Sinaxar 23 Decembrie
În această lună, în ziua a douăzeci şi treia, pomenirea sfinţilor zece mucenici, care au suferit mucenicia în Creta.
Aceşti
zece Sfinţi Mucenici au pătimit pe timpul lui Deciu împăratul, către
anul 250, în insula Creta. Nu erau toţi dintr-un oraş, ci din mai multe
părţi ale ţării. Din mitropolia Gortinei erau cinci: Teodul, Satornin,
Evpor, Ghelasie şi Evnichian; din Cnos, unul: Zotic; din Epinia
Panormului, unul: Agatopus; din Chionia, unul: Vasilide şi din Iraclia
doi: Evarest şi Pompie. Aceştia au fost daţi de necredincioşi
ighemonului insulei, care a poruncit călăului să-i ducă la altarele
idolilor ca să jertfească; de nu vor voi să fie supuşi la tot felul de
chinuri. Vreme de treizeci de zile sfinţii au fost chinuiţi, batjocoriţi şi târâţi pe jos prin gunoaie, de necredincioşi. În urmă au fost duşi înaintea judecătorului. Au fost din nou bătuţi, loviţi cu pietre, pălmuiţi, scuipaţi şi târâţi pe jos prin gunoaie, dar au rămas neînduplecaţi şi tari în credinţa lui Hristos. După ce au fost chinuiţi aşa, li s-au tăiat capetele.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului părintelui nostru Pavel, arhiepiscopul Neocezareii, unul din cei 318 Părinţi de la Sinodul I Ecumenic de la Niceea.
Cel între sfinţi Părintele nostru Pavel era aşa de vestit pentru virtuţile sale, că vestea de el a ajuns şi la urechile lui Liciniu care împărăţea în Nicomidia. A trimis să-l aducă la el. Când l-au adus pe sfânt înaintea scaunului de judecată al împăratului, tiranul a încercat mai întâi să înspăimânte pe sfânt cu ameninţări, iar apoi cu chinuri. Când au început să-l bată, toţi au rămas uimiţi de răbdarea cea mare a sfântului. Apoi un fierar a pus în palma sfântului o bucată mare de fier înroşită în foc, iar peste ea i-a pus cealaltă palmă şi le-a legat strâns pe amândouă. Le-a ţinut aşa până ce fierul s-a răcit. Din pricina asta vinele încheieturilor au rămas moarte şi nemişcate. Apoi l-au surghiunit într-o cetăţuie de pe malul râului Eufrat şi l-au închis acolo.
Când a venit marele împărat Constantin din Roma în Constantinopol, au fost chemaţi toţi din surghiun şi sloboziţi din închisori. Fiecare a venit la ale sale. Atunci a fost slobozit şi Sfântul Pavel. Şi-a luat scaunul său episcopal şi a strălucit ca şi mai înainte.
A fost unul din cei 318 Sfinţi Părinţi, care s-au adunat la întâiul Sinod de la Niceea. Toţi purtau pe trupurile lor rănile lui Hristos, şi arătau aceste podoabe unul altuia. Unul îşi arăta mâna tăiată, altul urechile, altul nasul, altul ochiul, altul alt mădular tăiat; îşi arătau semnele lăsate de loviturile cu vinele de bou sau cu ciomege, zdrobirile şi arsurile de pe trupurile lor, pe care le-au îndurat în chinurile lor pentru Hristos. Tot aşa şi fericitul Pavel nu era lipsit de astfel de podoabe. Avea şi el mădularele zdrobite de ciomege, iar sfintele lui mâini arse de fierul înroşit şi amorţite. Deci după ce toţi aceştia s-au adunat pentru răucredinciosul Arie, după ce cu hotărâre dumnezeiască l-au surpat şi l-au dat anatemei, s-au adunat cu împăratul în Constantinopol. Fericitul împărat Constantin a ţinut în mâinile lui mâinile Sfântului Pavel, le-a sărutat, le-a pus peste ochii lui şi peste celelalte mădulare ale lui şi a zis: "Nu mă satur să sărut mâinile acestea, ce-au ajuns moarte şi nemişcate pentru Hristosul meu". S-a dus sfântul apoi iarăşi la scaunul său, a mai trăit acolo câţiva ani şi s-a mutat la Domnul.
Tot în această zi, pomenirea sfinţirii sfintei marii biserici a lui Dumnezeu, adică a bisericii Sfânta Sofia.
Tot în
această zi, pomenirea Sfântului şi purtătorului de Dumnezeu părintele
nostru Naum din Ohrida, făcătorul de minuni, luminătorul şi
predicatorul slavilor.
Născut
în Imperiul bizantin în vremea când Biserica se apăra din nou de cei
care luptau împotriva sfintelor icoane (către 843), sfântul Naum a
devenit ucenic al măriţilor apostoli ai slavilor, sfinţii Chiril şi
Metodie, şi a plecat cu în misiune în regiunile puţin civilizate ale
Europei Centrale (Moravia, în principal), către anul 863. În ciuda
piedicilor şi umilinţelor ce au avut de suferit, misiunea lor a fost
încununată de succes, căci, contrar misionarilor franci veniţi din
Germania, care căutau să impună limba latină, ei cunoşteau dialectul
locuitorilor acestor regiuni şi au început să traducă Sfintele
Scripturi şi Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur. Cum însă această
limbă nu avea un alfabet, sfinţii au compus ei unul şi au lăsat astfel
multe cărţi ca temei al trăiniciei misiunii lor. Lucrarea aceasta fiind foarte avansată, sfinţii au plecat către Roma, ca să obţină sprijinul şi aprobarea papei Adrian II (867-872), care i-a primit la curte cu onoruri, ca pe adevăraţi trimişi ai lui Dumnezeu. După compararea cu textul grec, traducerile lor au fost găsite exacte şi bune de a fi utilizate pentru evanghelizarea popoarelor slave. Adrian al II-lea le-a dat drept urmare binecuvântarea sa şi chiar a hirotonit întru preoţie pe o parte din ucenicii lor, ca să poată sluji in bisericile satelor şi oraşelor evanghelizate Liturghia slavă pe care au tradus-o. În timpul acestei călătorii, Domnul şi-a arătat atât de mult harul faţă de ucenicii Săi, încât multe minuni şi vindecări s-au făcut prin ei în acest timp. Iar Sfântul Naum, deşi era cel mai tânăr dintre ei, nu s-a arătat nicidecum mai prejos decât ei în râvna apostolică şi darul tămăduirilor.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Mucenic Shinon, care de sabie s-a săvârşit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Si acesta a poruncit pazitorilor sa-i poarte, timp de treizeci de zile, pe ca capistele idolilor si, de nu vor vrea sa jertfeasca, sa-i chinuie in tot chipul. Si au fost goniti, tarati pe jos, prin gunoaie, scuipati, palmuiti, batuti cu pietre, batjocoriti, macar ca erau din barbati alesi ai insulei. Iar la douazeci si trei ale lunii decembrie, au fost dusi la judecata. Si erau plini de bucurie si de indrazneala, ca sufereau pentru Domnul.
Drept aceea, au fost dati la felurite chinuri, dar ei cu un glas strigau: "Crestini suntem, a lui Hristos jerfa, a lui Hristos junghiere." Si se infuria poporul ce sta de fata si voia sa-i sfasie pe ei. Deci, stand ei tari si neclintiti in credinta lui Hristos, dregatorul a dat asupra lor osanda de moarte, prin sabie. Si ei, venind la locul de junghiere, au facut rugaciune si ziceau: "Iarta, Doamne, pe robii Tai si primeste varsarea sangelui nostru, pentru noi, pentru rudeniile si prietenii nostri si pentru toata tara, ca sa scape de intunericul nucunostintei si cu ochi curati sa vada credinta cea buna si sa te cunoasca pe Tine, lumina cea adevarata, vesnice Imparat."
Deci, asa rugandu-se, s-a taiat fiecaruia cinstitul cap, iar dupa taiere, cunoscutii au adunat sfintele trupuri si le-au ingropat cu cinste.
Viaţa Cuviosului Părintelui nostru Nifon, Episcopul cetăţii Constanţianei, din Egipt (23 decembrie)
În zilele împăratului
Constantin cel Mare era în Constantinopol un boier al palatului
împărătesc, cu numele Savatie, care era iscusit în războaie şi a fost
ridicat de împărat la rangul de stratilat (general) al mitropoliei.
Apoi, mergînd în locul acela, a fost primit de toţi cu multă cinste şi
ceremonie şi mai ales de cel dintîi boier al cetăţii aceleia, cu numele
Agapit, care, mergînd adeseori la stratilat, avea cu sine pe fiul său,
Nifon, copil ca de opt ani. Într-una din zile, vorbind cu Agapit,
voievodul a întrebat dacă copilul ştie carte. El a răspuns că nu ştie,
fiindcă cetatea aceasta este lipsită de dascăli. Voievodul a zis: "În
Constantinopol se află dascăli iscusiţi şi dacă voieşti trimite-l la
casa mea să înveţe Sfintele Scripturi". Auzind aceasta, Agapit s-a
bucurat foarte mult şi, mulţumind lui Savatie, i-a dat pe copil şi l-a
trimis la Constantinopol în casa sa.
Mergînd
acolo, Nifon a fost primit cu dragoste de femeia lui Savatie şi a fost
dat la un dascăl iscusit şi temător de Dumnezeu, numit Petre, care era
preot şi locuia în casa voievodului, ca să înveţe de la dînsul Sfintele
Scripturi. Deci, începînd Nifon a învăţa, se sîrguia cu multă osîrdie.
Aşa dor avea ca să înveţe, încît chiar cea mai mare parte a nopţii
zăbovea să-şi înveţe lecţiile sale. De aceea, în puţin timp, a învăţat
mult, pentru că era isteţ la minte şi se silea ca mai mult să se
deprindă la învăţătură, avînd fericitul multă evlavie către cele
dumnezeieşti. Era bun la obicei, blînd şi smerit. Alerga la sfintele
slujbe ale Bisericii, ascultînd nevoinţele mucenicilor ce se citeau,
pentru care se minuna de osîrdia şi mărimea de suflet pe care au
arătat-o sfinţii. Apoi, unde afla vieţile sfinţilor cuvioşi şi ale
mucenicilor, le citea cu multă dragoste şi luare-aminte şi avea de la
dînsele mult folos. Pentru aceea iubea foarte mult liniştea, tăcerea,
blîndeţea şi smerenia, încît toţi se minunau că la o vîrstă ca aceea
copilărească, împlinea lucrurile bătrînilor.
