De tânăr, Ioan, originar din satul Silvaşul de Sus, părăsind casa
părintească s-a călugărit la Mănăstirea Prislop. După un număr de ani
petrecuţi aici, dorind să ducă o viaţă şi mai liniştită, a găsit un loc,
cam la 500 de metri de mânăstire, pe malul prăpăstios al râului Silvuţ
(Slivuţ), unde şi-a săpat singur, o chilie în piatră, cunoscută până azi
sub numele de „chilia” sau „casa sfântului”. Aici el şi-a petrecut
restul zilelor în neîncetate rugăciuni şi post. Tradiţia populară spune
că a fost împuşcat de doi vânători, în timp ce îşi făcea o fereastră la
chilie. Nu se ştie cu precizie când a trăit Cuviosul Ioan de la Prislop,
dar se presupune că a vieţuit în veacul al XV-lea sau în prima jumătate
a celui următor. La 20-21 iunie 1992, Sfântul Sinod al Bisericii
Ortodoxe Române a hotărât canonizarea Sfântul Cuvios Ioan de la Prislop.
Sfinţii Mucenici din Dobrogea: Macrobie, Gordian, Ilie, Zotic, Lucian şi Valerian
13 septembrie
• Pomenirea înnoirilor [Sfinţirii] Sfântului Locaş al Sfintei Învieri a lui Hristos, Dumnezeul nostru
După ce Sfînta Elena împărăteasa a aflat
Sfînta Cruce a Domnului la Ierusalim, a mai zăbovit o vreme în Sfînta
Cetate, ridicînd sfinte biserici la Ghetsimani, la Bethleem, la Muntele
Măslinilor, precum şi în alte locuri sfinţite mai ales de prezenţa
Mîntuitorului în ele. Ea a început zidirea unei biserici foarte mari şi
slăvite pe Golgotha. Planul bisericii era făcut să cuprindă şi Locul
Căpăţînii, la care a fost răstignit Mîntuitorul, precum şi locul unde a
fost îngropat. Sfînta împărăteasă voia să cuprindă sub acelaşi acoperiş
locul Jertfei Mîntuitorului şi locul înmormîntării Lui.
Sfînta împărăteasă a voit, adică, să cuprindă sub acelaşi acoperiş locul
Patimilor Lui, şi locul din care a răsărit Slava Lui sub acelaşi
acoperiş. Dar Sfînta Elena s-a săvîrşit către Domnul mai înainte ca să
săvîrşească lucrarea. Cînd ea s-a săvîrşit cu slavă, Sfîntul împărat
Constantin a sărbătorit deja anul al treizecilea al domniei lui. Astfel,
Sfinţirea Slăvitei Biserici a învierii Domnului de la Ierusalim şi
jubileul domniei împăratului s-au prăznuit întru aceeaşi zi, în
treisprezece zile ale lui septembrie, ale anului 335. Atunci a avut loc
şi un Sinod Local al episcopilor, în cetatea Tirului. Toţi aceşti
sfinţiţi episcopi, şi încă alţii în afară de ei, au venit la Ierusalim
pentru Sfinţirea solemnă a Bisericii învierii Domnului.
S-a hotărît atunci ca această sfîntă zi să se prăznuiască în fiecare an
cu cinste şi cu slavă, întru luminata izbîndă a Bisericii lui Hristos.
• Pomenirea Sfântului Sfinţit Mucenic Cornelie Sutaşul
Sutaşul Cornelie a fost roman de neam şi
ofiţer în Cezareea Palestinei. În urma unei vederi cereşti, el a fost
botezat, cu toată casa lui, de către Sfîntul Apostol Petru (Fapte 10:
1). El a fost primul dintre păgîni primit în Biserica lui Hristos.
Pînă atunci, oamenii credeau că Biserica lui Hristos este rezervată
doar iudeilor şi celor ne-iudei, dar care erau tăiaţi împrejur. Primind
Sfîntul Botez, Cornelie a lăsat toate şi a urmat Sfîntului Apostol. După
ceva vreme, Sfîntul Petru 1-a sfinţit pe Cornelie episcop şi 1-a trimis
să propovăduiască în cetatea păgînească Skep, unde Sfîntul Cornelie a
suferit umilinţe nenumărate şi torturi bestiale pentru dragostea lui
Hristos. Chiar şi aşa, el a dărîmat, cu
rugăciunea, capiştea lui Apollo din acea cetate, şi 1-a botezat pe
principele Demetrius, împreună cu alţi două sute şaptezeci şi şapte de
păgîni. Descoperindu-i-se de la Dumnezeu ziua morţii lui, Sfîntul
Cornelie i-a chemat la sine pe toţi creştinii, i-a sfătuit din destul,
s-a rugat lui Dumnezeu pentru ei, şi s-a săvîrşit cu pace către Domnul,
la vîrstă foarte adîncă fiind. Dar peste vremuri sfîntul lui mormînt a
ajuns uitat şi părăsit. De aceea Sfîntul s-a arătat lui Silvanus,
episcopul Troadei, i-a indicat locul mormîntului lui, şi i-a poruncit să
înalţe peste el o sfîntă biserică. Episcopul Silvanus a împlinit
grabnic această poruncă, cu ajutorul lui Eugenius, un cetăţean bogat al
cetăţii. Minuni multe s-au lucrat de atunci înainte în Slăvită Biserică
cu hramul Sfîntului Cornelie Sutaşul.
