• Pomenirea Sfântului Mucenic Eupsihie
Eupsihie s-a născut într-o familie nobilă
şi a fost crescut de mic în credinţa creştină, cu toată evlavia. În
timpul împărăţiei lui Iulian Apostatul, pe cînd întîistătător al
Bisericii lui Dumnezeu din Cezareea se afla Sfîntul Vasile cel Mare,
Evpsihie s-a căsătorit cu o fecioară de neam mare. Cu toate acestea, el
nu a vieţuit nici măcar o singură zi în această căsătorie. La chiar
vremea cununiei lui, s-a întîmplat un cortegiu păgînesc care aducea
jertfe idolului Fortunei. Evpsihie împreună cu tovarăşii lui au intrat
în acel templu, au dărîmat idolii la pămînt şi chiar şi templul. Auzind
acestea, Iulian s-a umplut de furie şi a poruncit ca vinovaţii să fie
decapitaţi, ca mulţi creştini să fie recrutaţi în armată, şi ca toţi să
plătească tributuri exorbitante faţă de împărăţie; de asemena, el a mai
dispus reconstruirea imediată a templului păgînesc pe cheltuiala tuturor
creştinilor, interzicerea ca oraşul să mai aibă onoarea de a purta
numele slăvit de Cezareea conferit lui de împăratul Cezar Claudius, şi
revenirea lui la denumirea veche de Maza. Eupsihie a fost mai întîi
legat de un copac şi torturat cu sălbăticie, iar mai tîrziu decapitat,
ceea ce s-a întîmplat în anul 362. La scurtă vreme după această ucidere
împăratul Iulian a vizitat acest oraş în drumul lui spre Persia, cu care
se afla în război. Sfântul Vasile cel Mare a ieşit ca să îl întîmpine,
purtînd cu el trei pîini de orz, în semn de respect şi ospitalitate. Iar
împăratul a poruncit ca Sfîntului Episcop să i se înmîneze un braţ de
fin din mîncarea vitelor ca dar în schimb. Atunci Sfîntul Vasile cel
Mare i-a zis împăratului: „Vedem că ne batjocoreşti, împărate. Noi îţi
dăruim pîinea cu care noi înşine ne hrănim, iar tu ca răspuns la aceasta
ne dai din hrana cu care se hrănesc vitele, hrană pe care tu, prin
puterea ta, nu o poţi preface în mîncare bună pentru oameni.” La acestea
împăratul a răspuns: „Află atunci că acest fel de hrană 1-am pregătit
pentru voi, cînd mă voi întoarce din războiul cu Persia.” Dar răul
apostat nu s-a mai întors din războiul cu Persia, pe al cărei cîmp de
bătaie şi-a aflat un fel de moarte cumplit, dar binemeritat.
• Pomenirea Sfântului Cuvios Mucenic Vadim
În timpul împărăţiei persanului împărat
Sapor, Vadim era stareţul unei anumite mînăstiri, fiind vestit şi pentru
marea lui milostenie. La porunca lui Sapor acesta a fost aruncat într-o
închisoare împreună cu şapte dintre ucenicii săi. De asemenea închis în
acea în închisoare se afla şi un prinţ pe nume Nirsan, şi el creştin.
Ei zilnic erau scoşi afară şi bătuţi cumplit. Prinţul Nirsan mai cu
seamă era la capătul puterilor; el se gîndea să se lepede de credinţă şi
să se închine soarelui, aşa cum voiau persanii. Lucrul a fost cum nu se
poate mai pe placul lui Sapor, care îi promitea printre altele lui
Nirsan şi împroprietărirea cu toate domeniile şi cu toată zestrea
mănăstirii stăreţite de Vadim, dacă însuşi Nirsan cu mîna lui îi va tăia
capul stareţului. Nirsan a făcut aceasta. El s-a aplecat ca un laş
asupra capului lui Vadim, lovindu-1 de mai multe ori pînă cînd a reuşit
să-l ucidă; dar imediat după aceea, cuprins de disperare, s-a sinucis cu
aceeaşi sabie. Aşa şi-a aplicat nenorocitul trădător cu mîna lui
pedeapsa pentru omorîrea celui drept. Sfântul Vadim a luat mucenicia la
anul 376.
Cântare de laudă la Sfântul Vadim
Viteazul Vadim priveşte moartea în faţă,
Plîngîndu-l pe Nirsan, cel cuprins de nenorocire.
