Cel mai cunoscut pustnic nevoitor în preajma Mănăstirii Tazlău, unul
dintre marii sfinţi ai neamului nostru românesc care a rămas în
conştiinţa poporului, este Sfântul Cuvios Chiriac, ostenitor în peştera
din muntele Măgura. Printr-o viaţă aleasă, închinată în întregime lui
Dumnezeu, petrecută în nevoinţă şi neîncetată rugăciune, Cuviosul
Chiriac s-a arătat un vas ales al Duhului Sfânt, numărându-se în
rândurile marilor nevoitori ai secolului al XVII-lea din Moldova.
S-a născut la începutul secolului al XVII-lea într-o familie de credincioşi din satul Mesteacăn. De mic copil, fiind luat de către părinţi la sfintele slujbe de la Mănăstirea Tazlău, a simţit că sufletul i se „întraripează cu dumnezeiescul dor”, drept pentru care, luând binecuvântare părintească, a intrat din fragedă tinereţe în obştea Mănăstirii Tazlău. A deprins viaţa monahicească în mănăstire, apoi a primit îngerescul chip al călugăriei. Aici el dă dovadă de multă dragoste şi râvnă duhovnicească, devenind un ales lucrător al smereniei întru ascultare, al rugăciunii neîncetate şi al postirii îndelungate. După puţină vreme a fost hirotonit fără voia lui, diacon şi preot, devenind apoi un iscusit povăţuitor de suflete. Dorul de o nevoinţă mai aspră îl face să se retragă în pustnicie într-o peşteră pe un munte din apro-pierea mănăstirii, numit Măgura Tazlăului, unde se osteneşte în privegheri de toată noaptea, răbdând şi biruind frigul cumplit şi ispitele diavoleşti. Dobândind darul rugăciunii curate, al vindecării bolilor şi al izgonirii demonilor, el devine foarte căutat de mulţimile de călugări şi credincioşi, dornici să se împărtăşească din sfinţenia vieţii sale. În acea perioadă de intensă propagandă calvină venită din Transilvania, el se constituie într-un adevărat apărător şi mărturisitor al dreptei credinţe, păstrând aprinsă flacăra Ortodoxiei în tot ţinutul Neamţului.
Prin acestea el s-a arătat următor dreptei credinţe a Sfinţilor Părinţi ai Bisericii şi râvnitor în a urma pilda vieţii lor.
Râvnind vieţii îmbunătăţite a nevoitorilor pentru Hristos, Cuviosul Chiriac a cercetat mănăstirile Moldovei, culegând cu hărnicie sfaturi ziditoare de suflet, deprinzând lepădarea de sine pentru a-I urma lui Hristos şi, mai ales, învăţând de la fiecare părinte întâlnit lucrarea cea plăcută a lui Dumnezeu: rugăciunea neîncetată. Fără îndoială, se ocupa şi cu citirea Scripturii şi a altor cărţi folositoare. Mânca doar o dată în zi, după apusul soarelui, iar noaptea o petrecea priveghind, aţipind doar două-trei ore pe un scaun, pentru odihna trupului. Astfel va stărui cuviosul fără odihnă în chemarea numelui preadulcelui Iisus, pentru a stinge toată patima trupului, învrednicindu-se de vederea luminii dumnezeieşti şi primind roua Duhului Sfânt. Făcând inima sa locaş neprihănit Mântuitorului Hristos, va fi binecuvântat întru adâncul ei cu mari bucurii şi mângâieri duhovniceşti, odihnindu-se cu lacrimile cele aducătoare de bucurie. Şi urcând în scurt timp pe treptele sfinţeniei, pe mulţi îi folosea cu vieţuirea sa aleasă, cu rugăciunea şi cu sfatul său, căci a fost binecuvântat de Dumnezeu cu darul discernerii gândurilor. Şi atât monahii, cât şi credincioşii de rând îl căutau, minunându-se de blândeţea şi înţelepciunea sa, şi pe mulţi a îndreptat pe calea cea dreaptă, risipind cursele vrăjmaşilor şi arătându-se făcător de minuni încă din timpul vieţii.
Faptele cele mai alese ale vieţii Cuviosului Chiriac de la Tazlău sunt: dragostea şi râvna duhovnicească, nevoinţa pustnicească, smerenia, desăvârşita ascultare, tăcerea, postirea îndelungată şi neîncetata rugăciune.
Trece la Domnul în jurul 1660, fiind înmormântat în pridvorul bisericii mănăstirii.
Încă din timpul vieţii, evlavia populară l-a consacrat drept sfânt, lucru adeverit şi de Sfântul Ierarh Dosoftei, Mitropolitul Moldovei, care l-a cunoscut şi, apoi, i-a sărutat moaştele, după cum însuşi mărturiseşte: „Apucat-am în zilele noastre părinţi înalţi la podvig (nevoinţă) şi plecaţi la smerenie adâncă: pe părintele Chiriac de la Bisericani şi pe Chiriac de la Tazlău”, iar în Patericul Sfinţilor moldo-români, din anul 1888 se scrie: „Asemenea, tot întru această vreme, s-a nevoit sihăstreşte şi alt preacuvios părinte Chiriac de la Schitul Tazlăul şi tare mult s-a luptat împotriva vrăjmaşilor celor nevăzuţi şi desăvârşit i-a biruit şi se prăznuieşte (la) decembrie 31 de zile”.
Una dintre mărturiile vieţuirii sale sfinte şi minunate este şi aceea că după moarte (1660), fiindu-i dezgropat trupul, după rânduiala strămoşească, a fost găsit nestricat. Din evlavie, trupul i-a fost împărţit, iar o parte ar fi rămas în mormântul său. Cu adâncă credinţă şi nădejde vin şi astăzi să se închine la sfintele sale moaşte călugări şi credincioşi de pretutindeni.
