vineri, 20 decembrie 2013

15 decembrie – Sf. Mc. Elefterie; Sf. Ștefan Mărturisitorul de la Suroj; Sf. Cuv. Pavel din Latro; Sf. Cuv. Pardus Sihastrul


15 decembrie
Pomenirea Sfântului Sfinţit Mucenic Elefteriesf_mc_elefterie
Din rădăcina cea bună iese rodul cel bun. Acest mare Sfînt Elefterie a fost fiul unor foarte nobili părinţi, din stirpea imperială a Romei. Acolo tatăl lui a fost proconsul imperial. Maica lui, Antia, învăţase credinţa creştină de la Sfîntul Apostol Pavel, primind de la el şi Sfîntul Botez. Rămînînd văduvă de foarte tînără, ea a încredinţat creşterea şi educaţia singurului ei fiu lui Anichit, Episcopul Romei. Văzînd marile daruri ale lui Dumnezeu care luminează sufletul copilului Elefterie, episcopul 1-a hirotonit diacon la vîrsta de cincisprezece ani, preot la vîrsta de optsprezece ani şi episcop la vîrsta de douăzeci de ani. Marea înţelepciune a Sfîntului Elefterie, cea de Dumnezeu dăruită, a împlinit cu prisosinţă lipsa vîrstei lui. Astfel, vasul ales al lui Dumnezeu, Sfîntul Elefterie, a fost trimis Episcop în Iliria, cu scaunul în cetatea Valona (Avlona) din Albania de azi. Bunul păstor şi-a păstorit cu vrednicie turma încredinţată lui, astfel încît ea creştea pe zi ce trece. Auzind de acestea, împăratul Hadrian, prigonitorul creştinilor, 1-a trimis cu oaste pe comandantul Felix ca să îl aresteze pe Sfîntul Elefterie şi să îl aducă la Roma. Sosind sălbaticul Felix la Valona şi intrînd în biserică, el 1-a văzut slujind în ea pe sfîntul arhiereu al lui Hristos. Deodată inima lui s-a schimbat şi Felix s-a făcut creştin. Sfîntul Elefterie 1-a luminat pe Felix cu Sfîntul Botez, apoi a plecat împreună cu el la Roma. Întorcerea lui a fost o prăznuire de bucurie, nicicum apăsare sau chin. Hadrian 1-a dat pe Sfîntul Elefterie celor mai bestiale torturi: biciuiri, ardere pe pat de fier, aruncarea în smoală clocotită şi arderea în cuptor de foc. Dar Sfîntul Elefterie s-a izbăvit din toate aceste chinuri cu puterea lui Hristos Dumnezeu. Văzînd acestea Caribus, eparhul de la Roma, s-a ridicat şi a strigat tare că şi el este creştin. Caribus a fost torturat bestial şi apoi decapitat, după cum a fost şi Fericitul Felix. La urmă călăii imperiali au tăiat şi cinstitul cap al Sfintului Elefterie. Venind maica lui, Antia, şi plîngînd asupra trupului lui, călăii au decapitat-o şi pe ea cu sabia. Trupurile lor au fost mutate la Valona, unde şi astăzi se preaslăveşte Dumnezeu prin minunile care se lucrează la sfintele moaşte ale Sfintului Elefterie. Ei cu toţii au luat mucenicia sub împăratul Hadrian, la anul 120.
