Despre ingeri, Biserica invata ca ei sunt "duhuri slujitoare" (Evrei,1,14), adica fiinte fara de trupuri, slugi credincioase lui Dumnezeu si totodata prieteni si ocrotitori ai nostri, pusi de Dumnezeu, pe drumul anevoios de la leagan, la patria noastra cereasca, la "Cerul nou si pamantul nou" ce vor sa fie. Asadar, daca ingerii se arata sub forme vazute, nu-i asta firea lor cea adevarata, forma vazuta este un chip de imprumut, ei sunt "lumea nevazuta", "cerul".
Dupa descoperirile Sfintei Scripturi si dupa marturisirile Sfintilor, ingerii iubesc pe Dumnezeu, Il preamaresc si-I implinesc voia Lui in conducerea lumilor, imparatiilor, a popoarelor, a oamenilor. Ca slujitori, ingerii sunt uneori implinitori ai pedepselor lui Dumnezeu, cum a fost focul peste Sodoma sau pedepselor peste Egipt. Dar, in mod statornic, ingerii slujesc la apararea si calauzirea oamenilor. Ei duc rugaciunile noastre la Dumnezeu, ei ocrotesc pe cei drepti: pe Lot de foc, pe Ilie de Ahab, pe cei trei tineri in cuptorul din Babilon, pe Apostolul Petru de Irod. Ei vestesc faptele mari ale mantuirii: Nasterea Domnului, suferinta din Ghetsimani, Invierea Domnului, a doua Lui venire. Ingerii pazitori sfatuiesc de bine pe oameni prin glasul constiintei: tot ce este in noi bun, curat, luminat, orice gand frumos, orice miscare buna a inimii, rugaciunea, pocainta, faptele bune, toate acestea se nasc in noi si se infaptuiesc din indemnul ingerului pazitor.
La inceput, toti ingerii au fost facuti de Dumnezeu buni, stralucind de frumuseti, de intelepciune si de tot felul de daruri. Dar, Stapanul Cerului si al pamantului i-a supus unei incercari prin care ingerii, cu voie libera, sa-si dovedeasca ascultarea. Incercarea aceasta s-a petrecut inainte de facerea lumii. Si, in aceasta incercare, o parte din ingeri, in frunte cu Lucifer, cel mai frumos si cel mai inzestrat dintre ei, s-a razvratit impotriva Ziditorului sau, zicand: "Pune-voi scaunul meu deasupra norilor si voi fi asemenea cu Cel Preainalt". Si ametit de mandrie, n-a vrut sa mai asculte de Dumnezeu.
Despre caderea lui Lucifer si a ingerilor lui, Scriptura ne vorbeste asa: "Si s-a facut razboi in cer: Mihail, si ingerii lui, au pornit razboi cu balaurul. Si se razboia si balaurul si ingerii lui si n-a izbutit el, nici nu s-a mai gasit pentru ei loc in cer. Si a fost aruncat balaurul cel mare, sarpele cel de demult, care se cheama satana, diavolul cel ce insala pe toata lumea, pe pamant si ingerii lui au fost aruncati cu el" (Apoc.,12,7-9). Si asa a cazut Lucifer din cinstea de arhanghel, precum graieste Domnul: "Am vazut pe satana ca un fulger cazand din cer" (Luca,10,18). Si asemenea cu el si ceata de ingeri ce era sub dansul, inaltandu-se, a cazut si demonii, luptatori impotriva mantuirii noastre s-au facut.
Dar Arhanghelul Mihail, de-a pururi laudatul, pazind ca o sluga credincioasa, "credinta catre Stapanul sau, s-a aratat adevarata capetenie peste cetele celor fara de trupuri". Ca, vazand cum a cazut vicleanul Lucifer, a laudat cu glas pe Domnul tuturor si a zis: "Sa luam aminte, noi, care suntem fapturi, ce a patimit Lucifer, cel ce era cu noi: cel ce era lumina, acum intuneric s-a facut. Ca cine este ca Dumnezeu? Mi-ca-El? Ca numele de Mihail asta insemneaza: "Cine este ca Dumnezeu".
Si asa s-a intocmit soborul, adica adunarea si unirea tuturor ingerilor credinciosi lui Dumnezeu, iar Mihail Arhanghelul a fost randuit de Atotputernicul Dumnezeu capetenie a ingerilor buni si mare folositor si de bine facator al mantuirii noastre si, luand chip vazut, s-a aratat multora, atat in Legea veche cat si in Legea noua.
Impreuna cu Sfantul Arhanghel Mihail serbam si astazi si pe preafrumosul si inveselitorul Arhanghel Gavriil, ca si acesta, luand chip vazut, multe faceri de bine a daruit neamului omenesc, aratate in amandoua Testamentele.
