Cinstirea Icoanei Maicii Domnului "ajutătoarea celor smeriți"
16 septembrie
• Pomenirea Sfintei Mari Muceniţe Eufimia
Sfînta Eufimia s-a născut în Calcedon.
Tatăl ei, senatorul Filofron, şi maica ei, Theodorisia, erau creştini
adevăraţi, plini de toată cucernicia şi evlavia. Fiica lor, Eufimia, era de o mare frumuseţe, şi trupească şi sufletească.
Pe cînd odată Proconsului Priscus a organizat o mare serbare în
Chalcedon, în care a poruncit şi aducerea de jertfe la idolul lui Ares,
patruzeci şi nouă de creştini s-au ascuns, spre a nu fi nevoiţi să aducă
jertfe idolului. Ei au fost însă aflaţi şi tîrîţi înaintea judecăţii,
iar printre ei se afla şi Eufimia. Întrebaţi fiind cu aroganţă de către
Priscus cum au îndrăznit să sfideze decretul imperial, ei au răspuns: „Comanda
împăratului şi a ta se cuvine să fie împlinită atunci cînd nu este
contrară poruncii lui Dumnezeu Celui din Ceruri. Dar dacă ea este
potrivnică poruncii lui Dumnezeu, atunci ea nu numai că nu trebuie
împlinită, dar încă combătută”. Cei patruzeci şi nouă au fost
torturaţi bestial timp de nouăsprezece zile încheiate. În ziua a
douăzecea Priscus a scos-o pe Eufimia de o parte, şi a început să o
laude şi să o linguşească pentru frumuseţea ei, sperînd să o cîştige
pentru idolatrie. Linguşirile senatorului însă au rămas zadarncie, iar
acesta a poruncit din nou torturarea ei. Mai întîi a fost trasă pe
roată, dar un înger al Domnului a venit la ea şi a sfărîmat roata. Apoi
au aruncat-o într-un cuptor încins, dar şi acolo a fost păzită cu
puterea lui Dumnezeu. Văzînd acestea, doi soldaţi, Victor şi Sosthenes,
au crezut în Hristos, şi pentru aceasta au fost aruncaţi imediat la
fiare, dîndu-şi astfel cu cinste vieţile lor. Sfînta Eufimia a fost după
aceea aruncată într-o apă plină de tîrîtoare otrăvitoare, dar ea a
însemnat apa cu semnul sfintei cruci şi a rămas nevătămată. La urmă a
fost aruncată şi ea la fiare sălbatice, şi aşa şi-a dat sfântul ei
suflet, mulţumind lui Dumnezeu. Părinţii ei au luat sfînt trupul ei şi
1-au îngropat cu cinste. Sfînta Mare Muceniţă Eufimia a luat cununa
muceniciei la anul 304, şi a intrat în slava cea veşnică. Mai este prăznuită sfântă pomenirea ei şi la ziua de 11 iulie.
• Pomenirea Sfântului Preacuvios Dorotei
El a fost un mare nevoitor egiptean, care
a vieţuit în veacul al patrulea. El timp de şaizeci de ani a petrecut
întru toate nevoinţele pustniceşti, într-o peşteră din Tebaida. El
s-a făcut vestit prin neobişnuita lui dragoste de oameni, întru care a
strălucit şi cu minunile. Ziua el zidea chilii pentru fraţii ce veneau
să se sălăşluiască în apropiere, iar noaptea o petrecea în lucrul
mîinilor, întru neîncetată rugăciune şi psalmodie.
• Pomenirea Sfântului Ciprian, Mitropolitul Kievului
Sfîntul Ciprian acesta s-a născut la Târnovo, şi a vieţuit multă vreme la Muntele Athos. Nevoinţa lui era mai ales aceea de a recopia şi traduce cărţi sfinte.
El s-a făcut astfel ucenic al lui Filotheos, Patriarhul
Constantinopolului. Cînd Patriarhul a ajuns să îl cunoască pe Ciprian la
Sfîntul Munte Athos, el 1-a cerut în slujba lui, iar mai apoi 1-a uns
şi 1-a trimis să fie Mitropolit al Kievului. Ca
Mitropolit al Kievului Sfîntul Ciprian a avut parte de multe dureri şi
suferinţe, pe care le-a îndurat cu bunătate şi cu răbdare. Aceste
nevoinţe ale lui au adus multă roadă, şi au folosit mult Biserica Rusă.
