miercuri, 11 ianuarie 2023

12 ianuarie – Cinstirea Icoanei Maicii Domnului „a Imnului Acatist” ; Cinstirea Icoanei Maicii Domnului „Cea care alăptează” (Galaktotrofousa);Sf. Mc. Tatiana, Sf. Mc. Petru Abesalamit, Icoana Maicii Domnului „Dulce Hrănitoarea”; Cuv. Teodora

 




Icoana Galactotrofusa - Maica Domnului care Alapteaza

Icoana Galactotrofusa - Maica Domnului care Alapteaza 
Icoana numita "Galaktotrofusa" este o reprezentare a Maicii Domnului cu Pruncul Iisus, in care Pruncul se hraneste de la sanul Maicii Domnului. Aceasta icoana, foarte rara, si-a facut loc in evlavia poporului mai mult in Grecia, Serbia si Rusia. Icoanele Maicii Domnului sunt foarte variate in Rusia, unde Calendarul Bisericii mentioneaza 260 de icoane ale Fecioarei Maria, cunoscute pentru minuni si celebrate liturgic.
"Si cand zicea El acestea, o femeie din multime, ridicand glasul, I-a zis: Fericit este pantecele care Te-a purtat si fericiti sunt sanii pe care i-ai supt!"  (Luca 11, 27) "Cum sa-ti deschid eu izvorul laptelui, Tie, o, Izvorule?! Cum sa Te hranesc eu pe Tine, Cel ce hranesti toate de la masa Ta? Cum sa ma apropii de scutecele Tale, care esti infasat in raze?", rosteste Maica Domnului intr-o rugaciune-imn la Nasterea Domnului scrisa de Sfantul Efrem Sirul.
          Maica Domnului Galactotrofusa
Icoana cu Maica Domnului care alapteaza este praznuita de doua ori pe an: in data de 2 iulie si in data de 12 ianuarie. Multi inchinatori considera aceasta icoana a Maicii Domnului drept ajutatoare in dobandirea de prunci, mai ales in familiile care nu pot avea copii.
Icoana Galactotrofusa - scurt istoric al icoanei athonite
Primele reprezentari ale acesteia se pierd in negura vremii, unele dintre ele gasindu-se chiar si in catacombele romane. Un astfel de loc este "Catacomba Priscillei" , asezata in apropierea Romei. De asemenea, multe vechi manuscrise mai strecoara cate o miniatura cu o asemenea compozitie rara, originala sau bine cunoscuta.
Una dintre cele mai vechi astfel de reprezentari a Maicii Domnul se afla in Sfantul Munte Athos, in Tipiconul din Careia, in partea dreapta a iconostasului, acolo unde, de obicei, se aseaza icoana Mantuitorului Iisus Hristos. Aceasta icoana, aflata initial in Lavra Sfantul Sava cel Sfintit, de langa Ierusalim, a fost daruita mai apoi Manastirii Hilandar.
Sfantul Sava cel Sfintit, ctitorul acestei marete Lavre, a lasat un minunat testament, in ceea ce priveste toiagul sau de staret si icoana cu Maica Domnului care alapteaza. El a zis ca urmatorul calugar cu acest nume - Sava - care va ajunge sa se inchine in manastire, sa le mosteneasca.
In jurul secolului al XIII-lea, Arhiepiscopul Sava al Serbiei a vizitat Lavra de langa Ierusalim, fara a sti nimic despre testamentul Sfantului Sava, ori despre icoana. In momentul in care s-a inchinat la Moastele Sfantului Sava, toiagul acestuia i-a cazut la picioare. Facand cercetare fratii in legatura cu inchinatorul, au identificat in acesta pe cel caruia se adresase cu multi ani in urma staretul lor.