• Pomenirea Sfinţilor Mucenici Macrobius [Macrovie] şi Gordian
Ei au fost de loc din Paflagonia. La
început au făcut parte din suita personală a împăratului, dar cînd s-au
declarat creştini împăratul i-a surghiunit în Sciţia. Acolo ei au fost
omorîţi prin aruncarea într-un foc, la locul ce se numea Noua Dunăre,
iar anul a fost 320.
• Pomenirea Sfintei Muceniţe Ketevan
Ea fost principesa ţinutului Kakheti [din
Georgia]. Ea a luat mucenicia sub Şahul Abbas întîiul, la anul 1624. La
porunca acestui necurat şah, muceniţei i s-a pus pe cap un ibric
înroşit în foc. Fiul ei Teimuraz, Regele Georgiei, a luat sfintele
moaşte ale mamei lui şi le-a aşezat în sfîntul altar al bisericii de la
Alaverdi din Georgia.
• Pomenirea Sfântului Ierotei
El s-a născut în satul Kalamata din
Peloponez, şi s-a nevoit întru călugăreştile nevoinţe la Mînăstirea
Ivirul din Sfîntul Munte Athos. El a
strălucit foarte mult cu ştiinţa, fiind un bărbat foarte învăţat, în
toate ştiinţele seculare ale vremii, dar a strălucit şi cu sfinţenia
vieţii. El a luptat în toată viaţa lui să împlinească cuvîntul Sfîntului
Arsenic: „Din douăzeci şi patru de ceasuri ale zilei, unul singur îi
este destul monahului pentru odihna cea trupească”. Sfîntul lerotei s-a săvîrşit cu pace către Domnul aflîndu-se în Insula Varos, la anul 1745. Sfintele lui moaşte sînt făcătoare de minuni. Sfîntul lui cap se păstrează cu cinste la Mînăstirea Ivirul. Atingîndu-se de sfintele lui moaşte care se află la Constantinopol, o femeie oarbă şi-a recăpătat vederea.
Sinaxar 13 Septembrie
În această lună, în ziua a treisprezecea,
pomenirea sfinţirii bisericii Sfintei Învieri a lui Hristos, Dumnezeul
nostru, de la Sfântul Mormânt de la Ierusalim.
Ca
să dea slavă lui Dumnezeu pentru fericitul sfârşit al Sinodului de la
Niceea (întâiul sinod ecumenic), Constantin cel Mare a vrut sa zidească o
biserică pe Golgota, locul Învierii lumii. Atunci episcopul Macarie i-a
arătat împăratului locul Mormântului, acolo unde l-a păstrat memoria
Tradiţiei, căci locul fusese acoperit cu pământ în timpul domniei lui
Adrian (135) cu scopul de a lărgi orasul. După ce au săpat şi au
descoperit Mormântul şi instrumentele Patimii, au zidit peste ele o mare
biserică, a cărei sfinţire s-a făcut în ziua de 13 septembrie 335
pentru a înlocui sărbătoarea păgână a lui Jupiter Capitolin. Această
sfântă biserică era atât de frumoasă şi de grandioasă, încat ea a
devenit un simbol al victoriei creştinismului şi chiar un model pentru
multe biserici.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor Mucenici Cronid, Leontie, Serapion, Straton şi Seleuc.
Fericitul Cronid diaconul, strălucind cu bunele fapte
ale vieţii sale, în Mitropolia Alexandriei, au crezut printr-însul
Leontie şi Serapion. Iar în Galatia cea barbară şi necredincioasă,
Seleuc şi Valerian, Macrovie şi Gordian, şi Straton la Nicomidia
Bitiniei. Însă Cronid, Leontie şi Serapion, după ce au pătimit multe
chinuri în Egipt, legându-li-se mâinile şi picioarele, au fost aruncaţi
în mare. Ale căror moaşte ieşind la uscat, s-au arătat îngeri prin
vedenii la oameni credincioşi, şi le-au poruncit de le-au acoperit cu
pământ. Iar cei din Galatia, Seleuc şi Valerian, Macrovie şi Gordian,
chinuiţi fiind cu foc şi cu sabie şi în multe alte feluri de ighemonul
ce era acolo, mai apoi de toate i-a dat să-i mănânce fiarele sălbatice,
şi aşa sufletele la Dumnezeu şi-au dat. Iar ighemonul Bitiniei, după
ce cu multe chinuri a chinuit pe Sfântul Straton, plecând vârfurile a
doi copaci, i-au legat mâinile de acelea şi poruncind îndată să
slobozească copacii la locul lor, au rupt pe sfântul în două; şi aşa
şi-a dat sufletul lui Dumnezeu.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Sfinţitului mucenic Cornelie sutaşul.