Cuviosul
Nifon avea încă şi multă milostivire către săraci şi îi îngrijea cît
putea, dîndu-le cele de trebuinţă. Auzind de la un oarecare bărbat
duhovnicesc că, pe lîngă celelalte fapte bune, se cuvine să păzească şi
fecioria, zicea în sine: "Oare putea-voi să împlinesc această faptă
bună? Pentru că, a scăpa cineva de aprinderea trupului, îi trebuie mare
silinţă. Cu toate acestea, de astăzi înainte, cu ajutorul lui Dumnezeu,
să nu mai privesc mai mult la faţă de femeie". De atunci foarte mult lua
aminte de sine şi nu mai privea la nici o femeie.
După
ce a crescut cu vîrsta şi a sporit în fapte bune, şi-a adus aminte de
părinţii săi şi de patria sa. Deci voia să plece de la Constantinopol,
iar femeia stratilatului, neavînd fii şi văzînd viaţa şi faptele bune
ale lui Nifon, căuta să-l oprească acolo, ca să-l facă fiu de suflet şi
moştenitor al averii lor. Neputînd să-l împiedice de la aceasta, fiindcă
Nifon avea multă dorinţă să se ducă la părinţii săi, se afla în mare
mîhnire. Văzînd-o pe dînsa întristată mai marele curţii sale şi aflînd
pricina, i-a zis ei ca să-i dea lui în purtare de grijă pe Nifon şi el
îl va face să uite de părinţii săi şi de patria sa.
Luîndu-l
pe el mai marele curţii, îl ducea la adunările desfrînaţilor şi
răsfăţaţilor tineri. Nifon, tînăr fiind şi fără răutate, ca să aibă o
oarecare mîngîiere în întristarea ce avea pentru părinţii săi, s-a dat
la mîncări, la băuturi şi la benchetuiri, căci tinereţea cu uşurinţă se
pleacă la unele ca acestea şi adeseori, după judecata cea de obşte,
vorbele cele rele strică obiceiurile cele bune. Apoi, întunecîndu-se la
minte din beţie, cel mai înainte tăcut, blînd şi smerit s-a făcut mult
vorbitor, bîrfitor, ocărîtor şi luător în rîs, cîntător de cîntece
deşarte, jucător şi răsfăţat. Şi uitînd cu totul pe părinţi, rudenii şi
patria sa, părăsind şi învăţătura şi de faptele cele bune depărtîndu-se,
se îndeletnicea cu totul în desfătări şi beţie.
Văzîndu-l
pe dînsul un cucernic şi un bun creştin, cu numele Vasile, într-o
ticăloasă stare ca aceasta, îi zicea adeseori: " Vai ţie, Nifone! că
eşti numai cu trupul viu, iar cu sufletul ai murit acum şi numai umbra
ta umblă înaintea oamenilor". Dar Nifon nu băga în seamă cuvintele
acelea. Alteori începea a suspina şi a plînge pentru păcatele sale,
însă, fiind atras de obiceiurile cele rele, ca într-o mare se afunda în
lucrurile cele necurate, deznădăjduindu-se de a sa mîntuire şi zicînd:
"Eu de acum am pierit şi nu pot să mă mai întorc la pocăinţă, de aceea
măcar aici să mă îndulcesc cu plăcerile acestea pămînteşti". Atît de
mult îi împietrise diavolul inima lui, încît nici rugăciune nu putea să
facă vreodată, avînd totdeauna în sine o piatră pe inima sa. Iar doamna
aceea, unde îşi avea locuinţa sa Nifon, văzînd viaţa lui răzvrătită, se
mîhnea în sine zicînd: "Vai mie, de unde mi-a venit această năpastă!".
De multe ori îl certa, ocărîndu-l şi chiar bătîndu-l, însă el
neîndreptat petrecea.
Aceasta
s-a povestit spre arătarea milostivirii celei mari a lui Dumnezeu, care
face om cinstit din nevrednic şi din păcătoşi face drepţi, că nu este
păcat care să poată birui iubirea de oameni a lui Dumnezeu. Apoi şi noi,
păcătoşii, să avem chip ca să nu ne deznădăjduim prin înecarea întru
multe fărădelegi, ci să ne îndreptăm prin pocăinţă ca şi acesta care
bine s-a îndreptat. Căci cel ce era vas al păcatului, acela mai pe urmă,
prin pocăinţa cea adevărată, s-a făcut vas ales al lui Dumnezeu, al
Sfîntului Duh, precum îndată vom arăta.
Nifon
avea un prieten cu numele Nicodim, care venind şi privind cu mirare la
faţa lui s-a înspăimîntat, însă tăcea. Apoi Nifon a zis: "Ce priveşti
aşa la mine ca la un necunoscut?" Nicodim a răspuns: "Crede-mă, frate,
că niciodată nu te-am văzut într-acest chip precum te văd acum, căci
faţa ta este înfricoşată ca de arap". Acestea auzindu-le, tînărul s-a
înfricoşat şi s-a ruşinat, acoperindu-şi faţa cu mîna, apoi s-a dus
mîhnit. Şi mergînd pe cale îşi zicea: "Vai mie, păcătosul, dacă în lumea
aceasta sînt negru cu sufletul şi cu trupul, dar la judecata lui
Dumnezeu cum voi fi? Cum mă voi arăta feţei lui Dumnezeu? Amar mie,
pătimaşul, unde eşti acum suflete? Vai mie, ce voi face, oare mă voi
putea pocăi? Căci cum voi zice lui Dumnezeu, miluieşte-mă, făcînd atîtea
lucruri neplăcute înaintea lui?"
Acestea
şi multe zicînd în sine, a venit acasă mîhnit şi necăjit şi se tulbura
de gîndurile cele potrivnice. Pentru că gîndurile cele bune îi ziceau:
"Fă rugăciune noaptea către Dumnezeu, că precum voieşte El, astfel să
rînduiască cele pentru tine". Cele rele îi ziceau: "De vei face
rugăciune te vei îndrăci şi vei fi tuturor de rîs". Şi i se aducea în
minte frică de la diavolul, care îi tulbura sufletul foarte rău. Iar el,
abia întărindu-se puţin, şi-a zis: "Cînd umblam în desfrînare nici un
rău nu m-a întîmpinat, iar acum, cînd voiesc a mă ruga lui Dumnezeu, voi
pătimi ceva rău? Blestemat să fii tu, necuratule şi vicleanule diavol,
care-mi aduci unele ca acestea?" Făcîndu-se noapte, s-a sculat din pat
şi a început a plînge şi a se bate cu mîinile în piept, zicînd: "Cum am
vieţuit cu bună credinţă şi cu obiceiuri bune, în anii mei cei dinainte
iar acum am murit, rănindu-mă cumplit cu păcatele! Doamne, Dumnezeul
meu, spre Tine am nădăjduit, mîntuieşte-mă ca nu cumva diavolul să
răpească ca un leu sufletul meu, nefiind Cel ce izbăveşte".
Stînd
el la rugăciune şi căutînd către răsărit, iată a venit o negură
întunecată ce s-a apropiat de dînsul şi l-a aruncat în boală şi în frică
peste măsură. Atunci Nifon se înspăimîntă şi zăcea în patul său,
suspinînd şi plîngînd pentru păcatele sale. Iar dimineaţa a venit în
biserică şi, ridicîndu-şi ochii, a căutat spre icoana Preacuratei
Fecioare Maria, Născătoarea de Dumnezeu, şi suspinînd, a zis:
"Miluieşte-mă, apărătoarea creştinilor, ceea ce eşti cu dar dăruită,
curată, ajută-mi pentru mila ta cea mare, că tu eşti nădejdea celor ce
se pocăiesc". Acestea zicînd, chipul Maicii Domnului a căutat la dînsul
cu faţa veselă şi blîndă.
Văzînd
Nifon această minune, s-a mirat şi a început a se bucura şi a se veseli
cu inima. Apoi a zis: "O! adîncul iubirii de oameni a lui Dumnezeu, cît
de mare este mulţimea milei Tale, Doamne, pe care o arăţi asupra celor
ce greşesc înaintea Ta! Pentru aceea ai făcut şi pe Preacurata Maica Ta
ca să fie rugătoare către mărirea Ta". Apoi, rugîndu-se mult şi sărutînd
cu dragoste icoana Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, a ieşit zicînd
în sine: "Vezi, ticăloase suflete, cît ne iubeşte Dumnezeu, chiar cînd
noi singuri fugim de El. Iată, ne-a dat nouă spre apărare Preacurata
Maica Sa, iar noi, chiar şi pe această ajutătoare o trecem cu vederea".
Şi, astfel mîngîindu-se, a preamărit pe Dumnezeu.
După
aceasta i s-a arătat diavolul în vedenie, în somn, în chipul unui
copil, care-i era tovarăş întru fărădelegi şi stătea împotriva lui
foarte supărat şi foarte mîhnit. Spre acela căutînd, Nifon a zis:
"Pentru ce eşti aşa mîhnit?" Iar diavolul a răspuns: "Iată, trei zile
sînt de cînd ai fost la prietenul tău Nicodim şi te-ai răzvrătit. Pentru
aceasta mă întristez că nu pot suferi a mă trece cu vederea". Nifon i-a
zis: "Şi ce întristare ai tu?" Diavolul şi-a întors faţa şi nu i-a dat
nici un răspuns. Nifon, îndată deşteptîndu-se, a priceput că diavolul se
întristează pentru pocăinţa sa. Deci sculîndu-se degrabă a alergat la
biserică şi, pironindu-şi mintea şi ochii către icoana Preasfintei
Născătoare de Dumnezeu, s-a rugat pînă cînd iarăşi a văzut-o zîmbind şi a
simţit în inima sa o plăcere dumnezeiască.
Într-una
din zile, mergînd în biserică la rugăciune, a văzut un om făcînd
fărădelege pe cale şi l-a osîndit în mintea sa. Şi venind în biserica
lui Dumnezeu şi ridicîndu-şi ochii, după obicei, către icoană, îndată a
văzut pe Preasfînta Născătoare de Dumnezeu cu faţa înfricoşată şi
posomorîtă, întorcîndu-se de către dînsul. Iar Nifon s-a spăimîntat
foarte şi, căutînd în jos, şi-a zis: "Vai mie, păcătosul, numai o
bucurie aveam, adică chipul tău, Stăpînă Preasfîntă, iar acum şi acesta
îşi întoarce faţa şi nu ştiu pentru ce vină". Apoi, adunîndu-şi
gîndurile, abia şi-a adus aminte că a osîndit pe cel ce păcătuia şi a
priceput că pentru aceea Maica Domnului îşi întoarce faţa sa de la
dînsul.