Arhiepiscopul a primit odoarele cu multa emotie. Icoana a dus-o imediat in Sfantul Munte Athos, in Manastirea Hilandar. Aceasta a fost asezata insa intr-un metoc al manastirii, inchinat chiar Sfantului Sava, in Careia. Un lucru unic poate in lumea ortodoxa este acela ca icoana se afla asezata in catapeteasma, in partea dreapta a usilor imparatesti, in locul in care, in toate celelalte biserici ortodoxe, se afla icoana Mantuitorului.
Icoana Galactotrofusa - Icoana Maicii Domnului cea care Alapteaza
De ce a aparut aceasta icoana? Ce a determinat pe zugrav sa o infatiseze astfel pe Maica Domnului cu Pruncul? Motivele si scopul acesteia nu sunt intocmai cunoscute, insa multe pareri au fost rostite in legatura cu aceasta. Cea mai importanta ramane insa una de ordin dogmatic, anume ca icoana infatiseaza natura deplin umana a Mantuitorului, fara a o trece cu vederea pe cea dumnezeiasca.
Aceste imagini apar foarte de timpuriu in arta crestina. Se regasesc la copti, in Manastirea lui Ieremia de la Sakkara si in bisericile si capelele din Bauit. In Egipt a fost infatisata pentru prima oara Maica Domnului alaptand Pruncul, sub influenta cultului lui Isis, care era inca foarte prezent la sfarsitul secolului al V-lea. Caracterul prea naturalist si prea uman a facut ca acest tip de icoane sa fie dat uitarii. Cu toate acestea, tema a fost reluata in secolul al XVI-lea si o regasim in Grecia si in Rusia. In Apus, in special pictura italiana, umanizand istoria mantuirii, a preluat tema Maicii Domnului alaptandu-si Pruncul, aceasta devenind una din temele preferate ale iconografiei mariale.
Trupul Maicii Domnului este si el indumnezeit, natura fireasca nu arata cum arata a noastra, este curata intru toate, este deplin fecioara, este deplin cuviincioasa. Elementul aparte al acestei icoana este si el unul cuviincios. "Sanul" la care a fost alaptat Mantuitorul este unul minunat, iar nu unul carnal, unul trupesc. Vedem cum sanul Maicii Domnului nu este in locul lui natural, ci intr-un loc aparte, aproape de umar. Aceasta nu este o eroare de pictare, ci un element esential.
Zugravul acestei icoane biruieste si el "randuiala firii", impreuna cu Maica Domnului, lucrand impreuna cu harul dumnezeiesc. Astfel, lucrarea divino-umana reuseste sa infatiseze altfel trupul Maicii Domnului, tocmai pentru a nu sminti cu nimic mintea incepatoare si slaba a omului.
Aceasta icoana merita sa fie luata in seama, cu toate ca ii lipseste un istoric mai clar, infatisand mai ales motivele aparitiei acesteia. Cu toate acestea, icoana se bucura de mare cinste acolo unde a fost pastrata de Traditia crestina. Chiar daca in evlavia poporului nostru icoana nu si-a gasit un loc bine determinat, aceasta nu trebuie trecuta cu vederea ca una necanonica. Icoana este rara, insa ramane canonica si nu atinge cu nimc dreapta credinta.

