ale dreptilor. Asa a fost, cu deosebire, in noaptea cand Cuviosul, stand la rugaciune in chilia sa, a vazut deodata calatorind spre cer sufletul Sfantului Simeon Stalpnicul; si vestind el indata ucenicilor sai aceasta si facandu-se cercetarea, lucrul s-a adeverit intocmai.
Si asa, cu evlavie si cu dreapta credinta vietuind si manastiri multe si in felurite locuri intemeind si pe multi la mantuire povatuind, Cuviosul Auxentie, nu mult timp dupa Cuviosul Simeon, pe vremea imparatiei lui Leon cel Mare si la adanci batranete ajungand, s-a mutat catre Domnul.
Cuviosul acesta îmbrăţişând viaţa sub cerul liber,
s-a dus pe vârful unui munte ce era cinstit în chip deosebit de elinii
cei vechi; şi aflând acolo un templu al demonilor, zidit de aceia, l-a
sfinţit lui Dumnezeu şi a locuit acolo, făcându-şi un mic cort sub care
numai arareori intra. Fericitul vieţuia cu mari osteneli, dar
nemulţumindu-se cu acestea, altele şi mai mari a aflat. Iar Dătătorul de
plată, Dumnezeu, după măsura ostenelilor lui, i-a dat şi măsura darului
Său. Căci se puteau vedea boli stingându-se la rugăciunea lui, cutremur
contenind şi demoni izgoniţi cu singură rugăciunea lui. El a făcut
multe mănăstiri, pe mulţi prin nevoinţe aducându-i la Dumnezeu. În felul
acesta sârguindu-se spre dumnezeiasca lucrare şi vindecând sufletele
împreună cu trupurile, după o scurtă boală, s-a mutat din viaţă la pace.
Mai târziu, se simţi chemat să părăsească mănăstirea pentru binele celorlalţi şi al său. Deci mergând în ţinutul îndepărtat al Muntelui Olimp, începu să propovăduiască în sate şi în târguri, îndemnând oamenii la pocăinţă şi la ascultarea poruncilor lui Dumnezeu.
Însă unii credincioşi nu l-au primit cu bucurie şi nici nu i-au primit cuvântul. Dimpotrivă, l-au învinuit că este un şartlatan şi l-au ameninţat cu bătaia. Deci părăsind acel loc, Sfântul Damian merge în ţinuturile Kissavo, Larissa şi Agrafa, unde a avut încercări asemănătoare. Din pricina acestor respingeri, se întoarce în Kissavo unde, împreună cu alţi călugări, întemeiază o mănăstire închinată Sfântului Ioan Botezătorul. Apoi continuă acolo propovăduirea, căci cuvintele sale ajungeau la oamenii care veneau pentru slujbe şi sfat duhovnicesc.
Într-o zi, pe când Sfântul Damian mergea cu o ascultare spre un sat vecin, a fost oprit de nişte musulmani care îl învinuiră că propovăduieşte împotriva lucrului duminica şi pentru că sprijină credinţa creştinilor ortodocşi. Pentru aceasta l-au luat, l-au aruncat în temniţă, bătându-l tare şi punându-l în lanţuri.
Când sfântul Damian a fost dus dinaintea cadiului, i se dădu să aleagă între lepădarea de credinţa lui, sau moartea. El însă se arătă neclintit în faţa oricărei încercări de a-l îndupleca, pricină pentru care primi osândirea la moarte.
Deci, scoţându-l din temniţă, îl spânzurară. Pe când atârna de ştreang, un musulman îl lovi în cap cu un topor, tăindu-i totodată şi ştreangul. Sfântul mucenic căzu la pământ, nefiind încă mort. Atunci călăii îl luară şi îl aruncară în foc, iar cenuşa sa a fost aruncată în râul Peneios.
Astfel primi Sfântul Damian, monahul din Mirihovo, Agrafa, cununa cea cu bună mireasmă a muceniciei la 14 februarie 1568.