Deci,
suspinînd din adîncul inimii, a zis cu plîngere: "Dumnezeule, iartă-mă
pe mine păcătosul, căci, iată, am răpit slava şi dregătoria Ta şi am
osîndit pe aproapele meu, mai înainte de a-l judeca Tu. Însă
miluieşte-mă, Stăpîne, căci spre Tine nădăjduieşte sufletul meu şi de
acum nu voi mai osîndi niciodată pe fratele meu". Acestea şi mai multe
zicînd, cu lacrimi a căutat iarăşi către icoană şi a văzut-o zîmbind ca
şi mai înainte. De atunci cu mare pază a început a se feri de a mai
osîndi. Deci, totdeauna cînd i se întîmpla a greşi cu ceva, apoi
Preacurata Maica lui Dumnezeu îşi întorcea faţa sa şi cu aceasta se
osîndea Nifon şi se îndrepta.
Odată,
scoţînd el apă cu ciutura, l-a împiedicat diavolul şi, alunecînd cu
amîndouă, picioarele a căzut în puţ şi afundîndu-se s-a apucat de
ciutură şi a strigat: "Stăpînă, ajută-mi!" Şi îndată s-a aflat în puţ pe
un lemn, fiind nevătămat. De atunci, cunoscînd că Născătoarea de
Dumnezeu îl păzeşte, a început de-a pururea a avea numele ei pe buzele
sale. După aceasta, i s-a întîmplat a se îmbolnăvi, de la praznicul
Învierii lui Hristos pînă la ziua înjumătăţirii şi într-acea boală nimic
alt nu zicea, decît numai: "Slavă Dumnezeului meu, slavă Ajutătoarei
mele, Preacuratei Născătoare de Dumnezeu, Fecioarei Maria". Iar luni,
mai înainte de înjumătăţire, s-a rugat, zicînd: "Doamne, Dumnezeul meu,
învredniceşte-mă a mă împărtăşi cu Sfintele Taine în ziua înjumătăţirii,
pentru că foarte însetat este sufletul meu a se sătura de preacurat
Trupul Tău.
După ce a
adormit, i s-a făcut lui vedenia aceasta: Două femei preastrălucite
treceau pe lîngă patul lui, în asemănarea purtătoarelor de mir: una era
îmbrăcată în porfiră şi ţinea o stîlpare de măslin, iar cealaltă,
asemenea ei, mergea în urmă, purtînd un vas mic plin de sfinţenie; mai
ţinea şi o papură muiată în untdelemn sfînt şi venind către pat a stat.
Şi a zis cea îmbrăcată în porfiră, către cealaltă: "Vezi, Anastasio, de
ce pătimeşte tînărul acesta?" Anastasia a răspuns: "Acesta pătimeşte de
focul limbii sale, căci, pe cînd era sănătos, gura lui nu era îngrădită
şi acum se pedepseşte de Domnul ca să nu se osîndească dincolo, fiindcă
foarte mult îl iubeşte Dumnezeu şi-l ceartă; iar tu, Doamnă, de voieşti,
miluieşte-l şi ajută-i lui".
Cea
îmbrăcată în porfiră a răspuns: "Îl voi milui, numai să-l duci unde
mergem şi noi". Deci, luîndu-l de mînă, Anastasia l-a dus în biserica
Sfinţilor Apostoli. Apoi a zis către dînsa cea cu porfiră: "Ia untdelemn
din candela ce arde în altar şi-l unge de la cap pînă la picioare". Iar
aceea, ungîndu-l, a zis: "Vezi Stăpînă, iată, am făcut după porunca
ta". Cea cu haina de porfiră a zîmbit şi a zis: "Acesta este semnul
milostivirii pentru care am venit". Atunci i-a dat lui Nifon stîlparea
cea de măslin, pe care o ţinea în mînă şi i-a zis: "Vezi şi cunoaşte că
stîlparea aceasta este din darul Domnului şi o dau ţie, pentru că acum a
vărsat preaînduratul Dumnezeu mila Sa asupra ta. Iar tu de acum
înarmează-te împotriva diavolilor şi vei călca pe dînşii ca pe fîn".
Nifon
i s-a închinat la picioare şi, deşteptîndu-se, a cunoscut că vedenia
aceea a fost binecuvîntarea Preacuratei Născătoare de Dumnezeu, apoi
îndată s-a făcut sănătos şi a început a umbla. A doua zi, marţi, s-a
întărit cu hrană, iar în ziua înjumătăţirii, venind în biserică cu multă
bucurie, s-a împărtăşit cu dumnezeieştile Taine.
Astfel
fericitul Nifon, cu ajutorul lui Dumnezeu îndreptîndu-şi viaţa sa, s-a
lepădat de lume şi s-a făcut monah. Se sîrguia întru mari nevoinţe şi
osteneli, omorîndu-şi trupul, supunîndu-l duhului şi petrecîndu-şi
zilele sale în lacrimi şi în aspră pocăinţă. Îşi punea pază gurii sale,
foarte mult păzindu-se de cuvinte deşarte şi cu atît mai vîrtos de
cuvinte necurate sau de dosădiri şi de clevetiri. După aceea şi-a făcut
orînduială ca să se lovească cu pumnul de cîte patruzeci de ori, dacă i
s-ar mai întîmpla vreodată a mai grăi vreun cuvînt netrebnic sau de
hulă. Apoi, punînd o piatră în gură, o purta multă vreme zicînd către
sine: "Mai bine îţi este ţie, nelegiuitule, a mînca piatră, decît a grăi
vreun cuvînt rău".
Adeseori
se închidea în coliba sa şi, dezbrăcîndu-se de haine, se bătea peste
tot trupul său, şi-atît se rănea, încît uneori şi carnea cădea de pe
dînsul, dar astfel se înarma tare împotriva vrăjmaşului celui nevăzut.
Dar şi acela mult război făcea cu dînsul, făcîndu-i ispită şi vrînd a
birui bărbăţia lui nebiruită.
Pe
cînd se ruga, i se arăta diavolul, uneori în chip de pasăre, sărind pe
dinaintea lui; iar alteori în chip de cîine negru, repezindu-se asupra
lui, ca să-l înfricoşeze şi să-i curme rugăciunea, dar el îl izgonea cu
semnul Sfintei Cruci.
Cînd
era flămînd, diavolul îi aducea felurite bucate de peşte şi de carne şi
mîncăruri dulci, iar fericitul zicea: "Bucatele nu ne vor pune pe noi
înaintea lui Dumnezeu. Singur mănîncă, diavole, bucatele tale sau du-le
acolo unde consideră oamenii pîntecele ca pe un Dumnezeu". Cînd
priveghea sfîntul, diavolul îi aducea dormitare şi somn fără măsură, dar
simţindu-l fericitul, lua un băţ şi se bătea pe sine tare, zicînd:
"Ţi-am dat de mîncare şi de băut, iar tu voieşti să şi dormi? Iată eu cu
toiagul te voi odihni pe tine".
Odată
simţind în sine război trupesc, toată săptămîna n-a gustat din pîine şi
se chinuia cu foamea şi cu setea pînă cînd a omorît în sine patima cea
vătămătoare. Iar cînd înseta mult, turna apă într-un vas şi-l punea
înaintea sa şi căutînd la dînsa zicea: "Cît este de dulce această apă".
Şi luînd puţină apă în gură, o simţea cu limba dar o vărsa pe pămînt.
Însă diavolul, nesuferind atîta răbdare ca a fericitului, a strigat în
gura mare: "M-ai biruit, Nifone". Dar Sfîntul Nifon, cu puterea şi cu
ajutorul lui Dumnezeu, iar nu cu nevoinţele sale şi cu înfrînarea,
socotind de unde vine biruinţa asupra diavolului, îi răspundea: "Nu te
biruiesc eu pe tine, ci puterea Dumnezeului nostru, care păzeşte pe
robii Săi".
Apoi a
îngăduit Dumnezeu asupra Cuviosului Nifon o ispită, pentru ca,
lămurindu-se ca aurul în ulcea, să se afle vrednic de darul Lui. Iar
ispita a fost aceasta, că i s-a întunecat mintea patru ani, prin
lucrarea diavolească. Odată, stînd la rugăciune de cu seară pînă
dimineaţa, a auzit deodată un zgomot ca de tunet, mergînd din dreapta,
pînă în stînga. Sfîntul s-a înspăimîntat şi se gîndea ce-o fi aceea. Şi
îndată a venit diavolul, răcnind cu multă îngrozire şi mînie şi atît de
mult a înfricoşat pe sfînt, încît şi mintea i s-a întunecat.
Abia
venindu-şi în simţire, a vrut să se roage şi să se însemneze cu semnul
Sfintei Cruci, dar diavolul a năvălit asupra lui zicînd: "Lasă
rugăciunea şi nu mă voi mai lupta cu tine". Iar fericitul i-a răspuns:
"Nicidecum nu te voi asculta, duhule necurat. Dacă ţi-a poruncit
Dumnezeu ca să mă pierzi, apoi cu mulţumire primesc aceasta, iar de nu,
cu ajutorul Celui preaînalt degrabă te voi birui pe tine". Iar diavolul a
zis: "Te-ai înşelat, Nifone, nu există Dumnezeu; căci unde este El?"
Aceasta
îi zicea mereu diavolul, răzvrătindu-i mintea şi întunecîndu-i-o. Iar
sfîntul răspundea: "Tu, diavole, grăieşti ca nebunul, căci nebunul a zis
întru inima sa: "Nu este Dumnezeu". Şi voia să facă rugăciunea, dar nu
putea, căci cu buzele grăia, iar mintea sa i se răzvrătea. Atunci
sfîntul era în mare mîhnire avînd mintea întunecată şi cu aceasta s-a
lipsit şi de înţelegerea omenească, pătimind astfel. Cînd îşi venea
puţin în simţire, diavolul nu înceta zicînd: "Nu există Dumnezeu".
Atunci sfîntul zicea: "Chiar de voi fi desfrînat, chiar de voi ucide şi
chiar de voi face orice alt rău, de Hristosul meu nu mă voi lepăda".