Cu ale lui sfinte rugăciuni, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi! Amin.
S-a născut la începutul secolului al XVII-lea într-o familie de credincioşi din satul Mesteacăn. De mic copil, fiind luat de către părinţi la sfintele slujbe de la Mănăstirea Tazlău, a simţit că sufletul i se „întraripează cu dumnezeiescul dor”, drept pentru care, luând binecuvântare părintească, a intrat din fragedă tinereţe în obştea Mănăstirii Tazlău. A deprins viaţa monahicească în mănăstire, apoi a primit îngerescul chip al călugăriei. Aici el dă dovadă de multă dragoste şi râvnă duhovnicească, devenind un ales lucrător al smereniei întru ascultare, al rugăciunii neîncetate şi al postirii îndelungate. După puţină vreme a fost hirotonit fără voia lui, diacon şi preot, devenind apoi un iscusit povăţuitor de suflete. Dorul de o nevoinţă mai aspră îl face să se retragă în pustnicie într-o peşteră pe un munte din apro-pierea mănăstirii, numit Măgura Tazlăului, unde se osteneşte în privegheri de toată noaptea, răbdând şi biruind frigul cumplit şi ispitele diavoleşti. Dobândind darul rugăciunii curate, al vindecării bolilor şi al izgonirii demonilor, el devine foarte căutat de mulţimile de călugări şi credincioşi, dornici să se împărtăşească din sfinţenia vieţii sale. În acea perioadă de intensă propagandă calvină venită din Transilvania, el se constituie într-un adevărat apărător şi mărturisitor al dreptei credinţe, păstrând aprinsă flacăra Ortodoxiei în tot ţinutul Neamţului.
Prin acestea el s-a arătat următor dreptei credinţe a Sfinţilor Părinţi ai Bisericii şi râvnitor în a urma pilda vieţii lor.
Râvnind vieţii îmbunătăţite a nevoitorilor pentru Hristos, Cuviosul Chiriac a cercetat mănăstirile Moldovei, culegând cu hărnicie sfaturi ziditoare de suflet, deprinzând lepădarea de sine pentru a-I urma lui Hristos şi, mai ales, învăţând de la fiecare părinte întâlnit lucrarea cea plăcută a lui Dumnezeu: rugăciunea neîncetată. Fără îndoială, se ocupa şi cu citirea Scripturii şi a altor cărţi folositoare. Mânca doar o dată în zi, după apusul soarelui, iar noaptea o petrecea priveghind, aţipind doar două-trei ore pe un scaun, pentru odihna trupului. Astfel va stărui cuviosul fără odihnă în chemarea numelui preadulcelui Iisus, pentru a stinge toată patima trupului, învrednicindu-se de vederea luminii dumnezeieşti şi primind roua Duhului Sfânt. Făcând inima sa locaş neprihănit Mântuitorului Hristos, va fi binecuvântat întru adâncul ei cu mari bucurii şi mângâieri duhovniceşti, odihnindu-se cu lacrimile cele aducătoare de bucurie. Şi urcând în scurt timp pe treptele sfinţeniei, pe mulţi îi folosea cu vieţuirea sa aleasă, cu rugăciunea şi cu sfatul său, căci a fost binecuvântat de Dumnezeu cu darul discernerii gândurilor. Şi atât monahii, cât şi credincioşii de rând îl căutau, minunându-se de blândeţea şi înţelepciunea sa, şi pe mulţi a îndreptat pe calea cea dreaptă, risipind cursele vrăjmaşilor şi arătându-se făcător de minuni încă din timpul vieţii.
Faptele cele mai alese ale vieţii Cuviosului Chiriac de la Tazlău sunt: dragostea şi râvna duhovnicească, nevoinţa pustnicească, smerenia, desăvârşita ascultare, tăcerea, postirea îndelungată şi neîncetata rugăciune.
Trece la Domnul în jurul 1660, fiind înmormântat în pridvorul bisericii mănăstirii.
Încă din timpul vieţii, evlavia populară l-a consacrat drept sfânt, lucru adeverit şi de Sfântul Ierarh Dosoftei, Mitropolitul Moldovei, care l-a cunoscut şi, apoi, i-a sărutat moaştele, după cum însuşi mărturiseşte: „Apucat-am în zilele noastre părinţi înalţi la podvig (nevoinţă) şi plecaţi la smerenie adâncă: pe părintele Chiriac de la Bisericani şi pe Chiriac de la Tazlău”, iar în Patericul Sfinţilor moldo-români, din anul 1888 se scrie: „Asemenea, tot întru această vreme, s-a nevoit sihăstreşte şi alt preacuvios părinte Chiriac de la Schitul Tazlăul şi tare mult s-a luptat împotriva vrăjmaşilor celor nevăzuţi şi desăvârşit i-a biruit şi se prăznuieşte (la) decembrie 31 de zile”.
Una dintre mărturiile vieţuirii sale sfinte şi minunate este şi aceea că după moarte (1660), fiindu-i dezgropat trupul, după rânduiala strămoşească, a fost găsit nestricat. Din evlavie, trupul i-a fost împărţit, iar o parte ar fi rămas în mormântul său. Cu adâncă credinţă şi nădejde vin şi astăzi să se închine la sfintele sale moaşte călugări şi credincioşi de pretutindeni.
Cu ale lui sfinte rugăciuni, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi! Amin.