Nirsan sabia îşi întinde asupra lui Vadim,
Nu de Dumnezeu temîndu-se, ci de Sfînt.
El sabia îşi răsuceşte, asupra capului o abate!
Dar întaintea cavalerului cerului, el stă ca un laş.
O, Nirsane! – îi strigă Vadim.
Eu Vadim, către tine grăiesc, în drumul spre veşnicie:
De Hristos te-ai lepădat; minciuna o ai iubit.
Tu cu mîinile tale sufletul îţi ucizi.
Eu cu fiecare ceas de Dumnezeu dăruit,
Moartea îmi aştept;
Eu cu dorire aştept ca Domnul meu
Uşile împărăţiei Sale mie smeritului să-mi deschidă.
Dar jale îmi este de mîna ta să mor, prinţe,
Şi acolo sus, cu tine să nu mă întîlnesc.
Oare nu ştii că întunericul înghite
Pe vînzătorii lui Hristos,
Şi cu atît mai mult pe ucigaşii de creştini?”
Acestea grăi Sfîntul şi apoi tăcu,
Şi Nirsan îl ucise cu mînă tremurîndă:
Leul primi moartea de la un iepure fricos.
Dar Nirsan nu pe sfînt îl ucise,
Ci însuşi pe sine.
Căci al Domnului Sfînt nici un rău nu păţi.
Sinaxar 9 Aprilie
În această lună, în ziua a noua, pomenirea sfântului mucenic Eupsihie cel din Cezareea.
Acest sfânt a fost din Capadochia, şi având viaţă curată fără
prihană, şi-a luat femeie după lege. Înfierbântându-se de dumnezeiască
râvnă şi luând cu dânsul pe mai mulţi creştini, a sfărâmat din temelie
capiştea, ce se cheamă a norocului, la care cu totul se dăduse Iulian
Apostatul, aducând în toate zilele jertfe. Şi dacă s-a vădit lucrul,
fără de zăbavă a poruncit a izgoni pe toţi creştinii şi a fi daţi la
multe feluri de chinuri, iar mucenicului Eupsihie, întrucât era vinovat
de o faptă ca aceasta, să i se taie capul; şi aşa s-a luat sfârşitul
vieţii sale.
Tot în această zi, pomenirea preacuviosului Vadim Arhimandritul şi a celor şapte ucenici ai lui.
Tot în această zi, pomenirea sfinţilor mucenici cei ce s-au săvârşit în robie în Persida.
Sapor împăratul persienesc, pe la al cincizeci şi treilea an al
împărăţiei sale, venind asupra pământului romanilor, a stăpânit cetatea
numită Vizada. Omorând pe ostaşii de acolo şi pe cei ce puteau purta
arme, pe cealaltă nerăzboinică gloată, împreună cu bătrânii, copiii şi
femeile, pe episcopul Iliodor, şi pe Disa şi pe Maniav prezbiterii, şi
pe toţi cei ai clerului i-a lăsat în pace. Când fu aproape de sfârşit,
episcopul Iliodor a hirotonisit în locul său, pe prezbiterul Disa. Şi
înălţându-se de către cei bisericeşti obişnuita doxologie, mai marele
vrăjitor Adelfor, a înştiinţat pe Sapor, că creştinii lăsaţi în pace de
el, înaintând pe Disa, hulesc asupra împăratului şi asupra credinţei
lui. Atunci din porunca împăratului au fost aduşi trei sute de bărbaţi
şi, neplecându-se a aduce cinste soarelui şi focului, li s-au tăiat
capetele. Din care douăzeci şi cinci de iubitori de viaţă, spre
pierzarea lor, s-au alipit de împăratul şi au alergat la el, plecându-se
lui. Însă unul cu numele Avdiisus, neprimind rană de moarte, nu a murit
împreună cu ceilalţi. Care în urmă bărbăteşte propovăduind cuvântul lui
Dumnezeu, oarecare păgân năvălind asupră-i, l-a omorât cu sabia, şi a
primit tăierea cu plăcere. Căci se necăjea şi suspina, rămânând singur
cu cei împreună mucenici.
Tot în această zi, pomenirea sfântului Avdiisus, care prin sabie s-a săvârşit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
In acest timp, imparatul Iulian silea, prin amenintari si chinuri pe "galileeni", asa numea el pe crestini, sa se lepede de Hristos si sa se inchine idolilor; si nenumarati crestini erau, ucisi, ramanad neclintiti in credinta lor.
