joi, 19 decembrie 2013

5 decembrie – Cuv. Sava cel Sfințit; Sf. Cuv. Mc. de la Karyes; Sf. Nectarie de la Bitola; Sf. Cuv. Karion și Zaharia


• Pomenirea Preacuviosului Părintelui nostru Sava cel Sfinţitcuv_sava_cel_sfintit
S-a făcut vestit pînă atunci necunoscutul sat Mutalaska din Capadocia, din pricina naşterii întru el a acestui soare strălucitor al Ortodoxiei tuturor timpurilor şi locurilor. Părinţii lui s-au numit loan şi Sofia. În vîrstă fiind de opt ani, el şi-a lăsat casa şi părinţii şi s-a tuns monah în obştea monahală din apropiere, numită „a lui Flavian”. După zece ani, el s-a strămutat la mănăstirile Palestinei, unde cel mai mult a rămas în Mănăstirea Sfinţilor Eftimie cel Mare (vezi pomenirea lui la 20 ianuarie) şi Teoctist. Străvăzătorul Eftimie a prorocit tînărului monah Sava că va să se facă monah mare şi vestit între monahi şi dascăl monahilor şi că va întemeia o lavră mai mare decît toate celelalte ale vremii lui. După moartea Marelui Eftimie, Sfîntul Sava s-a retras la pustie, unde a vieţuit vreme de cinci ani ca sihastru într-o peşteră arătată lui de un înger al Domnului. Mai apoi, după ce a crescut şi s-a desăvîrşit întru călugăreasca vieţuire, în jurul lui au prins a se strînge, prin purtarea de grijă a lui Dumnezeu, mulţime de suflete ce însetau după viaţa duhovnicească. Curînd numărul monahilor a fost atît de mare încît a fost nevoie să se zidească mănăstire largă şi mulţime de chilii. Au venit la el şi fraţi din depărtata Armenie, şi pentru aceştia Sfîntul a rînduit o peşteră aparte, în care aceştia să poată asculta dumnezeieştile slujbe în limba armeană. Murind tatăl lui, vîrstnica lui maică Sofia a venit la el, iar fiul a tuns-o pre maică întru îngerescul chip, rînduindu-i o chilie depărtată de mînăstire, unde Sofia a trăit întru sfinte rugăciunui şi nevoinţe pînă la moartea ei. Acest mare sfînt a îndurat mulţime de atacuri drăceşti din toate părţile: din partea celor de aprope ai lui, de la eretici, şi de la diavoli.
Dar el a ieşit biruitor, deasupra tuturora: asupra celor de aproape, prin bunătate şi toleranţă; asupra ereticilor, prin neabătuta mărturisire a adevărului credinţei ortodoxe; iar asupra dracilor, chemînd statornic Numele lui Hristos şi însemnîndu-se cu Semnul Sfintei Cruci.
El a avut mai cu seamă de luptat cu demonii la Muntele Castellium, unde a întemeiat o a doua mînăstire. Cu totul, Sfîntul Sava cel Sfinţit a întemeiat şapte slăvite mînăstiri. El şi cel aproape concetăţean cu el, Sfîntul împărat Theodosie cel Mare, sînt socotiţi a fi cei mai mari luminători şi stîlpi ai Ortodoxiei în Răsărit. Ei au corectat greşelile împăraţilor şi patriarhilor în probleme privitoare la Sfînta Credinţă şi au slujit tuturor ca pildă de viaţă sfîntă şi smerită care atrage asupra ei puterea făcătoare de minuni a lui Dumnezeu. După o viaţă îndelungată de nevoinţe aspre, dar rodnice, Sfîntul Sava cel Sfinţit a intrat întru veşnica odihnă la anul 532, în vîrstă fiind de nouăzeci şi patru de ani. Printre multele lui lucrări minunate, să o pomenim măcar pe aceea că el este alcătuitorul primei Rânduieli a Slujbelor din sfintele mînăstiri, cunoscută acum pretutindeni în lume drept „Tipicul Ierusalimitean”.
