luni, 5 septembrie 2022

6 septembrie – Pomenirea minunii Sf. Arh. Mihail din Colose; Sf. Mc. Romulus și cei 11.000 de ostași dimpreună cu dânsul; Sf. Eudoxie; Sf. Cuv. David

 



Icoana Maicii Domnului Arapet (din Arabia)

Tradiția spune că Icoana Maicii Domnului „Arapet” sau „din Arabia” a apărut în timp ce Sfântul Apostol Toma (6 octombrie) creștina Etiopia, Arabia și India.

Icoana Maicii Domnului „Arapet” sau „din Arabia” este prăznuită pe 6 septembrie.
Icoana Maicii Domnului „Arapet” sau „din Arabia” este una dintre cele mai vechi icoane ale Bisericii Ortodoxe. Tradiția spune că Icoana Maicii Domnului „Arapet” sau „din Arabia” a apărut în timp ce Sfântul Apostol Toma (6 octombrie) creștina Etiopia, Arabia și India.
În loc de cele trei stele care apar în mod normal pe mantia Preasfintei Născătoare de Dumnezeu (care semnifică pururea fecioria Maicii Domnului), pe veșmânt apar trei medalioane care înfățișează capurile unor îngeri în interiorul fiecăruia. Pruncul Hristos, este înfățișat în brațele Preasfintei Născătoare de Dumnezeu îmbrăcat cu un veșmânt roșu, partea superioară a corpului și picioarele rămânând descoperite. El ține mâna dreaptă peste umărul Maicii Sale. În unele copii ale icoanei, Maica Domnului este înfățișată cu o coroană regală pe cap.
Această icoană se aseamănă la aspectul veșmântului cu icoanele Maicii Domnului „Întru naștere fecioria ai păzit” (17 octombrie) și „Prealăudată Maică” (6 octombrie).

Icoana Maicii Domnului din Kiev-Bratsk

Râul a purtat icoana până la sectorul Podol din Kiev, de unde a fost preluată cu bucurie de către creștinii ortodocși și cu respectul cuvenit au dus-o la Mănăstirea Bratsk. Icoana este descrisă în registrul de proprietate al bisericii Mănăstirii Kiev-Bratsk, făcut în anul 1807.
Icoana Maicii Domnului din Kiev-Bratsk este prăznuită pe 6 septembrie.
Icoana Maicii Domnului din Kiev-Bratsk a fost așezată la început în Biserica Sfinților Boris și Gleb din orașul Vyshgorod (langă Kiev), unde a apărut în mod miraculos în anul 1654.
În anul 1662, când Rusia era în război cu Polonia (1659-1667), orașul a fost ocupat de tătarii din Crimeea, care luptau de partea poloneză, provocând pierderi grele. Sfânta Biserică cu hramul Purtătorilor de pătimiri Boris și Gleb a fost pângărită și distrusă. Dar providența lui Dumnezeu a păstrat Icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului, care a fost dinainte scoasă din biserică și purtată de-a lungul Niprului. Moaștele sfinților au fost ascunse sub o criptă.
Râul a purtat icoana până la sectorul Podol din Kiev, de unde a fost preluată cu bucurie de către creștinii ortodocși și cu respectul cuvenit au dus-o la Mănăstirea Bratsk. Icoana este descrisă în registrul de proprietate al bisericii Mănăstirii Kiev-Bratsk, făcut în anul 1807.
Există un „imn despre Icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului de la Mănăstirea Kiev-Bratsk”, alcătuit imediat după anul 1692.
Icoana Maicii Domnului din Kiev-Bratsk este prăznuită de patru ori în timpul anului: 6 septembrie, 10 mai, 2 iunie și sâmbăta din săptămâna a cincea a Postului Mare. Toate aceste zile sunt închinate arătării miraculoase a Sfintei Icoane din anul 1654.
Icoana originală nu a fost conservată. Copia a fost pictată urmând întru totul originalul și este în prezent așezată în Mănăstirea Acoperământului Maicii Domnului din Kiev.