Acest
sfânt a trăit pe vremea Sfinţilor Apostoli şi este cel dintâi dintre
păgâni, care a crezut. Petrecând o viaţă fără prihană, a văzut un înger
care-l îndemna să cheme la sine pe Apostolul Petru, să audă de la el
cele ce se cădea. şi mergând Petru către dânsul, şi spunându-i cuvântul
Domnului lui şi celor ce veniseră cu dânsul, şi învăţându-l şi
botezându-l i-a dat rînduială şi ocârmuirea cetăţii Schepsia. Pe care
aflând-o cufundată în idoli, a botezat pe toti cu harul lui Hristos; şi
chiar şi pe Dimitrie ighemonul, care a crezut cu toată casa lui. Deci
sfârsindu-şi sfântul viata apostoleşte, către Domnul s-a dus.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor Mucenici Gordian, Macrovie, Ili, Zotic, Lucian şi Valerian.
Aceşti sfinţi au suferit chinuri pe vremea lui Liciniu. Gordian
era din Capadocia, iar Macrovie era din Paflagonia, tineri de vârsta, şi
desăvârşiţi în credinţa întru Hristos. Iar Zotic, Ili şi Lucian, s-au
săvârşit prin sabie la Roma, după multe chinuri, din porunca lui Maxim
ighemonul; însă Valerian s-a săvârşit plângând deasupra mormântului
sfinţilor.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului Parintelui nostru Petru cel din Agreia, care în pace s-a săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului Ioan de la Prislop.
Se spune ca un tânăr pe numele Ioan, din satul Silvasul de sus - în
hotarul căruia se afla şi Sf. Locas - a părăsit casa părintească, s-a
închinoviat în obştea călugărilor de le Prislop, ducând o viaţă aleasă
de rugăciune, împletită cu munca şi săvârşirea de fapte bune. După un
număr de ani, dorind să ducă o viată şi mai liniştită, retrasă cu totul
de lume, a găsit un loc, ca la 500 metri de mănăstire, pe malul
prăpăstios al râului Slivut (Silvut), unde şi-a săpat singur cu mari
nevoinţe, o chilie de piatră, cunoscută până azi sub numele de "chilia"
sau iarăşi "casa sfântului". Aici şi-a petrecut restul zilelor în
neîncetate rugăciuni şi ajunări, întocmai ca marii nevoitori întru cele
duhovniceşti din primele veacuri creştine. Dar a fost voia lui
Dumnezeu ca viata lui îmbunătăţită să se sfârşească prea devreme. Spune
tradiţia populară că pe când îsi facea o fereastră la chilia lui, doi
vânători de pe versantul celalat al prăpastiei l-au împuşcat, fără să
ştie cine era. Aşa s-a săvârşit din viaţă Cuviosul Sihastru sau Sfântul
Ioan de la Prislop.
Nu ştim cu siguranţă când a trăit Cuviosul Ioan de la
Prislop. Presupunem că în veacul al XV-lea sau în prima jumătate a
celui următor... El a fost este şi va fi - pentru credincioşii din
părţile Hategului şi Hunedoarei - o pildă vie de sfinţenie, iar
"chilia" sau "casa" lui rămâne mereu un loc de pelerinaj şi de
reculegere sufletească pentru toţi cei ce caută cuvânt de mângâiere şi
de întărire în locurile de mare frumuseţe naturală ale Prislopului, în
care au trăit atâţia cuvioşi călugări cu viaţa aleasă şi bineplacută
lui Dumnezeu.
(Pr. prof. dr. Mircea Păcurariu: "Sfinţi Români", editia 1987)
Tot în această zi, pomenirea sfintei marii muceniţe Ketevan, regina Georgiei.
Sfînta Mare muceniţă Ketevan era descendentă din familia imperială
Bagration şi era strănepoata a împăratului Constantin din Kartalin
(1469-1505). Devenită soţia lui David, urmaşul împăratului Alexandru al
II lea din Kakheti (1577-1605), ea însăşi a condus imperiul. Pietatea
profundă a împărătesei se manifesta în atenţia ei deosebită faţă de
nevoile Bisericii Georgiene, în zidirea de biserici, adăposturi şi
case pentru călători sau cei fără de acoperis. După moartea soţului
său, Sfinta Ketevan s-a instalat în singurătate.