• Pomenirea Sfinţilor Preacuvioşi Mucenici de la Karyes
Ei au luat cu toţii mucenicia din mîinile romano-catolicilor, la vremea Unirii cu Roma de la Lyons [din 1274], care a fost opera împăratului Mihail Paleologul (1260-1281) şi a papei. Protosul Sfîntului Munte a fost spînzurat, iar ceilalţi au fost omorîţi prin tăierea capului. (pentru amănunte, vezi la 10 octombrie).
• Pomenirea Sfântului Nectarie de la Bitola
El s-a născut la Bitola şi s-a nevoit întru călugăreasca viaţă la Mănăstirea Sfinţilor Doctori fără de arginţi Cosma şi Damian, împreună cu tatăl lui, Pahomie, care de asemenea s-a tuns monah. După aceea el a mers la Karyes, unde şi-a continuat viaţa de nevoinţe şi osteneli la Chilia Sfinţilor Arhangheli, sub călăuzirea Bătrînilor Filoteu şi Dionisie. Biruind şi călcînd peste şarpele invidiei, peste atacurile dracilor şi peste bolile cele grele, el a trecut la veşnica pace a Împărăţiei lui Hristos în cinci zile ale lunii decembrie, din anul 1500. Sfintele lui moaşte nestricate şi pline de bună mireasmă odihnesc şi astăzi întru a lui chilie.
• Pomenirea Sfinţilor Preacuvioşi Karion şi Zaharia
Ei au fost tată şi fiu, amîndoi mari nevoitori din pustia Egiptului. Karion a lăsat femeie şi doi copii şi a plecat să se facă monah. Copil fiind, fiul Zaharia a fost adus la mînăstirea în care se nevoia tatăl şi prin ale lui aspre nevoinţe călugăreşti 1-a întrecut şi pe tată şi pe toţi ceilalţi monahi vestiţi de acolo. Fiind Sfîntul Zaharia întrebat: „Cine este adevărat monah?”, el a zis: „Acela care pururea se dă pe sine la împlinirea tuturor poruncilor lui Dumnezeu”.


Intru aceasta zi, cuvant despre primirea de straini, care mai mare este inaintea lui Dumnezeu, decat viata pustnicului din pustie.
    A fost un oarecare staret in Siria, care petrecea aproape de cale, vietuind nu departe de pustie. Si acesta ii era lucrul lui: adica, in ceasul in care vedea vreun calugar sarac venind din pustie, il primea pe el cu bucurie si-i facea lui odihna, ospatandu-l si adapandu-l. Deci, a venit la el, odata, un sihastru si i-a pus acestuia inainte bucate, iar acela nu vrea sa manance, zicand ca posteste. Iar staretul s-a mahnit, insa i-a zis: "Sa nu treci pe la mine nemancand bucate rogu-ma tie. Sau daca nu voiesti, apoi vino sa ne rugam si, iata un copac este aici. Iata dar, care din noi, inchinandu-se, de se va inchina cu dansul impreuna si copacul, apoi acestuia sa-i urmam si sa-l ascultam amandoi."     Deci, si-a plecat, adica, genunchii sihastrul, la rugaciune; si nu s-a facut nimic, dupa aceea s-a plecat la rugaciune si primitorul de straini; si indata s-a inchinat copacul impreuna cu dansul. Si, luand adeverire si incredintandu-se, au laudat pe Dumnezeu, Cel ce face unele minuni ca acestea prin placutii Sai.
 

 
 
Intru aceasta zi, invatatura din Limonar pentru cei ce umbla la bisericile latinilor si altor straine credinte.