Icoana Maicii Domnului „a Imnului Acatist”


Aceasta este cunoscută sub numele de Icoana Maicii Domnului „a Imnului Acatist” pentru că la izbucnirea unui incendiu în biserică (în anul 1837), călugării au săvârșit Acatistul Maicii Domnului înaintea sfintei icoane, iar focul a încetat, katholikonul rămânând nevătămat, spre bucuria călugărilor.
Icoana Maicii Domnului „a Imnului Acatist” este prăznuită pe 12 ianuarie.
Icoana Maicii Domnului „a Imnului Acatist” este așezată pe iconostasul din katholikonul (biserica principală/centrală a unei mănăstiri sau a unui schit) Mănăstirii Hilandar din Sfântul Munte Athos.
Aceasta este cunoscută sub numele de Icoana Maicii Domnului „a Imnului Acatist” pentru că la izbucnirea unui incendiu în biserică (în anul 1837), călugării au săvârșit Acatistul Maicii Domnului înaintea sfintei icoane, iar focul a încetat, catoliconul rămânând nevătămat, spre bucuria călugărilor.
Această icoană a Maicii Domnului nu trebuie confundată cu Icoana Maicii Domnului „a Imnului Acatist” de la Mănăstirea Zografu (prăznuită pe 10 octombrie).
• Pomenirea Sfintei Muceniţe Tatianasf_mc_tatiana
Tatiana era de neam roman şi dintr-o familie imperială. Ea era nu doar creştină, ci şi diaconiţă a Bisericii. După moartea împăratului Heliogabalus, a domnit în Roma împăratul Alexandru, a cărui mamă, Mammea, era şi ea creştină. Alexandru era nestatornic şi nehotărît în credinţă, cum se poate vedea din aceea că ţinea statui ale lui Hristos, Apollo, Avraam şi Orfeu în palatul său. Primii lui sfătuitori îi persecutau pe creştini chiar în lipsa ordinelor împăratului. Cînd au adus-o de faţă şi pe Tatiana la chinuri, ea se ruga pentru schingiuitorii ei. Şi iată, ochii lor s-au deschis şi au văzut patru îngeri care o înconjurau pe muceniţă. Văzînd aceasta, opt dintre ei au crezut în Hristos, pentru care au fost şi ei torturaţi şi înjunghiaţi. Chinuitorii au continuat să o tortureze pe Tatiana biciuind-o, tăindu-i părţi din corp şi sfîşiind-o cu gheare de fier. Astfel transformată într-o masă sîngerîndă, Tatiana a fost aruncată în temniţă în acea seară, urmînd ca a doua zi să o tortureze din nou, în alte feluri. Dar Dumnezeu a trimis îngerii Săi în temniţă, care au vindecat-o complet şi au întărit-o, astfel încît în fiecare dimineaţă Tatiana apărea înaintea călăilor ei deplin sănătoasă şi întreagă. Au aruncat-o în faţa unui leu cumplit, dar leul s-a îmblînzit la picioarele ei, nefăcîndu-i nici un rău. I-au tăiat părul, gîndind, în mintea lor păgînă, că acolo stă puterea «magică» a «vrăjitoriilor» ei. În sfîrşit, Tatiana şi-a primit moartea prin decapitare, împreună cu tatăl ei. Aşa şi-a sfîrşit viaţa muceniţă lui Hristos, în anul 225 de la venirea Sa pe pămînt. Fragilă fiind cu trupul ei de femeie, dar puternică şi eroică cu duhul ei de creştină, ea a trecut la veşnica Împărăţie şi a primit cununile neveştejite ale slavei celei cereşti.
• Pomenirea Sfântului Mucenic Petru Abesalamit
Petru se născuse în părţile Eleuteropolei din Palestina, în anul 311 de la Hristos, sub domnia împăratului Maximian, el a pătimit chinuiri pentru Credinţa în Hristos, fiind tânăr cu vârsta. După nenumărate torturi, a fost osîndit la moarte. Auzindu-şi citită osînda, Petru a strigat cu veselie: «Iată dorinţa mea cea mare – să mor pentru Domnul Dumnezeul meu!». Petru a fost răstignit în acelaşi fel ca însuşi Domnul nostru şi şi-a dat sufletul pe cruce.
• Sărbătoarea Icoanei Maicii Domnului Dulce Hrănitoareamaica_domnului_hranitoarea_vietii_lapte
Acesta este numele icoanei Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, pe care Sfântul Sava Sârbul a adus-o de la Mănăstirea Sfântului Sava cel Sfinţit, de lângă Ierusalim. Şi aşa s-a împlinit prorocia Sfîntului Sava cel Sfinţit, pe care o făcuse cam cu opt sute de ani mai înainte, că va veni un anume preot sîrb cu numele Sava şi că acestuia i se vor da un toiag arhieresc şi această icoană. Cînd Sfîntul Sava Sîrbul a cercetat Mănăstirea Sfîntului Sava cel Sfinţit, monahii şi-au amintit de prorocia întemeietorului mănăstirii lor şi i-au dăruit lui Sava cel din Serbia toiagul şi icoana. Această icoană a fost aşezată de-a dreapta Uşilor Împărăteşti de pe iconostatsul sihăstriei Sfîntului Sava din Karies, în Sfîntul Munte Athos [numită «Casa tăcerii»], iar toiagul a fost pus într-o chilie alăturată, cunoscută sub numele de «Paterica».
• Pomenirea Cuvioasei maicii noastre Teodora
Teodoraa fost o monahie slăvită prin darurile învăţătoreşti către obştea ei şi ea a vieţuit în Alexandria.
„Aşa cum iernile şi zăpada sînt de trebuinţă roadelor bogate, tot aşa încercările şi necazurile sînt de trebuinţă în propăşirea vieţii noastre duhovniceşti”,
spunea această sfîntă femeie. Ea a adormit cu pace pe la începutul veacului al cincilea.


