joi, 10 februarie 2022

11 februarie – Sf. Mc. Vlasie (ocrotitorul și tămăduitorul animalelor domestice; vindecător al bolilor de gât ), Sf. Mc. Gheorghe din Kratovo; Sf. Împ.Teodora

 



 

 

 

  • Pomenirea Sfântului Sfinţit Mucenic Vlasiesf_mc_vlasie

Sfântul Vlasie s-a născut în provincia Capadociei. Încă din copilărie el era temător de Dumnezeu şi blând. Pentru aceste virtuţi, a fost ales episcop al cetăţii Sevastia (din Armenia). Vlasie a fost un mare luminător al vieţii creştineşti în această cetate păgână. La vremea unor grele prigoniri ale creştinilor, Sfântul Vlasie a stat în mijlocul turmei sale, întărind-o şi cercetând pe toţi mucenicii lui Hristos de prin închisori, între care se afla şi slăvitul Eustratie. Când aproape toţi creştinii din Sevastia au fost fie ucişi, fie s-au ascuns de frica prigoanelor, bătrânul Vlasie s-a retras în Muntele Argheos şi s-a sălăşluit acolo într-o peşteră. Fiarele îl simţeau că este sfânt şi se adunau în jurul lui, iar el le mângâia. Dar prigonitorii l-au aflat pe sfânt în locul lui îndepărtat şi l-au târât la judecată. Pe drum, Sfântul Vlasie a vindecat un tânăr căruia i se oprise un os în gât. La rugămintea unei văduve care plângea şi-l ruga cu lacrimi să facă rugăciune ca să-şi afle porcul ei pe care îl răpise un lup, Sfântul porunci cu rugăciunea lupului să ducă porcul înapoi ceea ce se şi făcu. Siniştrii judecători îl torturară bestial pe Sfântul Vlasie: cu biciuiri şi cu ruperea cărnii trupului cu dinţi de fier. Dar prin tăria credinţei lui în Hristos, Sfântul Vlasie, chiar din mijlocul acestor chinuri, aduse pe mulţi păgâni la Hristos. Şapte femei şi doi copii fură aruncaţi după aceea să zacă în temniţă alături de el. Femeile au fost ucise mai întâi prin tăierea capului, apoi fură decapitaţi şi Sfântul Vlasie cu cei doi copii. Sfântul Vlasie a luat mucenicia pentru Hristos la anul 316. Oamenii se roagă Sfântului Vlasie pentru sănătatea animalelor din gospodărie şi păzirea lor de răpirea de către fiarele sălbatice, în apus el mai este chemat în ajutor şi pentru toate bolile de gât.
• Pomenirea Sfântului Mucenic Gheorghe din Kratovosf_mc_gheorghe_kratovo
Gheorghe era de neam sârb, din oraşul Kratovo. El era lucrător în argint de meserie, iar în inimă şi cuget era creştin credincios şi evlavios. Gheorghe avea optsprezece ani când turcii au încercat să-l facă să treacă la islam. Gheorghe a rămas însă tare ca diamantul. Turcii l-au schingiuit în multe feluri iar la sfârşit l-au ars pe rug. El a murit pentru frumoasa credinţă creştină în ziua de 11 februarie 1515, în oraşul Sofia din Bulgaria, în timpul domniei Sultanului Selim şi s-a mutat la locaşurile cereşti unde se bucură de slava cea nepieritoare.
• Pomenirea Sfintei Teodorasf_teodora
Teodora a fost împărăteasă, soţia răului Împărat Teofil, luptătorul împotriva icoanelor. După moartea lui Teofil, Teodora a luat comanda Imperiului, domnind împreună cu fiul ei, Mihail al III-lea. La Sinodul din Constantinopol din anul 842 după Hristos, ea a restabilit cultul cinstirii sfintelor icoane. Cu această ocazie s-a instituit Sărbătoarea Duminicii Ortodoxiei, care este prima Duminică din Sfântul şi Marele Post. Această sfântă şi merituoasă femeie creştină, cinstitoare a Sfintei Biserici Ortodoxe, şi-a dat sufletul în mâna lui Dumnezeu în ziua de 11 februarie a anului 867 după Hristos. Acele zile de izbândă a ortodoxiei asupra tuturor ereziilor au fost timpul când, prin minunata purtare de grijă a lui Dumnezeu, Sfinţii Chiril şi Metodie au fost trimişi ca misionari creştini la popoarele slave.