Asa, in proorocia lui Daniil, Gavriil este numele talmacitor al vedenie (Dan.,8,16). Asemenea, Gavriil arata lui Daniil intelesul celor saptezeci de saptamani de ani pana la venirea lui Mesia Hristos (Dan.,9,21-27). Dupa traditie, tot el, Gavriil, vesteste lui Ioachim si Ana ca din ei va sa se nasca Doamna, Stapana noastra, Maria, Nascatoarea de Dumnezeu.
In Legea noua, Gavriil descopera preotului Zaharia, nasterea lui Ioan, Botezatorul Domnului (Luca,1,19). Tot Gavriil anunta Fecioarei din Nazaret nasterea de la Duhul Sfant a Domnului Hristos, Mantuitorul lumii (Luca,1,28). Unii zic ca tot Arhanghelul Gavriil a fost ingerul in vesmant alb, care, pogorandu-se din cer, a rasturnat piatra de pe usa mormantului si a sezut deasupra ei, la ceasul Invierii Domnului. Si el a fost acela care, cel dintai, a dat Mironositelor vestea Invierii. Si, ca sa zicem mai cuprinzator, dumnezeiescul Gavriil a slujit la toata iconomia Intruparii Cuvantului lui Dumnezeu, din inceput si pana la sfarsit.
Pentru aceasta si Biserica lui Hristos a hotarat sa-l praznuiasca pe el, impreuna cu Arhanghelul Mihail, si sa cheme darul si ajutorul amandoura, rugandu-i ca, prin mijlocirea si rugamintele lor, in veacul de acum, sa aflam izbavire de rele, iar in cel ce va sa fie, sa ne invrednicim bucuriei si Imparatiei ceresti. Amin.
Sinaxar 8 Noiembrie
În această lună, în ziua a
opta, pomenirea Soborului mai-marilor Arhistrategi (arhangheli) Mihail
şi Gavriil (şi Rafail), şi al tuturor cereştilor puteri celor fără de
trup.
La adunarea celor 9 cete, Serafimii, Heruvimii, Scaunele, Domniile, Stapâniile, Începătoriile, Puterile, Arhanghelii şi Îngerii. Mihail, preaîncuviinţatul mai-marele peste cetele puterilor celor fără de trup, şi în Legea Veche şi în cea Nouă a arătat ce este harul Evangheliei, şi arată multe faceri de bine neamului omenesc. Că de vreme ce pizmaşul şi luptătorul mântuirii noastre, înălţându-se s-a mândrit împotriva Ziditorului său şi a zis: "Pune-voi scaunul meu deasupra norilor" şi lăudându-se că "voi fi asemenea cu Cel înalt", a căzut din cinstea de arhanghel, precum grăieşte Domnul ("Văzut-am, zice, pe satana, ca fulgerul din cer căzând"). Asemenea cu el şi ceata ce era sub el, înălţându-se, a căzut. Acest de-a-pururea lăudat, păzind ca o slugă credincioasă credinţa către Stăpânul şi arătând multă nevoinţă spre neamul nostru, a fost rânduit de Atotputernicul Dumnezeu ca să fie mai mare peste cetele înţelegătoare. Că văzând că a căzut vicleanul, a strâns cetele îngereşti şi a zis: "Să luăm aminte: Lăudat-au cu glas pe Domnul tuturor", ca şi cum ar fi zis: Să luăm aminte noi cei ce suntem zidiţi ce au pătimit cei ce erau cu noi, care până acum au fost lumină, şi acum s-au făcut întuneric.