Constantin (numit Okayan), frate al soţului ei, a
acceptat Islamul şi, urmând instrucţiunile sahului Abbas I, a trimis
asasini să îl ucidă pe tatăl său care era pe moarte, împăratul
Alexandru II, şi fratele său George. După ce crima a fost înfăptuită,
Constantin a dat ordine să fie puse corpurile victimelor pe cămile şi
să fie duse împărătesei Ketevan. îngrozită în faţa faptei de cruzime,
împărăteasa i-a jelit pe nevinovaţii suferitori şi i-a îngropat la
catedrală Alaverdsk. în plus, necredinciosul Constantin-Okayan a
depăşit buna cuviinţă în faţa respectabilei ei văduvii şi i-a cerut
mana, ameninţând cu forţa în caz de refuz.
Împărăteasa Ketevan şi-a adunat poporul din Kakheti şi a
mers împotriva lui Constantin, învingând pe necuviinciosul apostat. El
avu parte de o moarte lipsită de glorie împreună cu mulţi din armata
persană. Sub conducerea înţeleaptă a împărătesei Ketevan, pacea şi
dreptatea au fost restabilite în Kakheti. Sahul Abbas I i l-a înapoi pe
fiul ei Teimuraz, care, desi trăise mai multi ani la curtea şeicului
ca ostatic, îsi păstrase Credinta Ortodoxă neîntinată.
După aceea sahul Abbas, ameninţând Georgia cu
distrugerea, a constrâns autorităţile feudale din Kakheti să predea o
sumă de ostateci de seama. Printre ei, ca voluntar, se afla împărăteasa
Ketevan. Vrând să prevină dezastrul pentru naţiunea georgiană şi
Sfânta Biserică, ea a ajuns în Ispahan. Sahul Abbas a îndemnat-o pe
împărăteasa să accepte credinţa mahomedană, dar a primit un refuz
hotărât.
Apoi împărăteasa Ketevan a fost aruncată în închisoare,
unde a petrecut zece ani, plini de suferinţele martiriului. Nici
josnicia curtenilor perşi, nici propunerile viclene ale şahului de a o
ridica la rangul de împărăteasă ţinutului pers, nici propunerile de
mari bogăţii, nici implorările şi rugăminţile stăruitoare ale
curtenilor şi nobililor perşi - nimic nu era în stare să o ademenească
să pronunţe chiar şi o singură vorbă blasfemitoare împotriva lui
Hristos. Nimic nu era în stare să o mişte pe cea care suferea întru
Hristos.
Au atârnat-o răstignită pe un copac în formă de cruce
şi au torturat-o cu cleşti încinşi. I-au pus pe cap un coif încălzit la
roşu, a fost lovită cu vergi de otel şi i-au împuns trupul cu
unghiile. Fumul gros din părul şi capul său arzând s-a ridicat în sus,
şi binecuvintata martiră şi-a dat sufletul întru Dumnezeu în ziua de 13
septembrie 1624.
Trei coloane strălucitoare au coborât asupra trupului
Sfintei Ketevan, semnificând izbânda ei spirituală. Osemintele sfintei
împărătese au fost aduse la Roma la catedrala sfântului Apostol Petru,
de către călugări ai ordinului Augustinilor care fuseseră martori la
martiriul ei. O parte din moaşte (cinstitul cap şi mâna dreaptă a
martirei) au fost date de către călugării Augustini împăratului
Teimuraz I şi puse sub masa altarului din catedrala Alaverdi a
sfântului Mare mucenic Gheorghe din Kakheti. Patriarhul-katolikos
Zaharia (1613-1630) a numărat pe Marea Martiră Ketevan printre sfinţi
şi i-a rânduit Sărbătoarea pentru 13 septembrie.
Tot în această zi, pomenirea Cuviosului Ierotei cel nou, Iviritul, ce s-a născut la anul 1686 şi care în pace s-a săvârşit.
Sfântul Ierotei s-a născut în 1686 în Grecia. Dorind să
înţeleagă înţelepciunea Divina aşa cum este ea în ştiinţe şi în viaţa
monahală, tânărul pios, dovedind mare abilitate şi sârguinţă, a
studiat filozofia Latină şi pe cea Greaca.
După moartea părinţilor săi, vrând să îşi continue
educaţia, Sfântul Ierotei a vizitat mai întâi Muntele Athos, care era
renumit pentru învătăţorii săi cei mulţi. La început a fost discipolul
unui anume sihastru lângă chilia Sfântului Artemie (sărbătorit la 20
octombrie), şi apoi s-a alăturat fraţilor din mănăstirea Iviron, unde a
primit tunderea monahală.
