• Pomenirea Sfântului Leon Intâiul, Papă al Romei
Leon s-a născut în Italia din părinţi
bine credincioşi. La început, el a slujit ca arhidiacon al Papei Sixt al
III-lea, iar după moarea lui Sixt a fost ridicat în contra voinţei lui
la cinstea de Papă al Romei. Pe când Attila
şi hunii săi s-au apropiat de Roma pregătindu-se să o distrugă cu
desăvârşire şi să o incendieze, Leon a venit înaintea lui îmbrăcat în
toate veşmintele lui arhiereşti şi a împăcat mânia lui Attila, salvând
oraşul. Câtă vreme Attila primea sfaturile Papei Leon, el era
înfricoşat şi de vedenia Apostolilor Petru şi Pavel, pe care îi vedea
stând de o parte şi de alta a Papei, şi ameninţându-l cu nişte săbii de
foc. Nu numai că Papa Leon a salvat Roma de
la distrugere, dar el a fost şi tare apărător al Ortodoxiei împotriva
ereziei lui Eutihie şi Dioscor. Această erezie consta în aceea că
cei doi eretici amestecau într-una singură cele două naturi ale
Mântuitorului Hristos, cea omenească, şi cea dumnezeiască, negând prin
urmare şi cele două voinţe ale Persoanei Mântuitorului. Din cauza
aceasta s-a convocat cel de al Patrulea Sinod Ecumenic (Calcedon, anul
451 d. Hr.), la care a fost citită şi epistola Sfântului Leon. Sfântul
Leon scrisese această epistolă şi apoi o aşezase pe mormântul Sfântului
Apostol Petru, care a îndreptat-o. Înaintea sfârşitului său, Sfântul
Leon a petrecut patruzeci de zile în post şi rugăciune la mormântul
Sfântului Apostol Petru, rugându-l cu lacrimi să-l înştiinţeze dacă
păcatele lui sunt iertate sau nu. Sfântul
Apostol Petru i s-a înfăţişat în vedenie şi i-a spus că toate păcatele
lui sunt iertate, dar nu şi acela al hirotonirii de preoţi a căror
vrednicie nu a fost îndeajuns cercetată. Sfântul Leon iar a căzut
la rugăciune cu lacrimi, până când s-a învrednicit şi de iertarea
acestui păcat. El apoi şi-a dat cu pace sufletul în mâinile lui
Dumnezeu, la anul 461 după Hristos.
• Pomenirea Sfântului Flavian, Patriarhul Constantinopolului
Sfântul Flavian a fost Patriarh al
Constantinopolului după Sfântul Proclu. El a fost contemporanul
Sfântului Leon Papa Romei şi a luptat şi el cu hotărâre contra ereziei
lui Eutihie şi Dioscor. Dar el nu a mai trăit să vadă şi triumful
Ortodoxiei de la Sinodul al Patrulea Ecumenic de la Calcedon din anul
451 pentru că, înainte de acela, la sinodul nelegiuit de la Efes din
431, el a fost bătut cu sălbăticie şi călcat în picioare, de unde, după
trei zile, i s-a tras şi moartea. Flavian a fost un mare ostaş al Împăratului Hristos şi viteaz apărător şi mărturisitor al Ortodoxiei.
Acest mare arhiereu şi păstor al Bisericii lui Dumnezeu, Leon, era
de neam din Italia. Tatăl său era Chintian. Din tinereţe a fost crescut
în învăţătura cărţii, întru înţelepciunea cea din afară şi în faptele
cele bune creştineşti. Alegând duhovniceasca viaţă mai mult decât cea
mirenească, mai întâi a fost arhidiacon la papă Sixt al III-lea. Apoi,
pentru multa lui înţelepciune şi curăţie, după moartea lui Sixt, prin
alegerea tuturor, a luat scaunul Romei şi păştea bine cuvântătoarele oi
ale lui Hristos, ca un bun păstor, punându-şi sufletul său pentru
dânsele.
Când Atila, stăpânitorul hunilor şi tiranul cel cumplit, care se
numea "biciul lui Dumnezeu", biruind multe ţări, a mers şi asupra
Italiei, vrând să o pustiiască cu foc şi sabie, papa Leon, văzând că
nimeni nu putea să se împotrivească aceluia, s-a rugat cu dinadinsul lui
Dumnezeu cu postire şi cu lacrimi, cerând de la El apărare şi chemând
în ajutor pe Sfinţii marii Apostoli Petru şi Pavel. Apoi a mers singur
la acel tiran ca să-l roage să se potolească, gata fiind să moară pentru
oile sale. Şi vorbind către dânsul cu dulci cuvinte de Dumnezeu
insuflate, l-a prefăcut din lup în oaie. Pentru că, a ascultat tiranul
cuvintele plăcutului lui Dumnezeu, cu blândeţe şi cu smerenie,
minunându-se de arhierească să îmbrăcăminte şi înspăimîntându-se de
cinstitaşi sfânta lui faţă. Deci a făcut toate după dorirea lui şi s-a
dus din hotarele Italiei la locul său.