Auzind acestea si vazand multimea de pagani din Cezareea, mergand sa aduca jertfe la praznicul idolilor, din capistea cetatii, indata dupa savarsirea nuntii sale legiuite, Evpsihie s-a umplut de ravna pentru Domnul si, luand cu sine multime de crestini, s-a dus si a sfaramat idolii, iar capistea idoleasca a daramat-o pana in temelie. Fapta aceasta a maniat cumplit pe Iulian, iar Evpsihie, cunoscand patimirile ce il asteptau, a impartit averile lui saracilor si se pregatea pentru muceniceasca nevointa, in postiri si in rugaciuni petrecand.
Deci, a poruncit imparatul ca pe toti cetatenii vinovati sa-i prinda, pe unii sa-i ucida, iar pe altii in surghiun sa-i trimita, iar averile lor sa le jefuiasca si, inca si averile bisericilor din cetate sa le ia, iar pe clerici sa-i trimita la oaste. S-a luat apoi, cetatii numele ei imparatesc de Cezareea, incat cu numele ei cel dinainte, sa se numeasca cat, si printre sate sa fie numarata. A pus dajdie mare si pe capul crestinilor locuitori ai cetatii, pana ce vor ridica iarasi capistea cea daramata, a dumnezeilor pagani. Iar pe Evpsihie, ca pe un pricinuitor al acestei fapte, a poruncit sa-l chinuiasca si la idoleasca jertfa sa-l sileasca. Insa, ostasul lui Hristos, nicidecum nu s-a supus, ci cu barbatie, ramanea la marturisirea lui Hristos. Si l-au spanzurat de un lemn si l-au strujit cu piepteni de fier, apoi, dupa multe chinuri, cu sabia i-au taiat capul.
Si s-ar fi implinit toate celelate porunci, daca Iulian imparatul, n-ar fi pierit in razboiul cu persii. Drept aceea, dupa moartea imparatului, poporul din Cezareea a zidit o preafrumoasa biserica in cetate, deasupra mormantului cu oasele Sfantului Mucenic Evpsihie, spre slava lui Hristos Dumnezeu, Cel impreuna slavit cu Tatal si cu Sfantul Duh in veci. Amin.
Intru aceasta zi, cuvant al Sfantului Pafnutie pustnicul, despre un talhar mantuit.
Iar, dupa aceea, a zis Pafnutie catre dansul: "Mie, fiule, nu mi s-a intamplat nici un lucru ca acesta, afara de ostenelile vietii mele. Ca, vezi ca sunt slabit pentru nevointa, ca nu in lene mi-am petrecut viata mea, insa mi-a descoperit mie Dumnezeu, despre tine, ca prin nimic nu esti mai prejos, decat mine, in fapte. Deci, de vreme ce nu putina grija are Dumnezeu de tine, fiule sa nu faci nedreptate sufletului tau". Iar, el, indata lepadand fluierul, cantarile cele de fluier le-a schimbat in cantari duhovnicesti si, mergand dupa staret, in pustie, a petrecut trei ani cu nevointa desavarsita si s-a invrednicit preafericitul la petrecerea cea cereasca. Dumnezeului nostru, slava, acum si pururea. Amin.
În vremea uciderii sfinţilor patruzeci de mucenici din Persia, a fost
prins şi Sfântul Vadim Arhimandritul, împreună cu şapte ucenici ai săi,
şi din porunca împăratului Savorie au fost închişi în temniţă. Acest
sfânt era din cetatea Vitlaplata, de neam foarte bogat şi, când a voit
să se facă monah, toată bogăţia sa a împărţit-o săracilor. Apoi,
zidindu-şi o mănăstire afară din cetate, vieţuia într-însa, cu fapte
bune, sârguindu-se în toate a plăcea lui Dumnezeu şi a împlini voia cea
sfântă a Lui; pentru că era bărbat plin de dar şi de adevăr, vas ales al
lui Dumnezeu.