Luna ianuarie în 12 zile: pomenirea Sfintei Muceniþe Tatiana (+235).

         Aceasta a fost din Roma veche, pe vremea împãrãþiei lui Alexandru Sever (223-235), din pãrinþi credincioºi, tatãl ei, în trei rânduri, a fost în dregãtoria de guvernator ºi se bucura de multã cinste în senatul roman, neºtiindu-se cã era creºtin. ªi a crescut fericita în casa pãrinþilor ei, cu bunã cuviinþã ºi cu fricã de Dumnezeu ºi cu bucurie se împãrtãºea din tainele nepieritoare ale credinþei. ªi, ajungând ea în vârstã, n-a voit sã se mãrite, ci îºi petrecea viaþa în curãþie ºi în dragostea lui Hristos, dorind din tot sufletul sã-I fie mireasã Lui, Cãruia Ii slujea ziua ºi noaptea, jertfindu-se pe sine ºi cu fapte bune împodobindu-se. Deci, fericitã cã ºi pãrinþii ei binecuvântau aceastã hotãrâre, Tatiana cu ºi mai mare râvnã slujea Domnului, încât s-a învrednicit ºi de cinstea de a fi diaconiþã a Bisericii din Roma, dupã rânduielile de atunci ale Bisericii.
         ªi Împãratul, pe vremea aceea, nu prigonea el însuºi, dar lãsa pe dregãtorii mai mici sã facã ce vor cu creºtinii. ªi, pornindu-se prigoana contra creºtinilor, din partea necredincioºilor, a fost prinsã ºi Tatiana, mãrturisind cã este creºtinã. ªi, nevoind ca sa se lepede de Hristos, din porunca mai-marilor cetãþii, a fost pusã la chinuri ºi munci cumplite: bãtãi, scoaterea ochilor, golãtatea trupului, scrijelirea pe trup cu bricele, aruncarea în temniþã, tãierea sânilor, aruncarea la fiare, spânzurarea ºi strujirea trupului la stâlp, aruncarea în foc. Dar toate le-a îndurat cu putere de Sus, de parcã nici o durere nu simþea, dimpotrivã, cu toate schingiuirile prigonitorilor, ea neîncetat vestea poporului de faþã, puterea ºi chemarea lui Hristos, cã mulþi necredincioºi veneau la credinþa Mântuitorului. Deci, au poruncit sã i se taie capul ºi, împreunã cu ea, s-a tãiat capul ºi tatãlui ei.
         ªi se aflã capul ei astãzi în Catedrala Mitropoliei Olteniei, din Craiova, adus în þarã de evlaviosul Domn Neagoe Basarab.







Întru aceastã zi, cuvânt al Sfântului Atanasie, despre cãlcarea de lege.