În vremea împărăţiei lui Teodosie cel tânăr era în Constantinopol un
bărbat cinstit, vestit în rânduiala ostăşească şi în palaturile
împărăteşti, cu numele Auxentie, fiu al lui Ada Persul, iscusit în
dumnezeiasca Scriptură şi în înţelepciunea cea din afară şi împodobit cu
fapte bune. Acela, cunoscându-se cu Cuviosul Marchian, care mai pe urmă
a fost iconom al Bisericii celei mari, şi cu Ioan monahul cel
îmbunătăţit, care vieţuia lângă biserica Sfântului Ioan Mergătorul
înainte, fiind înaintea cetăţii ce se numea Evdom, împreună cu alţi
bărbaţi temători de Dumnezeu, a râvnit vieţii lor. Deci, lăsând
deşertăciunea lumii acesteia, slava şi gâlceava, s-a făcut ostaş al
cerescului împărat Hristos şi, luând chipul monahicesc, s-a făcut
slujitor al Domnului mai întâi în rânduiala diaconiei, apoi în a
preoţiei şi a luat putere asupra diavolului că să-l izgonească din
oameni. Pentru această era slăvit în cetatea împărătească; fugind de
slava omenească şi dorind slava şi viaţa mai liniştită, a lăsat cetatea
cea cu mult popor şi s-a dus la Bitinia. De acolo s-a dus într-un munte
pustiu care se numea Oxia şi care era departe de Calcedon, ca la 10
stadii. Iubind acel loc, s-a suit pe un deal şi, stând pe piatră, şi-a
ridicat sfintele mâini, lăudând pe Dumnezeu şi zicând: "Tu, Doamne, m-ai
sălăşluit deosebi în nădejde". Şi a locuit în muntele acela, care mai
pe urmă se chema după numele lui Auxentie, precum se scrie în viaţa
Cuviosului Ştefan, care după aceea a sihăstrit în acelaşi munte şi a
pătimit pentru sfintele icoane.
Vieţuind Cuviosul Auxentie în muntele cel pomenit, a fost aflat de
nişte păstori care căutau o turmă de oi rătăcită şi pe care au aflat-o
cu rugăciunile lui. Din acea vreme s-a făcut cunoscut cuviosul şi
începură a veni la dânsul mulţi, unii pentru tămăduirea trupească - căci
toate bolile le vindeca prin rugăciunile lui -, iar alţii veneau pentru
folosul sufletesc.
Apoi, adunându-se oameni cucernici din satele dimprejur, i-au zidit
o chilie în vârful muntelui, în care, închizându-se cuviosul, vorbea
printr-o ferăstruie mică cu cei ce veneau la dânsul, povăţuindu-i la
fapte bune şi tămăduind pe cei neputincioşi, pentru că era izvor de
tămăduiri, fiind plin de dumnezeiescul dar şi alergau la dânsul din
multe cetăţi, ca la un doctor fără de plată. Aşa o femeie a unui comite
din Nicomidia, orbind, a venit strigând: "Miluieşte-mă, robul lui
Dumnezeu cel preaînalt". Iar el a zis către cei ce erau acolo: "Sunt om
păcătos şi pătimaş ca şi voi, dar dacă credeţi că Cel ce a tămăduit pe
orbul din naştere o va vindeca şi pe aceasta, apoi toţi să ne rugăm lui
Dumnezeu cu osârdie pentru dânsa". Şi rugându-se toţi, sfântul s-a atins
de ochii ei şi a zis: "Te vindecă pe tine Iisus Hristos, Lumina cea
adevărată". Şi îndată a văzut femeia, şi toţi au mulţumit lui Dumnezeu.
Apoi, comitesa aceea a dat multă milostenie la săracii care veneau lingă
muntele acela spre a cere milostenie de la cei ce mergeau la sfânt. De
aceasta chiar sfântul se îngrijea, având ucenici care împărţeau pâinea
ce se aducea.
Pe lângă darul tămăduirii, cuviosul mai avea şi pe cel al vederii
înainte, pentru că odată au venit la dânsul doi oameni, unul credincios,
iar altul cu cuget eretic. Pe cel drept-credincios sfântul l-a primit
cu dragoste şi a vorbit cu dânsul despre folosul sufletesc; iar către
cel rău credincios n-a zis nici un cuvânt, văzând într-însul necredinţa.