6 septembrie
• Pomenirea Minunii Sfântului Arhanghel Mihail din Colose [Hone]minunea_sf_arhanghel_mihail_colose
În Frigia, lîngă Hierapolis, se afla un loc numit Hone („scufundare”), iar la acel loc un izvor făcător de minuni. Cînd Sfîntul Apostol Ioan Teologul, însoţit de Filip, a predicat Evanghelia la Hierapolis, el a privit înspre acest loc şi a prorocit că din el va ţîşni cîndva un izvor cu ape vindecătoare pentru mulţi, şi că va fi cercetat de marele Arhanghel şi Arhistrateg al oştirilor cereşti, Mihail. Prorocia s-a împlinit nu mult după aceea: în acel loc a ţîşnit fără veste un izvor minunat, ale cărui ape aveau proprietăţi vindecătoare, şi la care a început să vină popor mult, din cele mai depărate zări. Un păgîn din Laodiceea avea o fiică mută, fapt care îi macină inima de durere. Arhanghelul Mihail i s-a arătat în vis şi i-a zis să-şi ia fiica şi să o aducă la izvor, unde va afla vindecare. Tatăl s-a supus îndată, şi-a dus copila la izvor, şi a aflat acolo mulţime de popor care aştepta să capete vindecare din multe, felurite şi cumplite boli. Aceştia însă erau cu toţii creştini. Bărbatul a întrebat cum să facă să obţină vindecarea copilului, iar un creştin i-a zis: „Trebuie să te rogi Sfîntului Arhanghel Mihail întru Numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfîntului Duh”. Omul s-a rugat aşa, i-a dat fetei să bea din apa izvorului, iar fata a început să grăiască. Păgînul cu fiica şi cu toată casa lui s-au botezat întru Sfînta Credinţă creştină. Mai după altă vreme, un tînăr pe nume Archippus [Arhip] s-a sălăşluit acolo lîngă izvor în vieţuire sobră şi în rugăciune. Păgînii îl urau pe Arhip, şi îi făceau pururea răutăţi, căci nu le plăcea faptul că acest izvor sfînt al creştinilor dăruieşte tuturor atîta har, şi că la el venea popor de pretutindeni ca să capete vindecare. Păgînii, în ticăloşia lor, au schimbat cursul unei ape din apropiere, astfel încît ea să curgă peste biserica de lîngă izvor şi să o inunde, şi pe ea şi izvorul. Dar dreptcredinciosul Arhip s-a rugat cu lacrimi, şi Arhanghelul Mihail nu a îngăduit aceasta: ci el a deschis o spărtură în stînca de lîngă biserică, şi apele acelea au năvălit în ea. Aşa s-a mîntuit locul acela sfînt, şi de aceea s-a numit el mai apoi Hone, adică „al scufundării,” pentru că şuvoiul de ape a curs în jos, năvalnic, în acea spărtură din stîncă, mistuindu-se înăuntru. Sfîntul Arhip bine s-a nevoit în acel loc pînă la vîrsta de şaptezeci de ani, iar după aceea s-a săvîrşit cu pace către Domnul.
• Pomenirea Sfântului Mucenic Romulus şi a celor unsprezece mii de ostaşi
Cînd împăratul Traian bătea război în părţile răsăritului, el a poruncit odată un recensămînt al oştenilor lui, exclusiv al celor creştini. S-a descoperit atunci că se află unsprezece mii de soldaţi creştini în armata imperială a Romei. Împăratul atunci a poruncit ca ei să fie scoşi din armată şi exilaţi în Armenia. Sfîntul Romulus era intendentul palatului imperial. El a mers înaintea împăratului şi 1-a certat pentru aceasta, declarînd că şi el este creştin. Împăratul a poruncit decapitarea lui. La porunca împăratului, dintre cele unsprezece mii de soldaţi exilaţi, zece mii au fost răstigniţi. Ceilalţi o mie au fost ucişi în torturi bestiale.
• Pomenirea Sfântului Eudoxie
Sfîntul Eudoxie a fost comandant în armata imperială romană. El a luat mucenicia pentru Hristos sub domnia lui Diocleţian. El a fost judecat şi torturat de guvernatorul cetăţii Melitene din Armenia. Împreună cu el au fost chinuiţi şi prietenii lui, Zeno şi Macarie, împreună cu una mie şi o sută patru oşteni care fuseseră aduşi la Hristos de către Eudoxie. După moarte, Sfîntul Eudoxie s-a arătat soţiei lui, Vasilissa, care a rămas credinciosă lui Hristos pînă la suflerea ei cea mai de pe urmă, întru care s-a săvîrşit cu pace.
• Pomenirea Sfântului Cuvios David
Acesta a fost mai întîi căpetenia unei bande de tîlhari care tîlhărea în apropiere de Hermopolis, în Egipt. El şi-a venit în simţiri numai înspre anii bătrîneţii, cînd s-a pocăit cu amar şi a luat tunderea în monahism. Sfîntul Arhanghel Gavriil s-a arătat lui David şi i-a dăruit harul dumnezeiesc al facerii de minuni. După multe nevoinţe cumplit de aspre, Cuviosul David s-a făcut vrednic Împărăţiei Cereşti şi s-a odihnit cu pace, în veacul al şaselea.