Diavolul iarăşi zicea: "Ce grăieşti, oare este Hristos? Nu este Hristos,
eu singur ştiu toate şi împărăţesc peste toţi. Ţie cine ţi-a spus că
este Hristos sau Dumnezeu?" Şi sfîntul răspundea: "Nu mă vei putea
înşela pe mine, stăpînire întunecată; depărtează-te de la mine
vrăjmaşule a toată dreptatea". Iar diavolul nu se depărta, ci se lupta
cu dînsul şi îi întuneca mintea, silindu-l a zice: "Nu este Dumnezeu".
Aşa
a petrecut sfîntul patru ani, luptîndu-se cu diavolul şi silindu-se la
rugăciune. Iar odată, rugîndu-se şi îndoindu-se despre Dumnezeu a căutat
către icoana Mîntuitorului şi suspinînd din adîncul inimii a întins
mîna spre icoană zicînd: "Doamne, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai lăsat pe
mine. Vesteşte-mi dacă eşti tu Dumnezeu şi nu este altul afară de Tine,
ca să nu mă plec către sfatul vrăjmaşului". Acestea zicînd a văzut faţa
lui Hristos pe icoană strălucind ca soarele şi a primit miros de bună
mireasmă. Apoi cuprinzîndu-se de spaimă s-a aruncat la pămînt zicînd:
"Stăpîne, iartă-mă că te-am ispitit îndoindu-mă de Tine, Dumnezeul meu,
iată, de acum cred că Tu singur eşti Dumnezeu şi Ziditor a toată
făptura".
Pe cînd
zăcea pe pămînt, şi-a ridicat ochii şi a privit icoana Mîntuitorului,
unde a văzut un lucru minunat: chipul Stăpînului îşi întorcea ochii ca
un om viu şi se mişcau şi sprîncenele Lui, iar Nifon a strigat: "Bine
este cuvîntat Dumnezeul meu şi bine este cuvîntat numele slavei Lui,
acum şi în veci, amin". De atunci a venit peste dînsul darul lui
Dumnezeu, sfîrşindu-se acum al patrulea an al ispitei aceleia şi
totdeauna se arăta cu faţa veselă şi luminată. Iar unii ziceau: "Oare ce
s-a întîmplat acestuia, că multă vreme a umblat posomorît, iar acum se
bucură şi se veseleşte".
Deci,
sfîntul a luat îndrăzneală asupra diavolilor, de care se batjocorise,
zicîndu-le: "Unde sînt acei care ziceau că nu este Dumnezeu". Şi-i
biruia pe dînşii cu rugăciunea neîncetată. Apoi aducîndu-şi aminte de
păcatele sale cele mai dinainte, zicea în sine: "Să mergem în biserică,
păcătosule Nifon, ca să ne mărturisim păcatele noastre Domnului, că
acolo ne aşteaptă Părintele îndurărilor". Deci, apropiindu-se de uşile
bisericii, şi-a ridicat mîinile la înălţime şi a strigat cu suspinare
amară: "Primeşte-mă Doamne, Iisuse Hristoase, Dumnezeul meu, pe mine cel
mort cu sufletul şi cu mintea. Primeşte pe hulitorul şi păcătosul, pe
cel necurat cu sufletul şi cu trupul; primeşte pe neprietenul cel fără
de ruşine. Nu-ţi întoarce faţa Ta şi nu zice, Stăpîne: Nu ştiu cine
eşti. Ci, ia aminte la glasul rugăciunii mele şi mă mîntuieşte, ca Cel
ce nu voieşti moartea păcătosului. Şi nu te voi lăsa nici nu mă voi
depărta de la Tine, pînă cînd mă vei auzi şi îmi vei da iertare
păcatelor mele".
Aşa
rugîndu-se el, s-a făcut deodată un sunet mare din cer şi a văzut uimit
în nori o faţă de bărbat preastrălucit şi mîinile i se vedeau întinse
înaintea lui, cu care cuprinzînd pe fericitul, precum altădată părintele
pe fiul cel desfrînat, săruta grumajii lui zicînd: "Bine ai venit aici,
fiul meu cel necăjit, că mult am suspinat, mult m-am mîhnit de tine,
încît ardea inima mea aşteptînd să te întorci la mine, seara şi
dimineaţa. Acum mă bucur şi mă veselesc văzînd că te întorci la mine cu
toată inima". Acestea mai pe urmă le-a spus Nifon ucenicilor săi,
plîngînd foarte mult.
După
aceasta, iarăşi rugîndu-se, i s-a arătat îngerul lui Dumnezeu, ţinînd
un pahar plin cu mir, pe care l-a turnat deasupra capului său şi s-a
umplut de bună mireazmă locul acela. Deci fericitul Nifon, atît de
luminaţi îşi avea ochii minţii, încît cunoştea tainele inimii omeneşti
şi cu îngerii vorbea ca şi cum ar vorbi cu nişte prieteni ai săi şi
vedea pe diavoli cu ochii.
Odată,
venind din biserica Sfintei Anastasia către coliba sa, a văzut lîngă
porţile casei nişte femei desfrînate şi un înger în chip de tînăr
plîngînd foarte mult. Sfîntul l-a întrebat de ce plînge. El a răspuns:
"Eu sînt trimis de la Dumnezeu aici spre păzirea unui om, care acum se
odihneşte în casa aceasta cu o desfrînată şi mă mîhneşte foarte mult, că
nu voiesc a vedea fărădelegea ce o face el. Cum nu voi plînge, văzînd
în ce fel de întuneric a căzut chipul lui Dumnezeu?" Iar fericitul a zis
către dînsul: "Pentru ce nu-l cerţi pe el, ca să înceteze de a mai
păcătui?" Şi îngerul a răspuns: "Nu am loc ca să mă pot apropia de
dînsul, că, de cînd a început a păcătui, este rob al diavolilor şi eu nu
mai am acum stăpînire asupra lui; pentru că Dumnezeu a făcut pe om
stăpîn pe sine, arătîndu-i calea cea strîmtă şi cea largă, ca să umble
pe care va voi".
Atunci
Sfîntul Nifon zise către ucenicul său: "Nimic nu este mai înrăutăţit
decît păcatul desfrînării, însă, desfrînatul, de se va pocăi, îl va
primi Dumnezeu mai degrabă decît pe alţi nelegiuiţi, de vreme ce păcatul
acesta este din fire, prin îndemnare diavolească şi se izgoneşte
această patimă cu rugăciunea cea cu sîrguinţă şi cu mult post, cum şi cu
alte chinuri ale trupului".
După
aceea, sfîntul vedea cum diavolii, umblînd prin popor, ispitesc pe
oameni, aducînd osîndiri, clevetiri, sfadă şi alte feluri de mîhniri.
Odată a văzut un bărbat împlinindu-şi lucrul său şi iată a venit un arap
la dînsul, care a început a-i şopti la ureche. Şi mai era un alt om nu
departe lucrînd, iar diavolul venind i-a şoptit şi aceluia la ureche.
Atunci ei, lăsîndu-şi lucrul, au început a se sfădi, iar fericitul,
sculîndu-se, a zis: "O, vicleşug drăcesc! cum semeni tu vrajbă între
oameni!".
Altădată a
năvălit diavolul asupra lui cu mărire deşartă, zicînd: "De acum vei face
semne şi se va mări numele tău în tot pămîntul, pentru că ai plăcut lui
Dumnezeu". Iar fericitul a zis către diavolul acela: "Aşteaptă că,
iată, îţi voi arăta ţie semn". Şi aflînd o piatră înaintea sa a zis:
"Ţie îţi grăiesc, piatră, mută-te de aici şi du-te mai în încolo". Dar
piatra a stat neclintită. Atunci sfîntul a zis către diavol: "Iată darul
tău, diavole" şi i-a scuipat în faţă. Apoi s-a rugat şi îndată a pierit
diavolul.
A mai
văzut altădată un oarecare, om duhovnicesc mergînd înaintea sa, căruia
urmîndu-i un arap, îi da gînduri necurate şi hulitoare. Iar bărbatul
acela, pricepînd lucrarea cea diavolească, adeseori se întorcea şi
scuipa asupra diavolului. Iar fericitul a zis către duhul cel viclean:
"Încetează, diavole, de a mai supăra pe robii lui Dumnezeu, că ce folos
ai de va merge sufletul acesta în pierzare?" Răspuns-a diavolul: "Nu am
nici un folos de aici, ci avem poruncă de la împăratul nostru şi de la
domnii cei ce stăpînesc peste noi, ca să ne luptăm cu oamenii. Căci de
ne află domnii noştri, neluptîndu-ne cu creştinii, apoi tare ne bat".
Iarăşi
a văzut fericitul pe un oarecare monah, mergînd şi şoptind rugăciune,
iar din gura lui ieşea văpaie de foc, care ajungea pînă la cer. Atunci
mergea şi îngerul lui cu dînsul, avînd în mîini o suliţă de foc, cu care
izgonea diavolii de la monah.
Odată,
sosind praznicul învierii lui Hristos, în seara Sîmbetei celei mari,
stînd Nifon în biserică cu poporul, a văzut pe Preacurata Născătoare de
Dumnezeu cu Apostolii şi cu mulţime de sfinţi venită în biserică, care
căuta ca o maică asupra poporului ce sta înainte şi dacă vedea pe cineva
îngrijindu-se pentru mîntuirea sa, foarte se bucura. Iar de vedea pe
unii din cei nepurtători de grijă pentru mîntuirea sufletului, clătina
din cap şi plîngea. Însă, pentru toţi întinzîndu-şi mîinile, se ruga lui
Dumnezeu ca toţi să cîştige mîntuirea. Cuviosul, văzînd aceasta, s-a
umplut de nespusă bucurie, pentru că Preacurata Născătoare de Dumnezeu
nu se desparte de creştini, ci de-a pururea le ajută şi aceasta îi era
lui mare ajutătoare şi apărătoare. Altădată odihnindu-se, a venit
diavolul cu o armă în mînă şi s-a repezit asupra lui vrînd să-l omoare,
dar a fost oprit de puterea lui Dumnezeu şi n-a putut să facă sfîntului
nici un rău. Apoi a fugit scrîşnind din dinţi şi zicînd: "O! Maria, tu
totdeauna mă izgoneşti de la acest om aspru".