Pentru aceasta o adunare ca aceasta s-a numit Soborul îngerilor, adică luarea aminte şi înţelegere şi unire. Acesta dar, marele folositor şi de bine-făcător mântuirii noastre, înmulţind şi întinzând spre mulţi multe faceri de bine mântuirii, s-a arătat la mulţi văzându-se. Că s-a arătat lui Avraam şi lui Lot la pustiirea şi pierderea Sodomei. Arătatu-s-a lui Iacov când fugea de fratele său. Mers-a înaintea taberei fiilor lui Israel, când se izbăveau şi au scăpat de robia şi de chinul egiptenilor. Arătatu-s-a lui Valaam, când mergea să blesteme pe Israel. Şi către Iosua al lui Navi a zis, când l-a întrebat: "Eu, Arhistrategul puterilor Domnului, acum am venit". Acesta a cufundat de tot şi râurile ce se revărsaseră de păgâni asupra aghesmei şi a locaşului de închinare. Se află şi altele multe ce se spun despre el în Sfânta Scriptură. Pentru aceasta şi noi, având pe acesta ajutor şi păzitor vieţii noastre, prăznuim astăzi preacinstitul lui praznic. Împreună cu Sfântul Arhanghel Mihail, prăznuim astăzi şi pe prea frumosul şi prea veselitorul Arhanghel Gavriil. Pentru că şi acesta multe faceri de bine a făcut neamului omenesc, atât în Legea Veche, cât şi în cea Nouă. Căci în proorocia lui Daniil se pomeneşte însuşi numele lui, când tâlcuieşte Daniil visul ce a văzut pentru împăraţii mezilor şi ai perşilor şi ai elinilor: "Gavriile, zice, fă-l pe acela (adică pe Daniil) să înţeleagă vedenia" (Daniil. 8, 16). Şi iarăşi acelaşi Gavriil a arătat aceluiaşi Daniil că după şaptezeci de săptămâni de ani, adică după patru sute nouăzeci şi şapte de ani, are să vină Hristos. "Şi iată, zice Gavriil, bărbatul pe care l-am fost văzut la începutul vedeniei zburând, s-a atins de mine ca în ceasul jertfei de seară. Şi m-a făcut să înţeleg şi celelalte" (Daniil 9, 21). Acesta este cel care a binevestit femeii lui Manoe că are să nască pe Samson. Acesta este cel care a binevestit lui Ioachim şi Annei că au să nască pe Doamna şi Stăpâna de Dumnezeu Născătoarea.
Iar în Legea Nouă, acesta a binevestit lui Zaharia, stând de-a dreapta altarului tămâierii, că va naşte pe marele Ioan înaintemergătorul. Acesta a hrănit şi pe pururea Fecioara Maria doisprezece ani înăuntru în Sfintele Sfintelor cu hrană cerească. Acesta însuşi, şi cine se îndoieşte? a binevestit Născătoarei de Dumnezeu că va naşte de la Duhul Sfânt pe Fiul şi Cuvântul lui Dumnezeu. Acesta s-a arătat lui Iosif în vis, precum zic mulţi, şi i-a zis să nu se teamă, ci să ia pe Mariam, femeia sa, că ce s-a zămislit într-însa este de la Duhul Sfânt. Acesta s-a arătat şi pastorilor şi le-a binevestit, că S-a născut Hristos Mântuitorul lumii. Acesta şi în vis a zis lui Iosif să ia pruncul şi pe Mama lui şi să fugă în Egipt. Şi iarăşi acesta însuşi i-a zis să se întoarcă în pământul lui Israel. Mulţi însă din sfinţiţii învăţători şi din scriitorii de cântări socotesc că dumnezeiescul Gavriil a fost şi îngerul cel îmbrăcat în veşmânt alb, care, pogorându-se din cer, a răsturnat piatra de pe uşa mormântului lui Iisus, Dătătorului de viaţă, şi a şezut deasupra ei. Şi el a fost cel care a binevestit mironosiţelor învierea Domnului. Şi ca să spunem mai cuprinzător, dumnezeiescul Gavriil a slujit la iconomia tainei întrupării Cuvântului lui Dumnezeu din început până în sfârşit.
Pentru aceasta şi Biserica lui Hristos îl prăznuieşte pe el, împreună cu Arhanghelul Mihail, şi cheamă harul şi ajutorul lui, rugându-i ca prin ajutorul şi rugăciunile lor, şi în veacul de acum să aflăm scăpare de rele, şi în cel ce va să fie să ne învrednicim de bucuria cerească şi de împărăţie. Amin.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Întru aceastã zi, arãtare a minunilor marelui Arhistrateg al lui Dumnezeu, Mihail si a celorlalti îngeri, cu arãtãri si minuni fãcute de ei, adunate pe scurt.
Multe si mari faceri de bine ale lui Dumnezeu s-au facut oamenilor prin ingerii lui Dumnezeu, pentru ca ei sunt pentru noi, mijlocitori, ajutatori si rugatori catre Dumnezeu. Iar Mihail, ca un mai mare peste ostile ceresti, ne izbaveste pe noi de toate primejdiile si necazurile, de boli si de pacate. Ca a fost pus intaiul peste ingeri, in locul lui Lucifer si lumina lui nu sufera sa o vada cel ce a cazut.
Iar pentru ceilalti ingeri, asa s-a zis in Scriptura. Cand Adam a fost inselat de satana si s-a izgonit din Rai si cu moarte s-a osandit si neamul omenesc de la dansul a inceput a se inmulti, incepand de atunci, ingerii au fost pusi de Dumnezeu de paza tuturor oamenilor, ca sa nu ramana ei fara de purtare de grija sa sa fie inselati de satana. Si de atunci, tot credinciosul isi are ingerul lui pazitor, iar necredinciosilor s-a pus un inger pazitor asupra fiecarei tari, precum si Moise a zis: "A pus hotare neamurilor dupa numarul ingerilor lui Dumnezeu".