    Ne spunea preotul Gheorghe cum ca un staret oarecare, monah simplu, care era in manastirea Sfantului Teodosie, neluator aminte fiind pentru a sa credinta, adeseori iesea din chilie si ori unde afla citindu-se in vreo biserica de egipteni, armeni ori de eretici de alta credinta, intra in biserica aceea si sta pana la sfarsitul cantarii. Iar odata i s-a aratat lui ingerul Domnului, zicandu-i: "Spune-mi mie batranule, daca vei muri, cum voiesti sa te ingroape pe tine, oare ca egiptenii, sau ca armenii, sau ca ereticii, ori ca ierusalimitenii? Iar staretul a raspuns lui, zicand: "Nu stiu."     Atunci i-a zis lui ingerul: "Ia seama si te socoteste ca voi veni la tine dupa trei saptamani si atunci sa-mi spui mie."
    Deci a mers staretul la al monah cu dreapta socotinta si i-a spus lui cuvintele ingerului. Iar dupa ce a auzit, monahul a cautat spre dansul mult si i-a zis lui: "Au doara, umblii pe la bisericile celor de alta credinta?" Iar el a raspuns: "Adevarat, asa este, ca unde aflu cantare acolo merg si ascult, ori la armeni, ori la egipteni, ori la eretici." Atunci i-a zis lui monahul: "E amar si cumplit lucrul tau, frate, caci cu toate ca dreapta credinta ai, dar in primejdie esti sa te faci strain de sfanta si apostoleasca Biserica, fiindca umbli pe la bisericile unde nu se numesc cele patru Sinoade ale Sfintilor Parinti: cel din Niceea, cu trei sute si optsprezece parinti, cel din Constantinopol, cu o suta si cincizeci, cel din Efes, cu doua sute, si cel din Calcedon, cu sase sute treizeci. Dar cand va veni la tine ingerul sa spui lui: "Ierusalimitean voiesc sa fiu."
    Deci, dupa trei saptamani, a venit la dansul Ingerul Domnului si i-a zis: "Batranule, ce ai socotit pentru tine insuti?" Iar el a zis: "Eu ierusalimitean voiesc sa fiu." Si i-a grait lui ingerul: "Bine ca ti-ai slobozit sufletul tau din osanda." Si indata si-a dat staretul sufletul. Insa acestea toate s-au facut noua cu chip de invatatura, ca, chiar daca ascultam cantarile latinilor, ale armenilor sau ale unor eretici, insa, intru credinta in care suntem, intru aceea sa ramanem si la biserica noastra sa mergem si numai intru dansa impartasire sa primim, ca sa nu ne pierdem osteneala cea cu fapte bune si sa fim ca cei fara nici o credinta, osanditi de Domnul. A caruia este slava, acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.
Sinaxar 5 Decembrie

În această lună, în ziua a cincea, pomenirea Cuviosului Părintelui nostru Sava cel sfinţit.
Sava cel SfintitCuviosul Părintele nostru Sava cel sfinţit a trăit pe vremea împăratului Teodosie cel Mic. De loc era din Capadocia, iar părinţii lui se numeau Ioan şi Sofia. Chiar de la începutul vieţii lui a îndrăgit vieţuirea călugărească, aşa că a intrat de mic într-o mănăstire numită Flavian. Era atât de înfrânat încă din copilărie, ca văzând în grădină un măr şi dorind să-l mănânce, a zis: "Frumos era la vedere şi bun la mâncare fructul ce m-a omorât". A luat mărul cu mâinile, dar nu l-a mâncat, ci l-a călcat în picioare şi lege şi-a pus să nu mănânce măr niciodată.
La vârsta de optsprezece ani, a mers la marele Eftimie (prăznuit la 20 ianuarie); acesta l-a trimis la cuviosul Teoctist (prăznuit la 3 septembrie) în chinovie. Acolo a cunoscut vieţuirea dumnezeiască a fraţilor şi a mers pe urmele virtuţii celor pe care i-a cunoscut în chinovie. Din pricina covârşitoarei lui înduhovniciri, marele Eftimie îl numea copil cu suflet de bătrân. Şi cu cât creştea în vârstă cu atât sporea şi în virtute. De aceea a şi făcut multe minuni. Printre altele, prin rugăciunea lui, a făcut să izvorască apă în locuri fără de apă.
