Nelegiuitul imparat Maximian (304-311), biruitor intorcandu-se din razboiul ce purtase impotriva etiopienilor, si socotind ca zeii si idolii i-au adus lui biruinta in lupte, a voit sa aduca jertfele cele de multumire zeilor, in Nicomidia. Deci, a trimis in toate partile vestitori, ca sa porneasca pe toti supusii sai sa se inchine, impreuna cu imparatul, la chipurile zeilor ce erau acolo. Drept aceea, s-a adunat in cetatea aceia multime nenumarata de popor, de nu incapea prin case si petrecea pe ulite, si pe campul din vecinatate, asteptand porunca imparatului.
Si era praznicul Nasterii Domnului, din anul 304 de la mantuirea lumii. Si printre cei adus cu sila de ostasi, se afla multime multa de crestini care, nevoind sa mearga la capistea idoleasca si afland ca in biserica cetatii Sfantul Antim, episcopul Nicomidiei, savarseste Liturghie, au mers in mare numar la biserica si ascultau slujba ce se savarsea acolo.
Deci, Maximian, afland de aceasta, s-a maniat si, trimitand ostasi, acestia au incuiat pe dinafara usile bisericii, ca sa-i dea foc si sa arda pe crestini. De aceea, afland episcopul, s-a grabit de a boteza pe cei ce nu erau inca botezati, si i-a impartasit pe toti cu Dumnezeiestile si Preacuratele Taine, imbarbatandu-i sa primeasca moartea pentru Hristos. In vremea aceasta, slujitorii imparatesti au aprins lemnele si flacarile au cuprins toata biserica si toti crestinii dinlauntru au ars ca niste faclii vii. Iar pe ulitele cetatii, ostasii taiau cu sabiile pe cei ce marturiseau credinta in Hristos.
Si au pierit atunci ca la 20 000 de Mucenici. Cu ale lor sfinte rugaciuni, Doamne miluieste si ne mantuieste pe noi. Amin.
Sinaxar 28 Decembrie
În această lună, în ziua a douăzeci şi opta, pomenirea sfinţilor douăzeci de mii de mucenici ce au ars în Nicomidia.
După ce împăratul Maximian s-a întors biruitor
din lupta împotriva etiopienilor, a vrut să aducă jertfe de biruinţă
idolilor. De aceea a trimis scrisori pretutindeni, ca să vină toţi în
Nicomidia să se închine zeilor acolo. Sfântul Antim, episcopul
Nicomidiei, a adunat în biserica lui tot poporul lui Hristos, că era
atunci sărbătoarea Naşterii lui Hristos, a prăznuit împreună cu ei şi
i-a învăţat adevărata credinţă. Maximian aflând că episcopul este cu
creştinii în biserică, a poruncit să pună în jurul bisericii lemne
uscate, să le aprindă si să ardă pe creştini. Când episcopul a aflat
aceasta s-a grăbit de a botezat pe catehumeni, a săvârşit Sfânta
Liturghie şi a împărtăşit pe toţi creştinii cu dumnezeieştile şi
preacuratele Taine. Şi aşa, aprinzându-se lemnele, s-au săvârşit toţi.
Prin harul lui Dumnezeu Sfântul Antim a scăpat nevătămat, ca să fie de
folos şi altora. A adus prin botez pe mulţi la Hristos şi după ce a
fost mult chinuit, s-a mutat la Hristos, şi a dobândit împărăţia
cerurilor.
Tot în această
zi, pomenirea sfinţilor mucenici cei din senatul roman, care n-au fost
în biserică şi n-au fost arşi, ci de felurite chinuri s-au săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Dorotei, care a fost căpetenie în oştire şi de sabie s-a săvârşit.
După ce spurcatul Maximian a hotărât ca să fie
arşi în biserică cei douăzeci de mii de sfinţi, a poruncit să fie ucişi
şi creştinii care nu s-au întâmplat în biserică şi n-au fost arşi.