De inger a fost luat si Enoh si a fost dus in Rai, ca, pana la a doua venire a Domnului pe pamant, sa nu vada moartea cea de obste a oamenilor. La fel si Noe celui drept, ingerul i-a vorbit de potop si l-a invatat pe el cum sa faca corabia, spre scaparea lui si a fiilor lui, ca sa ramana radacina de la Adam, cel intai zidit, si sa se inmulteasca neamul omenesc, asemenea si jivinile, toate cele fara numar neamuri de dobitoace si de fiare si de celelalte necuvantatoare, ca sa le pazeasca spre trebuinta oamenilor. Inger a fost si carmaciul corabiei in acele mari ape si vanturi. Dupa care i-a spus lui Noe cum sa scrie el despre jertfe.
Si lui Avraam de-a pururea ingerii i-au fost sprijinitori si ajutatori la razboi, cand a biruit pe imparatul Codorlamor, care avea cu sine trei sute de mii de ostasi, iar Avraam, numai trei sute optsprezece copii de casa, ca avea ajutor pe ingerii lui Dumnezeu. Si pe Moise ingerul l-a pus mai mare peste semintia lui Israel si multe minuni a facut cu dansul: pe israiliteni i-a trecut marea, pe Faraon l-a afundat, iar in pustiul Sinai minuni a facut.
Si in cetatea Ferza, Valac imparatul a chemat pe Valaam vrajitorul, zicandu-i sa blesteme pe israiliteni ca sa-i fie lui robi, iar ingerul l-a intampinat pe el in portile cetatii. Deci, catarul a vazut pe inger si a strivit pe piciorul lui Valaam. Apoi Valaam, vazand pe inger, i s-a rugat lui, zicand: "Nu ma pierde pe mine, stapane, ca iata, de acum nu ca sa blestem, ci ca sa binecuvantez pe Israel voi merge", precum a si fost. Iar cand a raposat Moise, atunci Mihail Arhanghelul i-a ingropat trupul sau. Iar dupa aceasta, cand Isus al lui Navi a inconjurat Ierihonul, intru care erau sapte imparati canaanei, dupa ce au cazut zidurile din temelii, atunci a vazut Iosuna pe Mihail stand ca un ostas intrarmat si i-a zis lui: "Al nostru esti, sau din potrivnicii nostri?" Si i-a zis Mihail lui: "Eu sunt voievodul ostirii puterilor ceresti si acum am venit spre ajutorul tau". Iar Iosua i s-a inchinat lui, zicand: "Ce poruncesti stapane, robului tau?" Iar voievodul ostirii Domnului i-a zis: "Scoate-ti incaltamintea din picioarele tale, ca locul pe care stai sfant este". Si a facut Iosua asa. Si a surpat Domnul toata puterea canaaneilor si a dat lui Israel pamantul acela, pe care l-a fagaduit Dumnezeu parintilor lor.
Insa, dupa aceea, intarindu-se madianitenii si robind pe israiliteni, s-a aratat ingerul lui Ghedeon si i-a zis: "Sa iei cu tine trei sute de ostasi si sa mergi impotriva imparatilor lui Madiam, Greb si Zebei", cu care erau o mie de mii de madiamiteni. Si a facut Ghedeon asa, insa a dat oamenilor sai felinare si faclii si au navalit asupra madiamitilor noaptea si din tulburarea ingereasca acestia s-au taiat intre ei si numai cei ce aveau felinare si erau cu Ghedeon, aceia au ramas vii.
Si iarasi s-a aratat ingerul lui Manoe si femeii lui, spunandu-le lor de nasterea lui Samson, care s-a razbunat asupra celor de alt neam si a vrajmasilor lui Israil. Inca si cand a iesit David la razboi cu Goliat si l-a lovit pe el cu prastia in frunte, iarasi ingerul Domnului l-a lovit pe Goliat de dinapoi si a cazut in branci. Ca daca David l-ar fi doborat pe el, apoi ar fi cazut cu fata in sus, iar nu cu fata in jos. Iarasi ingerul slujea minunat lui Ilie si bucate ii da lui din mainile sale. Iar in vremea lui Iezechia, a venit asupra Ierusalimului Senahrib, imparatul asirienilor si defaima pe Atottiitorul Dumnezeului lui Israil, iar Iezechia s-a rugat Atottiitorului si a trimis Dumnezeu pe ingerul Sau si a ucis ingerul Domnului o suta treizeci si cinci de mii din tabara asirienilor.