A fost învăţătorul multor monahi. A fost în două rânduri sol la Constantinopol, trimis de patriarhii Ierusalimului din acele vremuri: o dată la împăratul Anastasie, iar a doua oară la împăratul Iustinian. Ajungând deci la vârsta de nouăzeci şi patru de ani, s-a mutat către Domnul.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Mucenic Anastasie.
Sfântul Mucenic al lui Hristos Anastasie a văzut odată cum sunt întrebaţi şi judecaţi de păgâni sfinţii mucenici şi cum li se taie mădularele pentru mărturisirea lui Hristos. Pentru că era creştin şi pentru ca ştia bunătăţile pregătite de Dumnezeu mucenicilor, dorea şi el să lupte pe aceeaşi cale pentru Hristos.
Şi într-una din zile i s-a înfierbântat inima lui, şi-a făcut semnul crucii şi s-a dus în stadion. Stând în mijlocul adunării de lume a strigat cu glas mare: "Găsit am fost de cei ce nu m-au căutat, vădit m-am făcut celor ce nu m-au cercetat!". Privirile tuturor s-au îndreptat spre el. Atunci el a zis: "Ascultaţi, toţi slujitorii diavolului, ascultaţi! Sunt creştin şi cred în Domnul meu Iisus Hristos; iar pe idolii voştri şi pe cei ce se închină lor îi dau anatemei şi-i urăsc". Mulţimea a rămas înmărmurită de curajul lui. Dar îndată l-au dezbrăcat, l-au biciuit cumplit şi au zis: "Asta pentru neruşinarea şi obrăznicia ta! Dar dacă cinsteşti pe Hristos şi nu te lepezi de El, ţi se va tăia capul şi vei fi mâncare peştilor, târâtoarelor şi păsărilor". Sfântul nu s-a lepădat. Atunci călăii l-au apucat îndată, i-au tăiat capul şi ducându-l cu corabia departe puţin de ţărm, l-au aruncat în mare.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Mucenic Diogen, care s-a săvârşit fiind lovit cu pietre.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Mucenic Averchie, care de sabie s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului Non, care în pace s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului Grat, care în pace s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului Părintelui nostru Nectarie, cel din chilia lui Iagari, care se află lângă Careea Atonului, şi a pustnicit pe la anul 1470 şi în pace s-a săvârşit.
Acest cuvios părinte al nostru Filotei de la Careia (Careotul), care în pace s-a săvârşit.
Acesta a fost părintele duhovnicesc al sfântului Nectarie cel mai sus pomenit şi a fost învrednicit de darul mai înainte vederii, iar mai apoi în pace s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea sfinţilor cuvioşi mucenici cei ce au locuit în chiliile Atonului şi au mustrat pe latino-cugetători, adică pe împăratul Mihail şi pe patriarhul Bec.
Cel dintâi dintre aceşti sfinţi cuvioşi mucenici a fost spânzurat, iar ceilalţi de sabie s-au săvârşit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Cântare de laudă la Sfântul Sava cel Sfinţit
Preacuviosul Sava, a monahilor căpetenie,
Voievodul duhovnicesc al lui Hristos Dumnezeu,
Slăvitu-s-a cu postiri, cu privegheri şi blîndeţe,
Cu rugăciunea, credinţa, şi milostenia sfîntă.
Sfinte Sfinţite Părinte Sava, lui Dumnezeu plăcute,
Tu pre monahi învăţat-ai să nu grijească de trup;
Tu-ncredinţatu-te-ai desăvîrşit în Domnul,
Cu nevoinţele rugăciunii,
Nicicînd voind să fii mai mare între fraţi.
Tu untdelemn şi vin prea rareori gustat-ai,
A slujbei rînduială păzit-ai ca un sfânt.
„Bucurie fie-ne nouă Sfîntă Liturghie,
Iar nu o apăsare, pe care s-o facem oftînd”.