Ducându-se de la sfânt, cel rău credincios a început a-l huli pe sfânt
şi a-l vorbi de rău, numindu-l făţarnic; dar, nesosind ei încă la casa
lor, a întâmpinat pe cel rău credincios un copil, spunându-i că asupra
fiicei lui a năvălit diavolul şi o munceşte cumplit. Deci acela s-a
mâhnit foarte şi, cunoscându-şi păcatul, a dus pe fiica cea îndrăcită la
cuviosul, cu smerită rugăminte. Şi s-a tămăduit atât fecioara de
muncirea diavolească, cât şi tatăl ei de credinţa cea rea.
Doi leproşi au venit, cerând tămăduire. Şi i-a întrebat sfântul:
"Care sunt greşelile voastre de a venit asupra voastră această pedeapsă
de la Dumnezeu?" Ei, închinându-se lui, au zis: "Miluieşte-ne robul lui
Hristos şi te roagă pentru noi să ne tămăduim". Sfântul le-a răspuns:
"Aceasta vi s-a întâmplat, o! fraţilor pentru jurământul vostru, căci
v-aţi obişnuit adeseori a vă jura şi a vă blestema şi aţi pornit pe
Dumnezeu spre mânie". Ei, auzind aceea, s-au spăimântat, cum de ştie
greşelile lor şi căzând înaintea lui s-au pocăit. Milostivindu-se spre
dânşii, Cuviosul i-a uns cu untdelemn sfânt de la cap până la picioare,
zicând: "Pe voi vă tămăduieşte Iisus Hristos, iar eu sunt om păcătos".
Şi îndată leproşii s-au curăţit de neputinţa lor.
Un slăbănog zăcea pe pat, fiind adus cu căruţa, iar părinţii lui,
căzând la sfânt, ziceau cu plângere: "Pentru mulţimea păcatelor noastre,
s-a întâmplat fiului nostru slăbănogirea". Sfântul le-a răspuns:
"Credeţi oare că el se poate tămădui prin mine, smeritul şi lepădatul?
Numai Dumnezeu este puternic pentru aceasta". Ei ziseră: "Cu adevărat,
îngere al lui Dumnezeu, eşti trimis pentru mântuirea noastră şi credem
că toate sunt cu putinţă la Dumnezeu". El le-a răspuns: "Să fie după
credinţa voastră". Şi, luând untdelemn sfânt, a uns tot trupul
slăbănogului şi îndată s-a sculat sănătos, încât cu toţii Îl slăveau pe
Dumnezeu.
Cât pentru cei îndrăciţi nu ne ajunge cuvântul, căci pe mulţi a
liberat Cuviosul Auxentie din muncirea diavolească, care veneau la el în
toate vremurile din diferite cetăţi şi ţări îndepărtate. Pe alţii îi
aduceau cu sila, munciţi de viclenele duhuri şi toţi se tămăduiau prin
sfintele lui rugăciuni, căci avea de la Dumnezeu mare stăpânire şi
putere asupra diavolilor. Apoi a fost chemat în Calcedon, la sinodul
Sfinţilor Părinţi, cel de-al patrulea a toată lumea şi s-a ostenit mult,
nevoindu-se contra eresului lui Eutihie şi a relei credinţe a lui
Nestorie. De aceea a răbdat şi multe ocări de la eretici. Însă
drept-credinciosul împărat Marcian îl cinstea foarte mult şi era iubit
de toţi Sfinţii Părinţi, încât s-a arătat vestit între toţi, ca un
dreptcredincios şi făcător de minuni, înţelept şi nebiruit în cuvânt, ca
cel ce ştia bine tainele dumnezeieştii Scripturi, după cum este scris:
Era bărbat puternic în faptă şi cuvânt, înaintea lui Dumnezeu şi a tot
poporul.