Boierii şi voievozii lui Atila, mirându-se de neobişnuita şi
grabnica lui schimbare în blândeţe, îl întrebau pe dânsul: "Pentru ce
s-a temut de un roman, care fără de arme venise la dânsul şi l-a
ascultat şi ca un biruit a fugit, lăsând atâta pradă în pământul
Italiei?" Atila le-a răspuns: "N-aţi văzut voi ceea ce am văzut eu. Am
văzut doi bărbaţi, în chip de îngeri, pe Sfinţii mari Apostoli Petru şi
Pavel, de amândouă părţile papei, iar în mâini ţinând săbii, cu moarte
mă îngrozeau pe mine, de nu voi asculta pe arhiereul lui Dumnezeu".
Astfel, era înfricoşat marele şi plăcutul lui Dumnezeu Leon, nu numai
celor nevăzuţi, ci şi celor văzuţi vrăjmaşi. Apoi era preaiubit de oile
sale, că pentru dânsele nu s-a temut a merge la tiranul care năvălea şi
chiar de i-ar fi fost lui a pătimi, nu se înspăimântă.
În timpul arhieriei lui, după eresul lui Nestorie, veni Eutihie,
arhimandritul monahilor din Constantinopol, şi Dioscor, patriarhul
Alexandriei, hulitorii cei fără de ruşine, care pe cele două firi ale
lui Hristos, Domnul nostru, adică cea dumnezeiască şi omenească, le
amestecau într-una şi cu acel eres tulburau Biserica lui Dumnezeu foarte
mult. Adunând al lor sobor în Efes, pe Sfântul Flavian, patriarhul
Constantinopolului, apărătorul credinţei, cu nedreptate l-au judecat şi
l-au ucis şi multă răutate făceau celor dreptcredincioşi.
Atunci Sfântul Leon, papa, a arătat mare sârguinţă ca să îndrepteze
şi să pocăiască Biserica cea tulburată de eretici, scriind către
împăraţi, mai întâi lui Teodosie, apoi lui Marchian, ca să rânduiască să
fie sobor din toată lumea. Deci, s-a adunat sfântul şi a toată lumea al
IV-lea sinod în Calcedon, al Sfinţilor Părinţi în număr de 630, pe
vremea împărăţiei lui Marchian şi a Pulheriei, contra lui Eutihie şi
Dioscor, care ziceau că în Hristos Domnul este o fire şi o lucrare şi o
voie. La acel sinod, deoarece era cu neputinţă că prea sfinţitul Leon să
fie, pe de o parte pentru lungimea drumului şi pentru neputinţele
bătrâneţii, iar pe de alta, pentru nelesnicioasa trecere, din pricina
deselor năvăliri barbare ce se făceau atunci asupra Italiei; pentru
aceea, a trimis pe episcopul Pascasie şi Luchentie şi pe presbiterii
Bonifacie şi Vasilie.
Fiind la sinodul acela ceartă cu ereticii şi îndoire multă, atunci,
după porunca Sfinţilor Părinţi, pentru învingerea ereticilor, s-a citit
epistola acestui Sfânt Leon, papă al Romei, scrisă către cel ce a fost
mai înainte patriarh al Constantinopolului, adică Sfântul Flavian, care
adunase în Constantinopol sinod local contra ereticilor. Despre epistola
aceea se povesteşte că a îndreptat-o chiar Sfântul şi marele Apostol
Petru, de care lucru adevereşte Sfântul Sofronie al Ierusalimului,
scriind aşa: "Ne-a spus ava Mina, părintele chinoviei, care se numea
Salamana, ce este aproape de Alexandria, că a auzit pe ava Evloghie,
patriarhul Alexandriei, spunând: "Când am mers în Constantinopole, am
găzduit cu domnul Grigorie, arhidiaconul Bisericii Romei, bărbat cu
adevărat ales şi îmbunătăţit. Vorbind cu dânsul, mi-a spus de prea
sfinţitul şi fericitul Leon, papă al Romei, povestindu-mi ceea ce este
scris în Biserica Romei.