• Pomenirea Sfântului Ştefan Mărturisitorul de la Surojsf_stefan_marturisitorul_suroj
El s-a născut în Capadocia şi a fost educat la Constantinopol de către Sfântul Patriarh Ghermano. El s-a retras în liniştea pustiei, trăind ascuns de lume. Un înger al lui Dumnezeu s-a arătat Sfântului Ghermano şi i-a poruncit să îl sfinţească pe Sfântul Ştefan episcop pentru cetatea Suroj (astăzi Sudak, în Crimeea), ceea ce Sfîntul Patriarh a împlinit întocmai. Sfîntul Ştefan, plin de dumnezeiasca rîvnă, a întors la Hristos pre mulţi păgîni din cetatea aceea. Pentru cultul sfintelor icoane el a luat chinuri sîngeroase de la răul împărat Leon Isaurul. El i-a prorocit împăratului reaua moarte cu care va pieri. După ce acest necurat împărat a pierit cu sunet, Sfîntul Ştefan a fost retrimis la eparhia lui, unde a hrănit cu cuvîntul lui Dumnezeu turma încredinţată lui şi unde s-a şi săvîrşit cu pace, în veacul al optulea.
• Pomenirea Sfântului Preacuviosului Părintelui nostru Pavel din Latro
El s-a născut la Pergam şi a schimnicit în muntele Latro, din Asia Mică. Făcîndu-se vestit pentru marile lui nevoinţe şi sfinţenia vieţii lui, el s-a săvîrşit cu pace către Domnul la adînci bătrîneţi, srămutîndu-se la locaşurile cele neîmbătrînitoare ale Împărăţiei lui Dumnezeu, la anul 950.
• Pomenirea Sfântului Preacuvios Pardus Sihastrul
În tinereţile lui Sfîntul Pardus fusese vizitiu, dar din pricina unui păcat făcut fără voie, el a părăsit lumea şi s-a retras la pustie. El a vieţuit în Palestina, în veacul al şaselea.

Intru aceasta zi, invatatura din Cuvintele lui Ava Moise, trimise lui Ava Pimen.
    Oricine, de nu va face pacat, iata, are nadejde si va afla usurare in ceasul si in ziua iesirii. Sa urasti cuvintele cele desarte ale lumii acesteia, ca sa vada inima ta pe Dumnezeu. Sa iubesti a face rugaciune adeseori, ca sa ti se lumineze inima ta. Sa nu iubesti a manca mult si nu va fi spurcata inima ta. Pazeste-ti limba ta, ca sa se salasuiasca intru tine frica lui Dumnezeu. Sarguieste-te la slujba ta, la rugaciune si la cantare, ca sa nu te manance pe tine fiarele gandului. Tare sa ai inima ta impotriva gandurilor rele, si usoare iti vor fi tie. Sa nu ai vrajba cu oamenii, ca sa-ti fie primita rugaciunea ta. Smereste-te, fara deosebire, cu toti, ca sa ai indrazneala a te ruga. Pazeste-ti ochii tai de vederi necuviincioase, ca sa se pazeasca omul tau cel dinlauntru. Pazeste-ti auzul tau, ca nu tu singur sa-ti aduni razboaie. Sa lucrezi lucru cu mainile, ca sa-ti castigi painea ta. Sa nu tii la odihna, ca sa nu-ti ingreunezi trupul tau, ca dator esti a-l infrana pe el. Sa nu-ti amesteci cuvintele tale cu vorbe necuvioase, ca sa nu ti se tulbure taria ta. Iubitule, sa ne facem noua insine locuinta intru lacrimi, ca zice psalmistul: "Cei ce seamana cu lacrimi, vor secera cu bucurie" (Ps. 125, 5), intru Iisus Hristos, Domnul nostru. Amin.
 


Intru aceasta zi, cuvant al Preacuviosului Parintelui nostru Efrem Sirul, despre pocainta si judecata si despre despartirea sufletului de trup.