         Cel ce nu face voile lui Dumnezeu, în cursa diavolului este. Cã precum o pasare, chiar daca nu cu tot trupul, ci numai de un picior s-ar prinde într-o cursã, se aflã în întregime în stãpânirea celui ce a pus laþul, aºa ºi noi, prin viata ºi prin credinþa cea rea, cãdem în stãpânirea diavolului. Cãci grãieºte Domnul: „Nu tot cel ce-Mi zice Mie, Doamne, Doamne, va intra în Împãrãþia Cerurilor.” ªi iarãºi zice: „Nu vã ºtiu pe voi, depãrtaþi-vã de la Mine toþi cei ce lucraþi fãrãdelege.” Vedeþi oare ce fel de dobândã avem dintr-o credinþã fãrã de fapte bune? Cã ºi fecioarelor, tot aºa le-a zis: „Nu vã ºtiu pe voi!” Deci, ce au câºtigat din fecioria cea cu atâta ostenealã agonisitã, daca nu vrea sã le ºtie pe dânsele Stãpânul? ºi mai sunt, ºi în alte locuri din Scripturã mulþi neosândiþi pentru credinþã, dar chinuiþi pentru viata lor cea rea. Dar cei ce nu pãzesc poruncile, aceia de tot vor pieri. Cã ºi fecioarele acelea, nu pentru desfrânare n-au intrat în viaþã, nici pentru beþie, nici pentru zavistie, nici pentru rea-credinþã, ci numai pentru lipsa undelemnului, ca cele ce nu fãceau milostenie. Cã undelemnul milosteniei însemneazã, ca aceea ce curãþeºte tot pãcatul ºi apropie pe om de Dumnezeu. Cã aþi auzit ºi pe Însuºi Domnul, zicând cãtre cei nemilostivi: „Duceþi-vã de la Mine, blestemaþilor, în focul cel veºnic.” ºi nu le-a adus aminte de nici un pãcat de alt fel, ci numai atât le-a zis: „Ca n-aþi fãcut milostenie, nici aþi hrãnit pe fraþii mei, pentru aceea nu vã ºtiu pe voi.”



Întru aceastã zi, cuvânt al Sfântului Evagrie, despre smerenie ºi înãlþare.

         Pentru ce te mândreºti omule, tinã fiind ºi gunoi. ªi de ce te umfli ºi, mai presus de nori, te înalþi? Cerceteazã ºi-þi cunoaºte firea ta, cã pãmânt eºti ºi cenuºã ºi, peste puþinã vreme, în þãrânã te risipeºti. Acum eºti mândru, ºi peste puþin, vierme. De ce îþi înalþi ceafa care, dupã puþinã vreme, putrezeºte. Este mare omul ajutorat de Dumnezeu, cã, pãrãsit fiind, ºi-a cunoscut neputinþa sa. Cã nici un bine nu ai, pe care sã nu-l fi luat de la Dumnezeu, pentru ce, dar, te faci minunat, trãind doar numai pânã dimineaþa? De ce te împodobeºti cu darul lui Dumnezeu, ca ºi cum l-ai fi câºtigat de aiurea? Sã cunoºti pe Cel Preaînalt ºi sã nu te înalþi peste fire; zidire a lui Dumnezeu fiind, sã nu te lepezi de Cel ce te-a zidit. Ajutor primind de la Dumnezeu, nu întoarce spatele Datatorului cel Bun. La înãlþime de viaþã te-ai suit, dar El þi-a dat-o. Ai sãvârºit vreo faptã bunã, dar El þi-a ajutat, lucrând cu tine împreunã. Mãrturiseºte pe Cel ce te-a ridicat pe tine. Om eºti, sã nu-þi treci marginea firii. Cunoaºte-þi ce-i al tãu, ca ºi ce-i al firii tale. Sã nu te lepezi, din rãutate de neam ºi de fire, chiar daca acesta-i smerit ºi simplu, iar tu ai ajuns mare, cã Acelaºi Ziditor pe amândoi v-a zidit. Sã nu asupreºti pe cel smerit, cã-i mai tare decât tine ºi, mergând mai aproape de pãmânt, nu cade rãu, iar cel înalt, de va cãdea, se va sfãrâma. Putred scaun este mândria, cã cel ce ºade pe ea, degrabã cade. Iar cel smerit totdeauna stã tare, ºi mândria nu-i clatinã lui piciorul niciodatã. Omul cel mândru, este ca un copac fãrã rãdãcini, nu suferã furtuna vânturilor. Gândul cel smerit cetate îºi zideºte ºi cel ce locuieºte în el nesurpat este. Spuma de pe apã piere ºi pomenirea celui mândru nu rãmâne dupã moarte. Cuvântul celui smerit este tãrie sufletului, iar celui mândru este plin de mânie.
         Rugãciunea celui smerit trece ºi soseºte la Dumnezeu, iar a celui mândru mânie pe Dumnezeu. Când ai ajuns chiar la vârful faptelor bune, nici atunci nu este trebuinþã sã te lauzi. Cã cel ce cade jos, de pe pãmânt, degrabã se scoalã, iar cel ce cade de sus, capãtã ranã de moarte. Toiagul este chip ºi semn al învãþãturii, cã, pe acesta avându-l omul, trece Iordanul vieþii. Toiagul în mâinile calatorului este de trebuinþã pretutindenea ºi la tot lucrul. ªi învãþãtura cea din fapte, îndrepteazã viaþa omului. Toiagul cel aruncat s-a prefãcut în ºarpe. ªi învãþãtura cea din fapte, aruncatã în dulceaþa cea trupeascã, cãlcata ºi stricatã se face.