Scriind Sfântul Leon epistola către Sfântul Flavian, episcopul
Constantinopolului, împotriva rău-credinciosului Eutihie şi Nestorie, a
pus-o pe mormântul mai marelui Apostol Petru şi cu rugăciuni şi cu
privegheri şi cu postiri se ruga lui, zicându-i: "De am greşit întru
ceva ca un om, tu, căruia de la Domnul Dumnezeu şi Mântuitorul nostru
Iisus Hristos ţi s-a încredinţat apostolia, mântuieşte-mă". După 40 de
zile i s-a arătat apostolul, pe când se ruga, şi i-a zis: "Am citit şi
am îndreptat". Apoi, luând Leon epistola sa de pe mormântul fericitului
Apostol Petru, a deschis-o şi a aflat-o îndreptată de apostoleasca mână.
Acea epistolă a Sfântului papă Leon, când s-a citit la cel de-al
patrulea sinod, toţi Sfinţii Părinţi au strigat: "Petru, Apostolul, prin
gura lui Leon grăieşte". Sfântul sinod s-a întărit prin acea scrisoare a
Sfântului Leon, ruşinând pe eretici. Dar nu numai atunci, ci şi după
aceea, epistola aceea ce întărea credinţa şi astupa gurile eretice, în
mare cinste era la Sfinţii Părinţi, precum şi la fericitul Evloghie,
patriarhul Alexandriei, cel sus pomenit, care răspundea ereticilor,
celor ce o huleau, împotrivindu-se cu tărie pentru dânsa. De aceea, era
şi iubit Sfântul Leon şi după ce se dusese din cele de aici, fiind cu
sfinţii înaintea lui Dumnezeu.
De acest lucru, acelaşi sfânt, Sofronie povesteşte: "Sfântul
Teodor, episcopul cetăţii Darnia, din Likia, ne-a spus nouă: "Când eram
postelnic la Sfântul Evloghie, patriarhul Alexandriei, am văzut în vis
un bărbat cu sfinţită cuviinţă şi luminat, care mi-a zis: "Să spui
pentru mine lui Evloghie patriarhul". Iar eu i-am zis: "Cine eşti tu,
stăpâne? Cum voi spune de tine?" El mi-a răspuns: "Eu sunt Leon, papă al
Romei". Şi, intrând eu am spus Sfântului Evloghie, zicând: "Prea
sfinţitul şi prea fericitul papă Leon, întâiul şezător al scaunului
Romei, voieşte să intre la tine". Auzind de aceasta patriarhul Evloghie
şi sculându-se, degrabă a ieşit în întâmpinarea lui, şi, făcând
rugăciune, s-au sărutat şi au şezut.
Atunci dumnezeiescul Leon a zis Sfântului Evloghie, patriarhul:
"Ştii pentru ce am venit la voi?" El a răspuns: "Ba nu." Leon i-a zis:
"Am venit să vă mulţumesc că bine şi cu vitejie sufletească aţi răspuns
la epistola mea, astupând cu dânsa gura ereticilor. Această epistolă am
scris-o fratelui meu Flavian, patriarhul Constantinopolului, pentru
mustrarea păgânescului eres al lui Nestorie şi Eutihie. Să ştii, frate,
că nu numai mie mi se cuvine laudă pentru dumnezeiasca osteneală şi
sârguinţă, ci şi marelui Apostol Petru, care a citit şi a îndreptat
epistola mea. Iar mai întâi de toţi se cuvine laudă Adevărului celui
propovăduit de noi, care este Hristos, Dumnezeul nostru. Acestea, zice
episcopul Teodor, le-am văzut nu numai o dată, ci şi de două ori şi de
trei ori că, adunându-se, au vorbit despre aceea între dânşii şi am spus
vedenia aceasta Sfântului Evloghie. El a lăcrimat şi, ridicându-şi
mâinile spre cer, a dat mulţumire lui Dumnezeu, zicând: "Mulţumesc Ţie,
Stăpâne, Hristoase, Dumnezeul nostru, că m-ai învrednicit pe mine,
nevrednicul, ca să fiu propovăduitorul adevărului Tău şi cu rugăciunile
robilor Tăi, Petru şi Leon, acea puţină îndrăzneală a noastră, ca pe cei
doi bani ai văduvei, a voit s-o pomenească negrăita Ta bunătate".
Vedenia aceasta a fost după mulţi ani de la moartea lui Leon.