Viaţa Sfântului Cuvios Onufrie de la Vorona
Între numeroşii părinţi ce au sfinţit pământul ţării noastre prin
înalta lor viaţă duhovnicească se numără şi Cuviosul Onufrie, cel mai
mare sihastru al ţinuturilor botoşănene, vieţuitor al Schitului
Sihăstria Voronei. Despre viaţa acestui cuvios părinte se cunosc foarte
puţine amănunte, el voind să fie cunoscut lui Dumnezeu, iar nu
oamenilor. Din unele însemnări de pe manuscrisele copiate de el şi de
ieroschimonahul Nicolae, care a vieţuit împreună cu el, ştim că s-a
născut în jurul anului 1700, în Rusia, probabil într-o familie nobilă,
căci a ajuns să fie guvernator al unui ţinut. Dorind viaţa pustnicească
şi aprinzându-se cu dumnezeiasca râvnă, a lăsat familia, onoarea
rangului şi patria sa în jurul anului 1749, venind în ţinuturile
Moldovei. Îl atrăsese aici renumele unor mari pustnici, nevoitori în
osteneli tăcute şi smerite, ascunşi de ochii lumii în adâncul codrilor. A
cercetat numeroase mănăstiri, culegând cu hărnicie, asemeni unei
albine, sfaturi ziditoare de suflet, deprinzând lepădarea de sine şi
urmarea lui Hristos, dar, mai ales, învăţând de la fiecare părinte
întâlnit lucrarea cea plăcută lui Dumnezeu. Fără îndoială, se ocupa şi
cu citirea Scripturii şi a altor cărţi folositoare, pe care le va copia
mai târziu cu multă râvnă şi răbdare, împodobindu-le cu o scriere
frumoasă. A vieţuit astfel timp de 15 ani, crescând duhovniceşte în
preajma unor aleşi părinţi duhovniceşti, precum Vasile de la Poiana
Mărului şi Paisie Velicicovski. Acesta din urmă îl va afla pe Cuviosul
Onufrie la Mănăstirea Dragomirna, în jurul anului 1763, la venirea sa
din Muntele Athos. Între cei doi se va înfiripa o strânsă prietenie
duhovnicească, povăţuindu-se unul pe altul pentru a deprinde desăvârşita
rugăciune a inimii, Cuviosul Paisie fiindu-i şi duhovnic, iar după ce
s-au despărţit, legătura lor sufletească a continuat prin scrisori,
pentru că amândoi petreceau întru acelaşi duh. Auzind de alţi pustnici
români şi ruşi sporiţi duhovniceşte, care vieţuiau în codrii Voronei, va
intra în anul 1764 în obştea Schitului Sihăstria Voronei, retrăgându-se
în pustie spre liniştire. Timp de 25 de ani va vieţui într-o peşteră pe
malul pârâului Vorona, într-o aspră nevoinţă, petrecând în smerenie,
înfrânare, tăcere şi neîncetată rugăciune. Mânca doar o dată în zi, după
apusul soarelui, iar noaptea o petrecea priveghind, aţipind doar
două-trei ore pe un scaun, pentru odihna trupului după cum mărturiseşte
Ieromonahul Nicolae, care vieţuia şi el în codrii Voronei. Făgăduindu-se
întru totul Domnului Hristos, a îmbrăcat schima cea mare, pe care o va
primi din mâna duhovnicului său, stareţul Paisie, în anul 1774, la
Mănăstirea Dragomirna, revenind apoi în locul nevoinţelor sale, la
peştera din preajma Sihăstriei Voronei. Astfel va stărui cuviosul fără
odihnă în chemarea numelui preadulcelui Iisus, pentru a stinge toată
patima trupului, învrednicindu-se de vederea luminii dumnezeieşti şi
primind roua Duhului Sfânt. Făcând inima sa locaş neprihănit
Mântuitorului Hristos, se va bucura întru adâncul ei de mari bucurii şi
mângâieri duhovniceşti, odihnindu-se cu lacrimile cele aducătoare de
bucurie. Şi urcând în scurt timp pe treptele sfinţeniei, pe mulţi îi
folosea cu vieţuirea sa aleasă, cu rugăciunea şi cu sfatul său, fiind
binecuvântat de Dumnezeu cu darul deosebirii gândurilor. Şi atât
monahii, cât şi credincioşii de rând îl căutau, minunându-se de
blândeţea şi înţelepciunea sa. Astfel pe mulţi i-a îndreptat pe calea
cea bună, risipind cursele vrăjmaşilor şi arătându-se făcător de minuni
încă din timpul vieţii sale. Iar când a săvârşit călătoria cea bună şi a
sosit timpul să încredinţeze curatul său suflet Stăpânului Hristos, a
fost vestit mai înainte de aceasta. În noaptea Sfintelor Paşti, dorind a
se împărtăşi pentru ultima dată cu Trupul şi Sângele Mântuitorului, un
înger s-a arătat preotului Nicolae Gheorghiu din satul Tudora, aflat în
apropiere, şi i-a cerut să ia cu sine Sfintele Taine şi să meargă la
robul lui Dumnezeu Onufrie. Acelaşi înger îl va călăuzi până la peştera
cuviosului, pe care îl va afla foarte slăbit. Şi cerând să meargă la
Sihăstrie, după câteva zile a adormit întru Domnul, la 29 martie 1789,
fiind înmormântat de către câţiva călugări în livadă, la rădăcina unui
măr. Nu după mult timp, la mormântul cuviosului au început să se
petreacă fapte minunate, care adevereau sfinţenia sa. Mulţi au văzut
lumânări arzând şi au auzit glasuri cântând în acel loc, iar o dată,
rătăcindu-se trei călugări prin pădurile din jur şi lăsându-se noaptea,
au fost călăuziţi de o lumină puternică până la peştera unde s-a nevoit
cuviosul. În iarna anului 1846 s-a arătat din nou puterea făcătoare de
minuni a Cuviosului Onufrie. Pe când domnitorul Mihail Sturză se afla la
vânătoare a găsit un fruct mare şi frumos la rădăcina mărului ce
străjuia mormântul cuviosului, l-a luat cu sine şi l-a dat fiicei sale
care era bolnavă de epilepsie. Cu harul lui Dumnezeu, aceasta s-a
vindecat de boală. Minunându-se, domnitorul se va întoarce la Vorona şi,
aflând despre viaţa nevoitorului pentru Dumnezeu, va porunci să se
dezgroape osemintele lui şi să fie aşezate spre cinstire într-o raclă în
altarul bisericii Mănăstirii Vorona. Zece ani mai târziu, în urma unui
vis în care însuşi Cuviosul Onufrie s-a arătat stareţului Mănăstirii
Voronei, arhimandritul Iosif Vasiliu, cerându-i să fie dus în Sihăstrie,
racla cu sfintele sale moaşte a fost aşezată într-o firidă din
pronaosul bisericii "Bunavestire" din Sihăstria Voronei, unde se află şi
astăzi. Aici vin să se închine mulţi credincioşi, Cuviosul Onufrie
continuând să săvârşească numeroase minuni pentru cei care îi cer
ajutorul cu multă credinţă şi smerenie.