Si iarasi, intru acelasi Ierusalim, ingerul venea in tot anul si tulbura scaldatoarea Siloamului si multe tamaduiri facea. Multe inca Insusi Dumnezeu a facut, aratandu-se in chip de inger, precum s-a aratat si lui Avraam in trei fete si cu Iacov s-a luptat si la cei trei tineri din Babilon vapaia cuptorului in roua s-a schimbat. Si iarasi ingerul a izbavit pe Daniil in groapa de gura leilor. Iar pe Avacum, el l-a dus din Ierusalim in Babilon si pe acelasi Daniil cu hrana l-a hranit.
Ingerul iarasi a surpat pe Nabucodonosor imparatul, din cinstea imparateasca, pentru mandria lui, si din om in dobitoc cu chip strain l-a facut si sapte ani cu iarba si cu pamant s-a hranit, precum mai inainte Daniil ii zisese lui.
Deci vedeti, fratilor, cate faceri de bine a aratat Dumnezeu, pentru ingerii Sai, in Legea veche; apoi cu cat mai mult, in darul cel nou lucruri minunate a facut.
Asa, cand Hristos S-a sculat din groapa, ingerul a vestit mai intai femeilor, zicand: "Hristos a inviat, nu mai plangeti de acum". Ingerul si pe Petru l-a scos din temnita si legaturile lui Pavel le-a rupt si temnita a cutremurat-o. Ingerul Domnului a rapit pe Filip Apostolul de la ochii famenului si l-a adus pe el din Gaza la Azot. Ingerul s-a aratat si lui Corneliu sultasul, la al noualea ceas din zi, pe cand postea si se ruga lui Dumnezeu, cand i-a poruncit lui sa cheme la sine pe Apostolul Petru.
Ingerul a fost ajutator in razboi imparatului Constantin asupra paganului prigonitor Maxentiu si tot el a incredintat pe Constantin imparatul, aratandu-i lui crucea pe cer si zicandu-i: "Cu acest semn vei invinge pe vrajmasii tai". Ingerul a fost ajutator binecredinciosului imparat Iraclie asupra lui Cosroe paganul imparat persan. Iarasi, ingerii Domnului intaresc si pe Mucenici a grai impotriva paganilor imparati, la razboaie ajuta binecredinciosilor imparati si cuviosilor parinti pustinci le ajuta ca sa biruiasca mestesugurile diavolesti, Mucenicilor in chinuri le usureaza durerile si ranile si alte multe si de mirare minuni fac: cuptoarele ce ard cu foc se sting, gurile leilor si ale pardosilor le leaga si pe morti ii inviaza.
Ingerii sunt pazitori si slujitori placuti lui Dumnezeu, cuviosilor parinti si vietuitorilor in pustie: hrana acelora le aduc, fiind trimisi de Dumnezeu si le-o dau cu mainile lor, precum lui Pavel Tebeul si marelui Eftimie le-a inmultit painile si vinul si undelemnul. Si nu numai acestora, ci si la multi alti sfinti slujesc ingerii si multe si negraite minuni fac in veacul acesta. Pentru care pricina si Domnul Insusi zice, catre credinciosi: "Sa nu dispretuiti pe vreunul din acestia mici ca, zic voua, ca ingerii lor, in ceruri pururea vad fata Tatalui Meu, Care este in Ceruri" (Matei,18, 10).
Deci, Acestuia urmandu-I noi toti, sa laudam acest cinstit praznic al marelui Arhanghel al lui Dumnezeu Mihail, si, impreuna cu dansul, al tuturor ingerilor Domnului, care se trimit de El, spre slujba, Sfintilor, placutilor Lui si tuturor credinciosilor le aduc daruri de la Dansul. Pentru aceasta si soborul ce se praznuieste in ziua aceasta, soborul Sfantului Arhanghel Mihail se numeste
Întru aceastã zi, cuvânt despre Ioan Grãdinarul.
Deci, i s-a intamplat lui de s-a imbolnavit si-i putrezea un picior al lui si si-a dat argintul la doctori pentru vindecare, dar tamaduire n-a castigat. Iar, mai pe urma, a venit la dansul un doctor iscusit si i-a zis: "De nu-ti vei taia piciorul tau, apoi tot trupul tau va putrezi." Deci, s-a invoit ca sa-i taie piciorul. Iar, intr-acea noapte, si-a adus aminte si s-a pocait de relele ce a facut si, suspinand, plangea, zicand: "Adu-ti aminte, Doamne, de lucrurile mele cele dintai pe care le faceam, lucrand si le dam milostenie". Si, acestea zicand el, a stat inaintea lui Ingerul Domnului si i-a zis: "Unde sunt argintii tai, pe care i-ai adunat?" Atunci, dandu-si seama, a zis: "Gresit-am Doamne, iarta-ma pe mine si, de acum, nu voi mai face asa." Atunci Ingerul s-a atins de piciorul lui si indata s-a vindecat.