Sinaxar 11 Februarie

În această lună, ziua a unsprezecea, pomenirea sfântului sfinţitului mucenic Vlasie, episcopul Sevastiei.
Sfântul Sfintitul Mucenic VlasieSfântul sfinţit mucenic Vlasie a trăit pe vremea împăratului Liciniu. Era episcopul Sevastiei şi locuia într-una din peşterile muntelui. Fiarele sălbatice se îmblânziseră prin binecuvântarea sfântului, încât se apropiau cu toate de mâinile lui. Pentru că se pricepea şi la meşteşugul doctoricesc, făcea multe tămăduiri, primind de la Dumnezeu darul de a face minuni. Fiind însă prins, a fost adus la ighemonul Agricolau şi mărturisind înaintea lui numele lui Hristos, a fost chinuit cumplit si apoi a fost închis în temniţă. Şi cum şapte femei mergeau pe urmele lui, li s-au tăiat capetele, fiindcă şi ele au mărturisit că Hristos este Dumnezeu adevărat. Pe sfântul Vlasie l-au aruncat apoi în adâncul unui lac ce se afla acolo, de unde, prin dumnezeieştii îngeri, a fost scos la uscat nevătămat. Pentru aceasta i s-a tăiat capul, împreună cu doi prunci ce erau în temniţă cu el. Se zice că el a fost acela ce fusese pus epitrop de marele mucenic Eustratiu, în timpul pătimirii sale muceniceşti. Acest lucru s-a găsit zugrăvit pe o veche ţesătură, unde sfântul Vlasie este înfăţişat stând în mijlocul a cinci mucenici, lângă sfântul Eustratiu şi primind din mâinile lui cartea rânduielii lui ca epitrop. Pomenirea lui se face în bisericuţa ridicată în cinstea muceniciei sale, care se găseşte aproape de biserica sfântului Filip, în Meltiada.
Tot în această zi, pomenirea sfinţilor doi prunci care au pătimit împreună cu sfântul Vlasie şi a celor şapte femei, care de sabie s-au săvârşit.
Tot în această zi, aflarea moaştelor sfântului prooroc Zaharia, tatăl sfântului Ioan Botezătorul
Tot în această zi, pomenirea împărătesei Teodora, sprijinitoarea Ortodoxiei.
Sfanta imparateasa TeodoraTeodora a fost soţia împăratului Teofil, sfărâmătorul de icoane, dar ea nu a fost ca bărbatul ei eretică, ci ortodoxă. Teofil izgonise pe sfântul Metodiu, patriarhul Constantinopolului şi în locul lui pusese pe un oarecare Ioan Lecanomatul, şi arsese sfintele icoane. Dar Teodora cu toate că pe faţă nu cuteza să se închine sfintelor icoane, le avea totuşi ascunse în cămara aşternutului ei, şi în toate nopţile făcea rugăciuni către Dumnezeu ca să facă milă şi să se îndure de ortodocşi. Ea a născut un fiu Mihail, pe care l-a învăţat credinţa ortodoxă. După moartea bărbatului ei, a chemat din exil pe sfântul Metodiu şi a adunat sfântul sinod, care a anatemizat pe sfărâmătorii de icoane, pe Ioan l-a scos din scaun şi a readus în Biserică sfintele icoane. După aceea a răposat lăsând împărăţia fiului ei Mihail.
Tot în această zi, sfântul noul mucenic Gheorghe robul, care a suferit mucenicia prin foc în cetatea Sofia, la anul 1515.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Cântare de laudă la cinstirea sfintelor icoane
Cui te închini tu, creştine,
Când înaintea icoanelor te pleci
Şi cu evlavie le săruţi?
Înaintea Unului Domn Dumnezeu
Făcătorul a toate mă închin,
Cu tot sufletul, cu toată inima, şi cu tot cugetul meu.
Căci muritor sunt şi pe El în această viaţă
Nu sunt vrednic să-L văd,
De aceea sfintei icoane care pe El îl închipuie
Mă închin.
Pe cine cinsteşti tu cu atâta evlavie, creştine,