Sinaxar 12 Ianuarie

În aceasta luna, în ziua a douasprezecea, pomenirea sfintei mucenite Tatiana.
Sf. mucenita TatianaAceasta sfânta mucenita era de neam din Roma cea veche, si a trait pe timpul împaratiei lui Alexandru. Tatal ei a îndeplinit de trei ori dregatoria de consul, iar in timpul imparatului Alexandru Sever (222-235) a devenit si diacon al Bisericii. Iar sfânta, pentru ca marturisea pe Hristos au dus-o la împarat. Intrând împreuna cu împaratul în templul idolilor, prin rugaciunea ei, s-au zguduit si au cazut jos idolii din templu. Pentru aceasta a fost supusa la felurite chinuri si apoi i s-a taiat capul.
Acum, sfântul ei cap se afla în Catedrala mitropolitana din Craiova, în aceeasi racla cu sfintele moaste ale sfântului ierarh Nifon, patriarhul Constantinopolului si ale sfintilor mucenici Serghie si Vah.
Tot în aceasta zi, pomenirea sfântului mucenic Petru Avesalonitul.
Acest sfânt mucenic, înflorind cu evlavia credintei si cu virtutea trupului, a marturisit pe Hristos cu îndrazneala tinereasca. Atunci dregatorul Elevterupolei l-a prins si, neputând sa-l înduplece cu maguliri si nici sa-l înspaimânte cu îngroziri, l-a aruncat în foc, unde sfântul a primit cununa de mucenic.
Tot în aceasta zi, pomenirea sfântului mucenic Mertie.
Acest sfânt mucenic era ostas din ceata Mavrilor, în timpul împaratiei lui Diocletian. Si neplecându-se sa aduca jertfa idolilor, i s-a luat cingatoarea ostaseasca si vrednicia pe care o avea si a fost batut pâna la sânge. Dar el a rabdat si n-a scos nici un cuvânt, încât a mirat si a înspaimântat pe împarat. Pentru aceasta a fost si mai mult chinuit si apoi a fost aruncat în temnita. Si dupa opt zile, si-a dat în mâinile lui Dumnezeu cinstitul sau suflet, iar din trupul lui s-a raspândit multa mireasma.
Tot în aceasta zi, pomenirea sfintilor opt mucenici de la Niceea, care de sabie s-au savârsit.
Tot în aceasta zi, pomenirea sfintei mucenite Eutasia, care de sabie s-a savârsit.
Tot în aceasta zi, pomenirea cuviosului parintelui nostru Ilie, facatorul de minuni.
Tot în aceasta zi, pomenirea sfântului mucenic Teodor al Evhaitelor, a cuvioasei Teodosia cea din Alexandria si a sfântului mucenic Alexandru cel din apropierea sfintilor apostoli.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.



Întru aceastã zi, cuvânt din Scara, despre rãbdare în ascultare.