Sfîntul Ierotei în curând a ajuns la Constantinopol cu
treburile mănăstirii şi de acolo în Valahia, unde Domnul l-a condus să
îşi continue educaţia pe care o întrerupsese. Fiind instruit de un
anume călugăr cipriot, Sfântul Ierotei, prin bunele sale maniere şi-a
meritat favorurile Mitropolitului Auxentius din Sofia şi a fost ordonat
diacon.
După ce şi-a desăvârşit educaţia la Venetia, Sfântul
Ierotei s-a întors la Sfântul Munte. S-a instalat lângă mânăstirea
Iviron în sălbăticia de la Khaga. Conform mărturiei contemporanilor
săi, a dus o viaţă foarte strictă de sihastru ; cu necontenită
Rugăciunea lui Iisus călugărul a descoperit adâncă dragoste faţă de
aproapele şi necazurile dătătoare de bucurii. La intervenţia igumenului
din mănăstirea Iviron, Sfintul Ierotei a fost hirotonit preot de către
Mitropolitul Iacob din Neocezareea care trăia acolo retras.
La cererea locuitorilor din Skopelo, care nu aveau
preot, ascetul tăgăduitor-de-sine şi-a părăsit singurătatea. A oficiat
slujbele şi a predicat timp de opt ani, împreună cu discipolii săi
atoniţi, ieromonarhul Meletie şi călugării Ioasaf şi Simeon.
Simţindu-si sfârşitul aproape, Sfântul Ierotei cu trei
discipoli s-a retras în insula Yura, unde erau trimişi de obicei cei
osândiţi pe viaţă. Acolo după o scurtă boală el a plecat la Domnul în
anul 1745. Discipolii săi l-au îngropat în acea insulă, şi după trei
ani capul sau venerabil a fost transferat la mănăstirea Iviron. Mulţi
bolnavi şi cei chinuiţi cu suferinţele trupeşti erau tămăduiţi prin
rugăciuni către sfânt.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Cântare de laudă la Sfântul Sfinţit Mucenic Cornelie Sutaşul
Minunatul Cornelie evlavios e cu duhul,
Dar cu învăţătura este cu totul păgîn.
Cornelie lui Dumnezeu a plăcut
Căci era milostiv foarte.
Dumnezeu de aceea i-a trimis un înger,
Un înger preaputernic ce l-a binecuvîntat,
Şi un Apostol trimisu-i-a ce i-a adus Botezul,
Şi astfel număratu-l-a cu cei credincioşi.
Întîiul dintre neamuri ce în Biserică a intrat,
Pre Hristos mărturisitu-L-a cu toată casa lui.
Pentru el însă, doar Sfîntul Botez nu a fost de ajuns:
El şi Apostol a fost, al Celui Preaînalt.
Cornelie asupra lui mari nevoinţe a luat,
Spre ajutorul oamenilor şi a lor mîntuire.
Poporul s-a uimit de minunile lui,
El a botezat principi şi sute de oameni.
Cunoscînd pre Hristos el casa şi-a lăsat,
Şi pentru Hristos el torturi cumplite primit-a.
Pentru chinurile pe care-n astă viaţă
Bine le-a pătimit,
El se-ncunună acum cu cununa slavei.
O, Sfinte Sfinţite Părinte Cornelie,
Roagă-te pentru noi lui Hristos
Ca milostiv să ne fie la Ziua Judecăţii!
Cugetare
Care este soarta persecutorilor Bisericii
lui Hristos? Să-1 întrebăm pe Saul, persecutorul Bisericii, ce s-a
întîmplat cu el. „Greu îţi este să izbeşti cu piciorul în ţepuşă” (Fapte
9: 5), aşa a grăit Domnul către Saul – şi atunci Saul şi-a venit în
simţiri, s-a botezat şi s-a făcut Marele Pavel, Apostolul neamurilor.
Dar ce s-a întîmplat cu Irod, întîiul prigonitor al creştinilor? Dar cu
Iulian Apostatul? Ei au pierit cu sunet, prin morţi cumplite, şi tot
războiul lor dement împotriva Bisericii a fost ca un fum neputincios
împrăştiat de vînt.
Aşa s-a întîmplat de-a lungul întregii istorii: unii prigonitori şi-au venit la un moment dat în simţiri şi L-au aflat pe Hristos, pe cînd alţii nu, şi au pierit de morţi cumplite. Dar întotdeauna, toate luptele nesăbuite împotriva creştinismului s-au făcut ca un fum neputincios împrăştiat de vînt.