Acest cuvios părinte, purtându-se cu înţelepciune dumnezeiască şi fiind
desăvârşit, s-a suit la muntele Domnului, a locuit în locul cel sfânt
al Lui, a luat binecuvântare de la Dumnezeu, Mântuitorul său, şi a văzut
faţa Dumnezeului lui Iacov. Acesta era în acele vremuri în Persia, ca
nişte aluat la frământat, fiind din aluatul cel desăvârşit mucenicesc,
al mărturisirii lui Hristos, prin care cei neputincioşi s-au întărit în
credinţă. Acesta era cu adevărat piatră credincioasă tăiată din munţii
aceia, care de la început au fost credincioşi, preot ales al lui
Dumnezeu, povăţuind pe mulţi la calea mântuirii, care îşi pusese
viteazul şi neschimbatul său scop către mucenicia cea către Hristos,
arătând mare râvnă pentru Dumnezeul său. Şi atât de curat s-a arătat,
încât nici un lucru rău nu avea loc într-însul; lăcomia era departe de
el, iar poftirile fiind stinse într-însul, nu puteau să-l vatăme.
Mamona, cunoscând bunătatea lui, s-a minunat. Aurul nici nu îndrăznea
să vină înaintea feţei lui, pentru că bogăţiile erau dispreţuite de
dânsul, mândria s-a smerit înaintea lui, mintea cea înaltă ca praful s-a
călcat de dânsul, iar sărăcia şi blândeţile l-au cuprins, dreptatea a
privit spre dânsul şi adevărul a răsărit în el, dragostea a cuprins
grumajii lui, pacea l-a sărutat şi de dânsul s-a bucurat, o întocmire şi
o minte s-a sădit în el şi de toate rodurile cele drepte era plin acest
bărbat, că multe bunătăţi erau într-însul; iar din roadele lui
duhovniceşti toţi s-au săturat cu dulceaţă.
Acesta a petrecut patru luni în temniţă, legat împreună cu ucenicii
lui, bătut aspru în toate zilele, răbdând toate cu bărbăţie, pentru
nădejdea şi adevărata credinţă, care o avea către Dumnezeu. În acea
vreme era un oarecare bărbat cu numele Nirsan, boier mare al cetăţii,
care se numea Aria, fiind în hotarele ce se numeau Vidghern. Acest
Nirsan era creştin şi fiind silit de împăratul să se închine soarelui,
după ce n-a voit să se lepede de sfânta credinţă în Hristos Domnul, l-a
încuiat în temniţă. După aceea, slăbind prin împuţinarea sufletului şi
înfricoşându-se cu inima de muncile cele ce era să pătimească, n-a stat
până la sfârşit, precum începuse, în mărturisirea lui Hristos. Căci,
iubind viaţa aceasta de puţină vreme şi aşteptând deşarta cinste, de la
împăratul cel muritor, s-a lipsit de viaţa cea dumnezeiască şi de
cinstea cea veşnică. Însă n-a putut a se îndulci de desfătările lumii
acesteia, precum mai pe urmă va arăta cuvântul, ci fugind de mucenicie, a
căzut în munci; căutând slava cea pământească, a câştigat necinstea, de
vreme ce pe împăratul cel de puţină vreme l-a cinstit mai mult decât pe
Cel veşnic şi ceresc. Şi a dat ştire despre sine, că toate cele ce
împăratul Savorie le va porunci, este gata a face.
Împăratul auzind, s-a bucurat foarte şi aducându-şi aminte de Sfântul
Vadim, i-a poruncit să-l elibereze din legături şi să-l ducă din temniţă
la palatul său. Şi a zis către boierii care stăteau înaintea lui: "Dacă
Nirsan va ucide cu mâna sa pe Vadim, apoi să se dezlege din legături şi
să ia el toate averile lui Vadim". Şi i-a spus îndată lui Nirsan acele
cuvinte împărăteşti, iar el a făgăduit, ca în toate să facă voia
împăratului. Deci, a adus pe Sfântul Vadim la Nirsan şi l-a pus în
mijloc, iar ticălosul Nirsan luând sabia, s-a apropiat ca să ucidă pe
mucenicul lui Hristos, dar, fiind cuprins de un cutremur, când a voit să
lovească pe mucenic, s-a făcut ca o piatră nemişcată.