Sfântul Evloghie a vieţuit mai pe urmă, pe vremea împărăţiei lui
Iraclie. Iar Sfântul Leon s-a sfârşit mai înainte de el, pe vremea
împărăţiei celui de un nume cu sine, împăratul Leon cel Mare. Sosind
prea sfinţitul Leon la adânci bătrâneţe şi apropiindu-se de sfârşitul
său, s-a încredinţat pentru iertarea neputinţelor sale cele omeneşti. A
petrecut 40 de zile lângă mormântul Sfântului Apostol Petru în rugăciune
şi în post, rugând pe Sfântul Apostol să se roage lui Dumnezeu pentru
el şi să-i ierte greşelile lui. După sfârşitul celor 40 de zile i s-a
arătat Sfântul Apostol Petru şi i-a zis: "M-am rugat pentru tine şi
iertate îţi sunt păcatele, afară de hirotonii, pentru că de acelea vei
fi întrebat, de ai hirotonisit pe cineva bine şi legiuit, sau nu".
După această înştiinţare, Sfântul Leon a îndesit rugăciunile sale,
postirile şi milosteniile, strigând în zdrobirea inimii până ce a luat
uşurarea cea desăvârşită. Astfel, mai înainte pregătindu-se precum i se
cădea spre ieşire, şi-a dat sufletul în mâinile lui Dumnezeu. Apoi s-a
dus la sfinţii cei mai dinainte, mari ierarhi şi învăţători, stând cu
dânşii înaintea scaunului lui Hristos, Dumnezeul nostru, Cel slăvit şi
închinat, împreună cu Tatăl şi cu Sfântul Duh, în veci. Amin.
Cântare de laudă la Sfântul Flavian
„Înaintea prăbuşirii merge trufia şi semeția înaintea căderii” (Pildele lui Solomon 16: 18)
Acesta este cuvântul lui Dumnezeu, marea lecţie a vieţii.
Căci ereticii, ce sunt ei oare, dacă nu odrasle ale trufiei?
Şi ce doresc ei oare, dacă nu să necinstească adevărul?
Pentru aceasta de necinste s-au acoperit, după dreptate.
Eutihie în ajutorul famenului a nădăjduit.
Flavian însă, numai întru unul Dumnezeu
Nădejdea şi-a pus.
Cu adevărat trufia duce la cădere,
Căci Eutihie a pierit,
Iar Flavian a biruit.
Dioscor bătăuşul, în puterea pumnului său
S-a încrezut.
De aceea cu dreptate toate neamurile
Pe el îl dispreţuiesc.
Pe când Flavian cel lovit şi călcat în picioare.
Acum pe întreg pământul
De toate neamurile
Este cinstit,
Iar în Ceruri, binecuvântat cu slavă.
Adevărul pururea stă şi de nimic nu se teme.
Sfântul Leon ca un leu pe el l-a apărat,
Apărând în aceasta
Faţa luminoasă
A lui Hristos.
Aceşti doi mari ierarhi,
Şi cu Evloghie care a fost al treilea
Biserica o au călăuzit
La biruinţă şi slavă.
Căci fără astfel de duhuri viteze Biserica, ce ar fi?
Ea s-ar asemăna cu o pasăre rănită,
Şi cu aripile frânte.
Iubind viata duhovniceasca mai mult decat pe cea mireneasca, pe vremea papei Sixt al III-lea, a fost mai intai arhidiacon al Bisericii romane, iar, murind Sixt, prin alegerea tuturor, s-a urcat pe scaunul Bisericii din Roma (440) si a pastorit intr-o vreme de mare furtuna in Biserica si in lume; imparatia din Rasarit fiind tulburata de eretici, iar cea din Apus, lasata prada barbarilor. Dar papa Leon a fost cu adevarat un intelept si neinfricat luptator si un bun pastor, care-si punea sufletul pentru poporul sau.
Intre faptele mari ale Sfantului Leon se pomeneste, mai intai, de intalnirea lui cu Atila, regele hunilor, spaima lumii si biciul lui Dumnezeu. Ca acesta, biruind multe tari, a mers si asupra Romei, vrand sa o pustiasca pe ea cu foc si eu sabie. Deci, papa Leon, vazand ca nimeni nu putea sa stea impotriva barbarului, s-a rugat cu dinadinsul lui Dumnezeu, cu postire si cu lacrimi cerand de la El aparare, si, chemand in ajutor pe Sfintii Apostoli Petru si Pavel, a mers insotit numai de un consul si de prefectul Romei in intampinarea lui Atila, langa Ravenna, ca sa-l roage sa-si potoleasca mania, gata fiind el sa moara pentru poporul sau. Si, vorbind catre dansul, cu cuvinte de Dumnezeu insuflate, l-a prefacut pe el din leu in miel, pentru ca Atila a ascultat cu smerenie cuvintele omului lui Dumnezeu si a crutat cetatea, dupa dorinta lui.