Sfantul Efrem Sirul
    Iubitilor, ce folos aflam intru aceasta viata trecatoare? Vai noua! Fericit este acela care, din toate cate le-a facut in viata, a aflat indrazneala in ceasul despartirii, cand se desparte sufletul de trupul sau. Ca, vin ingerii sa ia sufletul din trup si sa-l puna inaintea judecatii celei groaznice. Mare frica este, fratilor, in ceasul mortii, ca sufletul se desparte de trup cu frica si cu dureri. Ca stau inaintea sufletului faptele lui, in ceasul despartirii, faptele pe care le-a lucrat noaptea si ziua, si bune si rele. Si ingerii se sarguiesc, silindu-se sa scoata sufletul din trup.Ca sufletul, vazandu-si faptele sale, se teme sa iasa. Iar sufletul pacatosului cu frica se desparte de trup si, temandu-se, se duce sa stea inaintea Imparatului celui fara de moarte. Si, silit fiind sa iasa din trup, vazandu-si faptele sale, le zice lor cu frica: "Dati-mi mie vreme si ragaz de un ceas, ca sa ies." Si ii raspund faptele lui: "Pe noi tu ne-ai lucrat si noi impreuna cu tine mergem la Dumnezeu."
    Sa traim cu paza, fratilor, viata aceasta trecatoare. Si mai presus de toate, pe Hristos cel Sfant sa-L iubim si sa-L dorim. Ca nu stim, fratilor, in care ceas va fi iesirea noastra. Nimeni din noi nu stie ceasul si ziua despartirii. Ca, umbland noi si desfatandu-ne fara grija pe pamant, se da porunca, fara veste, ca sufletul sa fie luat din trup. Si se duce in ziua intru care nu gandeste, plin fiind de pacate si neavand indrazneala. Pentru aceasta ma rog, fratilor, sa ne facem liberi, sa nu fim robi vietii acesteia trecatoare. Sa intraripam sufletul nostru catre Dumnezeu, in fiecare zi, de curse si de sminteli ferindu-ne.
    Vicleanul ascunde de-a pururea curse inaintea sufletului nostru, ca tulburandu-l pe dansul, sa-l vaneze spre munca vesnica. Prin mijlocul smintelilor si al curselor calatorim, iubitilor, sa ne rugam, drept aceea, sa nu cadem intru ele. Pline de dulceata sunt cursele mortii vesnice. Sa nu ne moleseasca pe noi cu dulceata lor cursele mortii, adica grija peste fire a lucrurilor celor pamantesti si a banilor si, mai ales, grija gandurilor si a faptelor celor rele. Sa nu te indulcesti tu, fratele meu, de cursa mortii. Sa nu te molesesti, nici sa te slabesti atunci cand cresc intru tine gandurile rele. De va afla gandul cel intinat intrare in sufletul tau, acesta se indulceste spre cugetarea rea; si cugetarea rea omoara sufletul. Si se face gandul cel rau ca o cursa in sufletul tau, daca nu-l vei goni prin rugaciune, prin lacrimi, prin infranare si prin priveghere. Fa-te pururea liber de toate lucrurile cele pamantesti, ca sa te izbavesti de curse, de ganduri si de fapte rele. Sa nu te molesesti macar o clipa in cugetarea gandurilor cele rele. Sa nu zaboveasca in sufletul tau gandul cel rau, frate. Fugi de-a pururea catre Dumnezeu prin rugaciune, prin ajunare si prin lacrimi, ca sa te izbavesti de toate cursele, smintelile si patimile. Sa nu socotesti, frate, ca multa vreme vei trai pe pamant. Ca, fara de veste va veni porunca Domnului si, vezi, sa nu te afle pe tine pacatuind, nemaiavand vreme de pocainta si nici de iertare. Ce vei zice atunci, in ceasul despartirii, frate?
    Multi sunt cei care socotesc ca vor trai pe pamant multa vreme. Si, iata, vine, fara de veste, moartea si desarta face nadejdea lor si nefolositoare. Repede vine moartea si raul cel mai mare e pierzarea vesnica. Sa ai, drept aceea, de-a pururea moartea inaintea ochilor tai, frate, si nu te teme de despartirea de trupul tau. Asteapta moartea in fiecare zi, ca un om intelept si duhovnicesc, asa asteapta de-a pururea sederea inaintea judecatii Domnului. Pregateste-ti in fiecare zi candela ta si, ca un slujitor intelept si sarguitor, cerceteaz-o pe ea in fiece ceas, cu lacrimi, cu rugaciuni si cu fapte bune; cata vreme te afli inca in libertate, foarte te sarguieste. Ca vine vremea cea plina de temere, de frica si de tulburare, care nu-ti mai ingaduie sa gandesti cele inalte si bune. Luati aminte, iubitii mei, cum toate cele rele cresc si sporesc in fiecare zi rautatile si biruieste viclenia. Acestea pregatesc tulburarea cea mare, ce va sa fie, si necazul cel mare, care va veni, peste toate marginile pamantului, pentru pacatele noastre, ca, pentru trandavia noastra, sporesc cele rele.