Iar dimineata, sculandu-se, s-a dus in gradina ca sa lucreze. Si a venit doctorul sa-i taie piciorul si a zis: "Unde este Ioan?" Si i-au spus lui: "De dimineata s-a dus la gradina sa". Iar doctorul, inspaimantandu-se, s-a dus la gradina si l-a vazut pe el sapand pamantul. Si a proslavit pe Dumnezeu, zicand: "Fericiti cei milostivi, ca aceia se vor milui de Dumnezeu".
Întru aceastã zi, cuvânt din Pateric.
Adu-ti aminte, iarasi, si de bunatatile cele randuite dreptilor si de indrazneala cea spre Dumnezeu Tatal si spre Hristosul Lui, a Ingerilor si a Arhanghelilor, a Stapaniilor si a tot norodul, adu-ti aminte de imparatie si de darurile ei, de bucurie si de desfatare. Pe amandoua aceste pomeniri sa le aduci intru tine, adica si cu pacatosii sa gandesti la plangere si la tanguire, si sa nu le uiti pe acestea, ca nu cumva si tu intru ele sa ajungi, dar si de bunatatile cele pastrate dreptilor te bucura si te veseleste. Si intru acestea, adica, a te desfata sa te sarguiesti, iar de acelea sa te departezi.
Vezi, dar, de acestea sa nu uiti niciodata, ori inlauntrul chiliei tale, ori aiurea altundeva, si de la pomenirea acestora sa nu-ti departezi mintea, ca, macar pentru acestea, sa scapi de gandurile cele spurcate si necurate. Dumnezeului nostru slava, acum si pururea si in vecii vecilor!" Amin.
• Pomenirea Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil şi a tuturor celor fără de trup şi cereşti Puteri
Îngerii lui Dumnezeu au fost cinstiţi de
oameni încă din vremurile vechi, de la început, însă adesea cinstirea
aceasta se prefăcea în închinare, după cum se scrie la Cartea a Patra a
Regilor. Ereticii au ţesut în totdeauna tot felul de fabule şi poveşti
în legătură cu îngerii. Unii dintre ei socoteau că îngerii sînt zei;
alţii, chiar dacă nu îi socoteau zei, îi numeau făcători ai lumii
văzute. Sinodul local al Sfinţilor Părinţi
de la Laodiceea (care s-a ţinut cu patru sau cinci ani mai înaintea
Sinodului întîi Ecumenic) a respins închinarea ca la idoli a îngerilor
şi a legiferat dreapta cinstire a lor prin formularea Canonului al
treizeci şi cincilea. Prăznuirea de astăzi, a Sfinţilor
Arhangheli şi a Tuturor celor Cereşti şi Netrupeşti Puteri s-a instituit
întru această zi din noiembrie în veacul al patrulea după Hristos, în
vremea cînd pe scaunul Romei celei vechi se afla Sfîntul Papă Silvestru,
iar la Alexandria Patriarh era Sfîntul Alexandru. Dar de ce tocmai în
luna noiembrie? Aceasta deoarece noiembrie
este luna a noua după luna martie, iar Martie este socotită luna în care
s-a zidit lumea. De asemenea, fiind a noua lună după martie, s-a ales
luna noiembrie deoarece ierarhiile îngereşti, în număr de nouă, au fost
cele dintîi zidite de Dumnezeu. Sfîntul Dionisie Areopagitul,
marele ucenic al Sfântului Apostol Pavel (cel care a fost răpit pînă la
al treilea cer), a descris aceste ierarhii cereşti în minunata lui carte
„Ierarhia Cerească”, după cum urmează: „Cea
dintîi este ceata Serafimilor celor cu şase aripi, urmează Heruvimii
cei cu ochi mulţi, apoi Scaunele de Dumnezeu-purtătoare, apoi Domniile,
Puterile, Stăpîniile, Începătoriile, Arhanghelii şi Îngerii. Voievodul
tuturor acestor puteri îngereşti este Sfîntul Arhanghel Mihail. Răsculîndu-se
Satan, îngerul Lucifer, cu minciună împotriva Dumnezeieştii Puteri şi
atrăgînd după sine mulţime mare de îngeri, atunci Arhanghelul Mihail a
fost acela care a stat în mijloc şi a strigat puterilor cereşti celor
credincioase: „Să stăm drepţi! Să stăm cu frică! Să luăm aminte!”.