Sinaxar 6 Septembrie

În aceasta luna, în ziua a sasea, pomenirea minunii celei mari ce s-a facut în Colose (Frigia) de Arhistrategul Mihail.
Mihail Colose Când a trecut prin Frigia ca să propovăduiască Evenghelia, Sfântul Apostol Ioan a prorocit o apropiată vizită providenţială a prinţului arhanghelilor, Mihail, în locul numit Heretopa. Şi într-adevăr, la puţin timp, în acel loc în mod minunat a izbucnit din pământ un izvor vindecător de toată boala. Unul din multii credincioşi care s-au perindat pe la acest izvor, a cărui fiică s-a vindecat prin această apa, a contruit pe acel loc, în semn de recunoştiinţa, o mica biserică închinată Arhanghelului Mihail.
Nouăzeci de ani mai târziu, în această biserică s-a aşezat, spre a practica asceza şi a servi la altar, un tânăr numit Arhip, originar din Hierapolis. Pentru zelul şi dragostea acestui tânăr atlet al lui Hristos, Dumnezeu i-a dat harul de a face minuni şi vindecări. Dar oarecare elini, aprinşi de zavistie din pricina minunilor preamărite ce se făceau în biserica Arhistrategului Mihail, au vrut să abată râul care curgea acolo aproape şi să-l pornească asupra Bisericii, că să înece şi Biserică şi să piardă şi pe Arhip. Dar dumnezeiescul Arhistrateg, însuşi arătându-se şi poruncind lui Arhip să se îmbărbăteze, a lovit cu un toiag piatră, şi făcând cale apei printr-însă, de atunci până în ziua de astăzi, se vede cum acolo este înghiţită apa şi se mistuieşte.
Tot în această zi, pomenirea pătimirii Sfinţilor Mucenici Eudoxie, Zinon, Romil şi Macarie.
Acestui Sfânt Romil i s-a tăiat capul în zilele lui Traian, care a trimis la oarecare cetăţi în izgonire unsprezece mii de creştini, şi cu amară moarte i-au omorât. Iar în zilele lui Diocleţian, Eudoxie primind pe slujitorii care îl căutau, le-a spus că el este Eudoxie, şi aceia îl sfătuiau să fugă. Iar el uitând de femeie, de copii, de rude, de casă şi de celelalte, s-a dus înaintea domnitorului din Melitin, şi întâi scoţându-şi brâul de la sine, care era semn de dregătoria comitiei, l-a aruncat în obrazul domnitorului; şi împreună cu dânsul multimea ce sta împrejur, toată ceata lui, 1104 ostaşi, asemenea au făcut. După aceea pe dumnezeiescul Eudoxie l-au întins patru slujitori şi l-au bătut pe coaste, l-au schingiuit şi l-au condamnat a primi moarte prin sabie. Însă când a sosit la locul execuţiei, întorcându-se înapoi şi-a văzut soţia, şi aducându-i aminte de cele ce o învăţase mai înainte şi poruncindu-i să pună sfârşit bun la toate, i-a dat cea de pe urmă învăţătură: să nu plângă pentru moartea lui, ci să-i facă în sat un mormânt fără de semn şi să-i bage trupul acolo şi să cinstească mai mult ziua aceea cu luminată bucurie. Apoi mucenicul ridicându-şi ochii şi mâinile la cer, i s-a tăiat cinstitul cap, împreună cu iubitul său Zinon şi cu ceilalţi sfinţi mucenici. Trecând şapte zile, s-a arătat Sfântul Eudoxie în vis soţiei sale, şi i-a poruncit ei ca să spună Sfântului Macarie să meargă la divan, unde mergând si nevrând să aducă jertfă la idoli, i s-a tăiat şi lui fericitul cap.
Tot în această zi, pomenirea celor 1104 ostaşi, şi a Sfintei Calodoti, care de sabie s-au săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea Sfinţilor Faust prezbiterul, Macarie, Andrei şi Viv monahul, Chiriac, Dionisie, Andronic, şi sfintele: Andropelaghia şi Tecla, şi Teoctist corabierul, şi alt Chiriac, Dimotul, ţăranul, care de sabie s-au săvârşit.
Aceşti sfinţi au fost pârâţi că sunt creştini, în zilele împăratului Deciu, către Valerie domnitorul Alexandriei. Fiind aduşi sfinţii, si cutremurându-se Valerie de întărirea şi nespăimântarea lor, i-a osândit la moarte prin sabie. Şi luându-şi ei sfârşitul aşa, iubitorii de Hristos ce erau în Alexandria le-au luat trupurile şi le-au băgat în cetate, întru mărirea lui Hristos, adevăratul nostru Dumnezeu.