Apoi
cuviosul avea şi dar în buzele sale, că învăţa cele de folos şi mîngîia
pe cei mîhniţi. Un frate a venit la sfîntul, mîhnindu-se şi zicînd: "Ce
voi face, părinte, că mă supără foarte mult duhul hulei, încît chiar
cînd mănînc, beau sau cînd stau la rugăciune, îmi pune în inimă uneori
eresuri, alteori hule grele asupra Domnului meu Iisus Hristos şi asupra
Preacuratei Lui Maici, cum şi asupra sfintelor icoane şi mă tem ca nu
cumva să se pogoare foc din cer şi să mă ardă de viu".
Sfîntul
a răspuns: "Primeşte, frate, curaj, căci marea cînd înspumează, multe
valuri înalţă şi bate în piatră, dar valurile se întorc iarăşi în mare.
Asemenea şi gîndurile cele rele, care năvălesc de la diavol, se apropie
de cugetul omenesc. Deci, dacă ascultă cineva sfatul cel rău şi urmează
lui, acela piere; iar dacă cineva nu se învoieşte cu gîndurile hulei, ci
mai vîrtos se împotriveşte lor, acela izgoneşte pe diavol. Apoi
răutatea se întoarce pe capul diavolului, iar omul acela primeşte
cunună. Şi tu, fiule, rabdă împotrivindu-te diavolului cu rugăciunile şi
cu postul şi degrabă va fugi de la tine. Păzeşte-te de clevetire şi de
mînie, că acestea mai vîrtos nasc hulele". Întărind astfel pe acel
frate, l-a eliberat cu pace.
Altădată,
sfătuind cuviosul pe cei ce veneau la dînsul ca să audă cuvînt de
mîntuire, între altele le spunea. Într-o cetate era un om cucernic şi
temător de Dumnezeu, care făcea multe faceri de bine celor de aproape şi
îi iubea pe toţi, ca pe nişte îngeri ai lui Dumnezeu. Aceia însă, din
lucrarea vicleanului, urau foarte mult pe făcătorul lor de bine şi unii
îl socoteau ca pe un om cu obicei rău, iar alţii ziceau că este eretic
şi-l vorbeau de rău fără nici o sfială.
El
auzind acestea, se bucura şi, mulţumind lui Dumnezeu, zicea pentru ei
această rugăciune: "Doamne, fă milă celor ce mă urăsc, celor ce mă
vorbesc de rău şi mă ocărăsc şi să nu-i pedepseşti pentru mine, nici în
veacul acesta, nici în cel ce va să vie. Zdrobeşte pe diavolii cei răi,
care se ridică asupra mea şi precum nu Te-ai întors de la mine, cînd am
păcătuit, aşa să nu Te întorci nici de la cei care mă ocărăsc şi mă
vorbesc de rău pe mine, netrebnicul, robul tău; ci întoarce-i şi-i
mîntuieşte cu nemărginita ta milă, ca să se slăvească Preasfînt numele
Tău, în veci, amin". Şi într-acest chip făcînd el, a scăpat de patima
vorbirii de rău, iar cei ce-l vorbeau de rău, văzînd dragostea lui către
dînşii şi-au venit în simţire şi s-au îndreptat.
Apoi
zicea şi aceasta: "Acei ce voiesc să afle milă de la Dumnezeu se cuvine
să se roage des şi să nu lase mintea lor să se risipească la alte
lucruri, ci s-o adune şi s-o aibă în rugăciunea lor. Să alerge la
sfinţitele slujbe ale Bisericii şi să asculte dumnezeieştile cuvinte cu
mare luare-aminte şi cucernicie. Să nu vorbească cu alţii şi să rîdă,
nici să citească sau să cînte cu slavă deşartă, răcnind fără rînduială,
căci cu unele ca acestea, în loc să milostivească pe Dumnezeu, Îl mînie
foarte mult". Şi cînd voia să vorbească cu cineva, din cei ce veneau la
dînsul şi-l rugau pentru vreo sfătuire folositoare de suflet, întîi le
făcea metanie zicînd: "Iertaţi-mă, fraţilor, că eu fiind orb, voiesc să
povăţuiesc pe alţii, dar sînt silit de dragostea voastră". Apoi le
vorbea cu mare smerenie cuvintele cele de Dumnezeu insuflate.
Un
frate a întrebat pe sfînt: "Pentru ce, cei vechi şi-au petrecut viaţa
lor în pace, iar noi trăim acum în multe tulburări şi necazuri". Sfîntul
a zis: "Aceia aveau multă dragoste către Dumnezeu şi către aproapele şi
păzeau dreptatea şi adevărul; şi cînd voiau să aducă vreun dar lui
Dumnezeu sau să dea milostenie săracilor, ei dădeau toate cele bune,
curate şi neîntinate de tot vicleşugul şi nedreptatea. Pentru aceasta
petreceau în pace şi Dumnezeu îi asculta în toate, pentru care-L rugau.
Noi însă facem cele potrivnice şi ne iubim pe noi înşine mai mult decît
pe Dumnezeu şi decît pe aproapele. Nu păzim nici dreptatea, nici
adevărul, ci petrecem în nedreptate şi vicleşug. Pe toate cele bune le
voim pentru noi, socotind pîntecele ca pe un dumnezeu şi îi slujim lui.
Iar cîte sînt proaste şi netrebnice, pe acelea le aducem lui Dumnezeu şi
le dăm săracilor. Pentru aceasta nu ne ascultă Dumnezeu de ceea ce-L
rugăm şi pătimim multe necazuri şi ispite".
Un
tînăr îmbunătăţit s-a dus la sfînt şi l-a rugat să-i vorbească cuvinte
mîntuitoare de suflet. Sfîntul i-a zis: "Dacă doreşti, fiule, să
mîntuieşti sufletul tău în mijlocul oamenilor ţi se cuvine să păzeşti
acestea: să nu vrăjmăşeşti, nici să urăşti cîndva pe cineva, să nu
osîndeşti, să nu vorbeşti de rău, să nu socoteşti niciodată că petreci
viaţă îmbunătăţită şi să nu cugeţi înalt. Să nu zici sau să gîndeşti că
cutare petrece bine şi cutare rău, ci să ai pe toţi, cu una şi aceeaşi
socoteală şi cu inimă curată, ca pe nişte mădulare ale lui Hristos. Să
nu voieşti a asculta pe cei ce vorbesc de rău, să fii zăbavnic a vorbi
şi grabnic la rugăciune, să nu te răzbuni, nici să urăşti pe acela care
te-a păgubit de ceva sau te osîndeşte, ci să-l ierţi şi să-l miluieşti,
ca pe un făcător de bine al tău. Să-ţi socoteşti totdeauna păcatele
tale, să te osîndeşti, să te ocărăşti, să te vrăjmăşeşti pe tine. Să fii
smerit şi curat cu sufletul şi cu trupul de toată întinarea, să fii
blînd, domol, paşnic, împodobit cu toată dreptatea şi adevărul, să te
socoteşti pe tine mai rău decît toţi oamenii, precum şi eşti cu adevărat
înaintea lui Dumnezeu. Că toată dreptatea noastră este ca o cîrpă
lepădată şi nici stelele nu sînt curate înaintea Lui.
Să
nu te năluceşti că ai ajuns la măsuri înalte, ci să zici totdeauna în
sinea ta: Ştii, ticăloase suflete, căci cu păcatele am întrecut şi pe
diavol şi nici un lucru bun n-am făcut niciodată. Vai nouă! ce avem să
pătimim! Într-acest chip cu jale să grăieşti şi să te umileşti
totdeauna. Rugăciunea ta să fie ca a vameşului, cu mare smerenie şi
zdrobire de inimă şi mintea ta să fie la cuvintele acelea, cu care se
roagă gura ta. Apoi să zici totdeauna şi aşa: De cele ascunse ale mele, Doamne, curăţeşte-mă şi de cele străine iartă pe robul Tău. Şi
toată grija şi sîrguinţa ta să fie pentru mîntuirea sufletului tău, iar
pentru cele trebuincioase trupului se îngrijeşte Dumnezeu, după cum
făgăduieşte Însuşi în Sfînta Evanghelie. Şi dacă doreşti să te duci în
împărăţia cerurilor, îţi trebuie să fii slobod de toate lucrurile cele
materiale. Căci acel ce este împresurat cu multă materie, degrabă se va
cufunda în adînc". Acestea zicînd către acel tînăr bun, l-a eliberat în
pace.
Mai spunea încă
şi aceasta către fraţi, căci cu puţină mîncare şi cu priveghere se
biruieşte patima trupului. Că toate patimile, fiind diavoli, se izgonesc
cu postirea şi cu privegherea, precum a zis Domnul. Şi altele zicea
sfîntul spre folosul fraţilor, căci avea către toţi multă dragoste şi
dorea ca toţi să se mîntuiască. De aceea zicea, că avem datoria să
iubim, să ne milostivim şi să miluim pe fraţii noştri, cu cele ce ne-a
dăruit nouă Dumnezeu, dacă voim să se milostivească şi să ne miluiască
şi pe noi Domnul în ziua judecăţii.
Ascultaţi
încă şi aceasta pe care o povestea sfîntul şi vă minunaţi: "După ce
mi-am venit în simţirea păcatelor mele zicea elşi am început să fac
lucrurile pocăinţei, nu erau încă trecuţi trei ani şi într-o seară mi-a
venit un gînd, că am atîta vreme de cînd mă rog lui Dumnezeu şi pînă
acum nici un dar nu mi-a dat, căci am întinat Sfîntul Botez cu păcatele
mele şi pentru aceasta nu mă ascultă Dumnezeu. Acestea socotindu-le eu
în întristarea mea, am adormit şi am văzut în vis că eram într-o
biserică preafrumoasă, în care Domnul nostru Iisus Hristos şedea pe
scaunul slavei Sale. Şi dacă L-am văzut, mi-am înălţat mîinile spre El
şi mă rugam zicînd: Auzi, Dumnezeule, rugăciunea mea şi să nu treci cu vederea cererea mea şi
celelalte din psalm. Domnul, plecîndu-şi capul, asculta rugăciunea mea,
iar eu îl rugam să izgonească de la mine duhul cel rău al temerii.
Atunci Domnul mi-a zis: "Am auzit rugăciunea ta şi să fie după cererea
ta".