Când icoana o săruţi?
Pe Însuşi Domnul şi Mântuitorul meu,
Căruia cu evlavie picioarele şi mâinile I le sărut.
Cum şi pe ale sfinţilor îngeri şi ale Maicii lui Dumnezeu,
Şi ale tuturor sfinţilor.
Căci muritor sunt şi cu neputinţă îmi este
În această viaţă eu aievea să-i văd,
De aceea sfintele lor icoane
Eu cu dragoste le cinstesc,
Spre mântuirea sufletului meu.
Cugetare
Materia în sine nu este rea, aşa cum cu răutate au cugetat ereticii manihei şi unii filozofi. Nu numai că materia nu este rea, dar materia nici nu este singurul canal prin care se propagă răul; ci în măsura în care materia este un canal, adică un mijloc de propagare a binelui sau a răului, aşa este şi spiritul.
Lucrurile materiale sunt triste şi uneori chiar înspăimântătoare doar din cauza păcatelor omului, materia în sine însă nu este păcătoasă.
Căci dacă ar fi fost aşa, ar mai fi instituit Mântuitorul Taina Sfintei Împărtăşiri cu pâine şi cu vin? Şi ar mai fi numit El pâinea însuşi Trupul Său, iar vinul, însuşi Sângele Său? Dacă materia ar fi în sine rea, cum s-ar mai putea boteza atunci oamenii cu apă? Cum ar mai fi poruncit Sfântul Apostol Iacov ca bolnavul să fie uns cu untdelemn? Cum ar mai rămâne Sfânta Aghiazmă nestricată şi cum şi-ar mai păstra ea puterile vindecătoare? Cum ar mai avea atunci putere Sfânta Cruce a lui Hristos? Cum ar mai fi transmis chiar veşmântul Lui puterea care a vindecat-o pe femeia cu scurgere de sânge? Cum ar mai putea face sfintele moaşte ale sfinţilor şi sfintele icoane atâtea minuni nenumărate şi atâta bine oamenilor, minuni şi bine care vin din chiar Împărăţia Harului? Prin urmare, cum li s-ar putea face atâta bine oamenilor prin ceva rău? Nu, fraţilor. Materia niciodată nu este rea în sau prin sine.
Luna februarie in 11 zile: pomenirea Sfantului, sfintitului Mucenic Vlasie, episcopul Sevastiei (+316).
         Acesta a trait pe vremea imparatului Licinius (308-321) si era din Sevastia Capadochiei. Puternic in credinta, fara prihana in viata sa si plin de fapte bune fiind el, oamenii  binecredinciosi ai cetatii s-au sarguit si l-au pus episcop si conducea bine turma lui Hristos, cu intelepciune si cu bunatate si cu darul tamaduirii, pe care il primise de la Dumnezeu.
         Deci, Sfantul Vlasie, precum faceau pe atunci, multi sfinti, ca nu se dadeau la osandire fara voia lui Dumnezeu, petrecea ascuns in una din pesterile unui munte, numit Argheos, si imblanzise fiarele slabatice, de le prindea cu mainile. Si aici, in post si in linistea cea desavarsita, inalta necontenit rugaciuni catre Dumnezeu.
         Si, fiind descoperit de niste vanatori, a fost parat la dregatorul cetatii, Agricola, care a poruncit ca sa fie prinsi toti crestinii ascunsi si sa-i aduca la el. Si, marturisind Sfantul pe Hristos, inaintea dregatorului, a fost batut cumplit cu toiege, intins pe stalp si strujit. Si, fiind aruncat in temnita, a gasit acolo sapte femei crestine si doi copii, care, vazandu-l plin peste tot de sange, cu si mai multa ravna slaveau pe Hristos. Deci, vazand taria lor in credinta, ca marturiseau pe Hristos, Dumnezeu adevarat, desi indurau chinuri grele, dregatorul a poruncit sa li se taie capetele si femeilor si copiilor si Sfantului episcop Vlasie. Si asa au primit toti, de la Hristos, cununa muceniciei.