Mare sarguinta a aratat Sfantul Leon, ca sa indrepteze ratacirile ereticilor din vremea sa si, mai vartos, erezia lui Eutihie, cea mai rea dintre toate, scriind catre imparatii Teodosie si apoi lui Marcian, ca sa randuiasca sa fie Sinod a toata lumea. Si s-a adunat Sfantul si cel al patrulea Sinod, la Calcedon, al celor sase sute si treizeci de parinti, pe vremea imparatilor Marcian si Pulheria, la anul 451, impotriva lui Eutihie si Dioscur, care intelegeau gresit taina intruparii lui Dumnezeu si rastalmaceau, astfel, toata invatatura mantuirii. Si s-a statornicit la acest Sinod dreapta credinta ca prin intrupare, Hristos Domnul este o singura Persoana dumnezeiasca, avand doua lucrari, de om si de Dumnezeu, lucrari deosebite, dar nedespartite; si asa a lucrat El mantuirea noastra. Drept aceea s-a osandit ratacirea lui Eutihie, care invata ca in Hristos este o singura fire si o singura lucrare. Si s-a citit la acest Sinod, si epistola Sfantului Leon catre Flavian, patriarhul Constantinopolului, care atat de limpede talmacea taina intruparii Domnului, incat toti parintii Sinodului, auzind-o, au strigat: "Duhul Sfant a vorbit prin gura lui Leon".
Sfantul Leon era vestit si pentru scrierile lui, intrucat ne-au ramas de la el peste o suta de scrieri. Ele sunt dovezile cele mai tari ale intelepciunii, evlaviei si patrunderii mintii lui. Pline de invataturi, cuvintele lui au o frumusete si o maretie care incanta, mira si inalta. Gandirea lui e limpede, puternica, iar graiul lui adunat si stapan pe cunoasterea dreptei credinte. A murit la anul 461, iar, in ochii crestinatatii, Sfantul Leon ramane unul din marii luptatori pentru biruinta dreptei invataturi crestine la taina intruparii lui Dumnezeu, statornicita o data pentru totdeauna, la Sinodul de la Calcedon. Dumnezeului nostru, slava!
Sinaxar 18 Februarie
În această lună, ziua a optsprezecea, pomenirea celui între sfinţi părintelui nostru Leon cel Mare, papa al Romei.
Acest
părinte al nostru Leon, pentru nespusa lui curăţie, Înţelepciune şi
bunătatea vieţii, a fost hirotonit prin Duhul Sfânt episcop al Romei
celei vechi. Ducând viaţă curată şi plăcută lui Dumnezeu şi păstorind
turma lui cu cuvioşie, a nimicit în chip desăvârşit şi bârfelile
ereticilor, în vremea când s-a întrunit sfântul Sinod Ecumenic al
patrulea, la Calcedon, la care au luat parte 630 de părinţi. El a scris
multe lucruri în legătură cu credinţa ortodoxă şi a înfruntat
învăţăturile ereticilor, care bârfeau şi grăiau despre o singură
lucrare şi o singură voinţă întru Hristos Dumnezeul nostru. Deoarece
bârfitorii aceia de Dumnezeu, împotrivindu-se adevărului, încercau să
strice şi să întoarcă dogmele cele insuflate de Dumnezeu
dumnezeieştilor părinţi, fericitul acesta, plecându-se la rugămintea
Sinodului şi făcând multe zile post şi priveghere şi rugăciune
stăruitoare către Dumnezeu insuflat fiind de Duhul cel de viaţă
făcător, a alcătuit o lucrare cu privire la cele ce erau discutate
atunci, susţinând cu putere, îndoita lucrare şi cele două voinţe în
Hristos Dumnezeul nostru, şi a trimis-o Sinodului cu o epistolă a sa.
Preacuvioşii părinţi primind-o au fost mulţumiţi şi o socoteau ca pe un
stâlp al Ortodoxiei. Sfântul Sinod, sprijinindu-se pe ea, s-a ridicat
şi a stat împotriva ereticilor cu mai multã îndrăzneală, şi a biruit
meşteşugirile de multe feluri ale lor. Iar minunatul Leon trăind încă
multă vreme şi strălucind ca un luminător cu faptele sale cele bune, la
adânci bătrâneţi s-a mutat către Domnul. A se vedea si: Leon cel Mare (în ro.OrthodoxWiki.org).
Tot în această zi, pomenirea sfinţilor mucenici Leon şi Parigoriu, care s-au nevoit în Patarele Liciei.