Iar robul lui Dumnezeu căutând spre el, a zis: "Până într-atât a
crescut răutatea ta, o, Nirsane, încât, nu numai că te-ai lepădat de
Dumnezeu, ci şi pe robul Lui voieşti a-l ucide? Vai ţie, ticălosule, ce
vei face în ziua aceea, când vei sta înaintea înfricoşatei judecăţi, ca
să dai un răspuns Dumnezeului Celui veşnic? Eu, o, ticălosule, mă
săvârşesc în chinuri pentru Hristosul meu, însă n-aş fi voit ca din
mâinile tale să fiu ucis, ci de la altul oarecare aş fi dorit, ca să
sufăr moartea aceasta". Iar Nirsan, ruşinându-se de cuvintele acelea şi
neputând să facă porunca aceea, stătea tremurând. După aceea, făcându-şi
faţa ca piatra şi inima întărindu-şi ca fierul, a lovit cu sabia în
grumaji pe mucenic. Dar de vreme ce mâinile ucigaşului tremurau, era
nevoie ca nu cu o lovire, ci cu mai multe să taie pe sfântul. Deci,
lovindu-l de multe ori cu sabia în grumaji, abia a putut săvârşi
tăierea. Iar Cuviosul Vadim, într-o chinuire ca aceea, şi-a dat sfântul
lui suflet în mâinile lui Dumnezeu. Şi toţi necredincioşii care erau
acolo, s-au mirat de răbdarea mucenicului, de vreme ce era nemişcat ca
un stâlp, primind lovirile de sabie de mai multe ori. Iar pe ucigaşul
acela îl batjocoreau ca pe un fricos şi ocărându-l, se depărtau de el.
Apoi, nu după multă vreme, ucigaşul acela şi-a luat plata cea vrednică
după faptele sale, căci cu multe feluri de răutăţi fiind prins, a pierit
de sabie, singur el fiindu-şi ucigaş în a sa deznădejde.
Sfântul Vadim s-a sfârşit prin mucenicie, în 8 Aprilie, întru Domnul
nostru Iisus Hristos. Iar trupul sfântului mucenic, fiind aruncat afară
din cetate, oamenii cei cucernici luându-l în taină, l-au îngropat cu
cinste. Iar cei şapte ucenici ai lui, care rămăseseră în temniţă, au
petrecut patru ani acolo, până la moartea împăratului Savorie. Iar după
sfârşitul aceluia s-au liberat cu pace şi li s-a poruncit să petreacă în
a lor credinţă, cu darul Domnului nostru Iisus Hristos, a Cărui slavă
este în veci. Amin.
Sfântul Mucenic Eupsihie a fost născut şi crescut în Cezareea
Capadochiei, din părinţi de bun neam şi cu dregătorie de patrician; şi a
petrecut fără prihană anii tinereţilor lui, în întreaga înţelepciune
cea creştinească. El a dus o viaţă fără prihană şi s-a însoţit cu femeie
după legea nunţii, pe vremea împărăţiei potrivnicului lui Dumnezeu,
Iulian Paravatul. Încă până a nu se sfârşi ospăţul nunţii, a arătat
pentru Dumnezeu, Hristosul său, mare râvnă şi dragoste. Şi era în
cetatea aceea o capişte a unui idol necurat, care se numea "Tihis",
adică noroc. Capiştea aceea era vestită, pentru că împăratul Iulian în
toate zilele îşi aducea necuratele sale jertfe, când mergea în Cezareea.
Iar când se săvârşea nunta lui Eupsihie, s-a întâmplat atunci de era şi
praznicul necuratului idol. Şi văzând Sfântul Eupsihie pe elini, care
atunci erau mulţi în Cezareea, că mergeau să aducă jertfe în capiştea
lor, s-a aprins cu râvna pentru Domnul. Luând cu sine mulţime de
creştini, s-au dus şi au sfărâmat idolii şi capiştea idolească au
dărâmat-o până în temelie. Şi îndată elinii aceia au înştiinţat pe
împăratul Iulian. Iar Sfântul Eupsihie, ştiind pătimirile cele ce erau
să-i vină lui pentru aceea, a împărţit săracilor averea în vremea aceea
şi, mai înainte, se pregătea spre muceniceasca nevoinţă, petrecând în
post şi în rugăciuni.
Iar împăratul Iulian, când a auzit de dărâmarea capiştei zeilor săi
care se făcuse în Cezareea Capadochiei, s-a umplut de mare supărare,
mâniindu-se nu numai asupra lui Eupsihie, ci şi asupra întregii cetăţi.