Sfântul Ind şi Sfinţii Gorgonie şi Petru au fost legaţi cu pietre şi
aruncaţi în mare. Sfântul Zinon, care era general, şi Sfântul Dorotei,
căpetenie de oştire, li s-au zdrobit faţa şi dinţii cu pietre şi li
s-au tăiat capetele. Sfântul Mardonie a fost ars în foc. Sfântul
Migdonie a fost băgat de viu într-o groapă şi s-a săvârşit. Sfântul
Glicherie preotul, de foc s-a săvârşit. Sfântului Teofil, diaconul, i
s-a tăiat limba şi a fost lovit cu pietre. Şi alţii mulţi au primit
cununa muceniciei, în ziua aceea. Sfânta Domna a adunat sfintele
moaşte ale tuturor acestora şi le-a îngropat. Apoi s-a urcat într-o
corabie şi s-a dus de s-a ascuns într-un loc potrivit. A fost însă
pârâta lui Maximian şi din porunca aceluia i s-a tăiat capul, apoi a
fost arsă în foc.
Tot în această zi, pomenirea Sfintei Domna, căreia i s-a tăiat capul cu sabia şi a fost apoi aruncată în foc.
Sfânta Muceniţă Domna a trăit pe vremea
împăratului Maximian în oraşul Nicomidia. Era preoteasă într-un templu
idolesc numit Dodecateu, pentru că avea în el doisprezece idoli. Citind
Faptele Sfinţilor Apostoli şi Epistolele Sfântului Apostol Pavel, i
s-a luminat sufletul, a cunoscut adevărata credinţă, a crezut în
Hristos şi a fost botezată de Chiril episcopul Nicomidiei, împreună cu
eunucul Ind şi cu mulţi alţii. Era de doisprezece ani când a primit
Sfântul Botez. După mutarea din viaţă a episcopului Chiril, a venit în
locul lui, prin hotărârea lui Dumnezeu, Antim. După ce s-a botezat
Sfânta Domna dădea la săraci tot ce primea de la templu. Şeful
eunucilor a descoperit-o şi avea de gând să o pedepsească. Ea însă s-a
făcut nebună. De aceea a fost trimisă la episcop să o vindece. Şi aşa a
ajuns să fie între creştini. Maximian, după ce s-a întors din războiul
împotriva etiopienilor, a căutat pe Domna. Negăsind-o s-a amărât şi
avea fie ucişi mulţi creştini, lucru ce s-a şi întâmplat. Sfânta Domna a
luat moaştele sfinţilor şi le-a îngropat. Aflându-se fapta ei, i s-a
tăiat capul.
Tot în această
zi, pomenirea Cuviosului Simeon (Simon) "al pietrei", Izvorâtorul de
mir, ctitorul Mănăstirii Simonopetra (Simonos-Petras) din Muntele
Athos, care cu pace s-a săvârşit.
Sfântul
Simon a înflorit în grădina Maicii Domnului, în cursul secolului al
XIII-lea, într-o perioadă în care imperiul bizantin era divizat şi
slăbit în urma cruciadelor, iar capitala fusese mutată la Niceea.
Dispreţuind vanităţile acestei lumi s-a retras în Muntele Sfânt, pe
lângă un bătrân, pentru a lucra la mântuirea sufletului său. El şi-a
ales un Bătrân nu numai experimentat în asceză, dar şi sever şi
exigent, şi i s-a supus cu totul ca lui Dumnezeu Însuşi. Ascultarea sa
exemplară, umilinţa şi iubirea pentru părintele său duhovnicesc care
însă nu îl scutea nici de mustrări, nici de lovituri au dovedit o
înaltă virtute şi au atras admiraţia călugărilor de la Athos. Purtarea
sa a atras şi respectul Bătrânului său care a încetat să îl mai
considere un ucenic, ci mai curând un tovarăş în luptele duhovniceşti.