Dintre aceşti doi mucenici, fericitul Parigoriu
cu multe feluri de chinuri fiind chinuit, a luat cununa cea
nestricăcioasă a muceniciei, săvârşindu-se în Hristos. Iar fericitul
Leon, rămânând singur, nu suferea despărţirea de mucenicul Parigoriu şi
fiindcă n-a câştigat şi el acea cunună a muceniciei, cu amar suspina
şi se tânguia. Ieşind afară la locul unde erau îngropate moaştele
sfântului Parigoriu, lăcrima şi i se aprindea inima de dorul
muceniciei. Pentru aceasta plecând de acolo, s-a dus la locul unde se
făcea adunarea închinătorilor de idoli. Şi văzând acolo candele şi
făclii, care dădeau multă lumină, le-a luat cu mâinile lui şi le-a
zdrobit; şi aruncându-le la pământ, le călca cu picioarele. Fiind
prins, a fost adus la stăpânitorul cetăţii, şi fiind cercetat a
propovăduit pe Hristos Dumnezeu adevărat. Pentru aceasta a fost bătut
tare cu vine de bou. Iar nevoitorul lui Hristos suferea cu atâta
bucurie ca şi când ar fi pătimit un altul, iar nu el. Şi iarăşi fiind
bătut, a fost târât cu silnicie pe marginea unei văi adânci şi
prăpăstioase; şi îngăduindu-i-se şi-a făcut rugăciunea, şi şi-a dat
sufletul lui Dumnezeu. Iar chinuitorii îndată luând cinstitele sale
moaşte, le-au aruncat de sus în prăpastie, şi astfel s-a săvârşit
mucenicia lui.
Tot în această zi, pomenirea
preacuviosului părintelui nostru Agapit, episcopul cetăţii Sinau,
mărturisitorul şi făcătorul de minuni.
Acest sfânt a trăit pe vremea lui Diocleţian şi
Maximian şi era de fel din Capadocia, fiu de părinţi creştini. Pe când
era încă tânăr cu vârsta, s-a dus la mănăstirea de acolo, în care se
afla ca la o mie de monahi. De la aceia culegând felurite bunătăţi,
precum strânge albina din felurite flori, a ajuns un încercat lucrător
al poruncilor Domnului, şi şi-a topit trupul cu postul şi cu
privegherea şi cu înfrânarea de la toate. Pentru aceasta era iubit şi
admirat de toţi. El s-a arătat folositor în ascultările fraţilor
mănăstirii, şi pe toţi monahii îi socotea şi îi numea stăpâni ai săi.
Pentru aceasta s-a învrednicit a lua de la Dumnezeu darul minunilor. El
vindeca nu numai bolile oamenilor, ci şi ale animalelor. Împăratul Liciniu, aflând despre el că este tare la trup, l-a luat şi fără voie l-a încorporat în oastea lui. Dar sfântul şi acolo aflându-se, nu a părăsit nevoinţele sale pustniceşti; căci şi ostăşeştile slujbe fără zăbavă le împlinea şi obişnuitele pustniceşti osteneli urma. Iar în vremea aceea fiind chinuiţi cumplit pentru credinţa în Hristos, Victorin şi Dorotei, Teodul şi Agripa, bunii biruitori mucenici şi alţii mai mulţi, fericitul acesta Agapit a voit să fie şi el părtaş cu aceia. Dar aceia săvârşindu-se în Hristos prin sabie, sfântul Agapit, fiind doar rănit de o suliţă, a scăpat, poate spre mântuirea mai multora fiind păzit. După ce a murit Liciniu, şi cârmele ocârmuirii împărăţiei romanilor le-a luat marele Constantin, s-a întâmplat următorul lucru.
O slugă vrednică a împăratului a fost cuprins de un duh necurat şi chema numele sfântului Agapit. Împăratul a adus pe sfânt la palat şi, îndată ce acesta a făcut rugăciune, a izgonit duhul necurat, iar sluga a dobândit vindecare. Sfântul n-a cerut alt dar de la împărat, decât să fie slobozit din oştire şi să se ducã la dorita lui linişte, iar împăratul i-a împlinit dorinţa. Şi întorcându-se sfântul la liniştea sa, episcopul cetăţii Sinau a trimis de l-a chemat la sine şi l-a hirotonit preot; şi nu după multă vreme, mutându-se episcopul din viaţă, sfântul Agapit, din voinţă dumnezeiască şi cu alegerea preoţilor şi a întregului popor, a fost făcut episcop al cetăţii Sinau. Şi îndată ce a fost făcut arhiereu, sfântul a făcut şi mai mari minuni, învrednicindu-se şi de dar proorocesc. Dar nu putem să pomenim aici proorocirile şi marile faceri de minuni ale sfântului. Deci, bine şi în chip plăcut lui Dumnezeu vieţuind, şi plin de zile făcându-se, s-a odihnit în Domnul.