Tot în această zi, pomenirea Sfântului Sarapavon senatorul, care de sabie s-a săvârşit.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Luna septembrie in 6 zile: Pomenirea praslavitei minuni care s-a facut, in Colose, din Frigia, de Arhanghelul Mihail.
    La locul ce se cheama Herotop, aproape de cetatea Colose, in Frigia, a fost din darul lui Dumnezeu, pe vremea Sfintilor Apostoli, un izvor de apa facator de minuni, dintru care multe tamaduiri primeau bolnavii, ca la scaldatoarea Siloamului, iar deasupra izvorului era o biserica inchinata Sfantului Arhanghel Mihail. Despre inceputurile acestui izvor, o foarte veche traditie spune ca, in vremea cand intunericul multimii idolilor stapanea lumea si cand singurul Dumnezeu adevarat, cu lumina cunostintei Sale, a vrut sa lumineze toata lumea si pe oamenii cei rataciti sa-i povatuiasca la calea cea adevarata, atunci au fost trimisi Sfintii Apostoli Ioan Teologul si Filip, unul in Efes, iar altul in Ierapole, sa propovaduiasca si in acele parti Evanghelia Domnului Hristos. Deci, aducand cetatile lor la sfanta credinta, inainte de a se duce la propovaduire in alte cetati, stand ei la Herotop, au proorocit ca peste tot locul acesta va straluci darul Sfantul Arhanghel Mihail, prin minunile ce se vor face acolo. Si, indata dupa plecarea Sfintilor Apostoli, a izvorat la locul acela, apa facatoare de minuni, dupa proorocirea lor. Si incepura a veni la locul acela multi credinciosi si necredinciosi pentru minunile ce se faceau, care ca niste trambite chemau la sine, cu mare glas. Si se tamaduiau neputintele oamenilor, primind sanatate, si multi se botezau in numele Sfintei Treimi.
    Intre cei veniti a fost si un pagan din Laodiceea, a carui fiica era muta din nastere, chemat fiind printr-o stralucitoare vedenie de noapte, de Arhanghelul insusi. Si, dezlegandu-se limba fiicei sale, paganul in semn de multumire a zidit deasupra izvorului aceluia o prea frumoasa biserica, cu hramul Sfantului Arhanghel Mihail, cu toata buna podoaba infrumusetand-o, iar el s-a botezat in sfanta credinta.
    Fapte ca aceste umpleau de pizma pe paganii inchinatori la idoli, din Colose, care chibzuiau ce ar putea face ca sa stavileasca navala celor credinciosi la aceasta biserica. Si ura lor se intrepta impotriva cinstitului slujitor al bisericii de acolo, preotul Arhip, un om cu viata sfanta, care inca din copilarie se afla in slujba acelei biserici si care acum era un minunat propovaduitor al dreptei credinte, aducand pe multi la Hristos. Drept aceea, in repetate randuri dusmanii credintei au incercat sa-l piarda, dar acesta s-a izbavit cu paza Arhanghelului. Deci, fiind cuprinsi de pizma pentru minunile ce se faceau la biserica Arhanghelului, paganii au pus la cale, in cele din urma, sa abata asupra bisericii raul care curgea pe aproape, ca sa inece biserica si sa piarda si pe Arhip, barbatul cel cinstit de acolo. S-a aratat insa dumnezeiescul Arhistrateg insusi si, poruncind lui Arhip sa se imbarbateze, a lovit cu un toiag piatra cea mare pe care se sprijinea altarul bisericii, deschizand o prapastie fara fund. Si facand cale apei printr-insa a izbavit astfel de la pieire si biserica sa si pe slujitorul ei. Si de atunci s-a numit locul acela "Hones", adica "mistuire", ca acolo de la minunea lucrarii Sfantului Arhanghel, apele se mistuie in piatra, fara sfarsit, veacuri de-a randul. Dumnezeului nostru slava!
 