         Marele meu prieten, Ioan Savaitul mi-a povestit niºte întâmplãri vrednice de auzit. Iar tu, Cuvioase, cunoaºte din pãþaniile lui, cã acel bãrbat era om fãrã de patimã ºi curat de orice minciuna. El mi-a povestit urmãtoarele:
         „ În mãnãstirea mea din Asia, era un bãtrân vestit de leneº ºi de nestãpânit, dar grãiesc nu judecându-l ci ca sã dau pe faþã adevãrul. ªi el dobândise, nu ºtiu cum, un ucenic mai tânãr, cu numele Acachie, cam simplu cu duhul, dar înþelept cu gândul. El atâta a rãbdat de la un bãtrân ca acela, încât multora li se pãrea de necrezut, cãci îl chinuia cumplit în fiecare zi, nu numai cu sudãlmi ºi necinstiri, ci pânã ºi cu lovituri cu bãþul. Rãbdarea lui era însã de dobitoc. Deci, vãzând eu cum suferã el, în fiecare zi, rele pãtimiri, în cel mai de pe urmã hal, ca un rob cumpãrat, l-am întrebat, într-una din multele mele întâlniri cu el: „Ce mai e nou pe la voi, frate Acachie? Cum merg treburile pe ziua de azi?” Iar el îmi arata fãrã gând rãu, o datã un ochi învineþit, altã datã grumazul plin de vânãtãi, iar altã datã capul plin de cucuie. Deci, cum îl ºtiam iubitor de pãtimiri, i-am spus: „Mergi bine, mergi bine, rabdã ºi te vei folosi.” Deci, petrecând el în acest chip la acel bãtrân nemilostiv, nouã ani, s-a dus cãtre Domnul. Si, dupã cinci zile de la îngroparea lui în cimitirul pãrinþilor, bãtrânul acelui Acachie s-a dus la un mare duhovnic din cei de acolo ºi i-a spus: „A murit fratele Acachie, pãrinte!” Iar duhovnicul, cum a auzit vestea, a rãspuns celui ce grãia: „Bãtrâne, crede-mã ca eu nu te cred.” El a zis: „Vino ºi vezi!”
         Atunci s-a sculat repede bãtrânul ºi s-a dus la cimitir cu stareþul fericitului luptãtor si, dacã, a ajuns acolo, a strigat bãtrânul, ca la unul ce trãieºte, cãtre cel ce cu adevãrat viazã întru adormire ºi îi zise: „Murit-ai frate Acachie?” Iar înþeleptul, arãtându-se ºi dupã moarte ascultãtor, rãspunse marelui bãtrân: „Cum e cu putinþã, pãrinte, sã moarã un iubitor de ostenelile ascultãrii?” Atunci bãtrânul, care îi fusese mai înainte îndrumãtor, cuprins de spaimã, a cãzut la pãmânt, curgându-i lacrimi pe faþã, ºi, cerând de la egumen o chilie în apropierea mormântului, a trãit de atunci înainte acolo, înþelepþeºte, zicând necontenit cãtre pãrinþi: „Rugaþi-vã pentru mine, ca am sãvârºit ucidere!” Dumnezeului nostru, slavã!
Cîntare de laudă la Sfânta Tatiana
Noi plîngem după tinereţea trupului,
O de ne-am înţelepţi!
După tinereţea cea trecătoare oare merită să plîngem?
Adevărata tinereţe este doar una, cea din veşnicie,
Aceea este adevărata tinereţe, cea fără de moarte.
Pe aceea deci să o căutăm, să o cerem, pentru ea să plîngem,
Chiar de va trebui să plătim pentru ea cu moartea trupului acestuia trecător.
Tatiana cu cele mai mici, pe cele mai mari şi le-a cumpărat.
A dat ţarină şi apă, şi a luat în schimb vin Dumnezeiesc.
Şi-a dat trupul stricăcios, şi a luat tinereţea cea veşnică.
A dat lacrimi de puţină vreme, şi bucuria îngerilor a dobîndit.
Mireasa lui Hristos împăratul Cel Veşnic,
A rămas credincioasă Mirelui ei;
Prin puterea duhului celui mai curat a zdrobit ispitele
Și cu vitejie a îndurat cele mai crunte schingiuiri.
În jurul ei se auzeau paşii îngerilor.
Trupul şi l-a lepădat ca pe un strai vechi,
Și cu sufletul eliberat din legături,
S-a înălţat în cămara de nuntă a împărăţiei,
Cea pură de întristare, şi fără de suspin.