Întărind cu Sfinţii Părinţi dreapta credinţă, s-a întors iarăşi la
chilia sa din muntele pustiu şi a făcut în cale multe şi mari minuni, pe
când se ducea la Calcedon şi se întorcea de acolo, izgonind diavolii
din oameni şi tămăduind toate bolile şi neputinţele. Şezând în chilia
sa, aducea mult folos lumii, prin chipul vieţii sale îmbunătăţite şi
prin învăţăturile grăitoare de Dumnezeu, cu care se îndulceau toţi care
veneau la dânsul de pretutindeni, pentru facerile de minuni. Iar cu
ochii cei mai înainte văzători, vedea cele ce erau departe ca pe cele ce
erau aproape şi privea duhurile cele fără de trup şi sufletele
drepţilor.
Într-o noapte, închizându-se, înălţa către Dumnezeu obişnuitele
sale rugăciuni, iar ucenicii şi ceilalţi care veniseră la sfântul, fiind
afară şi cuviosul deschizând ferestruia fără de veste, a strigat cu
glas mare de trei ori: "Binecuvântat este Domnul Dumnezeu!". Apoi,
suspinând cu greu şi-a plecat capul spre pământ şi toţi stând de faţă nu
îndrăzneau a-l întreba. Dar el le-a zis: "Luminătorul care era la
răsărit, o! fiilor, Simeon, părintele nostru, a adormit!". Zicând
acestea, plângea foarte. Şi a zis iarăşi: "Sfântul părintele nostru,
stâlpul şi întărirea adevărului, Simeon Stâlpnicul, a răposat, iar
nevinovatul şi curatul lui suflet nu s-a îngreţoşat a se închina mie,
netrebnicului şi păcătosului!" Şi s-au spăimântat cei ce auzeau despre o
vedere că aceea. Atunci au însemnat ceasul în care cuviosul a spus
aceasta şi după o vreme oarecare a venit înştiinţare de la
dreptcredinciosul împărat Leon, care a luat împărăţia lui Marcian,
despre moartea Cuviosului Simeon Stâlpnicul şi îndată a străbătut vestea
pretutindeni. Apoi ucenicii cuviosului Auxentie cercetând vremea, au
aflat adevărul, că în acea vreme a murit Cuviosul Simeon, când Auxentie a
spus despre adormirea lui.
Nu după multă vreme de la sfârşitul Cuviosului Simeon, s-a apropiat
şi fericitul sfârşit al Cuviosului Auxentie, care venise la adânci
bătrâneţe. Căci vieţuind cu cuvioşie şi cu dreaptă credinţă, întemeind
multe mănăstiri prin diferite locuri şi fiind egumen în toate părţile
Bitiniei şi pe mulţi povăţuind spre mântuire, a trecut către Domnul.
Sinaxar 14 Februarie
În această lună, ziua a paisprezecea, pomenirea preacuviosului părintelui nostru Auxenţiu, cel din munte.
Cuviosul Auxenţiu a trăit pe vremea împărăţiei
lui Teodosie cel Mic, şi se trăgea cu neamul din Răsărit. Era om
învăţat şi îmbrăţişând viaţa monahală s-a suit pe muntele ce se
găseşte în faţa Oxiei; era răbdător foarte în nevoinţe, având credinţa
cât se poate de dreaptă. A înfruntat puternic păgânătatea ereticilor
Eutihie şi Nestorie. Şi primind hotărârile sinodului al patrulea de la
Calcedon, a ajuns vrednic de cinste înaintea împăraţilor şi a tuturor
celor ce veneau în legătură cu el, luminat la faţă cu darul cel
dumnezeiesc, şi revărsa în toate zilele izvoare de minuni şi de
tămăduiri celor ce veneau la dânsul. Şi adormind în pace, a fost aşezat
în sfânta biserică zidită de dânsul.
Tot în această zi, pomenirea preacuviosului părintelui nostru Maron.