Intru aceasta zi, Cuviosul Parintele nostru David, care mai inainte a fost talhar.
    Acest sfant si cuvios, Parintele nostru David, a fost mai inainte talhar, in pustie vietuind, multe rautati facand si pe multi ucigandu-i, ca sa zic asa cum nimeni altul acest fel de rau n-a facut. Ca avea sub sine insotitori, mai multi de treizeci, si cu dansii facea talharii. Iar o data, sezand cu dansii in munte, s-a gandit la viata sa si, temandu-se foarte de Dumnezeu, ca a facut atatea rautati, a lasat pe toti cei ce fusesera cu dansul si s-a dus la o manastire si, batand la poarta, a iesit portarul si i-a zis lui: "Ce voiesti?" Iar David i-a zis lui: "Vreau sa fiu calugar". Deci, mergand portarul, a spus egumenului de dansul. Si, venind egumenul, l-a vazut pe dansul ca este om batran si i-a zis lui: "Nu vei putea rabda, de vreme ce fratii au multa osteneala si mare infranare, iar tu esti acum cu alte obiceiuri si poruncile manastirii nu le vei putea pazi". Iar el se ruga, zicand: "Le voi face, numai primiti-ma pe mine". Iar egumenul se lepada, zicand: "Tu nu vei putea".
    Atunci a zis catre egumen: "Sa stii, parinte, ca eu sunt David, mai marele talharilor. Drept iti spun tie ca pentru aceasta am venit la voi, ca sa-mi plang pacatele mele. Iar de nu voiti sa ma primiti, apoi cu juramant va spun ca ma voi duce la lucrul meu cel dintai si voi aduce impreuna cu mine pe talharii pe care ii am si pe toti va voi ucide si voi risipi manastirea voastra". Deci, auzind aceasta, egumenul l-a luat pe el in manastire si l-a tuns pe el si i-a dat chipul ingeresc.
    Si a inceput a se nevoi cu infranarea si a se tine pe sine cu smerenie si pe toti pe cei din manastire, saptezeci de calugari i-a ajuns si totdeauna pe toti acestia ii invata si tuturor spre sporire le era. Iar odata, sezand el in chilie, i-a stat inainte Gavriil Arhanghelul, zicandu-i lui: "Davide, te-a iertat pe tine Domnul de pacatele tale, si acum vei face minuni". Iar David a raspuns catre inger: "Nu pot sa cred aceasta, ca m-a iertat pe mine de acele multe pacate ale mele, in atat de putina vreme, ca sunt pacate grele si mai multe decat nisipul marii". Iar ingerul i-a zis lui: "Eu si pe Zaharia preotul nu l-am crutat, cand nu ma credea pe mine ca va avea un fiu si i-am legat limba lui spre certare, ca sa creada cele graite de mine, iar pe tine oare te voi cruta? Sa fii dar de acum fara grai!" Iar David s-a inchinat si a grait catre inger, zicand: "Cand, adica, in talharie eram si necuvioase lucruri faceam si mult sange varsam, atunci nu mi-ai legat limba, nici nu m-ai omorat pe mine, iar acum, cand vreau sa slujesc Domnului si sa-I aduc lauda, acum limba mea o legi, ca sa nu graiesc?" Deci, i-a zis lui ingerul: "Sa graiesti, cand pe Dumnezeu vei slavi si te vei ruga Lui, dupa randuiala, iar, afara de aceea, sa taci!"
    Iar, mai pe urma, David multe minuni, cu puterea lui Dumnezeu, a savarsit, pe orbi a luminat, pe schiopi a umbla i-a facut, indraciti a vindecat si canta in biserica la rugaciune, iar alt cuvant nu-l putea grai. Iar cel ce mi-a spus mie, acela a zis: "Eu l-am auzit pe dansul si l-am vazut si ne-a fost tuturor de folos".
 