Totuşi aceste onoruri nu i-au fost pe plac celui ce alesese
singurătatea şi să urmeze lui Iisus. Astfel, prin forţa împrejurărilor,
a obţinut să plece să trăiască singur. După multe căutări, a ales să
trăiască într-o peşteră îngustă şi umedă, pe versantul vestic al
Muntelui Athos, la 300 de metri deasupra mării. A luptat zi şi noapte
contra asalturilor demonilor, având drept arme doar credinţa, speranţa
şi invocarea Numelui atotputernic al Domnului nostru.
Într-o noapte, cu câteva zile înainte de
sărbătoarea Crăciunului, a văzut o stea că se desprinde dintr-o dată
din cer şi coboară, oprindu-se deasupra unei stânci abrupte în faţa
grotei. Presupunând că este o cursă a vrăjmaşului care se transformă
adesea în înger de lumină, ascetul n-a crezut. Vedenia s-a repetat în
nopţile următoare până în seara de Crăciun când steaua luminoasă a
coborât pe stâncă ca şi steaua din Bethleem, iar o voce s-a auzit din
cer: "Nu te îndoi, Simoane, slugă credincioasă a Fiului Meu! Priveşte
acest semn şi nu părăsi acest loc pentru a merge în singurătate aşa cum
îţi doreşti, pentru că aici doresc să întemeiezi o chinovie pentru
mântuirea multor suflete." Liniştit fiind de vocea Maicii Domnului,
Simon a fost dus în extaz la Bethleem înaintea copilului Christos, cu
Îngerii şi Păstorii ; apoi, venindu-şi în fire, s-a apucat fără
întârziere să construiască Noul Bethleem.
Puţin după această viziune, trei tineri fraţi
dintr-o bogată familie din Thesalia (sau din Macedonia), auzind de
virtuţile Sfântului Simon, au venit la el punându-i la picioare toată
averea lor ca şi cei trei Magi şi rugându-l să-i primească ucenici.
Venind apoi muncitorii, au vrut să înceapă să construiască dar, văzând
că locul pe care îl arăta lor Sfântul Simon este atât de abrupt şi
periculos, au refuzat şi l-au acuzat că şi-a pierdut minţile. Chiar în
acel moment, fratele care le aducea de băut a alunecat şi a căzut în
prăpastie. Erau siguri că fratele a murit şi aceasta le-a confirmat
reproşurile pe care le făcuseră Sfântului. Dar care nu le-a fost
mirarea când, datorită rugăciunilor Sfântului Simon, l-au văzut pe
fratele urcând pe celălalt versant cu burduful de vin şi cu paharul
plin în mână pregătit să îi servească. Crezând, muncitorii au devenit
călugări şi au putut vedea de nenumărate ori în timpul construirii
chinoviei că Domnul i-a dat o mare putere slugii sale.
Construcţia fiind terminată, la Noul Bethleem au început să vină destul de mulţi călugări. Dar într-o zi au debarcat pe insulă piraţii sarazini. Sfântul Simon i-a întâmpinat cu daruri, sperând să îi abată de la a devasta mănăstirea. Cum însă aceştia, nemulţumiţi, s-au aruncat cu sălbăticie asupra lui, au fost pe loc orbiţi, iar unuia dintre ei , care ridicase iataganul asupra Sfântului, i-a fost paralizat braţul. Cuceriţi de rugăciunea Sfântului, ei se pocăiră, primiră Sfântul Botez şi deveniră toţi călugări.
După mulţi ani în care harul pe care i l-a dat Dumnezeu s-a vădit în multe minuni, profeţii şi mai ales prin învăţătura sa, Sfântul Simon a adormit în pace, înconjurat de ucenicii săi cărora le-a cerut pentru ultima dată să respecte învăţătura primită cu frică de Dumnezeu, credinţă, grijă şi ascultare totală faţă de egumen şi duhovnic. Din mormântul Sfântului a început să curgă mir care făcea multe minuni (de unde şi numele de Mirovlitul). Dar distrugerile repetate ale mănăstirii au făcut să nu mai rămână nici o urmă a mormântului sau a moaştelor sale. Cu toate acestea, Sfântul nu a încetat să fie o prezenţă nevăzută protejând în multe rânduri pe cei ascultători, mustrându-i greu pe cei neglijenţi sau pe profanatori. În ziua când este sărbătorit, unii au putut vedea o lumină divină ieşind din peşteră sau acoperindu-i icoana din biserică ca un voal.