Cu ale lui sfinte rugăciuni, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi! Amin!
Cu ale lui sfinte rugăciuni, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi! Amin!
9 septembrie
• Pomenirea Sfinţilor şi Drepţilor Dumnezeieşti Părinţi loachim şi Ana
Sfîntul loachim a fost din casa lui Iuda,
şi descendent al Regelui David. Sfînta Ana a fost fiica lui Mathan
preotul, din casa lui Levi, aşa cum a fost şi Aaron, Marele Preot.
Mathan a avut trei fiice: pe Maria, pe Sofia [Sovia] şi pe această Ana.
Maria s-a căsătorit, a locuit la Bethleem şi a născut-o pe Salomeea.
Sofia s-a căsătorit, a locuit tot la Bethleem, şi a născut-o pe
Elisabeta, mama Sfîntului loan Botezătorul. Iar Ana s-a căsătorit cu
loachim la Nazareth, iar la vîrstă adîncă a dat naştere Preasfintei
Născătoare de Dumnezeu. loachim şi Ana au
fost căsătoriţi timp de cincizeci de ani, fără ca să aibă copii. Ei au
vieţuit cu toată evlavia şi departe de tumultul lumii, iar din
agoniseala lor cheltuiau pentru nevoile casei lor doar o treime, căci o
treime din avutul lor îl aduceau jertfă Templului, iar cealaltă o
împărţeau săracilor. Cu toate acestea, ei au fost întotdeauna
îndestulaţi. Aducînd odată jertfa lor la Templul Domnului de la
Ierusalim, marele preot Isahar 1-a certat pe Ioachim şi i-a zis: „Nu
este primită înaintea lui Dumnezeu jertfă din mîinile tale, căci tu nu
ai copii”. Astfel, Sfîntul loachim era dispreţuit ca un nevrednic şi
împins la o parte din rînd, de către alţii care aveau copii. Faptele
acestea chinuiau sufletele Drepţilor loachim şi Ana, care se întorceau
la casa lor plîngînd. Atunci ei au căzut amîndoi înaintea lui Dumnezeu
la rugăciune, rugîndu-L fierbinte să facă şi cu ei o minune, aşa cum
făcuse cu Avraam şi cu Sara, şi să le dăruiască lor prunc şi mîngîiere
la bătrîneţe. Iar Dumnezeu 1-a trimis la ei pe îngerul Lui, care le-a
vestit naşterea unei „prunce binecuvîntate, între care se vor binecuvînta toate neamurile pămîntului şi prin care va veni mîntuirea întregii lumi”.
Ana a zămislit curînd, iar la nouă luni a născut-o pe Sfinta Fecioară
Măria. Sfîntul loachim a trăit pînă la vîrsta de optzeci de ani ai
vieţii lui, iar Ana pînă la vîrsta de şaptezeci şi nouă de ani, după
care s-au săvîrşit cu pace către Domnul.
• Pomenirea Sfinţilor Părinţilor noştri de la Sinodul al treilea Ecumenic
Acest Sinod a avut loc la Efes, în anul 431, în timpul împăratului Teodosie cel Mic. La
el au fost de faţă două sute de Sfinţi Părinţi, reuniţi spre a da
anatemei erezia lui Nestorie, Patriarhul Constantinopolului, care strica
învăţătura despre Maica lui Dumnezeu şi despre Naşterea Domnului.
Nestorie nu voia să o numească pe Preasfînta Fecioară Născătoare de
Dumnezeu [Theotokos], ci numai Născătoare de Hristos [Hristotokos].
Sfinţii Părinţi au dat anatemei învăţătura lui Nestorie şi au întărit că
Presfînta Fecioară trebuie să se numească după cum este: Născătoare de
Dumnezeu. Pe lîngă acestea, Sinodul a întărit şi hotărîrile Primului şi
celui de al Doilea Sinod Ecumenic, mai cu seamă privitor la Simbolul
Credinţei [Crezul] niceoconstantinopolitan, poruncind ca nimeni să nu
cuteze a adăuga sau a scoate vreo cirtă din el.
• Pomenirea Sfântului Mucenic Severian
Acesta a fost un nobil din cetatea
Sevastiei [era unul dintre Senatorii cetăţii, cf. Sinaxarul Sfintului
din Minei]. În timpul martiriului celor patruzeci de Mucenici (pomeniţi
la 9 martie), el i-a cercetat în temniţă, i-a întărit şi le-a slujit.
După slăvită lor săvîrşire din viaţă, a fost arestat şi el, bătut şi
torturat pentru Hristos. La urmă a fost spînzurat de un copac,
atîrnîndu-i-se de gît o piatră foarte grea, şi o alta la fel de grea
atîrnîndu-i-se de picioare. Mulţumind lui Dumnezeu, Sfintul Mucenic
Severian şi-a dat sufletul în mîinile lui Dumnezeu. Acestea s-au
întîmplat în anul 320, în timpul domniei lui Liciniu.