Intru aceasta zi, povestire din Everghitinos, despre o fecioara care s-a pocait.
    Povestit-a oarecare din parinti ca in Tesalonic era o manastire de fecioare. Iar una dintr-insele, prin lucrarea celui de obste vrajmas, iesind din manastire, a cazut in desfranare. Apoi, cu ajutorul iubitorului de oameni Dumnezeu, caindu-se, s-a intors la obstea ei si, cazand inaintea portii, s-a sfarsit. Si s-a descoperit unuia din Sfinti moartea ei. Si a vazut pe Sfintii ingeri venind sa-i ia sufletul, iar pe draci venind pe urma. Si s-a facut vorba intre dansii. Sfintii ingeri ziceau ca in pocainta a venit, iar diavolii impotriva graiau, zicand ca lor le slujeste de multa vreme. Si, cum s-a pocait, ca nici n-a ajuns sa intre in obste? Si au zis ingerii ca Dumnezeu de cand a vazut pasii ei plecati spre manastire, a primit pocainta ei, ca pe pocainta ea era stapana, prin telul pe care l-a pus, iar Stapanul vietii este Domnul tuturor.
    Deci, intru acestea rusinandu-se, diavolii s-au departat. Iar cel ce a vazut descoperirea, a povestit-o celor de fata. Zis-a ava Amonie: "De va voi omul, de dimineata pana seara ajunge la masura dumnezeiasca". Dumnezeului nostru slava!


Cântare de laudă la Sfântul Arhanghel Mihail
O, Arhanghele al lui Dumnezeu,
Arhistrategule Mihaile,
Tu Purtător de Sabie eşti
Al Celui Preaînalt!
Tu înaintea Domnului stai înconjurat de îngeri
De îngeri preaputernici,
Şi suflete de sfinţi.
Întîiul între îngeri
Al Domnului Cel Mare,
Oriunde merge-nvinge
Şi lucrează minuni!
De el îi este spaimă
Lui Satan cel groaznic
Căci al Domnului Arhanghel
Stă pentru adevăr.
El stă pentru-adevăr
Şi slujeşte dreptatea,
El ca fulgerul iute
Este unde vrea.
Comandant al luminii,
El păgânii goneşte,
Şi cu-ale lui aripi
Apără pe creştini.
Luare aminte
Să luăm aminte la înfrînarea lui David (II Regi 23):
  • La cum, în timpul războiului cu filistenii, lui David i-a fost sete, şi a întrebat cine i-ar putea aduce apă de la fîntîna din Bethleem, care era în mîinile filistenilor;
  • La cum trei viteji s-au strecurat prin liniile inamice şi au adus apă de băut regelui lor, David;
  • La cum David nu a voit să bea apa, ci a vărsat-o înaintea Domnului zicînd: „Să mă ferească Dumnezeu să fac una ca aceasta! Acesta nu este, oare, sîngele oamenilor, care şi-au pus viaţa în primejdie?” (II Regi 23: 17).