    Sa ne facem, dar, vazatori cu duhul, razboinici iubitori de Dumnezeu in fiecare zi, sa biruim razboiul vrajmasului, o, iubitorilor de Hristos. Sa ne invatam obiceiurile razboiului, ca razboiul nevazut este. Arma a razboiului acestuia este de-a pururea slobozirea de lucrurile pamantesti. Daca ai moartea inaintea ochilor, in fiecare zi, nu pacatuiesti. Daca te vei elibera de lucrurile pamantesti, slobozindu-te din cele vremelnice, vei putea, ca un preaviteaz luptator, sa iei darul biruintei. Ca, daca lucrurile cele pamantesti ne trag in jos, catre ele, apoi si patimile ne intuneca ochii inimii, in vremea luptei launtrice. Pentru aceasta se lupta cu noi si ne biruieste vicleanul, ca pe unii ce suntem plini de lucrurile cele pamantesti si de patimile grijilor pamantesti ne robim. Ca, pe cele pamantesti toti impreuna le iubim, fratilor, dar unii se lupta sa-si elibereze mintea, iar altii nu. Si, atunci mintea noastra ne lasa si se imprastie pe pamant, din pricina trandaviei noastre.
    Iata, ziua s-a plecat si catre seara este vremea noastra, iar noi, iubitilor, in necredinta noastra, socotim ca este dimineata. Iata, langa usi este Imparatia Cerurilor ca sa straluceasca, si noi nu voim sa intelegem. Uneori, s-au facut si semnele si minunile despre care a vorbit Domnul: foamete, ciuma, cutremure, infricosari si navaliri de neamuri. Si acestea toate se par noua ca un vis. Nu ne sperie pe noi auzirea, nici insasi vederea lor. Dar secerisul acum s-a apropiat si sfarsit are chiar si viata noastra. Iata, ingerii tin gata secerile; asteapta doar porunca.
    Sa ne infricosam, iubitilor. Ceasul este al unsprezecelea din zi si calea este inca lunga. Sa ne sarguim, in camara sa ne aflam. Sa ne facem veghetori si sa ne trezim ca niste nesomnorosi. Nu stim in care ceas Stapanul va veni. Sa iesim de sub apasarea celor pamantesti. Sa nu ingrijesti de nimic, a zis Domnul. A iubi pe toti ne porunceste noua Dumnezeu. Iar noi, dimpotriva, am izgonit dragostea si ea a fugit de pe pamant. Nu afli nicaieri, pe pamant, dragostea cea desavarsita pentru oameni si pentru Dumnezeu, caci ea de la toti a fost gonita. Toti au urat dragostea. Acum, mai mult, invidia imparateste. Pricinile de tulburare pe pamant s-au inmultit nedreptatile au acoperit pe toti impreuna. Fiecare numai cele pamantesti le cauta, iar pe cele ceresti le defaimeaza. Cele vremelnice doreste, iar, pe cele ce vor sa fie, nimeni nu le iubeste. Voiesti sa fii om duhovnicesc? Invata sa te eliberezi de cele pamantesti. Nu cauta mai intai pe cele pamantesti, ci, nevoieste-te si doreste, ca un desavarsit, Imparatia Cerurilor, si apoi, cauta si pe cele pamantesti, dupa cuvantul Domnului.