• Pomenirea Sfântului Theofan Mărturisitorul şi Postitorul
Ducînd viaţă plăcută lui Dumnezeu şi luînd chinuri pentru El, Sfîntul Theofan a adormit cu pace la anul 299.38
• Pomenirea Sfântului Nichita, Plăcutul lui Dumnezeu
Sfîntul acesta a vieţuit la Constantinopol în veacul al doisprezecelea. Atît
de mult a plăcut el lui Dumnezeu, încît porţile sfintelor biserici se
deschideau singure înaintea lui, iar candelele de la icoane se aprindeau
singure: aşa de mare era puterea rugăciunii lui. La dorinţa
Diaconului Sozon, şi cu rugăciunile Sfîntului Nichita, a venit un preot
din cealaltă lume de care Diaconul Sozon se înstrăinase şi care murise
mai înainte ca ei să se fi împăcat. Mai întîi s-au arătat un şir de
preoţi îmbrăcaţi în straie albe, apoi un altul îmbrăcaţi în veşminte
roşii. Diaconul Sozon 1-a recunoscut pe preotul lui printre aceştia din
urmă, şi a făcut pace cu el. Acestea toate s-au întîmplat în timpul
nopţii, la Biserica din Vlaherne.
Sinaxar 9 Septembrie
În această lună, în ziua a noua, pomenirea Sfinţilor drepţilor Părinţi Ioachim şi Ana.
Prăznuim în această zi pe sfinţii Ioachim şi Ana, ca unii prin
intermediul cărora noi toţi am aflat Mântuirea, pentru naşterea
Preasfintei Stăpânei Doamnei noastre de Dumnezeu Născătoarea. Sfântul Ioachim, fiul lui Barpatir, era din neamul regelui David, căruia Dumnezeu i-a rânduit ca Mântuitorul să se nască din urmaşii lui.
Sfânta Ana era fiica lui Matan. Din partea tatălui ei, era din tribul lui Levi, iar dinspre mama sa, era din tribul lui Iuda.
Prin post şi rugăciune, dar mai ales prin rânduiala lui Dumnezeu, ei au avut un copil la bătrâneţe, pe Fecioara Maria, Prea Sfânta Născătoarea de Dumnezeu.
Sfântul Ioachim a murit la ani după ce au avut copila, în vârsta de 80 de ani, după aducerea şi intrarea fiicei lui în Templul de la Ierusalim. Sfânta Ana a murit în vârstă de 70 de ani, la doi ani după sfântul Ioachim, ani pe care i-a petrecut în Templu cu fiica ei.
Sfinţii Ioachim şi Ana sunt adesea invocaţi în rugăciuni de cuplurile care nu reuşesc să aibă copii.
Iar la 25 iulie prăznuim Adormirea sfintei Ana, mama Maicii Domnului.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului
Mucenic Severian, care s-a săvârşit legându-i-se de picioare bolovani
de piatră şi apoi spânzurat pe zid.
Sfântul Severian (+ 320) a mucenicit pentru Hristos în cetatea
Sevastia (Sebastia) din Armenia în zilele guvernatorului Licius, în
anii când creştinii erau persecutaţi de împăratul Licinius. A fost descoperit crestin, pentru că îndemnase şi pe cei patruzeci de mucenici de la Lacul Sebastiei (prăznuiţi la 9 martie) spre nevoinţa muceniciei.
Drept aceea, câteva luni mai târziu (în luna septembrie a aceluiaşi an 320) păgânii l-au adus şi pe el în faţa judecătorului pentru a vina de a fi mărturisit credinţa creştină. L-au supus la multe chinuri, iar mai apoi l-au agăţat pe zidul cetăţii Sebastiei, şi îngreunându-i picioarele şi grumazul cu bolovani mari de piatră, şi-a dat sufletul lui Dumnezeu.
Tot în această zi, pomenirea Preacuviosului
Părintelui nostru Teofan mărturisitorul, care a sihăstrit mai înainte
de Diocleţian.
Acest sfânt era din părinţi elini; şi apropiindu-se către
Hristos, fiind încă prunc, a văzut un copil pătimind foarte rău de
frig, şi l-a îmbrăcat cu hainele sale. Întrebându-l tatăl său: "Unde-ţi
sunt hainele, fiul meu?" A răspuns: "Pe Hristos L-am îmbrăcat". Iar
tatăl său zise: "Cine este Hristos? De vreme ce noi cinstim pe Ermes şi
pe Apolon". Atunci copilul, lepădându-se de tatăl său, l-a luat
îngerul Domnului, şi l-a suit în muntele ce se cheama Diavinon, şi l-a
dat în seama unui părinte sihastru, care petrecea viaţa călugărească de
şaptezeci şi cinci de ani. Şi luându-l acel părinte l-a învăţat
Sfânta Carte şi viaţa călugărească; şi erau hrăniţi amândoi de un
înger. După cinci ani, răposând stareţul, copilul a sihăstrit în acea
peşteră cincizeci şi opt de ani. După aceea, fiind povăţuit de dumnezeiescul înger, a ieşit din peşteră, şi încălecând pe un leu, a umblat şaizeci de stadii, şi a predicat pretutindeni credinţa în Hristos. Dar fiind prins, împăraţii Caros, Carin şi Numerian au pus şi i-au dat o sută de palme. După aceea, supunându-l la felurite chinuri, şi văzând că prin minunile ce facea el, venea către Hristos multa multime şi se boteza de dânsul, s-au ruşinat, şi l-au lăsat să petreacă în sihăstria sa. Şi suindu-se iarăşi la peştera în care locuise mai înainte, şi petrecând acolo şi alti şaptesprezece ani în sihăstrie, până s-au făcut toţi anii sihăstriei lui şaptezeci şi cinci, s-a mutat către Domnul.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Hariton, care de sabie s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor
Părinţilor celor ce s-au adunat în Efes la Sfântul şi a toată lumea al
treilea Sinod, în zilele împăratului Teodosie cel Mic, şi au caterisit
pe necredinciosul Nestorie, episcop de Constantinopol.