Predică
Despre cele două naşteri – „Ce este născut din trup, trup este; şi ce este născut din Duh duh este” (Ioan 3:6).
Fraţilor, aceste cuvinte nu sînt cuvintele unui apostol sau ale unui proroc, ci sînt cuvintele Domnului însuşi, rostite de El cu Precurata Lui Gură.
Aşa cum în fiecare cuvînt al lui Dumnezeu se află putere şi mîntuire, tot aşa se află putere şi mîntuire şi în acestea. De aceea ne este de neapărată trebuinţă să studiem cuvintele acestea cu frică şi cu grijă mare, şi să le aplicăm la propriile noastre vieţi.
Prin cuvintele acestea Domnul arată iară şi iară întîietatea duhului faţă de trup. El arată că, aşa cum trupul se naşte din trup, şi duhul trebuie să se nască din Duh. Naşterea duhului nostru este de la Duhul lui Dumnezeu, după harul lui Dumnezeu, iar nu după natura Lui. Această naştere nouă este aceea pe care Domnul i-a descris-o lui Nicodim, una din căpeteniile iudeilor. Nicodim însă nu a înţeles cuvintele acestea ale lui Dumnezeu, tot aşa cum nu le înţelege nici astăzi omul al cărui trup este mai tare decît duhul lui.
Căci oamenii al căror trup este mai tare decît duhul lor înţeleg şi judecă toate trupeşte. Pe cînd oamenii al căror duh s-a făcut mai tare şi decît trupurile lor privesc şi judecă toate duhovniceşte.
Toţi cei care judecă şi privesc lucrurile trupeşte, îşi fac trupesc pînă şi duhul lor, pe cînd cei care privesc şi judecă lucrurile duhovniceşte, pînă şi trupul lor îl fac duhovnicesc. Aşa cum şi-ar schimba cineva aurul pe bani de hîrtie, tot aşa îşi schimbă şi cei dintîi ceea ce este nemuritor pe ceea ce este muritor. Pe cînd aceştia din urmă sînt ca acei schimbători care cu bani de hîrtie cumpără aur bun, căci ei nu distrug ceea ce este nemuritor, ci mai curînd transformă muritorul şi stricăciosul întru ceea ce este sănătos şi veşnic.
Iudeii au interpretat Legea şi Prorocii potrivit trupului, adică cugetării lor simţuale şi pătimaşe, şi de aceea ei nu L-au înţeles şi nu L-au primit pre Stăpînul Hristos, ci L-au răstignit pre Domnul Slavei. Dar cei care au fost luminaţi cu harul Duhului Sfînt al lui Dumnezeu au citit duhovniceşte, după Duh, şi Legea şi Prorocii, şi L-au primit şi L-au înţeles pre Domnul Hristos. Iar prin El, ei au înţeles adînc nu doar Legea şi Prorocii, ci şi întreaga lume zidită, şi toată viaţa lor de pe pămînt.
Fraţilor, deşi trupul cu necesitate se naşte din trup, cu totul nefiresc este ca tot din trup să se nască şi duhul. Să ni se nască aşadar duhul nostru din Duhul lui Dumnezeu, şi atunci vom fi şi noi într-adevăr fireşti, şi cu trupul şi cu duhul. Aceasta este firea aceea înaltă şi fără pată pe care a avut-o strămoşul Adam în Rai mai înainte de a păcătui. Nu mai este posibil acum ca trupul nostru să se mai nască o dată din trup, şi lucrul nici nu este necesar. Dar este posibil şi absolut necesar ca, oricît de vîrstnici am fi, duhul nostru să se nască din nou din Duhul lui Dumnezeu.
O, Stăpîne lisuse Hristoase Doamne, Cela Ce eşti Fiul Unul Născut al Tatălui, ajută-ne nouă ca mai înainte de ceasul morţii noastre să ne naştem cu duhul de sus, de la Duhul Tău cel Sfînt, ca să Te putem cunoaşte pre Tine cu adevărat. Căci noi Ţie ne închinăm şi pre Tine Te slăvim în veci, Amin!