Tot în această zi, pomenirea sfântului mucenic Piuliu, care prin sabie s-a săvârşit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Intru aceasta zi, cuvant de invatatura al Sfantului Efrem catre calugari.
Cel ce a castigat rabdarea se atinge de toate faptele bune, ca se bucura in necazuri si in primejdii este iscusit; intru napasta se veseleste, la ascultare este gata, in dragoste deplin, in vorbire de rau slabeste, la ocari se smereste, la liniste viteaz, la cantari nelenes, in postire gata, intru rugaciuni silitor, prin rabdare, la ascultare vesel, la nevoie sprijin tare, la raspunsuri negrabnic, in viata osardnic, la umblari frumos, bun in adunarea fratilor, la raspunsuri placut, la privegheri gata si osardnic catre straini, cunoscator al celor neputinciosi, la intalniri intampinator, treaz la intelegeri si la tot lucrul destept. Ca tot cela ce a castigat rabdare si-a castigat nadejde si cu toate faptele este impodobit unul ca acela. Si unul ca acesta cu multa indrazneala striga catre Dumnezeu, zicand: "Asteptand, am asteptat pe Domnul si S-a plecat spre mine" (Ps. 39, 1). Deci, pe o cale ca aceasta sa mergem, pe care merg toti cei ce au iubit pe Dumnezeu. Calatoria acestei cai a vietii este cu necazuri, insa odihna fericita este. Calatoriile caii acesteia sunt acestea: pocainta, privegherea, rugaciunea, smerita intelepciune, saracia duhovniceasca, neingrijirea peste masura a trupului, ingrijirea sufletului, culcarea pe jos, tacerea, mancarea uscata, foamea, setea, golatatea, milostenia, lacrimile, plangerea, suspinarea, napasta, osteneala mainilor, primejdiile, uneltirile celor rai, a fi clevetit si a rabda, a fi urat si rau a patimi, a rasplati cu bine pentru rau, a ierta greselile celor ce-ti gresesc, a pune sufletul sau pentru prieteni, iar, cea mai desavarsita, a-si varsa sangele sau pentru Domnul.
Fericit cel care nu se indestuleaza cu viata lumii acesteia, care din cele dumnezeiesti si-a facut cugetarea lui; fericit cela ce pe pamant s-a facut ca un inger, asemenea serafimilor, avandu-si curat cugetul sau totdeauna. Fericit este acela ce, avand in minte ziua judecatii, se sarguieste spre vindecarea ranilor sufletului sau, prin lacrimi. Fericit esle cela ce totdeauna este eliberat, intru Domnul, de toate cele pamantesti si vremelnicele lucruri ale veacului acestuia. Fericit este cela ce inainte sporeste prin faptele calugariei si prin infranare. Fericit este cela ce are porunca cea infricosatoare, spre paza buzelor sale. Fericit este cela ce a urat pacatele si a facut fapte bune. Fericit este cela ce, intru cele nevazute si intru cele vazute, pe singur unul Dumnezeu iubeste si toata zidirea Lui. Fericit este cela ce s-a facut ca un nor, cu totul in lacrimi, stingandu-si focul poftelor trupesti. Fericit este cela ce si-a vandut toate averile sale si si-a agonisit pe Unul Hristos, Margaritarul ceresc. A Caruia este slava, acum si pururea si in vecii vecilor! Amin.
Cugetare
Cu mare
dificultate şi cu încă şi mai mari osteneli şi jertfe s-a cernut grâul
adevărului Bisericii, lăsând în sita focului neghinele şi pleava
ereziilor.
Ereticii întotdeauna au uzat de mijloacele cele mai joase şi de persoanele cele mai mediocre când au vrut să submineze Ortodoxia.