El a păstorit Biserica kieveană timp de aproape treizeci de ani. Mai
înainte de moartea lui, el a scris un cuvînt de despărţire, care a fost
citit la mormîntul lui. El s-a săvîrşit către Domnul în şaisprezece zile
ale lunii septembrie, din anul 1406. Sfintele lui moaşte făcătoare de minuni se odihnesc în Biserica Adormirii de la Moscova.
• Pomenirea Sfintei Muceniţe Ludmilla
Ludmilla a fost bunica cneazului ceh Vatslav [Wenceslaus]. Ea a fost soţia Marelui Cneaz ceh Borivoy. Credinţa ei plină de rîvnă a adus pe mulţi păgîni la Biserica lui Hristos.
Dar nora ei a urît-o de moarte, şi a plătit ucigaşi care au sugrumat-o
pe Ludmilla la bătrîneţele ei. Vatslav a îngropat cu cinste trupul mamei
lui în Biserica Sfîntului Gheorghie de la Praga. La sfintele ei moaşte
sau lucrat nenumărate minuni. Sfînta cneaghină Ludmilla a fost asasinată
la Techino, la anul 927. Cneazul Vatslav însuşi a mărturisit cu sînge
marea lui rîvnă pentru ortodoxie, fiind asasinat, din această pricină,
de fratele lui, Boleslav.
Sinaxar 16 Septembrie
În această lună, în ziua a şaisprezecea, pomenirea Sfintei Marii Muceniţe şi Prealăudatei Eufimia cea din Calcedonia.
Această
sfântă a trăit în zilele lui Diocleţian (între 284 şi 305). Fiind
prinsă, pentru mărturisirea în Hristos a fost chinuită cu focul, cu
roata şi cu alte chinuri. Şi scăpând cu darul lui Hristos de toate
nevătămată, în sfârşit a fost aruncată ca sa fie mâncată de fiare, şi
aşa şi-a dat sufletul în mâinile Domnului printr-o simplă muşcătură de
urs. Iar părinţii ei au luat trupul sfintei şi l-au îngropat în
apropierea oraşului. După ce persecuţia lui Diocleţian a încetat, creştinii au pus moaştele sfintei într-o raclă de aur în biserica ce i-a fost dedicată. Iar în ziua prăznuirii ei, curgea din mormântul ei sânge proaspăt care răspândea o mireasmă dumnezeiască.
La mormântul acestei sfinte s-a întâmplat minunea respingerii tomului ereticilor de la sinodul ecumenic de la Calcedon, prăznuit la 11 Iulie.
Tot în această zi, pomenirea Sfintei Muceniţe Meletina.
Această sfântă era din Marchinopolul Traciei (adică din cetatea lui
Marchian), pe vremea împăratului Antonie şi a ighemonului Antioh. Făcând
multe minuni, răsturnând idolii la pământ cu rugăciunea sa, şi zdrobind
pe Apolon şi pe Hercule, şi aducând pe mulţi către Hristos, a fost
condamnată să i se taie capul. Însă fiind dusă la soţia ighemonului ca
să o întoarcă cu amăgiri, ea a făcut-o şi pe aceasta creştină. După ce i
s-a tăiat capul, zăcând cinstitul său trup neîngropat, un oarecare
Acachie, macedonean fiind, mergător la patria sa, a cerut moaştele
sfintei, şi ighemonul nebănuind nimic în aceasta, i le-a dat. Luând acesta sfintele moaşte, şi punându-le într-un sicriu, sârguia a merge la patria sa. Şi călătorind el pe mare, a căzut în boală şi a murit, iar corabia abătându-se la un colţ de mare, la ostrovul Limnului, a fost aşezat acolo sfântul trup al muceniţei, şi lângă dânsa iubitorul de mucenici Acachie.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Ciprian de Cartagina.
Pe ro.OrthodoxWiki.org, articolul dedicat sfântului ierarh mucenic Ciprian al Cartaginei (+258).
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Printre cei ce n-au primit sa jerfeasca lui Ares a fost si Sfanta Eufimia, fecioara. Deci, prinzand-o pentru marturisirea lui Hristos si dand-o la chinuri cu foc, cu roata si cu alte maestrii de chinuri, au dat-o, la urma, fiarelor salbatice ca sa o manance. Da, macar ca a ramas nevatamata de fiare, Sfanta Eufimia si-a dat sufletul sau catre Domnul.