Cuviosul acesta îmbrăţişând viaţa sub cerul
liber, s-a dus pe vârful unui munte ce era cinstit în chip deosebit de
elinii cei vechi; şi aflând acolo un templu al demonilor, zidit de
aceia, l-a sfinţit lui Dumnezeu şi a locuit acolo, făcându-şi un mic
cort sub care numai arareori intra. Fericitul vieţuia cu mari osteneli,
dar nemulţumindu-se cu acestea, altele şi mai mari a aflat. Iar
Dătătorul de plată, Dumnezeu, după măsura ostenelilor lui, i-a dat şi
măsura darului Său. Căci se puteau vedea boli stingându-se la
rugăciunea lui, cutremur contenind şi demoni izgoniţi cu singură
rugăciunea lui. El a făcut multe mănăstiri, pe mulţi prin nevoinţe
aducându-i la Dumnezeu. În felul acesta sârguindu-se spre dumnezeiasca
lucrare şi vindecând sufletele împreună cu trupurile, după o scurtă
boală, s-a mutat din viaţă la pace.
Tot în această zi, pomenirea cuviosului părintelui nostru Avraam.
Acest cuvios a trăit pe vremea lui Teodosie cel
Mare şi era din cetatea Cirului în care s-a născut, a crescut şi a
adunat bogăţia petrecerii şi bunătăţii sihăstreşti. Căci cu atâta
priveghere şi stare de toată noaptea şi cu postire şi-a omorât trupul
său, încât a rămas mulţi ani nemişcat, neputând umbla. Aflând că lângă
muntele Libanului era un loc plin de idoli, s-a dus acolo şi, luând o
casă cu chirie, s-a odihnit mai întâi trei zile, iar în a patra zi a
ieşit liniştit. Şi fiind prins de închinătorii la idoli de acolo, a
fost îngropat în ţărână; apoi i s-a poruncit să fugă departe de-a colo.
Dar, întâmplându-se că au venit atunci cei ce strângeau dajdia, care o
băteau fără de milă pe locuitori cerându-le împărăteştile dări,
sfântul milostivindu-se, a plătit acele dări la cei ce le strângeau, şi
apoi a scăpat de bătăi pe chinuitorii săi. Văzând aceasta, toţi se
minunau de iubirea de oameni a cuviosului. Deci din asemenea pricină
făcându-se creştini, îndată au zidit şi biserică şi l-au silit pe el să
le fie preot; iar cuviosul făcându-se preot, a şezut acolo trei ani
şi bine povăţuindu-i pe ei către buna cinstire de Dumnezeu şi
întărindu-i, iarăşi s-a întors la chilia sa, lăsându-le în locul său un
alt preot. Cu acest fel de bune şi lui Dumnezeu plăcute fapte
strălucind cuviosul a ajuns episcop al Careei, o cetate în Palestina,
plină de idoli. Ducându-se acolo cu nenumărate osteneli, şi cu de
Dumnezeu insuflate învăţături, a întors pe locuitori la buna cinstire
de Dumnezeu în scurtă vreme şi i-a adus Domnului, prin faptă mai întâi
învăţându-i. Iar împăratul Teodosie, încunoştiinţat de cele despre el,
l-a chemat la Constantinopol. Deci ducându-se acolo, şi puţină vreme
vieţuind, şi-a dat sufletul în mâinile lui Dumnezeu. Iar trupul său,
preabinecredinciosul împărat Teodosie, cu mare cinste l-a trimis în
cetatea Careei.
Tot în această zi, pomenirea sfântului Filimon, episcopul Gazei.
Tot în această zi, pomenirea
cuviosului noul mucenic Gheorghe croitorul, Metilineanul, care a
suferit mucenicia în Constantinopol, la anul 1693.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Intru aceasta zi, cuvant din Pateric, despre ava Pimen.
Si, luandu-l, batranul a intrat si a iconomisit lucrul cu intelepciune, ca nu l-a dus indata la ava Pimen. Ci, incepand de la fratii cei mai mici, zicea: "Faceti cruce copilului". Si dupa ce i-a facut pe toti de l-au insemnat cu semnul crucii pe pe urma, l-a dus la ava Pimen. Iar el nu voia sa-i faca cruce. Iar parintii i se rugau zicand: "Cum au facut toti, fa si tu, parinte." Si, suspinand, sculandu-se, s-a rugat, zicand: "Dumnezeule, tamaduieste zidirea ta, ca sa nu mai fie stapanita de vrajmasul." Si, facand cruce, indata s-a tamaduit copilul si l-a dat tatalui sanatos. Dumnezeului nostru, slava !