Acest Sfânt şi a toată lumea Sinod s-a adunat pe vremea
împăratului Teodosie cel mic, la anii de la Hristos 431, împotriva lui
Nestorie patriarhul Constantinopolului, care despărţea în două pe unul
Hristos, căci îl zicea că Hristos nu reuneşte în El însusi în mod
desarvârşit firea umană şi firea dumnezeiască, şi îl vedea deci pe
Hristos a fi un simplu om divinizat, şi nu Dumnezeu întrupat. Astfel,
după învăţătura acestui Nestorie, Preasfânta Maria, Mama lui Iisus, nu
poate fi numită Născătoare de Dumnezeu (Theotokos). Mai ales datorită harului apostolic şi scrierilor inspirate de Duhul Sfânt ale sfântului Chiril de Alexandria (prăznuit la 9 iunie), Sfinţii Părinţi în număr de două sute, reuniţi în anul 431 la Niceea într-un Sinod a toată lumea (ecumenic) sub conducerea sfântului Chiril, au zdrobit erezia lui Nestorie şi au confirmat credinţa primelor două Sinoade Ecumenice, proclamând clar că Domnul Iisus Hristos a asumat firea omenească în intregime, ca să ne deschidă nouă posibilitatea unei adevarate uniri cu firea Sa divina (îndumnezeirea).
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Din traditiile sfinte cu privire la parintii Maicii Domnului aflam ca acestia erau drepti inaintea lui Dumnezeu si ca bogati fiind ei, la toata sarbatoarea luau doua parti din averea lor, o parte o dadeau saracilor, iar pe cealalta o dadeau lui Dumnezeu, adica Bisericii.
Dar insotirea acestor Sfinti s-a tinut multa vreme, prin dumnezeiasca vointa, intru nerodire de prunci, ca sa se arate si puterea darului lui Dumnezeu. Ca a naste pantecele cel neroditor si sterp este puterea harului dumnezeiesc. Deci, petrecura ei intru insotire, neavand fii, cincizeci de ani si inca nu deznadajduiau, aducandu-si aminte de Sfantul patriarh Avraam si sotia lui, cinstita Sara, care, la batranete, a nascut fiu pe Isaac, dupa fagaduinta. Dar, la aceasta vrednicie nu au ajuns, pana ce nu au rugat pe Dumnezeu, in amaraciunea sufletului lor, cu mult post si rugaciune.
Deci, s-a dus Ioachim cu daruri la Ierusalim, la un praznic mare, arhiereu fiind atunci Isahar, dar arhiereul n-a voit sa-i primeasca darurile, ocarandu-l pentru nerodire, asemenea si un evreu a ocarat pe Ioachim, zicandu-i: "De ce apuci inaintea mea, au nu stii ca nevrednic esti sa aduci cu noi daruri, de vreme ce nu ai lasat semintie in Israel?"
Si a plecat Ioachim foarte intristat si rusinat si defaimat de la praznicul acela, si, de mahnire, nu s-a intors la casa sa, ci s-a dus in pustie si s-a rugat lui Dumnezeu patruzeci de zile si striga catre Dumnezeu cu lacrimi, ca sa-i dea lui rod pantecelui. Asemenea si Ana, in casa si in gradina sa, se ruga lui Dumnezeu. Si i-a auzit pe dansii Domnul si a trimis pe ingerul Sau, binevestindu-le lor nasterea Maicii Domnului, care a si fost, spre mantuirea a tot neamul omenesc.
Intru aceasta zi, cuvant ca sa nu osandim, ci sa miluim pe cei ce gresesc.
Deci, iata ce a facut Sfantul Amon, cand au venit la dansul fratii, zicandu-i: "Egumene, mergi de vezi in chilia cutarui frate, ca are inlauntru o femeie si spurca locul acela". Si ce fel de indurare a aratat sfantul suflet acela? Ca intelegand ca fratele acela pazeste muierea sub un butoi, venind, a sezut deasupra si le-a poruncit lor sa o caute in toata chilia, iar dupa ce nu o aflara, le-a zis lor: "Dumnezeu sa va ierte pe voi", si aceasta zicandu-le: "Sa nu credeti lesne cele despre aproapele vostru". Iar acestea le-a facut ca pe cel gresit sa-l intelepteasca, acoperindu-i lui greselile. Deci, luand de mana pe fratele, dupa iesirea tuturor, i-a zis lui: "Grijeste-te de sufletul tau, o, frate". Si umilindu-se fratele, a intrat in el frica de Dumnezeu si a facut pocainta pentru sufletul sau. Drept aceea si noi, fratilor, sa castigam indurare si dragoste spre cei ce gresesc, ca sa ne pazim de osandire. Ca si pe noi Dumnezeu sa ne pazeasca de tot raul si de cumplitul pacat.
Intru aceasta zi, o invatatura a Sfantului Stefan.
Intru aceasta zi, pomenirea Fericitului Nichita, cel ce se ascundea,
placutul lui Dumnezeu (sec. XII).