Biserica Ortodoxa o cinsteste ca pe cei mai mari Mucenici. In vechime, erau in Constantinopol patru biserici ridicate in cinstea ei. Cea mai vestita a fost insa cea din Calcedon, in care s-a si tinut cel de-al patrulea Sinod a toata lumea, impotriva ratacirii lui Eutihie, la anul 451. Parintii de la Calcedon socoteau ca izbanda hotararilor soborului, se datora, in buna parte, mijlocitorilor Sfintei Eufimia. Dumnezeului nostru slava!
Intru aceasta zi, cuvant din Limonar, despre Dorotei pustnicul.
Intru aceasta zi, cuvant al Sfantului Ioan Gura de Aur, cum se cade a asculta la citirea sfintelor carti, cu ce nevointa a citi si a lua aminte.
Intru aceasta zi, cuvant din Pateric, despre Filarghie, monahul.
Alt cuvant asemenea, dintru ale Fericitului Augustin
Cântare de laudă la Sfânta Mare Muceniţă Eufimia
Mult-binecuvîntata Eufimia, sfânta fecioară,
Pe sine ca o mieluşea de jertfi lui Hristos s-a adus.
Ea nici a oftat, nici s-a plîns, nici a jelit,
Ci pentru-ale ei chinuri a mulţumit lui Hristos.
În flăcări fiind, îngeri au pogorît la ea,
Şi focul l-au stins cu răcoare din Rai.
Cu adevărat neclintită este credinţa creştinilor!
Cu adevărat de nestins dragostea lor de Hristos!
O, Sfînta Eufimia muceniţă-fecioară a lui Hristos,
Ceea ce plină eşti de a Lui înţeleapciune!
Pentru-ale tale chinuri Domnul cu-a Raiului
Bucurie Te a răsplătit!
Tu îndrăznire multă ai înaintea Maicii lui Dumnezeu,
Şi a Dulcelui ei Fiu!
Cu-ale tale rugăciuni tu duci ajutorul lor lumii!
O, Sfînta Mare Muceniţă Eufimia,
Roagă-te pentru toţi păcătoşii,
Şi aduce-i pre ei la pocăinţă!
Cugetare
Adesea vin peste noi nenorociri neaşteptate, şi zadarnic este să ne întrebăm: „De ce tocmai nouă?”.
Singură Biserica lui Hristos poate oferi
explicaţii adevărate, numai ea poate să arate adevărata cauză a fiecărui
dezastru, a oricărei nenorociri.
Sfânta Biserică împarte aceste nenorociri în două mari clase: unele se abat asupra păcătoşilor din pricina unor păcate vechi, nespălate prin pocăinţă conştientă şi asumată. Altele se abat asupra drepţilor şi slujesc, după cuvintele Sfântului loan Gură de Aur, „ca mijloc de primire a cununilor, precum odinioară Iov îndelungrăbdătorul şi săracul Lazăr”.
Împărăteasa Eudochia a aderat în secret
la erezia lui Eutihie, luîndu-se după sfatul perfid al eunucului ei,
Hrisafie. Dar asupra capului ei nenorocirea s-a abătut fără întîrziere
şi pe neaşteptate. Într-o zi, soţul ei, împăratul Theodosie, i-a oferit
în dar un măr de o mărime neobişnuită. Împărăteasa a trimis mărul
Senatorului Paulin care zăcea de o boală. Acesta, la rîndul lui, din
dragoste faţă de împărat, i-a trimis lui acel frumos măr. Amănuntul
acesta i-a dat motiv împăratului să creadă că între împărăteasă şi
Senatorul Paulin se află o legătură ilicită. De aceea el i-a cerut
împărătesei să îi arate mărul pe care i-1 oferise. „L-am mîncat!” a
minţit împărăteasa. Faptul acesta a confirmat, în ochii împăratului,
bănuiala lui, şi de aceea el imediat a surghiunit-o pe împărăteasă în
Palestina. În timp Eudochia s-a curăţit de gîndurile şi credinţa ei
eretică şi, cu ajutorul Sfinţilor Părinţi palestinieni, a revenit cu
adevărat şi pe de-a întregul la ortodoxie.