    Sa nu socotesti, zicand: Multa si grea este vremea pustniciei, si eu sunt lenes si neputincios si nu pot sa ma nevoiesc. Asculta graiurile de sfatuire preabuna si folositoare, intelege ce iti zic tie, iubitorule de Hristos, frate: Daca voiesti sa te duci intr-o alta tara departata, nu poti sa alergi intr-un ceas toata lungimea caii. Ci, numarand pasii in fiecare zi si avand rabdare, pleci la drum. Si, cu vremea si cu osteneala, ajungi in tara pe care o doresti. Asa este si Imparatia cea Cereasca si desfatarea Raiului: prin ajunari, prin infranare, prin privegheri, prin milostenie si prin dragoste, fiecare poate ajunge acolo. Acestea sunt caile care te duc la cer, catre Dumnezeu. Sa nu zabovesti a pune inceput de cale buna, care te duce la viata. Voieste numai sa calatoresti in calea aceasta si vei fi sarguitor si indata calea se face dreapta inaintea ta. Si, bucurandu-te de calatorie, faci popasurile veselindu-te. Ca se imputernicesc pasii sufletului tau, la fiecare popas. Si ca sa nu afli greutate in calea care te duce la viata, Domnul pe Sine Insusi S-a facut Cale a vietii, celor ce voiesc, cu bucurie, sa se duca la Tatal luminilor.
    Tu Insuti, Hristoase, Fii mei Cale a vietii, care ma duce catre Tatal Tau si Tatal nostru. Aceasta este singura bucurie si sfarsitul ei este Imparatia Cerurilor. Fii mei, o, Stapane, Fiule al lui Dumnezeu, Cale a vietii si luminare. Am gustat eu insumi din izvorul darurilor Tale, plin sunt de dorire. S-a facut darul Tau, intru inima mea, lumina si bucurie si dulceata, mai mult decat mierea din fagure. S-a facut darul Tau, in sufletul robului Tau, ca o comoara: a imbogatit saracia mea. S-a facut darul Tau, robului Tau, scapare si putere si lauda si sprijin si inaltare si hrana de viata datatoare. Nu va tacea, robul Tau o, Stapane, sa vesteasca multa dulceata a dragostei si a darului Tau. Ai deschis gura mea, a nepriceputuluil; cum va rabda limba mea, avand atata folos, sa nu laude si sa nu mareasca in fiecare zi pe Datatorul bunatatilor? Si cum, iarasi, voi indrazni sa inchid si sa opresc valurile darului Tau, ce izvorasc in inima mea, a pacatosului? Umple-ma de dulceata cu darurile Tale, cele multe. Pentru multimea darurilor Tale, maresc darul Tau, Hristoase Mantuitorule. In toata Biserica Te maresc pe Tine. Intru dansa, nu va inceta limba mea a marturisi darul Tau, Stapane. Nu va tacea alauta mea a inalta cantari duhovnicesti. Dorul ma trage pe mine catre Tine, Mantuitorule, lauda vietii mele. Darul Tau indulceste mintea mea, incat s-a legat sa mearga dupa Tine. Faca-se Tie inima mea pamant bun, primind samanta cea buna, si darul Tau sa roureze intru dansa roua de viata vesnica. Si va secera darul Tau pe pamantul inimii mele, snop bun de umilinta, inchinaciune si sfintenie. Si cele placute Tie, sa le faca totdeauna inima mea.
    Intoarce sufletul meu in staulul Raiului desfatarii, impreuna cu oaia cea aflata. Sa se afle sufletul meu intru lumina. Pastorul acela, pe oaia cea aflata, pe umeri a purtat-o, iar pe acest netrebnic suflet al meu, prin darul Tau, trage-l si du-l Tatalui Tau celui preacurat si nemuritor, inaintea ingerilor si a arhanghelilor. Ca, intru desfatarea Raiului, sa zic si eu, impreuna cu toti Sfintii: Slava Tatalui celui nemuritor si fiului celui nemuritor si Sfantului Duh celui nemuritor. Tatalui, adica. Celui nevazut, Fiului celui vazut in trup, Duhului celui ce a grait prin Prooroci si prin Apostoli. Slava insasi Sfintei si Celei de o fiinta Treimi, Celei inchinate si slavite de toata puterea cereasca, de cele pamantesti si de cele de dedesubt. Ca a dat daruri ceresti robului sau, ca sa aduca si el manunchi de slava Imparatului veacurilor si Dumnezeului tuturor: Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si de-a pururea si in vecii vecilor! Amin.