După puţin mi-a
zis iarăşi: "Nifone, Nifone, în seara aceasta M-ai întristat cu ceea ce
ai zis în gîndul tău, că adică Mă rogi de atîta vreme şi nici un dar nu
ţi-am dat. Nu eşti tu care mă rogi în toate zilele să nu te slăvesc pe
pămînt? Deci apoi ce dar să-ţi dau, ca să nu te slăveşti de oameni?
Darul limbilor, ori darul proorociei, ori darul tămăduirilor şi
celelalte? Dar tu nu le voieşti, nici nu le ceri, ca să nu te slăvească
oamenii pentru dînsele. Dar ce este acela pe care îl ai? Spune-Mi, nu
este dar? Aerul care îl răsufli, nu este dar? Cerul, pămîntul, marea şi
toate cele dintr-însele nu vi le-am dat în dar? Ce Mi-aţi dat voi
oamenii pentru ele? Nimic. Şi lucrul cel mai rău este că în loc de
răsplătire voi M-aţi scuipat, M-aţi pălmuit, M-aţi bătut cu bice şi pe
cruce M-aţi pironit, cu oţet şi cu fiere M-aţi adăpat şi cîte rele nu
Mi-aţi făcut, pe care voi înşivă le ştiţi. Dar Trupul şi Sîngele Meu pe
Care vi le-am dat vouă, nu sînt un dar? Toate bunătăţile pămîntului ce
sînt? Păsările cerului, peştii mărilor ce sînt, nu sînt daruri? Şi că am
murit şi M-am îngropat pentru dragostea voastră, v-am slobozit din iad
şi v-am aşezat întru împărăţia Mea, acestea nu sînt daruri? Şi cine
altul v-a făcut unele ca acestea şi atîtea bunătăţi? Cum zici că nu
ţi-am dat nici un dar? Caută şi acum de vezi duhul temerii, cum este
legat".
Deci căutînd
eu, am văzut în dreptul meu un taur legat de un par, atît de strîns
încît nu putea nici să se mişte, ci numai îşi plimba ochii şi căuta
într-o parte şi într-alta, cum să mă rupă. De atunci mai mult cu
dumnezeiescul ajutor m-am liberat de patima temerii, care de tînăr mă
stăpînea foarte mult şi cînd voiam să mă duc la biserică noaptea, ori
altceva lucru bun să fac, îmi era mare frică. Şi în somn îmi arăta
nenumărate rele şi cu covîrşire mă înfricoşa. Iar din vremea aceea, m-am
eliberat de patima temerii şi am preamărit pe Dumnezeu".
Nici
de darul tămăduirilor nu s-a lipsit cuviosul, căci a venit la dînsul o
femeie, avînd durere de măsele şi s-a rugat de sfînt ca să o
tămăduiască. Iar el a zis: "O! maică, noi sîntem oameni păcătoşi şi
necuraţi şi nu putem să te tămăduim, de nu va face Dumnezeu milă cu
tine". Acestea zicînd şi intrînd în biserică, s-a rugat, apoi luînd
untdelemn din candela Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, a uns faţa ei
peste toată umflătura şi îndată a încetat durerea şi, vindecîndu-se
femeia, s-a dus lăudînd pe Dumnezeu. Şi pe femeia care îl crescuse pe
dînsul, zăcînd pe patul durerii şi fiind aproape de moarte a tămăduit-o
cu rugăciunea şi a făcut-o sănătoasă. Apoi, cu ochii cei mai
înainte-văzători, vedea sufletele oamenilor ieşind din trupuri.
Odată,
stînd în biserica Sfintei Anastasia, rugîndu-se şi ridicîndu-şi ochii
la cer, a văzut cerurile deschise şi mulţime de îngeri, dintre care unii
se pogorau pe pămînt, iar alţii se suiau în sus, înălţînd sufletele
omeneşti întru cele cereşti. Şi privind el, iată, doi îngeri mergeau la
înălţime, ducînd un suflet. Şi după ce s-au apropiat de vama
desfrînării, au ieşit vameşii diavoli, cu mînie zicînd: "Al nostru este
sufletul acesta şi cum aţi îndrăznit voi să-l duceţi pe alături?"
Îngerii au răspuns: "Ce semn aveţi asupra lui, dacă ziceţi că este al
vostru?" Zis-au diavolii: "Pînă la moarte a păcătuit nu numai după fire,
ci şi peste fire. Pe lîngă aceasta, osîndea pe aproapele său şi ce este
mai amar decît aceasta, că a murit fără pocăinţă. Voi ce ziceţi de
aceasta?" Îngerii au răspuns: "Cu adevărat, nu vă vom crede nici pe voi,
nici pe tatăl vostru diavolul, pînă cînd vom întreba pe îngerul lui
păzitor". Şi întrebînd pe înger, acesta a zis: "Cu adevărat a păcătuit
mult sufletul acesta, dar, din ceasul îmbolnăvirii sale, a început a
plînge şi a mărturisi păcatele sale lui Dumnezeu şi dacă l-a iertat,
Dumnezeu ştie, El are stăpînire şi a Lui este slava dreptei judecăţi".
Atunci îngerii, batjocorind pe diavoli, au intrat cu sufletul prin
porţile cereşti.
După
aceasta fericitul a văzut iarăşi un suflet dus de îngeri, iar diavolii
alergînd către aceştia strigau: "Ce duceţi fără înştiinţare sufletul
acestui iubitor de argint, desfrînat, ocărîtor şi făcător de războaie?"
Răspuns-au îngerii: "Cu dinadinsul ştiind că deşi a făcut acestea, a
plîns şi a suspinat, mărturisindu-şi păcatele şi dînd milostenie şi
pentru aceea l-a iertat pe el Domnul". Iar diavolii au zis: "Dacă şi
acest suflet este vrednic de mila lui Dumnezeu, apoi luaţi păcătoşii din
toată lumea şi noi pentru ce să ne mai ostenim?" Răspuns-au către
dînşii îngerii: "Toţi păcătoşii care-şi mărturisesc păcatele cu smerenie
şi cu lacrimi, după mila lui Dumnezeu vor primi iertare, iar care mor
fără pocăinţă pe aceia îi va judeca Dumnezeu". Şi aşa ruşinînd duhurile
cele viclene, a trecut. Apoi, sfîntul iarăşi a văzut sufletul unui
bărbat iubitor de Dumnezeu înălţîndu-se curat şi milostiv. Pe acesta
văzîndu-l diavolii, scrîşneau din dinţi de departe. Îngerii lui Dumnezeu
ieşind din porţile cereşti, întîmpinau şi sărutau pe acel sfînt,
zicînd: "Slavă Ţie, Hristoase Dumnezeule, că nu l-ai dat în mîinile
vrăjmaşului, ci l-ai izbăvit pe dînsul din iadul cel mai de jos".
Şi
nu după mult timp încă, a mai văzut Sfîntul Nifon un suflet tîrît de
diavoli la iad. Sufletul acela era al unui rob pe care îl chinuise
stăpînul său cu foame şi cu bătăi, iar el nerăbdînd chinurile acelea,
îndemnat fiind de diavoli, a luat o funie şi s-a spînzurat; îngerul
păzitor al sufletului aceluia mergea pe departe plîngînd, dar diavolii
se bucurau. Apoi, i s-a poruncit de la Dumnezeu îngerului celui ce
plîngea, ca să meargă în cetatea Romei şi acolo să păzească un prunc de
curînd născut şi botezat în acea vreme. Şi iarăşi a mai văzut cuviosul
un suflet dus de înger prin văzduh, pe care îl întîmpinau cetele
diavoleşti şi, neajungînd încă la a patra vamă, a fost luat din mîinile
sfinţilor îngeri şi aruncat cu batjocură în adînc. Acel suflet era al
unui cleric de la biserica Sfîntului Elefterie, care mînia în ficare zi
pe Dumnezeu cu desfrînarea şi făcînd sfadă; apoi a murit deodată fără
pocăinţă şi aşa s-a făcut bucurie diavolilor.
Cuviosul
a zidit o biserică în Constantinopol în numele Preacuratei de Dumnezeu
Născătoare şi, avînd lîngă dînsa locuinţa sa, pe mulţi necredincioşi îi
întorcea la credinţa lui Hristos. Aceasta nerăbdînd-o diavolul, că Nifon
pe mulţi scotea de la înşelăciune, au venit asupră-i mulţime de
diavoli, ca la o mie şi, năvălind noaptea, au vrut să-l muncească. Deci
s-a umplut locuinţa lui de diavoli, iar el i-a certat cu puterea Sfintei
Cruci şi, avînd ajutorul lui Dumnezeu şi al sfîntului înger, a luat pe
fiecare dintr-înşii şi le-a dat cîte o sută de toiege, pînă cînd s-au
jurat că nu se vor mai apropia niciodată de locul acela unde se
pomeneşte numele lui Nifon.
Cuviosul
vorbind odată cu fraţii pentru folosul sufletului, a pomenit şi
aceasta: Era, zicea el, într-o cetate, la un patriciu, un rob, cu numele
Vasile, cu meşteşugul cizmar, cu obicei rău, necurat, îndărătnic şi
flecar, pierzîndu-şi toată vremea în jocuri şi în păcate trupeşti cu
desfrînatele, neascultînd nici de certările stăpînului său. Prin
purtarea de grijă cea minunată a milostivului Stăpîn, i s-a rînduit
mîntuire în acest chip: s-a întîmplat că era foamete mare prin voia lui
Dumnezeu, pentru păcatele oamenilor şi au început stăpînii a izgoni pe
robii lor pentru lipsa hranei. Atunci a izgonit şi acest patriciu pe
Vasile, iar el ieşind, în ziua dintîi şi-a vîndut hainele pentru hrană,
apoi a început a umbla gol, cerşind milostenie. Fiind atunci iarnă,
tremura de frig, iar mai pe urmă amorţind, s-a culcat pe uliţă şi peste
puţin i-au degerat degetele picioarelor şi chiar picioarele i-au slăbit.
Vasile
răbda, socotind toate acestea ca pedeapsă pentru păcatele sale şi nimic
nu zicea, decît numai dădea slavă lui Dumnezeu pentru toate.
Aşa
a petrecut două luni, zăcînd pe uliţă fără acoperămînt, suspinînd şi
tînguindu-se pentru păcatele sale. Din întîmplare a trecut pe acea cale
un iubitor de Hristos, cu numele Nichifor. Acesta văzînd pe Vasile care
pătimea, a poruncit slugilor sale ca să-l ia în casa sa, unde l-a
odihnit cu dragoste, aşternîndu-i şi hrănindu-l cu mîinile sale.