Si a mers la locul targului, iar diaconul urma dupa el. Apoi, ajungand acolo, iarasi, cu rugaciunea, a deschis usile bisericii Preasfintei Nascatoarei de Dumnezeu si, intrand in biserica si iesind, usile singure s-au inchis. Iar diaconul, la aceasta privind, nimica alta nu zicea cu spaima, intru sine, fara numai: "Doamne miluieste". Au mers apoi la Biserica Vlahernei. Si adeverea, dupa aceea, diaconul ca, atat de grabnic i se parea a se face mergerea lor pe la biserici, incat se asemana cu zborul unei pasari. Deci, sosind ei la usile bisericii Vlahernei, cand barbatul acela a facut rugaciune cu lacrimi, indata, ca si la celelalte biserici, s-au deschis usile singure si, asezand pe diacon in usi, i-a poruncit sa priveasca cu dinadinsul inlauntru si, intrand el singur in Biserica si plecandu-si genunchii, se ruga cu osardie. Iar diaconul, stand in usi si privind, a vazut lumina inlauntrul bisericii, luminand-o toata, si un diacon stralucitor iesind din altar si cadind toata biserica. Iar, dupa putina vreme a vazut o ceata de preoti imbracati in haine albe, iesind din altar in mijlocul bisericii. Apoi a vazut alta ceata de preoti imbracati in vesminte mohorate si toti impreuna adunandu-se in mijlocul bisericii, cantau cantari alese, din care n-a putut diaconul sa invete nici una, fara numai "Aliluia". Deci, barbatul acela, sculandu-se de la rugaciunea sa, a zis catre diacon: "Frate, sa intri inlauntru bisericii fara de temere si, spre ceata cea de-a stanga privind, ia aminte la preotii cei ce stau, doar vei putea cunoaste pe preotul acela cu care ai avut vrajba." Iar diaconul cu cutremur intrand si de omul lui Dumnezeu apropiindu-se, privea spre ceata de-a stanga si n-a aflat pe preotul cel cautat. Apoi barbatul cel in chip de inger a poruncit diaconului sa ia seama la ceata preotilor din dreapta. Si cautand diaconul, a vazut pe preotul acela cu care avea vrajba si l-a aratat pe dansul cu degetul omului lui Dumnezeu. Iar acesta a zis diaconului: "Mergi de spune preotului pe care l-ai cunoscut: Nichita Hartularie sta afara si te cheama pe tine sa vii la dansul". Iar diaconul, mergand dupa porunca, a luat pe preot de mana dreapta si l-a dus la omul lui Dumnezeu, care iesise afara din biserica. Iar acesta, cautand cu ochii bland, cu glas lin i-a zis: "Parinte, sa vorbesti cu fratele tau diaconul si sa dezlegati vrajba pe care a-ti avut-o intre voi". Si indata preotul si diaconul si-au plecat genunchii, unul la altul si cu deplina sarutare si-au dezlegat vrajba. Deci, preotul, dupa iertaciune, a intrat in biserica si a stat in ceata sa, iar omul lui Dumnezeu, Nichita, a facut inchinaciune pe pragul bisericii si indata usile bisericii s-au inchis. Iar el, luand pe diacon, a pornit sa se intoarca. Si trecand o parte din cale a zis catre diacon: "Frate Sozont, mantuieste-ti sufletul tau si sa-mi fii si mie de folos. Iar parintelui celui ce te-a trimis pe tine, sa-i spui: Curatia sfintelor tale rugaciuni si indrazneala cea catre Dumnezeu poate si pe morti a-i ridica"; si aceasta zicand, s-a dus de la ochii diaconului.
Iar diaconul, inchinandu-se la locul acela unde au stat picioarele acelui minunat barbat, a mers la staret, inspaimantat si bucuros, slavind si multumind lui Dumnezeu ca s-a invrednicit a se impaca cu preotul cel mort, in acest chip minunat, cu rugaciunile robului lui Dumnezeu, Nichita Hartularie, cel ascuns in mijlocul poporului si al galcevilor lumii si atat de placut lui Dumnezeu, Caruia se cuvine slava in veci! Amin.
Cântare de laudă la Sfinţii şi Drepţii Dumnezeieşti Părinţi Ioachim şi Ana
Bucură-te, cea fără de fii!
Bucură-te, o, vîrstnică Ana!
Iată naşti pruncă la bătrîneţile tale,
Tu o naşti, pe Aleasa, între maici!
Precum odinioară şi Sara cea bătrînă,
Şi iară bătrînă maic-a lui Samson,
Şi precum a lui Samuel maică, iară bătrînă,
Şi precum bătrînă maică a lui loan!
Dar tu între ele eşti cea mai slăvită
Căci dintru al tău pîntec o naşti
Pe una Fecioară Maria preaslăvită,
Maica Domnului Celui Preaînalt!
Bucură-te şi tu, O, loachime!
Tată al unei maici cum firea n-a văzut,
Dintru care însuşi Domnul Slavei
Ca să ia trup a voit.
Legea cea Veche îşi pierde puterea,
Cînd voieşte Domnul, şi unde voieşte El.
Cine va sta întru-a Lui cale?
Cine-ndrăzni-va să se certe cu El?
Nu cu certare, ci cu iubire,
Schimbă Dumnezeu ale Sale legi.
Căci în faţa iubirii, legile toate,
Se fac ca şi cînd n-ar fi fost nicicînd.
Cînd omul flămînzeşte,
Domnul umple de roade secul pămînt;
Iar cînd duhovniceşte flămînzeşte lumea,
Pe cea stearpă o face roditoare de prunc.
Pentru a lumii mîntuire Domnul
Potriveşte toate, ca un înţelept.
De aceea toată a Lui de sfinţi oştire
Cîntă-ntreit „Slavă!” în cer şi pe pămînt.
Cugetare
Milostenia nu trebuie să o facem cu aroganţă şi din mîndrie, ci mai curînd cu smerenie, socotind că cel căruia îi dăm este cineva mult mai sus decît noi.
Oare nu Domnul însuşi a zis: „Întrucît aţi făcut unuia dintre aceşti fraţi ai Mei, prea mici, Mie Mi-aţi făcut?” (Matei 25: 40).