Aşa-nvăţat-a Sava pururi a lui obşte,
Mult mai vîrtos cu viaţa decît cu-al lui cuvînt.
Aşa cum grădinarul pururi păzeşte grădina,
Aşa păzit-a el monahii, pe al lui sfint răsad.
Tinerii crescut-au şi rod mult au adus:
Un regiment de sfinţi, a Sfântului Sava slavă!
Cinci sute de ani şi o mie de atunci au trecut,
Dar sfîntă lui grădină şi azi aduce rod!
O mie de monahi, şi încă mii o sută,
Pînă astăzi crescut-au în sfîntă obştea lui.
O, Sfinte Părinte Sava cel Sfinţite,
Roagă-te şi acum lui Dumnezeu pentru noi!
Cugetare
Există oameni mari în meşteşuguri sau profesii, cum ar fi un mare conducător de popor sau un mare strateg, dar nici un om nu poate fi mai mare decît acela care este mare în credinţă, nădejde şi dragoste. Măreţia Sfântului Sava cel Sfinţit în această privinţă este demonstrată de următoarea istorie:
A venit într-o zi economul mînăstirii la Sfîntul Sava şi i-a zis că nu va mai putea suna clopotul de chemare la trapeză a fraţilor în sîmbăta şi duminica următoare pentră că nici un fir de grîu nu a mai rămas în cămări şi nimic altceva de mîncare şi de băutură. Nici Sfîntă Liturghie nu se mai poate sluji din această pricină, a mai zis economul. Dar Sfîntul a răspuns, cu încredinţare: „Nu vom anula nicicum Sfînta Liturghie din pricina lipsei grâului, vinului şi untului de lemn. Credincios este Acela Carele ne-a poruncit nouă să nu ne grijim de ce vom mînca sau de ce vom bea şi puternic este El să ne aducă nouă hrană la ceasul foametei”. Şi şi-a pus toată nădejdea lui în Domnul, în acea cumplită lipsă. Sfîntul chiar s-a gîndit în inima lui că poate va trimite spre vînzare în cetate oarece vase sau veşminte, spre a fi vîndute şi cumpărate cele de trebuinţă cu preţul lor,astfel încît nici Sfintele Slujbe să nu se oprească, nici masa cuvenită a fraţilor. Dar, mai înainte încă de ziua sîmbetei, nişte oameni îndrumaţi într-acolo de purtarea de grijă a lui Dumnezeu, au venit la mînăstire aducînd cu ei treizeci de catâri încărcaţi cu grîu, cu vin şi cu untdelemn. „Ce mai spui acum, frate?”, 1-a întrebat Sfîntul Sava pe părintele econom. „Au nu vom suna din clopot să chemăm fraţii la masă?”. Părintele econom s-a ruşinat foarte de lipsa lui de credinţă şi 1-a rugat pe Sfîntul de iertare.
Biograful Sfântului Sava spune despre el că „era aspru cu diavolii şi blînd cu fraţii”.
Odată, un număr de monahi din obşte s-au răsculat împotriva Sfîntului şi pentru aceasta au fost scoşi afară din Mănăstire la porunca Patriarhului Ilie. Ei au ieşit şi şi-au construit chilii la ţărmul rîului Thekoa, unde au dus lipsă cumplită de toate. Auzind că monahii răsculaţi mor de foame la chiliile lor, Sfîntul Sava a încărcat saci cu grîu pe măgăruşi şi i-a dus el însuşi la aceia. Văzînd că nu au biserică, le-a ridicat Sfîntul biserică. Mai întîi, răii aceia 1-au primit cu ură, dar mai pe urmă şi-au venit întru sine, s-au pocăit şi au răspuns iubirii cu iubire.
Luare aminte
Să luăm aminte la căderea lui Adam şi a Evei din pricina păcatului (Facerea 3):
  • La cum Domnul Cel Atotplin de Har 1-a strigat pe Adam cel păcătos şi i-a zis: Adame, unde eşti?