Iată că nenorocirea abătută asupra capului împărătesei nu a fost cauzată de vreo legătură ilicită a ei cu Senatorul Paulin – ea fiind, în această privinţă, cu totul nevinovată – ci de aplecarea eretică a sufletului ei.
Iată şi un alt caz: Pe cînd era numai
comandant militar, viitorul împărat Marchian a călătorit pe lîngă
cetatea Filipopolis şi a văzut pe cale cadavrul unui om care fusese
asasinat. Din pură compasiune, el a coborît de pe cal şi a pornit să
îngroape cadavrul acelui om. Tocmai atunci, cineva care a trecut pe
acolo şi 1-a văzut pe Marchian îngropînd mortul, a raportat
autorităţilor că Marchian este un criminal. Pentru aceasta comnadantul
Marchian ar fi fost pasibil de condamnare la moarte, dacă Dumnezeu nu ar
fi descoperit în mod minunat pe adevăratul criminal.
Această nenorocire face parte din cea de a doua categorie, cea a primitorilor de cunună.
La scurt timp după acest incident, Generalul Marchian a fost ales împăratul Imperiului.
Luare aminte
Să luăm aminte la minunata judecată a lui Dumnezeu cu privire la vieţile oamenilor (III Regi 14):
- La cum fiul lui Ieroboam s-a îmbolnăvit şi a murit, ca pedeapsă pentru cumplita apostazie a tatălui lui, şi spre a fiului proprie mîntuire;
- La cum şi ceilalţi bărbaţi din casa lui Ieroboam au pierit desăvîrşit, iar trupurile lor au fost mîncate de cîini în cetate, şi devorate de corbi în afara zidurilor cetăţii.
Predică
Despre Domnul, Cel Care are Puterea – „Putere am Eu ca să-l pun [Sufletul Meu] şi putere am ca iarăşi să-l iau” (loan 10: 18).
Puterea dumnezeiască a Domnului nostru lisus Hristos s-a arătat în manifestarea deplinei Lui puteri asupra Lui însuşi. Dacă puterea dumnezeiască s-ar putea despărţi de dumnezeiasca iubire, atunci s-ar putea zice despre Domnul Hristos că ar fi stat în puterea Lui să Se întrupeze, sau să nu Se întrupeze; sau că ar fi stat în puterea Lui să moară, sau să nu moară. Dar El în baza dumnezeieştii Lui iubiri de oameni S-a întrupat, şi din pricina dumnezeieştii Lui iubiri de oameni S-a dat pe Sine morţii, punîndu-şi viaţa pentru turmă ca Păstorul cel Bun (loan 10: 11).
Omul care
îşi ridică singur viaţa, nu are cu adevărat putere asupra vieţii lui,
căci nu prin puterea lui proprie comite sinuciderea, ci prin puterea
păcatului, sau a lui Satan, sau al vreunei alte împrejurări grave.
Tot aşa, omul pe care îl omoară alţii nu are nici o putere asupra
vieţii lui în faţa asasinilor lui: el nu poate spune: „Putere am să-mi
pun viaţa”, căci atunci el îşi pune viaţa fără buna lui voie. Doar
Domnul nostru lisus Hristos a putut rosti aceste cuvinte în prezenţa
asasinilor Lui, iudeii: „Putere am Eu ca să pun sufletul Meu”.
Avînd acea putere, El ar fi putut, printr-o minune care Lui I-ar fi stat cu totul la îndemînă, să-i facă să piară pe toţi iudeii, mai înainte ca aceştia să îl dea la răstignirea pe Cruce. Dar El a văzut roadele mîntuitoare ale morţii Lui, şi de aceea S-a dat de bunăvoie morţii.
„Şi putere am iarăşi să-l iau [Sufletul
Meu]”. Cu aceste cuvinte El a arătat Învierea Lui. Prin urmare, şi
Moartea şi Învierea Domnului s-au făcut prin Puterea Lui cea
dumnezeiască.
O, Stăpîne Atotputernice Doamne,
Iubitorule de oameni, cît de minunat ai plănuit Tu mîntuirea noastră, cu
a Ta Dumnezeiască Iubire şi Putere! Ajută-ne nouă să îmbrăţişăm din tot
sufletul nostru Mîntuirea Ta! Căci noi Ţie îţi mulţumim şi pre Tine Te
slăvim în veci, Amin!