După
două săptămîni, într-o zi de sîmbătă, acel Vasile fiind bolnav, a
început a grăi, zicînd: "Bine aţi venit, sfinţi îngeri; odihniţi-vă
puţin şi vom merge". Iar ei au zis: "Nu aşteptăm, ci să mergi degrabă,
că te cheamă Domnul". Răspuns-a Vasile: "Aşteptaţi-mă puţin pînă voi
plăti o datorie, că am luat cu împrumut de la un prieten al meu zece
bani de aramă şi încă nu i-am plătit; deci întîi trebuie să-i dau, să nu
mă oprească pentru aceea diavolul în văzduh". Şi au aşteptat îngerii
pînă ce Vasile a cerut de la cineva zece bani şi i-a trimis aceluia
căruia îi era dator şi atunci şi-a dat duhul său lui Dumnezeu. Iată,
vedeţi fiilor, ce fel sînt judecăţile lui Dumnezeu şi cum mîntuieşte El
pe cel păcătos.
Fericitul
Nifon a venit odată cu ucenicul său la rugăciune, în biserică, lîngă
palatul ce se numea Aponia şi unde arhiereul începea dumnezeiasca
slujbă. Deodată i s-au deschis ochii minţii şi a văzut pogorîndu-se foc
din cer ce acoperea altarul şi pe arhiereu; iar în vremea cîntării
"Sfinte Dumnezeule" s-au arătat patru îngeri care cîntau împreună cu cei
din biserică. Cînd se citea din Epistolele apostoleşti, au văzut pe
Sfîntul Apostol Pavel, privind din dosul celui ce citea. Apoi citindu-se
Evanghelia, cuvintele ei, ca nişte făclii se suiau la cer. Sosind
vremea Heruvicului şi a ieşirii cu Sfintele Daruri, s-a desfăcut
acoperămîntul bisericii şi s-a arătat cerul, simţindu-se o bună
mireasmă. Apoi se pogorau îngerii, cîntînd: "Slavă lui Hristos
Dumnezeu". Îngerii aduceau un Prunc foarte frumos, pe Care, punîndu-L pe
discos au înconjurat prestolul, iar pe arhiereul care slujea la
cinstitele daruri, îl acopereau cu aripile lor doi serafimi şi doi
heruvimi, zburînd peste capul lui.
Sosind
vremea sfinţirii darurilor şi a săvîrşirii înfricoşatei Taine, s-a
apropiat unul din îngeri care era mai luminat, şi, luînd un cuţit, a
înjunghiat Pruncul. Sîngele l-a turnat în Sfîntul Potir şi pe Prunc
punîndu-l pe Sfîntul Disc, el iarăşi a stat întru a sa rînduială, cu
bună cucernicie. Apoi s-a început împărtăşirea cu dumnezeieştile Taine
şi a văzut sfîntul că unora din cei ce se împărtăşeau, le erau feţele
luminate ca soarele, iar ale altora negre şi întunecate, ca de arap. Iar
îngerii, care stăteau înainte, luau seama care şi cum se apropie. Deci,
pe cei ce se împărtăşeau cu vrednicie, îi încununau, iar de către cei
nevrednici, se întorceau şi se mîhneau. Săvîrşindu-se sfînta slujbă, au
văzut cum Pruncul iarăşi s-a aflat întreg în mîinile îngerilor, care
s-au înălţat la cer. Aceasta a spus-o ucenicului său mai pe urmă chiar
cuviosul, care a şi lăsat-o în scris pentru folosul multora.
Odată,
mergînd sfîntul spre biserica Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, pe
care o zidise singur, a văzut în cale un arap mergînd foarte mîhnit.
Acela era un stăpîn diavolesc, iar după dînsul mergeau alţi diavoli. Dar
după ce s-au apropiat şi au auzit cîntarea Bisericii, au început
diavolii cei mai mici a imputa domnului lor, zicînd: "Vezi cum se
slăveşte numele lui Iisus de către aceştia, pe care odată i-am avut sub
stăpînirea noastră. Deci, unde este puterea noastră? Acum s-a biruit şi
s-a sfărîmat toată împărăţia noastră!" Aşa imputînd diavolii domnului
lor, acela le-a răspuns: "Nu vă mîhniţi de aceasta, nici nu vă
îngrijiţi, că degrabă voi face să lase creştinii pe Iisus şi ne vor
slăvi iarăşi pe noi".
Mergînd
ei mai departe, au văzut vreo treizeci de bărbaţi şi s-a apropiat
stăpînul diavolilor şi a şoptit unui bărbat la ureche. Acela,
întunecîndu-se cu mintea, a început a vorbi cuvinte de ruşine, a rîde şi
a cînta cîntece de ruşine; apoi au întîlnit un fluierător care mergea
şi cînta. Fericitul a văzut pe arap cum legase cu o frînghie pe toţi
acei bărbaţi şi-i tîra după fluierător, iar ei mergeau după el fluierînd
şi jucînd, adăugîndu-se mult popor pe drum, care jucau şi cîntau cele
de ruşine, pentru că diavolii, apucîndu-i cu undiţele, îi trăgeau de
inimile lor. Văzîndu-i din curtea sa, un oarecare om bogat i-a chemat şi
i-a dat fluierătorului un ban ca să joace înaintea lui. Acel ban, după
ce l-a pus fluierătorul în buzunarul său, l-au luat diavolii şi l-au
trimis în iad, la tatăl lor Satana, zicîndu-i: "Bucură-te, tatăl nostru,
că iată Alazon, boierul nostru ţi-a trimis jertfa pe care au adus-o
vrăjmaşii noştri creştini, dînd bani la jocuri". Satana, primindu-l, s-a
bucurat şi a zis: "Nevoiţi-vă, fiilor, ca să crească jertfa voastră şi
să biruiască pe creştini". Apoi iarăşi a întors banul în buzunarul
fluierătorului.
Fericitul
Nifon, văzînd toate acestea cu ochii cei sufleteşti, a zis suspinînd:
"O! vai celor ce aduc jertfă diavolilor prin jocuri". Şi învăţa pe cei
ce-l ascultau să se păzească de jocurile cele necurate şi fără
rînduială, pentru că sînt de la diavol.
Odată
sfîntul, după rugăciune a avut o vedenie: a văzut un cîmp mare
deopotrivă de lung şi lat, în care stăteau mulţime de diavoli, în cete
şi erau toţi la trei sute şaizeci şi cinci de cete, după numărul
păcatelor cele grele. Un arap preaîntunecat, număra oştile, rînduind
cetele ca la război şi zicînd: "Priviţi spre mine şi nu vă temeţi de
nimic, pentru că puterea mea va fi cu voi". Unul dintre diavoli a adus
mulţime de arme felurite şi le împărţea la cete; apoi dînd diavolul
fiecărei cete descîntece şi farmece, le-a trimis peste tot pămîntul,
asupra Bisericii lui Hristos. Văzînd aceasta fericitul Nifon, îndată a
auzit glas către dînsul: "Întoarce-te, Nifone, către răsărit şi
priveşte". Iar el, întorcîndu-se, a văzut un cîmp curat şi frumos, unde
erau mulţime fără de număr, din cei cu haine albe, mai îndoită decît a
arapilor cu mii de mii, pregătiţi toţi ca de război. Apoi a venit un
bărbat oarecare mai luminat decît soarele şi a zis: "Aşa vă porunceşte
vouă Domnul Savaot, să vă duceţi în tot pămîntul ca să ajutaţi
creştinilor şi să păziţi viaţa lor". Cuviosul, văzînd aceasta a
preamărit pe Dumnezeu, Care ajută Bisericii sale.
După
aceasta, Cuviosul Nifon s-a apropiat de bătrîneţe şi a sosit vremea
arhieriei lui, care i s-a vestit mai înainte de la Dumnezeu prin
vedenie. I s-a arătat un loc oarecare plin de mulţime de oi, ca la o mie
de mii, care nu aveau păstor. Şi cugetînd în sine fericitul, cum nu se
tem de lup aceste oi singure, îndată i-a venit înainte un bărbat cu
sfinţită cuviinţă, asemenea Apostolului Pavel, şi i-a zis: "Ce stai
privind la oile cele împărăteşti şi tu, fiind fără de lucru, pentru ce
nu le paşti? Fericitul Nifon răspunse: "Oare eu să pasc oile
împărăteşti, fiind neînvăţat la un lucru ca acesta şi neputincios cu
totul?". Iar cel ce se arătase i-a zis: "Ţie ţi-a poruncit să le paşti
puţin şi după aceea, odihnindu-te, vei primi mare plată". Şi zicînd
acestea i-a dat un toiag, încredinţîndu-i şi oile şi staulul, apoi s-a
dus.
Fericitul,
deşteptîndu-se, cugeta ce va fi aceea şi a priceput că bărbatul care i
s-a arătat era Sfîntul Apostol Pavel, iar oile erau poporul şi staulul,
biserica; şi s-a temut foarte ca nu cumva să-l aleagă episcop al
Constantinopolului. În acea vreme, după Mitrofan fiind episcop
Alexandru, a zis în sine: eu aşa am rugat pe Dumnezeu, ca să nu fiu
stăpînitor peste oameni şi, iată, acum voieşte să-mi dăruiască
stăpînire. Deci, voi face ca proorocul Iona, adică voi fugi de aici. Şi
luînd pe ucenicul său, a fugit din chilia sa şi a intrat într-o corabie.
Apoi suflînd vînt lin a ajuns degrabă în Alexandria, unde, după Petru,
era atunci episcop Alexandru al treilea, care a pătimit pentru Hristos
pe vremea lui Diocleţian.
În
ziua aceea au venit oamenii din ostrovul Ciprului, din cetatea ce se
numeşte Constanţiana şi rugau pe arhiepiscopul Alexandriei să le dea un
episcop vrednic, căci răposase păstorul lor, care se chema Cristofor,
bărbat sfînt şi cinstit. Iar arhiepiscopul le-a zis: "Aşteptaţi puţin
pînă cînd va arăta Dumnezeu pe un om ca acela". Şi într-aceeaşi noapte,
arhiepiscopul a văzut pe Sfîntul Apostol Pavel, zicînd către dînsul: "Pe
cine vei pune episcop cetăţii Constanţianei?" Arhiepiscopul a răspuns:
"Nu ştiu. Pe cine va voi Dumnezeu". Atunci a zis cel ce i se arătase:
"Dumnezeu îţi va arăta pe cel vrednic. Să vii de dimineaţă cu tot clerul
în biserică şi să iei seama la cei ce intră şi pe care îl vei vedea în
toate asemenea mie, aceluia să-i încredinţezi păstoria". Făcîndu-se
dimineaţă, patriarhul era în biserică şi lua seama la cei ce intrau, să
vadă cine va fi asemenea celui ce i se arătase.