  • La cum Dumnezeu S-a arătat pe Sine a fi Păstorul Cel Bun Care şi în Rai fiind cheamă la Sine oaia cea pierdută;
  • La cum chiar şi azi Dumnezeu îl strigă pe fiecare păcătos, pe nume chemîndu-l: „Unde eşti?”, căci prin aceste cuvinte vrea să-1 certe şi să-1 prevină.
Predică
Despre cuvintele lui Dumnezeu cele lipsite de răutate – „Şi a văzut Dumnezeu că este bine” (Facerea 1).
Fraţilor, prima descoperire despre lumea aceasta pe care ne-o transmite nouă Sfînta Scriptură este aceea că lumea a ieşit de la bine, iar nu de la rău, de la Dumnezeu, şi nu de la vreo putere contrară Lui, nici de la vreun închipuit amestec primordial dintre rău şi bine.
A doua descoperire, fraţilor, despre lumea aceasta, este că
tot ceea ce a zidit bunul Dumnezeu este bun: marea este bună; iarba, verdeaţa şi toţi pomii roditori sînt buni; luminătorii cereşti, soarele, luna şi cu stelele, sînt bune; fiinţele care mişună pe faţa pămîntului şi în adîncurile mării, precum şi păsările cerului, sînt bune toate; toate fiinţele după soiul lor sînt bune, fiarele cîmpului, mari şi mici şi tot ceea ce vieţuieşte prin ierburi.
În sfîrşit, omul, această cunună supremă a creaţiei şi stăpînul ei, făcut după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu, este şi el bun foarte. Şi a văzut Dumnezeu că este bine. Căci să ştim, fraţilor, evaluatorul lumii acesteia în întregul ei nu este şi nu poate fi cineva care o priveşte superficial şi în parte, ci el poate fi doar Acela Care o poate cuprinde dintr-o singură privire cu toate cele ale ei în întregime şi în amănunt, Cel Care cunoaşte numărul, numele, firea şi esenţa fiecărei categorii care o compune, incomparabil mai bine decît cei mai înţelepţi oameni de pe Terra din toate timpurile şi locurile, luaţi la un loc. „Şi a văzut Dumnezeu că sînt bune foarte” (Facerea 1: 31). Cu toate acestea, au existat fiinţe umane care au cutezat să insulte lucrarea lui Dumnezeu, zicînd că lumea este în esenţă rea, că fiecare creatură luată în parte este rea, şi că materia din care sînt alcătuite toate fiinţele pămînteşti este rea, asemenea.
Noi trebuie să ştim însă că rău este doar păcatul, iar păcatul vine de la duhul păcatului, care este diavolul. Prin urmare, răul stă în duhul răului, iar nu în materia din care este făcută zidirea. Acest duh căzut de la Dumnezeu este semănătorul răului în lume, el este cel de la care provin neghinele din ogorul Domnului, carele a fost semănat numai şi numai cu grîu curat.
Necuratul duh se luptă să folosească şi duhul omului şi lucrurile materiale în general ca armă spre săvîrşirea răutăţii care se află întru dînsul. El, diavolul, este acela care insuflă în mintea omului gîndul că toată lumea zidită este rea şi că fundamental rea este şi materia din care este alcătuită lumea zidită. Satan insultă lucrările bune foarte ale lui Dumnezeu ca să-şi ascundă propriile lui lucrări, care sînt într-adevăr rele. El îl acuză pe Dumnezeu ca să nu fie acuzat el însuşi. O, fraţilor, să ne păzim cu străşnicie de viclenia diavolului! Să ne păzim mai ales de gîndurile cele rele pe care el ni le seamănă în minte.
O, Stăpîne Doamne lisuse Hristoase, Cela Ce eşti Luminătorul minţilor noastre şi Mîntuitorul, în mîinile Tale încredinţăm noi ale noastre minţi şi inimi! Luminează-le pre ele cu lumina adevărului Tău! Căci noi numai Ţie ne închinăm, îţi mulţumim şi Te slăvim în veci, Amin!