Cînd a atacat Ierusalimul, împăratul
Hadrian voia să se răzbune pe evrei şi pe creştini, căci el nu făcea
deosebirea între evreu şi creştin. El i-a împrăştiat pe evrei
pretutindeni în lume, iar pe locul Templului lui Solomon a construit o
capişte idolească. El a dat Ierusalimului numele de Aelia, după numele
lui, Aelius, şi a interzis cu străşnicie să se mai folosească vreodată
denumirea de Ierusalim. El a zidit pe Golgotha o capişte necurată
închinată AfroditeiVenus, alta închinată lui Zeus la Mormîntul Domnului,
şi una lui Adonis la Bethleem. Ne gîndim cît de sfîşiate trebuie să fi
fost inimile creştinilor de atunci, văzîndu-şi locurile lor sfinte
îngropate sub capişti necurate, idoleşti. Dar pînă la urmă, care a fost
sfirşitul acestora? Împăratul Hadrian rău a pierit, iar pe locurile
profanate de el, cam peste o sută şi ceva de ani, Slăvită împărăteasă
Elena şi cu al ei fiu Marele Constantin au dărîmat la pămînt necuratele
capişti şi au înălţat în locul lor slăvite biserici care sînt şi în ziua
de azi! Căci greu le este păgânilor să izbească cu piciorul în ţepuşă. O, cît de disperată şi de îngropată în deznădejde este orice luptă împotriva lui Hristos!
Luare aminte
Să luăm aminte la deşertăciunea eforturilor omeneşti care merg împotriva voii lui Dumnezeu (III Regi 12):
- La cum zece triburi s-au desprins şi şi-au pus rege pe o slugă a lui Solomon;
- La cum Roboam a pregătit o armată care să facă pentru aceasta război cu Ieroboam, sluga tatălui lui;
- La cum Dumnezeu 1-a împiedicat să meargă la acest război, zicînd lui Roboam prin prorocul: „Aşa zice Domnul: «Să nu mergeţi, nici să nu începeţi război cu fraţii voştri, fiii lui Israel. Să vă întoarceţi fiecare la casele voastre, căci de la Mine a fost aceasta!»” (III Regi 12: 24).
Ca, dupa Patima cea de bunavoie a lui Hristos si dupa Invierea si Inaltarea la cer, Sfantul Loc, pe care s-a savarsit mantuirea noastra, era urat si spurcat de norodul cel urator de Hristos. Iar, mai vartos Adrian paganul imparat, toate locurile cele sfinte le-a spurcat cu dracesti idoli si jertfe. Ca pe locul cetatii celei preafrumoase a Ierusalimului, cea stricata de Tit, Adrian a zidit o cetate cu numele sau si a numit-o Elia, ca el asa se numea, Elia Adrian. Atunci a poruncit ca sa se astupe mormantul Domnului cu tarina si cu pietre mari. Iar pe muntele acela, unde Domnul a fost rastignit, a zidit o capiste zeitei sale Venera cea spurcata, punand intr-insa idolul ei. Iar deasupra mormantului celui dumnezeiesc a pus un alt idol, acela al zeului Jupiter. Si in locul unde Mieluselul lui Dumnezeu S-a adus pe Sine jertfa lui Dumnezeu Tatal, pentru pacatele noastre, acolo se aduceau jertfe spurcate dracilor si se savarseau necurate pacate. Asemenea si in Betleem, unde Cel preacurat din preacuratul pantece S-a nascut I-a pus pe idolul Adon, ca acel loc sfant sa se spurce cu Iucrurile de rusine. Iar unde a fost templul Iui Solomon, acolo a zidit o capiste idoIeasea. Si a poruncit sa nu indrazneasca nimeni a numi cetatea aceea lerusalim, ci Elia. lar toate aeestea s-au facut, vrand ca si pomenirea numelui lui Iisus Hristos sa o piarda de pe pamant, pentru aceea si cetatea intru care Hristos multe semne a facut, a numit-o cu alt nume. lar la locurile unde S-a nascut si unde S-a rastignit si S-a ingropat, a facut lacasuri dracesti, ca, adica, neamul ce vine sa uite cu totul pe Hristos si locurile acelea, pe unde au umblat picioarele lui Hristos, sa nu Ie mai pomeneasca nimeni, niciodata. Insa a pierit el insusi, ticalosul...