Sfîntul Theofan Mărturisitorul a avut încă de copil o minte luminată de Hristos. Odată el a văzut pe drum un copil ca şi el care murea îngheţat de frig. El şi-a scos repede hainele lui, 1-a înfăşurat în ele pe copil şi 1-a readus la viaţă, şi a ajuns gol la casa lui. Părinţii lui uimiţi 1-au întrebat unde îi sînt hainele, iar fiul le-a răspuns: „L-am îmbrăcat pe Hristos”. De aceea a şi primit el har de la Hristos, şi a ajuns să fie pustnic mare, făcător de minuni, şi purtător de chinuri pentru Hristos.
Deseori noi
oamenii, cînd facem milostenie, fie în numele nostru, fie în numele
altuia, cădem pradă unui sentiment de superioritate care, de îndată ce
se iveşte în inimă, distruge tot binele pe care 1-am făcut.
Cînd unui cerşetor îi vom da ca unui cerşetor, iar nu ca lui Hristos însuşi, atunci vom cădea neapărat în dispreţ faţă de acel cerşetor [cumplită hulă!] şi în mîndrie.
Şi atunci, ce folos vom avea din
milostenia faţă de cerşetor, dacă ne vom preaînălţa pe noi înşine şi vom
dispreţui omul? Căci virtutea nu mai este virtute atunci cînd se
amestecă cu viciul, tot aşa cum laptele nu mai poate fi lapte dacă s-a
amestecat gaz cu oţet.
Luare aminte
Să luăm aminte la înţelepciunea lui Solomon (III Regi 3):
- La cum două femei [desfrînate] se certau pentru un prunc, fiecare zicînd că pruncul este al ei;
- La cum Solomon a poruncit [cu înţelepciune] ca pruncul să fie tăiat în două, şi fiecăreia dintre ele să i se dea jumătate;
- La cum mama adevărată a pruncului s-a aruncat la picioarele regelui plîngînd şi strigînd să i se lase pruncul viu celeilalte; pe cînd aceea zicea că să se taie, ca să nu fie al niciuneia; şi aşa a arătat Solomon cine este mama adevărată a pruncului şi i 1-a dat ei.
Predică
Despre mărturia lui Dumnezeu despre Sine însuşi – „Dacă mărturisesc Eu despre Mine însumi, mărturia Mea nu este adevărată” (Ioan 5: 31).
Aşa a grăit Domnul către un popor
făţarnic şi mincinos. El a grăit aceste cuvinte către bătrînii lui
Israel, nu spre învăţătură, ci spre mustrare. Căci ei nu credeau
mărturiei celui care grăia despre sine, ci căutau şi doi martori care să
grăiască la fel. Fraţilor, nici măcar să nu ne treacă prin cap că ceea
ce spune Domnul despre Sine nu este adevărat, ci să vedem că aşa
socoteau Iudeii.
De aici, potrivit interpretării Sfinţilor Părinţi, cuvintele „Mărturia Mea nu este adevărată”, trebuie să înţelegem că ea nu era adevărată în ochii iudeilor.
Domnul a
arătat în altă parte că fiecare cuvînt rostit de el este adevărat cînd a
zis: „Chiar dacă Eu mărturisesc despre Mine însumi, mărturia Mea este
adevărată” (loan 8: 14). Aici Domnul grăieşte spre învăţătură, pe
cînd dincolo, spre mustrare. Aici el întăreşte adevărul unui fapt, pe
cînd dincolo arată cum îl văd iudeii. Iudeii nu L-au crezut cînd El a
dat mărturie despre Sine însuşi, ci căutau şi alţi martori care să zică
la fel.
De aceea, el a adus de faţă trei mari mărturii: mărturia propriilor Lui lucrări: „Lucrurile acestea pe care le fac Eu, mărturisesc despre Mine” (loan 5: 36); mărturia Tatălui Ceresc, Care L-a mărturist Fiu al Lui iubit la apele Iordanului şi la Muntele Thabor: „Şi Tatăl Care M-a trimis, Acela a mărturisit despre Mine” (loan 5: 39); şi în sfîrşit mărturia Sfintelor Scripturi: „Cercetaţi Scripturile, că socotiţi că în ele aveţi viaţă veşnică. Şi acelea sînt care mărturisesc despre Mine” (loan 5: 39).
Ce fel de altă mărturie ar mai putea cere acela care ar avea cît de puţină înţelegere?
Dar înţelegerea bătrînilor înţelepţi ai lui Israel era atît de
întunecată, încît ei nu erau în stare să vadă sau să înţeleagă nimic.
După ce Dumnezeu Iubitorul de oameni a făcut toate cele necesare,
nelăsînd la o parte nimic din cele trebuincioase pentru mîntuirea
cărturarilor şi fariseilor, şi după ce ei au respins toate mărturiile
despre El, respingînd astfel propria lor mîntuire, atunci El le-a zis:
„Chiar dacă Eu mărturisesc despre Mine însumi, mărturia Mea este
adevărată” (loan 8: 14). O, fraţilor, să ne lepădăm de inimile noastre
împietrite şi oarbe ca ale fariseilor şi cărturarilor, şi să nu aruncăm
de la noi propria noastră mîntuire. Noi nu căutăm şi nouă nu ne trebuie
nici o altă mărturie, ci noi credem tare ceea ce Domnul însuşi ne arată
despre El. El a zis: „Eu sînt Adevărul” (loan 14: 6), şi acest Adevăr
este Cel Care ne hrăneşte şi ne mîntuieşte pre noi.
O, Stăpîne Doamne lisuse Hristoase,
Cela ce eşti Adevărul Cel Viu şi Veşnic, nu pleca de la noi păcătoşii,
ci vino şi ne luminează pre noi şi ne mîntuieşte. Căci noi Ţie ne
închinăm şi pre Tine Te slăvim în veci, Amin!