Nifon,
neştiind nimic de aceasta, a venit în biserică, dar a zis ucenicului pe
cale: "Simt oarecare mîhnire şi bucurie în inima mea, căci are să ni se
întîmple ceva". Şi aşa intrară în biserică. Arhiepiscopul, văzîndu-l, a
zis arhidiaconului său: "Vezi, Atanasie, că acest om este asemenea la
faţă cu chipul Sfîntului Apostol Pavel". Arhidiaconul zise: "Adevărat,
părinte, aşa este. Cred că el va fi vrednic a paşte Biserica lui
Hristos, căci văd îngerul lui Dumnezeu umblînd cu dînsul şi vorbind; pe
lîngă aceea se vede pe capul lui şi cunună de piatră scumpă. Atunci
arhiepiscopul, chemîndu-l pe fericitul Nifon, l-a sărutat şi a şezut.
Arhidiaconul, zîmbind, a zis către Nifon: "De ceea ce ai fugit, părinte,
la aceasta acum, nevrînd, ai venit!" Înştiinţîndu-se fericitul de ceea
ce avea să i se întîmple, a oftat şi a zis: "O! greu îmi este că, fiind
nevrednic şi păcătos, cum să mi se dea o stăpînire ca aceasta?"
Răspuns-a arhiepiscopul: "O! de aş fi şi eu aşa de nevrednic!" Şi
acestea zicînd s-a sculat şi începînd dumnezeiasca Liturghie, a trecut
pe Preacuviosul Nifon în treptele hirotoniei, după toată rînduiala,
hirotonisindu-l diacon şi preot, nu după multe zile. După aceasta l-a
înălţat şi la treapta arhieriei, bucurîndu-se tot poporul de un păstor
ca acela arătat de Dumnezeu. Şi a petrecut fericitul Nifon în Alexandria
trei zile după ridicarea la episcopie, vorbind cu sfinţii ce se aflau
acolo.
După aceasta
l-a eliberat arhiepiscopul la scaunul său, trimiţînd şi pe arhidiaconul
său şi pe alţi sfinţi bărbaţi pentru cinste. Sosind în cetatea
Constanţiana din Egipt, în patru septembrie l-au aşezat în scaun şi
trimişii s-au întors înapoi la Alexandria, lăudînd pe Dumnezeu. Iar
arhiereul lui Dumnezeu, Nifon, a început cu multă sîrguinţă a paşte oile
lui Hristos, îngrijindu-se pentru mîntuirea lor. El era ca un tată
adevărat al sărmanilor şi al văduvelor, celor neputincioşi era făcător
de bine şi doctor fără de plată. Pe lîngă acestea a făcut şi minuni în
multe chipuri, despre care n-a fost cu putinţă a se scrie şi pentru care
prea mult a fost cinstit şi iubit de toţi.
Avînd
ochiul neadormit spre turma sa, a văzut altădată, la amiază, un arap
mare rezemîndu-se într-un toiag ca un bătrîn, intrînd în cetate şi cînd
mergea, se odihnea de multe ori. Deci, pricepînd sfîntul că acela este
diavolul, a strigat asupra lui: "Ţie-ţi zic, necuratule, pentru ce şi
cum ai îndrăznit a intra aici?" Iar arapul a căutat asupra lui cu mînie,
ca şi cum ar fi vrut să-l înghită şi a zis: "Am auzit de tine că eşti
aici şi am venit ca să te sfărîm cu oile tale". Iar sfîntul a zis către
dînsul: "Neputinciosule, singur fiind sfărîmat, cum voieşti a mă sfărîma
pe mine? Eu am văzut un nevoitor luptîndu-se cu voi şi treizeci de
diavoli au slăbit luptîndu-se cu dînsul. Deci, cine nu va rîde de
neputinţa voastră?" Iar diavolul a zis: "Nu te mira de aceasta că de aş
fi avut puterea cea dintîi, puţin mi-ar fi lipsit a te sfărîma pe tine.
Dar de cînd S-a răstignit Hristos, sînt neputincios cu adevărat".
Răspuns-a sfîntul: "Apoi acum, de mă voi ruga Hristosului meu, ce va fi
ţie, neruşinatule?" Iar diavolul a zis: "Ştiu că poţi mult, dar să nu-mi
faci rău, că acum mă duc din cetatea ta şi nu mă voi mai apropia".
Acestea auzind arhiereul a mulţumit lui Dumnezeu, că-l păzeşte pe el şi
turma lui o apără de vrăjmaşul diavol.
Păscînd
Sfîntul Nifon Biserica lui Hristos cîtăva vreme, s-a apropiat de
sfîrşitul său, pe care l-a ştiut cu trei zile mai înainte. Şi a venit la
dînsul şi marele Atanasie care fusese arhidiacon, iar după mutarea lui
Alexandru, primise scaunul Bisericii Alexandriei, că aceluia mai înainte
de vreme i s-a vestit de la Dumnezeu despre apropierea sfîrşitului lui
Nifon. Deci, a venit cu tot clerul său ca să dea plăcutului lui Dumnezeu
sărutarea cea mai de pe urmă. Nifon văzînd pe Atanasie a zis: "Pentru
ce te-ai ostenit, fericite părinte, a veni la mine, omul cel mai
păcătos?" Răspuns-a Atanasie: "M-am înştiinţat că mîine ai să mergi
către Ierusalimul cel de sus şi am venit ca să vorbesc cu tine. Şi, te
rog, cînd vei sta înaintea scaunului lui Dumnezeu, să mă pomeneşti şi pe
mine acolo, ca şi eu să aflu de la Domnul milă". Răspuns-a sfîntul:
"Dar şi tu, părinte, cînd vei înălţa înfricoşată jertfă, să-ţi aduci
aminte şi de a mea nevrednicie".
În
acea noapte Sfîntul Nifon a făcut rugăciune îndestulată pentru sine şi
pentru turma sa şi i s-a arătat îngerul Domnului, mîngîindu-l şi
întrebîndu-l pe dînsul despre odihna care i s-a pregătit lui. Iar în
vremea cîntării Utreniei, a început focul durerii trupeşti să-l ardă
foarte mult. Pentru aceea a zis ucenicului său: "Fiule, să-mi aşterni o
rogojină pe pămînt". Iar acela făcînd aşa, fericitul s-a culcat pe ea,
fiind foarte bolnav. După ce s-a făcut ziuă, a venit la dînsul marele
Atanasie şi, aşezîndu-se lîngă dînsul, a zis: "Părinte, are omul
oarecare folos din boală sau nu? "Sfîntul a răspuns: "Precum se curăţă
aurul de rugină, arzîndu-se în foc, aşa şi omul bolnav se curăţeşte de
păcatele sale".
Tăcînd
puţin, apoi a plîns. După aceasta a zîmbit, s-a luminat faţa sa şi a
zis: "Bine aţi venit, sfinţilor îngeri". După puţin iarăşi a zis:
"Bucuraţi-vă, sfinţilor mucenici". Şi s-a luminat faţa lui mai mult.
După puţin timp a zis: "Mulţumită vouă, fericiţilor prooroci". Atunci
s-au deschis ochii Sfîntului Atanasie şi a văzut că sfîntul era sărutat
de toate cetele sfinţilor unul cîte unul. Apoi Nifon a zis, zîmbind:
"Bucuraţi-vă, preacuvioşilor sfinţiţi şi toţi sfinţii". Şi a tăcut. După
puţin a strigat: "Bucură-te cea cu dar dăruită, lumina mea cea
preafrumoasă, ajutătoarea şi tăria mea; bine te voi cuvînta pe tine,
ceea ce eşti bună, că îmi aduci aminte de mila darului tău". După
aceasta a tăcut şi s-a luminat faţa lui ca soarele, încît s-au
înspăimîntat toţi cei ce erau de faţă. Atunci s-a simţit şi un miros de
bună-mireasmă.
Astfel
şi-a dat cinstitul şi sfinţitul său suflet în mîinile lui Dumnezeu, în
douăzeci şi trei ale lunii decembrie. Şi s-a făcut prin toată cetatea
multă plîngere şi tînguire şi l-au îngropat cu cinste în biserica cea
mare a Sfinţilor Apostoli, slăvind pe cel Preamilostiv asupra
păcătoşilor, pe Dumnezeul Cel minunat întru sfinţii Săi, pe Tatăl şi pe
Fiul şi pe Sfîntul Duh în veci. Amin.
Intru aceasta zi, cuvant al Sfantului Simeon Evlavis, despre trezie.
Insa de ti se va intampla aceasta, frate, arunca asupra lui Dumnezeu neputinta ta si, ridicandu-te si intainzand mainile, roaga-te, zicand asa: "Doamne, miluieste-ma pe mine, pacatosul si neputinciosul si nenorocitul si trimite peste mine harul Tau. Vezi, Doamne, la ce neputinta si ganduri m-au adus multele mele pacate. Eu, care implinesc in fiecare zi voia dracilor, cum nu voi fi ispitit de ei? Sunt ispitit de multele mele pacate, fara indoiala. Si acum Doamne, Doamne, daca e cu voia Ta si spre folosul meu, sa vina iar harul Tau in robul Tau, ca, vazandu-l pe acesta, sa ma bucur intru pocainta si lacrimi, luminat de raza pururea luminoasa a acestuia, pazit de gandurile murdare si de tot lucrul rau si de toate greselile mele cele cu stiinta si cu nestiinta. Si astfel sa primesc, Doamne, plinatatea indraznirii catre Tine, in necazurile ce vin asupra robului Tau, de la draci si de la oameni, si sa primesc si taierea voii mele, cunoscand bunatatile ce asteapta pe cei ce Te iubesc pe Tine, Doamne. Ca Tu ai zis, Doamne, ca: Cel ce va cere va lua, si cel ce cauta va afla, si celui ce bate i se va deschide."
Pe langa aceasta, frate, staruie, rugandu-te in cugetul tau, si in celelalte toate cate ti le va da tie Dumnezeu, nemolesindu-te din pricina trandaviei. Si Dumnezeul cel bun nu te va parasi.