La această poruncă, toate credincioasele oştiri îngereşti au strigat:
„Sfînt! Sfînt! Sfînt! Domnul Savaot! Plin este cerul şi pămîntul de
mărirea Lui!” Credincioşii să cerceteze Sfînta Scriptură şi să vadă în
ele locurile care se referă la Sfîntul Arhanghel Mihail (losua 5: 13 şi
Iuda l: 9) . Printre îngeri predomneşte
desăvîrşită unime de duh, minte şi iubire. Ierarhiile inferioare se află
în dragoste şi ascultare deplină faţă de cele superioare, şi toate
laolaltă faţă de Voia cea Sfînta a lui Dumnezeu. Fiecare neam, fiecare ţară, are propriul său înger păzitor, precum are şi fiecare dintre creştinii ortodocşi botezaţi. Noi
trebuie pururi să ţinem minte că toate faptele noastre, pînă la cele
mai mărunte, fie doar şi gîndite, pe faţă sau pe ascuns, nu pot fi
ascunse de la faţa îngerului nostru păzitor. La Ziua şi în ceasul
Înfricoşatei Judecăţi miriadele de ierarhii şi puteri cereşti se vor fi
strîns înaintea Tronului lui Dumnezeu şi fiecare gînd, cuvînt sau faptă
a fiecărui om de pe pămînt se va da pe faţă înaintea miilor de îngeri
şi a tuturor. Fie ca Domnul să ne acopere pe noi în ziua aceea, pentru
rugăciunile Sfîntului Arhanghel Mihail şi ale tuturor Puterilor Cereşti,
Amin!
Cântare de laudă la Sfântul Arhanghel Mihail şi la toate Netrupeştile şi Cereşti Puteri
O, Cereştilor Voievozi
Care asupra noastră pururi vegheaţi,
Acoperiţi-ne pre noi cu aripile voastre
Şi cu puterea voastră ne păziţi pre noi!
Într-armaţi cu-a Domnului putere
Şi cu a Lui slavă încununaţi.
Voi rotiţi săbii de foc
Cu care pe demoni în două tăiaţi.
Voi mai iuţi decît lumina sunteţi,
Pe creasta norilor păşiţi.
Acolo, pe norii văzduhului,
Voi bătălii daţi pentru Hristos.
Voi nicicînd obosiţi, nici odihnă cunoaşteţi,
Ci pururi, noapte şi zi,
Vegheaţi la a oamenilor mîntuire,
Şi deasupra multor, nenumărate lumi.
Puternice sînt oştirile voastre,
Virtuoase ale voastre legiuni!
Blînde sînt batalioanele voastre,
Cu ele nouă Domnul ne-a rînduit să ne-nfrăţim!
Voi Voievozi sînteţi ai puterii cereşti,
Noi vouă ne rugăm:
Duceţi-ne pre noi pe-a mîntuirii cale,
La Tronul Celui Preaînalt,
Care ne-a zidit din nimic.
Cugetare
Sfînta
Scriptură ne învaţă limpede şi dă mărturie de necontestat că
dumnezeieştile puteri cereşti comunică neîncetat cu lumea oamenilor.
Sfînta Scriptură şi Sfînta Tradiţie a Bisericii Ortodoxe ne descoperă
care sînt numele celor şapte sfinţi arhangheli, căpeteniile puterilor
cereşti. Ele sînt: Mihail, Gavriil, Rafail, Uriil, Salatiil, legudiil, şi Varahiil, cărora, uneori, li se adaugă şi numele lui Ieremiil.
„Mihail” în limba ebraică însemnează „Cine este ca Dumnezeu?” sau „Cine este egalul lui Dumnezeu?”.
Sfîntul Arhanghel Mihail este reprezentat
iconografic, încă din primele veacuri creştine, ca un voievod care în
mîna dreaptă poartă lancia cu care îl străpunge pe Satan, iar în stînga o
stîlpare verde de finic. În vîrful lanciei este reprezentată o panglică
de in şi semnul Sfintei Cruci, în roşu. Sfîntul Arhanghel Mihail este mai cu seamă cinstit ca păzitor al ortodoxiei credinţei şi ca luptător împotriva ereziilor.
„Gavriil” însemnează „Omul lui Dumnezeu” sau „Puterea lui Dumnezeu”.
El este
vestitorul şi descoperitorul tainelor dumnezeieşti, mai cu seamă al
tainei întrupării lui Dumnezeu şi a celorlalte sfinte taine care stau în
legătură cu ea. El este reprezentat iconografic astfel: în mîna
dreaptă el ţine o candelă în interiorul căreia se află o lumînare
aprinsă, iar în mîna stînga, o oglindă din piatră de jasp verde. Oglinda
semnifică taina ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu.
„Rafail” însemnează „Vindecarea lui Dumnezeu” sau „Domnul Vindecătorul” (Vezi Cartea lui Tobit: 3: 17, 12: 15).
Rafail este reprezentat iconografic ca
ducîndu-1 cu dreapta de mîna pe Tobit. Tobit este arătat ţinînd peştele
cel pescuit în Rîul Tigru – iar cu stînga ţinînd un vas medical din
alabastru.