Cântare de laudă la Sfântul Sfinţit Mucenic Elefterie
Slăvitul Elefterie, sfîntul lui Dumnezeu,
De la oameni Adevărul lui Hristos nu l-a ascuns.
Ci el cu Adevărul a luminat lumea
Aducînd mîntuire fiecăruia şi tuturor.
Bucură-se Sfînta lui Dumnezeu Biserică!
Întreaga Ilirie să se bucure şi ea!
Iată Dumnezeu i-a trimis ei pre Sfîntul,
Pre Sfîntul Elefterie, păstorul cel bun!
Al lui nume chiar înseamnă „Libertate”:
Sfîntul Elefterie libertatea le-a adus:
Libertatea adevărată, aceea de păcate,
Libertate ce nu există fără de Hristos.
Bucură-se cetatea Avloniei toată,
În ea sfintele moaşte ale lui Elefterie odihnesc!
Ele minunat de boli vindecă toţi săracii,
Ele sînt foc de care diavolii fug.
Fericită maica ce pre un sfînt îl naşte,
Sfînta Antia este de trei ori aşa.
Acum ea în Rai odihneşte,
Privind la Elefterie, scump fiul ei.
O, Sfinte Sfinţite Elefterie Părinte,
Roagă-te pururi Domnului pentru noi!
Cugetare
Pentru o crimă comisă fără voie, tribunalele lumeşti îl achită pe cel care se face vinovat de ea.
Biserica însă impune penitenţă şi celui care a comis fără voie crima; desigur, o penitenţă mai uşoară decît aceea impusă pentru omorul cu voie, dar totuşi penitenţă.
Dacă un preot ucide fără să vrea, Biserica îl opreşte pe viaţă de la slujirea Sfintelor Taine. Dar creştinii sensibili şi cu un acut simţ al conştiinţei iau asupra lor pentru un astfel de păcat fără voie penitenţe mult mai aspre decît acelea la care i-ar obliga Biserica.
Sfîntul Pardus a venit odată cu carul lui la Ierihon. El a voit să lase măgăruşii înaintea unui han şi să intre înăuntru. Dar pe cînd făcea aşa, un copil a căzut sub copitele unuia dintre mulari, a fost călcat de animal şi omorît. Văzînd copilul plin de sînge şi mort, Sfântul Pardus a fost atît de zdrobit, încît s-a socotit pe sine ucigaşul copilului. De aceea, acest bărbat al conştiinţei a luat asupra lui cea mai aspră penitenţă. Părăsindu-şi îndeletnicirea, el a lepădat şi lumea şi, deşi relativ tînăr cu vîrsta, s-a retras în cea mai sălbatică pustietate şi a luat asupra lui cele mai aspre nevoinţe trupeşti şi sufleteşti spre ispăşirea păcatului lui. El s-a pocăit cu lacrimi înaintea lui Dumnezeu pentru moartea copilului. El a dorit să plătească cu viaţa lui pentru viaţa copilului şi s-a rugat lui Dumnezeu să îi împlinească ruga. El a întărîtat un leu ca leul să sară şi să îl sfîşie, dar leul a fugit de la el. El s-a întins la pămînt pe cărarea pe care ştia că avea să treacă leul, dar leul a sărit peste el şi nu 1-a atins. Văzînd astfel că Dumnezeu voieşte ca el să trăiască iar nu să piară, Sfîntul Pardus s-a împăcat cu sine şi a rămas întru acea aspră petrecere pînă la moartea lui.