Intru aceasta zi, cuvant despre un om, ce dezgropa mortii si care, s-a mantuit, apoi, prin pocainta.
         Spunea Ioan, egumenul de la manastirea Gigant, care este in Ierusalim: „A venit la mine un oarecare tanar, zicand: Pentru Dumnezeu, primeste-ma pe mine, ca vreau sa ma pocaiesc. Si aceasta o spunea cu multe lacrimi, iar eu, vazandu-l pe el foarte umilit, i-am grait lui: Cum ai ajuns la atata smerenie? Spune-mi mie, fiule, pricina; si Dumnezeu iti va ajuta tie. Iar acesta a zis: Cu adevarat, parinte, sunt foarte pacatos. Iar eu am zis: Multe sunt, fiule, si in multe feluri, pacatele si, asemenea, multe sunt si in multe chipuri, ajutorarile. Dar, de voiesti sa afli vindecare, spune-mi mie, cu adevarat, marturisirea ta, ca si eu sa-ti dau tie tamaduirea cea potrivita. Si, ca sa nu-ti spun tie mai multe numai aceasta sa stii, ca, precum la bolile cele trupesti, multe feluri de tamaduiri sunt asa si la patimile sufletului, multe sunt vindecarile. Iar el, suspinand mult, cu lacrimi se batea in piept, topindu-se de supararea inimii, si nu putea sa graiasca nimic. Deci, vazandu-l pe el intru asemenea umilinta i-am zis: Fiule, asculta-ma pe mine si-mi spune ce ai facut, ca poate Dumnezeul nostru iti va da tie, prin mine, tamaduire, ca El, prin multa Lui iubire de oameni, toate le-a facut pentru a noastra mantuire. Cu vamesii, impreuna a locuit, si de la desfranati nu si-a intors fata, pe talhar l-a primit si prieten pacatosilor s-a facut. Apoi, pe tine, acela ce te intorci la pocainta, oare nu te va primi in bratele Sale? Ca nu vrea moartea pacatosului, ci ii asteapta intoarcerea, ca sa fie viu.
         Atunci, cuprins fiind de mare amaraciune, a inceput a-mi spune mie: Eu, parinte sfinte, de toate pacatele sunt plin, nevrednic fiind in fata cerului si pamantului. Ca, fiind eu in cetatea mea, am auzit ca a murit o fecioara, fiica a mai marelui cetatii si a ingropat-o in haine de mult pret, in afara de cetate. Iar eu, auzind aceasta, din obiceiul cel rau, m-am dus noaptea la mormant si, intrand intr-insul, am inceput a o dezbraca pe ea. Si am dezbracat-o de toate, nici camasa ce de in lasandu-i. Si voiam acum sa ies din groapa. Iar ea, ridicandu-se m-a apucat cu stanga de mana mea cea dreapta si mi-a zis mie: Omule, dar in asa hal ti-a placut tie a ma dezgoli pe mine? Dar nu te-ai temut de Dumnezeu? Nu te-ai infricosat de dreapta judecata ce va sa fie si de rasplatirea cea dupa fapte? Nu ti-e rusine de firea cea de obste? Si, crestin fiind tu, asa ai voit ca sa stau inaintea lui Hristos? Au nu esti nascut din femeie? Au n-o ocarasti astfel si pe maica ta impreuna cu tine? Si ce raspuns, ticalosule om, vei da, pentru mine, lui Dumnezeu, in ziua judecatii, caci, cat am fost vie, om strain n-a vazut goliciunea mea, iar tu, moarta si dupa ingropare fiind eu, m-ai dezbracat si tot trupul meu gol l-ai vazut? Om nenorocit ce esti! Cu ce fel de inima si cu ce fel de maini vei primi Sfantul si de viata facatorul Trup si cinstitul Sange al lui Hristos, Domnul?
         Iar eu, daca am vazut si am auzit acestea, de spaima mare am fost cuprins, si tremurand, abia i-am grait eu: Slobozeste-ma, ca dupa aceasta nu voi mai face asa. Iar ea mi-a zis mie: Cu adevarat, nu va fi asa, ca ai intrat aici cum ai voit, dar nu vei iesi de aici, asa cum ai voi, ci mormantul acesta, de obste, ne va fi noua. Si sa nu socotesti ca degraba vei muri, ci in multe zile, muncindu-te, iti vei da sufletul tau. Iar eu m-am rugat ei cu lacrimi si cu suspinuri amare ca sa ma slobozeasca si m-am jurat ei, pe Atottiitorul Dumnezeu, ca nu voi mai face unele ca acestea, lucruri fara de lege si, rugandu-ma, multe lacrimi am varsat. Deci, raspunzand, mi-a zis mie: De voiesti sa scapi de primejdia aceasta si sa fii viu, sa-mi dai fagaduinta ca, daca te voi slobozi, nu numai de aceste ticaloase pacate te vei curata, ci si de lume inca te vei lepada si te vei face calugar si, pocaindu-te de cele ce ai gresit, vei sluji lui Hristos. Iar eu m-am jurat, zicand: Asa ma jur, pe Dumnezeu, Cel ce-mi va lua sufletul meu, ca din ceasul acesta nu ma voi duce la casa mea, ci, de aici, ma voi duce la manastire. Atunci, mi-a zis mie fecioara: Imbraca-ma pe mine, precum m-ai aflat. Si, imbracand-o eu, iarasi, culcandu-se, a adormit.
         Deci, eu acestea auzindu-le de la acel tanar si invatandu-l pe el cele despre pocainta, l-am tuns pe el si l-am imbracat in chipul cel calugaresc. Si l-am incuiat pe el intr-o pestera si, mult laudand pe Domnul Dumnezeu, se nevoia pentru sufletul sau. Si, a luat adeverire si incredintare de la Dumnezeu, ca i s-au iertat pacatele. Si, inbolnavindu-se, s-a mutat la Dumnezeu, intru viata vesnica.” Dumnezeului nostru, slava! Amin.
 