Locul cel sfant, iarasi, I-a proslavit Imparatul slavei. Ca a ridicat pe imparatul Constantin si pe maica sa Elena si, luminandu-i pe dinsii cu lumina sfintei credinte, le-a pus lor la inima sa innoiasca sfanta cetate a lerusalimului si sa zideasca locas lui Dumnezeu, preafrumos, si toate sfintele locuri de spurcaciunile dracesti sa Ie curateasca si sa Ie sfinteasca. Deci, binecuvantatul imparat Constantin a trimis la acest lucru pe Sfanta Maica sa Elena, cu multime de aur, la lerusalim si a scris preasfintitului patriarh Macarie, ca sa adauge sarguinta la zidirea bisericii. Deci, ajungand Sfanta Elena la lerusalim, a stricat toate locasurile idolesti si idolii i-a sfaramat si sfanta cetate de toate spurcaciunile paganesti a curatat-o si a innoit-o. Si a mai aflat inca si cinstita Cruce a Domnului si mormantul, indepartand tarina si pietrele, cu care au fost astupate, si a intemeiat acolo biserica foarte frumoasa si mare si a ingradit amandoua locurile, adica locul unde a fost rastignit Hristos si locul unde a fost ingropat, ca nu erau departe unul de altul, cum zice Evanghelistul loan: "Iar, in locul unde a fost rastignit, era o gradina, si in gradina un mormant nou, in care nu mai fusese nimeni ingropat. Deci, din pricina vinerii iudeilor, acolo L-au pus pe Iisus, pentru ca mormantul era aproape" (loan, 19, 41-42). Deci, cu o biserica a cuprins si Golgota si mormantul Domnului. Si a fost numita biserica aceea Martirion, adica marturie. Marturie insa a invierii lui Hristos; marturisind ca la acel loc Hristos a murit si a inviat.
Inca a mai zidit Sfanta Elena si alte biserici: in Betleem, la muntele Eleonului, la Ghetsimani si la multe sfinte locuri si le-a infrumusetat cu toata podoaba. Insa biserica cea de deasupra mormantului Domnului, mai mult decat toate, era mai frumoasa si mai mare. Dar imparateasa Elena n-a apucat sa vada sfarsitul bisericii, ca se intorsese la fiul ei si se mutase la Domnul, pana a nu se savarsi biserica. Ca n-a fost cu putinta ca o atat de minunata si mare zidire sa se savarseasca in putina vreme, ci abia in zece ani s-a zidit. Deci, savarsindu-se biserica, a poruncit dreptcredinciosul imparat ca sa se adune episcopii din toate partile in Ierusalim la sfintirea bisericii. Si a venit multime multa de arhierei, ce se adunasera din Bitinia si din Tracia, din Cilicia si din Capadochia, din Siria si din Mesopotamia, din Fenicia si din Arabia, din Palestina si din Egipt, din Africa si din Tibania si din Persida, un episcop. Ci, si popor mult, fara de numar, din toata lumea se adunase, cat in hotarele Ierusalimului nu incapeau noroadele. Si s-a sfintit biserica Invierii lui Hristos intru aceasta luna in treisprezece zile si tot Ierusalimul s-a innoit, intru al treizecilea an al imparatiei lui Constantin. Si au asezat Sfintii Parinti, ce se adunasera acolo, ca sa praznuiasca in tot anul ziua innoirii, dupa asemanarea cu aceea a lui Solomon. Ca, precum Solomon, in legea veche, zidind o biserica preaslavita, Sfanta Sfintelor, pusese rinduiala ca, in toti anii, intru aceasta luna a lui septembrie, intru care a fost sfintita, sa se praznuiasca ziua innoirii· ei, despre care innoire si in Evanghelie se pomeneste : ,,Si era atunci la Ierusalim sarbatoarea innoirii templului" (loan, 10, 22), asa si Sfantul si intocmai cu apostolii imparat Constantin, in Darul cel nou, zidind o a doua Sfanta a Sfintelor, a oranduit, cu Sfintii Parinti, ca innoirea bisericii celei mari din Ierusalim, care este mama tuturor bisericilor, sa fie praznuita de toate bisericile din toata lumea.
Sa praznuim, deci, multumind lui Dumnezeu Hristos, Celui ce cu Patima si cu Invierea Sa a innoit toata faptura si a curatit sfanta sa Biserica de spurcaciunile idolesti. Dar si noi sa ne innoim, facandu-ne biserici ale Dumnezeului celui viu, lepadand pe omul cel vechi si, imbracandu-ne in omul cel nou, sa ne intoarcem de la rautatile noastre, care s-au invechit in noi, si sa facem lucruri bune, incepand sa umblam intru innoirea vietii. Ca, precum oamenii praznuiesc innoirea bisericii celei facuta de mana, asa si ingerii sa praznuiasca biserica noastra cea sufleteasca, nefacuta de mana. Ca bucurie se face in ceruri ingerilor de pacatosul care, prin pocainta, se innoieste.
Intru aceasta zi, pomenirea Sfantului Corneliu, sutasul.
Din traditia crestina mai stim ca Sfantul Corneliu, dupa o vreme, a insotit pe Sfantul Petru in multe din drumurile propovaduirii lui si ca, pentru ravna si vrednicia lui, Sfantul Corneliu a fost asezat episcop in Cezareea Palestinei. Drept aceea, umbla din loc in loc, propovaduind credinta cea noua. Cu multa staruinta, Corneliu a izbutit sa increstineze pe multi din locuitorii cetatii, in frunte cu insasi capetenia lor, dregatorul Dimitrie, om foarte iscusit si intelept, cu bun sfat, care a crezut cu toata casa lui. Deci, asezand preot pe Eunomie si cu multumirea de a vedea pe credinciosii din cetate crescand in credinta, in nadejde si in dragoste, Sfantul Corneliu isi incheie viata apostoleste, ducandu-se catre Domnul.