Arhimandritul Eutihie de la
Constantinopol şi Dioscor, patriarhul Alexandriei, care au răspândit
învăţătura cea eretică conform căreia nu s-ar fi aflat două naturi în
Hristos, cea dumnezeiască şi cea omenească, ci doar una singură într-un
fel de amestec, şi l-a aflat ca aliat la curtea imperială pe obscurul
famen Hrisafie. Cu aceştia în ascuns era aliată şi împărăteasa Eudoxia. Patriarhul Flavian a stat ca un leu în apărarea Ortodoxiei,
în această sfântă luptă el fiind sprijinit de Pulheria, sora
împăratului. Eunucul Hrisafie a mers la Împăratul Teodosie cu cele mai
josnice şi mai murdare calomnii la adresa Patriarhului, ca astfel să
obţină de la împărat înlăturarea lui din scaun şi aducerea în loc a
ereticului Eutihie. Când această murdară manevră şi încă multele altele
au eşuat, ereticii au pus la cale nimic mai puţin decât uciderea lui
Flavian. La Sinodul ticălos de la Efes din
anul 431 Sfântul Flavian a fost bătut şi călcat în picioare atât de
sălbatic, încât după trei zile a şi murit. Dar criminalii eretici nu au
biruit cu aceasta. Căci până la urmă, la Sinodul al Patrulea
Ecumenic de la Calcedon (451), asupra lui Eutihie şi a lui Dioscor s-a
aruncat anatema. Famenul a fost alungat de la curte şi şi-a sfârşit
viaţa acoperit de batjocură şi de ruşine, împărăteasa Eudoxia a fost
alungată de la curtea imperială şi surghiunită în Palestina, iar Flavian
patriarhul şi cinstita Pulheria, sora împăratului, au fost proclmaţi
sfinţi de către Sfânta Biserică. Astfel Sfânta Credinţă Ortodoxă a
biruit.
Luare aminte
Să luăm aminte la Stăpânul Hristos, Cel Care S-a aflat printre farisei şi cărturari:
- La cum nu a cruţat nici o osteneală pentru a-i ridica pe farisei şi cărturari şi a-i mântui, iar ei nu au cruţat nici o osteneală pentru a-L alunga şi a-L ucide;
- La cum a dorit El să le îndrepte toate cugetele şi cuvintele, iar ei nu au dorit decât să I le răstălmăcescă cu totul pe ale Lui;
- La cât de trist a fost El că nu-i poate deloc învia şi la cât de trişti au fost ei că nu-L pot ucide.
Predică
Despre lupta neputincioşilor împotriva Atotputernicului – „Şi s-au sfătuit arhiereii ca şi pe Lazăr să-l omoare” (Ioan 12: 10).
Adică, ei s-au sfătuit mai întâi să-L ucidă pe Ziditor, iar apoi să ucidă şi zidirea Lui. Căci Lazăr era lucrarea lui Hristos. Căci
ce folos vom avea, îşi ziceau nelegiuiţii, dacă-L vom ucide pe
Făcătorul de minuni, dar vom lăsa să trăiască dovada vie a celor mai
mari minuni ale Lui? Se gândeau că dacă ar lăsa să trăiască dovadă, atunci poporul i-ar ucide pe ei ca pe nişte răufăcători.
Cu toate acestea, s-a întâmplat că şi de
L-au ucis pe Hristos, pe Lazăr nu l-au mai nimerit. Şi apoi? Apoi ei şi
cei de un fel cu dânşii au ucis mai departe zeci de Apostoli ai Săi,
nemainimerind să ucidă şi multe alte sute. După care au omorât mii de
mărturisitori, dar sute de mii de mărturisitori nu au mai reuşit să-i
ucidă. Nu s-au lăsat, şi au omorât pe mai departe sute de mii, dar au
ratat milioane.
În sfârşit,
au văzut clar că pe la spatele lor, chiar cei ucişi înviau ca iarba
cosită iar cei făcuţi ţintele uciderii în faţa executorilor creşteau ca
iarba semănată. Zadarnic le-a grăit înţeleptul Gamaliel „Dacă este de la Dumnezeu, nu veţi putea să-i nimiciţi” (Fapte 5: 39).
Cei care îndrăznesc să se ridice luptători împotriva lui Dumnezeu de-a lungul veacurilor zadarnic se căznesc să-şi încordeze neputinţa şi să secere la pământ recolta lui Dumnezeu. Căci cu cât o seceră mai mult, cu atât mai bogată creşte ea.
O, nebunilor luptători împotriva lui
Hristos, cei care aţi fost şi care sunteţi! Satârul vostru se repede din
cetatea lui Hristos şi nu loveşte decât în propriile voastre şoproane,
prefăcându-le în praf şi cenuşă! De-a lungul veacurilor, aţi avut cu voi
mulţime de aliaţi: în afară de însuşi Satan, cu voi au fost mulţimi de
eretici, închinători la idoli, fanatici, descântători, vrăjitori, regi
depravaţi, miliardari, tirani şi păcătoşi înecaţi în nesimţirea
păcatului. Şi totuşi aţi fost bătuţi cu desăvârşire şi încă veţi mai fi
şi aliaţii şi tovarăşii voştri împreună cu voi, până la sfârşitul
veacurilor.
Pentru aceasta Ţie, o, Atotputernice Doamne, se cuvine slava, închinăciunea şi mulţumirea în veci, Amin!