Luare aminte
Să luăm aminte la Stăpânul Hristos, Bunul Neguţător, Care a venit în această lume ca să negustorească, dând şi luând:
  • ca să-şi dea osteneala Sa spre a aduna roadele bogate ale bucuriei acestei osteneli;
  • ca să Se dea pe Sine la umiliri, la scuipări, la loviri, la răniri, la împungeri, la răstignire, spre a deschide larg oştilor credincioşilor Săi uşile slavei celei cereşti;
  • ca să-Şi dea Trupul, spre a mântui multe suflete aflate printre mulţimile de popoare.
Predică
Despre judecata după trup şi judecata după duh – „Voi judecaţi după trup”  (Ioan 8: 15).
Aşa le-a spus Atotştiutorul Stăpân răilor evrei: „Voi judecaţi după trup”. Căci ei prinseseră o femeie săvârşind adulter şi voiau să o omoare cu pietre din cauza păcatului ei cu trupul. Dar Stăpânul s-a uitat la sufletul femeii şi a văzut că el încă mai poate fi mântuit şi schimbat şi a adus-o la pocăinţă şi apoi i-a dat drumul. Căci şi de săvârşise fapta adulterului, totuşi sufletul ei nu era cu totul adulter. Pe când fariseii pururea erau adulteri cu inima şi ştiau cu viclenie să ascundă acest păcat, să nu-l condamne, ci să condamne numai adulterul cu fapta, şi numai atunci când cei care îl comiteau erau prinşi în fapt.
Oamenii duhovniceşti judecă după duh, iar oamenii trupeşti, după trup.
Chiar şi astăzi, evreii, pedepsiţi şi împrăştiaţi printre celelalte neamuri, tot aşa judecă, după trup. Căci ei nu vor să fie duhovniceşti şi să judece duhovniceşte, după duh, ci doar exterior, după Legea scrisă pe hârtie sau în natură. Căci, dacă ei ar fi învăţat să judece faptele după duh, ei L-ar fi recunoscut imediat pe Stăpânul Iisus că este Mesia şi Mântuitorul. Să fim deci cu băgare de seamă, fraţi creştini, să nu judecăm după trup.
Să ne păzim a judeca prea degrabă pe acela care din nebăgare de seamă cade în păcat, ori a lăuda prea degrabă pe acela care cu fapta îndemânatic este să nu păcătuiască înaintea oamenilor, dar care cu inima zace în iadul păcatelor. Să ne păzim de greşeală, să nu cumva să judecăm oamenii şi lucrurile după impresiile simţurilor noastre, ci să ne străduim a judeca lucrurile duhovniceşte, adică prin Duhul.
Căci iată suntem fii ai Duhului şi ai Luminii, căci cu toţii suntem botezaţi.
O, Stăpâne Iisuse Hristoase, învaţă-ne pe noi şi călăuzeşte-ne pe noi să nu judecăm niciodată după trup, ci pururea după duh. Căci Ţie se cuvine toată slava şi mulţumirea în veci, Amin!