Apoi îndată a poruncit ca pe toţi cetăţenii cei cinstiţi să-i prindă, şi
pe unii cu moarte să-i pedepsească, iar pe alţii în surghiun să-i
trimită şi averile lor să le jefuiască; ba încă şi de la toate
bisericile Cezareei să se ia averile, iar pe clerici a poruncit să-i
oblige la serviciul militar şi să-i ducă cu sila în cete. Apoi a luat
cinstitul nume al cetăţii Cezareea, cu care se cinstise pe vremea
împărăţiei lui Claudiu cetatea aceea şi a poruncit să i se dea numele
cel mai dinainte, adică Maza, căci aşa se numea mai înainte. Şi a
numărat-o pe aceea printre sate, ştergând-o din numărul cetăţilor celor
cinstite, şi a pus dajdie mare asupra credincioşilor creştini, a
locuitorilor de acolo; iar capiştea cea dărâmată, cu multă grabă a
poruncit creştinilor să o zidească iarăşi. Pentru că se făgăduia cu
jurământ, că nu va înceta de a face rău cetăţii, nici va lăsa pe
Galileeni - că aşa numea el pe creştini - fără să poarte pe grumajii şi
pe capetele lor bucăţi din capişte, până ce se va ridica iarăşi capiştea
cea risipită a zeilor elineşti. Şi ei s-ar fi încercat să săvârşească
acel lucru, dacă nu ar fi ajuns grabnica pieire pe împăratul cel urât de
Dumnezeu. Iar pe Sfântul Eupsihie, a poruncit să-l muncească şi să-l
silească spre jertfa idolească ca pe cel dintâi pricinuitor al risipirii
aceleia.
Deci sfântul fiind ţinut în legături, îl scoteau adesea la întrebare şi
îl munceau, apoi îl sileau la slujirea idolească; pentru că i-ar fi
iertat îndrăzneala, că risipise capiştea, numai dacă s-ar fi închinat
idolilor. Însă ostaşul lui Hristos nu s-a supus nicidecum, ci stătea cu
bărbăţie în mărturisirea numelui lui Hristos. Atunci l-au spânzurat pe
un lemn de muncire şi l-au strujit cu piepteni de fier, până la cele
dinăuntru, însă se întărea de îngerul ce i se arătase în munci. Apoi,
după multe şi grele munci, i-au tăiat capul cu sabia şi s-a văzut o
minune, că în loc de sânge a curs din răni lapte şi apă, şi, luând
credincioşii sfântul lui trup, l-au îngropat cu cinste.
Iar cetatea se chinuia de mânia tiranului, mai ales când a trecut prin
ţara Capadochiei asupra perşilor şi se apropia de Cezareea; apoi se
lăuda că va risipi cetatea până în sfârşit. Şi a ieşit în întâmpinarea
lui Sfântul Vasile cel Mare, dându-i cinste ca unui împărat şi
aducându-i spre binecuvântare trei pâini de orz, cu care se hrănea
singur. Dar împăratul a poruncit ostaşilor săi, să ia acele pâini, iar
Sfântului Vasile să-i dea o sarcină de fân, zicându-i în batjocură: "Tu
ne-ai dat orz, hrană dobitocească, iar tu primeşti de la noi fân".
Sfântul Vasile a răspuns: "Noi, o, împărate, ţi-am adus de acelea cu
care ne hrănim, iar tu ne-ai dat hrană dobitocească. Cu adevărat ne
batjocoreşti, deoarece cu puterea ta nu poţi să prefaci acel fân în
pâine şi în hrana firii omeneşti".
Atunci, mâniindu-se Iulian, a zis către sfântul: "Să ştii cu adevărat,
cu acel fân te voi hrăni, când mă voi întoarce din Persia pe aici,
pentru că voi răsturna şi voi risipi această cetate până la temelie; cu
plugul voi ara locul acesta, ca mai bine grâu să rodească decât oameni.
Pentru că poporul ascultând de sfatul tău, a îndrăznit a strica chipul
şi capiştea Fortunii, adică a Norocului".
Împăratul zicând aceasta cu mânie, s-a dus în calea sa. Dar a pierit
acolo degrabă, fiind ucis de Marele Sfânt Mucenic Mercurie, precum se
scrie de aceasta în viaţa Sfântului Vasile cel Mare. Apoi, după uciderea
lui Iulian, poporul din Cezareea a zidit o biserică foarte frumoasă
deasupra mormântului Sfântului Mucenic Eupsihie şi au izvorât izvoare de
tămăduiri din sfintele lui moaşte, spre slava lui Hristos Dumnezeul
nostru, Cel împreună cu Tatăl şi cu Sfântul Duh slăvit în veci. Amin.