Cugetare
Nu există pe lume cinste sau chemare mai mare decît aceea de a fi creştin.
Cînd judecătorul-călău Sevirus l-a întrebat pe tînărul Petru Abesalamit
«Care este neamul tău?»,
Petru a răspuns:
„Sînt de neam creştin”.
Judecătorul l-a întrebat mai departe:
„Care-ţi este rangul?”
Iar Petru a răspuns:
„Sînt din rangul cel mai înalt: sunt creştin”.
Părintele loan de Kronstadt scrie :
„Întreaga lume nu e decît o pînză de păinajen, în comparaţie cu sufletul omului creştin”.
Creştinul este un vas de lut în care se toarnă puterea şi lumina dumnezeiască. Fie că el stă pe tronul de aur al împăratului sau în cea mai umilă dintre colibe, valoarea lui este întotdeauna aceeaşi. Oare aurul este mai puţin aur cînd este învelit într-o foaie de varză, mai curînd decît într-o batistă de mătase?

Luare aminte
Să luăm aminte la:
  • blîndeţea Stăpînului nostru lisus Hristos:
  • blîndeţea vieţii lui ascunse din Nazaret pînă la vîrsta de treizeci de ani;
  • blîndeţea lui faţă de cei bolnavi şi păcătoşi;
  • blîndeţea lui faţă de Iuda trădătorul şi faţă de judecătorii cei nedrepţi.

Predică
Despre cât de mult iubeşte Dumnezeu omul şi sufletul omului pe Dumnezeu – „Căci nu voiesc ceea ce este al vostru, ci pe voi înşivă” (II Cor 12 :14).
Cu aceste cuvinte, care nu au putut fi rostite decît de cel mai înflăcărat apostol în iubire, Apostolul Pavel, se exprimă esenţa relaţiilor creştinului cu Dumnezeu şi ale relaţiilor lui Dumnezeu cu fiecare creştin. Iubirea lui Dumnezeu ar putea foarte bine să spună:
„O, creştinilor, postiţi de dragul Meu; faceţi milostenii de dragul Meu; înălţaţi rugăciuni de dragul Meu; de dragul Meu clădiţi biserici; de dragul Meu vă rog aduceţi slujbe şi jertfe în ele şi lucraţi toate celelalte fapte bune. Toate acestea sînt bune şi plăcute Mie, dar voi înşivă îmi sînteţi mult mai mult decît ele. Căci pînă la urmă eu nu caut nimic dintre acestea, ci doar pe voi şi numai pe voi”.
Iar iubirea creştinului, ar putea să spună cam aşa:
„O, Doamne, Tu mi-ai dăruit sănătate, care este foarte bună. Tu dăruieşti aceşti lumi lumina; Tu dai ploi pămîntului însetat; Tu răcoreşti văzduhul cu tunetul Tău, care este foarte bun. Tu dăruieşti îndestularea, înţelepciunea, viaţa îndelungată, urmaşi caselor noastre şi multe alte lucruri minunate pe care ni le aşezi cu îmbelşugare pe masa acestei vieţi. Toate acestea sînt bune foarte şi preabune şi pentru ele noi Ţie Îţi mulţumim. Dar în cele din urmă ele nu sînt decît marginea veşmântului Tău. În cele din urmă, Doamne, noi doar pe Tine şi pe Tine singur Te căutăm şi Te iubim».
O, fraţilor, Dumnezeu nu este ceva ce putem vedea cu simţul văzului nostru trupesc, precum nici chiar omul nu este. Ceea ce vedem cu ochiul nostru fizic în natură nu este decît în proprietatea lui Dumnezeu. Iar omul pe care îl vedem cu ochii nu este decît partea cea văzută, şi mai mică, a omului. Fraţilor, Dumnezeu este Iubirea pe care cerul o coboară pe pămînt; iar omul este iubirea care înalţă pămîntul la cer.
O, Doamne, Iubitorule de oameni, Făcătorule Atotputernic, sălăşluieşte-Te tot mai mult în noi cu Duhul Tău de Viaţă Dătător, ca să fim vii mereu şi acum, şi în Împărăţia fără de moarte a veşniciei Tale. Căci a Ta este slava şi mulţumirea în veci, Amin!