Oare nu este acesta sufletul cel sensibil şi iubitor de oameni şi de Dumnezeu? Oare nu este aceasta conştiinţa fină şi ascuţită a adevăratului creştin?
Luare aminte
Să luăm aminte la credinţa puternică a lui Avraam (Facerea 15):
  • La cum Dumnezeu i-a făgăduit vîrstnicului Avraam celui fără de copii că va fi strămoşul multor neamuri;
  • La cum Dumnezeu i-a făgăduit lui Avraam celui foarte vîrstnic şi fără copii că mulţimea urmaşilor lui va fi ca stelele cerului;
  • La cum Avraam a crezut cuvîntul lui Dumnezeu în pofida a toate, iar Dumnezeu i-a socotit aceasta întru dreptate.
Predică
Despre Iosif – „El însă, lăsînd haina în mîinile ei, a fugit şi a ieşit afară” (Facerea 39: 12).
Iosif cel nevinovat şi cast a avut de îndurat două mari şi grele ispite, din care s-a izbăvit cu strălucire: ispita invidiei cu care 1-au urît proprii lui fraţi şi asalturile carnale ale desfrînatei egiptence, soţia lui Putifar, stăpînul lui.
Invidia fraţilor 1-a vîndut ca rob la egipteni, iar ispita carnală 1-a aruncat pe nevinovat în închisoare. În amîndouă cazurile însă el a răsplătit răului cu bine: el a dat hrană mai apoi fraţilor lui înfometaţi şi a păzit viaţa, tronul şi poporul lui Faraon cel înspăimîntat de vise prevestitoare de rele. Fraţii lui de fapt au vrut să-1 omoare, dar Dumnezeu 1-a mîntuit din mîinile lor; iar femeia adulteră a voit să-1 distrugă cu desăvîrşire şi ea, dar Dumnezeu 1-a mîntuit şi din mîinile ei. Din robia şi temniţa în care a fost aruncat, Dumnezeu 1-a înălţat cu slavă, punînd pe fruntea lui coroana puterii nelimitate.
Iată că pe acela pe care fraţii cei ticăloşi ar fi putut să îl omoare dintr-o lovitură şi pe care puternica soţie al lui Putifar ar fi putut să îl ucidă cu un singur semn, pe acela Dumnezeu 1-a făcut stăpînul absolut asupra vieţilor a milioane de oameni şi singurul hrănitor al fraţilor lui celor ajunşi la foamete.
Iată care este negrăita milostivire a lui Dumnezeu către drepţii Lui! Iată cum ştie să mîntuiască Dumnezeu şi să îi preaslăvească pe cei nevinovaţi şi caşti! În măreţia destinului personal al lui losif vedem măreţia milostivirii lui Dumnezeu.
Există un ochi care niciodată nu doarme, fraţii mei. Să ne lipim aşadar de Domnul şi să nu ne temem de nimeni, în veac. Să fim nevinovaţi şi caşti şi de rău să nu ne temem, nici de calomnii mîrşave, nici de temniţă, nici de batjocura lumii, nici de nenorocire. Dimpotrivă, să ne bucurăm cînd toate acestea cad asupra noastră din pricina nevinovăţiei şi castităţii noastre; să ne bucurăm şi să aşteptăm cu credinţă descoperirea minunilor lui Dumnezeu în viaţa noastră.
Să aşteptăm, în mijlocul tuturor furtunilor vieţii noastre, tunetul dreptăţii lui Dumnezeu, iar apoi, pacea.
O, Atot-Tainice Doamne, Cela Ce tainic, dar pururi Veghetor însoţeşti pe drepţi în robiile şi închisorile lor şi arăţi mila Ta la vremea plăcută Ţie, ajută-ne şi nouă să fim nevinovaţi şi caşti! Căci noi Ţie ne rugăm şi pre Tine Te slăvim în veci, Amin!