Construcţia fiind terminată, la Noul Bethleem au început să vină destul de mulţi călugări. Dar într-o zi au debarcat pe insulă piraţii sarazini. Sfântul Simon i-a întâmpinat cu daruri, sperând să îi abată de la a devasta mănăstirea. Cum însă aceştia, nemulţumiţi, s-au aruncat cu sălbăticie asupra lui, au fost pe loc orbiţi, iar unuia dintre ei , care ridicase iataganul asupra Sfântului, i-a fost paralizat braţul. Cuceriţi de rugăciunea Sfântului, ei se pocăiră, primiră Sfântul Botez şi deveniră toţi călugări.
După mulţi ani în care harul pe care i l-a dat Dumnezeu s-a vădit în multe minuni, profeţii şi mai ales prin învăţătura sa, Sfântul Simon a adormit în pace, înconjurat de ucenicii săi cărora le-a cerut pentru ultima dată să respecte învăţătura primită cu frică de Dumnezeu, credinţă, grijă şi ascultare totală faţă de egumen şi duhovnic. Din mormântul Sfântului a început să curgă mir care făcea multe minuni (de unde şi numele de Mirovlitul). Dar distrugerile repetate ale mănăstirii au făcut să nu mai rămână nici o urmă a mormântului sau a moaştelor sale. Cu toate acestea, Sfântul nu a încetat să fie o prezenţă nevăzută protejând în multe rânduri pe cei ascultători, mustrându-i greu pe cei neglijenţi sau pe profanatori. În ziua când este sărbătorit, unii au putut vedea o lumină divină ieşind din peşteră sau acoperindu-i icoana din biserică ca un voal.
Un secol după adormirea sa, fiica despotului
Macedoniei, Jean Ugles, a fost eliberată de un duh necurat cu ajutorul
Sfântului Simon. Drept mulţumire, tatăl său a transformat mica
mănăstire a Sfântului Simon într-un aşezământ bogat cu multe
proprietăţi.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Întru aceastã zi, cuvant din Pateric, despre Ioan Colovul.
Întru aceastã zi, cuvânt al Sfântului Ioan Gurã de Aur, despre flãmânzire si post.
Inca sa cunoasteti cat se manie Dumnezeu, cand se huleste postul si cat il iubeste pe cel ce il tine cu cinste. Adam n-a cinstit postul; drept aceea a auzit glasul Domnului, zicandu-i: "Pamant esti si in pamant vei merge." Iata cat se manie Dumnezeu cand defaima cineva postul, ca moarte aduce asupra celui ce nu poarta de grija de el. Dar, iata acum puterea postului. Ca postul intoarce jumatate din calea ce duce la moarte. Pilda si dovada despre aceasta avem nu de la doi oameni sau trei, ci de la un popor intreg, al cetatii celei mari a ninivitenilor, care era aproape de pieire, de nu s-ar fi intors cu pocainta si cu post. Si acestia, adica, neavand lege, nici stiinta de ceva, si singuri si-au pus lor lege: postul. Deci, noi cum sa ne lepadam de acela pentru care avem o multime de dovezi? Ca Moise si Ilie, cand voiau sa se apropie si sa vorbeasca cu Dumnezeu, la post alergau mai intai si maini patrunse de post aveau ei ridicate spre cer. Inca si Insusi Domnul Dumnezeul nostru Iisus Hristos a flamanzit, vreme de patruzeci de zile, netrebuindu-I lui post, ci dandu-ne noua arma de biruinta asupra a toata puterea diavolului. Dumnezeului nostru slava acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.