Cugetare
Se spune despre Pericle că era un bărbat de o frumuseţe aproape perfectă, cu excepţia formei alungite a capului său, ce făcea să se asemene cu un dovleac: pentru aceasta mulţi rîdeau de el cînd apărea descoperit în public. Ca să ascundă cumva acest defect al marelui bărbat, sculptorii greci îl reprezentatu întotdeauna în operele lor purtînd coif pe cap.Cînd vedem cum păgînii se străduiesc să ascundă defectele prietenilor lor, oare nu cu atît mai mult ar trebui noi, creştinii, să facem la fel?
În iubire frăţească, unii pe alţii
iubiţi-vă; în cinste, unii altora daţi-vă întîietate, îi îndeamnă
Sfîntul Apostol Pavel (Romani 12: 10) pe cei care cred în Hristos.
Cum mai putem susţine că ne lipim cu tot sufletul de Hristos Cel pururea blînd şi curat, cînd noi zilnic otrăvim aerul împrăştiind bîrfe despre defectele şi păcatele altora?
Să înţelegem că cea mai de căpetenie virtute duhovnicească este aceea de a ascunde propria noastră vrednicie şi păcatele şi defectele altora.
Luare aminte
Să luăm aminte la Domnul Hristos Cel înviat:
- La cum S-a înfăţişat înaintea Mariei-Magdalena în Grădină şi cum, văzîndu-l, Maria mai întîi nu L-a cunoscut;
- La cum i s-a adresat El cu blîndeţe, şi cum aşa Maria L-a recunoscut cu bucurie şi a alergat ducînd vestea Bucuriei ucenicilor.
Predică
Despre trebuinţa de a muri în scopul de a aduce multă roadă
– „Adevărat, adevărat zic vouă că dacă grăuntele de grîu, cînd cade în
pămînt nu va muri, rămîne singur; iar dacă va muri, aduce multă roadă.”
(loan 12: 24)
De ce aruncă semănătorul sămînţa pe
pămînt? Oare face el acest lucru spre a o risipi, spre a vedea cum moare
şi se usucă? Nu, el face aceasta tocmai spre a o face să încolţească şi
să aducă roadă multă. Semănînd, semănătorul nu se gîndeşte că ceea ce
aruncă va putrezi şi va muri, (deşi lucrul acesta se întîmplă), ci mai
curînd el se gîndeşte la cum va încolţi sămînţa lui şi va aduce mult
rod. Cu adevărat, semănătorii seamănă cu bucurie, negîndindu-se nicicum
la moartea seminţelor, ci la roadele şi bogăţia pe care o vor recolta.
Semănătorul este Stăpînul Hristos, iar grăunţele de grîu sîntem noi, oamenii. Lui I-a plăcut să ne numească pe noi grîu. Există multe feluri de seminţe pe lume, dar între ele nici una nu este mai scumpă decît grîul.
De ce ne-a semănat Domnul pe noi în lume?
Oare ca să putrezim şi să murim? Nu, ci mai vîrtos ca să trăim şi să
aducem roadă multă. El doar incidental se referă la moarte. El vorbeşte
de moarte doar ca de o condiţie a vieţii şi a rodirii din belşug. Căci
scopul semănatului nu este moartea, ci viaţa. Mai întîi sămînţa
putrezeşte şi moare, cu adevărat, dar El face aluzie la aceasta doar în
trecere, deoarece ştie că noi sîntem conştienţi de această realitate.
El menţionează moartea doar în trecere pentru că Evanghelia Lui este în primul rînd o istorie a vieţii – a vieţii şi a rodirii din belşug.
Despre acest ultim lucru ne vorbeşte El
mult, tocmai pentru că ştie că îl cunoaştem atît de puţin, şi ne sufocăm
de îndoieli şi ignoranţă cu privire la el. Nu doar că El ne vorbeşte
din belşug despre viaţă, dar El ne arată chiar viaţa. Prin învierea Sa,
El ne-o arată şi ne-o dovedeşte cu o limpezime mai mare decît lumina
soarelui şi a abundenţei ciclului vieţii din natura vegetală, întreaga istorie a Bisericii Sale nu este altceva decît o hartă exactă a vieţii.
O, Atotputernice Doamne Iisuse
Hristoase, mîntuieşte-ne pre noi de păcătoasa moarte. Izbăveşte-ne pre
noi de moartea cea duhovnicească. Căci Ţie îţi mulţumim, şi pre Tine Te
slăvim în veci, Amin!