„Uriil” însemnează „Focul lui Dumnezeu” sau „Lumina lui Dumnezeu” (III Esdra 3:1, 5: 20).
Iconografic el este reprezentat ţinînd o sabie întinsă contra persanilor cu mîna dreaptă, şi o limbă de foc în mîna stînga.
„Salatiil” însemnează „Mijlocitorul către Dumnezeu” (III Esdra 5: 16).
Iconografic el este reprezentat cu faţa şi privirea aplecată, cu mîinile la piept, în chip de rugăciune.
„Iegudiil” însemnează „Cel care îl preaslăveşte pe Dumnezeu”.
El este reprezentat iconografic cu o cunună de aur în mîna dreaptă, şi cu un bici cu trei cozi în mîna stînga.
„Varahiil” însemnează „Binecuvîntarea lui Dumnezeu”.
El este reprezentat ţinînd la piept un trandafir alb.
„Ieremiil” însemnează „Înălţarea lui Dumnezeu”
El este
cinstit ca cel care stîrneşte şi inspiră gîndurile şi cugetările
dumnezeieşti care îl înalţă şi îl apropie pe om de Domnul Dumnezeu (III Ezra 4: 36).
Luare aminte
Să luăm aminte la minunata înviere de morţi a lui Eutihie, lucrată de Sfîntul Apostol Pavel (Fapte 20):
- La cum Sfîntul Pavel a predicat pînă noaptea tîrziu într-o casă din Troa;
- La cum tînărul Eutihie, şezînd şi ascultînd din pragul ferestrei, dar adormind, a căzut de la catul al treilea şi a murit;
- La cum Pavel a coborît la el, 1-a îmbrăţişat, şi 1-a readus la viaţă.
Predică
Despre Hristos Care aduce la viaţă oamenii omorâţi de păcat – „Pe noi, cei care eram morţi prin greşelile noastre, ne-a făcut vii împreună cu Hristos” (Efeseni 2: 5).
Dumnezeu L-a înviat mai întîi pe Domnul
Hristos, Omul: pe El L-a înviat mai întîi din mormînt. Hristos este
Capul nostru. Astfel, spre a învia şi toate neamurile de credincioşi ce
aveau să fie după aceea, a trebuit ca mai întîi Dumnezeu să învie Capul.
Înviind Capul, se asigura şi învierea întregului trup, cu toate
mădularele lui. Prin urmare, Sfîntul Apostol Pavel grăieşte despre
învierea din morţi şi preaslăvire ca de un lucru încheiat, deja
de-săvîrşit. Cu adevărat, înviindu-L pe Domnul Hristos Dumnezeu ne-a
înviat şi pe noi împreună cu El: „Şi împreună cu El ne-a sculat şi
împreună ne-a aşezat întru ceruri, în Hristos lisus” (Efeseni 2: 6). Dumnezeu ne-a înviat pre noi, împreună cu Hristos Omul, pe noi cei care eram morţi prin păcat, ucişi de păcatele noastre.
Nu doar că ne-a învrednicit pre noi a fi înviaţi împreună cu Domnul
lisus Hristos, ci el ne-a şi aşezat împreună cu Domnul Cel înviat în
ceruri, învrednicindu-ne de aceeaşi cinste cu El în înălţimile
cerurilor, mai presus chiar decît puterile cereşti.
Fraţilor, Dumnezeu nu a venit pe pămînt din vreo raţiune măruntă şi neînsemnată, ci el a venit în scopul săvîrşirii unei lucrări colosale şi unice, mai măreaţă decît poate mintea gîndi.
Dacă vreun stăpînitor pămîntesc merge să
cerceteze locul naşterii sale, acea vizită cu siguranţă lasă urme multă
vreme după producerea ei. Iată că Domnul Dumnezeu însuşi, Împăratul
lisus Hristos a cercetat omenirea de El zidită pe pămînt, iar
binefacerile acestei cercetări se vor simţi pînă la sfîrşitul
veacurilor. Cercetarea aceasta nouă ne-a
adus viaţa în locul morţii, slava în locul ruşinii, apropierea de
Dumnezeu în locul înstrăinării faţă de El, şi binecuvîntarea în locul
blestemului. Cu alte cuvinte, faptul că Domnul Dumnezeu a
cercetat pămîntul cu Întruparea, Răstignirea, Învierea şi Înălţarea Lui
înseamnă că şi noi vom învia din morţi, că şi noi ne vom împărtăşi de a
Lui înălţare şi nepieritoare slavă, în ceruri, alături de El.
O, Stăpîne Doamne lisuse Hristoase,
noi Ţie îţi mulţumim! O, Stăpîne Doamne lisuse Hristoase, noi pre Tine
Te slăvim! Căci a Ta este toată slava şi mulţumirea în veci, Amin!