Intru aceasta zi, invatatura inaintea Inaltarii Sfintei Cruci
Intru aceasta zi, cuvant despre doi calugari, care au mantuit o desfranata.
Si au dus-o in manastirea de fecioare si au tuns-o in cinul calugaresc si, dand-o egumenei, s-au dus. Iar ea, in pocainta petrecand pana la batranete, multa intelepciune a castigat si, minuni facand, s-a odihnit cu pace. Si era numele ei Maria.
Predică
Despre cum lumea îi urăşte pe martorii păcatului ei
– „Pe voi lumea nu poate să vă urască, dar pe Mine Mă urăşte, pentru că
Eu mărturisesc despre ea că lucrările ei sînt rele”. (loan 7: 7).
De ce îl urăşte lumea pe Domnul Hristos? Însuşi Domnul o spune: pentru că Eu mărturisesc despre ea că lucrările ei sînt rele.
Pe nimeni nu urăsc oamenii mai mult decît pe martorii păcatelor lor.
De aceea, fărădelegile cele mai mari ale oamenilor se comit întru întunericul nopţii, cînd [chipurile] nu vede nimeni. Dar oare vederea lui Dumnezeu este împiedicată de întunericul nopţii?
Cu adevărat, Dumnezeu vede toate, răufăcătorii sînt cei care nu îl văd pe El.
Şi chiar şi cei care poate cred oarecum
în Dumnezeu îşi zic îndeobşte, din pricina insuficienţei credinţei lor,
că noaptea poate fi un văl care să le acopere fărădelegile de ochii lui
Dumnezeu. Dar Stăpînul Hristos a arătat El însuşi limpede că Dumnezeu
este Atoatevăzător, şi că nici un întuneric nu poate ascunde nimic de
ochii Lui. Domnul însuşi a văzut fapte care se petreceau la depărtare,
precum pe Natanail care şedea sub smochin. El a văzut asina şi cu mânzul
ei dintr-un sat depărtat. Vederea Lui nu era împiedicată de distanţă.
El a văzut mai înainte lepădarea lui Petru şi vînzarea lui Iuda. Propria
Lui Patimă şi Înviere, distrugerea Ierusalimului, veşnicia Bisericii
Lui, suferinţele cu care se vor chinui pe pămînt cei care îi vor urma
Lui, şi toate cele care vor fi la sfîrşitul lumii. Vederea Lui nu a fost
împiedicată de îndepărtarea timpului. Ce a mai rămas de adăugat la
acestea?
Ce este mai ascuns decît inima omului? Oare nu este inima ascunsă de perdeaua groasă a trupului? Oare nu sînt gîndurile inimii mai ascunse decît inima însăşi? Şi cu toate acestea El a pătruns întunericul inimilor oamenilor şi le-a citit gîndurile lor: „Pentru ce cugetaţi rele în inimile voastre?” (Matei 9: 4).
Fraţilor, nu este nici o mirare că toţi cei care au cugetat sau au comis rele s-au temut de astfel de martori. Oare să ne mai mirăm că răii L-au urît pe Domnul?
Pe voi lumea nu poate să vă urască. Adică pe cine? Adică pe voi pe toţi, cei care sînteţi părtaşi la răul lumii şi care, din pricina acestei cîrdăşii, nu îndrăzniţi să vădiţi răul lumii, şi să daţi mărturie împotriva lui!
Cum vor putea vreodată cei care se tem de
oameni să depună mărturie împotriva lor? Cum pot cei care vor lauda
oamenilor să atragă asupra loruşi a oamenilor ură?
O, fraţilor, mai bine ne este nouă de mii ori să ne urască oamenii şi lumea, şi să ne iubească Dumnezeu, decît să avem iubirea întregii lumi, iar Hristos să îşi întoarcă faţa de la noi şi să ne zică: „Nu vă cunosc pe voi”.
Dacă lumea ne urăşte, atunci să aflăm
mîngîiere în cuvintele Mîntuitorului: „Dacă vă urăşte pe voi lumea, să
ştiţi că pe Mine mai înainte decît pe voi M-a urît” (loan 15: 18).
O, Stăpîne Doamne lisuse Hristoase,
Cela Ce eşti Izvorul binecuvîntărilor, întăreşte inimile noastre că să
nu ne temem cînd ne urăşte pe noi lumea. Ci Tu Doamne binecuvîntează-ne
şi ne iubeşte pre noi şi ne va fi nouă de ajuns, o, Multmilosîrde
Mîntuitorule Doamne! Căci noi numai Ţie ne închinăm şi pre Tine Te
slăvim în veci, Amin!